Teraz jest 05 wrz 2025, 23:17



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 103 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona
UKS Bydgoszcz Wita 
Autor Treść postu
Początkujący

 REJESTRACJA16 kwi 2008, 12:25

 POSTY        3
Post 
Drodzy skarbowcy, czyżbyście zapomnieli w jakich służbach pracujecie i jakie zasady Was obowiązują? Pewne działania DUKS-ów są determinowane normami prawnymi, jak zdążyłem się zorientować -niekoniecznie Wam znanymi. Kodeksy etyki pracowników będą niedługo we wszystkich UKS-ach. Miłego dnia


21 paź 2008, 11:00
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 paź 2006, 03:51

 POSTY        2661

 LOKALIZACJAmordor
Post 
mały miś                    



Drodzy skarbowcy, czyżbyście zapomnieli w jakich służbach pracujecie i jakie zasady Was obowiązują? Pewne działania DUKS-ów są determinowane normami prawnymi, jak zdążyłem się zorientować -niekoniecznie Wam znanymi. Kodeksy etyki pracowników będą niedługo we wszystkich UKS-ach. Miłego dnia


Oświeć mnie Mały Misiu i powiedz dlaczego tylko pewne działania ? Wydawało mi się dotąd, że organ administracyjny jakim jest DUKS działa w sposób ściśle sformalizowany tj. wyłącznie w oparciu o obowiązujące przepisy, a tu się dowiaduję że jedynie pewne jego działania są determinowane normami... czy zatem DUKS podejmujący działania bez oparcia w stosownych normach działa nielegalnie ?  A może to chodzi o te "pewne normy niekoniecznie nam znane" ?

I jeszcze wyjaśnij mi proszę Mały Misiu po jaką cholerę tworzyć nowe kodeksy etyki skoro (o ile się orientuję) jest już coś takiego jak Kodeks Etyki Służby Cywilnej ?
Miłego dnia.

____________________________________
always look on the bright side of life


21 paź 2008, 13:28
Zobacz profil
Początkujący

 REJESTRACJA16 kwi 2008, 12:25

 POSTY        3
Post 
ELSINORE! "Pewne" = te, o których właśnie piszesz. Oczywiste jest, że wszelkie działania DUKS winny mieć  oparcie w obowiązującym porządku prawnym. O konieczności stworzenia kodeksu, który krytykujesz (obok Kodeksu Etyki Służby Cywilnej) decydują standardy kontroli finansowej w jednostakch sektora finansów publicznych, a te z kolei to wymóg Unii Europejskiej. Pozdrawiam.


21 paź 2008, 14:12
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 paź 2006, 03:51

 POSTY        2661

 LOKALIZACJAmordor
Post 
No to jestem uspokojony Twoim wyjaśnieniem.  Pozdro :piwo:

____________________________________
always look on the bright side of life


21 paź 2008, 14:33
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 16:38

 POSTY        808
Post 
mały miś                    



ELSINORE! "Pewne" = te, o których właśnie piszesz. Oczywiste jest, że wszelkie działania DUKS winny mieć  oparcie w obowiązującym porządku prawnym. O konieczności stworzenia kodeksu, który krytykujesz (obok Kodeksu Etyki Służby Cywilnej) decydują standardy kontroli finansowej w jednostakch sektora finansów publicznych, a te z kolei to wymóg Unii Europejskiej. Pozdrawiam.


Pytanko chciałem zadać:

Gdzie mogę znaleźć ten(e) wymóg(ogi)  Unii Europejskiej ?

Ja tak szybko nie kumam jak ELSINORE :(

____________________________________
Poborco, nie pytaj co Z Z P E A może zrobić dla Ciebie ? zapytaj, co TY możesz zrobić aby ON tego nie zrobił!


21 paź 2008, 17:34
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA12 paź 2008, 19:08

 POSTY        63
Post 
mały miś                    



Drodzy skarbowcy, czyżbyście zapomnieli w jakich służbach pracujecie i jakie zasady Was obowiązują? Pewne działania DUKS-ów są determinowane normami prawnymi, jak zdążyłem się zorientować -niekoniecznie Wam znanymi. Kodeksy etyki pracowników będą niedługo we wszystkich UKS-ach. Miłego dnia


Zadziwiające  z jaką łatwością paranoję tłumaczy się regualcjami  unijnymi. Nie wydaje mi się aby standardy kontroli  finansowej determinowały  powstanie wielkopomnego dzieła , które zostało  ecześniej zacytowane . Myślę, że  bardzo wystarczający jest Kodeks etyki w służbie cywilnej. Nawet przyjmując,  że masz Mały Biały Misiu rację ,to NIE jest to wystarczające wytłumaczenie dla przedstawionej produkcji, pseudo regulacji prawnej z przepisami odjechanymi i nawzajem sięwykluczającymi . Jak pokazałam przepisy są tak anormale, że można nimi regulować życie prywatne i rodzinne pracowników, czy o to tu chodzi? To raczej dalekie jest od unijnych standardów.
widzę, że temat się spodobał i wywołał sporą dyskusję, dziękuję.
:brawa:

____________________________________
Nic nie może przecież wiecznie trwać, za wszystkie Zło przyjdzie WAM zapłacić.


21 paź 2008, 18:00
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 maja 2006, 11:23

 POSTY        3506

 LOKALIZACJAWielkopolska
Post 
zielonka                    



...
Pytanko chciałem zadać:
Gdzie mogę znaleźć ten(e) wymóg(ogi)  Unii Europejskiej ?...



WolnaAzja                    



Zadziwiające  z jaką łatwością paranoję tłumaczy się regualcjami  unijnymi....


Też tak jak Zielonka chętnie bym zobaczył ten wymóg unijny.
W naszych wewnętrznych regulacjach, powoływanie się na normy UE w 99% oznacza, iż nie ma żadnej podstawy prawnej dla radosnej twórczości szefostwa :D

____________________________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.


21 paź 2008, 18:18
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA22 paź 2006, 15:04

 POSTY        3146

 LOKALIZACJAsamo centrum (no prawie)
Post 
mały miś                    



ELSINORE! "Pewne" = te, o których właśnie piszesz. Oczywiste jest, że wszelkie działania DUKS winny mieć  oparcie w obowiązującym porządku prawnym. O konieczności stworzenia kodeksu, który krytykujesz (obok Kodeksu Etyki Służby Cywilnej) decydują standardy kontroli finansowej w jednostakch sektora finansów publicznych, a te z kolei to wymóg Unii Europejskiej. Pozdrawiam.

Bardzo proszę podaj nnumer i pozycję Dziennika UE. Jeżeli masz rację to ten koszmar czeka wszystkich w UKS-ach i chcę sie przygotować.
Pozdrawiam.


PS.
Czy UE rzeczywiście kazała wypisywać takie brednie?

Mnie dotychczas wystarcza 10 przykazań, a nie wiem czy dla totalnego ateisty (taki co to w NIC nie wierzy i nie uznaje absolutnie żadnych wartości) tych kilkadziesiąt pkt coś zmieni.

____________________________________
Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę.  C.T.


21 paź 2008, 18:19
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 23:08

 POSTY        130

 LOKALIZACJAkosmos
Post 
Ten wymóg to dopiero będzie unijnym, jak tylko wysocy komisarze zapoznają się z "bydgoskimi zasadami etyki ..." i co tam jeszcze  :D

____________________________________
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->ex iniuria non oritur ius -  z bezprawia nie rodzi się prawo<!--sizec--></span><!--/sizec-->


21 paź 2008, 20:37
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 paź 2006, 03:51

 POSTY        2661

 LOKALIZACJAmordor
Post 
zielonka                    



<!--quoteo(post=35849:date=21. 10. 2008 g. 14:12:name=mały miś)--><div class='quotetop'>(mały miś @ 21. 10. 2008 g. 14:12) [snapback]35849[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
ELSINORE! "Pewne" = te, o których właśnie piszesz. Oczywiste jest, że wszelkie działania DUKS winny mieć  oparcie w obowiązującym porządku prawnym. O konieczności stworzenia kodeksu, który krytykujesz (obok Kodeksu Etyki Służby Cywilnej) decydują standardy kontroli finansowej w jednostakch sektora finansów publicznych, a te z kolei to wymóg Unii Europejskiej. Pozdrawiam.


Pytanko chciałem zadać:

Gdzie mogę znaleźć ten(e) wymóg(ogi)  Unii Europejskiej ?

Ja tak szybko nie kumam jak ELSINORE :(
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

wjawor                    



<!--quoteo(post=35855:date=21. 10. 2008 g. 17:34:name=zielonka)--><div class='quotetop'>(zielonka @ 21. 10. 2008 g. 17:34) [snapback]35855[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
...
Pytanko chciałem zadać:
Gdzie mogę znaleźć ten(e) wymóg(ogi)  Unii Europejskiej ?...


WolnaAzja                    



Zadziwiające  z jaką łatwością paranoję tłumaczy się regualcjami  unijnymi....


Też tak jak Zielonka chętnie bym zobaczył ten wymóg unijny.
W naszych wewnętrznych regulacjach, powoływanie się na normy UE w 99% oznacza, iż nie ma żadnej podstawy prawnej dla radosnej twórczości szefostwa :D
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ale ja również nie skumałem o co Misiowi chodzi, jeno się uspokoiłem, że jakieś oparcie takowa radosna twórczość prawdopodobnie ma, a czy jest ono (to oparcie znaczy) faktyczne czy jeno wydumane, czy też projektowane dopiero na zasadzie proroczego snu DUKS'a - nie mnie sądzić ... panowie zrozumcie - ja jestem laik amator ...
Ale skoro Mały Misiu twierdzi, że takowe normy są to znaczy że są i zapewne nam wkrótce jakiś link do stosownej stronki w tym zakresie zapoda.

____________________________________
always look on the bright side of life


22 paź 2008, 07:09
Zobacz profil
Początkujący

 REJESTRACJA16 kwi 2008, 12:25

 POSTY        3
Post 
Moi drodzy skarbowicze! Poczytajcie Komuniklat nr 13 z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.Urz.M.F. Nr 6 poz. 58), a zwłaszcza jego załącznik. Wprost oczywiście nie otrzymacie tam odpowiedzi na nurtujące Was pytania. Wymaga to bowiem poszerzenia o odpowiednia literaturę fachową. I nie mam już nic więcej do powiedzenia na ten temat. Miłego dnia.  :blush:


22 paź 2008, 08:03
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 paź 2006, 03:51

 POSTY        2661

 LOKALIZACJAmordor
Post 
mały miś                    



Moi drodzy skarbowicze! Poczytajcie Komuniklat nr 13 z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.Urz.M.F. Nr 6 poz. 58), a zwłaszcza jego załącznik. Wprost oczywiście nie otrzymacie tam odpowiedzi na nurtujące Was pytania. Wymaga to bowiem poszerzenia o odpowiednia literaturę fachową. I nie mam już nic więcej do powiedzenia na ten temat. Miłego dnia.  :blush:


Pragnąc Wam zaoszczędzić czasu oto on... załącznik znaczy...

<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
STANDARDY KONTROLI FINANSOWEJ W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
I. Wstęp
Charakter standardów
Standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, zwane dalej "Standardami", określają podstawowe wymagania odnoszące się do systemów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, zwanych dalej "jednostkami". Standardy stanowią zbiór wskazówek, które kierownicy jednostek powinni wykorzystać do tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli finansowej w kierowanych przez siebie jednostkach. Celem Standardów jest promowanie wdrażania w jednostkach spójnego i jednolitego modelu kontroli finansowej zgodnego ze współczesnymi standardami i modelami kontroli wewnętrznej, z uwzględnieniem specyficznych zadań, które realizuje dana jednostka i warunków w jakich funkcjonuje.
Zgodnie z art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", kierownik jednostki, ustalając procedury kontroli finansowej, o których mowa w art. 47 ust. 2 ustawy, powinien wziąć pod uwagę niniejsze Standardy.
Standardy zostały określone w oparciu o powszechnie uznawane standardy kontroli wewnętrznej. Przy ich opracowywaniu uwzględniono:
-        "Standardy kontroli wewnętrznej w Komisji Europejskiej" - opracowane przez Komisję Europejską - Dyrekcję Generalną ds. Budżetu,
-        "Kontrola wewnętrzna - zintegrowana koncepcja ramowa" oraz "Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie" - raporty opracowane przez Komitet Organizacji Sponsorujących Komisję Treadway (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission - COSO),
-        "Wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym" - przyjęte w 2004 r. przez Międzynarodową Organizację Najwyższych Organów Kontroli/Audytu (International Organization of Supreme Audit Institutions - INTOSAI).
Standardy przedstawiono w pięciu obszarach odpowiadających pięciu podstawowym elementom systemu kontroli wewnętrznej, tj.:
-        środowisko wewnętrzne,
-        zarządzanie ryzykiem,
-        mechanizmy kontroli,
-        informacja i komunikacja,
-        monitorowanie i ocena.
Definicje i pojęcia
Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy, kontrola finansowa obejmuje:
       1)        przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
       2)        badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
       3)        prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2.
Takie ujęcie kontroli finansowej nawiązuje do współczesnych koncepcji kontroli wewnętrznej, prezentowanych w wymienionych wyżej powszechnie uznawanych standardach. W celu prawidłowego ukazania relacji pomiędzy kontrolą finansową zdefiniowaną w przepisach ustawy, a kontrolą wewnętrzną określoną w tych dokumentach, poniżej przytoczono definicję kontroli wewnętrznej według "Wytycznych w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym" INTOSAI:
"Kontrola wewnętrzna jest integralnym procesem, na który ma wpływ zarząd jednostki oraz jej personel. Jest ona zaprojektowana tak, aby odnosić się do ryzyk i dawać rozsądne zapewnienie, że działania jednostki skierowane na wypełnianie jej misji pomagają jej również w osiągnięciu następujących ogólnych celów:
-        prowadzenie uporządkowanej, etycznej, gospodarnej, skutecznej i wydajnej działalności,
-        wypełnianie obowiązków związanych z odpowiedzialnością,
-        zgodność z prawem i przepisami,
-        ochrona zasobów przed utratą, niewłaściwym wykorzystaniem i zniszczeniem.
Kontrola wewnętrzna jest procesem dynamicznym i integralnym, który musi być ciągle dostosowywany do zmian w organizacji. Kierownictwo i personel wszystkich szczebli muszą mieć współudział w tym procesie odnoszenia się do ryzyk i dawania rozsądnego zapewnienia o osiąganiu misji jednostki i jej ogólnych celów".
Kontrolę finansową należy zatem określić jako część systemu kontroli wewnętrznej w danej jednostce dotyczącą procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Należy też zaznaczyć, że w praktyce wszystkie obszary funkcjonowania jednostki, są zawsze w pewnym stopniu powiązane co najmniej z jednym z powyższych procesów. Pojęcie kontroli finansowej należy zatem utożsamić z pojęciem kontroli wewnętrznej w ujęciu międzynarodowych standardów.
Charakter systemu kontroli finansowej
System kontroli finansowej powinien być wbudowany w strukturę jednostki. Skuteczność kontroli finansowej wymaga, aby zadania z nią związane dotyczyły bieżącej działalności jednostki, tj. stanowiły część codziennych zadań wykonywanych przez pracowników na wszystkich szczeblach organizacyjnych.
System kontroli finansowej nie zamyka się wyłącznie w procedurach, instrukcjach czy zarządzeniach kierownictwa. Skuteczność kontroli finansowej zależy od sposobu, w jaki kierownictwo i pracownicy jednostki wykonują obowiązki z nią związane.
System kontroli finansowej, jako narzędzie wspomagające kierowanie jednostką, z uwagi na ograniczenia swojej skuteczności, nie może dać całkowitej pewności, że cele jednostki zostaną osiągnięte. Jednak pomimo tych ograniczeń, za pomocą skutecznego systemu kontroli finansowej można uzyskać rozsądny stopień pewności, że jednostka osiągnie swoje cele.
II. Standardy kontroli finansowej
A. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne jest fundamentem dla pozostałych elementów kontroli finansowej. Standardy w tym zakresie (pkt 1-5) dotyczą systemu zarządzania jednostką i jej zorganizowania jako całości. Środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy determinuje jakość kontroli finansowej w jednostce.
       1)        Uczciwość i inne wartości etyczne
Kierownik jednostki oraz pracownicy, wykonując powierzone im zadania i obowiązki, kierują się osobistą i zawodową uczciwością. Kierownik jednostki poprzez przykład i codzienne decyzje wspiera i promuje przyjęte w jednostce wartości etyczne oraz osobistą i zawodową uczciwość pracowników. Pracownicy rozumieją, jakie zachowanie i postępowanie jest uważane w jednostce za etyczne. Kierownik jednostki oraz pracownicy są pozytywnie nastawieni do kontroli finansowej i wspierają jej funkcjonowanie.
       2)        Kompetencje zawodowe
Kierownik jednostki oraz pracownicy posiadają taki poziom wiedzy, umiejętności i doświadczenia, który pozwala im skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania i obowiązki, a także rozumieć znaczenie systemu kontroli finansowej. Proces zatrudnienia prowadzony jest w taki sposób, który zapewnia wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. Kierownik jednostki zapewnia rozwijanie kompetencji zawodowych przez pracowników jednostki.
       3)        Struktura organizacyjna
Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych komórek organizacyjnych jednostki oraz zakres sprawozdawczości jest określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny. Każdemu pracownikowi został przedstawiony na piśmie zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
       4)        Identyfikacja zadań wrażliwych
Zostały zidentyfikowane zadania, przy wykonywaniu których pracownicy mogą być szczególnie podatni na wpływy szkodliwe dla gospodarki finansowej lub wizerunku jednostki oraz zostały ustanowione odpowiednie środki zaradcze. Zestawienie zadań wrażliwych oraz procedury służące realizacji środków zaradczych zostały określone w formie pisemnej i zapoznano z nimi pracowników.
       5)        Powierzenie uprawnień
Zakres uprawnień powierzonych poszczególnym pracownikom jest precyzyjnie określony oraz odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji i ryzyka z nimi związanego. Przyjęcie uprawnień jest potwierdzone podpisem pracownika.
B. Zarządzanie ryzykiem
Osiąganie celów każdej jednostki wiąże się z ryzykiem. Zarządzanie ryzykiem ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów jednostki. Standardy w obszarze zarządzania ryzykiem (pkt 6-9) wskazują na niezbędne elementy tego procesu.
       6)        Określanie celów i monitorowanie realizacji zadań
W jednostce sporządza się co najmniej roczny plan pracy jednostki określający poszczególne cele i zadania jednostki, mierzalne wskaźniki lub kryteria ich realizacji, komórki organizacyjne odpowiedzialne za ich realizację oraz zasoby, w szczególności osobowe, finansowe, rzeczowe, przeznaczone do ich realizacji. Kierownik jednostki oraz wyznaczeni pracownicy prowadzą bieżącą ocenę (monitoring) realizacji zadań za pomocą wyznaczonych wskaźników lub kryteriów.
       7)        Identyfikacja ryzyka
Systematycznie, nie rzadziej niż raz w roku, dokonuje się identyfikacji zewnętrznego i wewnętrznego ryzyka związanego z poszczególnymi celami i zadaniami jednostki, dotyczącego zarówno działalności całej jednostki, jak i realizowanych przez jednostkę konkretnych programów, projektów czy zadań. W przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje jednostka, identyfikacja ryzyka jest ponawiana.
       8)        Analiza ryzyka
Zidentyfikowane ryzyka poddawane są analizie mającej na celu określenie możliwych skutków i prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka. Kierownik jednostki lub upoważnieni pracownicy określają akceptowany poziom ryzyka.
       9)        Reakcja na ryzyko i działania zaradcze
Określony został rodzaj reakcji w stosunku do każdego istotnego ryzyka (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie). Kierownik jednostki lub upoważnieni pracownicy określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
C. Mechanizmy kontroli
Standardy w tym zakresie (pkt 10-24) stanowią zestawienie podstawowych mechanizmów, które mogą funkcjonować w ramach systemu kontroli finansowej, nie tworząc jednak wyczerpującego zbioru. System kontroli finansowej powinien być elastyczny i dostosowany do specyficznych potrzeb jednostki. Każdy mechanizm kontrolny funkcjonujący w jednostce powinien stanowić odpowiedź na konkretne ryzyko, które jednostka zamierza ograniczyć. Koszty wdrożenia i stosowania mechanizmów kontroli nie powinny być wyższe niż uzyskane dzięki nim korzyści. Wśród mechanizmów kontroli wyodrębniono specyficzną ich grupę dotyczącą systemów informatycznych (pkt 19-24). Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku funkcjonowania systemów informatycznych zastosowanie mogą mieć także ogólne mechanizmy kontroli.
Ogólne mechanizmy kontroli
       10)        Dokumentowanie systemu kontroli finansowej
System kontroli finansowej jednostki, w szczególności procedury, instrukcje, wytyczne kierownictwa, zakresy obowiązków, jest dokumentowany, a dokumentacja ta jest łatwo dostępna dla wszystkich pracowników, którym te informacje są niezbędne.
       11)        Dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych
Wszystkie operacje finansowe i gospodarcze, a także inne znaczące zdarzenia, są rzetelnie dokumentowane, a dokumentacja ta jest łatwo dostępna dla upoważnionych osób. Dokumentacja jest pełna oraz umożliwia prześledzenie każdej operacji finansowej, gospodarczej lub zdarzenia od samego początku, w trakcie ich trwania i po zakończeniu. Operacje finansowe i gospodarcze i inne znaczące zdarzenia są bezzwłocznie rejestrowane i prawidłowo klasyfikowane.
       12)        Zatwierdzanie (autoryzacja) operacji finansowych
Kierownik jednostki lub upoważnieni przez niego pracownicy zatwierdzają wszelkie operacje finansowe i gospodarcze przed ich realizacją. Poszczególne czynności związane z realizacją operacji finansowych lub gospodarczych są wykonywane wyłącznie przez pracowników do tego upoważnionych.
       13)        Podział obowiązków
Kluczowe obowiązki dotyczące zatwierdzania (autoryzacji), realizacji i rejestrowania (księgowania) operacji finansowych, gospodarczych i innych zdarzeń są rozdzielone pomiędzy różnych pracowników, z uwzględnieniem obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego jednostki określonych w przepisach prawa. W małych jednostkach, zatrudniających zbyt mało pracowników, aby móc w pełni wdrożyć ten mechanizm kontroli, kierownik jednostki rekompensuje te braki za pomocą innych mechanizmów. Sporządzone jest zestawienie obowiązków, które w danej jednostce muszą być rozdzielone pomiędzy różnych pracowników.
       14)        Weryfikacje
Operacje finansowe, gospodarcze i inne istotne zdarzenia są weryfikowane przed i po realizacji, np.: wielkość dostawy jest porównywana z zamówieniem; dane dotyczące dostawy uwidocznione na fakturze porównywane są z danymi dotyczącymi przyjętej dostawy; stan zapasów weryfikowany jest poprzez inwentaryzację.
       15)        Nadzór
Prowadzony jest właściwy nadzór w ramach hierarchii służbowej, którego celem jest upewnienie się, że zadania jednostki są właściwie realizowane. Właściwy nadzór obejmuje w szczególności:
-        jasne komunikowanie obowiązków, zadań i odpowiedzialności każdemu z pracowników i systematyczną ocenę ich pracy w niezbędnym zakresie,
-        zatwierdzanie wyników pracy w decydujących momentach w celu uzyskania zapewnienia, że przebiega ona zgodnie z zamierzeniami.
       16)        Rejestrowanie odstępstw
Wszystkie przypadki, w których ze względu na nadzwyczajne okoliczności odstąpiono od procedur, instrukcji lub wytycznych, są uzasadniane, dokumentowane i zatwierdzane przez kierownika jednostki lub upoważnionego pracownika.
       17)        Ciągłość działalności
Zapewnione są odpowiednie mechanizmy, których celem jest utrzymanie, w każdym czasie i okolicznościach, ciągłości działalności jednostki, w szczególności operacji finansowych i gospodarczych.
       18)        Ochrona zasobów
Dostęp do zasobów finansowych, materialnych i informacyjnych jednostki mają wyłącznie upoważnione osoby. Zostali wyznaczeni pracownicy odpowiedzialni za zapewnienie ochrony i właściwego wykorzystania zasobów jednostki. Prowadzone są okresowe porównania rzeczywistego stanu zasobów z zapisami w rejestrach (księgach).
Mechanizmy kontroli systemów informatycznych
       19)        Kontrola dostępu
W jednostce funkcjonują fizyczne lub logiczne mechanizmy kontroli, które ograniczają lub wykrywają nieuprawniony dostęp do zasobów informatycznych (np. sprzętu, systemu, aplikacji, danych) mające na celu ich ochronę przed nieautoryzowanymi zmianami, utratą lub ujawnieniem.
       20)        Kontrola oprogramowania systemowego
Wdrożono mechanizmy kontroli, które ograniczają i monitorują dostęp do oprogramowania systemowego.
       21)        Kontrola tworzenia i zmian w aplikacjach
W jednostce funkcjonują mechanizmy kontroli, które zapobiegają działaniom polegającym na wprowadzaniu nieautoryzowanych aplikacji lub zmian w funkcjonujących aplikacjach i wykrywają te działania.
       22)        Podział obowiązków
Kluczowe obowiązki dotyczące funkcjonowania systemów informatycznych zostały rozdzielone pomiędzy różne osoby, tak aby uniemożliwić nieuprawniony dostęp do zasobów lub danych.
       23)        Ciągłość działalności
Wdrożono mechanizmy, które w przypadku wystąpienia niespodziewanych zdarzeń zapewniają, że najważniejsze operacje są prowadzone bez przeszkód lub zostaną wznowione oraz, że najważniejsze dane są właściwie chronione.
       24)        Kontrole aplikacyjne
Poszczególne aplikacje użytkowe wyposażone są w odpowiednie mechanizmy kontroli, których celem jest zapobieganie, wykrywanie i korygowanie błędów związanych z przetwarzaniem i przepływem danych. Aplikacyjne mechanizmy kontroli funkcjonują na etapie wprowadzania i przetwarzania danych, a także generowania informacji z systemu.
D. Informacja i komunikacja
Standardy w obszarze informacji i komunikacji (pkt 25-27) dotyczą zapewnienia wszystkim pracownikom jednostki dostępu do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków, w szczególności związanych z kontrolą finansową, a także zapewnienia efektywnego systemu komunikacji zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. System komunikacji powinien umożliwiać przepływ potrzebnych informacji wewnątrz jednostki, zarówno w kierunku pionowym jak i poziomym. System efektywny to taki, który zapewnia nie tylko przepływ informacji, ale także ich właściwe zrozumienie przez odbiorców.
       25)        Bieżąca informacja
Kierownik jednostki, kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy otrzymują, w odpowiedniej formie i czasie, właściwe i rzetelne informacje potrzebne do wypełniania obowiązków, w szczególności wynikających z przyjętego systemu kontroli finansowej.
       26)        Komunikacja wewnętrzna
System komunikacji wewnętrznej gwarantuje, że każdy pracownik rozumie cele systemu kontroli finansowej, sposób jego funkcjonowania, a także swoją rolę i odpowiedzialność w tym systemie. System komunikacji wewnętrznej zapewnia skuteczne mechanizmy przekazywania ważnych informacji w obrębie struktury organizacyjnej.
       27)        Komunikacja zewnętrzna
W jednostce funkcjonuje efektywny system komunikacji z podmiotami zewnętrznymi, które mogą mieć znaczący wpływ na osiąganie celów jednostki, a także inną jej działalność dotyczącą w szczególności wydatkowania lub gromadzenia środków publicznych.
E. Monitorowanie i ocena
Standardy w zakresie monitorowania i oceny (pkt 28-29) wprowadzają zasadę ciągłej oceny systemu kontroli finansowej funkcjonującego w jednostce. Za dokonywanie oceny odpowiedzialny jest kierownik jednostki, który może być w tym zakresie wspierany przez audyt wewnętrzny, dokonujący niezależnej i obiektywnej oceny tego systemu.
       28)        Monitorowanie systemu kontroli finansowej
Kierownik jednostki w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje skuteczność systemu kontroli finansowej i jego poszczególnych elementów. Zidentyfikowane problemy są na bieżąco rozwiązywane. Do bieżącej oceny funkcjonowania kontroli finansowej zobowiązane są także inne osoby pełniące funkcje kierownicze.
       29)        Ocena systemu kontroli finansowej
Ocena systemu kontroli finansowej może być dokonywana także w drodze odrębnych ocen dokonywanych przez pracowników jednostki (samoocena). W przypadkach określonych w ustawie w jednostkach prowadzona jest również obiektywna i niezależna ocena systemu kontroli finansowej przez audytora wewnętrznego.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jak ktoś lubi może sobie sformatować, wydrukować, powiesić i stosować  :excl:
Miłej lektury (niefachowej), bo ja zauważył Mały Miś powyższe należy poszerzyć o literaturę fachową.

____________________________________
always look on the bright side of life


22 paź 2008, 08:32
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 maja 2006, 11:23

 POSTY        3506

 LOKALIZACJAWielkopolska
Post 
elsinore                    



Pragnąc Wam zaoszczędzić czasu oto on... załącznik znaczy...


STANDARDY KONTROLI FINANSOWEJ W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH...

To akurat znamy na pamięć  :D
Tyle, że nadal nie widzę tu nałożonego obowiązku stworzenia zarządzenia DUKSa, o którym mówimy. :(

____________________________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.


Ostatnio edytowano 22 paź 2008, 08:54 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz



22 paź 2008, 08:52
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 paź 2006, 03:51

 POSTY        2661

 LOKALIZACJAmordor
Post 
wjawor                    



<!--quoteo(post=35908:date=22. 10. 2008 g. 08:32:name=elsinore)--><div class='quotetop'>(elsinore @ 22. 10. 2008 g. 08:32) [snapback]35908[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Pragnąc Wam zaoszczędzić czasu oto on... załącznik znaczy...


STANDARDY KONTROLI FINANSOWEJ W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH...

To akurat znamy na pamięć  :D
Tyle, że nadal nie widzę tu nałożonego obowiązku stworzenia zarządzenia DUKSa, o którym mówimy. :(
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

... musi się skrył w tej literaturze fachowej, o której wspominał Mały Misiu ...

____________________________________
always look on the bright side of life


22 paź 2008, 09:10
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 103 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron