20.04.2018r. wydany został wobec IAS w Bydgoszczy wyrok o sygnaturze VI Pa 28/18.
Wyrok zapadł w związku z reformą administracji skarbowej i działaniami IAS wobec pracownika, który przed zmianami pracował m.in. w urzędzie kontroli skarbowej.
Z treści wyroku jednoznacznie wynika, że IAS w Bydgoszczy jako pracodawca nie dopełnił swoich obowiązków przy wystawianiu pracownikowi świadectwa pracy.
Jak stwierdził bowiem Sąd I instancji ( a pogląd ten w całości podzielił jako druga instancja Sąd Okręgowy w Bydgoszczy wydając ww. wyrok) praca w urzędach kontroli skarbowej w pełni odpowiada definicji pracownika organów kontroli państwowej. Tym samym praca ta, na podstawie art.32 ust. 3 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS winna zostać zakwalifikowana przez Pracodawcę jakim był IAS (następca prawny UKS) jako praca w szczególnym charakterze i tak też okres tej pracy winien być przez pracodawcę odnotowany w świadectwach pracy.
Cyt. treść wyroku : „Powód swoje obowiązki wykonywał na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej, celem, której zgodnie z jej art. 1 ust. 1 i 2 była ochrona interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz zapewnienie skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, badanie zgodności z prawem gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych. Do zakresu kontroli skarbowej należało (art. 2): kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, do których stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych, kontrola celowości i legalności wydatkowania środków budżetowych oraz prawidłowości obliczania i wykorzystywania dotacji budżetowych, badanie zgodności z prawem wykorzystania i rozporządzania mieniem państwowym, a w szczególności ujawnianie niedoborów, a także innych szkód w tym mieniu. W ramach kontroli skarbowej badaniu podlega również rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania zobowiązań podatkowych stanowiących dochód gminy, a także innych niż wymienione w tym przepisie należności pieniężnych budżetu państwa. (...). Zatem wskazać należy, iż charakter jego pracy w pełni odpowiada definicji pracownika organów kontroli państwowej, gdyż z całą pewnością taką była i jest po przekształceniach kontrola skarbowa, (...). Zatem w ocenie Sądu powód słusznie wskazywał, iż na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS powinien zostać zakwalifikowany, jako pracownik pracujący w szczególnym charakterze.”
Jak podkreśliły oba sądy - zamieszczenie w świadectwie pracy informacji o okresach pracy pracownika w szczególnym charakterze wynika z faktu, iż ustawodawca wskazał, że takimi informacjami są w szczególności : informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk i trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy.
Nie zamieszczenie takiej informacji jest więc przejawem naruszenia i niewykonania nałożonych na pracodawcę obowiązków
Wyrokiem Sąd sprostował wadliwe świadectwo w ten sposób, że okresy wykazane w świadectwie pracy wykonywania przez skarżącego pracy w urzędzie kontroli skarbowej (najpierw na stanowisku komisarza skarbowego, później inspektora kontroli skarbowej) wykazane zostały jako okresy pracy w szczególnym charakterze.
Myślenie, iż po takim wyroku IAS w Bydgoszczy kolejnym odchodzącym z urzędu osobom, które pracowały w uks, zaczął wykazywać ten okres w świadectwach pracy jako pracę w szczególnym charakterze jest błędne. Liczenie na to, że IAS zacznie działać zgodnie z wyrokiem świadczy o całkowitej nieznajomości tej instytucji.
Osoby stawiające pytanie : dlaczego w wydawanych im świadectwach okres ich pracy w UKS wykazywany jest bez wskazania, że był to okres pracy w szczególnym charakterze albo uzyskują odpowiedź, że dlatego iż nie wynika to z przepisów albo nie uzyskują odpowiedzi w ogóle.
Postawę podobną do bydgoskiej przyjęły niestety pozostałe Izby, które również w wystawianych świadectwach nie zamieszczają tej informacji.
Działanie takie nie dość że jest , w świetle rzeczonego wyroku, nieprawidłowe ale również utrudnia osobom, które mogą wykazać, iż do dnia 31.12.2008r. miały15 letni staż pracy w UKS - uzyskania przez nie wyższej emerytury.
Mogą bowiem oni w chwili przechodzenia na emeryturę wystąpić do ZUS o rekompensatę z tytułu wykonywania przez nich pracy w szczególnym charakterze (zainteresowanych odsyłam do informacji na stronach ZUS :
https://www.zus.pl/swiadczenia/zasady-p ... harakterze). Rekompensata ta doliczana jest do ich kapitału początkowego, który ponownie jest przeliczany i waloryzowany przez ZUS i dopiero po takim przeliczeniu ustalana jest wysokość przyszłej emerytury.
Następstwem takich naruszających prawo działań IAS jest to, że odchodzący pracownicy, o ile zechcą ubiegać się o rekompensatę przed ZUS, będą indywidualnie musieli procesować się z tą instytucją o należne im kwoty i udowadniać swoją pracę w szczególnym charakterze.
Uniknęli by tego gdyby pracodawca fakt takiej pracy w wydawanych im świadectwach pracy odnotowywał.
W świetle takich działań IAS nasuwa się wniosek że Państwo, w którym praca dwóch osób, pracujących w tej samej firmie, na tych samych stanowiskach, z tym samym zakresem obowiązków i wykonujących podobną pracę w jednym przypadku uznawana jest przez instytucje tego państwa za pracę w szczególnym charakterze a w drugim za zwykłą pracę, przestaje być Państwem prawa, nie mówiąc już o sprawiedliwości.
Szkoda jedynie, że żaden ze związków nie wystąpił jeszcze w tej sprawie do Min.Fin. jako organu sprawującego nadzór nad IAS.