Forum skarbowców
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/

Koszty upomnienia w 2012 r.
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=6&t=2523
Strona 1 z 1

Autor:  grakar [ 17 sty 2012, 09:22 ]
Tytuł:  Koszty upomnienia w 2012 r.

bardzo proszę napiszcie jak będziecie postępować z kosztami upomnienia w 2012r. po wykresleniu § 5 zarządzenia Ministra Finansów Nr 54 z dnia 23.12.2010r. w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych .... (Dz.Urz. MF Nr 15 poz. 62).  Począwszy od 2012r. zniknął zapis o treści: Jeżeli realizacja zobowiązania podatkowego następuje po doręczeniu zobowiązanemu upomnienia lub po wszczęciu egzekcuji administracyjnej, w pierwszej kolejności pokrywa sie koszty upomnienia, a pozostałą kwotę dzieli się na pokrycie należności głównej i należnych odsetek zazwłokę, według zasad okreslonych w art. 55 § 2 OP.

Autor:  tues [ 17 sty 2012, 09:35 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Mamy pobierać po zaksięgowaniu kwoty głównej i odsetek. Tak jest na dzień dzisiejszy. Na dobrą sprawę w art. 55 § 2 OP nie ma wzmianki o kosztach upomnienia, więc na upartego możnabyłoby nie pobierać tej kwoty z wpłaty. Normalnie dobrowolność w płaceniu - kto chce płaci te 8,80 a kto nie - to ma odpuszczone grzechy.

Autor:  Komcie [ 18 sty 2012, 09:58 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Moim zdaniem zarządzenia nr 54 rozstrzyga sprawę niezrealizowanych kosztów upomnienia. Skoro konto 285 Ma (§37 ust 2)wykazuje saldo m.in. naleleżnych a niezrealizowanych z tytułu przypisu kosztów upomnienia, a § 2 ust 6 tegoż zarządzenia pozwala na przypisywanie lub odpisywanie kosztów upomnienia, to w przypadkach niezapłacenia przez Podmiot  należnych kosztów upomnienia należy je przypisać na koncie szczegółowym Podatnika (dokument POLTAX: ODS-D rodzaj 6), gdyż korespondencja z kontem 271 i egzekwować w myśl ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Oczywiście jest pytanie o ekonomikę działania (8,80)???
Pozdrówko  pije-===[

Autor:  Ksiegowiec [ 19 sty 2012, 22:31 ]
Tytuł:  Księgowanie na koszty upomnień - RP

Witam,
Pojawiła się u nas informacja, iż w jakimś rozporządzeniu MF uchylono artykuł, który mówił o tym, że księgując wpłaty, w pierwszej kolejności pobieramy koszty upomnienia.
Znacie sprawe? U nas kierownik rzucił hasło, a my się głowimy :mur:
Jeśli to prawda to może to doprowadzić do znacznego zmniejszenia poboru tychże kosztów, jeśli np będziemy księgować wpłatę podatnika (100,00 zł) na zaległość w kwocie 100,00 zł, gdzie koszty upomnienia są należne, a tutaj akurat nie wychodzą odsetki, to księgując najpierw na należność główną zlikwidujemy przypis wiążąc go w całości z wpłatą, tym samym koszty upomnienia pójdą w zapomnienie.
I jak to się ma do prób osiągnięcia wzrostu ściągalności podatków?

Autor:  tues [ 19 sty 2012, 22:41 ]
Tytuł:  Re: Księgowanie na koszty upomnień - RP

Proszę http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=6&t=2523.

Autor:  dominiq [ 21 sty 2012, 13:26 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

przeczytać należy zapis art. 15 uopea - moim zdaniem koszty upomnienia są należne po skutecznym jego doręczeniu i można je dochodzić po dokonaniu przypisu - nie odpuszczałbym zaniechania poboru kosztów upomnienia, tym bardziej że stanowią dochody Budżetu Państwa. Słusznie zauważono, że funkcjonowanie konta syntetycznego 285 w księgach - potwierdza powstanie należności wobec Budżetu -  skoro tak należałoby je zrealizować. Brak rozwiązania technicznego nie zwalnia od zaniechania poboru tych kosztów.

Proponuje przeanalizować przykład:
- 1. doręczono upomnienie - wpłata po doręczeniu  ale przed wystawieniem tytułu - koszty się nie wygenerują.
-2. wpłata na konto RP po doręczeniu upomnienia i wystawieniu tytułu wykonawczego - RP urealnia do zera tytuł - a Egzekucja windykuje koszty upomnienia wykazane na drugiej stronie tytułu.

W obu przypadkach koszty są należne - problem jak je zwindykować w opisanym 1 pkt.  - byłbym ostrożny żeby zaniechać ich poboru - dyscyplina finansów.....

Autor:  Ksiegowiec [ 31 sty 2012, 20:40 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Bardzo bym prosił o zaprezentowanie waszego obecnego sposobu postępowania w zakresie księgowania na poczet kosztów upomnień, a także, a może przede wszystkim poproszę o info skąd wiecie o tym, że ten zapis został wykreślony z rozporządzenia ? Nigdzie nie mogę znaleźć źródła.

Autor:  ibu [ 31 sty 2012, 20:51 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Eh.............. jeżeli masz dostęp do lexa albo podobnego programu to sobie  prześledź  § 5 zarządzenia Ministra Finansów Nr 54 z dnia 23.12.2010r. w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych (Dz.Urz. MF Nr 15 poz. 62), jeżeli nie masz dostępu do owych dobrodziejstw, a podejrzewam, że raczej nie to wejdź na stronę Sejmu i tam też będzie powyższe zarządzenie, i jego nowelizacja.(o ile strona działa  :rotfl:). A jak postępować .....

Autor:  Ksiegowiec [ 31 sty 2012, 21:28 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Znalazłem tą nowelizację zarządzania, dzięki za info ;)
Otóż tak się składa, ze mam dostęp do Lexa, tylko, że jak sprawdzałem tam jeszcze wczoraj to zarządzanie nr 54 to stan obowiązujący na dzień 30.01.2011 r. zawierał § 5 więc stąd moje wątpliwości :mur:  Cóż, albo Lex jest słabo aktualizowany, albo coś przeoczyłem :czytaj:

Pozostaje jednak nadal aktualne pytanie o sposób postępowania w tej kwestii, czy otrzymał ktoś może jakieś wytyczne? Słyszałem, że część urzędów z uwagi na brak owych wytycznych postępuje tak jak przed zmianą przepisów...

Autor:  wowo [ 31 sty 2012, 21:34 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Radzę: Korzystaj w takich świeżych sprawach z lexa online , tam jest wszystko na bieżąco.

Autor:  agusiach31 [ 04 kwi 2013, 07:18 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Witam! bardzo proszę o radę jak prawidłowo wprowadzić koszty upomnienia na formularzu ODS-D. problem jest w tym że po wprowadzeniu powodu 6 ( koszty upomnień ) i wpisaniu kwoty 8,80 system pokazuje błąd i chce kwoty 9,00 zl. O co chodzi, przeciez koszty upomnień nie podlegają zaokrągleniu. Proszę o informację czy mieliście takie przypadki. Dodam że chodzi o decyzję o przerzuceniu odpowiedzialności na spadkobiercę.
Pozdrawiam!

Autor:  sylwiq [ 04 kwi 2013, 20:23 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Szczerze powiedziawszy nie wiem, czy w któryś US została podjęta decyzja o wprowadzaniu kosztów upomnienia.

Autor:  agusiach31 [ 05 kwi 2013, 07:53 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Ale dlaczego, przecież zgodnie z ordynacją spadkobierca odpowiada również za koszty upomnienia!  :mellow:

Autor:  kandyo [ 31 paź 2014, 11:08 ]
Tytuł:  Re: Koszty upomnienia w 2012 r.

Czy ktoś wie co teraz robimy z wpłatą jeśli nie pokrywa kosztów upomnienia? ekonomika działania uległa trochę zmianie z powodu zwiększenia kosztów upomnienia z 8,80 na 11,60, ale po co komu taka papierkowa robota jeśli można by po prostu załatwić sprawę postanowieniem o zarachowaniu wpłaty.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/