Tło sprawy: Po decyzji UKS-u Dział Rachunkowy wystawił tytuł wykonawczy, Dział Egzekucji Administracyjnej przyjął tytuł i wszczął postępowanie egzekucyjne poprzez dokonanie zajęć rachunku bankowego zobowiązanego. Zobowiązany zgłosił zarzuty co do decyzji na podstawie której zaistniał tytuł. W związku z niemożnością wydania postanowienia z zachowaniem ustawowych terminów, Dyrektor Izby Skarbowej zawiadomił o wstrzymaniu wykonania decyzji UKS-u do czasu wydania postanowienia przez Dyrektora Izby Skarbowej. Zgodnie z ART. 56 § 1. ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji Dział Egzekucji Administracyjnej wydał postanowienie zawieszające postępowanie. Meritum Sprawy: Wraz z podpisanym postanowieniem o zawieszeniu postępowania egzekucyjnego otrzymałem notatke "proszę poinformować dłużnika zajętej wierzytelności o zawieszeniu postępowania". Moje pytanie brzmi jak ma wyglądać takie zawiadomienie, dodam że w programie EGAPOLTAX jest możliwość wydrukowania "Zawiadomienie o wstrzymaniu postępowania egzekucyjnego" jednak tutaj tytuł został zawieszony i przy próbie wydrukowania z systemu takiego zawiadomienia wyświetla sie komunikat o niemożności wydrukowania zawiadomienia z powodu nieistnienia wstrzymanej sprawy (wkońcu tytuł został zawieszony). Dodam jesze że pierwotnie wydrukowałem "Zawiadomienie o uchyleniu zajęcia rachunku bankowego", jednak wrócił on do mnie niepodpisany a ponadto mam odpowiedzieć na jakiej podstawie wydałem takie zawiadomienie. Z góry dziekuje za udzieloną pomoc.
25 lis 2006, 14:06
zbukaj
…Dodam jesze że pierwotnie wydrukowałem "Zawiadomienie o uchyleniu zajęcia rachunku bankowego", jednak wrócił on do mnie niepodpisany a ponadto mam odpowiedzieć na jakiej podstawie wydałem takie zawiadomienie. Z góry dziekuje za udzieloną pomoc.
Troszeczkę mylisz pojęcia, nie dział egzekucji tylko, organ egzekucyjny wydaje postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania egzekucyjnego. Zgodnie z Art. 58. § 1. W przypadku zawieszenia postępowania egzekucyjnego pozostają w mocy dokonane czynności egzekucyjne… . Jedynie za zgodą organu egzekucyjnego, która może nastąpić po przedstawieniu przez zobowiązanego dokumentów świadczących o konieczności poniesienia danych wydatków, może być dokonywana wypłata z zajętych rachunków. Organ również może uchylić dokonane czynności egzekucyjne, jeżeli to jest uzasadnione ważnym interesem zobowiązanego, interes wierzyciela nie stoi temu na przeszkodzie. Uważam, że możliwość zwolnienia spod egzekucji określonych składników majątkowych zobowiązanego jest możliwa na wniosek zobowiązanego, ze względu na jego ważny interes, po uzyskaniu na to zgody wierzyciela.
____________________________________ Poborco, nie pytaj co Z Z P E A może zrobić dla Ciebie ? zapytaj, co TY możesz zrobić aby ON tego nie zrobił!
25 lis 2006, 15:05
OK, w takim razie uścisle swoje pytanie: 1) czy po wydaniu postanowienia w sprawie zawieszenia postępowania egzekucyjnego zawiadamiam bank prowadzący rachunek zobowiązanego o fakcie zawieszenia postępowania, 2) jeśli tak w jakiej formie (czy w EGAPOLTAX-ie jest taki gotowiec), [/quote]zielonka 25. 11. 2006 g. 15: 05 Uważam, że możliwość zwolnienia spod egzekucji określonych składników majątkowych zobowiązanego jest możliwa na wniosek zobowiązanego, ze względu na jego ważny interes, po uzyskaniu na to zgody wierzyciela.[/quote] 3) wystąpię do referatu z zapytaniem czy wyraża zgodę na zwolnienie rachunku spod zajęcia i jeśli wyrazi zgode dokonam uchylenia zajęcia rachunku, czy moje rozumowanie jest prawidłowe?
25 lis 2006, 16:51
W powyższych przypadkach:
Do banku wysyłam zawiadomienie o wstrzymaniu realizacji zajęcia. Przed wydrukowaniem gotowego pisma z Egapoltaxu trzeba odnotować fakt wstrzymania w opcji "Zarządzanie informacją o wierzytelności", a dopiero później wydrukować zawiadomienie z opcji: "Pisma dotyczące czynności". Jeżeli tego nie zrobisz, to nawet wtedy, gdy sprawa nie jest zawieszona, takiego pisma nie wydrukujesz. W takich sytuacjach zawsze najpierw drukuję wstrzymanie do dłużnika zajetej wierzytelności, a później zawieszam sprawę, ale wydaje mi się, że jeżeli postąpisz tak, jak napisałam wyżej, czyli zarejestrujesz wstrzymanie, to fakt, że sprawa jest zawieszona, nie będzie miał wpływu na możliwość wydruku. Jeżeli się mylę (sprawdzę to w poniedziałek), to masz dwa wyjścia: 1. Napisać w Wordzie takie pismo. 2. Usunąć "na chwilę" zawieszenie, wydrukować zawiadomienie o wstrzymaniu i z powrotem sprawę zawiesić (bez drukowania postanowienia, bo już je masz, ale z zaznaczeniem, że postanowienie zostalo wydane).
Jeżeli zobowiązany nie wystapił z wnioskiem o zwolnienie, to według mnie o nic nie musisz występować.
____________________________________ Jeżeli robisz coś dla siebie, nie rób tego kosztem innych. Jeżeli robisz coś dla innych, nie rób tego kosztem siebie. (mądrość taoistyczna)
Ostatnio edytowano 25 lis 2006, 17:23 przez mera, łącznie edytowano 1 raz
25 lis 2006, 17:22
Ja każdorazowo występuję do banku o wstrzymanie realizacji zajęcia rachunku. Zastosowana czynność pozostaje w mocy, ale nie uważam że prawidłowym jest ściąganie pieniędzy do decyzji króra w danym okresie nie podlega wykonaniu. Zdarzały się nawet przypadki ściągnięcia z rachunku bankowego pieniędzy w okresie zawieszenia postępowania egzekucyjnego w związku z wstrzymaniem wykonania decyzji - i nie ukrywam, ze traktowaliśmy te wpłaty jako nienależne.
29 lis 2006, 19:27
mamba
Ja każdorazowo występuję do banku o wstrzymanie realizacji zajęcia rachunku. Zastosowana czynność pozostaje w mocy, ale nie uważam że prawidłowym jest ściąganie pieniędzy do decyzji króra w danym okresie nie podlega wykonaniu. Zdarzały się nawet przypadki ściągnięcia z rachunku bankowego pieniędzy w okresie zawieszenia postępowania egzekucyjnego w związku z wstrzymaniem wykonania decyzji - i nie ukrywam, ze traktowaliśmy te wpłaty jako nienależne.
Wydałem postanowienie o zawieszeniu postępowania egzekucyjnego a do banku przesłałem zawiadomienie o wstrzymaniu postępowania egzekucyjnego, tylko ze dzis przyszedł wyciag a tam pieniądze od zobowiązanego, i co teraz, bo rozliczyc tego na tytuły niemoge, te są już zawieszone w związku z odroczeniem terminu wykonania deczji od 15 listopada, trzymać tego w depozycie też niechce bo niebede ukrywac chodzi o dużą kwote i co z odsetkami, wiec pozostaje mi chyba tylko.....zwrot na rachunek.
29 lis 2006, 20:18
zbukaj
Wydałem postanowienie o zawieszeniu postępowania egzekucyjnego a do banku przesłałem zawiadomienie o wstrzymaniu postępowania egzekucyjnego, tylko ze dzis przyszedł wyciag a tam pieniądze od zobowiązanego, i co teraz, bo rozliczyc tego na tytuły niemoge, te są już zawieszone w związku z odroczeniem terminu wykonania deczji od 15 listopada, trzymać tego w depozycie też niechce bo niebede ukrywac chodzi o dużą kwote i co z odsetkami, wiec pozostaje mi chyba tylko.....zwrot na rachunek.
Bez obrazy, ale mam wrażenie, że pracujesz w egzekucji 2 dni z dojazdem. Jak nie masz zamiaru zapoznać się z u.p.a. to przeczytaj uważnie poprzednie posty, tam masz odpowiedzi.
____________________________________ Poborco, nie pytaj co Z Z P E A może zrobić dla Ciebie ? zapytaj, co TY możesz zrobić aby ON tego nie zrobił!
30 lis 2006, 18:53
Witam Powiedzcie Jak długo może trwać zawieszenie postępowania egzekucyjnego. Konkretna sytuacja. Organ otrzymał postanowienie NSA wstrzymanie postępowania egzekucyjnego. Postępowanie przed NSA trwało 2 lata. W tym okresie postępowanie było zawieszone. Czy po tak długim okresie organ może na podstawie tego samego tytułu wznowić postępowanie, czy też powinien je umorzyć / po upłynięciu maksymalego okresu zawieszenia/ i dopiero wy wyroku / korzystnym dla IS/ wydać nowy tytuł egzekucyjny?
22 gru 2006, 16:32
sylwia124
Witam Powiedzcie Jak długo może trwać zawieszenie postępowania egzekucyjnego. Konkretna sytuacja. Organ otrzymał postanowienie NSA wstrzymanie postępowania egzekucyjnego. Postępowanie przed NSA trwało 2 lata. W tym okresie postępowanie było zawieszone. Czy po tak długim okresie organ może na podstawie tego samego tytułu wznowić postępowanie, czy też powinien je umorzyć / po upłynięciu maksymalego okresu zawieszenia/ i dopiero wy wyroku / korzystnym dla IS/ wydać nowy tytuł egzekucyjny?
Witam
W takiej sytuacji nie ma maksymalnego okresu zawieszenia. Po ustaniu przyczyny o. e. wznawia (nie ma mowy o umorzeniu). Dalej funkcjonuje w obrocie prawnym ten sam tytuł.
pzdr
Nina
28 lut 2007, 21:41
Proponuję, zastanowić się jeszcze nad sytuacją gdy postępowanie egzekucyjne jest zawieszane na wniosek wierzyciela, wówczas po upływie 1 roku organ ezgekucyjny (gdy wierzyciel nie wniesie o podjęcie postępowania) umarza postępowanie egzekucyjne
01 mar 2007, 15:05
zawieszenie postępowania egzekucyjnego
Orzecznictwo: Zawieszenie czy umorzenie postępowania egzekucyjnego?
Na podstawie tytułów wykonawczych nr: SM 4/879/07, SM 4/881/07 wystawionych 31.07.2007 r. obejmujących zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2002 r. i odsetki za zwłokę od niezapłaconych w terminie zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za listopad i grudzień 2002 r. oraz tytułów wykonawczych nr: SM 5/885/07 i SM 5/886/07 wystawionych 01.08.2007 r. obejmujących zobowiązanie z tytułu podatku od towarów i usług za listopad i grudzień 2002 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach wszczął postępowanie egzekucyjne z majątku "M." Spółki z o.o. w S. (dalej: Spółka).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach, jako wierzyciel, pismami z 08.01.2008 r. wystąpił o zawieszenie postępowania egzekucyjnego prowadzonego na podstawie wyżej wskazanych tytułów wykonawczych, w związku z uchyleniem przez Dyrektora Izby Skarbowej decyzją z 22.10.2007 r. decyzji organu pierwszej instancji stanowiących podstawę wystawienia ww. tytułów i przekazaniem sprawy do ponownego rozpatrzenia.
Postanowieniem z 07.04.2008 r. na podstawie art. 56 § 3 i art. 56 § 1 pkt 4 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm., dalej u.p.e.a.) Naczelnik Urzędu Skarbowego, jako organ egzekucyjny zawiesił postępowanie egzekucyjne stwierdzając, że zawiesza je na żądanie wierzyciela w związku z uchyleniem decyzji i przekazaniem sprawy do ponownego rozpatrzenia.
W zażaleniu Spółka zarzuciła, że w związku z uchyleniem przez Dyrektora Izby Skarbowej decyzji w sprawie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych, jako podstawy wystawienia tytułów wykonawczych, postępowanie egzekucyjne powinno zostać umorzone.
Dyrektor Izby Skarbowej postanowieniem z 21.06.2008 r. utrzymał w mocy postanowienie pierwszoinstancyjne. W uzasadnieniu organ stwierdził, że użycie przez ustawodawcę art. 56 § 1 u.p.e.a. określenia "postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu" oznacza, że rozstrzygnięcia podejmowane na jego podstawie mają charakter związany, to znaczy, że jeżeli zachodzi którakolwiek z przesłanek określonych w art. 56 § 1 pkt 1-5 u.p.e.a. to organ egzekucyjny ma obowiązek zawieszenia postępowania egzekucyjnego. Żądanie wierzyciela jest dla organu egzekucyjnego wiążące niezależnie od przyczyn, z powodu których zostało złożone. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w rozpoznawanej sprawie umorzenie postępowania egzekucyjnego byłoby przedwczesne, ponieważ nadal toczy się postępowanie w sprawie określenia zobowiązań podatkowych wskazanych w tytułach wykonawczych.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Spółka zarzuciła, wydanie postanowienia z naruszeniem: art. 7 i art. 8 ust. 2 Konstytucji RP poprzez ich niezastosowanie, oraz art. 6, art. 7 i art. 8 k.p.a., art. 56 § 1 pkt 4 u.p.e.a. i art. 59 § 1 pkt 2 z uwagi na ich niezastosowanie. Wniosła o uchylenie zaskarżonego postanowienia i poprzedzającego go postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.
W odpowiedzi na skargę Dyrektor Izby Skarbowej wniósł o jej oddalenie podtrzymując argumentację przedstawioną w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 8 października 2008 r., sygn.akt II FSK 111/09, uchylił zaskarżone postanowienie oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z dnia 7 kwietnia 2008 r. oraz stwierdził, że zaskarżone postanowienia nie mogą być wykonane w całości.
Sąd wskazał art. 56 § 1 pkt 4 u.p.e.a. i wyjaśnił, że w sytuacji, w której ten sam organ administracyjny pozostawał wierzycielem i organem egzekucyjnym nie można mówić o związaniu organu egzekucyjnego stanowiskiem wierzyciela. Sąd stwierdził, że w takiej sytuacji nie ma podstaw do składania wniosku o zawieszenie postępowania egzekucyjnego.
W ocenie Sądu, gdy w toku postępowania egzekucyjnego uchylono decyzję, z której wynikała dochodzona należność i sprawę przekazano do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji, postępowanie egzekucyjne nie może być dalej prowadzone i podlega umorzeniu na podstawie art. 59 § 1 pkt 2 u.p.e.a. Sąd nie podzielił poglądu Dyrektora Izby Skarbowej, że w sytuacji wydania nowych decyzji wymiarowych wierzyciel dokona jedynie aktualizacji tytułu wykonawczego na podstawie § 9 ust. 1b) rozporządzenia Ministra Finansów z 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137 poz. 1541 ze zm.).
Dyrektor Izby Skarbowej wniósł skargę kasacyjną i zaskarżając powyższy wyrok w całości zarzucił mu - w oparciu o art. 174 pkt 2 p.p.s.a. - naruszenie przepisów postępowania, których uchybienie miało istotny wpływ na wynik sprawy, a mianowicie:
1. art. 145 § 1 pkt 1 lit c) p.p.s.a. w zw. z art. 141 § 1 p.p.s.a. i art. 56 § 1 pkt 4 u.p.e.a. poprzez uchylenie postanowień obu organów i przyjęcie, że w sprawie nie wystąpiła podstawa do zawieszenia postępowania egzekucyjnego, podczas, gdy zdaniem Dyrektora uchylenie decyzji organu podatkowego do ponownego rozpoznania jest przesłanką do zawieszenia postępowania egzekucyjnego. Zajęte stanowisko przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w kwestii braku przesłanki do zawieszenia postępowania egzekucyjnego jest naruszeniem przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy. 2. art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) w zw. z art. 59 § 1 pkt 2 u.p.e.a. poprzez uchylenie postanowień obu organów i przyjęcie, że w sprawie wystąpiła podstawa do umorzenia postępowania egzekucyjnego, podczas, gdy zdaniem Dyrektora uchylenie decyzji organu podatkowego do ponownego rozpoznania jest przesłanką do zawieszenia postępowania egzekucyjnego, a nie jego umorzenia. Zajęte stanowisko przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w kwestii umorzenia postępowania egzekucyjnego jest naruszeniem przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy.
W odpowiedzi na skargę kasacyjną, Strona wniosła o jej oddalenie.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje:
Skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw, przeto podlega oddaleniu. Sformułowane w niej zarzuty naruszenia przepisów o postępowaniu w stopniu mającym (mogącym mieć) istotny wpływ na wynik sprawy zdają się całkowicie abstrahować od istoty konstrukcji ustanowionej przepisem art. 56 § 1 pkt 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz założeń uregulowanego nią postępowania.
Jak trafnie podniósł sąd administracyjny pierwszej instancji, w świetle powołanego uregulowania, wniosek wierzyciela o zwieszenie postępowania egzekucyjnego jest dla organu egzekucyjnego wiążący. Jednak szczególny charakter analizowanego przypadku sprowadza się do tego, że organ egzekucyjny był jednocześnie wierzycielem. Naczelny Sąd Administracyjny podziela pogląd, że nie sposób mówić tu o związaniu organu stanowiskiem wierzyciela, gdyż oznaczałoby ono skierowanie wniosku do samego siebie. Powierzenie przez ustawodawcę wierzycielowi kompetencji organu egzekucyjnego odbywa się niewątpliwie - jak zaznaczył sąd przywołując stosowną literaturę przedmiotu - kosztem uprawnień procesowych tego podmiotu jako wierzyciela (jednej ze stron postępowania egzekucyjnego) oraz kosztem jego kompetencji jako organu współuczestniczącego w postępowaniu egzekucyjnym (s. 5 uzasadnienia zaskarżonego wyroku). Skoro brak jest podstaw do złożenia skierowanego do samego siebie wniosku o zawieszenie postępowania egzekucyjnego, tym bardziej nie ma ich w odniesieniu do związania takim wnioskiem. Przyjęcie odmiennej tezy podważałoby zasady logiki, doprowadzając do całkowicie irracjonalnej z punktu widzenia założeń prowadzonego postępowania sytuacji. Trzeba jednocześnie pamiętać, że w wyniku uchylenia decyzji przez organ odwoławczy przestało istnieć zobowiązanie w kwocie określonej wcześniej tą decyzją. Jeśli zatem przestał istnieć skonkretyzowany obowiązek, który mógłby być przedmiotem postępowania egzekucyjnego, zawieszenie takiego postępowania w ogóle nie wchodzi w grę. Jak zasadnie zauważono w odpowiedzi na skargę kasacyjną, w odniesieniu do obowiązków, których wysokość nie została jeszcze skonkretyzowana (określona) znajdują zastosowanie inne instytucje uregulowane przepisami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i Ord. pod. Konstytutywną cechą postępowania egzekucyjnego jest istnienie (skonkretyzowanie) obowiązku, czego odzwierciedleniem jest wystawienie tytułu wykonawczego. Zgodnie z ugruntowanymi ustaleniami doktryny, stwarzająca podstawę dla umorzenia postępowania egzekucyjnego przesłanka "nieistnienia obowiązku" obejmuje także sytuację, gdy okoliczność ta spowodowana została zdarzeniami powstałymi już po wystawieniu owego tytułu (tak np. L. Klat-Wertelecka: Umorzenie administracyjnego postępowania egzekucyjnego System egzekucji administracyjnej, pod red. J. Niczyporuka, S. Fundowicza, J. Radwanowicz, Warszawa 2004, s. 278 - 279). Można wobec tego powiedzieć, że podstawa do wystawienia tytułu wykonawczego przestała istnieć (odpadła) z dniem wydania przez organ odwoławczy decyzji uchylającej zaskarżoną decyzję. Brak decyzji figurującej w tytule wykonawczym sprawia więc, że postępowanie egzekucyjne staje się bezprzedmiotowe - musi w takim razie być umorzone. Nie przekreśla to bynajmniej możliwości jego ponownego uruchomienia, jednak rzeczą oczywistą jest, że dotychczasowy tytuł wykonawczy - jako nieadekwatny do powstałej sytuacji prawnej - nie będzie mógł być realizowany. Niezbędne jest wówczas wystawienie nowego tytułu wykonawczego. Zaprezentowane w tej materii wywody uzasadnienia sądu administracyjnego pierwszej instancji są całkowicie przekonujące, spójne i logiczne, co zwalnia Naczelny Sąd Administracyjny z obowiązku dalszego rozwijania zamieszczonych w nich tez.
W tym stanie rzeczy, na mocy art. 184 p.p.s.a. orzeczono jak w sentencji. O kosztach postępowania kasacyjnego rozstrzygnięto zgodnie z art. 204 pkt 2 tej ustawy.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników