Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-projekt
Dostaliśmy do zaopiniowania projekt decyzji GIKS w sprawie zasad i kryteriów dokonywania ocen kwalifikacyjnych inspektorów kontroli skarbowej. Prosimy o dyskusję.
Załącznik Nr 2 do Decyzji Nr …./2011 Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia ……………………….2011r.
Kryteria oceny inspektorów kontroli skarbowej
Kryteria I stopnia
1. Prowadzenie postępowań przygotowawczych Kryterium I.1.1. Liczba osób, co do których zapadły prawomocne wyroki zezwalające na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Kryterium I.1.2. Kwota orzeczonych prawomocnych grzywien z tytułu dobrowolnego poddania się odpowiedzialności. Kryterium I.1.3. Ilość wniesionych aktów oskarżenia i wniosków o warunkowe umorzenie postępowania. Kryterium I.1.4. Kwota orzeczonych przez sąd kar grzywny. Kryterium I.1.5. Ilość skazanych. Kryterium I.1.6. Kwota należności publicznoprawnych wynikająca z działań podjętych przez finansowe organy postępowania przygotowawczego. 2. Wykonywanie czynności kontrolnych w postępowaniach kontrolnych dotyczących podatków Kryterium I.2.1. Ilość zakończonych postępowań kontrolnych. Kryterium I.2.2. Ilość zakończonych postępowań kontrolnych, w których wydano decyzje lub/i złożono deklaracje korygujące. Kryterium I.2.3. Kwota ustaleń dotyczących podatków, wynikająca z decyzji wydanych w zakończonych postępowaniach kontrolnych. Kryterium I.2.4. Kwota ustaleń dotyczących podatków nie objęta odwołaniami od decyzji. Kryterium I.2.5. Kwota ustaleń dotyczących podatków wynikająca z deklaracji korygujących złożonych w toku prowadzonych postępowań kontrolnych. Kryterium I.2.6. Kwota ustaleń dotyczących podatków utrzymana w postępowaniach odwoławczych i sądowych. Kryterium I.2.7. Kwota wpłat wynikających z decyzji wydanych w zakończonych postępowaniach kontrolnych oraz z deklaracji korygujących złożonych w toku prowadzonych postępowań kontrolnych 3. Wykonywanie czynności kontrolnych w postępowaniach kontrolnych dotyczących środków publicznych Kryterium I.3.1. Kwota nienależnie otrzymanych środków (Wd) Kryterium I.3.2. Kwota uszczupleń niepodatkowych (N) Kryterium I.3.3. Kwota szkody (R) Kryterium I.3.4. Zamówienia publiczne (Z1) Kryterium I.3.5. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Z2) Kryterium I.3.6. Wpłaty wynikające z Wd i N (Z3) 4. Prowadzenie postępowań mandatowych Kryterium I.4.1. Ilość nałożonych mandatów Kryterium I.4.2. Wartość uiszczonych mandatów
Kryteria II stopnia Kryterium II.1. - Wiedza i umiejętności jej wykorzystania Posiadanie wiedzy specjalistycznej z dziedzin umożliwiających sprawne i skuteczne wykonywanie czynności kontrolnych i/lub prowadzenie postępowań przygotowawczych . Umiejętność stosowania przepisów prawa do oceny badanych zdarzeń,. Wykorzystywanie orzecznictwa sądowego oraz administracyjnego w podejmowaniu decyzji. Korzystanie z możliwości współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. Kryterium II.2. - Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność Podejmowanie decyzji w sposób obiektywny, po rozpoznaniu wszystkich aspektów sprawy, w zakresie wystarczającym do prawidłowego rozstrzygnięcia. Uwzględnianie w procesie decyzyjnym elementów ryzyka skutkujących odpowiedzialnością za skutki rozstrzygnięcia i przyjmowanie za nie odpowiedzialności. Działanie w granicach i na podstawie przepisów prawa. Korygowanie własnych błędów i podejmowanie działań naprawczych. Kryterium II.3. - Rzetelność i terminowość Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji poparte przedstawieniem wiarygodnych danych i informacji pozwalających na rozstrzygnięcie w sprawie. Dbałość o przestrzeganie terminów wynikających z przepisów prawa i określonych przez przełożonych. Wykonywanie powierzonych zadań bez zbędnej zwłoki, zgodnie z ustalonym zakresem. Informowanie przełożonych o trudnościach mających wpływ na rzetelną lub terminową realizację zadania. Kryterium II.4. - Organizacja pracy i zarządzanie zasobami Właściwa organizacja pracy własnej/zespołu umożliwiająca efektywną, z punktu widzenia czasu, kosztów i jakości, realizację zadań. Umiejętność tworzenia planów działania i ich modyfikacji w razie konieczności. Wykorzystywanie narzędzi informatycznych usprawniających działania niezbędne do załatwienia sprawy. Monitorowanie działań zespołu i analizowanie efektywności działań własnych w celu doskonalenia metod działania i skutecznego zarządzania zmianami. Kryterium II.5. - Zorientowanie na osiąganie celów Umiejętność identyfikacji celów, określanie priorytetów działania oraz zasobów niezbędnych do osiągnięcia celu. Wywiązywanie się z przyjętych zobowiązań. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów. Dostosowywanie przyjętych metod realizacji celów do zmieniających się warunków oraz konsekwentne dążenie do realizacji zadania.
Załącznik:
arkusz_oceny_iks_ost.xls
Autor:
supersaper [ 27 paź 2011, 17:40 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Czegoś mi tu brakuje. W załączniku jest m.in taka talela:
Część III (wypełnia komórka kadrowa) KRYTERIA I STOPNIA
Nr kryterium uzyskana wartość kryterium wartość średnia odchylenie od średniej Liczba punktów I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.4
Z zamieszczonego tekstu nie wynika, że kryteria I stopnia będą w jakikolwiek sposób przeliczane lub porównywane. Co to jest "średnia" o której mowa w tabelce i jak się ona ma do liczby punktów. Jak będą przeliczane wartości na liczbę punktów np. gdy IKS nie będzie miał wartości w danym kryterium. Czy faktyczny czas pracy będzie w jakikolwiek sposób uwzględniany. Jak będą uwzględniane w ocenie IKS-a czynniki na które niema żadnego wpływu (np. źle zaplanowana kontrola). To tylko część pytań, reszta wątpliwości po dokładnej analizie ew. przesłaniu projektu (bardzo o to proszę). Mam dodatkowo prośbę, aby zwrócić się z pytaniem o wyniki próbnych ocen, które zapewne UKS-y przeprowadziły w ramach konsultacji. Nie wiem czy projekt ma coś ujednolicić (choć nie wiem w jakim celu skoro jest ocena z ustawy o SC) czy ma być kolejnym "batem" na IKS-ów aby do reszty zniechęcić ich do walki z szara strefą.
Autor:
supersaper [ 28 paź 2011, 17:30 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Wiem, że ocena IKS-ów to nie jest temat nr 1 ale czy ktokolwiek może podesłać całość projektu - najlepiej wraz z uzasadnieniem? Jeśli to co opublikowano to jest oficjalna całość, to ktoś chyba połowę wyrzucił do kosza. Chętnie opracuje propozycje stanowiska - ale do czego mam się odnieść
Na stronie BIP MF rzecz jasna projektu brak.
Autor:
inspektor [ 30 paź 2011, 12:33 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Nie wiemy czy to całość czy część. To MF - logika niekoniecznie obowiązuje. Na wszelki wypadek zapytaliśmy...
SK/283/2011 Radom, 2011-10-29
Minister Finansów ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa
Uprzejmie proszę o informację, czy przekazane drogą elektroniczną 27.10.2011 roku g. 9:46 na adres Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” pismo KS10/066/7/GJC/11/6549 z 26 października 2011 roku zawiera na pewno całość materiałów, które mamy zaopiniować. Wraz z pismem przewodnim dostarczono bowiem jedynie: załącznik Nr 2 do Decyzji Nr …./2011 Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej : "Kryteria oceny inspektorów kontroli skarbowej", arkusz oceny okresowej inspektora kontroli skarbowej wykonującego czynności kontrolne oraz prowadzącego postępowania przygotowawcze i odnosimy nieodparte wrażenie, że nie jest to całość materiałów, które powinniśmy otrzymać. Brak jest choćby samej decyzji GIKS, a nazwa dołączonego załącznika (”Nr 2”) wskazuje, że jest także jakiś załącznik numer 1. Być może ma to jakiś głęboko ukryty sens, ale jeżeli tak jest – jako prości związkowcy – nie jesteśmy w stanie tego rozszyfrować… Gdybyśmy jednak faktycznie nie otrzymali kompletu materiałów, uprzejmie prosimy o przekazanie całości i – co oczywiste – nowy termin do wniesienia uwag do projektu. Prosimy także o przekazanie materiałów i symulacji, które posłużyły do jego opracowania, gdyż nie wyobrażamy sobie, aby tego rodzaju decyzja powstała bez takich analiz…
Autor:
inspektor [ 03 lis 2011, 12:09 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Znalazła się i decyzja:
DECYZJA Nr ....../2011 GENERALNEGO INSPEKTORA KONTROLI SKARBOWEJ
z dnia ......................2011 r.
w sprawie zasad i kryteriów dokonywania ocen kwalifikacyjnych inspektorów kontroli skarbowej zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa Finansów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej
Na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 10 w związku z art. 39 ust. 2a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41 poz. 214, z późn. zm.) ustala się co następuje: § 1.
Decyzja określa zasady i kryteria dokonywania oceny kwalifikacyjnej inspektora kontroli skarbowej, zwanego dalej inspektorem, wykonującego czynności kontrolne lub prowadzącego postępowania przygotowawcze, o których mowa w art. 38 ust. 5 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
§ 2. Ocenie kwalifikacyjnej inspektora, zwanej dalej oceną, sporządzonej na arkuszu oceny, stanowiącym załącznik nr 1 do decyzji, podlega wyłącznie wykonywanie czynności kontrolnych lub prowadzenie postępowań przygotowawczych.
§ 3.
1. Oceny dokonuje bezpośredni przełożony z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej, zwany dalej Dyrektorem, lub upoważniony wicedyrektor w uzasadnionych przypadkach w szczególności w przypadku gdy bezpośredni przełożony zajmuje stanowisko przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy poprzedzających sporządzenie oceny, może wyznaczyć, także na wniosek inspektora, innego pracownika do sporządzenia oceny. Wniosek inspektora włącza się do jego akt osobowych.
§ 4. 1. Ocenę sporządza się raz na 2 lata kalendarzowe. 2. Dyrektor lub upoważniony wicedyrektor, w uzasadnionych przypadkach w szczególności w przypadku przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy inspektora, może zmienić termin oceny. Okres podlegający ocenie nie powinien być krótszy niż 12 miesięcy. 3. W przypadku nieobecności inspektora w czasie sporządzenia oceny, z oceną należy zapoznać inspektora w terminie 30 dni od jego powrotu do pracy. 4. W razie uzyskania negatywnej oceny inspektor podlega ponownej ocenie po upływie kolejnych 12 miesięcy przypadających po okresie podlegającym ostatniej ocenie. 5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dyrektor lub upoważniony wicedyrektor niezwłocznie zawiadamia pisemnie inspektora o nowym terminie sporządzenia oceny. Kopię pisma dołącza się do arkusza oceny. § 5.
1. Bezpośredni przełożony sporządza ocenę na arkuszu oceny, do końca lutego roku następującego po upływie okresu, o którym mowa w § 4 ust. 1. 2. Ocenę sporządza się na podstawie kryteriów I i II stopnia, określonych w załączniku nr 2 do decyzji, przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych. 3. Sporządzenie oceny cząstkowej dla kryteriów I stopnia polega na: 1) przyznaniu dla każdego z kryteriów punktów przez odniesienie się do średniej arytmetycznej obliczonej na podstawie ogłoszonych za pierwszy rok kalendarzowy podlegający ocenie wyników urzędów kontroli skarbowej, według skali ocen:
Średnia arytmetyczna Liczba punktów Powyżej 165% średniej 10 150-165% średniej 9 135-150% średniej 8 120-135% średniej 7 105-120% średniej 6 95-105% średniej 5 80-95% średniej 4 65-80% średniej 3 50-65% średniej 2 poniżej 50% średniej 1
2) podzieleniu sumy przyznanych punktów przez 10. 4. Jeżeli wykonywanie czynności kontrolnych lub prowadzenie postępowań przygotowawczych stanowi jedynie dodatkowe zadanie ocenę cząstkową dla kryteriów I stopnia ustala się proporcjonalnie do czasu jaki wykonywanie tych czynności pozostaje w relacji do wymiaru czasy pracy na jaki zatrudniony jest inspektor. 5. Sporządzenie oceny cząstkowej dla kryteriów II stopnia polega na: 1) przyznaniu dla każdego z kryteriów punktów w skali od 1 do 5; 2) podzieleniu sumy przyznanych punktów przez 5. 6. Ocenę stanowi średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych dla kryteriów I i II stopnia obliczona według skali ocen: a) do 2 punktów – ocena negatywna, b) powyżej 2 punktów do 3 punktów – ocena pozytywna, c) powyżej 3 punktów do 4 punktów – ocena dobra, d) powyżej 4 punktów – ocena wyróżniająca; 7. W przypadku uzyskania przez inspektora kolejno dwóch ocen negatywnych dyrektor lub upoważniony wicedyrektor wnioskuje do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej o odwołanie ze stanowiska inspektora.
§ 6. 1. Bezpośredni przełożony niezwłocznie umożliwia inspektorowi zapoznanie się z oceną sporządzoną na piśmie. 2. Inspektor, po zapoznaniu się z oceną, podpisuje arkusz oceny. W przypadku odmowy złożenia podpisu bezpośredni przełożony sporządza na tę okoliczność adnotację na arkuszu oceny. 3. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych inspektora. Kopię arkusza bezpośredni przełożony doręcza inspektorowi.
§ 7. 1. Do oceny inspektorów zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych a także do oceny Dyrektora lub wicedyrektora urzędu kontroli skarbowej przepisy § 1 -6 stosuje się odpowiednio. 2. Uprawnienia dyrektora, o których mowa w § 3 ust 2, § 4 ust. 2 i ust. 5 i § 5 ust. 8, wykonuje dyrektor komórki organizacyjnej wyodrębnionej w strukturze urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w której zatrudniony jest inspektor.
§ 8. 1. W przypadku otrzymania negatywnej oceny, inspektorowi przysługuje prawo wniesienia pisemnego sprzeciwu w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z oceną do: 1) Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, gdy ocenianym był Dyrektor, wicedyrektor urzędu kontroli skarbowej albo inspektor, o którym mowa § 7 ust. 1; 2) dyrektora urzędu, gdy ocenianym był inspektor zatrudniony w urzędzie kontroli skarbowej. 2. Sprzeciw rozpoznaje zespół oceniający w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia. 3. W skład zespołu oceniającego powołanego przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wchodzi: 1) dyrektor komórki organizacyjnej wyodrębnionej w strukturze urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w której zatrudniony jest inspektor lub jego zastępca; 2) naczelnik wydziału organizacyjnego; 3) osoba wskazana spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych przez inspektora. 4. W skład zespołu oceniającego powoływanego przez Dyrektora wchodzi: 1) Dyrektor albo wicedyrektor urzędu kontroli skarbowej, 2) kierownik komórki organizacyjnej kontroli podatkowej albo postępowań przygotowawczych, 3) osoba wskazana spośród pracowników urzędu przez inspektora. 5. W razie uwzględnienia sprzeciwu bezpośredni przełożony lub inny wyznaczony pracownik sporządza ocenę po raz drugi w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia sprzeciwu. 6. Od oceny, o której mowa w ust. 5, sprzeciw nie przysługuje.
§ 9. Nadzór nad przebiegiem ocen sprawuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
§ 10. Traci moc decyzja Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 28 lipca 2003r. w sprawie zasad i kryteriów dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników służby cywilnej, w tym inspektorów kontroli skarbowej zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa Finansów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej.
§ 11. Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.
Autor:
supersaper [ 07 lis 2011, 18:48 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Podrzucę kilka przepisów z ustawy o kontroli skarbowej, tak aby łatwiej było czytać propozycję decyzji GIKS-a w sprawie ocen IKS. Proszę o podrzucanie uwag, na forum lub na priva. Sprawa jest na tyle istotna dla KS-ów, że dwukrotna negatywna ocena = wywalenie na zbity pysk.
Art. 10. ust. 2. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej: 10) ustala zasady i kryteria dokonywania ocen kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 39 ust. 2a; Art. 10 ust. 3. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonuje zadania określone w ustawie przy pomocy komórek organizacyjnych wyodrębnionych w tym celu w strukturze urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz koordynuje ich prace. Art. 39 ust. 2a. Inspektorzy, którzy wykonują czynności kontrolne lub prowadzą postępowania przygotowawcze, o których mowa w art. 38 ust. 5, podlegają ocenie kwalifikacyjnej nie rzadziej niż raz na 24 miesiące i nie częściej niż raz na 12 miesięcy. Art. 42. ust. 1 pkt 1 Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej odwołuje inspektora z zajmowanego stanowiska w przypadku otrzymania negatywnej oceny kwalifikacyjnej potwierdzonej ponowną negatywną oceną; Art. 42 ust. 2. Odwołanie ze stanowiska inspektora z przyczyn określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 jest równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Odwołanie następuje z upływem okresu wypowiedzenia. Art. 42c. Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem może nastąpić tylko w przypadkach określonych w art. 42-42b. Do rozwiązania stosunku pracy inspektora nie stosuje się przepisów Kodeksu pracy oraz ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706) dotyczących przyczyn jego rozwiązania.
Autor:
supersaper [ 22 lis 2011, 20:29 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
inspektor
Nie wiemy czy to całość czy część. To MF - logika niekoniecznie obowiązuje. Na wszelki wypadek zapytaliśmy...
SK/283/2011 Radom, 2011-10-29
Minister Finansów ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa ...Prosimy także o przekazanie materiałów i symulacji, które posłużyły do jego opracowania, gdyż nie wyobrażamy sobie, aby tego rodzaju decyzja powstała bez takich analiz…
Czy MF w swej łaskawości raczyło zaszczycić nas odpowiedzią, czy jak zwykle
Autor:
inspektor [ 22 lis 2011, 21:01 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Nie przesłano żadnych dodatkowych materiałów...
Autor:
Sandra [ 22 lis 2011, 21:22 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Na XX-lecie miano sypnąć groszem i orderami. A tu mamy króliczka.
Czy IKS coś jeszcze znaczy?
Oceny IKS-ów powinny być rzetelne, oparte na wiarygodnych danych. Nowe kryteria mierników, statystyki i symulacje udostępnione zostaną IKS po tzw. konsultacjach. Inspektorzy przeczytają je z uwagą i ochoczo zabiorą się za dalsze pompowanie rankingu.
Autor:
skarbunio [ 24 lis 2011, 14:12 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Grosz o którym mówisz będzie na sto procent ale dla wybranych - tych przecież jest mnogo. Za order dziękuję nie nadaję się dla dziecka do zjedzenia, nawet dorosły nie przetrawi zresztą na straganie ze starociami mogę nabyć ich sporo i to za niezłą cenę.
Autor:
Merculio [ 24 lis 2011, 22:21 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Moim zdaniem ta decyzja ws. oceny iks-ów to typowa lipa rzucona przed Jubileuszem dla postrachu. Autor tego dokumentu przypomina, że istnieje średnia kontroli skarbowej i Ci, którzy nie realizują jej nawet w połowie muszą się bać. Jednym słowem znów będą pławić się w liczbach, tabelkach, statystyce i brać kasę za tworzenie bytów nieistniejących. W tych okolicznościach wspominając poprzedni ustrój, w którym propaganda wymyśliła różne liczebne sukcesy zaczynam coraz bardziej się bać nie tej decyzji, ale głupoty Lęk przed XX-leciem coraz bardziej narasta
Autor:
supersaper [ 26 lis 2011, 15:10 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
MF kolejny raz olało swych podwładnych i nie przesłało zdania wyjaśnień, o które wnioskował Inspektor. Mimo to stanowisko do projektu oceny wyglądają na rzeczowe. Ciekawe czy taka też będzie odpowiedź MF
W odpowiedzi na pismo KS10/066/7/GJC/11/6549 z 26 października 2011 roku przesyłam opinię Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych do projektu decyzji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej w sprawie zasad i kryteriów dokonywania ocen kwalifikacyjnych inspektorów kontroli skarbowej zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa Finansów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej. Projekt otrzymaliśmy jako załącznik do pustego e-maila 27 października 2011 roku. Z uwagi na zawarte w nim liczne błędy, niejasności i sprzeczności, nie wiemy, czy otrzymaliśmy właściwy dokument, czy też raczej jakąś jego wstępną wersję. Nie otrzymaliśmy także żadnego uzasadnienia do projektu, co stanowi nie tylko naruszenie zasad przyzwoitej legislacji, ale także utrudnienie w wydaniu szerszej opinii ze względu na wystąpienie wielu wątpliwości. Pragniemy też zwrócić uwagę, iż nie otrzymaliśmy do dnia dzisiejszego materiałów, o których przesłanie zwracaliśmy się w piśmie SK/283/2011 z dnia 29.10.2011 roku (analiz i symulacji). Ograniczyło to w zasadniczy sposób możliwość wnikliwej analizy przedłożonego projektu i pokazało, że Ministerstwo Finansów, nawet w sprawach ważnych, nie zdobyło się na rzetelną analizę skutków wejścia w życie przepisu mogącego przecież nie raz rzutować negatywnie na podległych pracowników… Tym niemniej, mając na względzie wagę sprawy, w szczególności treść art. 42 ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej, postanowiliśmy jednak wyrazić swoją opinię o przedłożonym projekcie. Sprawa prawidłowości dokonania oceny pracy inspektora jest bardzo istotna, gdyż może zostać poddana kontroli sądowej w związku z wystąpieniem okoliczności, o których mowa w powołanym przepisie. Prosimy zatem Pana Ministra o wnikliwą analizę wszystkich wniesionych przez nas uwag i ponowne przeanalizowanie celowości i zasadności zaproponowanych rozwiązań.
Inspektorzy kontroli skarbowej wykonują szczególnie odpowiedzialną i niewdzięczną pracę. Urzędy kontroli skarbowej, w których pracują, stanowią tak naprawdę jedyną w naszym państwie siłę zajmującą się profesjonalnie likwidowaniem szarej strefy i odstraszającą podatników od popełniania przestępstw skarbowych. Bez codziennej żmudnej pracy setek inspektorów, kasa naszego kraju już dawno świeciła by pustką, bo i po co płacić podatki, jak nikt tego nie pilnuje (vide abonament RTV). To inspektorzy wykonują często najbardziej niewdzięczną i żmudną pracę dla organów ścigania. To oni aktywnie uczestniczą w akcjach „weź paragon”, „dopalacze” i podobnych. Wielokrotnie już wykazywali się niezwykłymi umiejętnościami organizacyjnymi i adaptacyjnymi, niezbędnymi przy tak częstych zmianach prawa, wysoką wiedzą merytoryczną i nadzwyczajną odpornością psychiczną, mimo atakowania ich przez najważniejsze osoby w państwie (sprawa Optimusa, Gronowskiego, paragonu za 5 gr czyli ksero w UKS w Łodzi itp.). Najwyższy już czas, aby Minister Finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej i pozostali decydenci docenili ich trud i oddanie. Często zamiast wyrazów uznania i nagrody za dobrą robotę otrzymują kolejne cięgi, są przenoszeni o dziesiątki kilometrów z miejsca na miejsce z dnia na dzień, bez względu na sytuację rodzinną i osobistą, ponoszą coraz większe koszty związane z pracą (np. zaniżanie ryczałtów za dojazdy własnym samochodem), są zmuszani do składania w istocie wielu zbędnych raportów i wyjaśnień (dlaczego zbyt późno wszczęto postępowania, dlaczego trwało powyżej 6-ciu miesięcy itp.), zostali niedawno obciążeni materialną odpowiedzialnością za decyzje, których w istocie nie podejmują a jedynie współtworzą, już wkrótce zostaną obciążeni kolejnymi zbędnymi czynnościami administracyjnymi, odrywającymi ich od podstawowych obowiązków (metryczka sprawy) itp. Te wszystkie dodatkowe obowiązki i utrudnienia zbiegły się w czasie z nominalnym i realnym spadkiem wynagrodzeń, z którym mamy do czynienia już od kilku lat i ich końca nie widać. Uważamy, że prace przy nowej formule oceny pracy inspektorów są dobrą okazją do rozpoczęcia wzmacniania ich roli w aparacie skarbowym i docenienia (szczególnie finansowego) ich wkładu w ochronę budżetu. Odbudowa właściwej dla inspektora kontroli skarbowej pozycji, tak w sensie mentalnym, jak i materialnym, będzie właściwym sposobem uczczenia 20-lecia powstania kontroli skarbowej. Uwagi szczegółowe do projektu załączonego do e-maila z 3.11.2011 r.
Jak już wyżej wspomnieliśmy, nie mamy pewności, iż przesłany nam dokument jest tożsamy z projektem, o którym mowa w piśmie KS10/066/7/GJC/11/6549 z 26 października 2011 roku. Z tego względu zdecydowaliśmy się na zamieszczanie stosownych fragmentów otrzymanego projektu, do których wnosimy uwagi.
Uwaga 1. Oceny inspektora winna dokonywać kilkuosobowa komisja, złożona co najmniej z bezpośredniego przełożonego (obecnego oraz ew. poprzednich przełożonych w okresie objętym oceną), wicedyrektora, pracownika kadr oraz na wniosek ocenianego również przedstawiciela związku zawodowego. Ocena winna być dokonywana zawsze w obecności osoby ocenianej. Przeprowadzenie oceny niejako „za plecami” ocenianego, stanowi jej odhumanizowanie i sprowadza jedynie do wykonania czynności czysto technicznych. Nie pozwala również na wyciągnięcie przez ocenianego wniosków na przyszłość (np. poprzez rozmowę z komisją) ani na bieżące reagowanie na błędy popełnione przez oceniających, które przecież mogą się zdarzyć. Nie należy zapominać, iż ocena nie jest tylko „odfajkowaniem” kolejnego sprawozdania, czy wypełnieniem kolejnej tabelki, ale przede wszystkim informacją o pracy inspektora, która może (a nawet winna) mieć wpływ na jego karierę zawodową, awanse, kierunek szkoleń itp. Przełożony winien sporządzać co najwyżej projekt oceny, a nie ocenę finalną. Wnosimy o zmianę treści przepisu uwzględniającą powyższe uwagi.
§ 3. 2. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej, zwany dalej Dyrektorem, lub upoważniony wicedyrektor w uzasadnionych przypadkach w szczególności w przypadku gdy bezpośredni przełożony zajmuje stanowisko przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy poprzedzających sporządzenie oceny, może wyznaczyć, także na wniosek inspektora, innego pracownika do sporządzenia oceny. Wniosek inspektora włącza się do jego akt osobowych.
Uwaga 2. Powyższy przepis jest mało czytelny i zawiera błędy redakcyjne. W szczególności brak w nim odniesienia się do częstych w praktyce przypadków, przeniesienia inspektora do wydziału kierowanego przez innego przełożonego np. tuż przed dokonaniem oceny. Zgodnie z zaproponowanym brzemieniem § 3 ust. 2, jeśli w nowym wydziale, do którego przeniesiono inspektora np. miesiąc przed oceną, przełożony będzie pełnił funkcję powyżej 6-ciu miesięcy, z mocy prawa będzie jedyną osobą władną dokonać oceny, mimo iż w praktyce niewiele wie o osobie ocenianej. W takim przypadku nie tylko dyrektor nie będzie mógł dokonać zmiany osoby oceniającej, ale również inspektor nie będzie mógł o taką zmianę wnioskować. Przepis nie precyzuje również, czy „inny pracownik” wyznaczony przez dyrektora, ma posiadać jakąkolwiek wiedzę o pracy ocenianego lub o pracy wykonywanej przez inspektora kontroli skarbowej. Może stać się to furtką do nadużyć, gdy dyrektor będzie wyznaczał do przeprowadzenia oceny osoby „szczególnie dyspozycyjne” bez jakiegokolwiek uzasadnienia. Przepis nie precyzuje również, czy inspektor w składanym wniosku może wskazać osobę, która jego zdaniem winna dokonywać oceny, ani czy może w jakikolwiek sposób złożyć sprzeciw od decyzji dyrektora, gdy kwestionuje wyznaczoną do przeprowadzenia oceny osobę. Niezbędne jest doprecyzowanie i przeredagowanie przepisu.
§ 4. 1. Ocenę sporządza się raz na 2 lata kalendarzowe.
Uwaga 3. Przepis sformułowany w powyższy sposób (lata kalendarzowe) sugeruje, iż ocena zawsze będzie dokonywana na dzień 1 stycznia (lub 31 grudnia). Takie sformułowanie przepisu, w świetle kolejnych ustępów § 4 może budzić wątpliwości, w jakim terminie należy dokonać kolejnej oceny, gdy poprzedniej dokonano na dzień inny niż 1 stycznia. Proponujemy pozostanie przy przepisie ustawowym: „oceny kwalifikacyjnej dokonuje się raz na 24 miesiące”.
§ 4. 2. Dyrektor lub upoważniony wicedyrektor, w uzasadnionych przypadkach w szczególności w przypadku przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy inspektora, może zmienić termin oceny. Okres podlegający ocenie nie powinien być krótszy niż 12 miesięcy.
Uwaga 4. Przepis nie wymienia ani enumeratywnie, ani nawet przykładowo powodów skrócenia czasu oceny inspektora. Nie wiadomo również, w jaki sposób dyrektor lub wicedyrektor ma przewidzieć nieobecność inspektora w pracy i to sięgającą niemal 12 miesięcy. W innym bowiem przypadku będzie możliwe dokonanie oceny w normalnym terminie. Niezbędne jest doprecyzowanie przepisu.
Uwaga 5. Sformułowanie „ Okres podlegający ocenie nie powinien być krótszy niż 12 miesięcy” wskazuje, iż GIKS dopuszcza przeprowadzenie oceny w terminie krótszym niż określony w art. 39 ust. 2a ustawy o kontroli skarbowej. Jako norma prawna łamiąca obowiązującą ustawę, nie może być ona przez nas zaaprobowana. Wnosimy o jej zmianę, zgodnie z powołanym przepisem ustawy o kontroli skarbowej.
§ 4. 3. W przypadku nieobecności inspektora w czasie sporządzenia oceny, z oceną należy zapoznać inspektora w terminie 30 dni od jego powrotu do pracy.
Uwaga 6. Kolejny raz pragniemy zwrócić uwagę, iż ocena kwalifikacyjna inspektora nie powinna być czynnością o charakterze techniczno-biurokratycznym, pozbawioną jakiegokolwiek głębszego znaczenia oraz walorów edukacyjnych dla ocenianego i jego przełożonych. Podtrzymujemy swoje stanowisko, iż ocena nie może być przeprowadzana pod nieobecność osoby ocenianej. Wnosimy o zmianę treści przepisu w sposób uwzględniający prawo osoby ocenianej do wypowiedzenia się w sprawie oceny, przed jej dokonaniem, w tym zgłoszonych do § 3. ust. 1.
§ 4. 4. W razie uzyskania negatywnej oceny inspektor podlega ponownej ocenie po upływie kolejnych 12 miesięcy przypadających po okresie podlegającym ostatniej ocenie.
Uwaga 7. Nie wiemy, z jakich powodów w projekcie skrócono czas, po jakim dokonywana jest ponowna ocena kwalifikacyjna w przypadku uzyskania przez inspektora oceny negatywnej. Brak uzasadnienia do przesłanego do oceny projektu decyzji oraz brak udzielenia informacji, o które wnosiliśmy pismem SK/283/2011 z dnia 29.10.2011 r. uniemożliwia ocenę zaproponowanego rozwiązania. W świetle kryteriów ilościowych, czyli tzw. „kryteriów I stopnia”, o których mowa w § 5 ust. 3 projektu, dziwi nas fakt, iż osoba oceniona negatywnie będzie miała przed dokonaniem ponownej oceny kwalifikacyjnej tylko połowę normatywnego czasu (24 m-ce) na osiągnięcie poszczególnych wskaźników. Stawia to ocenianego już na wstępie w bardzo niekorzystnej sytuacji. Wnosimy o wykreślenie tego przepisu.
§ 4 ust. 5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dyrektor lub upoważniony wicedyrektor niezwłocznie zawiadamia pisemnie inspektora o nowym terminie sporządzenia oceny. Kopię pisma dołącza się do arkusza oceny.
Uwaga 8. Jest dla nas rzeczą oczywistą, iż każda czynność związana z prowadzeniem oceny, jako mogąca być poddana ocenie sądowej, wymaga formy pisemnej. Powyższy przepis uważamy zatem za zbędny, ew. proponujemy przeredagowanie § 4 ust. 2 w sposób uwzględniający treść § 4 ust. 5.
§ 5. 1. Bezpośredni przełożony sporządza ocenę na arkuszu oceny, do końca lutego roku następującego po upływie okresu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
Uwaga 9. Tak sformułowany przepis może w praktyce uniemożliwić przeprowadzenie oceny w terminie innym niż 1 stycznia. Przeprowadzenie oceny w innym terminie niż 1 stycznia przewiduje np. § 4 ust. 2 projektu. Wnosimy o zmianę brzmienia przepisu w sposób umożliwiający sprawne przeprowadzenie oceny również w innych terminach, niż 1 stycznia.
§ 5. 2. Ocenę sporządza się na podstawie kryteriów I i II stopnia, określonych w załączniku nr 2 do decyzji, przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych.
Uwaga 10. Inspektorzy kontroli skarbowej bez wątpienia dobrze znają arytmetykę i wyliczenie średniej z ocen cząstkowych nie stanowi dla nich problemu. Jednak dla czytelności oceny, która, jak już wskazaliśmy, może być poddana ocenie sądu, wnosimy o zmianę sposobu liczenia punktów na taki, aby nie było konieczne ich dzielenie, wyciąganie średnich itp. Wystarczy w tym celu przeredagować poszczególne tabelki tak, aby suma punktów cząstkowych dawała w efekcie ocenę końcową. Zaproponowany sposób liczenia punktów być może miał na celu wywołanie wrażenia zastosowania nadzwyczaj naukowych technik, w istocie jednak jest chaotyczny i nieprzemyślany.
§ 5. 3. Sporządzenie oceny cząstkowej dla kryteriów I stopnia polega na: 1) przyznaniu dla każdego z kryteriów punktów przez odniesienie się do średniej arytmetycznej obliczonej na podstawie ogłoszonych za pierwszy rok kalendarzowy podlegający ocenie wyników urzędów kontroli skarbowej, według skali ocen:
Średnia arytmetyczna Liczba punktów Powyżej 165% średniej 10 150-165% średniej 9 135-150% średniej 8 120-135% średniej 7 105-120% średniej 6 95-105% średniej 5 80-95% średniej 4 65-80% średniej 3 50-65% średniej 2 poniżej 50% średniej 1 2) podzieleniu sumy przyznanych punktów przez 10.
Uwaga 11. Ocena inspektora na podstawie zaproponowanych kryteriów ilościowych jest całkowicie niezrozumiała i wypacza rzeczywisty obraz jego pracy. O ile, w pewnym stopniu, kryteria ilościowe mogą być pomocne w ocenie pracy poszczególnych urzędów (ale wyłącznie pomocniczo!), o tyle ich stosowanie do oceny pojedynczej osoby jest całkowicie pozbawione sensu. Efekty pracy inspektora są wypadkową dużej ilości czynników, z których tylko na nieliczne ma bezpośredni wpływ. Te czynniki zostały w przedłożonym projekcie nazwane „kryteriami II stopnia” i są oceniane odrębnie. Inspektor, wykonujący czynności kontrolne, nie bierze udziału w analizie ryzyka, planowaniu kontroli, nie dokonuje sam sobie przydziału kontrolowanego podmiotu, nie decyduje o środkach przeznaczonych na prowadzenie postępowania (biegli, ilość osób w zespole, skład osobowy zespołu, dostępne oprogramowanie itp.), nie decyduje o lokalizacji badanego podmiotu (np. aby nie tracić zbyt dużo czasu na dojazdy), ani o jej efektach, gdyż to ostatecznie organ kontroli skarbowej (lub z upoważnienia bezpośredni przełożony inspektora) decyduje o kształcie zapadających decyzji. Ocenianie pracy inspektora na podstawie zaproponowanych kryteriów, może doprowadzić w skrajnych przypadkach do patologicznych zachowań przełożonych względem podwładnych inspektorów. Zwierzchnik promujący jedne osoby może im wyznaczać lepsze kontrole (gdy cały materiał dowodowy został już zgromadzony przez organy ścigania, a podatnik przebywa w areszcie), zezwolenie na wydawanie większej ilości w istocie zbędnych decyzji (tzw. „dmuchanie wyników” np. wydanie 12 decyzji VAT zamiast jednej uwzględniającej 12 okresów miesięcznych), lepsze wyposażenie techniczne zespołu, lepsza obsada kadrowa zespołu itp. Z drugiej strony nielubiany inspektor (np. nie dość „dyspozycyjny”), może spotkać się z wyznaczeniem go wyłącznie do kontroli skomplikowanych merytorycznie i proceduralnie, wymagających gromadzenia niezwykle szerokiego i trudno dostępnego materiału dowodowego, prowadzonego wobec trudnego podatnika (znikającego „słupa” bez majątku), przy współpracy osób o niskich kompetencjach i na dodatek zmuszonego do dalekich dojazdów tak do kontrolowanej jednostki, jak i do biura. Zaproponowane kryteria ilościowe, promujące „średniaków”, mogą przyczynić się do spadku zainteresowania inspektorów podnoszeniem swoich kwalifikacji i specjalizowaniem się w określonych dziedzinach lub typach kontroli. Specjalizacja inspektorów jest niezbędna w dzisiejszej gospodarce, bo nikt nie jest już w stanie ogarnąć całości. Nie sposób porównać inspektora, który wyspecjalizował się w postępowaniach mandatowych i tylko sporadycznie prowadzi postępowania przygotowawcze z inspektorem (często po aplikacjach prawniczych) prowadzącym ciężkie, wielowątkowe postępowania przygotowawcze pod nadzorem prokuratora. Również nie można porównywać ilościowych efektów pracy specjalisty od kontroli złomu, e-handlu lub e-kontroli z efektami pracy inspektora niemal hurtowo prowadzącym postępowania wobec drobnych handlarzy, którzy nie zgłosili do opodatkowania prowadzonej działalności – choć i ten też może być wysokiej klasy specjalistą w swojej dziedzinie. Te same uwagi odnoszą się do inspektorów prowadzących postępowania przygotowawcze oraz kontrolujących środki publiczne. Odnieśliśmy wrażenie, iż GIKS przedstawiając swoją propozycję oceny, znalazł kozła ofiarnego odpowiedzialnego za wszelkie negatywne zjawiska w kontroli skarbowej, w osobach inspektorów działających na pierwszej linii frontu. W obecnej, wprost dramatycznej sytuacji budżetu, najwyższy czas podjąć kroki wspierające efektywne działanie aparatu skarbowego, a nie tuszujące faktyczne przyczyny złego stanu rzeczy. Wnosimy tym samym o rezygnację z kryteriów ilościowych. W przypadku nie uwzględnienia naszego wniosku, wnosimy o dokonywanie porównań wyłącznie osób prowadzących podobne postępowania w ramach tego samego urzędu lub tej samej jednostki organizacyjnej urzędu, z uwzględnieniem różnic warunków i środków, jakimi dysponują w trakcie prowadzenia postępowań.
Uwaga 12. Z zaproponowanego brzmienia przepisu wynika, iż ilościowe efekty pracy ocenianego, będą odniesione do średniej (dalej „średnia”) wyliczonej na podstawie cyt.: „ogłoszonych za pierwszy rok kalendarzowy podlegający ocenie wyników urzędów kontroli skarbowej”. Przepis nie precyzuje, w jakiej formie (zarządzenie, rozporządzenie, obwieszczenie itp.) ma nastąpić to „ogłoszenie” ani w jakim organie promulgacyjnym zostanie zamieszczone. Z uwagi na możliwą kontrolę sądową przeprowadzonych ocen, precyzyjne wskazanie, kto, jak, kiedy i w jakiej formie ogłosi wartość „średniej”, ma kluczowe znaczenie dla uznania oceny za dokonaną w sposób poprawny bądź też jej zakwestionowanie. Prosimy o doprecyzowanie przepisu.
Uwaga 13. Czytając przepis § 5 ust. 3 nie mamy wątpliwości, iż chodzi o „średnią” ustaleń poszczególnych 16 urzędów kontroli skarbowej. Nie rozumiemy jednak, jak efekty pracy pojedynczego inspektora mogą być porównywane z efektami pracy całego urzędu, co wynika z literalnego brzmienia przepisu. Mamy niejasne wrażenie, iż zdanie zawarte w przepisie zostało pozbawione jakichś istotnych elementów, których treści nie możemy się nawet domyśleć. Sposób przesłania propozycji do zaopiniowania utwierdza nas w przekonaniu, iż otrzymaliśmy inny dokument, niż ten, o którym mowa w piśmie KS10/066/7/GJC/11/6549 z 26 października 2011 roku. W przypadku nie uwzględnienia naszej uwagi nr 11, wnosimy o doprecyzowanie sposobu wyliczania „średniej”.
Uwaga 14. Przepis § 5 ust. 3 nie precyzuje, o jaki „pierwszy rok kalendarzowy podlegający ocenie wyników urzędów kontroli skarbowej” w istocie chodzi. Czy jest to pierwszy rok, w którym dokonana została już ocena wyników pracy urzędów kontroli skarbowej (okres przeszły), czy też dopiero rok, w którym zacznie obowiązywać nadesłana propozycja oceny inspektorów…(czyli okres przyszły). Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż osoba oceniana winna przed rozpoczęciem ocenianego okresu precyzyjnie znać kryteria swojej oceny, a w przypadku oceny ilościowej, referencyjne sumy lub wskaźniki, do których winna dążyć. Temat ten praktycznie nie podlega żadnej dyskusji, gdyż zasada ta jest uznana za dogmat przez wszystkie autorytety zajmujące się ocenianiem personelu. Została też poparta wieloletnią praktyką, od przedstawienia kryteriów oceny uczniom w szkołach na początku roku szkolnego, do wprowadzania planów sprzedaży w biznesie. Bez znajomości parametrów referencyjnych oceniany nie będzie mógł na bieżąco reagować w przypadku odstępstw od postawionych wobec niego wymagań. W przypadku nie uwzględnienia naszej uwagi nr 11, wnosimy o doprecyzowanie okresu uznanego za referencyjny oraz wskazanie daty i sposobu publikacji referencyjnych wielkości w czasie umożliwiającym zapoznanie się z nimi ocenianych, przed rozpoczęciem pierwszego okresu podlegającego ocenie.
Uwaga 15. Przepis przewiduje istnienie sztywno określonych „średnich”, do których odnoszone będą efekty pracy ocenianego, wyliczonych na podstawie jednego roku. Inspektor może być oceniany za okres inny niż 12 miesięcy, a co do zasady okres ten wg propozycji wynosi 24 m-ce. Stawia to w niekorzystnej sytuacji osoby, o których mowa w § 4. ust. 4. projektu oraz wszystkie inne, które w okresie oceny pracowały krócej niż 24 m-ce (urlop macierzyński, długotrwałe zwolnienie lekarskie, oddelegowanie do innej pracy itp.). Mamy problem, o co właściwie winniśmy wnosić, gdyż przedłożona propozycja jest w dalekim stopniu niekonsekwentna, nieprzemyślana i chaotyczna. Ograniczymy się zatem do wniosku o zmianę treści przepisu w sposób zapewniający równe traktowanie wszystkich ocenianych.
Uwaga 16. Z przyczyn omówionych w uwagach 11 – 15, nie będziemy bliżej oceniać poszczególnych parametrów lub zaproponowanych punktów za osiągnięcie (przekroczenie) „średniej”. W przypadku nie uwzględnienia uwagi nr 11, wnosimy o zmianę sposobu liczenia punktów, analogicznie do uwagi nr 10 i usunięcie konieczności dzielenia wyniku przez 10. Wystarczy w tym celu przeredagować tabelkę tak, aby suma punktów cząstkowych dawała w efekcie ocenę końcową. Jak już podnosiliśmy, zaproponowany sposób liczenia punktów jest w istocie chaotyczny i nieprzemyślany.
§ 5. 4. Jeżeli wykonywanie czynności kontrolnych lub prowadzenie postępowań przygotowawczych stanowi jedynie dodatkowe zadanie ocenę cząstkową dla kryteriów I stopnia ustala się proporcjonalnie do czasu jaki wykonywanie tych czynności pozostaje w relacji do wymiaru czasy pracy na jaki zatrudniony jest inspektor.
Uwaga 17. Z brzmienia przepisu wynika, że osoba, która osiągnęła „średnią” w poszczególnych kryteriach, zostanie „ukarana” podzieleniem wyniku punktowego proporcjonalnie do czasu wykonywania czynności ocenianych ilościowo. Dla przykładu osoba, która tylko przez 50% czasu pracy wykonuje czynności kontrolne, mimo uzyskania 35 pkt (po 5 z każdej kategorii), zostanie ukarana podzieleniem ilości punktów przez dwa, czyli w efekcie otrzyma tylko 17,5 pkt (po podzieleniu przez 10 – 1,75 pkt). Nastąpi to w sytuacji, gdy osiągnięcie dla niej „średniej” było znacznie trudniejsze w porównaniu do osób poświęcających cały czas na wykonywanie ocenianych czynności. Wnosimy o zmianę treści przepisu w sposób eliminujący krzywdzące traktowanie osób, dla których wykonywanie czynności kontrolnych i podatkowych „stanowi jedynie dodatkowe zadanie”.
5. Sporządzenie oceny cząstkowej dla kryteriów II stopnia polega na: 1) przyznaniu dla każdego z kryteriów punktów w skali od 1 do 5; 2) podzieleniu sumy przyznanych punktów przez 5.
Uwaga 18. Z uwagi na nieprzedstawienie nam jakichkolwiek symulacji, analiz, wyliczeń, o przesłanie których wnosiliśmy oraz brak uzasadnienia do przedłożonego projektu, nie możemy się merytorycznie ustosunkować do poszczególnych kryteriów i ocen punktowych. Wnosimy jednak o obowiązkowe zamieszczanie w tabeli uzasadnienia dokonanej oceny w każdym przypadku (a nie wyłącznie ocen skrajnych), w szczególności gdyby nasz wniosek zawarty w uwadze nr 1 nie został w całości uwzględniony.
Uwaga 19. Analogicznie do wcześniejszych uwag, wnosimy o zmianę sposobu liczenia punktów i usunięcie konieczności dzielenia wyniku przez 5 (odpowiednie przekonstruowanie tabeli).
6. Ocenę stanowi średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych dla kryteriów I i II stopnia obliczona według skali ocen: a) do 2 punktów – ocena negatywna, b) powyżej 2 punktów do 3 punktów – ocena pozytywna, c) powyżej 3 punktów do 4 punktów – ocena dobra, d) powyżej 4 punktów – ocena wyróżniająca;
Uwaga 20. Dla zwiększenia czytelności oceny, która, jak już wskazaliśmy, może być poddana ocenie sądu, wnosimy o zmianę sposobu liczenia punktów w ten sposób, aby nie było konieczne ich dzielenie, wyciąganie średnich itp. Wystarczy w tym celu przeredagować poszczególne tabelki tak, aby suma punktów cząstkowych dawała w efekcie ocenę końcową.
Uwaga 21. W przypadku uwzględnienia wniosku zawartego w uwadze 11, wnosimy o zmianę tabeli ocen w taki sposób, aby usunięcie kryteriów I stopnia nie wpłynęło negatywnie na ocenę żadnego z inspektorów, poprzez obniżenie minimum punktowego niezbędnego do uzyskania oceny pozytywnej.
Uwaga 22. W istocie nie wiemy, jaki cel miał autor przesłanego do oceny projektu, proponując tak rozbudowaną skalę ocen. Aby zrealizować wytyczne ustawowe, wystarczy wprowadzić dwie oceny: negatywną i pozytywną. Prosimy o poinformowanie nas o celu rozbudowania skali ocen.
7. W przypadku uzyskania przez inspektora kolejno dwóch ocen negatywnych dyrektor lub upoważniony wicedyrektor wnioskuje do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej o odwołanie ze stanowiska inspektora.
Uwaga 23. Jest to w istocie powielenie nieprecyzyjnego zapisu ustawowego. Dwukrotna negatywna ocena inspektora, powoduje z mocy ustawy (którą swego czasu oceniliśmy i nadal oceniamy w tym zakresie negatywnie) odwołanie go za stanowiska. Jest to równoznaczne z pozbawieniem go pracy, a często również środków do życia, tak jego samego, jak i jego rodzinę. Nie znamy równie drastycznego przepisu odnoszącego się do oceny jakiejkolwiek innej grupy zawodowej. Wniosek o odwołanie inspektora winien być składany dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwych dróg odwoławczych, z kontrolą niezawisłego sądu włącznie. Złożenie takiego wniosku winno być zarezerwowane wyłącznie dla Dyrektora urzędu, z uwagi na wagę i konsekwencje płynące z tej decyzji. Wnosimy o zmianę brzmienia proponowanego przepisu w sposób uwzględniający naszą uwagę.
§ 6. 1. Bezpośredni przełożony niezwłocznie umożliwia inspektorowi zapoznanie się z oceną sporządzoną na piśmie. 2. Inspektor, po zapoznaniu się z oceną, podpisuje arkusz oceny. W przypadku odmowy złożenia podpisu bezpośredni przełożony sporządza na tę okoliczność adnotację na arkuszu oceny. 3. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych inspektora. Kopię arkusza bezpośredni przełożony doręcza inspektorowi.
Uwaga 24. Kolejny raz podnosimy sprawę konieczności powołania komisji oceniającej, w miejsce proponowanego mechanicznego wypełniania tabelki przez przełożonego lub dowolnego innego upoważnionego pracownika. Dodatkowo uwagi ocenianego do zaproponowanej mu oceny winny zostać zamieszczone w arkuszu oceny. Nie możemy zgodzić się na sytuację, w której oceniany pracownik nie ma prawa wypowiedzieć się na temat dotyczący go bezpośrednio. Wnosimy o odpowiednią zmianę zaproponowanego przepisu.
§ 7. 1. Do oceny inspektorów zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych a także do oceny Dyrektora lub wicedyrektora urzędu kontroli skarbowej przepisy § 1 -6 stosuje się odpowiednio. 2. Uprawnienia dyrektora, o których mowa w § 3 ust 2, § 4 ust. 2 i ust. 5 i § 5 ust. 8, wykonuje dyrektor komórki organizacyjnej wyodrębnionej w strukturze urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w której zatrudniony jest inspektor.
Uwaga 25. Przepis nie precyzuje, kto w istocie będzie dokonywał oceny Dyrektora lub wicedyrektora. Wnosimy o uzupełnienie przepisu.
§ 8. 1. W przypadku otrzymania negatywnej oceny, inspektorowi przysługuje prawo wniesienia pisemnego sprzeciwu w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z oceną do: 1) Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, gdy ocenianym był Dyrektor, wicedyrektor urzędu kontroli skarbowej albo inspektor, o którym mowa § 7 ust. 1; 2) dyrektora urzędu, gdy ocenianym był inspektor zatrudniony w urzędzie kontroli skarbowej. 2. Sprzeciw rozpoznaje zespół oceniający w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia. 3. W skład zespołu oceniającego powołanego przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wchodzi: 1) dyrektor komórki organizacyjnej wyodrębnionej w strukturze urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w której zatrudniony jest inspektor lub jego zastępca; 2) naczelnik wydziału organizacyjnego; 3) osoba wskazana spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych przez inspektora. 4. W skład zespołu oceniającego powoływanego przez Dyrektora wchodzi: 1) Dyrektor albo wicedyrektor urzędu kontroli skarbowej, 2) kierownik komórki organizacyjnej kontroli podatkowej albo postępowań przygotowawczych, 3) osoba wskazana spośród pracowników urzędu przez inspektora. 5. W razie uwzględnienia sprzeciwu bezpośredni przełożony lub inny wyznaczony pracownik sporządza ocenę po raz drugi w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia sprzeciwu. 6. Od oceny, o której mowa w ust. 5, sprzeciw nie przysługuje.
Uwaga 26. W przypadku nie uwzględnienia naszego wniosku zawartego w uwadze nr 22, wnosimy o zmianę ust. 1 poprzez wykreślenie słów „W przypadku otrzymania negatywnej oceny”. Dla zachowania obiektywności i rzetelności oceny, należy umożliwić osobie ocenianej złożenia sprzeciwu do oceny w każdym przypadku, gdy uzna on ocenę za nieobiektywną i krzywdzącą.
Uwaga 27. Skoro inspektor złożył sprzeciw, a komisja potwierdziła nieprawidłowości w trakcie przeprowadzania jego oceny idące tak daleko, że ocenę należało wyeliminować z obrotu prawnego, to naszym zdaniem niedopuszczalne jest powierzanie przeprowadzenia ponownej oceny tej samej osobie. W związku z tym wnosimy o stosowną zmianę ust. 5.
Uwaga 28. Intencje ukryte w treści ust. 6 są dla nas całkowicie niezrozumiałe. Od kolejnej oceny inspektorowi również winno przysługiwać prawo złożenia odwołania, gdyż tylko w ten sposób można zagwarantować rzetelność kolejnej oceny. Wnosimy o zmianę treści przepisu ust. 6 na następujący „Od oceny, o której mowa w ust. 5, sprzeciw przysługuje na zasadach określonych w ust. 1-4”.
Uwaga 29. Wnosimy o dodanie kolejnego ustępu § 8, nakazującego Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej objęcie bezpośrednim nadzorem każdego przypadku oceny, w której doszło do zdarzenia opisanego w ust. 5, czyli uwzględnienia sprzeciwu inspektora.
Uwaga 30. Wnosimy o dodanie kolejnego ustępu § 8, umożliwiającego inspektorowi wniesienie sprzeciwu do decyzji komisji do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej od decyzji komisji, w przypadku gdyby jego sprzeciw złożony zgodnie z § 8 ust 1 nie został uwzględniony.
§ 9. Nadzór nad przebiegiem ocen sprawuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
Uwaga 31. Nie wiemy, w jaki sposób Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej będzie realizował nadzór, o którym mowa w tym przepisie. Przepis w zaproponowanym brzmieniu, bez wskazania konkretnych czynności władczych, pozostanie jedynie na papierze. Wnosimy o jego doprecyzowanie.
Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych wnosimy, w razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, o pisemną informację na ten temat z podaniem szczegółowego uzasadnienia zajętego przez Ministerstwo Finansów stanowiska.
Mnie najbardziej podoba się to:
Uwaga 10. Inspektorzy kontroli skarbowej bez wątpienia dobrze znają arytmetykę i wyliczenie średniej z ocen cząstkowych nie stanowi dla nich problemu. Jednak dla czytelności oceny, która, jak już wskazaliśmy, może być poddana ocenie sądu, wnosimy o zmianę sposobu liczenia punktów na taki, aby nie było konieczne ich dzielenie, wyciąganie średnich itp. Wystarczy w tym celu przeredagować poszczególne tabelki tak, aby suma punktów cząstkowych dawała w efekcie ocenę końcową. Zaproponowany sposób liczenia punktów być może miał na celu wywołanie wrażenia zastosowania nadzwyczaj naukowych technik, w istocie jednak jest chaotyczny i nieprzemyślany.
Autor:
inspektor [ 14 gru 2011, 22:37 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Odpowiedź z DKS
Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” w Warszawie ul. Traugutta 52 26-600 Radom
W nawiązaniu do pisma z dnia 25 listopada 2011 r., nr SK/328/2011, przy którym przekazano opinię do projektu decyzji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej w sprawie zasad i kryteriów dokonywania ocen kwalifikacyjnych inspektorów kontroli skarbowej zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa Finansów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej, informuję co następuje. W projekcie decyzji przyjęto, uwzględniając zasady przeprowadzania ocen w służbie cywilnej, iż ocen kwalifikacyjnych dokonywać będą bezpośredni przełożeni inspektorów. Uzasadnieniem takiego rozwiązania jest fakt, iż to bezpośredni przełożony jest osobą, która ma realną możliwość i której obowiązkiem jest uzyskiwanie informacji o przebiegu pracy ocenianego inspektora. W konsekwencji bezpośredni przełożony ma możliwość sporządzenia oceny opartej o całokształt pracy inspektora. Natomiast powoływanie komisji do przeprowadzenia oceny inspektora nie spowoduje osiągnięcia celów, o których mowa w ww. piśmie, w szczególności, że ocena dokonywana jest w oparciu o dane liczbowe. Jednocześnie należy podkreślić, iż przewidziana w projekcie możliwość wyznaczania innego, niż bezpośredni przełożony, pracownika do sporządzenia oceny inspektora dotyczy przede wszystkim sytuacji nadzwyczajnych, kiedy z uwagi na krótki okres nadzorowania pracy inspektora (w związku z objęciem tego stanowiska w komórce zatrudnienia inspektora lub przeniesieniem inspektora do innej komórki organizacyjnej), bezpośredni przełożony może nie dysponować pełną wiedzą o wynikach pracy inspektora w całym okresie objętym oceną. Należy mieć na uwadze, iż postulat enumeratywnego wymienienia okoliczności uzasadniających zmianę oceniającego może prowadzić w konkretnych przypadkach do braku możliwości wyznaczenia osoby właściwej do przeprowadzenia oceny. Jednocześnie projekt decyzji zawiera regulacje o charakterze ochronnym, umożliwiając inspektorowi wystąpienie z wnioskiem o wyznaczenie innego pracownika do sporządzenia jego oceny kwalifikacyjnej. Jeżeli chodzi o propozycję wprowadzenia wymogu obecności inspektora w czasie sporządzania oceny kwalifikacyjnej to należy odnotować, iż skoro ocena kwalifikacyjna przeprowadzana jest w znacznym stopniu w oparciu kryteria ilościowe, gdzie w arkuszu oceny znajdą się dane liczbowe np. liczba zakończonych postępowań kontrolnych, to obecność inspektora przy sporządzaniu oceny nie spełni roli jaką odgrywa rozmowa w służbie cywilnej. Projekt decyzji określa okres pracy inspektora podlegający ocenie oraz wskazuje, w § 4 ust. 2 projektu decyzji, na możliwość zmiany terminu przeprowadzenia oceny inspektora, z uwagi szczególne okoliczności. Regulacja ta stanowi odpowiednik art. 82 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. W projekcie przykładowo wskazano, iż okolicznością uzasadniającą zmianę terminu będzie dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność w pracy inspektora. Na mocy przepisów prawa pracy za okoliczności uzasadniające nieobecność w pracy należy uznać m.in. urlop wypoczynkowy, urlop szkoleniowy, urlop macierzyński, urlop wychowawczy, urlop bezpłatny lub okres choroby. § 4 ust. 2 zdanie 2 projektu decyzji zawiera natomiast zastrzeżenie, iż zmieniony okres podlegający ocenie nie może być krótszy 12 miesięcy, co jest uzasadnione w świetle art. 39 ust. 2a ustawy o kontroli skarbowej. Doprecyzowano przepis § 5 wskazując, że przy zmianie terminu przeprowadzenia oceny, ocenę sporządza się nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia okresu podlegającego ocenie. Krótszy, 12 miesięczny, termin na przeprowadzenie oceny okresowej dotyczy również przypadku ponownej oceny inspektora w związku z uzyskaniem oceny negatywnej. Rozwiązanie to jest zgodne z zasadami dokonywania ocen w służbie cywilnej oraz przewiduje dwukrotnie dłuższy okres na dokonanie ponownej oceny niż przewidziany w ustawie o służbie cywilnej dla ponownych ocen członków korpusu służby cywilnej. Jednocześnie w projekcie decyzji określono, iż bieg terminu sporządzenia kolejnej oceny następuje automatycznie z upływem skróconego okresu ostatniej oceny. Założeniem projektu decyzji jest aby ocena inspektorów odbywała się głównie na podstawie kryteriów ilościowych, jako kryteriów obiektywnych, odnoszonych do wyników urzędów kontroli skarbowej. Wyniki urzędów kontroli skarbowej będą podawane corocznie do publicznej wiadomości. Projekt decyzji, w § 5 ust. 3, jednoznacznie wskazuje, iż dokonanie oceny dwuletniego okresu pracy inspektora następować będzie w odniesieniu do wyników urzędów kontroli skarbowej za pierwszy rok tego okresu. I tak w przypadku okresu 2012-2013 wyniki urzędów kontroli skarbowej zostaną ogłoszone na początku 2013 r. Odnosząc się do wątpliwości dotyczących wpływu rodzaju przyznawanych spraw na ocenę należy zauważyć, iż inspektorowi w okresie podlegającym ocenie znane będą nie tylko kryteria oceny kwalifikacyjnej, ale także wyniki urzędów kontroli skarbowej, do których należy je odnosić. Jednocześnie kryteria te, z uwagi na charakter liczbowy zapewniają obiektywizm i porównywalność ocen. Na tej podstawie inspektor już w trakcie okresu podlegającego ocenie może sygnalizować występowanie ewentualnych nieprawidłowości, wskazanych ww. piśmie oraz, podejmować działania zmierzające do ich usunięcia. W związku z tym przyjęte rozwiązania mają charakter gwarancyjny dla inspektora. Należy jednocześnie zauważyć, iż przeciwdziałaniu opisanym w ww. piśmie nieprawidłowościom służą przede wszystkim instrumenty prawa pracy w zakresie zwalczania dyskryminacji i nierówności pracowników. Doprecyzowaniu ulegnie przepis § 5 ust. 4 projektu decyzji, którego intencją jest aby wobec inspektorów, którzy wykonują czynności kontrolne lub prowadzą postępowania przygotowawcze jako dodatkowe zadania, stosować wymagania ilościowe proporcjonalne od czasu pracy inspektora przeznaczanego na ww. czynności i postępowania. W związku z tym, iż ocena inspektora ma służyć podejmowaniu racjonalnych decyzji kadrowych, przyjęcie w projekcie czterostopniowej skali oceny inspektora pozwoli dyrektorom urzędów na pełniejsze jej wykorzystanie w realizacji polityki rozwoju zawodowego i finansowego inspektorów. Należy również podkreślić, iż przyjęte w projekcie decyzji zasady zapoznawania inspektora ze sporządzoną oceną oraz rozpatrywania sprzeciwów od ocen są w istotnym stopniu zbieżne z rozwiązaniami obowiązującym na gruncie ustawy o służbie cywilnej. Nietrafna jest uwaga odnosząca się do przyjętego w projekcie decyzji określenia osoby sporządzającej ponowną ocenę kwalifikacyjną w przypadku uwzględnienia sprzeciwu od oceny. Zasadą na gruncie służby cywilnej jest, iż ponowną ocenę sporządza bezpośredni przełożony, natomiast projekt decyzji przewiduje ponadto możliwość wyznaczenia innej, niż bezpośredni przełożony, osoby do sporządzenia oceny po raz drugi. Dyrektor urzędu pełni rolę dyrektora generalnego i odpowiada, za przeprowadzenie ocen w związku z tym zaproponowana ingerencja Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej w indywidualne sprawy w każdym przypadku uwzględnienia sprzeciwu byłaby nieuprawniona. Przedstawiając powyższe należy uznać, iż projektowane rozwiązania zwiększą obiektywizm procesu oceniania czyniąc go bardziej kontrolowalnym. DYREKTOR Departamentu Kontroli Skarbowej Jan Deliś
Autor:
inspektor [ 14 gru 2011, 22:42 ]
Tytuł:
Re: Ocena kwalifikacyjna inspektorów kontroli skarbowej-proj
Jako ciemni związkowcy nie zrozumiemy do końca. Stąd nasze pismo:
SK/364/2011 Radom, 2011-12-12
Minister Finansów Warszawa
W odpowiedzi na pismo KS10/066/7/GJC/11/5192BOC, stanowiące odpowiedź na naszą opinię w sprawie projektu decyzji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej w sprawie zasad i kryteriów dokonywania ocen kwalifikacyjnych inspektorów kontroli skarbowej zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa Finansów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej, na postawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych wnoszę o ustosunkowanie się do wszystkich naszych zarzutów i opinii enumeratywnie do każdego punktu naszej opinii (konkretne stanowisko do konkretnych zgłoszonych uwag).
Ale i w MF wystąpiły jakieś kłopoty ze zrozumieniem naszych intencji: