Projekt nie będzie poddawany konsultacjom.
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Projekt z dnia 10 marca 2008 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia ........... 2008 r.
w sprawie trybu powołania komisji i przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego
Na podstawie art. 5 ust. 5d ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, Nr 273, poz. 2703 i z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb powołania komisji do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej lub naczelnika urzędu skarbowego, zwanej dalej „komisją";
2) tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej lub naczelnika urzędu skarbowego, zwanego dalej ..konkursem";
3) sposób dokumentowania spełnienia wymogów przystąpienia do konkursu.
§ 2. 1. W celu przeprowadzenia konkursu minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje pięcioosobową komisję, do której zadań należy w szczególności:
1) sprawdzanie prawidłowości i kompletności zgłoszeń do konkursu;
2) zatwierdzanie testów zawodowych i zadań sytuacyjnych oraz wzorców odpowiedzi;
3) przeprowadzanie konkursu, a w szczególności zapewnienie jego prawidłowego przebiegu;
4) ustalenie wyników konkursu.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje członków komisji spośród
przedstawicieli komórek organizacyjnych Ministerstwa Finansów właściwych w sprawach:
1) związanych z organizacją, zarządzaniem i nadzorem nad funkcjonowaniem izb skarbowych i urzędów skarbowych;
2) polityki kadrowej i szkoleniowej w resorcie finansów;
3) podatku od towarów i usług;
4) podatków dochodowych.
3. Przedstawicielem komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 2 pkt 1 może być
wyłącznie jej dyrektor lub jego zastępca.
4. W skład komisji nie może być powołana osoba, która jest małżonkiem uczestnika konkursu lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie, albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
5. Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 4, zostaną ujawnione po powołaniu komisji, minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje odpowiedniej zmiany w składzie komisji. Czynności komisji dokonane przed zmianą uznaje się za nieważne.
§ 3. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznacza i odwołuje przewodniczącego komisji spośród jej członków.
2. Przewodniczący komisji organizuje prace komisji.
§ 4. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach, mających charakter niejawny.
2. Z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół, który podpisują członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
3. W celu wykonania zadań komisja podejmuje uchwały w obecności co najmniej trzech członków komisji.
4. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu w głosowaniu jawnym, bez możliwości wstrzymania się od głosu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
5. Uchwały podpisują wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
6. Członek komisji ma prawD zgłosić zdanie odrębne do uchwały, które podlega zaprotokołowaniu.
7. Obsługę kancelaryjną komisji, w tym przygotowanie testu zawodowego i zadań problemowych oraz sporządzanie protokołów z posiedzeń komisji, zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa Finansów właściwa w sprawach związanych z organizacją zarządzaniem i nadzorem nad funkcjonowaniem izb skarbowych i urzędów skarbowych.
§ 5. 1. Komisja zatwierdza testy zawodowe i zadania problemowe wraz z wzorcami odpowiedzi.
2. Propozycje pytań do testów zawodowych, zadań problemowych oraz wzorce odpowiedzi opracowują wyznaczone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych komórki organizacyjne Ministerstwa Finansów.
3. Propozycje pytań, zadań problemowych oraz wzorce odpowiedzi, o których mowa w ust. 2. mają charakter niejawny.
§ 6. 1. Konkurs ogłasza minister właściwy do spraw finansów publicznych.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów i na tablicach ogłoszeń w jednostkach podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych. Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1) określenie stanowiska, na które przeprowadzany jest konkurs;
2) wymagania, od których spełnienia uzależnione jest dopuszczenie uczestnika do konkursu;
3) określenie zakresu wiedzy zawodowej niezbędnej na dane stanowisko;
4) określenie wymaganych dokumentów oraz sposobu ich składania:
5) termin i miejsce składania dokumentów.
3. Termin składania dokumentów, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, nie może być krótszy niż 14 dni od daty opublikowania ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
§ 7. Osoby biorące udział w przygotowaniu i przeprowadzaniu konkursu nie mogą do niego przystąpić.
§ 8. 1. Uczestnik konkursu jest obowiązany do złożenia:
1) zgłoszenia do konkursu;
2) kwestionariusza osobowego ze zdjęciem:
3) zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu w urzędzie lub organie podległym ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;
4) odpisów lub potwierdzonych za zgodność z oryginałem, przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie, kopii dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia:
5) odpisów lub potwierdzonych za zgodność z oryginałem, przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie, kopii świadectw pracy;
6) oświadczenia o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi;
7) pisemnej zgody na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych;

oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji.
2. Uczestnik konkursu składa zgłoszenie do konkursu wraz z kompletem dokumentów, o
których mowa w ust. 1 pkt 2-8, osobiście lub przesyłką pocztową poleconą z dopiskiem
„konkurs na stanowisko...". W razie złożenia dokumentów przesyłką pocztową, za datę ich
złożenia uważa się datę stempla pocztowego.
3. Jeżeli do zgłoszenia nie zostały dołączone dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8,
komisja wzywa do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, z
pouczeniem, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje odmowę
dopuszczenia do udziału w konkursie.
§ 9. 1. Komisja, na podstawie złożonych przez uczestnika konkursu dokumentów, podejmuje uchwałę o dopuszczeniu lub odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie.
2. Komisja podejmuje uchwałę o dopuszczeniu uczestnika do konkursu po stwierdzeniu, że spełnia on warunki określone w ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych oraz, że złożył zgłoszenie do konkursu wraz z kompletem dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2-8. w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie lub w terminie, o którym mowa w § 8 ust. 3.
3. Przewodniczący komisji zawiadamia uczestników konkursu dopuszczonych do wzięcia udziału w konkursie o terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu, w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 2.
4. W przypadku odmowy dopuszczenia do udziału w konkursie przewodniczący komisji, w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały, zawiadamia uczestnika o przyczynie odmowy dopuszczenia do konkursu.
§ 10. Konkurs składa się z dwóch części:
1) sprawdzianu wiedzy zawodowej;
2) oceny predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych.
§ 11. 1. Wiedza zawodowa sprawdzana jest za pomocą 2 zadań problemowych oraz pisemnego testu zawodowego jednokrotnego wyboru, zawierającego 50 pytań.
2. Zakres tematyczny testu zawodowego obejmuje wybrane zagadnienia prawa konstytucyjnego, materialnego i proceduralnego prawa podatkowego, prawa Unii Europejskiej, prawa administracyjnego, egzekucji administracyjnej, prawa karnego skarbowego, rachunkowości, finansów publicznych, zamówień publicznych, prawa cywilnego i handlowego, prawa pracy, przepisów o służbie cywilnej, organizacji i zarządzania w
administracji podatkowej oraz aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze.
3. Zadania problemowe dotyczą zagadnień prawa podatkowego.
4. Test zawodowy oraz treść zadań problemowych do czasu przedstawienia ich uczestnikom konkursu mają charakter niejawny.
§ 12. Oceny predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych dokonuje się na podstawie wypowiedzi ustnych uczestnika konkursu w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z członkami komisji.
§13.1. Część konkursu obejmująca sprawdzian wiedzy zawodowej trwa 2 godziny.
2. Test zawodowy jest oceniany w następujący sposób:
1) odpowiedź prawidłowa - 1 punkt;
2) odpowiedź nieprawidłowa - zero punktów;
3) brak odpowiedzi - zero punktów.
3. Za rozwiązanie zadania problemowego przyznaje się od 1 do 5 punktów, za nieprawidłowe
rozwiązanie zadania problemowego, bądź w przypadku jego nierozwiązania punkty nie
zostają przyznane.
4. Wyłączną podstawę oceny stanowią odpowiedzi udzielone przez uczestnika konkursu w sposób trwały i umożliwiający czytelność.
5. Punkty otrzymane z części konkursu obejmującej sprawdzian wiedzy zawodowej sumuje się.
6. Warunkiem dopuszczenia do drugiej części konkursu, o której mowa w § 10 pkt 2, jest otrzymanie co najmniej 45 punktów, w tym co najmniej 40 punktów z testu zawodowego oraz co najmniej 5 punktów za rozwiązanie zadań problemowych.
§ 14. Predyspozycje i zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze oceniane są w skali od 0 do 30 punktów przez każdego członka komisji. Ocenę stanowi średnia arytmetyczna sumy punktów przyznanych przez wszystkich członków komisji.
§ 15. Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z uczestników uzyska łącznie z obu części konkursu co najmniej 68 punktów.
§ 16. 1. Sprawdzian wiedzy zawodowej przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu, w warunkach umożliwiających uczestnikom samodzielną pracę, pod nadzorem co najmniej dwóch członków komisji wyznaczonych przez przewodniczącego komisji. Do dokonania określonych czynności techniczno-obsługowych, związanych z przeprowadzeniem konkursu, przewodniczący komisji może upoważnić osoby niebędące członkami komisji.
2. Uczestnicy nie mogą wnosić do pomieszczenia żadnych materiałów pomocniczych.
3. Przed wejściem na salę uczestnik konkursu obowiązany jest okazać dowód tożsamości i własnoręcznym podpisem potwierdzić na liście obecności udział w konkursie.
4. Przed rozpoczęciem konkursu członek komisji informuje uczestników o jego zasadach i czasie trwania oraz o sposobie oceny, a także o sposobie i terminie powiadomienia o wynikach konkursu.
5. Uczestnik konkursu otrzymuje kopertę z indywidualnym kodem oraz test zawodowy, zadania problemowe i arkusze opatrzone pieczęcią Ministerstwa Finansów.
6. Z udziału w konkursie wyklucza się uczestnika, który korzystał z cudzej pomocy, posługiwał się materiałami pomocniczymi, porozumiewał sic z innym uczestnikiem lub w inny sposób zakłócał przebieg konkursu.
7. Opuszczenie pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs, jest równoznaczne z jego zakończeniem, z zastrzeżeniem ust. 8. Przed opuszczeniem pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs, uczestnik konkursu zwraca otrzymane materiały członkom komisji.
8. W wyjątkowych przypadkach, w szczególności uzasadnionych stanem zdrowia uczestnika konkursu, przewodniczący komisji lub członek komisji, pod którego nadzorem odbywa się sprawdzian wiedzy zawodowej może wyrazić zgodę na opuszczenie przez niego sali. Na czas nieobecności uczestnik konkursu przekazuje członkom komisji otrzymane materiały. Członek komisji odnotowuje w przekazanych materiałach czas nieobecności.
9. Sprawdzeniu podlegają jedynie odpowiedzi udzielone na arkuszach opatrzonych pieczęcią Ministerstwa Finansów.
10. Sprawdzenia testów zawodowych i zadań problemowych dokonują członkowie komisji lub wyznaczeni przez przewodniczącego komisji lub, w jego zastępstwie, przez członka komisji - pracownicy komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów właściwej w sprawach związanych z organizacją, zarządzaniem i nadzorem nad funkcjonowaniem izb skarbowych i urzędów skarbowych, pod nadzorem co najmniej jednego członka komisji.
§ 17. 1. Konkurs kończy się ustaleniem przez komisję, w formie uchwały, jego wyniku.
2. O kolejności miejsca zajętego w konkursie decyduje suma punktów uzyskanych przez uczestnika w obu częściach konkursu.
3. O wyniku konkursu przewodniczący komisji zawiadamia pisemnie uczestników konkursu w terminie 7 dni od dnia jego zakończenia.
4. Listę uczestników konkursu, którzy z obydwu części uzyskali łącznie co najmniej 68 punktów komisja przedstawia niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§ 18. Jeżeli konkurs nie wyłoni przynajmniej jednego kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza konkurs ponownie w terminie 30 dni od dnia zakończenia poprzedniego konkursu.
§ 19. W terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, o którym mowa w § 17 ust. 3, uczestnik konkursu ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby.
§20. 1. Uczestnik konkursu może złożyć odwołanie od wyniku konkursu do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni
od dnia jego otrzymania.
3. W przypadku uznania odwołania minister właściwy do spraw finansów publicznych umieszcza odwołującego się na liście, o której mowa w § 17 ust. 4, lub zmienia na niej kolejność zajętych miejsc.
§ 21. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może unieważnić konkurs, jeżeli stwierdzi, że konkurs został przeprowadzony niezgodnie z przepisami rozporządzenia.
2. W przypadku unieważnienia konkursu stosuje się odpowiednio § 18.
§ 22. Konkursy, które na dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zostały ogłoszone ale nie zakończone, unieważnia się.
§ 23. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 października 2003 r. w sprawie trybu powołania Komisji i przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. Nr 187, poz. 1826).
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów
UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym kwestie związane z przeprowadzaniem konkursów na stanowiska dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 października 2003 r. w sprawie trybu powołania Komisji i przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. Nr 187, poz. 1826). Rozporządzenie to od czasu jego wydania w roku 2003 nie było nowelizowane i jak wykazała dotychczasowa praktyka w wielu kwestiach wymaga zmiany lub doprecyzowania z uwagi na fakt. że nie zawiera określonych regulacji bądź też regulacje te są niepełne, albo ich kształt stwarza praktyczne trudności w przeprowadzaniu konkursów. Mając na uwadze, iż nowelizacja byłaby zbyt obszerna podjęto decyzję o opracowaniu projektu nowego rozporządzenia, z przyczyn następujących:
W szczególności niełatwo zrealizować postanowienia § 10 ust. 2 rozporządzenia, który stanowi, że obie części konkursu przeprowadzane są w jednym dniu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Takie brzmienie przepisu powoduje istotne komplikacje zarówno w przypadku, gdy przeprowadzanych jest wiele postępowań konkursowych jednego dnia, jak i w sytuacji, gdy do jednego postępowania zgłosiło się wielu kandydatów. Ze względów logistycznych istniały realne problemy z przeprowadzeniem obu części konkursu w tym samym dniu. Z tego powodu w projekcie rozporządzenia zrezygnowano z regulacji w tym zakresie. Pozwoli to na elastyczność ; dostosowanie miejsca przeprowadzenia konkursu i jego poszczególnych części do ilości konkursów oraz liczby zainteresowanych kandydatów. Ponadto zakres wiedzy zawodowej wymaganej od kandydata w § 11 ust. 2 rozporządzenia z dzisiejszej perspektywy uznać należy za daleko niewystarczający. Zakres ten nie obejmował bowiem m.in. zagadnień prawa Unii Europejskiej, które to kwestie - szczególnie w zakresie podatku od towarów i usług oraz pomocy publicznej - winien znać kandydat na stanowisko naczelnika urzędu skarbowego lub dyrektora izby skarbowej. Dotyczy to także problematyki prawa pracy oraz służby cywilnej, jako że zarówno na naczelniku urzędu skarbowego jak i na dyrektorze izby skarbowej spoczywają obowiązki pracodawcy. Zakres wymaganej wiedzy został więc znacząco rozszerzony (§11 ust. 2) w tym m.in. o zagadnienia z zakresu zamówień publicznych, prawa cywilnego i handlowego oraz aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze.
Obowiązujące rozporządzenie nie przewidywało procedury wzywania kandydata do uzupełnienia złożonych dokumentów. Tymczasem często zdarzało się, że kandydaci - z różnych względów, w tym przez nieuwagę - nie dołączali do zgłoszenia wymaganych dokumentów, które były w ich posiadaniu. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń celowym wydaje się stworzenie kandydatom takiej możliwości. Stąd też przewidziano ją w § 8 ust. 3 projektowanego rozporządzenia.
Rozporządzenie wymaga (§ 7) odpisów dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia oraz odpisów świadectw pracy. Tymczasem z art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych wynika, że uczestnikami postępowań konkursowych mogą być wyłącznie osoby będące aktualnie pracownikami jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów, a zatem dokumenty tych osób są w dyspozycji komórek kadrowych. Zasadne więc wydaje się wprowadzenie, jako alternatywnej wobec odpisów formy dokumentowania spełniania wymagań, kopii dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie. Stosowne postanowienia w tej kwestii zostały zapisane w § 8 ust. 1 projektu. W przepisie tym dodatkowo zobowiązano uczestnika konkursu, m.in. do wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych, wzorem rozwiązań funkcjonujących w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora urzędu kontroli skarbowej (Dz.U. Nr 210, poz. 2043, z póżn. zm.). W tym zakresie pod uwagę wzięto także wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 września 2005 r., sygn. 1 PK52/05 (OSNP 2006/13-14/204), z którego wynika, że odmowa wydania poświadczenia bezpieczeństwa stanowi podstawę odwołania ze stanowiska naczelnika urzędu skarbowego przez Ministra Finansów, choćby nie była decyzja^ ostateczną. Ponadto zobowiązano kandydata do złożenia oświadczenia o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, mając na uwadze, iż stanowiska naczelnika urzędu skarbowego i dyrektora izby skarbowej, zc swej istoty, wiążą się z dysponowaniem środkami publicznymi.
Obowiązujące rozporządzenie nie przewiduje zakazu uczestniczenia w konkursie osób, które biorą udział w jego przygotowaniu, ani regulacji umożliwiających weryfikację składu komisji ze względu na pokrewieństwo lub powinowactwo, albo inne okoliczności natury prawnej lub faktycznej, które dotyczą członka komisji i osoby biorącej udział w konkursie. Takie regulacje wydają się być konieczne dla przejrzystości procedur konkursowych, stąd też przewidziano je w projektowanym rozporządzeniu - § 2 ust. 4 i 5. W § 2 uregulowano także wyraźnie zadania komisji (ust. 1) oraz doprecyzowano jej skład (ust. 2), biorąc pod uwagę doświadczenia dotychczasowych konkursów, z których wynika merytoryczna celowość powoływania przedstawicieli wymienionych w tym przepisie komórek organizacyjnych w skład komisji. W § 4 i § 5 doprecyzowano, w porównaniu do stanu obowiązującego, tryb działania komisji. Aktualne rozporządzenie przewiduje (§13), że na udzielenie odpowiedzi na test zawodowy, liczący 50 pytań i na 2 zadania sytuacyjne uczestnicy mają 90 minut, a ponadto z części pisemnej mogą otrzymać maksymalnie 60 punktów, natomiast z części ustnej 20 punktów. Tymczasem ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora urzędu kontroli skarbowej w tych samych kwestiach przewiduje odpowiednio (§7, §8 i §10), iż na test zawodowy, liczący 30 pytań i na 2 zadania sytuacyjne uczestnicy mają 2 godziny, a ponadto z części pisemnej mogą otrzymać maksymalnie 40 punktów, natomiast z części ustnej 20 punktów. Mając na uwadze fakt, że oba rozporządzenia regulują w zasadzie jednorodną problematykę, bo dotyczącą konkursów na zbliżone stanowiska, za celowe uznano dostosowanie projektowanego rozporządzenia do ww. rozporządzenia w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora urzędu kontroli skarbowej, tj. - przy zachowaniu wymogów, co do liczby pytań w teście (50) - wydłużenie czasu trwania części pisemnej do 2 godzin, a także dostosowanie proporcji punktacji części pisemnej i ustnej, czyli zwiększenie liczby punktów z części ustnej do 30 (§ 11, §13 i §14). Wydłużenie czasu trwania części pisemnej dodatkowo uzasadnione jest coraz większym skomplikowaniem pytań, a ponadto coraz większą ich obszernością oraz rozbudowaniem zadań problemowych. Przy tym oba rozporządzenia jednolicie przewidują (§ 12 ust. 1 i § 15 projektowanego rozporządzenia) wymóg uzyskania co najmniej 75% punktów dla rozstrzygnięcia konkursu.
Regulacja § 16 ust. 8 projektowanego rozporządzenia ma na celu złagodzenie, dotychczas bardzo restrykcyjnych unormowań, które przewidywały , że każde opuszczenie pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs jest równoznaczne z jego zakończeniem (§ 14 ust. 5). Zasadne wydaje się umożliwienie opuszczenia sali w przypadkach wyjątkowych, w szczególności uzasadnionych stanem zdrowia uczestnika konkursu, które nie będzie uważane za zakończenie postępowania.
W § 22 uregulowano sytuację przejściową wynikającą z faktu, że obecnie w loku są postępowania konkursowe na stanowiska dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów skarbowych. W celu wykluczenia ewentualnych wątpliwości postanowiono zastosować formułę unieważnienia tych konkursów, co oczywiście nie stoi na przeszkodzie temu. by osoby, które do nich przystąpiły, mogły na nowych już zasadach zgłosić swój udział w konkursach, które zostaną ogłoszone pod rządami nowego rozporządzenia.
Pozostałe unormowania projektu rozporządzenia zasadniczo odzwierciedlają dotychczasowe regulacje, w tym zwłaszcza w zakresie: sposobu zakończenia konkursu, poinformowania uczestników o jego wyniku, przysługujących środkach odwoławczych i terminach ich rozpatrzenia oraz przyczyn unieważnienia konkursu.
Ocena skutków regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana regulacja oddziałuje bezpośrednio na pracowników urzędów i organów podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, którzy przystąpią do postępowania konkursowego na stanowiska dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów skarbowych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt nie był poddany konsultacjom.
3. Wyniki analizy wpływu projektowanej regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego - projektowana regulacja nie wywiera wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,
b) rynek pracy przedmiotowa regulacja nie wywiera wpływu na rynek pracy,
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw - przedmiotowa regulacja r.ie wywiera wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d) sytuację i rozwój regionalny - przedmiotowa regulacja nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionów.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowana regulacja nie pociąga za sobą kosztów finansowych. Wstępna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Problematyka regulowana projektowanym rozporządzeniem nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Informacja o notyfikacji
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Informacja o zgłoszeniu zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->