Czy ktoś korzystał z programu (nakładki) "ACL Add-In for Excel"? Chodzi mi głównie o opinie dotyczące jego "przyjazności" dla użytkownika (w tym rzeczywistych wymagań) i możliwości zastosowania skryptów ACL-owych (w tym do importu PDF-ów).
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
20 kwi 2015, 19:56
Re: ACL
Witam,
ja instalowałem ten dodatek. Przyjazne - oczywiście jak to w excelu, klikologia.
Ale nie miej złudzeń że to jest jakaś rewelacja, ma kilka funkcji ściągniętych jakby z ACL-a, (jakaś kategoryzacja etc) ale szału nie ma.
Zapomnij o jakimś imporcie, skryptach. Nie znajdziesz tam tego. najlepiej samemu zainstalować sobie na kompie, nie ma do tego żadnych kluczy czy seriali i popróbować. Ja osobiście, po 10 minutach odinstalowałem.
Ale nie zniechęcam, spróbować zawsze osobiście lepiej.
20 kwi 2015, 21:51
Re: ACL
Gdyby ktoś chciał dokonywać analiz i potrzebował narzędzi w obrębie samego excela, to lepiej zainteresować się dodatkiem ActiveData - on ma duże możliwości. Niestety jest komercyjny ($$$), ale można wersję trial używać 45 dni. To mogę polecić.
21 kwi 2015, 06:53
Re: ACL
supersaper
Czy ktoś korzystał z programu (nakładki) "ACL Add-In for Excel"? Chodzi mi głównie o opinie dotyczące jego "przyjazności" dla użytkownika (w tym rzeczywistych wymagań) i możliwości zastosowania skryptów ACL-owych (w tym do importu PDF-ów).
Jazio
Gdyby ktoś chciał dokonywać analiz i potrzebował narzędzi w obrębie samego excela, to lepiej zainteresować się dodatkiem ActiveData - on ma duże możliwości. Niestety jest komercyjny ($$$), ale można wersję trial używać 45 dni. To mogę polecić.
Ten dodatek też jest komercyjny. Można się z nim zapoznać za darmo tylko przez 30 dni
____________________________________ "verba volant scripta manent"
06 maja 2015, 10:51
Re: ACL
A kiedyś było chyba 45 dni. Widocznie uznali, że za długo.
06 maja 2015, 10:54
Re: ACL
Widocznie ACL jest mniej ... wydajny
Zapewne za dużo licencji jest teraz i jakby każdemu chcieli dodatki dawać ...
27 lip 2015, 19:49
Re: ACL
> Analizy > > Jednolity Plik Kontrolny – schematy plików opublikowane > > Alert taxCube (06/2015) > > 23 grudnia 2015 r. > > W dniu dzisiejszym na stronach Ministerstwa Finansów, z niewielkim opóźnieniem względem przyjętego harmonogramu, opublikowane zostały wstępne schematy plików składających się na tzw. Jednolity Plik Kontrolny (JPK), za pomocą których od 1 lipca 2016 roku będzie się odbywać przekazywanie przez tzw. dużych przedsiębiorców ksiąg podatkowych i dowodów księgowych na żądanie organów podatkowych (zgodnie z art. 193a znowelizowanej Ordynacji Podatkowej). Tym samym rozpoczęto okres konsultacji, który zgodnie z aktualnymi informacjami Ministerstwa Finansów trwać będzie do 26 stycznia 2016 roku. Wszelkie uwagi można zgłaszać pod specjalnym adresem e-mail przygotowanym przez Ministerstwo Finansów: jpk@mf.gov.pl. > > Opublikowane pliki > > Opublikowane pliki zostały podzielone na 7 osobnych zestawień zgodnie z ich zakresem merytorycznym i dotyczą następujących obszarów: > 1.Księgi rachunkowe – plik, w którym zawarte zostaną przede wszystkim zestawienia obrotów i sald oraz księga główna. W ramach tej struktury konieczne będzie szczegółowe zaraportowanie wszystkich kont, wraz z ich nazwami (a także nazwami zespołów kont), wskazaniem typu konta (wynikowe albo bilansowe) czy kodu zespołu kont wg. wykazu kont syntetycznych; > 2.Wyciągi bankowe – plik, w którym wskazywane będą salda wyciągu wraz ze szczegółowymi zapisami (wierszami) wyciągu bankowego; > 3.Magazyn – plik, którego struktura została podzielona na 3 sekcje: przyjęcie z zewnątrz, wydanie na zewnątrz i rozchód wewnętrzny; > 4.Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT – plik, w którym zgodnie z nazwą, raportowane będą transakcje ujmowane w ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT; > 5.Faktury VAT – plik, przy pomocy którego zaraportować można pełne zestawienie faktur sprzedaży, wraz ze wskazaniem ujmowanych na tych fakturach stawek VAT (w danym okresie raportowania); > 6.Podatkowa księga przychodów i rozchodów – plik umożliwiający zaraportowanie danych dotyczących ustalenia dochodu w danym roku podatkowym (PKPiR); > 7.Ewidencja przychodów – plik, przy pomocy którego zgodnie z nazwą możliwe będzie zaraportowanie kompletnej ewidencji przychodów. > > Każdy z przedstawionych powyżej plików składa się z podobnych elementów – sekcji Nagłówek, sekcji dedykowanej pozycjom merytorycznym oraz sekcji zawierającej sumy kontrolne na potrzeby walidacji. Warto zauważyć, że w plikach jako powtarzalną można wskazać sekcję Nagłówek, w której wskazać należy m.in. dane identyfikujące podmiot raportujący JPK, datę przygotowania pliku, okres dla którego plik przygotowano (od – do), czy nazwę systemu, przy pomocy którego JPK został przygotowany wraz z nazwą producenta tego systemu. W schematach JPK są również obecne zapowiedziane wcześniej przez Ministerstwo tzw. sumy kontrolne. Dla wszystkich plików obliczana jest liczba wierszy oraz dwie lub jedna wartość sumy charakterystycznej dla danego typu dokumentu np. dla jednolitego pliku kontrolnego dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT jest to łączna wartość kwot netto. > > Warto zaznaczyć, że zgodnie z informacjami z Ministerstwa Finansów, zapowiadana wcześniej struktura dotycząca zestawienia paragonów będzie przygotowywana w późniejszym terminie. > > Obecnie eksperci Deloitte szczegółowo analizują pliki zarówno pod względem merytorycznym jak i techniczno-funkcjonalnym. Już na wstępie warto zwrócić uwagę na praktyczne wątpliwości dotyczące interpretacji pojęć ”Data początkowa okresu, którego dotyczy JPK” oraz „Data końcowa okresu, którego dotyczy JPK”, szczególnie w odniesieniu do schem „Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT” oraz „Faktury VAT” – w praktyce może to bowiem oznaczać datę zaksięgowania lub zarejestrowania danego zdarzenia w systemie informatycznym, ale również datę ujęcia danej transakcji w rozliczeniach VAT (zaś zazwyczaj daty te są różne). Warto również zauważyć, że specyfikacja dwóch ww. schem dedykowanych do rozliczeń VAT jest bardzo szczegółowa (tj. wymagane jest podawanie wielu szczegółowych informacji dotyczących transakcji pojedynczych) – rodzi to pewne obawy i wątpliwości co do dostępności w ekstraktach generowanych w systemach ERP czy F/K takich informacji jak choćby data wpływu faktury czy informacja o przebiegu pojazdu nabywanego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu. > > Wydaje się, że sam sposób prezentacji danych w plikach JPK jak i poziom szczegółowości informacji tam wykazywanych, mogą być czynnikami warunkującymi konieczność dokonywania istotnych zmian w procedurach rejestrowania danych oraz w samych systemach ERP czy F/K, tak aby systemy te były w stanie dostarczać dane wymagane przez opublikowane specyfikacje JPK.
____________________________________ "verba volant scripta manent"
23 gru 2015, 14:54
Re: ACL
Hej, czyli wszystkie ACL-e w MF zostaną odpalone na maxa. Aż się procesory rozpalą do czerwoności
23 gru 2015, 14:57
Re: ACL
I Weryfikatory też.
23 gru 2015, 19:36
Re: ACL
Jednolity Plik Kontrolny – analiza schematów plików Alert taxCube (07/2015) Analizy 29 grudnia 2015 r. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, przeanalizowaliśmy opublikowane przez Ministerstwo Finansów testowe struktury schem składających się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK). W naszej ocenie, wbrew zapowiedziom Ministerstwa Finansów, dostosowanie się do opublikowanych struktur w ich obecnej postaci może wymagać od przedsiębiorców wprowadzenia zmian w procedurach rejestrowania danych oraz w samych systemach finansowo-księgowych. Warto wskazać np. na kwestię obowiązkowego podawania bardzo szczegółowych danych z zakresu VAT, z których część może być trudna bądź też wręcz niemożliwa do zaraportowania z poziomu standardowych systemów klasy ERP czy F/K. Jednocześnie, zidentyfikowaliśmy liczne wątpliwości w zakresie właściwej interpretacji poszczególnych elementów opublikowanych struktur JPK. Chcielibyśmy się z Państwem podzielić kilkoma w naszej ocenie najistotniejszymi kwestiami, spośród kilkunastu zidentyfikowanych przez nas w ramach analizy testowych struktur JPK. Jednocześnie zachęcamy do przekazywania nam Państwa pytań i uwag – w tym celu przygotowaliśmy specjalny adres e-mail, na który prosimy kierować korespondencję z zakresu JPK: jpk@deloitte.com. Wszystkie uwagi przekażemy do Ministerstwa Finansów, w ramach prowadzonych konsultacji. Nadmierna szczegółowość raportowanych danych W odniesieniu do plików z zakresu VAT, w poprzednim wydaniu newslettera sygnalizowaliśmy kwestię nadmiernej szczegółowości raportowanych danych, a także prawidłowego określenia parametrów ”Data początkowa okresu, którego dotyczy JPK” oraz „Data końcowa okresu, którego dotyczy JPK”. Oprócz powyższego warto m.in. wskazać na obowiązek prezentowania danych w pliku „Faktury VAT” w podziale na stawki VAT. Oznacza to, że jeśli na jednej fakturze znajduje się kilka pozycji z różnymi stawkami VAT, to w pliku „Faktury VAT” należałoby ją zaraportować w jednym wierszu, podając w poszczególnych kolumnach w tym wierszu osobne kwoty netto i VAT przyporządkowane do danej stawki VAT. Z naszego doświadczenia wynika, że taki sposób raportowania danych nie będzie dostępny we wszystkich systemach ERP i FK. Znaczna część przedsiębiorców korzysta bowiem z danych pobranych z tabel systemowych, ujętych w raportach ustrukturyzowanych. W tego typu źródłach logika wykazywania danych jest jednak odmienna od zakładanej przez JPK - w przypadku faktur wielopozycyjnych, księgowanych z różnymi stawkami VAT, każda transakcja odzwierciedlana jest w osobnej linii, a zatem inaczej niż zostało to przewidziane w strukturze testowych plików JPK. Niejasności w plikach Warto także wskazać na szereg niejasności i wątpliwości co do prawidłowego raportowania danych w pliku „Ewidencji zakupu i sprzedaży VAT”. Przykładowo, wątpliwości budzić może zakres transakcji, które mają być ujmowane w sekcji „zakupów nieopodatkowanych”, tj. czy pod tą kategorią należy rozumieć wyłącznie zdarzenia w ogóle nie podlegające ustawie o VAT (jak np. odszkodowania czy kary umowne), czy również transakcje zakupu krajowego zwolnionego z VAT albo opodatkowanego według stawki 0%. Podobne wątpliwości we wskazanym pliku może budzić sekcja „data sprzedaży”. Nie sprecyzowano bowiem, czy datę tę należy rozumieć jako datę fizycznego wydania towarów / wykonania usługi, czy jako datę dokonania transakcji w rozumieniu ustawy o VAT (z uwzględnieniem INCOTERMS), czy też raczej należy utożsamiać datę sprzedaży z pojęciem daty obowiązku podatkowego w podatku VAT należnym (czyli jako datę wskazującą okres, w którym transakcja została ujęta w deklaracji VAT). Pozasystemowe źródła danych W zakresie danych wymaganych przez plik „Księgi rachunkowe” warto zwrócić szczególną uwagę na dodatkowe, pozasystemowe źródła danych. W pliku tym należy bowiem podać szereg danych dotyczących kont (jak np. kod zespołu kont wg wykazu kont syntetycznych wraz ze wskazaniem opisu zespołu kont oraz nazw i kodów kategorii i podkategorii kont), czy np. opis dziennika, a zatem dane, które zazwyczaj znajdują się w Zakładowym Planie Kont, nie zaś w systemach podatkowo-księgowych. W praktyce może to oznaczać konieczność dokonania dodatkowych prac związanych z prawidłowym przeniesieniem tych danych do plików JPK. Także w odniesieniu do pliku „Magazyn”, nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, iż nie wszystkie systemy będą w stanie dostarczyć kompletu niezbędnych danych, takich jak np. miejsce przeznaczenia towaru, czy cena i wartości opakowania. Podsumowanie Podsumowując, z naszej analizy testowych schem wynika, iż zakres informacji, jakie mają być gromadzone i raportowane przy pomocy JPK w niektórych obszarach może wykraczać poza standardowe możliwości systemów ERP i F/K. Warto tym samym już teraz rozpocząć szczegółową analizę otoczenia systemowego w firmie, aby stwierdzić, czy będzie można przygotować wszystkie obowiązkowe dane dla celów JPK zarówno pod względem kompletności, jaki i jakości tych danych. Warto pamiętać, że na dostosowanie się do nowych wymogów w zakresie JPK zostało nam już tylko 6 miesięcy, co nie jest długim czasem mając na względzie ewentualną konieczność zaprojektowania, wprowadzenia i przetestowania odpowiednich zmian w systemach finansowo-księgowych oraz w samych procedurach rejestrowania danych. W przypadku pytań bądź uwag dotyczących JPK zapraszamy także do bezpośredniego kontaktu z naszymi ekspertami, którzy służą Państwu pomocą w procesie przygotowania się do nowego wyzwania jakim jest JPK, zarówno jeśli chodzi o weryfikację danych dostępnych obecnie w Państwa systemach ERP i FK, jak i pod kątem wdrożenia narzędzia przygotowującego poszczególne pliki w ramach JPK na podstawie danych pobranych z Państwa systemów. http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/ta ... aliza.html
____________________________________ "verba volant scripta manent"
30 gru 2015, 12:01
Re: ACL
Fragment przykładowego diagramu w kawałkach:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ "verba volant scripta manent"
Ostatnio edytowano 03 sty 2016, 22:10 przez jorge, łącznie edytowano 2 razy
03 sty 2016, 22:03
Re: ACL
Jednolity Plik Kontrolny. Nowy obowiązek podatników prowadzących księgi komputerowo 04.01.2016 Jednolity Plik Kontrolny to format ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w jakim podatnicy prowadzący te księgi przy wykorzystaniu programów komputerowych będą obowiązani przekazywać je organom podatkowym na ich żądanie. Obowiązek ten zostanie nałożony na podatników w oparciu o art. 193a dodany do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jedn. Dz.U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm., dalej: O.p.). Nowelizacji tej dokonano w drodze ustawy z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1649, dalej: ustawa nowelizująca). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu tego aktu: Chodzi o to, aby można było w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów informatycznych, wyodrębnić niezbędne dane merytoryczne. Intencją projektowanych rozwiązań jest wprowadzenie do systemów księgowych nowej funkcjonalności, tj. możliwości edycji ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w oparciu o powszechnie stosowany w komunikacji elektronicznej standard XML. Zmiana ta niewątpliwie jest zasadna. Elektroniczne opracowywanie danych zawartych w księgach pozwoli na sprawniejsze weryfikowanie poprawności i rzetelności rozliczeń prowadzonych przez podatnika. Możliwe będzie na przykład sortowanie danych pod kątem sprawdzenia określonych parametrów weryfikowanych w trakcie kontroli – chociażby wysokości obrotów z danym kontrahentem. Obowiązek posiadania oprogramowania pozwalającego na generowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego Nie sposób jednak nie podkreślić tego, że finansowy ciężar ułatwienia prowadzenia kontroli przez odpowiednie organy – bo takiego pliku będą żądać od podatnika zarówno organy podatkowe, jak i organy kontroli skarbowej – niewątpliwie spocznie na barkach podatników. Będą oni bowiem zobowiązani do tego, by wykorzystywane przez nich oprogramowanie posiadało funkcję generowania plików z danymi w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. W uzasadnieniu projektu pomysłodawca ustawy podkreślił, że: Większość oferowanego na rynku oprogramowania posiada rozwiązania umożliwiające tworzenie raportów w tym standardzie. Dostawcy systemów dokonują modyfikacji i rozwijania systemów permanentnie, w ramach usług wsparcia technicznego. W większości przypadków nie powinno to wykraczać poza standardową usługę wsparcia. Jak to będzie wyglądało w rzeczywistości, z punktu widzenia konkretnego podatnika wykorzystującego określony program księgowy? Okaże się za jakiś czas. W jaki sposób będą przesyłane dane w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego? Na chwilę obecną podatnicy nie wiedzą jeszcze, jakie będą zasady przesyłania tych danych – tj. czy możliwe będzie przesłanie ich na przykład jako zwykłego załącznika do wiadomości e-mail, czy też konieczne będzie stosowanie jakichś zabezpieczeń. W tej kwestii należy oczekiwać na rozporządzenie ministra finansów. Zgodnie bowiem z art. 193a § 3 O.p. minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem. Data wejścia w życie zmian – przedsiębiorcy duzi, mali i średni Większość zmian wynikających z ustawy nowelizującej weszła w życie 1 stycznia 2016 r. Rozwiązanie polegające na wprowadzeniu obowiązku przesyłania danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego zacznie jednak obowiązywać 1 lipca 2016 r., przy czym ustawodawca przewidział okres przejściowy dla małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Na podstawie art. 29 ustawy nowelizującej w okresie od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. przedsiębiorcy ci mogą przekazywać dane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej Jednolitego Pliku Kontrolnego. Możliwość ta nie oznacza bezwzględnego obowiązku przekazywania danych w tym formacie. Powinność ta będzie na tych przedsiębiorcach spoczywać dopiero od 1 lipca 2018 r., czyli 2 lata po tym, jak obowiązek ten dotknie dużych przedsiębiorców. Sytuacja mikroprzedsiębiorców Zapisy dotyczące wejścia w życie obowiązku przesyłania danych w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego wzbudziły wątpliwości mikroprzedsiębiorców, czyli takich przedsiębiorców, którzy w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: • zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz • osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro, co do tego, od jakiego dnia mają oni bezwzględny obowiązek stosowania nowych zasad. W art. 29 ustawy nowelizującej jest bowiem mowa o okresie przejściowym dla małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Skoro zaś w tej ustawie jest wymieniona jeszcze jedna grupa przedsiębiorców – a mianowicie mikroprzedsiębiorcy – to czy ustawodawca o nich zapomniał, a co za tym idzie nie przewidział dla nich okresu przejściowego? Faktem jest, że mikroprzedsiębiorcy, a więc niewątpliwie znakomita większość przedsiębiorstw w Polsce, nie zostali expressis verbis wymienieni w przepisie przejściowym. Moim zdaniem nie oznacza to jednak, że będą oni zmuszeni posiadać odpowiednie oprogramowanie już od 1 lipca 2016 r. Taki wniosek płynie z tego, że w rozumieniu przepisów unijnych pojęcie MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) powinno opierać się na definicji zawartej w zaleceniu Komisji 2003/361/WE z 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20 maja 2003 r.), które weszło w życie 1 stycznia 2005 r. W preambule tego zalecenia czytamy: (8) Po przyjęciu Europejskiej Karty Małych Przedsiębiorstw przez Radę Europejską na szczycie w Santa Maria da Feira w czerwcu 2000 r., należy także lepiej zdefiniować kategorię mikroprzedsiębiorstw – małych przedsiębiorstw szczególnie ważnych dla rozwoju przedsiębiorczości i tworzenia miejsc pracy. Ponadto w Załączniku do zalecenia 2003/361/WE, w artykule 2 ust. 1 jest zapisane, że: Na kategorię przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (MŚP) składają się przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 osób i których obroty roczne nie przekraczają 50 mln EUR, i/lub których roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR. Podkreślić trzeba, że choć te „zalecenia” nie mają mocy wiążącej, to jednak definicje w nich zawarte są powtarzane w rozporządzeniach Komisji UE, które to akty prawne obowiązują wprost i nie wymagają implementacji. Wydaje się więc, że przyjąć należy, iż pojęcie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w każdym przypadku zawiera w sobie również pojęcie mikroprzedsiębiorstw. Tak więc te przedsiębiorstwa będą również objęte okresem przejściowym, jeśli chodzi o obowiązek przesyłania danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Czy jednak nie mogłoby to zostać wprost zapisane w ustawie nowelizującej, tak aby nie trzeba było wyprowadzać takich wniosków, sięgając aż do przepisów unijnych? Prawo podatkowe powinno być przecież przejrzyste i czytelne dla podmiotów obowiązanych do jego stosowania. Izabela Rutkowska Aktualizacja. Uwaga: Ministerstwo Finansów potwierdza: Mikroprzedsiębiorcy prowadzący księgi podatkowe przy wykorzystaniu programów komputerowych będą objęci obowiązkiem przekazywania ksiąg i dokumentów w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dopiero od 1 lipca 2018 r. W okresie przejściowym - od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. - księgi i dokumenty w tej formie będą przekazywane przez sektor MŚP, a więc także przez mikroprzedsiębiorców na zasadzie fakultatywności. Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy Ministra Finansów http://www.podatki.biz/artykuly/jednoli ... kulu=30106
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ "verba volant scripta manent"
____________________________________ "verba volant scripta manent"
06 sty 2016, 20:08
Re: ACL
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipa 2016 r. Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych. Wprowadzone ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649) zmiany przewidują wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. jednolitego pliku kontrolnego (dalej: JPK). Nowa metoda kontroli będzie zobowiązaniem podatników do przekazywania danych z ksiąg podatkowych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej. Zakłada się, że rozwiązanie to w pierwszym roku funkcjonowania przyniesie dla budżetu dodatkowe 200 mln zł, a w kolejnym już 300 mln zł. Przykładowo w Portugalii jednolity plik kontrolny (SAFT-PT) wprowadzony w 2008 r. stał się symbolem wielkiego sukcesu informatycznej modernizacji administracji podatkowej. Czy będzie tak również w Polsce, pokaże praktyka związana z wprowadzaniem tego rozwiązania. Kogo dotyczy zmiana Zgodnie z nowymi regulacjami od 1 lipca 2016 r. obowiązkiem raportowania danych w formacie JPK zostaną objęci duzi przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.), prowadzący księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych. Mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu wskazanej ustawy, którzy prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, do końca czerwca 2018 r. dane w formacie JPK będą przekazywać fakultatywnie. Natomiast od lipca 2018 r. obowiązkiem przekazywania danych w postaci JPK będzie objęty już każdy przedsiębiorca prowadzący księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych. Co z mikroprzedsiębiorcami Przepisy ustawy nowelizującej wprowadzające jednolity plik kontrolny nie odnoszą się wprost do obowiązków mikroprzedsiębiorców w tym zakresie. Brak regulacji w zakresie JPK dla mikroprzedsiębiorcy może oznaczać, że będą oni mieli obowiązek przedkładać organom podatkowym dane w jednolitym formacie JPK. Jednak zakładając racjonalność ustawodawcy oraz wprowadzenie okresu przejściowego dla małych i średnich przedsiębiorców, można uznać, że również mikroprzedsiębiorcy prowadzący księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych do końca czerwca 2018 r. dane w formacie JPK będą przekazywać fakultatywnie. Na czym polega prowadzenie ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych Zgodnie z art. 3 pkt 4 ordynacji podatkowej przez księgi podatkowe rozumie się księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia do celów podatkowych na podstawie odrębnych przepisów są zobowiązani podatnicy, płatnicy lub inkasenci. Zatem, upraszczając, można stwierdzić, że obowiązkiem raportowania danych w formacie JPK zostaną objęci wszyscy podatnicy prowadzący swoją księgowość dla celów podatkowych przy użyciu programów komputerowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na obowiązki podmiotów, które przy użyciu komputera prowadzą księgi rachunkowe na podstawie ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 3 tej ustawy warunkiem utrzymywania zasobów informacyjnych systemu rachunkowości w formie elektronicznej jest posiadanie oprogramowania umożliwiającego uzyskiwanie czytelnych informacji w odniesieniu do zapisów dokonanych w księgach rachunkowych, m.in. poprzez przeniesienie na informatyczny nośnik danych. Tego rodzaju funkcjonalność programu komputerowego do eksportu danych z systemu księgowego na informatyczne nośniki danych zasadniczo powinna zostać wskazana w polityce rachunkowości opisującej funkcję stosowanego systemu informatycznego. Kiedy będzie można żądać przekazania danych w formacie JPK Zgodnie z nowymi regulacjami obowiązek przekazywania danych w formacie JPK dotyczył będzie co do zasady każdej procedury podatkowej realizowanej przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, tj. czynności sprawdzających (kontrole krzyżowe), kontroli podatkowych, postępowania podatkowego i kontrolnego. Urzędnicy będą mogli żądać od podatników w przypadku prowadzenia przez nich ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych (np. ewidencje VAT) oraz okres, którego dotyczą (np. za poszczególne okresy rozliczeniowe od lipca do sierpnia 2016 r.), za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych. Przekazywane dane mają mieć postać elektroniczną odpowiadającą określonej strukturze logicznej. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych zostanie udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Obecnie można się zapoznać z projektami struktur logicznych elektronicznej postaci ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych składających się na jednolity plik kontrolny (JPK) opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów 23 grudnia 2015 r. Projekty struktury JPK są dostępne na stronie Ministerstwa Finansów w zakładce Kontrola Skarbowa/Działalność/Jednolity Plik Kontrolny http://www.mf.gov.pl/kontrola-skarbowa/ ... -kontrolny). Projekty struktur zostały opublikowane w formacie .xsd wymagającym specjalistycznego oprogramowania do jego otwarcia (przy czym możliwe jest otwarcie plików w programach MS Office, choć są one trudne do analizy). W ramach prac nad JPK Ministerstwo Finansów przewidziało przeprowadzenie wstępnych konsultacji społecznych w zakresie opublikowanych projektów struktur. Uwagi do nich (zarówno techniczne, jak i merytoryczne) można jeszcze zgłaszać do 26 stycznia 2016 r. na adres poczty elektronicznej: jpk@mf.gov.pl. Same projekty struktur określają zakres i format danych, których organy podatkowe od 1 lipca 2016 r. będą mogły żądać od dużych przedsiębiorców. Projekty struktur logicznych JPK zostały podzielone na siedem struktur, tj.: ● 1 – księgi rachunkowe, ● 2 – wyciągi bankowe, ● 3 – magazyn, ● 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT, ● 5 – faktury VAT, ● 6 – podatkowa księga przychodów i rozchodów, ● 7 – ewidencja przychodów. Każda ze struktur obejmuje swoim zakresem dane identyfikujące podatnika, jego system księgowy oraz producenta oprogramowania, za pomocą którego wytworzono JPK. Ponadto poszczególne siedem struktur JPK obejmuje dane specyficzne dla danego podatku, np. stawki podatku, numery indentyfikacyjne na potrzeby rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych w VAT czy też kwoty przychodów na potrzeby podatków dochodowych, a także informacje identyfikujące kontrahentów oraz dokumenty. Należy zaznaczyć, że zakres danych określony w poszczególnych projektach struktur JPK zawiera elementy, które zasadniczo nie są bezpośrednio uwzględniane w księgach podatkowych, a wynikają przykładowo z regulacji polityki rachunkowości. Ponadto transpozycja danych z systemów księgowych do struktur JPK może być również utrudniona ze względu na specyficzny system podziału danych w strukturach JPK, co może powodować problemy techniczne w szczególności przy eksportowaniu danych z systemów księgowych. Komentarz Postępujący proces informatyzacji urządzeń księgowych podatników spowodował zintensyfikowanie działań Ministerstwa Finansów mających na celu usprawnienie kontroli podatników korzystających z tego typu rozwiązań. Przykładowo w ramach programu PHARE 2002/000-196.01.05 dokonano audytu zadań służb skarbowych pod kątem możliwości zastosowania odpowiednich rozwiązań techniczno-informatycznych, w tym wprowadzenia informatycznych technik kontroli podatników. Natomiast już w styczniu 2006 r. Ministerstwo Finansów zakupiło 200 aplikacji ACL (Audit Command Language). Zarówno nabyte oprogramowanie, jak i stosowne szkolenia kadry urzędniczej miały umożliwić administracji podatkowej przeprowadzanie kontroli elektronicznych, tj. pobrania danych księgowych podatnika zasadniczo z każdego systemu księgowo-finansowego i następnie przeprowadzanie ich analiz według ustalonych parametrów. Wprowadzane innowacyjne rozwiązania związane z elektroniczną kontrolą podatników tylko częściowo spełniły oczekiwania Ministerstwa Finansów. Głównym powodem braku zadowalających wyników wprowadzonych rozwiązań było przekazywanie przez podatników danych zapisanych w formatach elektronicznych nienadających się do analizy i przetwarzania (np. PDF). W związku z tym proces importu i analizy danych przekazanych przez podatników był pracochłonny i nie mógł zostać zautomatyzowany. Remedium na tego rodzaju problemy ma stanowić wprowadzenie do polskiego systemu prawa podatkowego jednolitego pliku kontrolnego. W ramach nowego rozwiązania podatnicy oraz kontrahenci podatników będą zobowiązani przekazywać dane na żądanie organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej w ujednoliconej formie elektronicznej plików o formacie strukturalnym ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, czyli właśnie JPK. Zasadniczo wprowadzenie jednolitego pliku kontrolnego nie powinno być postrzegane jako nowy obowiązek ewidencyjny podatników, ale jako nowy format uporządkowania danych przetwarzanych przez podatników na potrzeby sprawozdawczości podatkowej i rachunkowej z zastosowaniem użytkowanego oprogramowania finansowo-księgowego. Przekazywanie administracji podatkowej danych w formie JPK ma umożliwić ich wykorzystanie w elektronicznej standardowej procedurze kontroli podatników. Procedura ta, w odróżnieniu od tradycyjnych metod kontroli, ma pozwolić na porównanie deklaracji z księgami podatkowymi, a następnie ksiąg z dowodami księgowymi w sposób kompleksowy, tj. obejmujący wszystkie operacje gospodarcze w badanym okresie. Ponadto zastosowanie elektronicznych narzędzi informatycznych w trakcie kontroli z zastosowaniem JPK ma umożliwić automatyczną weryfikację wewnętrznej spójności i integralności dowodów księgowych oraz nieograniczone filtrowanie i sortowanie danych przekazanych przez podatników w celu przeprowadzania na nich stosownych testów. Z kolei rezultaty elektronicznej standardowej procedury kontroli podatników mają się przełożyć na zwiększoną skuteczność i wydajność kontroli podatników ukierunkowaną na wykrycie nieprawidłowości w ich rozliczeniach podatkowych. Tomasz Grunwald partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ds. VAT w KPMG w Polsce Andrzej Tajchert partner w dziale usług doradczych w zespole doradztwa informatycznego w KPMG w Polsce http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc ... 016-r.html http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc ... 016-r.html http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc ... 016-r.html
____________________________________ "verba volant scripta manent"
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników