Publikujemy dokumenty, które regulują zasady awansów na inspektorów kontroli skarbowej. Czy kryteria są stosowane? Czy w ogóle powinny funkcjonować pozaustawowe kryteria powołań na IKS? Jak to wygląda w Waszych Urzędach?
Otrzymują: Dyrektorzy Urzędów Kontroli Skarbowej wszyscy Departament Kontroli Skarbowej uprzejmie informuje Panią/Pana Dyrektora, że Pan Stanisław Stec Sekretarz Stanu, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej zaakceptował niżej określone zasady powoływania pracowników na stanowisko inspektora kontroli skarbowej oraz awansowania inspektorów kontroli skarbowej na wyższy stopień inspektora. Powoływanie inspektorów kontroli skarbowej Inspektorzy kontroli skarbowej powinni być powoływani przede wszystkim spośród pracowników wchodzących w skład rezerwy kadrowej na to stanowisko, którzy spełniają warunki określone w art. 39 ust.1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej. Przy wnioskowaniu o powołanie kandydatów z rezerwy kadrowej na stanowisko inspektora kontroli skarbowej IV stopnia, oprócz warunków określonych w cyt. ustawie Dyrektorzy Urzędów Kontroli Skarbowej winny uwzględniać następujące kryteria: 1. potrzeby komórek merytorycznych wynikające z realizacji zadań kontrolnych i zmiany stanu zatrudnienia, 2. kwalifikacje kandydatów, w tym m.in.: znajomość prawa materialnego, samodzielność stosowania procedury kontrolnej, 3. cechy osobowe kandydata, takie jak: inicjatywa własna, umiejętność podejmowania decyzji, pomysłowość, odporność na stres i spokojne reagowanie na niekonwencjonalne zachowania podatników, umiejętności prawidłowego formułowania wniosków i syntetycznego przedstawiania faktów na piśmie oraz przestrzeganie tajemnicy skarbowej, 4. cechy interpersonalne, takie jak: umiejętność pracy w zespole, właściwy stosunek do przełożonych, interesantów, podatników, 5. kultura osobista, 6. umiejętności kierownicze: planowanie i dobra organizacja pracy, trafność rozstrzygnięć, ustalanie ważności zadań i celów, 7. pozytywna ocena z pracy pisemnej kończącej praktykę inspektorską.
wnoszę o przekazanie w terminie ustawowym: 1. Zestawienia premii (nagród) przyznanych Dyrektorom i Wicedyrektorom Izb Skarbowych oraz Urzędów Kontroli Skarbowej w poszczególnych województwach za poszczególne kwartały w okresie od 1 stycznia 2009 roku do 31 marca 2011 roku. 2. Kompletu dokumentów dotyczących zasad podziału i przyznawania nagród Dyrektorom i Wicedyrektorom Izb Skarbowych oraz Urzędów Kontroli Skarbowej (zarządzenia, pisma dot. wysokości za dany kwartał, w tym także wysokości sugerowanej dla wicedyrektorów, wytyczne, inne). 3. Kompletu dokumentów (zarządzenia, wytyczne, pisma, itp.) dotyczących zasad powoływania, odwoływania oraz awansowania na wyższy stopień inspektorów kontroli skarbowej. 4. Kompletu dokumentów związanych z pracami nad wdrożeniem systemu ocen (mierników ocen) inspektorów kontroli skarbowej.
W odpowiedzi na pismo Pana Przewodniczącego z dnia 21 czerwca 2011 r. znak SK/163/2011 w sprawie nagród dla dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej oraz zasad powoływania, odwoływania inspektorów kontroli skarbowej, Ministerstwo Finansów przekazuje następujące informacje: W załączeniu zestawienie nagród przyznanych dyrektorom urzędów kontroli skarbowej i izb skarbowych w latach 2009 -2011 (Załącznik nr 1). Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, iż zgodnie z posiadanymi kompetencjami, o wysokości nagród przyznanych wicedyrektorom urzędów kontroli skarbowej i izb skarbowych decyduje dyrektor jednostki i w jego posiadaniu znajdują się informacje w przedmiotowym zakresie. Podział nagród dla dyrektorów urzędów kontroli skarbowej dokonywany był w 2009 r. na podstawie Wytycznych w sprawie pomiaru efektywności pracy urzędów kontroli skarbowej oraz zasad przyznawania nagród w urzędach kontroli skarbowej z 3 lipca 2008r. natomiast w 2010 r. na podstawie Wytycznych w sprawie pomiaru efektywności pracy urzędów kontroli skarbowej oraz zasad przyznawania nagród w urzędach kontroli skarbowej z 18 marca 2010 r. (Załącznik nr 2 i 3 do pisma).
Podział nagród dla dyrektorów izb skarbowych był dokonywany głównie w oparciu o: - pozycję w osiągnięciu średnich wartości mierników izb skarbowych i nadzorowanych urzędów skarbowych, - złożoność działań związanych z nadzorem nad urzędami skarbowymi, z uwzględnieniem liczby nadzorowanych urzędów skarbowych oraz wielkości zatrudnienia w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych, - ocenę zaangażowania w rozwiązywanie problemów merytorycznych i organizacyjnych administracji podatkowej. Ministerstwo Finansów przekazuje w załączeniu: Zasady przyznawania nagród dyrektorom i wicedyrektorom izb skarbowych oraz naczelnikom urzędów skarbowych i ich zastępcom, a także mierniki oceny pracy dyrektorów izb skarbowych (załącznik nr 4, 5,6,7).
W zakresie powoływania, awansowania i odwoływania inspektorów kontroli skarbowej, Ministerstwo Finansów informuje, iż regulacje prawne dot. przedmiotowych zagadnień określone zostały w wstawię z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 9 grudnia 2009r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 14 grudnia 2009 r. Nr 211, poz. 1630). W powyższych przypadkach konieczny jest również uzasadniony wniosek dyrektora urzędu kontroli skarbowej. Ministerstwo Finansów informuje, iż z uwagi na zaawansowanie prac koncepcyjnych nie został jeszcze sporządzony projekt dokumentów dot. mierników ocen inspektorów kontroli skarbowej
.
Załącznik:
premie.gif
W odpowiedzi na pismo AP7/066/49/TM/11/BOC-3027 z 1 lipca 2011 roku, w związku z brakiem wśród przekazanych materiałów zasad powoływania pracowników na stanowisko inspektora kontroli skarbowej, uprzejmie proszę o od-powiedź na pytanie, czy nadal obowiązują „Zasady powoływania pracowników na stanowisko inspektora kontroli skarbowej oraz awansowania inspektorów kontroli skarbowej” (pismo Dyrektora Departamentu Administracji Skarbowej znak KS 1-012-133/2004/4864 z 28 września 2004 roku)? Jeżeli zasady te utraciły moc, uprzejmie proszę o informację od kiedy nastąpiła utrata mocy oraz o przekazanie dokumentu, na podstawie którego utrata mocy to nastąpiło. Proszę także ponownie o przekazanie materiałów, o które wnosiłem w piśmie SK/163/2011, a mianowicie: zestawienia premii (nagród) przyznanych Dyrektorom i Wicedyrektorom Izb Skarbowych oraz Urzędów Kontroli Skarbowej w poszczególnych województwach za poszczególne kwartały w okresie od 1 stycznia 2009 roku do 31 marca 2011 roku (przekazano jedynie informację zbiorczą).
Załącznik:
kryteriaIKS.zip
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...
12 lip 2011, 11:13
Re: Kryteria awansów na IKS: teoria i praktyka
Kryteria - owszem są, głównie oparte o mierniki ale ostatecznie i tak decyduje to samo kryterium co zwykle
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
12 lip 2011, 20:47
Re: Kryteria awansów na IKS: teoria i praktyka
Problem polega na tym, że inspektor ma czasem premię, a dyrektor zawsze Jest tak zapewne dlatego, że dyrektor ma zawsze świetne ustalenia, zawsze ciężko pracuje
20 gru 2012, 11:40
Re: Kryteria awansów na IKS: teoria i praktyka
Człowieku, odkopujesz wątki sprzed 6 lat
20 gru 2012, 14:12
Re: Kryteria awansów na IKS: teoria i praktyka
Czy wątek stał się nieaktualny z jakichś przyczyn? Przecież - póki co - awanse na IKS mają miejsce. Więcej. Nie zawsze wiadomo dlaczego jedni są awansowani, a inni nie. Dlaczego jeden pracownik otrzymuje awans od razu po zdaniu egzaminu (wniosek idzie niezwłocznie), a inny czeka w nieskończoność. Pamiętam w UKS W-wa, były naczelnik wydziału w UKS W-wa, który wrócił do UKS po rocznej nienagannej pracy jako po naczelnika urzędu skarbowego (po przejściu do US przestał z automatu być IKS), nie mógł się doczekać na wniosek o awans na IKS przez blisko dwa lata (!). Dlaczego? Przecież nie decydowały względy merytoryczne. A więc jakie?
____________________________________ Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...
20 gru 2012, 16:55
Re: Kryteria awansów na IKS: teoria i praktyka
inspektor
Czy wątek stał się nieaktualny z jakichś przyczyn? Przecież - póki co - awanse na IKS mają miejsce. Więcej. Nie zawsze wiadomo dlaczego jedni są awansowani, a inni nie. Dlaczego jeden pracownik otrzymuje awans od razu po zdaniu egzaminu (wniosek idzie niezwłocznie), a inny czeka w nieskończoność. Pamiętam w UKS W-wa, były naczelnik wydziału w UKS W-wa, który wrócił do UKS po rocznej nienagannej pracy jako po naczelnika urzędu skarbowego (po przejściu do US przestał z automatu być IKS), nie mógł się doczekać na wniosek o awans na IKS przez blisko dwa lata (!). Dlaczego? Przecież nie decydowały względy merytoryczne. A więc jakie?
Na naszym forum czytałem niedawno, że niemal połowa IKS drugiego stopnia jest w MinFin, a pozostała część w UKS w Szczecinie (osoby te są rzekomo utajnione) Jeśli powyższe jest prawdą, potwierdza chory, patologiczny sposób awansowania na IKS Moim zdaniem o awansie na IKS, jak też dalszych awansach IKS, powinny decydować WYŁACZNIE względy merytoryczne, a nie układy koleżeńsko partnerskie
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników