Teraz jest 04 wrz 2025, 07:39



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  idź do strony:  1, 2, 3  Następna strona
Przepadek korzyści majątkowej 
Autor Treść postu
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA15 wrz 2011, 07:17

 POSTY        11
Post Przepadek korzyści majątkowej
Witajcie, mam pytanie. gdy przychodzi wyrok sądowy orzekający przepadek jakiejś kwoty czy powinno się wystawiać TW czy działać z wyrokiem? Różnie urzędy praktykują


18 wrz 2011, 13:42
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA28 maja 2009, 17:34

 POSTY        89
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Pytasz o wyroki orzekające przepadek równowartości korzyści osiągniętej przestępstwem?


18 wrz 2011, 14:56
Zobacz profil
Początkujący

 REJESTRACJA19 lis 2009, 07:44

 POSTY        5
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Jestem również jestem mocno zainteresowana pytaniem. Czy należy wystawić TW, jeśli tak to jaka komórka powinna wystawiać tytuły.


19 wrz 2011, 08:12
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA15 wrz 2011, 07:17

 POSTY        11
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Tak, chodzi mi dokładnie o przepadek osiągniętej z przestępstwa korzyści majątkowej


19 wrz 2011, 08:16
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 lut 2008, 20:06

 POSTY        468
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
TW wystawia rachunkowość budżetowa.


19 wrz 2011, 08:55
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA15 wrz 2011, 07:17

 POSTY        11
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
A proszę o napisanie na jakiej podstawie rachunkowość wystawia? Gdzie to jest uregulowane? Muszę wiedzieć zanim pójdę z wyrokiem i prośbą o wystawienie TW


19 wrz 2011, 09:18
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA26 mar 2009, 22:31

 POSTY        37
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Wyrok jest podstawą do wystawienia TW.
Zobacz pismo MF SP2-985/033-283/1857/04/MF z 28.12.2004r.
Jest ono w części nieaktualne, ale określone jest kto jest wierzycielem w sytuacji o którą pytasz.


19 wrz 2011, 09:35
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA15 wrz 2011, 07:17

 POSTY        11
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
chrish                    



Wyrok jest podstawą do wystawienia TW.
Zobacz pismo MF SP2-985/033-283/1857/04/MF z 28.12.2004r.
Jest ono w części nieaktualne, ale określone jest kto jest wierzycielem w sytuacji o którą pytasz.


Czy możesz choć skróconą treść tego pisma podać? Niestety pracuję tu od niedawna i nie mogę nigdzie znaleźć tego pisma.


19 wrz 2011, 10:16
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA28 maja 2009, 17:34

 POSTY        89
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Przeczytaj art. 26 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Obowiązek wynikający z wyroku jest obowiązkiem pieniężnym więc jak możesz inaczej go wykonać.


19 wrz 2011, 17:12
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA06 mar 2009, 20:02

 POSTY        73
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Brak w zapytaniu, o jakim wyroku mówimy. Sąd karny, czy 412 Kc. Niech pytający doprecyzuje!


19 wrz 2011, 17:51
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA15 wrz 2011, 07:17

 POSTY        11
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Wyrok wydał wydział karny. Dokładniej wyrok dotyczy handlu narkotykami. Sąd orzeka na podstawie art. 45 § 1 kk wobec oskarżonego przepadek osiągniętej korzyści majątkowej


20 wrz 2011, 07:09
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 mar 2008, 22:01

 POSTY        100
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Zgodnie z art. 26 par. 1 ustawy egzekucyjnej podstawą wszczęcia egzekucji administracyjnej jest tytuł wykonawczy, sporządzony wg ustalonego wzoru, zaś w myśl art. 26 par. 3 tej ustawy obowiązek wystawienia tytułu spoczywa również na wierzycielu, którego należność pieniężna wynika z orzeczenia sądu zaopatrzonego w klauzulę wykonalności, z tym, że tytuł nie musi być w tym przypadku opatrzony pieczęcią urzędową.
W naszym US wyrok trafia do egzekucji, gdzie zostaje wpisany do rejestru spraw do załatwienia, po czym jest przekazywany do komórki rachunkowości budżetowej, która najpierw wysyła do delikwenta wezwanie do wpłaty kwoty, której przepadek orzeczono, pod rygorem wszczęcia egezkucji, a gdy nie wpłaci - wystawia tytuł wykonawczy. Większość osób wpłaca na wezwanie, bo zazwyczaj ma też orzeczony jakiś wyrok w zawiasach, więc wolą być w porządku przed sądem. Po przekazaniu kwoty na konto MF, egzekucja zawiadamia sąd o wykonaniu wyroku.


20 wrz 2011, 10:34
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA06 mar 2009, 20:02

 POSTY        73
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
Przychylam prawie w całości do "Kuleczki", z tym, że nie widzę potrzeby wysyłania wezwania. Dobra wola wierzyciela, ale jak już, to moim zdaniem upomnienie z 15 u.p.e.a.


21 wrz 2011, 16:31
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA31 sty 2011, 15:32

 POSTY        32
Post Re: Przepadek korzyści majątkowej
OSNKW z 2007 nr 6 poz. 46
Obserwuj akt UCHWAŁA

z dnia 24 maja 2007 r.

I KZP 12/07
Organem postępowania wykonawczego właściwym do orzekania, na podstawie art. 206 § 3 k.k.w., w przedmiocie rozłożenia na raty kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku jest sąd pierwszej instancji.

Przewodniczący: sędzia SNJ. Żywolewska-Ławniczak. Sędziowie SN: P. Hofmański (sprawozdawca), W. Płóciennik. Prokurator Prokuratury Krajowej: B. Mik.

Sąd Najwyższy w sprawie Anny R., po rozpoznaniu, przekazanego na podstawie art. 441 § 1 k.p.k., przez Sąd Apelacyjny w L., postanowieniem z dnia 21 lutego 2007 r., zagadnienia prawnego wymagającego zasadniczej wykładni ustawy:

„Czy odpowiednie zastosowanie przepisu art. 206 § 2 k.k.w. do wykonania orzeczenia o nawiązce na rzecz Skarbu Państwa oraz obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku (art. 206 § 3 k.k.w.) oznacza, że odraczanie wykonania, rozkładanie na raty oraz umarzanie tych należności dokonuje sąd pierwszej instancji (art. 2 pkt 1 k.k.w.), czy też urząd skarbowy (art. 2 pkt 8)?”

uchwalił udzielić odpowiedzi jak wyżej.

Uzasadnienie:
Przedstawione Sądowi Najwyższemu zagadnienie prawne wyłoniło się w następującym układzie procesowym.

W dniu 28 lutego 2006 r. Sąd Okręgowy w R. wezwał skazaną Annę R. do okazania dowodu wpłaty kwoty 6000,00 zł z tytułu przepadku korzyści majątkowej osiągniętej z popełnienia przestępstwa, orzeczonego prawomocnym wyrokiem tego Sądu z dnia 13 lutego 2006 r., a następnie, w dniu 9 maja 2006 r., przesłał Urzędowi Skarbowemu w B., na podstawie art. 187 k.k.w., odpis owego wyroku do wykonania w części dotyczącej przepadku. Jednocześnie Sąd Okręgowy przekazał Urzędowi Skarbowemu w B. wniosek skazanej o rozłożenie na raty kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość przepadku. Drugi Urząd Skarbowy w R., do którego przekazany został wniosek Anny R., zwrócił go Sądowi Okręgowemu w R. do załatwienia według właściwości, powołując się na przepis art. 206 § 3 k.k.w. Sąd Okręgowy w R., nie uznając swojej właściwości w omawianym zakresie, pismem z dnia 19 czerwca 2006 r. przekazał wniosek skazanej z powrotem Drugiemu Urzędowi Skarbowemu w R., z pouczeniem, iż adresatem normy zawartej w art. 206 § 3 k.k.w. jest urząd skarbowy, jako organ postępowania wykonawczego właściwy do wykonywania orzeczeń o przepadku (art. 27 k.k.w.). Drugi Urząd Skarbowy w R., po uzyskaniu akceptacji dla swojego stanowiska od Izby Skarbowej w W., ponownie przekazał wniosek Anny R. do rozpoznania Sądowi Okręgowemu w R.

W tej sytuacji, postanowieniem z dnia 8 listopada 2006 r. Sąd Okręgowy w R., orzekając w trybie określonym w art. 13 § 1 k.k.w., stwierdził, że sporny wniosek powinien być rozpoznany przez Drugi Urząd Skarbowy w R. W ocenie Sądu Okręgowego, podstawą właściwości urzędu skarbowego do rozpoznania wniosku o rozłożenie na raty równowartości orzeczonego przepadku jest art. 27 k.k.w., albowiem ani ten przepis, ani też żaden inny przepis prawa nie przewiduje tego rodzaju udziału sądowych organów egzekucyjnych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji (poza wskazanymi w art. 842 k.p.c. i w art. 190 § 2 k.k.w.).

Postanowienie Sądu Okręgowego w R. zaskarżone zostało na podstawie art. 13 § 3 k.k.w. przez Drugi Urząd Skarbowy w R. Rozpoznając powyższe zażalenie, Sąd Apelacyjny w L. postanowieniem z dnia 21 lutego 2007 r., stwierdził, że w sprawie wyłoniło się przytoczone na wstępie zagadnienie prawne, wymagające zasadniczej wykładni ustawy i przekazał je do rozstrzygnięcia Sądowi Najwyższemu na podstawie art. 441 § 1 k.p.k.

Uzasadniając swoje stanowisko Sąd Apelacyjny w L. wskazał, że za pomocą powszechnie akceptowanych metod wykładni nie da się ustalić, czy organem właściwym do podejmowania decyzji w przedmiocie odraczania wykonania, rozkładania na raty i umarzania należności z tytułu orzeczonej nawiązki lub obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku, jest sąd pierwszej instancji, czy też urząd skarbowy. Jak podnosi się ponadto w uzasadnieniu, zagadnienie to nie było dotąd przedmiotem zainteresowania doktryny poza niewspar-tymi argumentacją wypowiedziami o charakterze przyczynkarskim, ani też judykatury. Zdaniem Sądu Apelacyjnego za przyjęciem, że organem właściwym w omawianym zakresie jest urząd skarbowy, przemawiają reguły wykładni funkcjonalnej. Celowe jest bowiem – jak wskazuje Sąd - obciążenie obowiązkiem wezwania skazanego do uiszczenia określonej kwoty tego organu, który będzie zajmował się następnie jego egzekwowaniem. Ten też organ – jako znający najlepiej sytuację majątkową dłużnika - powinien rozstrzygać w takich kwestiach, jak odroczenie wykonania orzeczenia o nawiązce i obowiązku uiszczenia równowartości przedmiotów podlegających przepadkowi oraz o rozłożeniu tych należności na raty. Z drugiej jednak strony, Sąd Apelacyjny dostrzega, że w wypadku należności o charakterze pieniężnym (a takim jest zarówno nawiązka, jak i przepadek równowartości przedmiotów pochodzących z przestępstwa oraz służących jego popełnieniu, względnie do tego przeznaczonych), nie da się wykluczyć udziału sądu w postępowaniu egzekucyjnym (np. w zakresie orzeczeń wydawanych na podstawie art. 15 § 1 i 2 k.k.w.). Nadto, za powierzeniem mu kompetencji w zakresie odraczania płatności, rozkładania na raty i umarzania omawianych należności przemawia spójność systemowa z analogicznymi rozwiązaniami dotyczącymi egzekucji grzywny oraz należności sądowych.

Zajmując stanowisko procesowe, przedstawiciel Prokuratora Krajowego wyraził przekonanie, że organem właściwym do orzekania na podstawie art. 206 § 3 k.k.w. w przedmiocie odroczenia wykonania obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku, rozłożenia tej kwoty na raty oraz obowiązku jej umorzenia, jest sąd pierwszej instancji. Przedstawiciel urzędu prokuratorskiego proponował pominięcie w treści uchwały zagadnienia odraczania wykonania orzeczenia o nawiązce, oraz rozkładania jej na raty i umarzania, jako wykraczające poza realia niniejszej sprawy.

Uzasadniając swoje stanowisko, prokurator Prokuratury Krajowej odwołuje się przede wszystkim do wniosków wynikających z analizy przebiegu prac ustawodawczych związanych z uchwaleniem nowel do Kodeksu karnego wykonawczego: z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz. U. Nr 142, poz. 1380) oraz z dnia 13 czerwca 2003 r. (Dz. U. Nr 111, Nr 1061). Prokurator Prokuratury Krajowej – podobnie jak i Sąd Apelacyjny w L. – odwołuje się do reguł wykładni systemowej, wskazując jednak na możliwą repartycję zadań w zakresie postępowania wykonawczego pomiędzy sądem a urzędem skarbowym.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje.

Nie ulega wątpliwości, że potrzeba dokonania wykładni ustawy, i to wykładni o charakterze zasadniczym, usprawiedliwia inicjatywę Sądu Apelacyjnego w L. W istocie bowiem, na co wskazuje w obszernych motywach postanowienia z dnia 21 lutego 2007 r. Sąd Apelacyjny w L., rysują się dwa możliwe kierunki interpretacji, przy czym każdy z nich można wspierać przekonującą argumentacją. Trzeba jednak zwrócić uwagę, co podkreślono już w pisemnym stanowisku przedłożonym przez prokuratora Prokuratury Krajowej, że realia sprawy powinny prowadzić do ograniczenia przedstawionego zagadnienia do kwestii właściwości w przedmiocie orzekania o rozłożeniu na raty kwoty pieniężnej, stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku. Brak jest natomiast potrzeby rozstrzygania kwestii tejże właściwości do orzekania w przedmiocie odraczania wykonania obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość przepadku i umorzenia obowiązku jej uiszczenia, a tym bardziej kwestii właściwości organu egzekucyjnego w zakresie odraczania wykonania, rozkładania na raty, czy umarzania obowiązku uiszczenia orzeczonej nawiązki. Spostrzeżenie to prowadzi do ograniczenia treści uchwały jedynie do zakresu usprawiedliwionego okolicznościami sprawy, niemniej trzeba przyznać, że brak jest podstaw, aby odmiennie, niż uczyniono to w niniejszej uchwale, rozstrzygano kwestie związane z odraczaniem i umarzaniem kwoty stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku oraz z odraczaniem, umarzaniem i rozkładaniem na raty orzeczonej nawiązki.

Istotą zagadnienia prawnego przedstawionego do rozstrzygnięcia Sądowi Najwyższemu jest przewidziany w art. 206 § 3 k.k.w. zakres odpowiedniego stosowania art. 206 § 1 i § 2 k.k.w., a w konsekwencji także art. 49-51 k.k.w. (do których odpowiedniego stosowania odsyła art. 206 § 2 k.k.w.), do obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku.

Bezsporne jest, że organem, który jest właściwy do prowadzenia egzekucji środka karnego przepadku jest urząd skarbowy, o czym przesądza art. 27 k.k.w. Przepis ten zastrzega jednak, że czynności egzekucyjne w tym zakresie podejmuje urząd skarbowy na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (to jest na podstawie ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r., Dz. U. z 2005 r., Nr 229, poz. 1954 ze zm.), jeżeli przepisy Kodeksu karnego wykonawczego nie stanowią inaczej. Reguły postępowania w wypadku orzeczenia podlegającego wykonaniu przepadku określają art. 187 k.k.w. i n., przy czym dla rozstrzygnięcia przedstawionego zagadnienia prawnego ma znaczenie przede wszystkim art. 187 k.k.w., według którego sąd, bezzwłocznie po uprawomocnieniu się wyroku, przesyła jego odpis lub wyciąg urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na siedzibę sądu pierwszej instancji, w celu wykonania środka karnego w postaci orzeczonego przepadku. Dalsze przepisy Rozdziału XII, Oddział 3 Kodeksu karnego wykonawczego określają przejmowanie w posiadanie określonych w wyroku składników mienia, ustalanie składników mienia objętego przepadkiem, przekazywanie w zarząd organom administracji publicznej przejętych nieruchomości, sposób postępowania z rzeczami ruchomymi, wierzytelnościami, innymi prawami majątkowymi, przedmiotami o wartości historycznej, naukowej i artystycznej (art. 188 k.k.w.), a także kwestie szczegółowe związane z wykonywaniem orzeczenia o przepadku tych przedmiotów. Analizując treść tych przepisów łatwo zauważyć, że unormowania w nich zawarte w sposób oczywisty nie są nastawione na wykonywanie orzeczenia o obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku. W tym bowiem zakresie w ustawie znalazło się uregulowanie szczególne w art. 206 k.k.w., który zawiera przede wszystkim regulację dotyczącą egzekwowania należności sądowych (tytuł Rozdziału Kodeksu karnego wykonawczego), niemniej w § 3 przepis ten nakazuje odpowiednie stosowanie jego § 1 i 2 między innymi do wykonywania orzeczenia o obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku (chodzi tu – rzecz jasna - o wykonanie orzeczeń, o których mowa w art. 44 § 4 k.k. i w art. 45 § 1 k.k., a zatem nie tyle o równowartość orzeczonego przepadku, co o przepadek równowartości przedmiotów pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa, a także o przepadek równowartości korzyści majątkowej osiągniętej z popełnienia przestępstwa). Ulokowanie odesłania właśnie w Rozdziale XIV, a nie w Oddziale 3 Rozdziału XII może wydawać się mało konsekwentne, jednak z jednej strony przemawiało za tym podobieństwo obowiązku uiszczenia kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku do należności sądowych (w obu wypadkach chodzi o określoną kwotę pieniężną), z drugiej zaś to, że lex specialis, jaki stanowi art. 206 § 3 k.k.w., odnosi się nie tylko do środka karnego przepadku, ale także do nawiązki orzekanej na rzecz Skarbu Państwa. Nie byłoby zatem - z punktu widzenia techniki legislacyjnej – celowe zamieszczanie takiego samego przepisu w Oddziałach 3 i 4 Rozdziału XII Kodeksu karnego wykonawczego, skoro ten sam rezultat można było osiągnąć poprzez zamieszczenie stosownej regulacji w art. 206 k.k.w. Poprawne legisla-cyjnie jest zarówno zamieszczenie przepisu statuującego odpowiednie stosowanie określonego przepisu w ramach regulacji obejmującej sytuację prawną, w której następuje odpowiednie stosowanie określonego przepisu, jak i dokonanie zastrzeżenia o odpowiednim stosowaniu bezpośrednio w przepisie, który odpowiedniemu stosowaniu podlega (tak, jak uczyniono to w art. 206 k.k.w.). Rzeczą ustawodawcy jest dokonanie wyboru techniki legislacyjnej w każdym indywidualnym wypadku.

Rozważania powyższe pozwalają na sformułowanie kilku wniosków. Po pierwsze, umiejscowienie normy nakazującej odpowiednie stosowanie art. 206 § 1 i 2 k.k.w. w § 3 tego przepisu, a nie w Oddziale 3 Rozdziału XII o niczym nie przesądza i nie może być podstawą do konstruowania jakichkolwiek argumentów. Po drugie, nie można dopatrzyć się sprzeczności pomiędzy art. 187 k.k.w., który nakazuje sądowi, bezzwłocznie po uprawomocnieniu się wyroku, którym orzeczono przepadek, przesłanie jego odpisu lub wyciągu urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na siedzibę sądu pierwszej instancji, a art. 206 § 1 k.k.w. (odpowiednio stosowanym w wypadku egzekwowania obowiązku uiszczenia określonej kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość przepadku z mocy art. 206 § 3 k.k.w.), zgodnie z którym to sąd powinien wezwać osobę zobowiązaną do uiszczenia kosztów sądowych lub pieniężnej kary porządkowej do ich zapłacenia w terminie 30 dni.

Biorąc powyższe pod uwagę, rozwiązanie rysuje się jasno. Jeśli wykonaniu podlega orzeczony prawomocnym wyrokiem przepadek przedmiotów pochodzących z popełnienia przestępstwa, lub przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa, sąd powinien postąpić w myśl art. 187 k.k.w., to znaczy, niezwłocznie po uprawomocnieniu się wyroku przesłać urzędowi odpis tego wyroku lub wyciąg w celu przeprowadzenia egzekucji według przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 27 k.k.w.). Jeśli natomiast orzeczono przepadek równowartości wymienionych przedmiotów (art. 44 § 4 k.k.), sąd powinien – zgodnie ze stosowanym odpowiednio w takim wypadku art. 206 § 1 k.k.w, – wezwać osobę zobowiązaną do uiszczenia kwoty stanowiącej ową równowartość. Ustawodawca zróżnicował zatem sposób postępowania w zależności od tego, czy egzekwowana jest kwota pieniężna, czy też przepadek przedmiotów niestanowiących takiej kwoty. Nie oznacza to oczywiście, że w wypadku orzeczenia nawiązki, względnie przepadku równowartości przedmiotów pochodzących z przestępstwa, lub przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do jego popełnienia, nie stosuje się przepisów Oddziału 3 rozdziału XII Kodeksu karnego wykonawczego. Stosowanie ich następuje jednak z modyfikacjami wynikającymi z art. 206 § 1 i 2 k.k.w. oraz art. 49-51 k.k.w., do których odsyła art. 206 § 2 k.k.w. (art. 206 § 3 k.k.w.). Trzeba bowiem założyć, że także wówczas, gdy ściągnięciu podlega kwota stanowiąca równowartość orzeczonego przepadku, wezwanie do jej uiszczenia nie zawsze będzie wystarczające dla wykonania prawomocnego wyroku. Bezskuteczny upływ terminu spowoduje konieczność przekazania wyroku urzędowi skarbowemu, przy czym – właśnie z uwagi na modyfikację wynikającą z art. 206 § 1 w zw. z art. 206 § 3 k.k.w. – nie nastąpi to niezwłocznie.

Analogiczne rozumowanie można przeprowadzić w odniesieniu do kwestii rozkładania na raty podlegającej uiszczeniu kwoty równowartości przedmiotów podlegających przepadkowi. Brak jest powodów, dla których to urząd skarbowy, a nie sąd miałby podejmować decyzje w przedmiocie rozkładania na raty podlegającej uiszczeniu kwoty stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku. Według art. 206 § 3 k.k.w. odpowiednio stosuje się nie tylko § 1 tego przepisu, ale także jego § 2. Przepis ten nie tylko przesądza o tym, że omawianą tu kwotę pieniężną można rozłożyć na raty, ale także o tym, że decyzje w tym przedmiocie podejmuje sąd. Wynika to bowiem z art. 49-51 k.k.w., do których odpowiedniego stosowania – z zastrzeżeniem skróconego okresu rozłożenia na raty do 6 miesięcy – odsyła z kolei art. 206 § 2 k.k.w.

Powyższe nie oznacza, iżby w wypadku ściągnięcia równowartości orzeczonego przepadku ustawodawca nie przewidział roli urzędu skarbowego. Egzekucja, o której mowa w art. 27 k.k.w., nie kończy się bowiem na wezwaniu skazanego do uiszczenia stosownej kwoty i na podjęciu decyzji co do rozłożenia jej na raty, odroczeniu płatności czy umorzeniu. Pozostałe czynności, jako że przepisy Kodeksu karnego wykonawczego nie stanowią w tym zakresie inaczej, dokonywane są przez urząd skarbowy, stosownie do art. 27 k.k.w., w ramach porządku ukształtowanego przez przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W przypadku egzekwowania obowiązku uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość przedmiotów podlegających przepadkowi mamy więc do czynienia ze swoistym podziałem kompetencji pomiędzy sąd pierwszej instancji oraz urząd skarbowy. Sąd wykonuje czynności, które wprost powierza mu ustawa (art. 187, art. 206 § 1 oraz art. 49-51 w zw. z art. 206 § 2 i 3 k.k.w.). Pozostałe czynności egzekucyjne przeprowadzane są przez urząd skarbowy, który generalnie powołany jest do wykonywania orzeczeń w przedmiocie przepadku (art. 27 k.k.w.). Generalnie rola urzędu skarbowego zaczyna się wtedy, gdy skazany nie uiści ciążących na nim należności dobrowolnie. Jak trafnie wskazuje w swoim piśmie przedstawiciel urzędu prokuratorskiego, taki podział właściwości nie jest w postępowaniu wykonawczym niczym niezwykłym (por. art. 44 k.k.w. w zw. z art. 25 § 1 k.k.w.).

Za przyjętym rozwiązaniem przemawiają przede wszystkim względy o charakterze systemowym. Istota egzekucji sprowadza się do przymusowego wykonania orzeczenia, którego skazany z własnej woli wykonać nie zamierza. Podobnie zatem, jak w wypadku grzywny, do której uiszczenia sąd wzywa skazanego w terminie 30 dni (art. 44 § 1 k.k.w.), a w wypadku jej nieuiszczenia w tym terminie kieruje do egzekucji komorniczej (art. 25 § 1 k.k.w.), także i w układzie procesowym analizowanym w realiach rozpoznawanej sprawy, zadaniem sądu jest wezwanie skazanego do uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość orzeczonego przepadku (art. 206 § 1 wzw.

z § 3 k.k.w.). Dopiero po bezskutecznym upływie terminu 30 dni sąd kieruje sprawę do urzędu skarbowego w celu przeprowadzenia egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Brak jest sensownych argumentów, aby odmiennie potraktowane były kompetencje przewidziane w art. 206 § 2 k.k.w. Także i one należeć muszą – z powyższych względów – do sądu. Pojawienie się, nawet w toku postępowania egzekucyjnego, potrzeby rozstrzygnięcia określonych kwestii przez sąd, wcale przecież nie musi oznaczać dysfunkcjonalności tego postępowania.

Ważny jest także inny argument, dostrzeżony zarówno w postanowieniu Sądu Apelacyjnego w L. z dnia 21 lutego 2007 r., jak i w piśmie prokuratora Prokuratury Krajowej, a dotyczący trybu zaskarżania decyzji podejmowanych w przedmiocie rozkładania na raty obowiązku uiszczenia równowartości przedmiotów podlegających przepadkowi. Gdyby przyjąć, że decyzję w tym przedmiocie podejmuje urząd skarbowy, byłaby ona zaskarżalna do organu nadzoru (art. 17 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zw. z art. 23 § 2 i 4 pkt 1 oraz art. 54 § 1 i 5 tej ustawy), z ewentualną możliwością uruchomienia kontroli sądowo-administracyjnej (art. 3 § 2 pkt 3, art. 52 § 1, art. 132 i art. 73 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skazany byłby zatem pozbawiony drogi sądowego postępowania odwoławczego, takiego jak w wypadku sądowych decyzji podejmowanych w toku postępowania wykonawczego. Za takim zróżnicowaniem nie przemawiają żadne racje o charakterze pragmatycznym.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, rozstrzygnięto jak w uchwale.


A teraz Kaczorek zapytaj się koleżanki Kuleczki na jakiej podstawie jej urząd wysyła "wezwanie"


W naszym US wyrok trafia do egzekucji, gdzie zostaje wpisany do rejestru spraw do załatwienia, po czym jest przekazywany do komórki rachunkowości budżetowej, która najpierw wysyła do delikwenta wezwanie do wpłaty kwoty, której przepadek orzeczono, pod rygorem wszczęcia egezkucji
a potem kolegi Skarbka13 po co wysyłać komuś upomnienie skoro Sąd wysłał już do niego wezwanie do zapłaty.

Moim zdaniem urząd skarbowy powinien wystawić tytuł wykonawczy po upływie terminu wskazanego przez Sąd w przesłanym wezwaniu (oczywiście w przypadku braku odnotowania wpłaty) oraz bez uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia zgodnie z par. 13 Rozporządzenia z dnia 22.11.2001 w sprawie wykonania niektorych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.


22 wrz 2011, 17:09
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 38 ]  idź do strony:  1, 2, 3  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: