Nie ma sprawy...


To nic, że to badziewie, terminy zawalone, ludzie się męczą, a ktoś za to wziął kasę. Kontroli z KPRM przetargu i wdrożenia Poltax 2B Plus nie będzie.



DS

DSO.SWA.571.670.2020.GSW(19)
  Warszawa, 29 czerwca 2020 r.


Pan
Tomasz Ludwiński
Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność”


Dotyczy: wniosku o przeprowadzenie kontroli w Ministerstwie Finansów w zakresie realizacji oraz wdrożenia aplikacji Poltax2B Plus w administracji skarbowej 


Szanowny Panie,
zawiadamiam, że wniosek Rady Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność”  o przeprowadzenie kontroli w Ministerstwie Finansów w zakresie zbadania prawidłowości zawarcia umów o wykonanie oprogramowania, realizacji oraz wdrożenia aplikacji „Poltax2B Plus” w administracji skarbowej został rozpatrzony . W wyniku uzyskania i przeanalizowania dodatkowej i szczegółowej informacji z Ministerstwa Finansów, należało uznać, że większość wskazanych przez Państwa błędów i braków w funkcjonalności ww. aplikacji została usunięta i na obecnym etapie nie jest konieczne przeprowadzenie kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Jednocześnie, dostrzegając rolę i znaczenie Państwa organizacji w ochronie oraz reprezentowaniu praw i interesów pracowników administracji skarbowej, a także konieczność zapewnienia przejrzystości działania administracji, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zwróci się do Ministerstwa Finansów z prośbą o udzielenie Państwu pełnej, rzetelnej i wyczerpującej informacji publicznej na temat przedmiotowej aplikacji, w tym o przedstawienie stanowiska do zasygnalizowanych błędów oraz nieprawidłowości.


 Z poważaniem
Jarosław Michalak
Naczelnik Wydziału Skarg i Wniosków
/podpisano cyfrowo/

 



Pan Mateusz Morawiecki

Prezes Rady Ministrów

Warszawa

 

 Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej wnosimy o przeprowadzenie kontroli w Ministerstwie Finansów w zakresie zbadania prawidłowości zawarcia umów o wykonanie oprogramowania, realizacji oraz wdrożenia aplikacji Poltax2B Plus w administracji skarbowej.

Uzasadnienie

Od dłuższego czasu jesteśmy informowani przez pracowników Krajowej Administracji Skarbowej, że wprowadzona do systemu resortu aplikacja Poltax 2B Plus oraz współpracujące z nią systemy informatyczne zawierają bardzo dużo błędów krytycznych, które nie tylko powodują olbrzymie problemy w prawidłowej realizacji zadań administracji skarbowej, ale spowodowały już znaczne i wymierne straty finansowe skarbu państwa - na przykład w związku z opóźnionym rozliczaniem zwrotów podatku czy też brakiem możliwości prowadzenia płynnej (bieżącej) egzekucji zaległości podatkowych w związku z brakiem możliwości wystawiania tytułów wykonawczych (system Witraż), co z pewnością skutkować będzie stratami dla budżetu Państwa.

Według uzyskanych informacji program Poltax2B Plus bezpośrednio przed wdrożeniem (styczeń 2020) posiadał około 400 (!) błędów krytycznych, z których jedynie część zdołano wyeliminować. W tych okolicznościach wprowadzenie go było przedwczesne, co skutkowało i skutkuje błędnymi rozliczeniami z podatnikami oraz koniecznością zwrotu należnych odsetek za zwłokę – o dezorganizacji pracy nie wspominając. I jedynie na marginesie należy stwierdzić, że program miał zostać wdrożony jeszcze we wrześniu 2019 roku, przy czym nie ujawniono, czy i ewentualnie jakie sankcje poniósł wykonawca, który nie tylko nie wywiązał się z pierwotnego terminu wdrożenia programu w urzędach, ale doprowadził to tego, że Poltax2B Plus, nawet pół roku bo planowanym terminie wdrożenia, zawiera tak wiele błędów, że jest utrudnione, a w wielu funkcjonalnościach nie jest nawet możliwe normalne i terminowe wykonywanie obowiązków przez pracowników, którzy muszą pracować na tym programie.

Z korespondencji prowadzonej przez nas z Ministerstwem Finansów w powyższej sprawie, wynika, że resort wręcz ukrywa informacje na temat realizacji i wdrażania Poltax2B Plus, chcąc prawdopodobnie uniknąć upublicznienia informacji, kto konkretnie jest odpowiedzialny za ten stan rzeczy, czy zastosowano kary umowne w związku z nieprzygotowaniem na czas programu do wdrożenia, czy właściwie skonstruowano umowy na wykonanie oprogramowania, itp. (nadmieniamy, że w poprzednich latach takie informacje otrzymywaliśmy bez przeszkód).

Nadmieniamy, że Ministerstwo Finansów nie odpowiedziało na pytania dotyczące wdrażanego programu i problemów z jego funkcjonowaniem, a nawet udaje, że nie jest ich właściwym adresatem (nie chce nawet poinformować, kto jest wykonawcą wadliwego oprogramowania).

Z tych też względów, jak również mając na względzie konieczność eliminacji błędów w działaniach administracji rządowej, potrzebę zbadania celowości działań resortu finansów oraz sprawdzenia prawidłowości wydatków publicznych – wnosimy, jak na wstępie.

W załączeniu przesyłamy korespondencję w sprawie Poltax2B Plus prowadzoną przez nas z Ministerstwem Finansów.

  

Błędy (niektóre) występujące we wdrożonym na przełomie 2019 i 2020 roku oprogramowaniu Poltax2B Plus:

 

  1. Wprowadzenie programu wymagało modyfikacji programów SPEED i POLTAX (m.in. problem narzucenia klasyfikacji budżetowej odpisów, przypisów), problem obsługi korekt, zmiany właściwości urzędu, np. na wyspecjalizowany urząd).  
  2. Brak możliwości łącznej weryfikacji zaległości w SSP lub ZEFIR (pracownik pojedynczo -z klawiatury - weryfikował podatnika najpierw w SSP, potem w ZEFIRZE). Przy kilkuset wpłatach i niedoborze kadr obsługujących - to olbrzymi problem, przerzucony na urzędy skarbowe.
  3. Brak możliwości podglądu treści przelewów (wg szkoleniowców - do marca 2020 roku, a więc program wprowadzano z pełną wiedzą o wielu jego ułomnościach) – nie można więc weryfikować przelewów, gdy należność wpłynie na kartę kontową lub co gorsze, do systemu KDW.
  4. Brak synchronizacji z programem EGAPOLTAX - wpłaty egzekucji są przelewane na mikrorachunek urzędu, a potem konieczne jest dalsze przeksięgowywanie, co generuje dodatkowe obciążenie systemu informatycznego i pracowników.
  5. Brak przygotowanych systemowych postanowień, możliwość dużej ilości zażaleń, tym bardziej że zmienia się sposób zaliczania wpłat (art. 62 § 1 Ordynacji Podatkowej).
  6. Wprowadzenie i obsługa programu wymaga drukowania dużo większej liczby dokumentów, niż poprzednio, a przecież urzędy od dawna narzekają na brak papieru, małą liczbę drukarek (urządzeń wielofunkcyjnych) czy materiałów eksploatacyjnych.
  7. Wg szkoleniowców, codzienna praca w programie będzie oparta na raportach, których na dzień wprowadzenia programu nie było, nie można zatem nawet wstępnie zweryfikować ich formy i zgłosić ewentualnych zastrzeżeń.
  8. Brak synchronizacji postanowień systemowych z systemem KANCELARIA.
  9. Brak możliwości weryfikacji zaliczek (synchronizacji z programem EWIDENCJE) - na dzień wprowadzenia programu nie było wiadomo nawet, czy i kiedy ta potrzebna funkcjonalność będzie działała.
  10. Konieczność sporządzania przez urzędy skarbowe sprawozdań, a na dzień wprowadzenia Poltax2B Plus brak było nawet informacji o możliwości korzystania z programów WHTAX i eORUS.
  11. Brak możliwości wystawiania zaświadczeń o niezaleganiu - możliwość skarg, a nawet spraw w sądzie, gdy np. podatnik będzie potrzebował zaświadczenie do przetargu i do niego nie przystąpi.
  12. Brak informacji o sposobie przekazywania udziałów z podatku dochodowego od osób prawnych dla jednostek samorządu terytorialnego, za prawidłowość którego odpowiadać ma naczelnik urzędu skarbowego.
  13. Brak informacji z Ministerstwa Finansów o sposobie realizacji zapotrzebowania na środki na realizację zwrotów VAT, w szczególności zwrotów VAT, których termin przypada na styczeń, kiedy system ma nie funkcjonować.
  14. Brak informacji o uzgodnieniu danych z systemu „Witraż” do hurtowni WHTAX, za prawidłowość których odpowiadać ma naczelnik urzędu skarbowego.
  15. Brak informacji o sposobie zakończenia roku w systemie w POLTAX2BH w zakresie wyciągów z 31.12.2019, pozostałych przypisów, wykonanie których jest konieczne w okresie sprawozdawczym dotyczącym 2019 roku.
  16. Brak możliwości zapoznania się z kartą kontową podatnika w programie.
  17. Szkolenia pracowników były swoistą fikcją, gdyż program wciąż był i jest uzupełniany o nowe niezbędne funkcjonalności, których szkolenia nie obejmowały, szkolenia często ograniczały się do podpisania list obecności, gdyż baza szkoleniowa była bardzo ograniczona, a system - wielokrotnie nie działał.
  18. Szkolący nie byli odpowiednio przygotowani, gdyż nie potrafili odpowiedzieć na pytania szkolonych pracowników.
  19. Na miesiąc przed datą uruchomienia programu nie było w urzędach dostępnej wizualizacji programu , a pracownicy wskazali, że tak naprawdę od 13 stycznia 2020 roku będą dopiero uczyć się jego obsługi. 
  20. Brak było możliwości ćwiczeń/testów (nie tylko z uwagi na brak czasu spowodowany nadmiarem bieżących obowiązków, ale przede wszystkim z uwagi na brak platformy do ćwiczeń, umożliwiającej „nauczenie” się programu przed jego wdrożeniem).
  21. Istnieje istotny problem zwrotów VAT z terminem styczniowym, gdyż w okresie przejściowym (tj. od 1.01.2020 do 13.01.2020) Poltax 2b już nie funkcjonował, a Poltax 2B Plus jeszcze nie był uruchomiony.
  22. Brak możliwości wiązania dokumentów niepowiązanych na kartach kontowych czyli przypisu z odpisem.
  23. Brak możliwości przeksięgowania zwrotu VAT na zaległości PIT za 11-12/2019 przyszłe okresy - pojedyncze przypadki.
  24. Błędne księgowanie wpłat CIT, PIT na zaległości z VAT wynikające ze storn deklaracji.
  25. Wyciągi bankowe PIT, CIT - wpłaty dokonane w terminie tj. 20.01.2020 nie zostały zaksięgowane automatycznie i się nie zrównoważyły.
  26. Błędne księgowanie korekt deklaracji VAT-7 - pojawiły się sztuczne zaległości na kontach podatników.
  27. Brak możliwości księgowania wpłat na koncie systemowym „Koszty egzekucyjne koszty upomnienia”.
  28. Brak możliwości zaksięgowania wpłaty po zmianie właściwości rzeczowej podatnika pomimo otwartych obowiązków w urzędach skarbowych.
  29. Brak możliwości wystawiania postanowień w sprawie zaliczenia zwrotu/wpłaty systemowo (błędna podstawa prawna na postanowieniach generowanych systemowo, brak podsumowania zaległości na postanowieniach, błędny numer postanowień generowany przez system niezgodny z jednolitym rzeczowym wykazem akt).
  30. Postanowienia są wystawiane ręcznie, co jest bardzo czasochłonne.
  31. Brak możliwości akceptacji zwrotów pojedynczo (możliwość akceptacji zwrotów tylko łącznie).
  32. Brak możliwości założenia karty kontowej CIT, pomimo otwartych obowiązków.
  33. Brak w programie możliwości zmiany okresu do wpłat.
  34. Niezgodność pomiędzy zestawieniem zaległości z odsetkami generowanym z systemu, a narzędziem do wyliczania odsetek.
  35. Brak możliwości generowania raportów w celu sporządzenia sprawozdań.
  36. Trudności z wystawianiem przelewów dla jednostek samorządu terytorialnego. Brak możliwości powiązania odpisu/przypisu.
  37. Brak możliwości edytowania zaległości przy wystawianiu zaświadczenia.
  38. Brak możliwości zmiany daty „wg stanu na…”.
  39. Wydawanie zaświadczeń odbywa się poza systemem.

Powyższe problemy zostały zgłoszone do koordynatorów do wdrożenia IAS lub na telekonferencji, względnie przez CSD.

  

Czy przetarg na Poltax 2B Plus (i jego realizacja) powinny być skontrolowane?





(12)
  • Tak samo jak kasa za respiratory, kasa na lewe maseczki itp itd, miliardy zł wydawane są bezmyślne i nikt nie ponosi tego konsekwencji. Co za chory kraj, z chorym narodem co się na to zgadza i sprzedali dusze za 500 zł.

  • @herbatnick

    Nie tylko kraj jest chory. Artykuł przejrzało 2811 osób, a w ankiecie i zainteresowanych tematem (jak na ten moment) 161. Smutne.

  • Poltax2B Plus  i wszystko na temat

  • Jak zwykle. Byle szybko, byle jak. Niedługo czeka nas wtopa z SZD. U na już widać jak to NIE działa i gryzie się z Ordynacją.

    Więc zamiast lepiej jak zwykle będzie gorzej, dłużej ale system jest więc nie narzekać i oddawać etaty.

  • Tak to jest jak za tworzenie programów biorą się totalni ignoranci w temacie. Po prostu trza było kasę z jednej strony wydać a z drugiej przytulić. A Ty biedny pracowniku pracuj na takim gniocie i nikogo nie obchodzi że się nie da, że obsługa takiego badziewia zajmuje multum czasu... Tak ma być i ... jak mawiał Kapica...

  • Na jesień jak wejdzie SZD do pracy całego US, a zabiora BA to leżymy. Czas pracy się wydłuży, tam jest więcej klikania niż sensownej pracy. To są programy tworzone dla małych korporacji gdzie jest czas na klikanie i przesyłanie druczków miedzy 5 osobami nim wyjdzie poza firmę.

    Co to za instytucja, która kupuje program za miliony zł, a potem nie ma ona żadnego wsparcia w obsłudze. Kupiony bubel z setkami błędów. Będzie wysyłanie RPI, a po 3 dniach informatyk odpowie, że to nie ich program i piszcie help deska do MF. 

  • SDZ to bubel nad buble. Totalnie nieintuicyjny, czasochłonny, proste czynności komplikuje na maxa... Nie wyobrażam sobie pracy z tym czymś... A szkolenie w Atenie z tego to totalna porażka...

  • Szkolenia w atenie to pic na wodę. Miałem przyjemność ,,pracy" na tym bublu - sprawy były załatwiane 3x dłużej. Mam osoby w dziale co nie potrafiły zamienić w edytorze tekstowym loga AP na KAS, powodzenia z pracą w SZD. No ale w tym tygodniu byłem świadkiem rozmowy 2 pań, one tu pracują tylko na emeryturę, mężowie dobrze zarabiają, domy postawili, to co one w życiu mają robić. Dodam, że są to osby, które wykonują najprostsze sprawy, bo cytuję kierowniczkę,, jak się pomylą, to kto po nich będzie to poprawiał".

    Tak więc od jesieni życzę powodzenia w działach gdzie ludzie nie ogarnaiają notatnika, a mają pracować na tych bublach. 

  • Nieudolne kierownictwo namaszczone przez obecną władzę ale tęskniące za powrotem poprzedników. 

  • @blacksheep

    Pan K miał też powiedzieć: nie potrzebujemy fachowców, zatrudnimy ludzi z ulicy

    @herbatnick

    Ty się ciesz, że tylko SZD. My pracujemyna SZD i SSP.

    W SSP ostatnio weszły nowe szablony decyzji spadkowych, w których nie ma checkboxa nabycie spadku i nowe szablony decyzji od darowizn, w których nie ma checkboxa darowizna. W decyzji nie pojawiają się więc przepisy dotyczące spadków i darowizn (nie da się tego modyfikować ręcznie) za to pojawiają się przepisy które nie mają żadnego związku z przedmiotem decyzji.

    Świat jest coraz bardziej piękny

  • Do SSP też mam uprawnienia ale, że nie zajmuję się bezpośrednio PCC i SD to mało tam robię, ale widzę jaki to piękny program. No ale jak czyjeś zadanie polega na tym, aby podpiąć kartę do komputera i kliknięciem podpisać dokument to może się to wydawać wspniałe rozwiązanie.

  • avatar

    A ja myślałam, że SSP to już szczyt szczytów... jednak są jeszcze rzeczy, które zaskakują swoją dennością 

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.