Teraz jest 09 wrz 2025, 20:10



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1110 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 80  Następna strona
Co z prowizjami? 
Autor Treść postu
Znawca

 REJESTRACJA11 wrz 2010, 12:28

 POSTY        140
Post Re: Co z prowizjami?
I tak macie dobrze, że macie jakąkolwiek prowizję.

Szkoda że inne organy egzekucyjne nie zostały uwzględnione w tym rozporządzeniu.

Z tym też jakoś nikt nic nie zamierza zrobić!

Dziadostwo!


21 lis 2011, 19:42
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA25 sty 2011, 17:52

 POSTY        11
Post Re: Co z prowizjami?
anonymous82, bardzo dziękuję Ci za szybką odpowiedź. Może ona nie jest na temat, ale jak mówi stare polskie porzekadło MĄDREGO ZAWSZE WARTO POSŁUCHAĆ.
Pozdrawiam


21 lis 2011, 19:58
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA21 paź 2006, 20:59

 POSTY        26
Post Re: Co z prowizjami?
Heniek1
Data 1.01.2012 wejścia w życie rozporządzenia to już kolejna  data od której ma to rozporządzenie obowiązywać. A jak narazie cisza w temacie...


21 lis 2011, 20:24
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA21 paź 2006, 20:59

 POSTY        26
Post Re: Co z prowizjami?
PROTOKÓŁ                                                     
z posiedzenia Zespołu doraźnego ds. pracowników samorządowych
oraz służby cywilnej
Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych
w dniu 26.09. 2011 r.

     Informacja na temat przebiegu prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Szczególnych uprawnień przysługujących niektórym pracownikom korpusu służby cywilnej" (wnioskodawca FZZ).

7. Ad.1)
Przewodniczący Zespołu poinformował, że rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczególnych uprawnień przysługującym niektórym pracownikom korpusu służby cywilnej było przedmiotem obrad stałego Komitetu Rady Ministrów w dniu 17 sierpnia br., na którym przewodniczący stałego komitetu zgłosił wątpliwości w obszarze administracji skarbowej. W protokole z posiedzenia Komitetu Rady Ministrów w dniu 17.08.2011 r. widnieje zapis, że został omówiony dokument wraz z autopoprawką uwzględniającą uwagi zgłoszone przez prezesa RCL-u. Zalecił Szefowi Służby Cywilnej, aby we współpracy z Ministrem Finansów w ciągu tygodnia przeanalizował efekty i ewentualne ryzyka wynikające z projektu zgodnie z dyskusją na posiedzeniu. Minister J. Kapica przedstawił swoje stanowisko popierające projekt rozporządzenia stwierdzając, że ryzyko nieprzychylnego przyjęcia projektowanych rozwiązań przez pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych jest znikome. Z uwagi na to, że projektowane rozporządzenie wprowadza istotne zmiany w zakresie uprawnień pracowników do wynagrodzenia prowizyjnego i zasad jego wypłacania, Minister J. Kapica stwierdził, że być może wprowadzenie w życie rozporządzenia powinno być poprzedzone dłuższym okresem przygotowawczym, w tym szerszą akcją informacyjną w stosunku do pracowników urzędów skarbowych wyjaśniającą cele i zasady przyjętych rozwiązań. Zaproponował, by przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.
Na bazie stanowiska Ministerstwa Finansów, przygotowano zmienioną wersję projektu rozporządzenia dot. akceptacji daty wejścia w życie projektowanego rozporządzenia z dniem 1 stycznia 2012 roku oraz propozycji SSC, aby rozporządzenie obowiązywało na czas określony – do 30 czerwca 2013 roku. Tak zmieniony dokument został ponownie skierowany na stały Komitet Rady Ministrów w dniu 1 września br., lecz  został zdjęty z porządku obrad. Prezes Rządowego Centrum Legislacji zorganizuje spotkania z udziałem Ministra Finansów oraz Szefa Służby Cywilnej w celu dodatkowego przeanalizowana ewentualnych ryzyk wynikających z tego projektu.


21 lis 2011, 20:48
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Re: Co z prowizjami?
Nie zważyłem wcześniej ,że pierwsze obniżki będą w egzekucji. Już od 01.01.2012 ?

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


27 lis 2011, 23:00
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA20 paź 2006, 18:38

 POSTY        1181
Post Re: Co z prowizjami?


SK/329/2011                                                     Radom, 2011-11-25


Pan Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
          
Na podstawie art. 1 ust. 1, art. 2, art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej wnoszę o przekazanie w terminie ustawowym:
1.        Protokołu z obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów z 17 sierpnia 2011 roku wraz z dokumentami, o których mowa w § 5 ust. 1 i 2, §10 i § 11 zarządzenia Nr 98 Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie stałego komitetu Rady Ministrów, w części dotyczącej projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczególnych uprawnień przysługujących niektórym pracownikom korpusu służby cywilnej.
2.        Informacji, czy – zgodnie z informacją przekazaną przez Szefa Służby Cywilnej na posiedzeniu Zespołu doraźnego ds. pracowników samorządowych oraz służby cywilnej Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, odbytym 26 września 2011 roku – przeprowadzone zostały prace wspólne przedstawicieli Szefa Służby Cywilnej oraz Ministra Finansów zorganizowane przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, dotyczące analizy efektów i ewentualnych ryzyk wynikających z projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczególnych uprawnień przysługujących niektórym pracownikom korpusu służby cywilnej (zalecenie przeprowadzenia takich prac zostało wydane na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów 17 sierpnia 2011 roku). W przypadku odpowiedzi twierdzącej wnosimy o przekazanie wszelkich materiałów związanych z ww. pracami (protokołów, danych statystycznych i źródłowych, opinii, analiz, uwag, itp.).
3.        Stanowiska Ministra Finansów, na bazie którego przygotowano zmienioną wersję projektu ww. rozporządzenia, dotyczącego akceptacji daty wejścia w życie projektowanego rozporządzenia z dniem 1 stycznia 2012 roku.
4.        Zmienionej wersji projektowanego rozporządzenia skierowanej na Stały Komitet Rady Ministrów.

Wnoszę jednocześnie, aby odpowiedź i materiały związane z niniejszym pismem zostały przekazane:
- w oddzielnej korespondencji (bez łączenia z odpowiedziami na ewentualne inne pisma dot. informacji publicznej) z powołaniem się na numer niniejszego pisma,
- drogą elektroniczną.


30 lis 2011, 07:40
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA20 paź 2006, 18:38

 POSTY        1181
Post Re: Co z prowizjami?


SK/330/2011                                             Radom, 2011-11-25


Minister Finansów
Warszawa

Na podstawie art. 1 ust. 1, art. 2, art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej wnoszę o przekazanie w terminie ustawowym informacji publicznej:

1.        Dokumentów źródłowych, na podstawie których Pan Jacek Kapica - Szef Służby Celnej, na posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów odbytym 17 sierpnia 2011 roku, przedstawił stanowisko Ministra Finansów popierające projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym pracownikom korpusu służby cywilnej.
2.        Szczegółowego (podpartego stosownymi dowodami w postaci opinii, badań sondażowych lub innych dokumentów) uzasadnienia wygłoszonego przez Szefa Służby Celnej na ww. posiedzeniu Komitetu Stałego stwierdzenia, że „ryzyko nieprzychylnego przyjęcia projektowanych rozwiązań przez pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych jest znikome”.
3.        W przypadku braku opinii, badań sondażowych lub innych dokumentów, uzasadniających wygłoszenie przez Szefa Służby Celnej tezy o „znikomym ryzyku” nieprzychylnego przyjęcia projektowanych (proponowanych) rozwiązań w zakresie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym pracownikom korpusu służby cywilnej, upoważnienia Ministra Finansów dla Szefa Służby Celnej do wygłaszania tezy nieprawdziwej i wprowadzającej w błąd Członków Stałego Komitetu Rady Ministrów.

Wnoszę jednocześnie, aby odpowiedź i materiały związane z niniejszym pismem zostały przekazane:
- w oddzielnej korespondencji (bez łączenia z odpowiedziami na ewentualne inne pisma dot. informacji publicznej) z powołaniem się na numer niniejszego pisma,
- drogą elektroniczną.


30 lis 2011, 07:43
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA20 paź 2006, 18:38

 POSTY        1181
Post Re: Co z prowizjami?


Projekt z dnia 23 sierpnia 2011 r.
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia        2011 r.
w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom
członków korpusu służby cywilnej
Na podstawie art. 101 i art. 102 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 82, poz. 451) zarządza się, co następuje:
§1.1. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, który osobiście wykonuje czynności egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, zwanemu dalej „egzekutorem", przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości:
1)        1,85% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich
odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli
kwoty te zostały uzyskane w wyniku zastosowania egzekucji:
a)        z wynagrodzenia za pracę,
b)        ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego,   ubezpieczenia społecznego lub
renty socjalnej,
c)        z rachunków bankowych,
d)        z innych wierzytelności pieniężnych;

2)        6,15% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich
odsetkami za zwłokę,  kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli
kwoty te zostały pobrane na miejscu u zobowiązanego;
3)        4%   ściągniętych   kwot  należności   pieniężnych   wraz  z   pobranymi  od   nich
odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli
kwoty te zostały uzyskane w wyniku zastosowania egzekucji:

a)        z ruchomości,
b)        z nieruchomości,
c)        z praw z  instrumentów finansowych w rozumieniu  przepisów o obrocie
instrumentami finansowymi, zapisanych na rachunku papierów wartościowych
lub innym rachunku, oraz z wierzytelności z rachunku pieniężnego służącego
do obsługi takich rachunków,
d)        z    papierów    wartościowych     niezapisanych     na     rachunku     papierów
wartościowych,
e)        z weksla,
f)        z autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz z praw własności
przemysłowej,
g)        z udziału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
h) z pozostałych praw majątkowych;
4) 1,5% kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały wpłacone przez zobowiązanego na zaspokojenie egzekwowanych należności na rachunek lub w kasie organu egzekucyjnego lub wierzyciela w ciągu 14 dni po dokonaniu czynności egzekucyjnych w zakresie egzekucji ze składników majątkowych wymienionych w pkt 1 i 3.
2. Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 lit. a, c-h oraz § 2 ust.
1,        nie przysługuje komornikowi skarbowemu.
§2.1. Egzekutorowi przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 2% wartości zabezpieczonego mienia, nie więcej jednak niż dwukrotna wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego za osobiste dokonanie czynności zabezpieczenia w zakresie zabezpieczenia należności pieniężnych na podstawie zarządzenia zabezpieczenia lub postanowień prokuratora albo sądu o zabezpieczeniu wykonania orzeczenia o przepadku przedmiotów i korzyści majątkowych lub ich równowartości.
2.        Jeżeli wartość zabezpieczonego mienia nie jest określona kwotowo albo nie
wynika jednoznacznie ze zgromadzonych materiałów dowodowych, jako podstawę
naliczenia wynagrodzenia prowizyjnego przyjmuje się wartość ustaloną przez organ
egzekucyjny w oparciu o średnie ceny rynkowe podobnego mienia.
2

§ 3. Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, przysługuje komornikowi skarbowemu również za wszystkie czynności związane ze sprawowaniem skutecznego nadzoru nad egzekucją z nieruchomości, przy czym do wyliczenia wynagrodzenia stosuje się § 4 ust. 2.
§ 4.1. Wynagrodzenie prowizyjne egzekutora od ściągniętej kwoty należności pieniężnych objętej jednym tytułem wykonawczym nie może przekraczać, w trakcie całego postępowania egzekucyjnego, dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
2.        Jeżeli uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego przysługuje od ściągniętej
kwoty należności pieniężnych iub wartości zabezpieczonego mienia, za czynności
dokonane przez więcej niż jednego egzekutora,  ich wynagrodzenie wynikające
z tego uprawnienia ustala się w równych częściach.
3.        Łączne wynagrodzenie prowizyjne egzekutora, ustalone zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1
i § 2 ust. 1, nie może przekroczyć miesięcznie czterokrotnej wysokości najniższego
wynagrodzenia zasadniczego.
§ 5. 1. Naczelnikowi urzędu skarbowego może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu prawidłowego i skutecznego wykonywania funkcji organu egzekucyjnego, które nie może przekroczyć dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
2.        W  przypadku  powierzenia  zastępcy naczelnika  urzędu  skarbowego  nadzoru
merytorycznego nad egzekucją administracyjną, naczelnikowi urzędu skarbowego
oraz temu zastępcy może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe, które nie może
przekroczyć  wysokości   najniższego  wynagrodzenia  zasadniczego  dla   każdego
z nich.
3.        Komornikowi skarbowemu może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu
prawidłowego i skutecznego kierowania komórką egzekucyjną urzędu skarbowego,
które  nie  może  przekroczyć dwukrotnej  wysokości  najniższego wynagrodzenia
zasadniczego.
4.        Wynagrodzenie ryczałtowe na okres każdego półrocza do końca pierwszego
miesiąca tego półrocza przyznaje:
1) dyrektor izby skarbowej z upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych - w przypadku naczelnika urzędu skarbowego;
3

2)        dyrektor izby skarbowej - w przypadku zastępcy naczelnika urzędu skarbowego;
3)        naczelnik urzędu skarbowego - w przypadku komornika skarbowego.
§ 6. Wynagrodzenie prowizyjne oraz wynagrodzenie ryczałtowe wypłaca się w okresach miesięcznych do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nabyto uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego lub wynagrodzenia ryczałtowego.
§ 7. 1. Egzekutorowi, w tym komornikowi skarbowemu, lub innemu członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, który wykonuje czynności na rzecz organu egzekucyjnego, może być przyznana nagroda kwartalna z tytułu wykonania zadań i czynności w zakresie egzekucji administracyjnej. Nagroda kwartalna może być również przyznana członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce rachunkowości podatkowej wykonującemu czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania tytułów wykonawczych.
2.        Łączną kwotę przeznaczoną na nagrody kwartalne, o których mowa w ust, 1,
w urzędzie  skarbowym  określa  dyrektor izby skarbowej  do 20  dnia  miesiąca
następującego    po   zakończeniu    kwartału,    biorąc    pod    uwagę    prawidłowość
wykonywania zadań w zakresie egzekucji administracyjnej.
3.        Kwota, o której mowa  w ust. 2, nie może przekroczyć 50% kwoty, która została
pobrana przez naczelnika urzędu skarbowego z tytułu opłat, o których mowa w art.
64 § 1  i    6, art. 64c § 2 oraz art. 66 § 3 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954,
z późn. zm.1)), pomniejszonej o sumę wypłaconych za ten kwartał wynagrodzeń
prowizyjnych oraz wynagrodzeń ryczałtowych.
4.        Nagrodę przyznaje naczelnik urzędu skarbowego uwzględniając liczbę, złożoność,
pracochłonność oraz prawidłowość czynności, w szczególności liczbę zakończonych
postępowań egzekucyjnych przez zapłatę oraz innych zadań wykonanych w kwartale,
za który przysługuje nagroda.
11 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz, U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 157, poz. 1119 i Nr 187, poz. 1381, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 115, poz. 794, Nr 176, poz. 1243 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 209, poz. 1318, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 39, poz. 308, Nr 157, poz. 1241 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 143, Nr 40, poz. 229, Nr 75, poz. 474, Nr 122, poz. 826, Nr 152, poz. 1018, Nr 157, poz. 1241, Nr 131, poz. 1075 i Nr 229, poz. 1497.

5. Nagroda jest wypłacana w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po kwartale, za który nagroda przysługuje.
§ 8. Najniższe wynagrodzenie zasadnicze, o którym mowa w § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 i 3 oraz § 5 ust. 1 i 3, ustala się z zastosowaniem najniższego mnożnika kwoty bazowej określonego w przepisach w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
§ 9. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie morskim, biorącemu udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie albo wykonującemu w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu, przysługuje bezpłatne wyżywienie lub ekwiwalent pieniężny według norm stosowanych w czasie eksploatacji statku.
§10.1. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie górniczym, wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne, przysługują następujące uprawnienia związane z Dniem Górnika:
1)        dzień wolny od pracy;
2)        nagroda w wysokości jednodniowego wynagrodzenia obliczonego jak za urlop
wypoczynkowy.
2.        Członkowi   korpusu   służby   cywilnej   zatrudnionemu   w   urzędzie   górniczym,
wykonującemu czynności inspekcyjno-techniczne pod ziemią, z zastrzeżeniem ust. 4,
przysługuje specjalne wynagrodzenie miesięczne w wysokości:
1)        5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — do 5 lat pracy;
2)        15 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 5 latach pracy;
3} 30 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 10 latach pracy;
4) 40 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 15 latach pracy.
3.        Członkowi   korpusu   służby  cywilnej   zatrudnionemu   w   urzędzie   górniczym,
wykonującemu    czynności    inspekcyjno-techniczne    wyłącznie    na    powierzchni
przysługuje specjalne wynagrodzenie miesięczne w wysokości:
1)   5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — do 5 lat pracy;

2)        10 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 5 latach pracy;
3)        15 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 10 latach pracy;
4)        20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego — po 15 latach pracy.

4.        Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie górniczym,
wykonującemu     czynności     inspekcyjno-techniczne     pod     ziemią     wyłącznie
w odniesieniu do metra oraz tuneli, drążonych z zastosowaniem techniki górniczej,
przysługuje specjalne wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej w ust. 3.
5.        Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w okręgowym urzędzie
górniczym   lub   specjalistycznym   urzędzie   górniczym,   wykonującemu   czynności
inspekcyjno-techniczne    w   zakładach    górniczych    w   warunkach    uciążliwych,
przysługuje za pracę w niedziele i święta określone odrębnymi przepisami oraz za
pracę w inne dni niebędące dniami pracy w urzędzie wynagrodzenie jak za pracę
w dniu   będącym   dniem   pracy  w   urzędzie   oraz   inny  wolny  od   pracy  dzień
przypadający w dniu pracy w urzędzie albo wynagrodzenie jak za dzień będący
dniem pracy w urzędzie oraz dodatek w wysokości 100 % godzinowej stawki
wynagrodzenia zasadniczego.
6.        Przepis ust. 5 ma zastosowanie do członków korpusu służby cywilnej, których
praca w niedziele i święta ma charakter stały.
§11. Do ustalania i wypłaty wynagrodzeń prowizyjnych za osobiste wykonanie czynności, o których mowa w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r, w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506 i Nr 249, poz. 1858), podjętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 12. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 30 czerwca 2013 r.

§ 13, Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.2)
PREZES RADY MINISTRÓW
2> Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506 i Nr 249, poz. 1858), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 207 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706).
7

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej, dalej: projekt rozporządzenia, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 101 i 102 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia określa uprawnienia szczególne niektórych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, urzędach morskich oraz w urzędach górniczych.
W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych oraz niektórych innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w zakresie uprawnień pracowników do wynagrodzenia prowizyjnego i zasad jego wypłacania.
Wprowadzenie tych zmian jest spowodowane koniecznością zwiększenia motywacyjnego oddziaływania na pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych, poprzez powiązanie uprawnienia do wynagrodzenia z osobistym wykonywaniem czynności z zakresu egzekucji administracyjnej i skutecznym odzyskiwaniem należności.
Potrzeba usprawnienia funkcjonowania motywacyjnego systemu wynagradzania pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych jest aktualna, zarówno z punktu widzenia ustawy o służbie cywilnej, jak i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), która z dniem 31 grudnia 2010 r. zlikwidowała rachunki dochodów własnych, z których finansowane były te wynagrodzenia (od 1 stycznia 2011 r. źródłem ich finansowania jest budżet państwa).
Zapewnienie skutecznej egzekucji należności pieniężnych niewpłaconych przez dłużników dobrowolnie jest zagadnieniem o podstawowym znaczeniu zwłaszcza dla finansów państwa. Zmiana źródła finansowania wynagrodzeń prowizyjnych nie ma znaczenia dla udoskonalenia motywacyjnego charakteru tych wynagrodzeń.

Egzekucja administracyjna, jak każda procedura zakładająca przymus wobec jej uczestnika, jest postępowaniem trudnym, uciążliwym i konfliktogennym, stawiającym duże wymagania zawodowe pracownikom, wymagającym od nich szczególnego zaangażowania i konsekwentnego działania. Stąd niezbędne jest stosowanie zachęt i motywacji finansowych, wspomagających wysiłek pracownika.
Projekt rozporządzenia, w części dotyczącej uprawnień przysługujących członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych, którzy osobiście wykonują czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, zakłada:
1)        rozszerzenie  uprawnienia  do  wynagrodzenia   prowizyjnego  na  wszystkich
członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych
urzędów skarbowych za osobiste wykonanie czynności egzekucyjnych.
W tym celu proponuje się odstąpić od dotychczasowego brzmienia § 2 obowiązującego rozporządzenia, dopuszczając aby każdy pracownik komórki egzekucyjnej, niezależnie od tego jakie stanowisko zajmuje, spełniający warunki i przesłanki określone w rozporządzeniu (wykonywanie określonych czynności egzekucyjnych, osiągnięcie skutku), nabywał uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego. Inaczej jest w przypadku komornika skarbowego, któremu, zgodnie z projektem, przysługuje wynagrodzenie prowizyjne wyłącznie za egzekucję z nieruchomości.
2)        zmianę katalogu czynności w zakresie egzekucji administracyjnej, które kreują
uprawnienia do wynagrodzenia prowizyjnego.
Projekt rozporządzenia wiąże uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego ze skuteczną egzekucją z należności budżetowych, podczas gdy obowiązujące rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506, z późn. zm.) kreuje to uprawnienie w relacji do dokonanych czynności egzekucyjnych, niezależnie od tego, czy były one skuteczne czy nieskuteczne.
Mając na względzie dużą liczbę czynności egzekucyjnych, z którymi obowiązujące    rozporządzenie    wiąże    uprawnienie    do    wynagrodzenia
2

prowizyjnego, należy zauważyć, że poprzez tak szerokie określenie katalogu ww. czynności rozporządzenie to może działać demotywacyjnie. Podstawową wadą dotychczasowego systemu prowizyjnego jest to, iż nie jest ono wystarczająco ukierunkowane na realizację głównego celu egzekucji, jakim jest efektywne stosowanie przewidzianych środków egzekucyjnych przymuszających zobowiązanego do wykonania obowiązku objętego tytułem wykonawczym.
Dlatego niezbędne jest aby ściślej powiązać uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji, tj. z kwotą ściągniętego zadłużenia, a w mniejszym stopniu promować przesłankę liczby i charakteru przeprowadzonych czynności egzekucyjnych;
3)        częściowe    zniesienie     limitu    łącznego    miesięcznego    wynagrodzenia
prowizyjnego egzekutora.
Funkcjonowanie limitu może nie stymulować do efektywnej egzekucji, gdyż osiągnięcie limitu w ciągu miesiąca może skłaniać egzekutorów do zmniejszenia swojej aktywności i przesuwania działań egzekucyjnych na następny okres rozliczeniowy.
Zgodnie z § 4 ust. 3 projektu rozporządzenia, łączne wynagrodzenie prowizyjne egzekutora, ustalone zgodnie z § 1 ust.1 pkt 1 i §2 ust. 1, nie może przekroczyć miesięcznie czterokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
Limitowane jest tylko wynagrodzenie prowizyjne przewidziane w § 1 ust. 1 pkt 1 i § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia (są to tzw. łatwe czynności egzekucyjne). Limit nie obejmuje zatem wszystkich innych czynności, poza wymienionymi w § 1 ust, 1 pkt 1 i § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia;
4)        wyodrębnienie,    w    ramach    środków    przeznaczonych    na    finansowanie
wynagrodzeń   prowizyjnych,   funduszu   na   nagrody,   będącego   w dyspozycji
naczelnika  urzędu skarbowego,  a przeznaczonego dla egzekutorów, w tym
komorników skarbowych i innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych
w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych niebędących egzekutorami,
którzy wykonują czynności  na  rzecz organu  egzekucyjnego  oraz członków
korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach rachunkowości podatkowej,

wykonujących czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania
tytułów wykonawczych.
Niezbędne jest stworzenie dyrektorowi izby skarbowej i naczelnikowi urzędu skarbowego narzędzia, które mogliby stosować, po dokonaniu oceny pracy i postawy pracownika (automatycznie naliczana prowizja nie uwzględnia całokształtu postawy pracownika). Nagroda mogłaby także niwelować skutki przydziału szczególnie trudnych tytułów wykonawczych, gdy egzekutor ponosi wiele wysiłku, a mimo to egzekucja nie jest skuteczna, z przyczyn niezależnych od egzekutora;
5)        ustalenie fakultatywnego uprawnienia do wynagrodzenia ryczałtowego dla
naczelnika urzędu skarbowego z tytułu prawidłowego i skutecznego wykonywania
funkcji organu egzekucyjnego.
Konieczne jest stworzenie instrumentu oddziaływania na naczelnika urzędu skarbowego w omawianym zakresie. Wynika to nie tylko z faktu, że naczelnik jest przełożonym wszystkich pracowników urzędu skarbowego, lecz przede wszystkim z okoliczności, że naczelnik urzędu skarbowego jest organem egzekucyjnym i w głównej mierze to on ponosi konsekwencje działań pracowników egzekucji;
6)        ustalenie fakultatywnego  uprawnienia do wynagrodzenia  ryczałtowego dla
komornika skarbowego z tytułu prawidłowego i skutecznego kierowania komórką
egzekucyjną urzędu skarbowego.
W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich, biorących udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie albo wykonujących w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu, projekt rozporządzenia utrzymuje dotychczasowe w tym zakresie uprawnienia wynikające z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506, z późn. zm.), wydanego na podstawie art. 70 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.).
4

Z kolei w odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach górniczych, wykonujących czynności inspekcyjno-techniczne, projekt rozporządzenia zakłada rezygnację z odesłania do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r, w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika (Dz. U. z 1982 r. Nr 2, poz. 13, z późn. zm.) na rzecz wyczerpującego uregulowania stosownych w tym zakresie uprawnień w nim samym.
Wspomniane powyżej odesłanie jest niepełne, ponieważ nie uwzględnia faktu, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika konieczne było wydanie szeregu dodatkowych aktów prawnych, które to akty w istocie precyzują poszczególne uprawnienia i tzw. dodatki górnicze (zarządzenie nr 4 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 12 lutego 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i warunków wypłacania specjalnego wynagrodzenia miesięcznego z Karty Górnika pracownikom inspekcyjno-technicznym urzędów górniczych, wydane na podstawie § 9 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika).
W projekcie rozporządzenia zamieszono przepis przejściowy, zgodnie z którym do ustalania i wypłaty wynagrodzeń prowizyjnych za osobiste wykonanie czynności, o których mowa w § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej, które podjęto i niezakończono do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.        Podmioty, na które będzie oddziaływała regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy wyłącznie wewnętrznych zasad funkcjonowania służby cywilnej i będzie oddziaływał na członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, w urzędach morskich oraz w urzędach górniczych.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia odnosi się do:
1)        członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych
urzędów skarbowych oraz niektórych pozostałych członków korpusu służby cywilnej
zatrudnionych w urzędach skarbowych;
2)        członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich, którzy
biorą udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie
bądź wykonują w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu;
3)        członków   korpusu   służby   cywilnej   zatrudnionych   w   urzędach   górniczych
wykonujących czynności inspekcyjno-techniczne.
2.        Konsultacje społeczne
Stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn, zm.), projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych.
Zgłoszone w tym trybie uwagi nie zostały uwzględnione, z wyjątkiem uwag Forum Związków Zawodowych, które dotyczyły uprawnień przysługujących członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w urzędach górniczych, a które zostały w większości uwzględnione.
Ponadto, projekt rozporządzenia został skierowany do Rady Służby Cywilnej oraz Zespołu Doraźnego do spraw pracowników samorządowych oraz służby cywilnej Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno - Gospodarczych.
Projekt był przedmiotem obrad posiedzenia Zespołu w dniu 15 czerwca 2011 r. oraz został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Służby Cywilnej w uchwale nr 51 z dnia 28 czerwca 2011 r.
Podczas prac nad projektem rozporządzenia, w części dotyczącej uregulowań odnoszących się do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach

skarbowych, miały miejsce szerokie konsultacje wstępne. Rozwiązania proponowane w przedmiotowym projekcie były konsultowane m.in. z dyrektorami wszystkich izb skarbowych oraz z właściwymi departamentami w Ministerstwie Finansów.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich i urzędach górniczych rozporządzenie nie będzie rodziło dodatkowych skutków dla sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże, w związku z wprowadzeniem w rozporządzeniu rozwiązań wpływających na zwiększenie skuteczności egzekucji należy zauważyć, że rozporządzenie to będzie miało wpływ na budżet państwa zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków.
Na podstawie analizy sprawozdania Rb-34 z wykonania planów finansowych dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych dokonano oszacowania kwoty, która została uwzględniona w 2011 r. zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków, tj. kwota 400.000 tys. zł po stronie dochodów i 395.711 tys. zł po stronie wydatków.
Dochody w tej wysokości w zasadniczej części będą stanowić opłaty egzekucyjne uzyskane z tytułu prowadzonej egzekucji przez komórki egzekucyjne urzędów skarbowych.
Stronę wydatkową w głównej części stanowić będą wynagrodzenia prowizyjne z tytułu wykonanych czynności egzekucyjnych wraz z pochodnymi (234.696 tys. zł -rezerwa) oraz pozostałe wydatki bieżące niezbędne do funkcjonowania komórek egzekucyjnych w urzędach skarbowych (150.415 tys. zł) i wydatki majątkowe (10.600 tys. zł). Kwota 234.696 tys. zł została przyjęta na podstawie wykonania planów finansowych dochodów własnych urzędów skarbowych za lata 2006-2010 i uwzględniona w rezerwie celowej tworzonej w budżecie państwa na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.). Dane te są wykazane poniżej w pkt 7 dotyczącym źródeł finansowania.

4.        Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy.
5.        Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki ani na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6.        Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7.        Źródła finansowania
W odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich i urzędach górniczych uprawnienia szczególne sfinansowane zostaną z budżetów urzędów. Natomiast w odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, źródła finansowania przedmiotowych uprawnień zostały przedstawione poniżej.
Dochody uzyskane z prowadzonej egzekucji w urzędach skarbowych i wydatki poniesione na wynagrodzenia prowizyjne i pochodne od wynagrodzeń pracowników komórek egzekucyjnych w latach 2006-2010 i prognoza na 2011 r. wyniosły:

       Dochody uzyskane z egzekucji w tys. zł        Wynagrodzenia prowizyjne z pochodnymi w tys. zł        Udział wynagrodzeń w dochodach {%)
2006 r.        301.068        135.892        45,14
2007 r.        319.822        143.651        44,92
2008 r.        336.832        139.424        41,39
2009 r.        352.612        144.244        40,91
2010 r.        391.169        153.049        39,13
Prognoza na 2011 r.        400.000        234.696 (rezerwa)        58,68

Wynagrodzenia prowizyjne dla pracowników urzędów skarbowych wykonujących zadania z zakresu egzekucji administracyjnej do końca 2010 r. finansowane były w części z budżetu państwa (60%) i w części z dochodów własnych (40%).
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, utworzone przez jednostki budżetowe wydzielone rachunki dochodów własnych mogą funkcjonować zgodnie z dotychczasowymi przepisami, z jednoczesnym regulowaniem zobowiązań i ściąganiem należności, do dnia 31 grudnia 2010 r. Zadania finansowane dotychczas ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych (w tym również wynagrodzenia prowizyjne) są finansowane z budżetu państwa.
Jak wynika z art. 94 ww. ustawy, w przypadku państwowych jednostek budżetowych wykonujących zadania finansowane ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych, mogą zostać zwiększone wydatki budżetowe proporcjonalnie do przyrostu uzyskiwanych dochodów (ust. 1). W latach 2011 i 2012 tworzy się w budżecie państwa rezerwę celową przeznaczoną na wydatki, o których mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej planowanemu przyrostowi dochodów (ust. 2).
Z uwagi na to, że koszty związane z prowadzeniem egzekucji administracyjnej finansowane były przede wszystkim z dochodów własnych, Ministerstwo Finansów wykorzystało możliwość prawną przewidzianą w art. 94 ust.2 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych poprzez utworzenie rezerwy celowej w budżecie państwa, przeznaczonej na sfinansowanie wydatków prowadzonej przez urzędy skarbowe egzekucji administracyjnej, w tym głównie na wynagrodzenia i pochodne.
Łączne środki przeznaczone na wynagrodzenia prowizyjne wraz z pochodnymi szacuje się na kwotę 234.696 tys. zł, w tym wynagrodzenia wynoszą 200.000 tys. zł.
Przy szacowaniu kwot potrzebnych na wydatki na wynagrodzenia prowizyjne na 2011 r. wzięto pod uwagę dwie wielkości jakimi są: dochody uzyskane z tytułu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych i wydatki na sfinansowanie wynagrodzeń prowizyjnych. Te dwie wielkości są ze sobą ściśle powiązane i nie można ich rozdzielać. Im większe będą dochody uzyskane z tytułu prowadzonej egzekucji przez pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych, tym

większa będzie kwota przeznaczona na wydatki na wynagrodzenia prowizyjne, z uwzględnieniem limitu tego wynagrodzenia przewidzianego w § 4 ust. 1 i ust. 3 projektu rozporządzenia.
Analiza skutków projektowanych rozwiązań została dokonana na podstawie danych z 2009 r. pozyskanych z WHTAX-u, z uwzględnieniem struktury poszczególnych czynności egzekucyjnych, zastosowanych środków oraz częstotliwości ich występowania, stanowiąca podstawę wyliczenia wynagrodzenia prowizyjnego.
Projektowana regulacja w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów wprowadza zmianę wysokości wynagrodzenia prowizyjnego za wykonanie określonych czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. W przypadku jednych czynności egzekucyjnych, w zależności od zastosowanego środka egzekucyjnego <np. w wyniku zastosowania egzekucji z nieruchomości) wysokość wynagrodzenia prowizyjnego została zwiększona, w przypadku innych czynności egzekucyjnych wysokość tego wynagrodzenia została zmniejszona (np. egzekucja z ruchomości) lub utrzymana na tym samym poziomie.
Wprowadzone zmiany nie będą miały zasadniczego wpływu na wysokość kwoty przeznaczonej na sfinansowanie wynagrodzeń prowizyjnych, zmianie może ulec kwota wypłaconych wynagrodzeń prowizyjnych w powiązaniu z zastosowanym środkiem egzekucyjnym. Kwota przeznaczona na wypłatę tych wynagrodzeń stanowi około 140.000 tys. zł.
Z analizy dokonanej na podstawie danych zebranych z całego kraju wynika, że 24,80% kwot wyegzekwowanych stanowią kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce (PNUZ), 49,67% wyegzekwowane w wyniku zajęcia rachunku bankowego (ZRBA), zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych (ZSUS), zajęcia innych wierzytelności (ZIWI), zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem (ZWKO), zajęcia wynagrodzenia za pracę (ZWZP) oraz 25,53% wyegzekwowane w wyniku zastosowania innych środków, czynności lub wpłacone w organie egzekucyjnym lub u wierzyciela.
Dla wskaźnika 1,85% (zajęcia rachunku bankowego, zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych, zajęcia innych wierzytelności, zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem, zajęcia wynagrodzenia za pracę) oraz 6,15% (kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce) procent dokonywanych czynności w ilości ogółu dokonanych czynności w skali kraju
5

przestawia się następująco: kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce - 40,68%, zajęcia rachunku bankowego - 20,15%, zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych - 2,93%, zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem - 0,007% oraz zajęcia wynagrodzenia za pracę - 8,95%, co stanowi - 82,457% ogółu dokonanych czynności.
W wyniku dokonania wyliczenia prowizji od kwot wyegzekwowanych oraz zabezpieczonych dla wskaźnika 6,15% i 1,85% stwierdzono, że w skali kraju wynagrodzenie prowizyjne dla wskaźnika 6,15% w stosunku do ogólnego wynagrodzenia z RB-34 za 2009 r. wyniosło 54,49%, dla wskaźnika 1,85% - 33,29%, dla pozostałych czynności, środków i wpłat - 12,12%.
Przedmiotowa regulacja wprowadza trzy nowe elementy powodujące generowanie nowych wydatków, a mianowicie:
1)        wynagrodzenie ryczałtowe dla naczelnika urzędu skarbowego - § 5 ust. 1;
2)        wynagrodzenie ryczałtowe dla komornika skarbowego - § 5 ust. 3;
3)        nagrody kwartalne - § 7.
Przyjmując, że wszystkim naczelnikom urzędów skarbowych i komornikom skarbowym przyznanoby wysokość maksymalnego wynagrodzenia ryczałtowego w wysokości dwukrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego, ustalonego przy zastosowaniu najniższego mnożnika w grupie stanowisk wspomagających, określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 211, poz. 1630, z późn. zm.) kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe wyniosłaby: 24.428.915 zł.
(1873,84 zł x 0,7 (najniższy mnożnik wynagrodzenia) = 1.311,69 zł x 2 (dwukrotność) = 2.623,38 x 2 osoby = 5.246,76 x 12 miesięcy = 62.961,12 zł x 388 urzędów skarbowych = 24.428.915 zł)
Jednak przy szacowaniu skutków finansowych nowych regulacji w zakresie wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych należy wziąć pod uwagę stan zatrudnienia w 388 urzędach skarbowych
6

(w tym 368 urzędów skarbowych uprawnionych do wykonywania egzekucji administracyjnej należności pieniężnych oraz 20 urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, z późn. zm.) 388 urzędów skarbowych podzielono na trzy grupy przyjmując za podstawę podziału liczbę etatów w poszczególnych urzędach skarbowych.
Do pierwszej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi do 60 etatów (117 urzędów skarbowych), do drugiej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi od 61 do 130 etatów (166 urzędów skarbowych), do trzeciej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi powyżej 130 etatów (105 urzędów skarbowych).
Przyjęto, że wynagrodzenie ryczałtowe w maksymalnej wysokości, czyli dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego mogłoby być wypłacone w około 105 urzędach skarbowych. W urzędach tych występuje największe zatrudnienie wynoszące powyżej 130 etatów, a zatem i kwoty należności pieniężnych ściągnięte z tytułu realizacji zadań z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych są dużo wyższe niż w pozostałych urzędach skarbowych. Kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe w 105 urzędach skarbowych wyniosłaby: 6.610.918 zł.
(1.873,84 zł x 0,7 (najniższy mnożnik wynagrodzenia) = 1.311,69 zł x 2 (dwukrotność) = 2.623,38 zł x 2 osoby = 5.246,76 zł x 12 miesięcy = 62.961,12 zł x 105 urzędów skarbowych = 6.610.918 zł)
W pozostałych dwóch grupach urzędów skarbowych wynagrodzenia ryczałtowe dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych oszacowano przyjmując kwotę niższą od dwukrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego, o którym mowa w ww. rozporządzeniu. Kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe w pozostałych urzędach skarbowych wyniosłaby: 7.067.400 zł.
(1.873,84 zł x 0,7 (najniższy mnożnik wynagrodzenia) = 1.311,69 zł x 1 (jednokrotność) = 1.311,69 zł x 2 osoby = 2.623,38 zł x 12 miesięcy = 31.480,56 zł x 166 urzędów skarbowych = 5.225.773 zł).

(1.873,84 zł x 0,35 (połowa najniższego mnożnika wynagrodzenia) = 655,85 zł x 2 osoby = 1.311,70 zł x 12 miesięcy = 15.740,40 zł x 117 urzędów skarbowych = 1.841.627 zł).
Przy uwzględnieniu powyższego podziału na trzy grupy urzędów skarbowych skutki łączne dla wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych oszacowano na kwotę 13.678 tys. złotych.
Przedmiotowa regulacja przewiduje również nagrody kwartalne dla egzekutorów, w tym komorników skarbowych, oraz innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych niebędących egzekutorami, którzy wykonują, czynności na rzecz organu egzekucyjnego. Nagrody te przewidziano także dla pracowników zatrudnionych w komórkach rachunkowości podatkowej wykonujących czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania tytułów wykonawczych. Łączna
kwota przeznaczona na nagrody kwartalne jest ściśle powiązana z § 7 ust. 3 projektu rozporządzenia. Do jej wyliczenia przyjęto, że będzie ona stanowić około 30% kwoty wypłaconej z tytułu wynagrodzeń prowizyjnych dla egzekutorów i wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych. Kwota ta wynosi około 46.000 tys. złotych.
Zarówno wynagrodzenia ryczałtowe dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych, jak i nagrody kwartalne, o których mowa w § 7 projektu rozporządzenia, mają charakter fakultatywny i będą przyznawane w zależności od posiadanych środków na ich wypłatę oraz wielkości dochodów z tytułu pobranych opłat za czynności egzekucyjne.
Na podstawie dokonanych analiz można stwierdzić, że wysokość wynagrodzenia prowizyjnego wynikająca z projektu rozporządzenia, ze względu na rezygnację z jednych wskaźników i wprowadzenie nowych wskaźników, przy strukturze podobnie stosowanych środków egzekucyjnych i czynności, jak i wskaźnika maksymalnego wynagrodzenia dla 2010 r. będzie na porównywalnym poziomie. Jednocześnie w przedstawionych powyżej szacunkach uwzględniono zwiększenie wydatków na wynagrodzenia ryczałtowe dla komorników i naczelników urzędów skarbowych oraz nagrody kwartalne.
8

8.        Podmioty zainteresowane pracami nad regulacją
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Do   Kancelarii   Prezesa   Rady   Ministrów   nie   wpłynęły   zgłoszenia   podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem rozporządzenia.
9.        Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Projektowane rozporządzenie nie wymaga notyfikacji.


05 gru 2011, 13:43
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA19 kwi 2011, 22:09

 POSTY        50
Post Re: Co z prowizjami?
Rozumiem, że po zajęciu ruchomości, jeżeli wpłata będzie w ciągu 14 dni to wynagrodzenie prowizyjne wyniesie 1,5%, a poprzednio było normalnie 6,15%.

Tylko, jeżeli dojdzie do sprzedaży zajętej ruchomości, to z kwot uzyskanych będzie 4%

W końcu na nagrody dla NUS trzeba znaleźć środki…

Zajęcie ruchomości umrze śmiercią naturalną…

Ktoś, kto powyższe wymyślił, to nie ma zielonego pojęcia o stosowaniu środka, jakim jest zajęcie ruchomości, nie mówiąc już o całej pracy przy ogłoszeniach, wycenach i licytacji za 4% uzyskanych środków.

Jak czytam to „Rozporządzenie”, to myślę, że na tej nowej planecie, co ją odkryto, oddalonej od Nas jakieś 600 lat świetlnych – bardzo podobnej do Ziemi, dla twórców tych przepisów „WCZASY” gratis!

Czy ktoś z ZZ zwrócił na, to UWAGĘ?

Przy takiej konstrukcji „Rozporządzenia” czy ktoś policzył o ile wzrosną wydatki na korespondencję, w końcu lepiej wysłać jakieś zajęcie konta, niż szukać zobowiązanego i robić zajęcie ruchomości, za które nie ma wynagrodzenia, a później również będzie 1,5%.

Hejka


05 gru 2011, 23:44
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 15:22

 POSTY        75
Post Re: Co z prowizjami?
Uzasadnienie rozporządzenia jest nawet ładne „Egzekucja administracyjna, jak każda procedura zakładająca przymus wobec jej uczestnika, jest postępowaniem trudnym, uciążliwym i konfliktogennym, stawiającym duże wymagania zawodowe pracownikom, wymagającym od nich szczególnego zaangażowania i konsekwentnego działania. Stąd niezbędne jest stosowanie zachęt i motywacji finansowych, wspomagających wysiłek pracownika.”
Tylko jak to się ma do całego systemu motywacyjnego zapisanego: w rozporządzeniu i procedurach w US.
Skoro rozporządzenie ma być taką motywacją do skutecznej i efektywnej egzekucji to po co te limity, terminy i co najbardziej mnie rozbawiło „6,15% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę,  kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały pobrane na miejscu u zobowiązanego”. To się nazywa system motywacyjny?! Przecież to jest kpina z całej braci egzekucyjnej i tyle.


06 gru 2011, 17:44
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA20 paź 2006, 18:38

 POSTY        1181
Post Re: Co z prowizjami?


RZECZPOSPOLITA POLSKA MINISTER FINANSÓW
AP7/0310/59/MRB/2011/BMI8KOM-1373

Warszawa, dnia 22 sierpnia 2011 r

Pan
Sławomir Marek Brodziński

Szef Służby Cywilnej

W nawiązaniu do rozpatrywanego na posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów w dniu 17 sierpnia 2011 r. projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (punkt 17 porządku obrad) oraz zobowiązania do dokonania dodatkowej analizy ww. projektu z punktu widzenia skutków społecznych proponowanych rozwiązań, po przeprowadzeniu analizy przedstawiam Panu Ministrowi następujące stanowisko.

I. Zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania wprowadzają zmiany zarówno w zakresie uprawnień pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych do wynagrodzenia prowizyjnego, jak i zasad wypłacania tego wynagrodzenia, W szczególności w rozporządzeniu przewidziano zmianę katalogu przesłanek w zakresie egzekucji administracyjnej, które kreują uprawnienia do wynagrodzenia prowizyjnego. Zmiana ta zasadniczo nie wywoła skutku zmniejszenia dochodów uzyskiwanych przez egzekutorów, gdyż nowe rozwiązania systemowe przewidują utrzymanie wynagrodzenia prowizyjnego, jakkolwiek z innych tytułów i według innych stawek procentowych oraz wprowadzenie instrumentów (nagroda kwartalna, wynagrodzenie ryczałtowe), mających stabilizować poziom wynagrodzeń omawianej grupy pracowników.
Proponowany system zakłada bowiem, źe oprócz wynagrodzenia prowizyjnego liczonego procentowo od ściągniętych kwot należności pieniężnych, egzekutorom będzie przysługiwać uprawnienie do nagrody kwartalnej, uzależnionej od oceny jego pracy    przez    naczelnika    urzędu    skarbowego. Nagroda kwartalna  będzie uzupełnieniem wynagrodzenia prowizyjnego otrzymywanego miesięcznie przez egzekutora. Bardzo istotne będzie to w przypadkach szczególnie trudnych tytułów wykonawczych, gdy pomimo wysiłku oraz prawidłowo zrealizowanych czynności egzekucyjnych, z przyczyn niezależnych od egzekutora, egzekucja nie będzie skuteczna, a zatem egzekutor nie nabędzie prawa do prowizji od ściągniętej należności,
Z uwagi na to, że nagroda przysługująca egzekutorom wypłacana będzie kwartalnie, u niektórych egzekutorów może wystąpić sytuacja, w której wysokość uzyskanych przez nich miesięcznych dochodów przejściowo będzie niższa niż obecnie. W dłuższej perspektywie, sytuacja taka nie będzie mieć miejsca, gdyż przyznana przez naczelnika urzędu skarbowego nagroda niwelować będzie ewentualne skutki finansowe uzyskania niższych prowizji i uzupełniać łączne dochody egzekutorów średnio do poziomu nie niższego niż obecny.

II. Koncepcja uprawnień pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych do wynagrodzenia prowizyjnego była omawiana i analizowana z przedstawicielami związków zawodowych pracowników skarbowych, w trybie roboczym zarówno przez Ministerstwo Finansów, jak i w trakcie prac Zespołu Doraźnego do spraw pracowników samorządowych oraz służby cywilnej Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno - Gospodarczych. Następnie, stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych.
Część zawartych w projekcie rozporządzenia rozwiązań zostało zaakceptowanych przez związki zawodowe, w szczególności dotyczy to: rozszerzenia uprawnień do wynagrodzenia prowizyjnego na wszystkich członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych, uproszczenia naliczania prowizji przy prowadzeniu egzekucji z nieruchomości, wprowadzenia możliwości przyznania nagrody kwartalnej dla egzekutorów i innych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych, zniesienia iimitu miesięcznego na część wynagrodzenia prowizyjnego. Jednak część zaproponowanych uregulowań nie spełniła oczekiwań związków zawodowych, które głównie domagały się utrzymania również uprawnień do wynagrodzenia prowizyjnego z tytułu wykonanych czynności egzekucyjnych niezależnie od uzyskanych efektów. Spełnienie tych oczekiwań stałoby w sprzeczności z podstawowym celem projektu rozporządzenia, jakim jest ściślejsze powiązanie uprawnień do wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji, tj. z kwotą ściągniętego zadłużenia, a w mniejszym stopniu z liczbą i charakterem przeprowadzonych czynności egzekucyjnych.
Z uwagi na znaczącą zmianę systemu wynagradzania prowizyjnego egzekutorów, strona rządowa uznała za właściwe ustalenie przejściowego obowiązywania rozporządzenia, tak aby możiiwe było dokonanie rzetelnej analizy proponowanych rozwiązań i oceny skutków finansowych wprowadzonych regulacji.

III. Podsumowując powyższe, oceniam, że ryzyko nieprzychylnego przyjęcia projektowanych rozwiązań przez pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych jest znikome. Niemniej jednak z uwagi na to, że projektowane rozporządzenie wprowadza istotne zmiany w zakresie uprawnień pracowników do wynagrodzenia prowizyjnego i zasad jego wypłacania, być może wprowadzenie w życie rozporządzenia powinien poprzedzać dłuższy okres przygotowawczy, w tym zwłaszcza szersza akcja informacyjna w stosunku do pracowników urzędów skarbowych, wyjaśniająca cele i zasady przyjętych rozwiązań. Z powyższych względów proponują, by przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.

PODSEKRETARZ STANU
Jacek Kapica


07 gru 2011, 14:55
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA02 mar 2008, 18:43

 POSTY        120
Post Re: Co z prowizjami?
A czy już Szef Służby Celnej wypowiedział się na podstawie jakich materiałów stwierdził, że istnieje znikome ryzyko nieprzychylnego przyjęcia projektowanego rozporządzenia przez pracowników urzędów skarbowych?


07 gru 2011, 18:58
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 15:22

 POSTY        75
Post Re: Co z prowizjami?
dj_toga                    





RZECZPOSPOLITA POLSKA MINISTER FINANSÓW
AP7/0310/59/MRB/2011/BMI8KOM-1373


... egzekutorom będzie przysługiwać uprawnienie do nagrody kwartalnej, uzależnionej od oceny jego pracy    przez    naczelnika    urzędu    skarbowego. Nagroda kwartalna  będzie uzupełnieniem wynagrodzenia prowizyjnego otrzymywanego miesięcznie przez egzekutora. Bardzo istotne będzie to w przypadkach szczególnie trudnych tytułów wykonawczych, gdy pomimo wysiłku oraz prawidłowo zrealizowanych czynności egzekucyjnych, z przyczyn niezależnych od egzekutora, egzekucja nie będzie skuteczna, a zatem egzekutor nie nabędzie prawa do prowizji od ściągniętej należności,


PODSEKRETARZ STANU
Jacek Kapica



Taaaa NUS z pewnością będzie dawał jeszcze kasę w tej postaci, skoro ma na wszystkim oszczędzać. Czcze gadanie. W głowach się po przewracało tam na górze. Sami niech sobie wezmą tytuł i idą w teren. Potem możemy podyskutować! W ten sposób to ściągalność im nie wzrośnie.


07 gru 2011, 19:26
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA02 mar 2008, 18:43

 POSTY        120
Post Re: Co z prowizjami?
Obcinają fundusze płac...zwalniają ludzi ale środki na dodatkowe wynagrodzenie dla nus-ów, znus-ów i komorników się znajdą!!!!! i to polityka naszego MF ludzi na bruk ale o swoich dba... swoich tzn. NUS  i ZNUS. :zly1:  :stop:  :za2:


07 gru 2011, 19:44
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1110 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 80  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: