Fragment opinni przesłanej przez RSK do KPRM ws. projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej zgłaszamy następujące uwagi.
"Aktualny system wynagradzania w służbie cywilnej jest z pewnością niedoskonały. Nie upoważnia to jednak kogokolwiek do dokonywania w nim zmian o charakterze general-nym bez kompleksowego przygotowania w postaci dokonania całościowej oceny obciąże-nia pracą w poszczególnych resortach i na poszczególnych stanowiskach oraz bez uprzed-niego sporządzenia wartościowania stanowisk pracy przy zastosowaniu porównywalnych metod. Bez takich działań wszelkiego rodzaju zmiany, zwłaszcza zmiany mające charakter globalny, należy ocenić zdecydowanie negatywnie. Projektodawca nie pokusił się nawet o rzetelne i wyczerpujące przedstawienie skutków finansowych proponowanych zmian dla zainteresowanych grup zawodowych, a uzasadnienie ich wprowadzenia jest nad wyraz la-koniczne i niewystarczające. Podstawą do wydania przedmiotowego rozporządzenia jest art. 99 ustawy z dnia 21 listopada 2009 r. o służbie cywilnej. Artykuł ten wskazuje, że Prezes Rady Ministrów przy określaniu : - wykazu stanowisk urzędniczych, z podziałem na grupy stanowisk, - kwalifikacji zawodowych pracowników wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych, w zakresie nieregulowanym w przepisach szczegółowych, - mnożników do ustalania wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej, - stopni służbowych urzędników służby cywilnej i mnożników dodatku służby cywilnej dla każdego stopnia służbowego.powinien kierować się charakterem pracy wykonywanej przez członków korpusu służby cywilnej i potrzebą zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań. Z powyższego wynika, że ewentualne różnice (w górę, w dół) w mnożnikach do usta-lenia wynagrodzenia zasadniczego przy określeniu wymogu wykształcenia i stażu pracy na tym samym poziomie (np. średniego) powinny wynikać z charakteru pracy wykonywanej przez członków korpusu służby cywilnej, różnic w określeniu minimalnego wykształcenia i minimalnego stażu pracy na danym stanowisku. W przeciwnym przypadku stanowi to naru-szenie zasad równego traktowania pracowników w zakresie wynagradzania, a więc naru-szenie także zasad wynagradzania wynikających z art. 112 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy. Wszelkie odstępstwa od nakazu równego traktowania muszą znajdo-wać podstawę w odpowiednio przekonujących argumentach, tymczasem w uzasadnieniu do projektowanego rozporządzenia brak takich argumentów, brak scharakteryzowania pracy wykonywanej przez poszczególne typy urzędów, brak wskazania na ewentualne różnice, brak po prostu rzetelnej (jakiejkolwiek) analizy, gdyż za taką nie można uznać z pewnością porównania danych o indywidualnych wynagrodzeniach zasadniczych członków korpusu służby cywilnej wg stanu na 30 kwietnia 2009 roku. Badanie w tym zakresie zostało przeprowadzone przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w okresie maj?sierpień 2009 roku we wszystkich urzędach, w których zatrudnieni są członkowie korpusu służby cywilnej. Z tego wynika, że wysokość dotychczasowego wynagrodzenia w poszczególnych typach urzędów miała wpływ nie tylko na stworzenie sześciu odrębnych tabel mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego, ale przede wszystkim na wystąpienie różnic w mnożnikach kwoty bazowej na tych samych stanowiskach z określonymi tymi samymi kwalifikacjami zawodowymi. Tak więc de facto nie kwalifikacje i nie charakter wykonywanej pracy, lecz dotychczasowe wynagrodzenie ma kształtować, wg projektodawcy rozporządzenia wynagrodzenia w służbie cywilnej w przyszłości. Różnice są niemałe, w szczególności jeżeli chodzi o stanowiska wspomagające w służbie cywilnej w urzędach administracji skarbowej (tabela nr IV). Wg projektodawcy, starszy referent, starszy księgowy, starszy poborca skarbowy, księgowy, referent, likwidator, poborca skarbowy zatrudnieni w administracji skarbowej nie mogą mieć wyższego wynagrodzenia, niż kwota 2.945,67 złotych, podczas gdy inspektor, starszy księgowy, starszy referent, księgowy, referent, sekretarz kierownika jednostki zatrudniony w komendzie, inspektoracie i innej jednostce organizacyjnej stanowiącej aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich może mieć wynagrodzenie o 700 zł wyższe, tj. 3.648,36 zł. (tabela nr VI ). Należy tu zaznaczyć, że najwyższe wynagrodzenie, jakie może otrzymać pracownik zatrudniony na stanowisku wspomagającym w służbie cywilnej ? administracji skarbowej jest jednocześnie najniższym w stosunku do pracowników zatrudnionych na stanowisku wspomagającym w służbie cywilnej w pozostałych pięciu typach urzędów (przy określeniu wykształcenia na tym samym poziomie, tj. średniego).
Różnice kształtują się następująco: - Tabela nr I - mnożnik wyższy 0 0,937, co daje kwotę wyższą na wynagrodzeniu zasadniczym o 1.755,80 zł. - Tabela nr II ? mnożnik wyższy o 0,774, co daje kwotę wyższą na wynagrodzeniu zasadniczym o 1.450,60 zł. - Tabela nr III ? mnożnik wyższy o 0,490, co daje kwotę wyższą na wynagrodzeniu zasadniczym o 918,20 zł. - Tabela nr V ? mnożnik wyższy o 0,281, co daje kwotę wyższą na wynagrodzeniu zasadniczym o 526,70 zł. - Tabela nr VI ? mnożnik wyższy o 0,375, co daje kwotę wyższą na wynagrodzeniu zasadniczym o 702,69 zł. Jest to zdecydowanie przykład dyskryminacji pracowników administracji skarbowej zatrudnionych na stanowiskach wspomagających w służbie cywilnej. Nie przedstawiono żadnych (odpowiednio przekonujących) argumentów poza wspomnianym wyżej (tj. wysokości dotychczasowego wynagrodzenia). Jest niedopuszczalne, gdyż zasady wynagradzania powinny wynikać z wartościowania i oceny pracochłonności stanowisk pracy. Nie może być tak, że zaniżenie z przyczyn nie merytorycznych wynagrodzeń jakiejś grupy zawodowej w służbie cywilnej będzie skutkować na następne lata niższymi wynagrodzeniami w tej grupie zawodowej mimo to, że z tabeli stanowisk wynika, iż wymagania w zakresie wykształcenia i stażu pracy w stosunku do tej grupy są identyczne, jak dla grup lepiej zarabiających. Innymi słowy: to, że pracownicy administracji skarbowej zatrudnieni na stanowiskach wspomagających zarabiali najmniej w jakiej dacie nie może w żadnym stopniu być wyznacznikiem kształtującym ich wynagrodzenie w przyszłości. Takie podejście powoduje, że nie jest wypełniona dyspozycja art. 99 ustawy o służbie cywilnej, co dyskwalifikuje projekt opiniowanego rozporządzenia. Należy wspomnieć o kolejnym przykładzie dyskryminacji przejawiającym się zasze-regowaniem starszego poborcy skarbowego do stanowisk wspomagających w służbie cy-wilnej - administracji skarbowej. Może nie byłby w tym nic dziwnego (w obowiązującym roz-porządzeniu też tak było), gdyby nie fakt, że starszy poborca skarbowy przy najwyższym mnożniku kwoty bazowej, tj. 1.572 złotych po 20 ? latach (a może i więcej ) pracy, będzie odchodził na emeryturę z wynagrodzeniem zasadniczym 2.945,67 złotych. Tymczasem inni pracownicy mogą - wykonując ten sam zakres zadań - awansować do wyższych grup sta-nowisk (specjalistycznych), osiągając wynagrodzenie zasadnicze nawet do wysokości : - tabela nr 1 - 5.400 zł - tabela nr II ? 5.164 zł. - tabela nr III ? 3.998 zł. - tabela nr IV ? 4.594 zł. - tabela nr V ? 4.397 zł.. - tabela nr VI ? 4.871 zł.
Niestety, projektodawca nie przewidział możliwości awansu dla starszego poborcy skarbo-wego bez zmiany zakresu wykonywanych przez niego zadań i obowiązków. Brak możliwo-ści awansu przy jednoczesnym określeniu wysokości wynagrodzenia zasadniczego na tak niskim poziomie jest wyraźną dyskryminacją tej grupy pracowników. Specyficzny charakter zadań i obowiązków, jakie wykonuje poborca skarbowy (starszy poborca skarbowy) wynika ze specyfiki ich pracy, wykonywanych czynności, które określone zostały w ustawie o po-stępowaniu egzekucyjnym w administracji. W związku z powyższym proponujemy: 1. W tabeli nr IV: a) dla stanowisk wspomagających w służbie cywilnej górny mnożnik podnieść do poziomu mnożnika określonego w tabeli nr III ( Urzędy Wojewódzkie ) tj. 2,062 b) stanowisko st. poborcy skarbowego zaszeregować do stanowisk specjalistycz-nych w służbie cywilnej dla zachowania ścieżki indywidualnego awansu pracow-ników egzekucji skarbowej."(..)
26 paź 2009, 21:03
Poborco czy wiesz co Ci szykują???
a jakie znaczenie mają wynagrodzenia najwyższe mozliwe do osiągnięcia ??? zajmijcie się lepiej najnizszymi wskaźnikami - bo w praktyce to tylko one mają znaczenie. też chciałabym mieć po 20 latach, będąc starszym inspektorem, wynagrodzenie zasadnicze 2.945,67 zł. To moje marzenie
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników