 |  
Projekt z dnia 23 sierpnia 2011 r. ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 2011 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej Na podstawie art. 101 i art. 102 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 82, poz. 451) zarządza się, co następuje: §1.1. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, który osobiście wykonuje czynności egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, zwanemu dalej „egzekutorem", przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości: 1) 1,85% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały uzyskane w wyniku zastosowania egzekucji: a) z wynagrodzenia za pracę, b) ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego, ubezpieczenia społecznego lub renty socjalnej, c) z rachunków bankowych, d) z innych wierzytelności pieniężnych;
2) 6,15% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały pobrane na miejscu u zobowiązanego; 3) 4% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały uzyskane w wyniku zastosowania egzekucji: a) z ruchomości, b) z nieruchomości, c) z praw z instrumentów finansowych w rozumieniu przepisów o obrocie instrumentami finansowymi, zapisanych na rachunku papierów wartościowych lub innym rachunku, oraz z wierzytelności z rachunku pieniężnego służącego do obsługi takich rachunków, d) z papierów wartościowych niezapisanych na rachunku papierów wartościowych, e) z weksla, f) z autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz z praw własności przemysłowej, g) z udziału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, h) z pozostałych praw majątkowych; 4) 1,5% kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały wpłacone przez zobowiązanego na zaspokojenie egzekwowanych należności na rachunek lub w kasie organu egzekucyjnego lub wierzyciela w ciągu 14 dni po dokonaniu czynności egzekucyjnych w zakresie egzekucji ze składników majątkowych wymienionych w pkt 1 i 3. 2. Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 lit. a, c-h oraz § 2 ust. 1, nie przysługuje komornikowi skarbowemu. §2.1. Egzekutorowi przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 2% wartości zabezpieczonego mienia, nie więcej jednak niż dwukrotna wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego za osobiste dokonanie czynności zabezpieczenia w zakresie zabezpieczenia należności pieniężnych na podstawie zarządzenia zabezpieczenia lub postanowień prokuratora albo sądu o zabezpieczeniu wykonania orzeczenia o przepadku przedmiotów i korzyści majątkowych lub ich równowartości. 2. Jeżeli wartość zabezpieczonego mienia nie jest określona kwotowo albo nie wynika jednoznacznie ze zgromadzonych materiałów dowodowych, jako podstawę naliczenia wynagrodzenia prowizyjnego przyjmuje się wartość ustaloną przez organ egzekucyjny w oparciu o średnie ceny rynkowe podobnego mienia. 2 § 3. Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, przysługuje komornikowi skarbowemu również za wszystkie czynności związane ze sprawowaniem skutecznego nadzoru nad egzekucją z nieruchomości, przy czym do wyliczenia wynagrodzenia stosuje się § 4 ust. 2. § 4.1. Wynagrodzenie prowizyjne egzekutora od ściągniętej kwoty należności pieniężnych objętej jednym tytułem wykonawczym nie może przekraczać, w trakcie całego postępowania egzekucyjnego, dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. 2. Jeżeli uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego przysługuje od ściągniętej kwoty należności pieniężnych iub wartości zabezpieczonego mienia, za czynności dokonane przez więcej niż jednego egzekutora, ich wynagrodzenie wynikające z tego uprawnienia ustala się w równych częściach. 3. Łączne wynagrodzenie prowizyjne egzekutora, ustalone zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 i § 2 ust. 1, nie może przekroczyć miesięcznie czterokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. § 5. 1. Naczelnikowi urzędu skarbowego może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu prawidłowego i skutecznego wykonywania funkcji organu egzekucyjnego, które nie może przekroczyć dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. 2. W przypadku powierzenia zastępcy naczelnika urzędu skarbowego nadzoru merytorycznego nad egzekucją administracyjną, naczelnikowi urzędu skarbowego oraz temu zastępcy może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe, które nie może przekroczyć wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego dla każdego z nich. 3. Komornikowi skarbowemu może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu prawidłowego i skutecznego kierowania komórką egzekucyjną urzędu skarbowego, które nie może przekroczyć dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. 4. Wynagrodzenie ryczałtowe na okres każdego półrocza do końca pierwszego miesiąca tego półrocza przyznaje: 1) dyrektor izby skarbowej z upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych - w przypadku naczelnika urzędu skarbowego; 3 2) dyrektor izby skarbowej - w przypadku zastępcy naczelnika urzędu skarbowego; 3) naczelnik urzędu skarbowego - w przypadku komornika skarbowego. § 6. Wynagrodzenie prowizyjne oraz wynagrodzenie ryczałtowe wypłaca się w okresach miesięcznych do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabyto uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego lub wynagrodzenia ryczałtowego. § 7. 1. Egzekutorowi, w tym komornikowi skarbowemu, lub innemu członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, który wykonuje czynności na rzecz organu egzekucyjnego, może być przyznana nagroda kwartalna z tytułu wykonania zadań i czynności w zakresie egzekucji administracyjnej. Nagroda kwartalna może być również przyznana członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce rachunkowości podatkowej wykonującemu czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania tytułów wykonawczych. 2. Łączną kwotę przeznaczoną na nagrody kwartalne, o których mowa w ust, 1, w urzędzie skarbowym określa dyrektor izby skarbowej do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, biorąc pod uwagę prawidłowość wykonywania zadań w zakresie egzekucji administracyjnej. 3. Kwota, o której mowa w ust. 2, nie może przekroczyć 50% kwoty, która została pobrana przez naczelnika urzędu skarbowego z tytułu opłat, o których mowa w art. 64 § 1 i 6, art. 64c § 2 oraz art. 66 § 3 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.1)), pomniejszonej o sumę wypłaconych za ten kwartał wynagrodzeń prowizyjnych oraz wynagrodzeń ryczałtowych. 4. Nagrodę przyznaje naczelnik urzędu skarbowego uwzględniając liczbę, złożoność, pracochłonność oraz prawidłowość czynności, w szczególności liczbę zakończonych postępowań egzekucyjnych przez zapłatę oraz innych zadań wykonanych w kwartale, za który przysługuje nagroda. 11 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz, U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 157, poz. 1119 i Nr 187, poz. 1381, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 115, poz. 794, Nr 176, poz. 1243 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 209, poz. 1318, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 39, poz. 308, Nr 157, poz. 1241 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 143, Nr 40, poz. 229, Nr 75, poz. 474, Nr 122, poz. 826, Nr 152, poz. 1018, Nr 157, poz. 1241, Nr 131, poz. 1075 i Nr 229, poz. 1497. 5. Nagroda jest wypłacana w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po kwartale, za który nagroda przysługuje. § 8. Najniższe wynagrodzenie zasadnicze, o którym mowa w § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 i 3 oraz § 5 ust. 1 i 3, ustala się z zastosowaniem najniższego mnożnika kwoty bazowej określonego w przepisach w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej. § 9. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie morskim, biorącemu udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie albo wykonującemu w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu, przysługuje bezpłatne wyżywienie lub ekwiwalent pieniężny według norm stosowanych w czasie eksploatacji statku. §10.1. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie górniczym, wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne, przysługują następujące uprawnienia związane z Dniem Górnika: 1) dzień wolny od pracy; 2) nagroda w wysokości jednodniowego wynagrodzenia obliczonego jak za urlop wypoczynkowy. 2. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie górniczym, wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne pod ziemią, z zastrzeżeniem ust. 4, przysługuje specjalne wynagrodzenie miesięczne w wysokości: 1) 5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — do 5 lat pracy; 2) 15 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 5 latach pracy; 3} 30 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 10 latach pracy; 4) 40 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 15 latach pracy. 3. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie górniczym, wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne wyłącznie na powierzchni przysługuje specjalne wynagrodzenie miesięczne w wysokości: 1) 5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — do 5 lat pracy; 2) 10 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 5 latach pracy; 3) 15 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 10 latach pracy; 4) 20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 15 latach pracy.
4. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie górniczym, wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne pod ziemią wyłącznie w odniesieniu do metra oraz tuneli, drążonych z zastosowaniem techniki górniczej, przysługuje specjalne wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej w ust. 3. 5. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w okręgowym urzędzie górniczym lub specjalistycznym urzędzie górniczym, wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne w zakładach górniczych w warunkach uciążliwych, przysługuje za pracę w niedziele i święta określone odrębnymi przepisami oraz za pracę w inne dni niebędące dniami pracy w urzędzie wynagrodzenie jak za pracę w dniu będącym dniem pracy w urzędzie oraz inny wolny od pracy dzień przypadający w dniu pracy w urzędzie albo wynagrodzenie jak za dzień będący dniem pracy w urzędzie oraz dodatek w wysokości 100 % godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego. 6. Przepis ust. 5 ma zastosowanie do członków korpusu służby cywilnej, których praca w niedziele i święta ma charakter stały. §11. Do ustalania i wypłaty wynagrodzeń prowizyjnych za osobiste wykonanie czynności, o których mowa w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r, w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506 i Nr 249, poz. 1858), podjętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe. § 12. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 30 czerwca 2013 r. § 13, Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.2) PREZES RADY MINISTRÓW 2> Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506 i Nr 249, poz. 1858), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 207 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706). 7 UZASADNIENIE Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej, dalej: projekt rozporządzenia, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 101 i 102 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.). Projekt rozporządzenia określa uprawnienia szczególne niektórych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, urzędach morskich oraz w urzędach górniczych. W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych oraz niektórych innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w zakresie uprawnień pracowników do wynagrodzenia prowizyjnego i zasad jego wypłacania. Wprowadzenie tych zmian jest spowodowane koniecznością zwiększenia motywacyjnego oddziaływania na pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych, poprzez powiązanie uprawnienia do wynagrodzenia z osobistym wykonywaniem czynności z zakresu egzekucji administracyjnej i skutecznym odzyskiwaniem należności. Potrzeba usprawnienia funkcjonowania motywacyjnego systemu wynagradzania pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych jest aktualna, zarówno z punktu widzenia ustawy o służbie cywilnej, jak i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), która z dniem 31 grudnia 2010 r. zlikwidowała rachunki dochodów własnych, z których finansowane były te wynagrodzenia (od 1 stycznia 2011 r. źródłem ich finansowania jest budżet państwa). Zapewnienie skutecznej egzekucji należności pieniężnych niewpłaconych przez dłużników dobrowolnie jest zagadnieniem o podstawowym znaczeniu zwłaszcza dla finansów państwa. Zmiana źródła finansowania wynagrodzeń prowizyjnych nie ma znaczenia dla udoskonalenia motywacyjnego charakteru tych wynagrodzeń. Egzekucja administracyjna, jak każda procedura zakładająca przymus wobec jej uczestnika, jest postępowaniem trudnym, uciążliwym i konfliktogennym, stawiającym duże wymagania zawodowe pracownikom, wymagającym od nich szczególnego zaangażowania i konsekwentnego działania. Stąd niezbędne jest stosowanie zachęt i motywacji finansowych, wspomagających wysiłek pracownika. Projekt rozporządzenia, w części dotyczącej uprawnień przysługujących członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych, którzy osobiście wykonują czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, zakłada: 1) rozszerzenie uprawnienia do wynagrodzenia prowizyjnego na wszystkich członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych za osobiste wykonanie czynności egzekucyjnych. W tym celu proponuje się odstąpić od dotychczasowego brzmienia § 2 obowiązującego rozporządzenia, dopuszczając aby każdy pracownik komórki egzekucyjnej, niezależnie od tego jakie stanowisko zajmuje, spełniający warunki i przesłanki określone w rozporządzeniu (wykonywanie określonych czynności egzekucyjnych, osiągnięcie skutku), nabywał uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego. Inaczej jest w przypadku komornika skarbowego, któremu, zgodnie z projektem, przysługuje wynagrodzenie prowizyjne wyłącznie za egzekucję z nieruchomości. 2) zmianę katalogu czynności w zakresie egzekucji administracyjnej, które kreują uprawnienia do wynagrodzenia prowizyjnego. Projekt rozporządzenia wiąże uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego ze skuteczną egzekucją z należności budżetowych, podczas gdy obowiązujące rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506, z późn. zm.) kreuje to uprawnienie w relacji do dokonanych czynności egzekucyjnych, niezależnie od tego, czy były one skuteczne czy nieskuteczne. Mając na względzie dużą liczbę czynności egzekucyjnych, z którymi obowiązujące rozporządzenie wiąże uprawnienie do wynagrodzenia 2 prowizyjnego, należy zauważyć, że poprzez tak szerokie określenie katalogu ww. czynności rozporządzenie to może działać demotywacyjnie. Podstawową wadą dotychczasowego systemu prowizyjnego jest to, iż nie jest ono wystarczająco ukierunkowane na realizację głównego celu egzekucji, jakim jest efektywne stosowanie przewidzianych środków egzekucyjnych przymuszających zobowiązanego do wykonania obowiązku objętego tytułem wykonawczym. Dlatego niezbędne jest aby ściślej powiązać uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji, tj. z kwotą ściągniętego zadłużenia, a w mniejszym stopniu promować przesłankę liczby i charakteru przeprowadzonych czynności egzekucyjnych; 3) częściowe zniesienie limitu łącznego miesięcznego wynagrodzenia prowizyjnego egzekutora. Funkcjonowanie limitu może nie stymulować do efektywnej egzekucji, gdyż osiągnięcie limitu w ciągu miesiąca może skłaniać egzekutorów do zmniejszenia swojej aktywności i przesuwania działań egzekucyjnych na następny okres rozliczeniowy. Zgodnie z § 4 ust. 3 projektu rozporządzenia, łączne wynagrodzenie prowizyjne egzekutora, ustalone zgodnie z § 1 ust.1 pkt 1 i §2 ust. 1, nie może przekroczyć miesięcznie czterokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Limitowane jest tylko wynagrodzenie prowizyjne przewidziane w § 1 ust. 1 pkt 1 i § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia (są to tzw. łatwe czynności egzekucyjne). Limit nie obejmuje zatem wszystkich innych czynności, poza wymienionymi w § 1 ust, 1 pkt 1 i § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia; 4) wyodrębnienie, w ramach środków przeznaczonych na finansowanie wynagrodzeń prowizyjnych, funduszu na nagrody, będącego w dyspozycji naczelnika urzędu skarbowego, a przeznaczonego dla egzekutorów, w tym komorników skarbowych i innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych niebędących egzekutorami, którzy wykonują czynności na rzecz organu egzekucyjnego oraz członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach rachunkowości podatkowej, wykonujących czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania tytułów wykonawczych. Niezbędne jest stworzenie dyrektorowi izby skarbowej i naczelnikowi urzędu skarbowego narzędzia, które mogliby stosować, po dokonaniu oceny pracy i postawy pracownika (automatycznie naliczana prowizja nie uwzględnia całokształtu postawy pracownika). Nagroda mogłaby także niwelować skutki przydziału szczególnie trudnych tytułów wykonawczych, gdy egzekutor ponosi wiele wysiłku, a mimo to egzekucja nie jest skuteczna, z przyczyn niezależnych od egzekutora; 5) ustalenie fakultatywnego uprawnienia do wynagrodzenia ryczałtowego dla naczelnika urzędu skarbowego z tytułu prawidłowego i skutecznego wykonywania funkcji organu egzekucyjnego. Konieczne jest stworzenie instrumentu oddziaływania na naczelnika urzędu skarbowego w omawianym zakresie. Wynika to nie tylko z faktu, że naczelnik jest przełożonym wszystkich pracowników urzędu skarbowego, lecz przede wszystkim z okoliczności, że naczelnik urzędu skarbowego jest organem egzekucyjnym i w głównej mierze to on ponosi konsekwencje działań pracowników egzekucji; 6) ustalenie fakultatywnego uprawnienia do wynagrodzenia ryczałtowego dla komornika skarbowego z tytułu prawidłowego i skutecznego kierowania komórką egzekucyjną urzędu skarbowego. W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich, biorących udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie albo wykonujących w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu, projekt rozporządzenia utrzymuje dotychczasowe w tym zakresie uprawnienia wynikające z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506, z późn. zm.), wydanego na podstawie art. 70 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.). 4 Z kolei w odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach górniczych, wykonujących czynności inspekcyjno-techniczne, projekt rozporządzenia zakłada rezygnację z odesłania do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r, w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika (Dz. U. z 1982 r. Nr 2, poz. 13, z późn. zm.) na rzecz wyczerpującego uregulowania stosownych w tym zakresie uprawnień w nim samym. Wspomniane powyżej odesłanie jest niepełne, ponieważ nie uwzględnia faktu, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika konieczne było wydanie szeregu dodatkowych aktów prawnych, które to akty w istocie precyzują poszczególne uprawnienia i tzw. dodatki górnicze (zarządzenie nr 4 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 12 lutego 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i warunków wypłacania specjalnego wynagrodzenia miesięcznego z Karty Górnika pracownikom inspekcyjno-technicznym urzędów górniczych, wydane na podstawie § 9 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika). W projekcie rozporządzenia zamieszono przepis przejściowy, zgodnie z którym do ustalania i wypłaty wynagrodzeń prowizyjnych za osobiste wykonanie czynności, o których mowa w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej, które podjęto i niezakończono do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe. OCENA SKUTKÓW REGULACJI 1. Podmioty, na które będzie oddziaływała regulacja Projekt rozporządzenia dotyczy wyłącznie wewnętrznych zasad funkcjonowania służby cywilnej i będzie oddziaływał na członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, w urzędach morskich oraz w urzędach górniczych. Przedmiotowy projekt rozporządzenia odnosi się do: 1) członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych oraz niektórych pozostałych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych; 2) członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich, którzy biorą udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie bądź wykonują w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu; 3) członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach górniczych wykonujących czynności inspekcyjno-techniczne. 2. Konsultacje społeczne Stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn, zm.), projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych. Zgłoszone w tym trybie uwagi nie zostały uwzględnione, z wyjątkiem uwag Forum Związków Zawodowych, które dotyczyły uprawnień przysługujących członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w urzędach górniczych, a które zostały w większości uwzględnione. Ponadto, projekt rozporządzenia został skierowany do Rady Służby Cywilnej oraz Zespołu Doraźnego do spraw pracowników samorządowych oraz służby cywilnej Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno - Gospodarczych. Projekt był przedmiotem obrad posiedzenia Zespołu w dniu 15 czerwca 2011 r. oraz został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Służby Cywilnej w uchwale nr 51 z dnia 28 czerwca 2011 r. Podczas prac nad projektem rozporządzenia, w części dotyczącej uregulowań odnoszących się do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, miały miejsce szerokie konsultacje wstępne. Rozwiązania proponowane w przedmiotowym projekcie były konsultowane m.in. z dyrektorami wszystkich izb skarbowych oraz z właściwymi departamentami w Ministerstwie Finansów. 3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich i urzędach górniczych rozporządzenie nie będzie rodziło dodatkowych skutków dla sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże, w związku z wprowadzeniem w rozporządzeniu rozwiązań wpływających na zwiększenie skuteczności egzekucji należy zauważyć, że rozporządzenie to będzie miało wpływ na budżet państwa zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków. Na podstawie analizy sprawozdania Rb-34 z wykonania planów finansowych dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych dokonano oszacowania kwoty, która została uwzględniona w 2011 r. zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków, tj. kwota 400.000 tys. zł po stronie dochodów i 395.711 tys. zł po stronie wydatków. Dochody w tej wysokości w zasadniczej części będą stanowić opłaty egzekucyjne uzyskane z tytułu prowadzonej egzekucji przez komórki egzekucyjne urzędów skarbowych. Stronę wydatkową w głównej części stanowić będą wynagrodzenia prowizyjne z tytułu wykonanych czynności egzekucyjnych wraz z pochodnymi (234.696 tys. zł -rezerwa) oraz pozostałe wydatki bieżące niezbędne do funkcjonowania komórek egzekucyjnych w urzędach skarbowych (150.415 tys. zł) i wydatki majątkowe (10.600 tys. zł). Kwota 234.696 tys. zł została przyjęta na podstawie wykonania planów finansowych dochodów własnych urzędów skarbowych za lata 2006-2010 i uwzględniona w rezerwie celowej tworzonej w budżecie państwa na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.). Dane te są wykazane poniżej w pkt 7 dotyczącym źródeł finansowania. 4. Wpływ regulacji na rynek pracy Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy. 5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki ani na funkcjonowanie przedsiębiorstw. 6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 7. Źródła finansowania W odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich i urzędach górniczych uprawnienia szczególne sfinansowane zostaną z budżetów urzędów. Natomiast w odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, źródła finansowania przedmiotowych uprawnień zostały przedstawione poniżej. Dochody uzyskane z prowadzonej egzekucji w urzędach skarbowych i wydatki poniesione na wynagrodzenia prowizyjne i pochodne od wynagrodzeń pracowników komórek egzekucyjnych w latach 2006-2010 i prognoza na 2011 r. wyniosły:
Dochody uzyskane z egzekucji w tys. zł Wynagrodzenia prowizyjne z pochodnymi w tys. zł Udział wynagrodzeń w dochodach {%) 2006 r. 301.068 135.892 45,14 2007 r. 319.822 143.651 44,92 2008 r. 336.832 139.424 41,39 2009 r. 352.612 144.244 40,91 2010 r. 391.169 153.049 39,13 Prognoza na 2011 r. 400.000 234.696 (rezerwa) 58,68 Wynagrodzenia prowizyjne dla pracowników urzędów skarbowych wykonujących zadania z zakresu egzekucji administracyjnej do końca 2010 r. finansowane były w części z budżetu państwa (60%) i w części z dochodów własnych (40%). Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, utworzone przez jednostki budżetowe wydzielone rachunki dochodów własnych mogą funkcjonować zgodnie z dotychczasowymi przepisami, z jednoczesnym regulowaniem zobowiązań i ściąganiem należności, do dnia 31 grudnia 2010 r. Zadania finansowane dotychczas ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych (w tym również wynagrodzenia prowizyjne) są finansowane z budżetu państwa. Jak wynika z art. 94 ww. ustawy, w przypadku państwowych jednostek budżetowych wykonujących zadania finansowane ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych, mogą zostać zwiększone wydatki budżetowe proporcjonalnie do przyrostu uzyskiwanych dochodów (ust. 1). W latach 2011 i 2012 tworzy się w budżecie państwa rezerwę celową przeznaczoną na wydatki, o których mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej planowanemu przyrostowi dochodów (ust. 2). Z uwagi na to, że koszty związane z prowadzeniem egzekucji administracyjnej finansowane były przede wszystkim z dochodów własnych, Ministerstwo Finansów wykorzystało możliwość prawną przewidzianą w art. 94 ust.2 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych poprzez utworzenie rezerwy celowej w budżecie państwa, przeznaczonej na sfinansowanie wydatków prowadzonej przez urzędy skarbowe egzekucji administracyjnej, w tym głównie na wynagrodzenia i pochodne. Łączne środki przeznaczone na wynagrodzenia prowizyjne wraz z pochodnymi szacuje się na kwotę 234.696 tys. zł, w tym wynagrodzenia wynoszą 200.000 tys. zł. Przy szacowaniu kwot potrzebnych na wydatki na wynagrodzenia prowizyjne na 2011 r. wzięto pod uwagę dwie wielkości jakimi są: dochody uzyskane z tytułu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych i wydatki na sfinansowanie wynagrodzeń prowizyjnych. Te dwie wielkości są ze sobą ściśle powiązane i nie można ich rozdzielać. Im większe będą dochody uzyskane z tytułu prowadzonej egzekucji przez pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych, tym większa będzie kwota przeznaczona na wydatki na wynagrodzenia prowizyjne, z uwzględnieniem limitu tego wynagrodzenia przewidzianego w § 4 ust. 1 i ust. 3 projektu rozporządzenia. Analiza skutków projektowanych rozwiązań została dokonana na podstawie danych z 2009 r. pozyskanych z WHTAX-u, z uwzględnieniem struktury poszczególnych czynności egzekucyjnych, zastosowanych środków oraz częstotliwości ich występowania, stanowiąca podstawę wyliczenia wynagrodzenia prowizyjnego. Projektowana regulacja w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów wprowadza zmianę wysokości wynagrodzenia prowizyjnego za wykonanie określonych czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. W przypadku jednych czynności egzekucyjnych, w zależności od zastosowanego środka egzekucyjnego <np. w wyniku zastosowania egzekucji z nieruchomości) wysokość wynagrodzenia prowizyjnego została zwiększona, w przypadku innych czynności egzekucyjnych wysokość tego wynagrodzenia została zmniejszona (np. egzekucja z ruchomości) lub utrzymana na tym samym poziomie. Wprowadzone zmiany nie będą miały zasadniczego wpływu na wysokość kwoty przeznaczonej na sfinansowanie wynagrodzeń prowizyjnych, zmianie może ulec kwota wypłaconych wynagrodzeń prowizyjnych w powiązaniu z zastosowanym środkiem egzekucyjnym. Kwota przeznaczona na wypłatę tych wynagrodzeń stanowi około 140.000 tys. zł. Z analizy dokonanej na podstawie danych zebranych z całego kraju wynika, że 24,80% kwot wyegzekwowanych stanowią kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce (PNUZ), 49,67% wyegzekwowane w wyniku zajęcia rachunku bankowego (ZRBA), zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych (ZSUS), zajęcia innych wierzytelności (ZIWI), zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem (ZWKO), zajęcia wynagrodzenia za pracę (ZWZP) oraz 25,53% wyegzekwowane w wyniku zastosowania innych środków, czynności lub wpłacone w organie egzekucyjnym lub u wierzyciela. Dla wskaźnika 1,85% (zajęcia rachunku bankowego, zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych, zajęcia innych wierzytelności, zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem, zajęcia wynagrodzenia za pracę) oraz 6,15% (kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce) procent dokonywanych czynności w ilości ogółu dokonanych czynności w skali kraju 5 przestawia się następująco: kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce - 40,68%, zajęcia rachunku bankowego - 20,15%, zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych - 2,93%, zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem - 0,007% oraz zajęcia wynagrodzenia za pracę - 8,95%, co stanowi - 82,457% ogółu dokonanych czynności. W wyniku dokonania wyliczenia prowizji od kwot wyegzekwowanych oraz zabezpieczonych dla wskaźnika 6,15% i 1,85% stwierdzono, że w skali kraju wynagrodzenie prowizyjne dla wskaźnika 6,15% w stosunku do ogólnego wynagrodzenia z RB-34 za 2009 r. wyniosło 54,49%, dla wskaźnika 1,85% - 33,29%, dla pozostałych czynności, środków i wpłat - 12,12%. Przedmiotowa regulacja wprowadza trzy nowe elementy powodujące generowanie nowych wydatków, a mianowicie: 1) wynagrodzenie ryczałtowe dla naczelnika urzędu skarbowego - § 5 ust. 1; 2) wynagrodzenie ryczałtowe dla komornika skarbowego - § 5 ust. 3; 3) nagrody kwartalne - § 7. Przyjmując, że wszystkim naczelnikom urzędów skarbowych i komornikom skarbowym przyznanoby wysokość maksymalnego wynagrodzenia ryczałtowego w wysokości dwukrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego, ustalonego przy zastosowaniu najniższego mnożnika w grupie stanowisk wspomagających, określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 211, poz. 1630, z późn. zm.) kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe wyniosłaby: 24.428.915 zł. (1873,84 zł x 0,7 (najniższy mnożnik wynagrodzenia) = 1.311,69 zł x 2 (dwukrotność) = 2.623,38 x 2 osoby = 5.246,76 x 12 miesięcy = 62.961,12 zł x 388 urzędów skarbowych = 24.428.915 zł) Jednak przy szacowaniu skutków finansowych nowych regulacji w zakresie wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych należy wziąć pod uwagę stan zatrudnienia w 388 urzędach skarbowych 6 (w tym 368 urzędów skarbowych uprawnionych do wykonywania egzekucji administracyjnej należności pieniężnych oraz 20 urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, z późn. zm.) 388 urzędów skarbowych podzielono na trzy grupy przyjmując za podstawę podziału liczbę etatów w poszczególnych urzędach skarbowych. Do pierwszej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi do 60 etatów (117 urzędów skarbowych), do drugiej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi od 61 do 130 etatów (166 urzędów skarbowych), do trzeciej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi powyżej 130 etatów (105 urzędów skarbowych). Przyjęto, że wynagrodzenie ryczałtowe w maksymalnej wysokości, czyli dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego mogłoby być wypłacone w około 105 urzędach skarbowych. W urzędach tych występuje największe zatrudnienie wynoszące powyżej 130 etatów, a zatem i kwoty należności pieniężnych ściągnięte z tytułu realizacji zadań z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych są dużo wyższe niż w pozostałych urzędach skarbowych. Kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe w 105 urzędach skarbowych wyniosłaby: 6.610.918 zł. (1.873,84 zł x 0,7 (najniższy mnożnik wynagrodzenia) = 1.311,69 zł x 2 (dwukrotność) = 2.623,38 zł x 2 osoby = 5.246,76 zł x 12 miesięcy = 62.961,12 zł x 105 urzędów skarbowych = 6.610.918 zł) W pozostałych dwóch grupach urzędów skarbowych wynagrodzenia ryczałtowe dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych oszacowano przyjmując kwotę niższą od dwukrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego, o którym mowa w ww. rozporządzeniu. Kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe w pozostałych urzędach skarbowych wyniosłaby: 7.067.400 zł. (1.873,84 zł x 0,7 (najniższy mnożnik wynagrodzenia) = 1.311,69 zł x 1 (jednokrotność) = 1.311,69 zł x 2 osoby = 2.623,38 zł x 12 miesięcy = 31.480,56 zł x 166 urzędów skarbowych = 5.225.773 zł). (1.873,84 zł x 0,35 (połowa najniższego mnożnika wynagrodzenia) = 655,85 zł x 2 osoby = 1.311,70 zł x 12 miesięcy = 15.740,40 zł x 117 urzędów skarbowych = 1.841.627 zł). Przy uwzględnieniu powyższego podziału na trzy grupy urzędów skarbowych skutki łączne dla wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych oszacowano na kwotę 13.678 tys. złotych. Przedmiotowa regulacja przewiduje również nagrody kwartalne dla egzekutorów, w tym komorników skarbowych, oraz innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych niebędących egzekutorami, którzy wykonują, czynności na rzecz organu egzekucyjnego. Nagrody te przewidziano także dla pracowników zatrudnionych w komórkach rachunkowości podatkowej wykonujących czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania tytułów wykonawczych. Łączna kwota przeznaczona na nagrody kwartalne jest ściśle powiązana z § 7 ust. 3 projektu rozporządzenia. Do jej wyliczenia przyjęto, że będzie ona stanowić około 30% kwoty wypłaconej z tytułu wynagrodzeń prowizyjnych dla egzekutorów i wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych. Kwota ta wynosi około 46.000 tys. złotych. Zarówno wynagrodzenia ryczałtowe dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych, jak i nagrody kwartalne, o których mowa w § 7 projektu rozporządzenia, mają charakter fakultatywny i będą przyznawane w zależności od posiadanych środków na ich wypłatę oraz wielkości dochodów z tytułu pobranych opłat za czynności egzekucyjne. Na podstawie dokonanych analiz można stwierdzić, że wysokość wynagrodzenia prowizyjnego wynikająca z projektu rozporządzenia, ze względu na rezygnację z jednych wskaźników i wprowadzenie nowych wskaźników, przy strukturze podobnie stosowanych środków egzekucyjnych i czynności, jak i wskaźnika maksymalnego wynagrodzenia dla 2010 r. będzie na porównywalnym poziomie. Jednocześnie w przedstawionych powyżej szacunkach uwzględniono zwiększenie wydatków na wynagrodzenia ryczałtowe dla komorników i naczelników urzędów skarbowych oraz nagrody kwartalne. 8 8. Podmioty zainteresowane pracami nad regulacją Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie wpłynęły zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem rozporządzenia. 9. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Projektowane rozporządzenie nie wymaga notyfikacji. |  |