Niegdysiejsze założenia przyjęte przez pomysłodawców - KONCEPCJA ORGANIZACJI KRAJOWEJ
ADMINISTRACJI SKARBOWEJ NA SZCZEBLU CENTRALNYM I RESORTOWYM (
http://www.skarbowcy.pl/blaster/extarti ... e_id=25025), zakładała:
4.2 Planowana struktura KAS w resorcie finansów na poziomie terenowym
Konsolidacja administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej w jednolitą administrację skarbową zakłada radykalną zmianę struktury organizacyjnej w stosunku do obecnej sieci jednostek administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej.
Najważniejsze różnice to:
- połączenie procesów obsługowych realizowanych obecnie przez izbach skarbowych, izbach celnych, urzędach kontroli skarbowej docelowo w Izbach Administracji Skarbowej,
-
zmniejszenie docelowo liczby organów podatkowych (z 400 do 265 - perspektywa długookresowa 2018 +) oraz wzmocnienie funkcji zarządczych i kierowniczych w Urzędach Skarbowych poprzez konsolidację mniejszych jednostek w taki sposób, aby liczba etatów w US wynosiła od 100 do 250 etatów, jednocześnie w miejsce konsolidowanych US utworzenie oddziałów, specjalizujących w obsłudze podatników - konsolidacja zadań kontrolnych wykonywanych obecnie przez 16 UKS, 8 ośrodków zamiejscowych UKS i 45 UC w 16 Urzędów Celno-Skarbowych przy zachowaniu obecnych lokalizacji UKS i UC jako baz dla Oddziałów UCS (29 jednostek).
URZĘDY SKARBOWE (US)
Zakłada się utworzenie (w praktyce utrzymanie) 2 rodzajów US:
dla obsługi wskazanej kategorii podatników i płatników tzw. wyspecjalizowanych US (20 jednostek) oraz
pozostałych 380 Urzędów Skarbowych.
Utrzymanie wyspecjalizowanych US pozwoli na zapewnienie wysokiego standardu obsługi podmiotów, które generują największe dochody do budżetu państwa. Biorąc pod uwagę kryterium zachowania wysokiego poziomu obsługi podatnika (dostępność) zakłada się wykorzystanie w sposób optymalny dotychczasowej sieci US, jednocześnie uwzględniając ich sytuację lokalową, prawa własności oraz koszty utrzymania.
Ze względu na efektywność zarządzania i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania urzędów liczba pracowników powinna wynosić w urzędzie, co do zasady, od 100 do 250 osób5. Perspektywy wdrożenia KAS
Rekomendacje dotyczące wdrożenia struktury centralnej i resortowej podzielono na trzy etapy.
Osiągnięcie struktury docelowej będzie następowało stopniowo, w miarę osiągania stabilności kolejnego etapu i budowania dojrzałości organizacji.
5.1 Perspektywa krótkoterminowa do końca 2016
Perspektywa krótkoterminowa obejmuje okres do wejścia w życie ustawy o KAS (w całości lub częściowo). Przy obecnym założeniu, że ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r. a częściowo w IV kwartale 2016 r., należy już w 2016 r. przystąpić do realizacji zmian regulaminów organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych MF, tak aby struktura organizacyjna KAS była zatwierdzona przed wejściem w życie poszczególnych przepisów ustawy o KAS.
Niezbędne jest także przygotowanie do końca 2016 r. aktów wykonawczych do ustawy ze szczególnym uwzględnieniem aktów konstytuujących działanie Izb Administracji Skarbowej.
5.2 Perspektywa średniookresowa 2017 - 2018
Perspektywa średniookresowa obejmuje
okres od wejścia w życie ustawy (także częściowego), do momentu ustabilizowania struktury i osiągnięcia gotowości do jej dalszego optymalizowania.
Warunkami wstępnymi do dalszej optymalizacji struktury organizacyjnej na szczeblu centralnym są:
- zdefiniowanie Misji, Wizji oraz katalogu wartości Krajowej Administracji Skarbowej,
- przygotowanie jednolitej Strategii Działania KAS.
- zdefiniowanie procesów podstawowych, zarządczych i wsparcia,
- zidentyfikowanie kategorii klientów i interesariuszy KAS,
- przygotowanie kadry zarządczej do zarządzania przez cele,
- stabilizacja wcześniejszych zmian pozwalająca na przejście do etapu optymalizacji.
W związku z brakiem stabilnej koncepcji informatyzacji resortu, należy rozważyć przypisanie zadań informatycznych do tego obszaru. Departamenty\Biura merytoryczne odpowiadają za określanie potrzeb biznesowych. Koordynację informatyzacji resortu zapewniłby poprzez określanie standardów Departament Centrum Informatyki MF, a utrzymanie zapewniłoby Centrum Przetwarzania Danych.
5.3 Perspektywa długookresowa 2018+
Docelowa struktura KAS oparta na wyodrębnieniu Centrum Informatyki oraz struktur KAS (w tym zmniejszenie docelowo liczby organów podatkowych z 400 do 265) będzie kształtowana poprzez doświadczenia z pierwszego okresu funkcjonowania, pełniejszą identyfikację oczekiwań interesariuszy, a także pod wpływem budowania dojrzałości organizacji, w tym na szczeblu terenowym.Do tego pojawiły się planowane założenia dotyczące komórek organizacyjnych jednostek Krajowej Administracji Skarbowej i ich zadania (
http://www.skarbowcy.pl/blaster/extarti ... e_id=25024), gdzie opisany zakres "oddziału urzędu skarbowego" obejmował komórki: ogólną, obsługi bezpośredniej, postępowań podatkowych, kontroli podatkowej i spraw karnych skarbowych, a więc bez egzekucji i rachunkowości. Była do tego taka grafika, ale nie udało mi się jej odnaleźć, która chyba zakładała brak naczelników w przypadku oddziałów.
https://www.youtube.com/watch?v=KK99X3rxvIIZ perspektywy pracownika małego urzędu, czyli takiego do 50-60 pracowników (takich 60-etatowych jest bodaj 151 w całym kraju, więc zakładana konsolidacja mogłaby dotknąć również część średnich urzędów, o ile konsumpcja mniejszych nie zapewniłaby im brakujących do 100) dodam tylko, że nie można być pewnym niczego. O chęci do pracy - pomijając już istniejący "porządek" - nie muszę wspominać, a na teksty o stabilności zatrudnienia w administracji, chciałoby się dać z bańki w nos...
Jak w reklamie - "i chce się rzy...", i bynajmniej nie chodzi o markę piwa na "Ż".
