Jeśli do studiów, to wkleję Tobie kawałek o kontroli skarbowej:
W ramach prowadzonego postępowania kontrolnego organ kontroli skarbowej może (ale nie musi) przeprowadzić kontrolę podatkową. Kontrola podatkowa jest prowadzona na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego pracownikom przez organ kontroli skarbowej (jednym z pracowników musi być inspector kontroli skarbowej, który ponosi odpowiedzialność za czynności w postępowaniu oraz wyniki kontroli podatkowej. Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia. Czynności kontrolne przeprowadza inspektor wraz upoważnionymi pracownikami, po okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych. W czynnościach kontrolnych mogą uczestniczyć osoby uprawnione na podstawie ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, w tym także przedstawiciele organów Unii Europejskiej oraz, w zakresie realizacji wspólnych programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przedstawiciele innych państw. W takim przypadku (w wielkim uproszczeniu) chodzi o kontrole wykorzystania środków europejskich.
Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych oraz doręczeniu postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego. W takim przypadku upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej doręcza się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli. Przepis art. 284a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio. W razie nieobecności członkowi zarządu, wspólnika, innej osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw lub osoby upoważnionej do reprezentowania w czasie kontroli podatkowej lub wspólnika , kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.
W przypadku wszczęcia kontroli podatkowej po okazaniu jedynie legitymacji (tzw. „kontrola na legitymację”) kontrolowanemu lub osobom upoważnionym do reprezentowania kontrolowanego podmiotu, należy bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli, doręczyć upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Dokumenty z czynności kontrolnych dokonanych z naruszeniem obowiązku doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym.
Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne decyzją lub wynikiem kontroli.”
Postępowanie kontrolne definiowane jest w literaturze jako ciąg czynności podejmowanych przez uczestników tego postępowania, który zapoczątkowany jest postanowieniem organu kontroli skarbowej o jego wszczęciu, a kończący się wydaniem przez ten organ rozstrzygnięcia – w zasadzie w formie decyzji lub wyniku kontroli (J.Kulicki, Kontrola skarbowa – wybrane zagadnienia dz.cyt. s.10). […]
Od początku wejścia w życie ustawy o kontroli skarbowej (luty 1992r.) ustawodawca posługuje sie pojęciem postępowanie kontrolne. Do zapisów ustawy o kontroli skarbowej pojęcie to wprowadzono dopiero w sierpniu 2004 roku. Zmiana pojęcia wynikała z art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, (Dz.U. Nr 173, poz. 1808). Dopiero odtąd można mówić o postępowaniu kontrolnym, które mogło być wszczęte wyłacznie z urzędu, a organ kontroli skarbowej może w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego przeprowadzić kontrolę podatkową. Jednocześnie zmienił się zapis art. 31 ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej. Użyte w regulacjach ustawy o kontroli skarbowej określenie „postępowanie kontrolne” oznacza postępowanie podatkowe, o którym mowa w IV dziale Ordynacji podatkowej, natomiast pod pojęciem „kontrola podatkowa” należy rozumieć kontrolę, o której mowa w dziale VI Ordynacji podatkowej.
W art. 31 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej wskazano, że przepisy ustawy Ordynacja podatkowa stosuje się do postępowania kontrolnego tylko w zakresie nie uregulowanym przepisami ustawy o kontroli skarbowej, dodano przy tym, że stosuje się je „odpowiednio”.
Postępowanie kontrolne – w odróżnieniu od postępowania podatkowego i kontroli podatkowej – wszczynane jest co do zasady na podstawie planu kontroli i – w przeciwieństwie do postępowania podatkowego – może być wszczęte jedynie z urzędu.
Postępowanie kontrolne jest ciągiem poszczególnych czynności procesowych.
Odmienna sytuacja jest w procedurach stosowanych przez urzędy skarbowe. W tym przypadku podatnicy sami mogą zażądać przeprowadzenia wobec nich postępowania podatkowego, chcąc np. na podstawie art. 21a ustawy Ordynacja podatkowa, skorzystać z ulgi podatkowej, której warunkiem jest brak zaległości podatkowych.
Należy tutaj zaznaczyć, że w postępowaniu kontrolnym nie zawsze wszczyna się kontrolę podatkową, albowiem, organ
może ją wszcząć w toku postępowania kontrolnego
ale nie musi. Jeśli strona przedłoży kontrolującym dokumenty źródłowe oraz księgi podatkowe, wówczas w toku postępowania sporządza się protokół badania ksiąg, o którym mowa w art. 193 ustawy Ordynacja podatkowa.
Najlepiej będzie gdy jeszcze zajrzysz do książek:
P. Pietrasz, W.Stachurski, Ustawa o kontroli skarbowej. Komentarz. Wyd. I, PRESSCOM Sp. z o.o., Wrocław 2011;
K. Kandut, A. Sędkowska, Ustawa o kontroli skarbowej LEX Wolters Kluwer Business Warszawa 2011 lub nowsze;
D. Zalewski, A. Melezini Kontrola podatkowa przedsiębiorców. Wydanie 2. LEX a Wolters Kluwer business Warszawa 2012
Piotr Kardas, Grzegorz Łabuda, Tomasz Razowski Kodeks karny skarbowy. Komentarz, wyd. II Wolters Kluwer 2012 lub nowsze.
Prośba - nie wklejaj tego tak jak leci, jeśli to do jakiejś pracy.
Z dobrodziejstwa art 16a. k.k.s. skorzystać można składając korektę zeznania zgodną z ustaleniami kontroli skarbowej, w terminie siedmiodniowym do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego, tzn. w ciągu 7 dni od otrzymania postanowienia w tej sprawie. To mieści się w ramach postępowania kontrolnego. Podatnik musi zapłacić całą zaległość wraz z odsetkami właściwemu organowi podatkowemu (aby skorzystać z prawa do korekty).
Jednak - odnośnie możliwości skorzystania z korekty po kontroli - najlepiej jeśli doda ktoś z karnistów, bo to dodatkowo ocenia finansowy organ postępowania przygotowawczego (inspektor kontroli skarbowej z wydziału postępowań przygotowawczych z tego samego UKS) indywidualnie do każdej sytuacji, w moim urzędzie jest przynajmniej taka pragmatyka służbowa.
Kontrolę podatkową, a potem postępowanie podatkowe - przeprowadzają urzędy skarbowe, ale dokładniej może opisze ktoś z US.