Gdybym kierował się tym, co wskaże podatnik, to nigdy nie zaliczyłbym wpłaty na same koszty upomnień z lat ubiegłych. A chyba nie o to chodziło ustawodawcy wprowadzając do art. 62 § 1a. Pewności nie mam, ale jeżeli podatnik wskaże np. że płaci za I kw. 2016 r., a ma niezapłacone koszty z 2014 r., zaliczam wpłatę na te koszty w pierwszej kolejności i zgodnie z art. 62 § 4a pkt 2) zaliczenie wpłaty następuje w całości zgodnie z żądaniem podatnika (chodzi o postanowienie na wniosek), nie następuje więc wydaję postanowienie o zarachowaniu wpłaty z urzędu. Poprawcie mnie jeżeli się mylę.
Jeśli podatnik pisze w tytule: - "I rata 2016" to mogę rozliczyć tylko koszty, które dotyczą I raty 2016, innych już z tej wpłaty nie mogę rozliczyć - " podatek 2016" - to mogę rozliczyć tylko k.up. które dotyczą rat z 2016 - " podatek od nieruchomości" - to mogę rozliczyć wszystkie koszty, które u podatnika są nieopłacone - " podatek II rata" - to mogę rozliczyć tylko te k.up. (nawet z 2013r. ) pod warunkiem, że te k.up. są od upomnienia wystawionego na II ratę podatku. Jakby wystawione w 2013r. upomnienie dotyczyło IV raty, to już tak opisanej wpłaty nie zaliczam na te k.up. - "decyzja 1111.1111.2016r." - mogę rozliczyć tylko koszty z 2016r.
Mnie tylko zastanawia co mogę rozliczyć, kiedy podatnik wpłacił częściowo zaległość, w tytule napisał " upomnienie nr 100.2016", a na jego koncie są takie zaległości i k.up.: - 2015 - same k.up. dotyczące II raty 2015 (upomnienie 60.2015) - 2015 - zaległa rata IV + k.up. ( upomnieni201.2015) - 2016 - zaległa rata I i II + k.up. (upomnienie 100.2016 na którym była wskazana też zaległość IV/2015).
Co ja powinnam w pierwszej kolejności rozliczyć? Czy mogę ruszyć w ogóle te k.up. z 2015 dot. II/2015?
29 lip 2016, 10:51
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
evelaina
To wiem, ale w tym przypadku od kwoty zaległości nie było odsetek, więc mimo iż wpłata większa niż te 58 zł i nie pokrywa w całości zaległości i kosztów upomnienia, to jednak widocznie nie wystawiam postanowienia :/
Sama sobie przeczysz, skoro ma koszty upomnienia i zaległość powyżej 58 zł to wystawiasz postanowienie. Same odsetki to ust. 4. a o nim nie wspominałem.
reniak
dwie wpłaty tego samego dnia: 934,28 i 934,28, opisane: opłata za odpady, nie podano za jaki miesiąc. Pytanie: czy traktować te wpłaty oddzielnie czy jako jedną na łączną sumę? powinnam pobrać całkowite odsetki 16,00 zł? koszty oczywiście pobieram i muszę wydać postanowienie bo przecież nie starczy na wszystko
Każdą wpłatę traktujesz osobno. Pierwsza na koszty upomnienia i należność główną z odsetkami proporcjonalnie bez zaokrąglania, druga na to co zostanie.
29 lip 2016, 10:54
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
evelaina
Co ja powinnam w pierwszej kolejności rozliczyć? Czy mogę ruszyć w ogóle te k.up. z 2015 dot. II/2015?
Ja pozostaje przy stanowisku kompstar'a więc koszty upomnienia powinny być zaspokajane tylko z należnością główną której dotyczą. W pierwszej kolejności rozliczam koszty upomnienia ale od najstarszej zaległości wraz z należnością główną. Kolejne koszty pobieram jeżeli zaspokoję należność główną z pierwszego upomnienia. Mając na uwadze art. 62 ust. 1 w pierwszej kolejności rozliczam w sposób wskazany przez podatnika.
evelaina
Mnie tylko zastanawia co mogę rozliczyć, kiedy podatnik wpłacił częściowo zaległość, w tytule napisał " upomnienie nr 100.2016", a na jego koncie są takie zaległości i k.up.: - 2015 - same k.up. dotyczące II raty 2015 (upomnienie 60.2015) - 2015 - zaległa rata IV + k.up. ( upomnieni201.2015) - 2016 - zaległa rata I i II + k.up. (upomnienie 100.2016 na którym była wskazana też zaległość IV/2015). Co ja powinnam w pierwszej kolejności rozliczyć? Czy mogę ruszyć w ogóle te k.up. z 2015 dot. II/2015?
Jeżeli wpłata w tytule wpisując upomnienie 100.2016 to rozliczam na upomnienie 100.2016. Nie rozumiem zapisu, że na upomnieniu 100 było wpisane upomnienie 201. To znaczy ile zapłacił? Bo skoro na jednym upomnieniu były wpisane dwa to rozumiem że całość? To się nazywa robić sobie dobrze Wystawiając tytuł (dwa osobne) do którego będzie przypisana IV rata skoro jest na obu?
29 lip 2016, 11:00
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
Jeżeli wpłata w tytule wpisując upomnienie 100.2016 to rozliczam na upomnienie 100.2016. Nie rozumiem zapisu, że na upomnieniu 100 było wpisane upomnienie 201. To znaczy ile zapłacił? Bo skoro na jednym upomnieniu były wpisane dwa to rozumiem że całość? To się nazywa robić sobie dobrze :mur: Wystawiając tytuł (dwa osobne) do którego będzie przypisana IV rata skoro jest na obu?
Chodzi o to, że jeśli podatnik ma zaległości na które już było wystawione up. a ich nie opłaci do momentu wystawienia kolejnego, to na kolejnym upomnieniu pojawiają się też te zaległości, które już były objęte wcześniejszymi upomnieniami I teraz jak się podatnik wziął za opłacanie zaległości, to tak naprawdę ma już wszystkie wykazane na ostatnim upomnieniu. Może trochę pokręciłam, ale nie wiem jak to inaczej opisać
29 lip 2016, 11:35
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
evelaina
Chodzi o to, że jeśli podatnik ma zaległości na które już było wystawione up. a ich nie opłaci do momentu wystawienia kolejnego, to na kolejnym upomnieniu pojawiają się też te zaległości, które już były objęte wcześniejszymi upomnieniami I teraz jak się podatnik wziął za opłacanie zaległości, to tak naprawdę ma już wszystkie wykazane na ostatnim upomnieniu. Może trochę pokręciłam, ale nie wiem jak to inaczej opisać :blink:
Każde upomnienie dotyczy konkretnych należności. Należności wymienione niejako poniżej upomnienia wymienione są czysto informacyjnie.
29 lip 2016, 11:49
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
evelaina
To wiem, ale w tym przypadku od kwoty zaległości nie było odsetek, więc mimo iż wpłata większa niż te 58 zł i nie pokrywa w całości zaległości i kosztów upomnienia, to jednak widocznie nie wystawiam postanowienia :/
Sama sobie przeczysz, skoro ma koszty upomnienia i zaległość powyżej 58 zł to wystawiasz postanowienie. Same odsetki to ust. 4. a o nim nie wspominałem.
A według poprzedników nie wystawiam Czego więc dotyczy ust.4 i kiedy ma zastosowanie? W przypadku kiedy podatnik wpłaca zaległość bez odsetek bo ich nie było? Z wypowiedzi poprzedników wynika, że także w sytuacji, kiedy wpłaca zaległość, ale z wpłaty rozliczam też koszty upomnienia. I mimo że wpłata w całości nie pokryła zaległości i kosztów, to i tak nie wystawiam postanowienia, bo nie było odsetek Chyba potrzebuję już weekendu
29 lip 2016, 12:05
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
ust. 4 dotyczy sytuacji kiedy nie naliczono odsetek więc z porównania z ust. 3 wynikało by, że jest to przypadek w którym poza należnością główną nie ma żadnych innych należności a jak piszesz wpłata została również rozliczona na koszty upomnienia.
29 lip 2016, 12:33
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
ust. 4 dotyczy sytuacji kiedy nie naliczono odsetek więc z porównania z ust. 3 wynikało by, że jest to przypadek w którym poza należnością główną nie ma żadnych innych należności a jak piszesz wpłata została również rozliczona na koszty upomnienia.
Ma sens to co piszesz A czy wystawia się w takim razie postanowienie, gdy podatnik wpłaca ratę w terminie, ale nie określa w tytule konkretnie co opłaca, więc ja rozliczam jakieś zaległe koszty upomnień?
Ostatnio edytowano 29 lip 2016, 12:56 przez evelaina, łącznie edytowano 2 razy
29 lip 2016, 12:46
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
evelaina
A czy wystawia się w takim razie postanowienie, gdy podatnik wpłaca ratę w terminie, ale nie określa w tytule konkretnie co opłaca, więc ja rozliczam jakieś zaległe koszty upomnień?
Ja zawsze wystawiam jak rozliczam na koszty upomnienia jeżeli kwota zaliczenia wpłaty jest większa niż 58,00 zł. W wyjątkowych sytuacjach zdarzyło mi się wystawić kilka razy przy niższej kwocie ale miesięczne zobowiązanie było niższe niż 11,60 a zadłużenie większe niż 6mc. Póki co jeszcze nikt się nie odwołał a i problemów nie było
29 lip 2016, 12:52
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
evelaina
A czy wystawia się w takim razie postanowienie, gdy podatnik wpłaca ratę w terminie, ale nie określa w tytule konkretnie co opłaca, więc ja rozliczam jakieś zaległe koszty upomnień?
Ja zawsze wystawiam jak rozliczam na koszty upomnienia jeżeli kwota zaliczenia wpłaty jest większa niż 58,00 zł. W wyjątkowych sytuacjach zdarzyło mi się wystawić kilka razy przy niższej kwocie ale miesięczne zobowiązanie było niższe niż 11,60 a zadłużenie większe niż 6mc. Póki co jeszcze nikt się nie odwołał a i problemów nie było ;)
A ja właśnie w "Przeglądzie finansów publicznych" wyczytałam przykład bardzo podobny, odpowiedziała Pani Hanna Kmieciak. Podatnik ma zaległą ratę IV 2015 + k.up. do tej zaległości. Wpłacił w 2016r. 200 zł, które zostało zaksięgowane na k.up. 11,60 i należność główną 188,40 zł i nie zostały pobrane odsetki za zwłokę, ponieważ ich nie było. Ta Pani stwierdziła, że nie wystawiamy postanowienia, ponieważ zaistniała przesłanka z art. 62 $4a pkt 4 przesądzająca o wydaniu postanowienia wyłącznie na wniosek.
No więc dalej nie wiem.
29 lip 2016, 12:58
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Tej Pani nie wierze Który numer to zerknę Moim zdaniem w związku z tym, że wpłata jest zaliczana na zaległość i koszty upomnienia powyżej pięciokrotności kosztów upomnienia, postanowienie wydawane jest z urzędu.
§ 4a. Postanowienie, o którym mowa w § 4, wydaje się wyłącznie na wniosek, w przypadku gdy: 3) kwota wpłaty podlegającej zaliczeniu na poczet zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub kosztów upomnienia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia,
29 lip 2016, 13:33
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
Tej Pani nie wierze :P Który numer to zerknę Moim zdaniem w związku z tym, że wpłata jest zaliczana na zaległość i koszty upomnienia powyżej pięciokrotności kosztów upomnienia, postanowienie wydawane jest z urzędu.
§ 4a. Postanowienie, o którym mowa w § 4, wydaje się wyłącznie na wniosek, w przypadku gdy: 3) kwota wpłaty podlegającej zaliczeniu na poczet zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub kosztów upomnienia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia,
Taki artykuł jest w nr 5/2016.
01 sie 2016, 08:06
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
ust. 4 dotyczy sytuacji kiedy nie naliczono odsetek więc z porównania z ust. 3 wynikało by, że jest to przypadek w którym poza należnością główną nie ma żadnych innych należności a jak piszesz wpłata została również rozliczona na koszty upomnienia.
nie bardzo rozumiem dlaczego mielibyśmy porównywać pkt 4 z pkt 3 art. 62 §4a o.p.; w poszczególnych punktach wymienione są odrębne stany faktyczne, moim zdaniem nic nie porównujemy i nie rozszerzamy w żaden sposób okoliczności wymienionych w pkt. 1 -4, a zaistnienie jednej z nich powoduje, że postanowienie o zaliczeniu wydajemy tylko na wniosek podatnika, a więc moim zdaniem z literalnego brzmienia pkt. 4 wynika, że jeżeli od wpłaty nie naliczono odsetek za zwłokę to z urzędu nie mamy obowiązku wydania postanowienia, a to, że zaliczyliśmy część wpłaty na poczet kosztów upomnienia, w wariancie wymienionym w pkt. 4 nie ma żadnego znaczenia, ważne jest tylko, że nie naliczyliśmy odsetek za zwłokę
qubap
Ja zawsze wystawiam jak rozliczam na koszty upomnienia jeżeli kwota zaliczenia wpłaty jest większa niż 58,00 zł.
Jak wyżej – „z literalnego brzmienia pkt. 4 wynika, że jeżeli od wpłaty nie naliczono odsetek za zwłokę to z urzędu nie mamy obowiązku wydania postanowienia, a to, że zaliczyliśmy część wpłaty na poczet kosztów upomnienia, w wariancie wymienionym w pkt. 4 nie ma żadnego znaczenia, ważne jest tylko, że nie naliczyliśmy odsetek za zwłokę”
tak więc ja bym nie wydał postanowienia
evelaina
A ja właśnie w "Przeglądzie finansów publicznych" wyczytałam przykład bardzo podobny, odpowiedziała Pani Hanna Kmieciak. Podatnik ma zaległą ratę IV 2015 + k.up. do tej zaległości. Wpłacił w 2016r. 200 zł, które zostało zaksięgowane na k.up. 11,60 i należność główną 188,40 zł i nie zostały pobrane odsetki za zwłokę, ponieważ ich nie było. Ta Pani stwierdziła, że nie wystawiamy postanowienia, ponieważ zaistniała przesłanka z art. 62 $4a pkt 4 przesądzająca o wydaniu postanowienia wyłącznie na wniosek. No więc dalej nie wiem.
myślę, że p. Kmieciak ma tu rację
01 sie 2016, 09:55
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
kompstar
qubap
Ja zawsze wystawiam jak rozliczam na koszty upomnienia jeżeli kwota zaliczenia wpłaty jest większa niż 58,00 zł.
Jak wyżej – „z literalnego brzmienia pkt. 4 wynika, że jeżeli od wpłaty nie naliczono odsetek za zwłokę to z urzędu nie mamy obowiązku wydania postanowienia, a to, że zaliczyliśmy część wpłaty na poczet kosztów upomnienia, w wariancie wymienionym w pkt. 4 nie ma żadnego znaczenia, ważne jest tylko, że nie naliczyliśmy odsetek za zwłokę” tak więc ja bym nie wydał postanowienia
W jakiej sytuacji wg Ciebie zatem ma zastosowanie ust 3? Bo w opisanych przypadkach w żadnym?
Czy zapis:
§ 4a. Postanowienie, o którym mowa w § 4, wydaje się wyłącznie na wniosek, w przypadku gdy: 3) kwota wpłaty podlegającej zaliczeniu na poczet zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub kosztów upomnienia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia,
nie oznacza, że w przeciwnym wypadku (zaliczenia wpłaty) wydaje się postanowienie z urzędu? Np. wpłata 100zł zaległość bez odsetek 60zł koszty upomnienia?
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników