Ponieważ nie nadążam za Wami, a jestem raczej zielona zapytam o mój konkretny przypadek: 03-04-2014 mam potwierdzony przez dłużnika na zwrotce odbiór tytułu i zawiadomienia o zajęciu rachunku. nie mam jeszcze zwrotki z banku, ani żadnej informacji. przychodzi kobieta i chce zapłacić - czy liczę jej koszty za zajęcie czy nie mogę?, bo opłata jest raczej oczywista. I drugie pytanie czy ja ta kobieta wpłaci to wszystko - ma przyjść jutro, to co z bankiem - mam wysłać postanowienie ( z 45?), czy jakąś informację?, a czy tej pani też mam wydać postanowienie? z 45? czy może z 60 (nie pamiętam dokładnie)? Bardzo proszę o pomoc
Zadajesz Pani bardzo proste pytanie. Czy ma rachunek w danym banku zaznaczając, że uchylisz tylko te czynności, które były skuteczne. 100% ludzi przyznaje się gdzie ma rachunki. Wtedy już wiesz jakie pobrać koszt.
Nie wydajesz żadnego postanowienia. Sprawa jest zakończona przez zapłatę. Uchylasz tylko skuteczne zajęcia. Art. 45 nie ma tu żadnego zastosowania.
Temat sposobów zakończenia postępowania był już omawiany w tym wątku.
preston
Chciałem dodać, że w postępowaniach egzekucyjnych zakończonych wyegzekwowaniem obowiązku nie wydaje się postanowień o umorzeniu postępowania. Dla przykładu wyrok WSA w Krakowie z dnia 19-05-2011 Sygn. akt I SA/Kr 447/11
Cytat: Co do postępowań, które zostały zakończone i w których sposób zakończenia nie obligował do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania w oparciu o treść art. 59 § 1 lub 2 u.p.e.a. tj. np. takich w których doszło do wyegzekwowania obowiązku, po wszczęciu postępowania egzekucyjnego, organ winien po prostu odmówić umorzenia postępowania ale już z innych powodów, w szczególności braku podstaw prawnych do uwzględnienia wniosku. Umorzenie postępowania egzekucyjnego następuje bowiem wtedy, gdy w jego toku zaistnieją przeszkody o charakterze trwałym, które powodują, że dalsze prowadzenie postępowania jest niemożliwe lub bezcelowe. Instytucja umorzenia postępowania egzekucyjnego ma zatem na celu jego zakończenie z przyczyn natury formalnej, gdy w danej konkretnej sytuacji, zaistniałej w jego toku wykonanie obowiązku przez zobowiązanego jest niemożliwe lub niedopuszczalne. Pamiętać więc należy, iż wykonanie obowiązku po wszczęciu postępowania egzekucyjnego nie stanowi podstawy jego umorzenia lecz realizację celu postępowania a zarazem sposób jego zakończenia. Przepisy u.p.e.a. znają instytucję zakończenia postępowania egzekucyjnego wskutek wyegzekwowania wykonania obowiązku, przewiduje ją choćby art. 64c § 8 u.p.e.a., wspomina o niej także orzecznictwo sądowe (przykładowo wyrok WSA w Gliwicach I SA/Gl 190/10) czy też piśmiennictwo (przykładowo; komentarz Piotra Pietrasza do art. 59 u.p.e.a. Lex Omega 18/2011). Źródła te jednoznacznie wskazują, że są różne sposoby zakończenia postępowania egzekucyjnego; wydanie i doręczenie postępowania o umorzeniu tego postępowania lub wyegzekwowanie obowiązku. Wykonanie obowiązku już po wszczęciu postępowania egzekucyjnego nie stanowi natomiast podstawy jego umorzenia ale zasadniczy cel tego postępowania i zakończenie tego postępowania.
[/quote]
08 kwi 2014, 08:36
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
ewi889
1) Zobowiązany zapłacił część zaległości, w tym koszty zostały opłacone, robiąc zajęcie (pierwsze, kolejne) koszty naliczamy od początku czy w stosunku do pozostałych kosztów? Na przykładzie: miał 40 zł kosztów zostały opłacone, zajęcie wychodzi na koszty 50 zł, doliczam 10 zł mimo, że koszty zostały opłacone tak? ".
Temat wałkowany.
eleta
PRESTON mam pytanie na konkretnym przykładzie
w dniu 13.01. dokonałam zajęcia rachunku w jednym banku - klient ma tam konto a wiec zajęcia skuteczne
kwota główna 4176,00 odsetki na dzień wystawiania zajęcia (10.01) 151,00 - opłata manipulacyjna 43,30 zł ; koszty egz. 216,40
w dniu 17.02. wystawiam kolejne zajęcie w innym banku bo dostałam info że klient ma też tam rachunek
kwota główna 4176,00 odsetki na dzień wystawiania zajęcia (18.01) 195,00 jak mam teraz policzyć koszty egzekucyjne ? z obecnych kwot wychodzi mi tych kosztów 218,60 ale wiemy że nie nalicza się dwa razy ale różnicę , to na tym drugim zajęciu mam wpisać tylko 1,80 ? i tyle zaznaczyć w części L TW ?
preston
Dokładnie tak to obliczamy. Koszty na dzień pierwszego zajęcia, koszy na dzień kolejnego i przypisujemy różnicę pomiędzy tymi kwotami. Koszty naliczany na dzień wydania zawiadomienia o zajęciu. Czyli dla Ciebie pierwsze w dniu 10-01-2014, a drugie 17-02-2014 (nie rozumiem daty 18.01, pewnie literówka). Wyliczenie 218,60-216.40= 2.20 zł. Zapis w części L:
Ostatnio edytowano 08 kwi 2014, 09:37 przez preston, łącznie edytowano 1 raz
08 kwi 2014, 09:35
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
I dalej:
eleta
qubap
Jak w większości przypadków zapewne, sam księguje, wystawiam upomnienia i tytuły i sam egzekwuje. W związku z powyższym sam do siebie nie piszę z informacją tylko stosownie wpisuje na TW w części J wpłatę u wierzyciela.
hehehe takie perpetum mobile (bez obrazy oczywiście bo wiem że w dużej ilości urzędów tak to działa) ... :):)
ja w części J wpisuję kwoty które zostały wpłacone albo mi jako organowi egzekucyjnemu (np. realizacja częściowa zajęcia) albo jak mi wierzyciel (koleżanka obok) da info że jej coś wpłacił sam dłużnik. część J nazywa się zmiany w stanie należności i ja to odczytuje jako wszystkie zmiany
mam pytanko odnośnie kosztów egzekucyjnych zajęłam rachunek egzekucyjny w banku X, okazało się że konto jest puste ale zajęcie skuteczne wiec policzyłam OM i koszty zajęcia, napisałam do US wniosek o udostępnienie danych bo gość prowadzi firmę więc chciałam więcej danych. dostałam info że ma konto jeszcze w banku Y w tym czasie, wypłynęła mi wpłata z konta X która pokryła koszty egzekucyjne, koszty upomnienia i część kwoty głównej oraz odsetek - ty zrobiłam aktualizację zajęcia (20.02) 21.02 dokonałam zajęcia drugiego rachunku bankowego Y, wpłynęła mi z niego reszta kasy ale program mi nie naliczył kosztów egzekucyjnych ... nie ukrywam że jakoś nie zwróciłam na to uwagi wcześniej a dopiero teraz przy rozliczaniu wszystkiego.
czy słusznie nie naliczył mi kosztów ? wiem że je wyegzekwowałam z rachunku X już ale dokonałam przecież zajęcia w innym banku ? zgodnie z liczeniem tych opłat które przedstawiał tu kiedyś preston to czy nie powinno mi naliczyć jeszcze kosztów za drugie zajęcie ?
preston
Wszystko masz ok.
Sytuacja taka ma miejsce wtedy gdy zaspokoisz cześć należności głównej.
Załóżmy że na dzień pierwszego zajęcia ng 100zł + % 50 zł = 150 zł. Więc koszty: 1,50 OM i 7,50 za zajęcie. Po zaspokojeniu części należności głównej, wynosi ona 90 zł i odsetki od niej 45 zł. Czyli łącznie 135zł. Koszty za zajęcie od takiej kwoty to 6,75zł (6,80) i nie przekraczają pierwszych naliczonych i należnych czyli 7,50zł. Nie ma zatem możliwości naliczenia dodatkowych kosztów za kolejne zajęcie.
Oczywiście w momencie gdy drugie i kolejne zajęcia będą wydawane po dłuższym okresie czasu, odsetki do należności głównej mogą być tak duże, że opłata będzie należna:
ng - 90zł ale odsetki urosły już do kwoty 70 zł. W sumie daje to 160-zl. Koszty za zajęcie od takiej kwoty wynoszą 8,00-zł. I są większe niż te pierwotne czyli 7.50-zł. W takim przypadku doliczamy właśnie różnicę pomiędzy kosztami czyli 0,50-zł. (8,00-7,50zł).
Identyczna sytuacja będzie kiedy zaspokoimy bardzo niewielką część należności głównej i ZAWSZE gdy nie zaspokoimy w żaden sposób należności głównej. Wtedy zawsze suma aktualnych odsetek i należności głównej, będzie większa niż przy pierwszym zajęciu i trzeba przeliczyć i doliczyć odpowiednie koszty za zajęcie.
Nie można „doklejać” kolejnych tytułów do istniejących zajęć. Jak masz nowy tytuł to wydajesz nowe zajęcie.
08 kwi 2014, 09:35
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
pola80
c.a jak zapłaci wierzycielowi wszystko oprócz moich kosztów egz. i wierzyciel mi daje wniosek o umorzenie a ja nie mogę umorzyć bo wisi mi jeszcze 1,4, co robię, czy wzywam o uiszczenie kosztów egz.?
W normalnych przypadkach (kiedy wierzyciel nie jest organem egzekucyjnym) kosztami obciąża się wierzyciela, tutaj nie wiem. Ja bym się zastanowił nad ich umorzeniem zgodnie z art. 64e § 2 ust. 3.
preston
Nie można „doklejać” kolejnych tytułów do istniejących zajęć. Jak masz nowy tytuł to wydajesz nowe zajęcie.
a ty tylko takie małe pytanko. Powiedz mi jak możliwym jest wystawienie takiego zajęcia przez US na kilku stronach gdzie wierzycielami są np 3 podmioty bo i takie widziałem? Czy takie zajęcie wystawione jest po prostu jedno w jednym czasie?
Jeszcze jedno pytanie odnośnie zamykania przed wszczęciem. Czy jeżeli dostanę pisemko od wierzyciela że należność została zapłacona umarzam zgodnie z 59 §1 ust 1 czy 59 § 1 ust 9? Związane jest to oczywiście z postanowieniem o umorzeniu
08 kwi 2014, 09:42
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
witam, zobowiązany przyszedł po odebraniu tytułu wykonawczego i przedstawił mi dowody wpłat. Okazało sie, że wpłaty były księgowane na inne konto. Moje pytanie jest następujące: z jakiego art. wystawiam postanowienie o umorzeniu? bo de facto tytuł nie powinien zostać wystawiony
08 kwi 2014, 10:03
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap
pola80
c.a jak zapłaci wierzycielowi wszystko oprócz moich kosztów egz. i wierzyciel mi daje wniosek o umorzenie a ja nie mogę umorzyć bo wisi mi jeszcze 1,4, co robię, czy wzywam o uiszczenie kosztów egz.?
W normalnych przypadkach (kiedy wierzyciel nie jest organem egzekucyjnym) kosztami obciąża się wierzyciela, tutaj nie wiem. Ja bym się zastanowił nad ich umorzeniem zgodnie z art. 64e § 2 ust. 3.
preston
Nie można „doklejać” kolejnych tytułów do istniejących zajęć. Jak masz nowy tytuł to wydajesz nowe zajęcie.
a ty tylko takie małe pytanko. Powiedz mi jak możliwym jest wystawienie takiego zajęcia przez US na kilku stronach gdzie wierzycielami są np 3 podmioty bo i takie widziałem? Czy takie zajęcie wystawione jest po prostu jedno w jednym czasie?
Jeszcze jedno pytanie odnośnie zamykania przed wszczęciem. Czy jeżeli dostanę pisemko od wierzyciela że należność została zapłacona umarzam zgodnie z 59 §1 ust 1 czy 59 § 1 ust 9? Związane jest to oczywiście z postanowieniem o umorzeniu
Takie zajęcia to norma. Zobowiązany ma 500 tytułów od 15 wierzycieli i dlatego tak to wygląda. Jest to oczywiście zajęcie wydane w jednej czynności, czyli w tym samym zajęciem obejmuje się wszystkie zaległości zobowiązanego.
Trzeba rozróżnić dwie sytuacje:
1.Wszczęcie nie nastąpiło i mamy info o wpłacie do wierzyciela, wtedy nie wydajemy postanowień o umorzeniu. Obowiązek został wykonany przed wszczęciem egzekucji. Po prostu zamykasz sprawę w systemie jako zapłaconą (wpłata jest z datą wcześniejszą niż dzisiejsza). W Egapoltax w takim przypadku rejestruje się wpłatę do wierzyciela jako „wpłata przed wszczęciem”, zaległość jest skasowana na zero i zamykamy tytuł w systemie.
2.Wszczęcie nastąpiło czyli wysłaliśmy już zajęcie lub odpis tytułu. Wtedy oczywiście uchylamy dokonane czynności i wydajemy postanowienie z art. 59 § 1 pkt 1.
08 kwi 2014, 11:14
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Magdallene30
witam, zobowiązany przyszedł po odebraniu tytułu wykonawczego i przedstawił mi dowody wpłat. Okazało sie, że wpłaty były księgowane na inne konto. Moje pytanie jest następujące: z jakiego art. wystawiam postanowienie o umorzeniu? bo de facto tytuł nie powinien zostać wystawiony
W takich sytuacjach zawsze idę na rękę zobowiązanemu. Nie ważne czy wina leży po stronie urzędu (błędnie zaksięgowane) czy zobowiązanego (błędnie wskazał zaległość i nie można było zaksięgować bez wyjaśnienia wpłaty). Istotne jest, że pieniądze znajdowały się na rachunku urzędu przed wszczęciem postępowania.
Uchylasz czynności i wydajesz postanowienie z 59 §1 pkt. 1
08 kwi 2014, 11:25
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
preston
wydajesz postanowienie z 59 §1 pkt. 1
Masz może takie postanowienie gdzieś pod ręką? Będę wdzięczny
08 kwi 2014, 12:28
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Proszę. Oczywiście trzeba dopasować sobie nazwy organu egz. i wierzyciela.
Czyli jednak umarzamy postanowieniem po wpłacie i piśmie od wierzyciela? Mam kilka takich spraw gdzie napisałem sobie pisemko o zapłacie i się teraz zastanawiam czy tego nie uzupełnić o postanowienie. Chociaż patrząc na §4 myślę że nie.
08 kwi 2014, 13:34
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Pytanie może głupie ale jednak. Deklaracje złożyła osoba fizyczna, na swój prywatny dom. Nie płaci. Wystawiliśmy na nią tytuł wykonawczy. Prowadzi ona jednak przedsiębiorstwo handlowe. Czy można w takim wypadku zająć jej konto firmowe czy tylko prywatne?
08 kwi 2014, 13:54
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
czy na tytule mogę kilka razy umieścić opłatę manipulacyjna? pierwsza za dostarczenie tyt:1.40 a druga np za wysyłkę zapytania do US?
Idę do dłużnika i doręczam mu tytuł wykonawczy na kwotę 52.44 Doliczam opłatę manipulacyjna 1,40
zobowiązany chce zapłacić część więc wyliczam mu 5% od należności głównej 2,60
Co pokrywam najpierw? koszty egzekucji w wysokości 4.00 zł koszty upomnienia w wysokości 8,80 i należności głównej: 22.44 (Czy taka kolejność?)
następnie robię ograniczenie w części J wpisując kwotę pozostałą należności czyli 30 zł? w części Ł wpisuję pobrane kwoty - gdzie wpisuję koszty upomnienia - połączone z należnością główną?? Czy następne koszty egzekucyjne wpisuję pod tymi już naliczonymi czy jakoś oddzielam jedne od drugich? bo np będę zajmować rachunek, a tamte koszty mam już zapłacone. Dzięki:*
08 kwi 2014, 14:12
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Trzeba rozróżnić dwie sytuacje:
1.Wszczęcie nie nastąpiło i mamy info o wpłacie do wierzyciela, wtedy nie wydajemy postanowień o umorzeniu. Obowiązek został wykonany przed wszczęciem egzekucji. Po prostu zamykasz sprawę w systemie jako zapłaconą (wpłata jest z datą wcześniejszą niż dzisiejsza). W Egapoltax w takim przypadku rejestruje się wpłatę do wierzyciela jako „wpłata przed wszczęciem”, zaległość jest skasowana na zero i zamykamy tytuł w systemie.
2.Wszczęcie nastąpiło czyli wysłaliśmy już zajęcie lub odpis tytułu. Wtedy oczywiście uchylamy dokonane czynności i wydajemy postanowienie z art. 59 § 1 pkt 1.[/quote]
Jak już nic nie rozumiem:? 1.Wszczęcie nie nastąpiło: Skoro Art. 59. Umorzenie postępowania egzekucyjnego § 1. Postępowanie egzekucyjne umarza się: 1) jeżeli obowiązek został wykonany przed wszczęciem postępowania;- to rozumiem, że wierzyciel wystawił tyt., ja nadałam klauzule, ale nie zdążyłam wysłać odpisu a wpłynęła wpłata do wierzyciela- więc : robię postanowienie o umorzeniu zgodnie z tym w/w art.?Dlaczego nie mam nic robić? Co zaznaczam w systemie w części.I, czy:74,77, czy: 72,75, czy:73,76,78? 2. Wszczęcie nastąpiło:Art. 59. Umorzenie postępowania egzekucyjnego § 1. Postępowanie egzekucyjne umarza się: 2) jeżeli obowiązek nie jest wymagalny, został umorzony lub wygasł z innego powodu albo jeżeli obowiązek nie istniał;- tu rozumiem ,że obowiązek wygasł- to co wystawiam Postanowienie,czy jak?Co macie na myśli uchylam czynności-jakie czynności(czy opłata manipulacyjna też ma być uchylona?)ja na razie mam tylko do rozliczenia same opłaty manipulacyjne-to co mam je uchylić, np:1,40? przecież odpis został dostarczony.Z art. 59 § 1 pkt 1 ??? trzeba jeszcze rozróżnić dwie sytuacje: a. Wszczęcie nastąpiło czyli wysłaliśmy już zajęcie lub odpis tytułu i zostało odebrane, ale wpłaca do wierzyciela-wszystko z moją opł.manipul, on mi daje pismo o umorzenie postępowania podatkowego, co ja robię? jakie pozycje chodzi mi głównie o część.I, czy coś wystawiam? b.Wszczęcie nastąpiło czyli wysłaliśmy już zajęcie lub odpis tytułu i zostało odebrane, ale wpłaca do wierzyciela-bez moich kosztów 1,40 ,co robię?-wierzyciel mi daje pismo z wnioskiem o umorzenie postępowania bo u niego już wszystko gra.A ja co na to? c. Wszczęcie nastąpiło czyli wysłaliśmy już zajęcie lub odpis tytułu i zostało odebrane, ale wpłaca do wierzyciela tylko należność gł, zostają k.u=8,80 i moje= 1,4, gdzie na tyt. wpisuje te koszty uo. tam gdzie koszty opłaty manip.?Wiem,że w części J mam zmniejszenie, ale jak rozpisuje te pozostałe koszta? d. Wszczęcie nastąpiło czyli wysłaliśmy już zajęcie lub odpis tytułu i zostało odebrane, ale wpłaca do organu egz, na konto org.egz wszystko: ng, ku, ke (mam na razie koszty tylko opłaty manip.). Czy coś wystawiam ? Co zaznaczam w części.I ? Proszę o opisanie tych sytuacji bo czytając forum już nic nie wiem. A robota leży bo nie wiem co mam robić? W ustawie swoje, na forum inaczej
08 kwi 2014, 15:46
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
preston
Magdallene30
witam, zobowiązany przyszedł po odebraniu tytułu wykonawczego i przedstawił mi dowody wpłat. Okazało sie, że wpłaty były księgowane na inne konto. Moje pytanie jest następujące: z jakiego art. wystawiam postanowienie o umorzeniu? bo de facto tytuł nie powinien zostać wystawiony
W takich sytuacjach zawsze idę na rękę zobowiązanemu. Nie ważne czy wina leży po stronie urzędu (błędnie zaksięgowane) czy zobowiązanego (błędnie wskazał zaległość i nie można było zaksięgować bez wyjaśnienia wpłaty). Istotne jest, że pieniądze znajdowały się na rachunku urzędu przed wszczęciem postępowania.
Uchylasz czynności i wydajesz postanowienie z 59 §1 pkt. 1
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników