Mam pytanie do osób które wydaja decyzje z działów specjalnych produkcji rolnej: 1. Jeżeli ktos zgłasza wstawienie -kur niosek -drobiu rzeżnego -uprawe roslin w szklarniach i tunelach foliowych ogrewanych np. na 9 miesięcy w roku to dochód ustalacie mu proporcjonalnie do okresu hodowli (uprawy ) czy za cały rok bez wzglądu na okres hodowli (uprawy) i pytanie 2 -Jeżeli ktoś zgłosił np. na 2008 rok hodowle drobiu rzeźnego w ilosci 10.000 sztuk kurcząt wydaliscie mu decyzje i za 4 miesiace zgłasza kolejne wstawienie 10.000 szt. kurczat. Co wtedy robicie? Wydajecie decyzje zmieniajaca czy podatnik sam oblicza sobie wysokość zaliczki czy jeszcze całkiem cos innego? Z góry dziękuje za odpowiedz.
15 lut 2008, 19:30
1/W przypadku kur, drobiu żeźnego są normy od 1 sztuk, wyliczamy dochód i ustalamy zaliczki na cały rok , gorzej jest w przypadku szklarni i tuneli, gdyż obowiązują roczne normy od 1 m kw. więc wydaje mi się, że logiczne i zasadne jest ustalenie zaliczek tylko za okres prowadzenia upraw, bo krzywdzilibyśmy podatnika. W przypadku drobiu to nie ma znaczenia bo ustalenie zaliczek na cały rok nie wpływa na ich wysokość, przy przyjeciu krótszego okresu, okresu faktycznej hodowli, łączna ich wysokośc byłaby taka sama. 2/ w przypadku zgłoszenia w trakcie roku wstawienia kolejnych stad drobiu wydajemy decyzje w trybie art. 254 Op. w sprawie zmiany wysokości zaliczek. Taka decyzja nie ma do końca umocowania prawnego, ale czytałam, chyba w styczniu br. artykuł i była to chyba gazeta prawna, w którym autorka także była za takim rozwiązaniem, chociaż zauwazała, że art. 43 updof wprost nie nakazuje wydanie takiej decyzji.
15 lut 2008, 20:51
My nie wydajemy decyzji zmieniających, tylko sprawdzamy po zakończeniu roku, czy ujął wszystko w zeznaniu., a zaliczki, w przypadku prowadzenia działów przez kilka miesięcy w roku , ustalamy na cały rok. Ale nie są to niestety przepisy jednoznaczne ( jak zresztą większość
16 lut 2008, 22:06
Zaliczki ustalacie na cały rok, ale czy w przypadku zgłoszenia w miesiącu listopadzie poprzedniego roku zamiaru prowadzenia upraw przez kilka miesięcy następnego roku, bierzecie roczne normy, czy odnosicie je proporcjonlnie do ilości miesiecy, w których podatnik będzie prowadził uprawy. Przy przyjęciu całej rocznej normy, podatnik, który prowadziłby uprawy przez np. 2 miesiące i inny któryby prowadził je przez cały rok mieliby ustalone zaliczki w tej samej wysokości. W moim US także dotychczas w takich przypadkach, gdzie podatnik z góry zakładał, że będzie prowadził uprawy przez kilka miesięcy, ustalaliśmy zaliczki za cały rok. Można zgodzić się z takim rozwiązaniem, ale jaką przyjąć normę, czy cała roczną?
17 lut 2008, 13:24
Nie widzę konkretnych odpowiedzi. Asiaby6, pytanie dotyczy wyraźnie wskazanej sytuacji: podatnik deklaruje w PIT-6 (składanej do końca listopada przed rozpoczęciem roku podatkowego) że wstawi 20 000 kur (produkcja jaj konsumpcyjnych) ale tylko na 4 miesiące. Tę informację dopisuje na druku PIT-6 pomimo, że ten druk takiej informacji nie przewiduje. I tu pytanie: -czy wyliczając dochód na rok podatkowy ustalasz go przy zastosowaniu właściwej dla kury (produkcja jaj konsumpcyjnych) normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy: 20 000 x 1,76=35 200, (35 200:12) x 4 = 11 733, - czy też: 20 000 x 1,76 = 35 200. Jak widać z powyższego różnica w ustalonym dochodzie znaczna. I o taką informację pyta ANONIM1973. Moje drugie pytanie: Jak ustalacie dochód gdy podatnik w trakcie roku zgłasza wstawienie kur (produkcja jaj konsumpcyjnych), na przykład w kwietniu 2008 roku. Czy wtedy dochód ustalacie tylko za 8 miesięcy?, czy za cały rok. Pomińmy kwestię wydawania w trakcie roku decyzji. Bardzo proszę o odpowiedź.
Odpowiedź ta wiąże się z interpretowaniem przepisu: 24 ust 4c. Jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których są ustalane różne normy szacunkowe dochodu, dochód z każdego rodzaju uprawy oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 4e, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy. 4d. Przepis ust. 4c stosuje się również w razie rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. Co ustawodawca rozumie pod pojęciem: rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów? Czy chodzi mu o rozpoczęcie po raz pierwszy działów produkcji rolnej a zaprzestanie oznacza likwidację? Czy właśnie chodzi mu o zgłoszenie, że w kwietniu wstawia do kurnika 20 000 kur?
17 lut 2008, 17:23
Dochód - proporcjonalnie do liczby miesięcy
18 lut 2008, 09:19
Działy specjalne produkcji rolnej
Ostatnio rozmawiałam ze znajomą i chciałam coś przedyskutować, czy u Was w US-ach też tak jak u niej, po wpłynięciu PIT-6 wydajecie postanowienie o wszczęciu postępowania, potem normalnie zawiadomienie, analiza, a potem wydajecie decyzję dot. zaliczek, czy robicie to bez wszczęcia.
09 mar 2010, 17:42
Działy specjalne produkcji rolnej
Przesyłam interpretację indywidualną Dyrektora IS w Poznaniu. Myślę, że w większości wyjaśni Wasze zapytania.
ILPB1/415-997/08-2/IM 2009.02.24 Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Czy wskazane powyżej stanowisko co do sposobu ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w zeznaniu PIT-36 jest prawidłowe w świetle uregulowań zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej ? jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej.
W dniu 25 listopada 2005 r. złożył deklarację PIT-6 do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej na 2006 r., deklarując rodzaj produkcji drób rzeźny w rozmiarze 120.000 szt.
Na podstawie ww. deklaracji i w oparciu o normy szacunkowe, Naczelnik Urzędu wydał decyzję w sprawie wymiaru zaliczek od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, w której ustalił dochód za 2006 rok w kwocie 13.200 zł (120 000 x 0,11 zł/szt.) oraz zaliczki na podatek dochodowy w kwocie 1.978 zł.
W dniu 19 czerwca 2006 r. Wnioskodawca poinformował Urząd Skarbowy na piśmie o wstawieniu w dniu 29 maja 2006 r. na fermę drobiu nieśnego kur (produkcja jaj konsumpcyjnych) w ilości 30.000 szt.
Składając powyższą informacje Wnioskodawca nie zachował 7 dniowego terminu. Nowej decyzji nie otrzymał. W złożonym za 2006 rok zeznaniu PIT-36 dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalił następująco:
Do wyliczenia dochodu z hodowli drobiu rzeźnego kurczęta przyjął faktycznie wstawioną w 2006 roku ilość kurcząt pomniejszoną o upadki: to jest wstawił 19.700 szt. - 572 upadki = 19.128 szt. Do tej ilości zastosował normę szacunkową 0,11 zł., co dało dochód: 19.128 szt. x 0,11 zł/szt. = 2.104,08 zł.
W trakcie roku Wnioskodawca nie informował Urzędu, iż z powodu ptasiej grypy nie wstawił planowanej ilości kurcząt.
Do wyliczenia dochodu Wnioskodawca uwzględnił również wstawione 29 maja 2006 r. kury nieśne w ilości 30.000 szt., które sprzedał w dniu 25 września 2006 r. Dochód Wnioskodawca wyliczył następująco:
30.000 szt. x 1,77 zł/szt. = 53.100 zł. Ponieważ hodowla kur nieśnych trwała u Wnioskodawcy 4 m-ce, to dochód odniósł tylko do 4 miesięcy. Zatem, dochód z hodowli kur niosek wyniósł: (30.000 x 1,77 x 4 m-ce): 12 m-cy = 17.700 zł.
Dochód razem: 2.104,08 zł + 17.700 zł = 19.807,08 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wskazane powyżej stanowisko co do sposobu ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w zeznaniu PIT-36 jest prawidłowe w świetle uregulowań zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo ustalił dochód przyjmując faktycznie wstawione ilości drobiu rzeźnego pomniejszone o upadki oraz kur nieśnych (produkcja jaj konsumpcyjnych - proporcjonalnie do liczby miesięcy ich chowu).
Wnioskodawca podaje, iż z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika jak należy wyliczać w zeznaniu rocznym dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalany metodą wg norm szacunkowych.
Przy ustalaniu dochodu Wnioskodawca miał wątpliwości, czy w zeznaniu rocznym wykazać musi zadeklarowaną w PIT-6 ilość hodowli poszczególnego rodzaju produkcji, czy też faktycznie wstawioną ilość. Nigdzie nie mówi się, że w zeznaniu rocznym wykazuje się zadeklarowaną ilość produkcji. Według Wnioskodawcy w zeznaniu wykazuje faktycznie wstawioną ilość.
Jak podaje Wnioskodawca, w urzędzie skarbowym poinformowano Go, że dla prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, niezbędne jest nie tylko terminowe i rzetelne składanie deklaracji o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym, lecz również zawiadamianie organu podatkowego o zaistniałych zmianach w produkcji, (interpretacja Naczelnika z US w Zgierzu z dnia 30 lipca 2007 r.). Wnioskodawca powołuje również wyrok NSA z 21 stycznia 1998 r. I SA/Gd 984/96 z którego cytuje, że podatnik po zakończeniu roku podatkowego nie może wywodzić korzystnych dla siebie skutków w zakresie wymiaru podatku dochodowego od osób fizycznych z działów produkcji rolnej, nawet w sytuacji, gdy zmiana w prowadzonej produkcji skutkująca niższy dochód nastąpiła z przyczyn niezależnych od podatnika, skoro uchybił powyższemu terminowi. Nadto twierdzi, że zawsze może wybrać zasady ustalania dochodu w oparciu o prowadzoną księgę przychodów i rozchodów, co zagwarantuje wymiar podatku od rzeczywistego dochodu.
Wątpliwość budzi, zdaniem Wnioskodawcy, również uwzględnianie upadków przy ustalaniu dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej po zakończeniu roku w zeznaniu podatkowym.
Wnioskodawca podaje, iż uzyskał informację, że żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, iż po zakończonym roku podatkowym podatnik dochód pomniejsza o upadki, oraz że nie ma możliwości pomniejszania ilości wstawionych kurcząt o upadki, bowiem ustawodawca w konstrukcji norm szacunkowych uwzględnia wszystkie koszty ponoszone przez prowadzącego działy w tym również upadki drobiu rzeźnego wynikające z procesu technologicznego.
W trakcie roku Wnioskodawca nie informował Naczelnika Urzędu o upadkach drobiu rzeźnego. Uważa takie stanowisko za nieprawidłowe, bowiem nie może być tak aby płacić podatek od czegoś co nie przyniosło dochodu. W tej mierze niektóre Urzędy Skarbowe informują aby w zeznaniu upadki uwzględniać.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest jasno podany przez ustawodawcę sposób rozliczania działów produkcji rolnej np. przy chowie i hodowli drobiu gdy hodowla trwa niepełny rok. Przepis art. 24 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których są ustalane różne normy szacunkowe, dochód z każdego rodzaju uprawy oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 4e, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy. Następny ust. 4d stanowi: ?Przepis ust. 4c stosuje się również w razie rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej.? Każdy hodowca wie, że proces chowu kurczaka rzeźnego nie trwa cały rok tylko kilka tygodni. Wszystkie urzędy do wyliczenia dochodu przyjmują ilość wstawień x norma szacunkowa. Natomiast przy produkcji drobiu nieśnego co niektóre urzędy dochód ustalają proporcjonalnie do liczby miesięcy w których trwała hodowla. Dlaczego przy ustalaniu dochodu z tytułu chowu/hodowli kurcząt rzeźnych nie uwzględnia się dochodu proporcjonalnie do ilości miesięcy trwania hodowli a w stosunku do kur nieśnych ilość miesięcy trwania chowu się uwzględnia.
Zatem, jest wątpliwe czy ustęp 4c dotyczy również chowu i hodowli drobiu. Również nie wynika z przepisów omawianej ustawy czy wstawienie w trakcie roku kurcząt i kur niosek należy interpretować jako rozpoczęcie prowadzenia działów specjalnych w trakcie roku. Wskazać należy, że ustawodawca nie definiuje rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. Trudno zatem dociec czy zaprzestanie oznacza likwidację działalności, czy zmianę rodzaju produkcji, czy też wstawienie w trakcie roku określonej ilości produkcji. W deklaracji PIT-6 nie ma kolumny/wiersza na wpisanie daty wstawienia do produkcji działów specjalnych produkcji rolnej lub ilości miesięcy w jakim trwać będzie ta produkcja. Pewnym jest, że podatnik który w deklaracji PIT-6 zadeklaruje prowadzenie w następnym roku określonej ilości produkcji kur nieśnych (produkcja jaj konsumpcyjnych), a wstawi je dopiero np. w miesiącu czerwcu, to Urząd przyjmie wyliczenie dochodu jako iloczyn ilości deklarowanej i normy szacunkowej i jego dochód będzie dużo większy niż podatnika co nic nie zadeklaruje w PIT-6 a dopiero w czerwcu następnego roku poinformuje Naczelnika Urzędu o wstawieniu określonej ilości kur nieśnych, a urząd ustali mu dochód z uwzględnieniem okresu chowu kur proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których ten chów był prowadzony.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Natomiast zgodnie z treścią art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro?, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Stosownie do zapisu art. 2 ust. 3a ustawy podatkowej nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Zgodnie z art. 24 ust. 4 ww. ustawy dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Stosownie do zapisu art. 24 ust. 4a cyt. ustawy normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:
1. upraw w szklarniach i tunelach foliowych - od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian, 2. upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy, 3. wylęgarni drobiu - od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu, 4. zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych, 5. hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b)-h) załącznika nr 2 - od 1 sztuki zwierząt sprzedanych, 6. hodowli ryb akwariowych - od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.
Zgodnie z art. 24 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których są ustalane różne normy szacunkowe dochodu, dochód z każdego rodzaju uprawy oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 4e, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy.
W stanie prawnym obowiązującym w 2006 r. załącznik nr 2 do ww. ustawy został opublikowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 201, poz. 1663).
Powyższy załącznik do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.
W załączniku nr 2 do ww. ustawy wymieniono m.in. w pkt 5a drób rzeźny, dla których norma szacunkowa dochodu od 1 sztuki wynosi 0,11 zł oraz w pkt 6f ?kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)?, dla których norma szacunkowa dochodu od 1 sztuki wynosi 1,77 zł.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w roku 2006 Wnioskodawca prowadził produkcję drobiu rzeźnego w rozmiarze 19.700 szt., którą dla wyliczenia dochodu rocznego należy pomniejszyć o upadki w ilości 572 szt. oraz produkcję kur nieśnych (produkcja jaj konsumpcyjnych) w rozmiarze 30.000 szt.
Z treści przepisu art. 24 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym wynika, iż dla produkcji drobiu rzeźnego i kur nieśnych ustawodawca nie przewidział ustalania dochodu proporcjonalnie do ilości miesięcy trwania hodowli, powyższy sposób wyliczania dochodu odnosi się tylko do prowadzenia upraw.
Zatem dla prawidłowego wyliczenia dochodu rocznego z tytułu prowadzonej hodowli Wnioskodawca powinien przyjąć ilość wstawień drobiu rzeźnego i kur nieśnych x norma szacunkowa bez uwzględniania okresu hodowli, tj. 19.128 szt. x 0,11 zł w zakresie hodowli drobiu rzeźnego i 30.000 szt. x 1,77 zł w zakresie hodowli kur niosek.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Dodano: Wto Mar 09, 2010 10:24 pm
aspa
Ostatnio rozmawiałam ze znajomą i chciałam coś przedyskutować, czy u Was w US-ach też tak jak u niej, po wpłynięciu PIT-6 wydajecie postanowienie o wszczęciu postępowania, potem normalnie zawiadomienie, analiza, a potem wydajecie decyzję dot. zaliczek, czy robicie to bez wszczęcia.
PIT-6 jest to: Deklaracja do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych. Do tej pory nie wszczynaliśmy postępowania podatkowego celem dokonania wymiaru. Podobnie jak po złożeniu PIT-16 czy PIT-37. To wszczynanie i ta cała heca z tą procedurą nabiera niebotycznych rozmiarów. Mój podatnik jak świadczył usługi budowlane w Niemczech (tak naprawdę to zgłosił samozatrudnienie i kopał rowy) i przyszedł urząd Niemiecki na kontrolę to wydał mu decyzję wymiarową bez wszczynania i z uzasadnieniem na pól strony. W decyzji podano ile ma zapłacić i do kiedy, powołano ich ustawę i podano skutki karne w razie braku wpłaty.
09 mar 2010, 21:54
Re: Działy specjalne produkcji rolnej
Jak zachować się w sytuacji gdy podatnik zgłosil w ciągu roku likwidację działów specjalnych produkcji rolnej? Traktować tą likwidację tak jak zgłoszenie zmiany, która nie skutkuje zmianą decyzji ustalajacej wysokośc zaliczek na podatek dochodowy (jedynie zamknąć obowiązek) czy wydać decyzję w trybie 254 op?
05 cze 2013, 13:24
Re: Działy specjalne produkcji rolnej
Wydaje mi się, że jeżeli to zaprzestanie ( likwidacja ) w ciągu danego roku podatkowego dotyczyła działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie upraw ( a nie produkcji zwierzęcej - np. chowu i hodowli ), to w świetle art. 24.4c i 4d updof zasadnym byłoby wydanie decyzji zmieniającej na podstawie art. 254 Op.
26 cze 2013, 09:00
Re: Działy specjalne produkcji rolnej
co prawda nie wydaję juz takich decyzji, ale miałam raz sytuację, że podatniczka zgłosiła zmiany w stanie ilości zwierząt i zmieniłam jej decyzję. Nawiązując do upraw to dochód wyliczałam proporcjonalenie. Wg mnie każda zamiana powinna skutkowac decyzją zmieniającą bo po ten przepis mówiący o obowiązku inf. o zmianach bodajże w ciągu 7 dni. Ja nie robiłam wszczęcia, pit-6 traktowałam jako wszczęcie na wniosek podatnika.
26 cze 2013, 09:17
Re: Działy specjalne produkcji rolnej
W związku z kolejnym sezonem na obróbkę PIT-6 proszę powiedzcie mi kiedy wydajecie decyzję na rok przyszły tj.2015, bo dostaję rozdwojenia . Z Ord.podat. i regulaminu wewnętrznego jest miesiąc na wydanie decyzji , ale przecież termin miesięczny mija w 2014r. a wtedy rozporządzenie o normach szacunkowych jeszcze nie obowiązuje.
19 lis 2014, 08:11
Re: Działy specjalne produkcji rolnej
Do każdego PIT-6 wydajemy przedłużenie z art. 140. Postępowanie nie może być zakończone w terminie, o którym mowa w art. 139 z uwagi że rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych wchodzi w życie z dniem 01.01.2015. Takie też mamy wytyczne z naszej IS. Traktujemy PIT-6 jako wszczęcie na wniosek.
19 lis 2014, 19:28
Re: Działy specjalne produkcji rolnej
Czyli wszystkie decyzje wychodzą z dniem 02.01.2015
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników