od tego roku ten dzień ma być obchodzony jako dzień skarbowca
18 maja 2008, 09:38
Jubileusz skarbowości w Polsce 31 lipca 1919 - 31 lipca 2008.
Rok 2008 jest dla skarbowców rokiem jubileuszu 90-lecia administracji skarbowej w Polsce i jubileuszu 25-lecia reaktywowania izb i urzędów skarbowych.
Po 123 latach zaborów w 1918r. przed władzami niepodległego państwa polskiego stanęło zadanie budowy aparatu skarbowego. Szczególna trudność omawianego zadania polegała na tym, że na terenie objętym przez odrodzoną państwowość polską funkcjonowało co najmniej 6 systemów skarbowych będących spadkiem po trzech zaborach.
Można przyjąć, że początkiem budowy aparatu skarbowego na szczeblu centralnym był dzień 3 stycznia 1918r., w którym to dniu dekretem Rady Regencyjnej w Warszawie powołano Ministerstwo Skarbu – najwcześniej na obszarze byłej dzielnicy rosyjskiej. Ministerstwu Skarbu podlegało 12 „Delegacji Skarbowych” oraz Zarządy Skarbowe dla Miasta Warszawy i Łodzi.
Zasady organizacji skarbowości w odrodzonym państwie polskim określała ustawa z dnia 31 lipca 1919r. o tymczasowej organizacji władz i urzędów skarbowych. Wprowadzała ona m. in. trójstopniowy model organizacji administracji skarbowej, złożony z Ministerstwa Skarbu, izb skarbowych oraz podległych im: - urzędów ds. podatków bezpośrednich i opłat (przynajmniej 1 w każdym powiecie), - urzędów ds. akcyzowych i monopolowych, - kas skarbowych, które pobierały wszelkie wpływy państwowe.
Sprawy celne zostały z całej organizacji wydzielone i oddane w zarząd Dyrekcjom Ceł podległym bezpośrednio Departamentowi Ceł Ministerstwa Skarbu.
Izby Skarbowe miały być w każdym województwie. Były one władzą nadzorczą i instancją orzekającą w II instancji w zakresie podatków bezpośrednich, podatku spadkowego i od darowizn, opłaty skarbowej oraz w zakresie podatków pośrednich i monopoli. Wykonywała władzę i nadzór nad urzędnikami Izby i urzędów skarbowych.
Izba Skarbowa podzielona była na 5 wydziałów: > ogólny, > podatków bezpośrednich, > kasowo-rachunkowy, > akcyz i monopoli, > opłat skarbowych. Niektóre Izby posiadały szósty wydział – Izba we Lwowie emerytalny, Izby w Poznaniu, Krakowie i Warszawie emerytur i rent. Wydziały podzielone były na oddziały.
Na czele Izby stał dyrektor natomiast wydziałami zarządzali naczelnicy wydziałów. Odpowiednio do tej struktury zorganizowano wewnętrzną pracę urzędów.
W roku 1932 doszło do pewnej konsolidacji służb skarbowych, w ramach której w miejsce urzędów podatków i opłat powstały urzędy skarbowe, w których gestii znalazły się czynności wykonywane dotąd przez kasy skarbowe. Rok później, przede wszystkim na skutek wejścia w życie ustawy o przejęciu egzekucji administracyjnej przez władze skarbowe doszło do wyodrębnienia działów egzekucji administracyjnej.
Ostateczny kształt organizacji władz skarbowych został ustanowiony w rozporządzeniu Ministra Skarbu z dnia 23 lutego 1939r. o organizacji i zakresie działania izb skarbowych i podległych im urzędów i organów wykonawczych. Na przeszkodzie dalszemu rozwojowi skarbowości stanęła II wojna światowa.
W okresie powojennym proces odbudowy administracji skarbowej napotykał na problemy podobne do tych z roku 1918. Władze naczelne podkreślały potrzebę szybkiej odbudowy aparatu skarbowego I i II instancji a więc przede wszystkim izb i urzędów skarbowych.
Ustawa z dnia 7 marca 1950 r. przekształciła urząd ministra skarbu w urząd ministra finansów. Natomiast ustawa z dnia 20 marca 1950r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej zniosła m. in. wszystkie terenowe władze I i II instancji podległe dotychczas ministrowi finansów, postanawiając, iż dotychczasowy zakres właściwości zniesionych organów odpowiedniego stopnia przejmą rady narodowe i ich organa.
I tak: => zadania izb skarbowych przejęły wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych, => zadania urzędów skarbowych przejęły wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie. Reforma organów władzy i administracji terenowej przeprowadzona w trzech etapach w latach 1972, 1973, 1795 przyniosła znaczne zmiany strukturalne terenowego aparatu państwowego.
Za przełomowy dla funkcjonowania administracji skarbowej uznać należy rok 1982, kiedy to uchwalono ustawę z dnia 29 grudnia 1982r. o urzędzie Ministra Finansów oraz urzędach i izbach skarbowych. Wspomniana ustawa weszła w życie 1 stycznia 1983r., reaktywując izby i urzędy skarbowe.
W momencie powstania z dniem 1 stycznia 1983r. podstawowe zadania urzędów w zakresie podatków realizowane były na podstawie ustaw: - z 16 grudnia 1972 o podatku dochodowym – ustawa ta regulowała opodatkowanie osób fizycznych i prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, - z 16 grudnia 1972r. o podatku obrotowym - ustawa ta regulowała opodatkowanie działalności zarobkowej w zakresie rzemiosła, handlu, przemysłu i usług i zajęć zarobkowych wykonywanej przez osoby fizyczne, osoby nie mające osobowości prawnej i prawne.
Podstawowymi formami opodatkowania w tym czasie były: -zasady ogólne, -ryczałt spółdzielczy, -ryczałt ewidencjonowany, -karta podatkowa i opłata skarbowa. Zmiany jakie zostały wprowadzone od 1 stycznia 1992r. w systemie podatkowym podporządkowane były realizacji podstawowego celu, jakim był rozwój przedsiębiorczości i zmierzały do zapewnienia równorzędnych, stabilnych warunków funkcjonowania i rozwoju wszystkim podmiotom gospodarczym, a jeśli chodzi o osoby fizyczne równych obciążeń podatkowych ich dochodów, niezależnie od tego, jakich rodzajów działalności czy też z jakich źródeł te dochody były uzyskiwane.
Wejście w życie z dniem 1 stycznia 1992r. podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. powiązane było z utratą mocy prawnej z tym dniem następujących ustaw: > z 7 lutego 1949r. o podatku od wynagrodzeń, > z 16 grudnia 1972r. o podatku dochodowym, > z 26 lutego 1982r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej w części dotyczącej podatku od płac, > z 28 lipca 1983r. o podatku wyrównawczym, > z 15 listopada 1984r. o podatku rolnym – w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.
Następną zmianą w systemie podatkowym było uchylenie z dniem 5 lipca 1993r. ustawy o podatku obrotowym i wprowadzenie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Ustawa ta uchylała akty prawne normujące zasady opodatkowania podatkiem obrotowym i jednocześnie wprowadziła trzy nowe i odrębne konstrukcje podatkowe: > powszechny, potrącalny i wielofazowy podatek od towarów i usług, > podatek „graniczny”, będący odrębnym uregulowaniem podatku VAT w zakresie importu towarów, > podatek akcyzowy, będący podatkiem konsumpcyjnym dotyczącym towarów o wysokiej akumulacji zysku.
W połowie 1990r. Ministerstwo Finansów podjęło decyzję, że wraz z przebudową polskiego systemu podatkowego tworzony będzie system informatyczny dla celów podatkowych, budowany w oparciu o architekturę systemów otwartych. W ślad za tą decyzją powstał Departament Informatyki, który oprócz podstawowej funkcji czyli budowy informatycznego systemu podatkowego podjął się zadań związanych z informatyczną obsługą budżetu państwa i wdrażania biurowych systemów komputerowych. W lipcu 1990r. Ministerstwo Finansów podpisało kontrakt z firmą BULL. Następuje wykreowanie nazwy POLTAX – Podatkowego Systemu Informatycznego, który został pomyślany jako długofalowe przedsięwzięcie służb podatkowych, którego celem jest zapewnienie efektywnych i skutecznych metod: poboru, dystrybucji, planowania i kontroli należności budżetowych.
Z dniem 1 stycznia 1996r. weszła w życie oczekiwana przez służby finansowe ustawa z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników zwana ustawą o NIP. Stworzyła ona podstawy do wprowadzenia powszechnego systemu rejestracji, ewidencji i identyfikacji podatników i płatników obowiązujących w Polsce podatków i należności budżetowych. Przed nami kolejne wyzwanie projekt e-Deklaracje.
A za rok strzeli nam 90-tka! :piwo:
____________________________________ Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.
Ostatnio edytowano 18 maja 2008, 09:59 przez Nadir, łącznie edytowano 1 raz
18 maja 2008, 09:52
31 lipca to super termin na obchody. Raczej będzie ciepło i moga być nawet letnie igrzyska
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
18 maja 2008, 23:34
Połowa skarbowców na urlopach w tym czasie ... :zeby:
19 maja 2008, 18:34
Nadir
(...) A za rok strzeli nam 90-tka! :piwo:
A za jedenaście okrągła setka. Zdążysz jeszcze hucznie poświętować i udasz się na zasłużoną emeryturę :piwo: Może nawet jakiś order dostaniesz?
19 maja 2008, 18:41
śruba
od tego roku ten dzień ma być obchodzony jako dzień skarbowca
Skąd ta pewność że w ogóle będą jakieś obchody ?
____________________________________ always look on the bright side of life
20 maja 2008, 12:38
Czy ktoś może mi napisać co to znaczy obchody Dnia Skarbowca dla pracownika małego US oddalonego 100 Km od IS ?? Może z tej okazji dostaniemy kubek z napisem Urząd przyjazny podatnikowi ??? Bo jedynie widzę tutaj okazję do kolejnego lansu przez MF i Dyrekcje Izb Skarbowych. Skąd się weźmie kasa na te imprezy ? Z naszą opinią wśród społeczeństwa obchody będą utajnione. Ja proponuje Dzień Chłosty Skarbowców - ten miałby popularność. To wszystko jest dołujące.
Ostatnio edytowano 20 maja 2008, 14:10 przez warzywko, łącznie edytowano 1 raz
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników