Warszawa, 13 stycznia 2011 r.
MINISTERSTWO FINANSÓW
DEPARTAMENT ADMINISTRACJI PODATKOWEJ
AP6/065/19/JZY/10/BOC-4689
Pan
Tomasz Ludwiński
Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej
Pracowników Skarbowych
NSZZ ?Solidarność"
ul. Struga 60 lok. 407
26-600 Radom
W odpowiedzi na pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Nr SK/199/2010 w sprawie przekazania w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie informacji publicznej (Dz. U. Nr 112 poz. 1198 z późn. zm.) informacji dotyczących prac nad projektem nowego zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, co następuje.
1. Prace nad nowelizacją zarządzenia Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 55 z późn. zm.) zostały powierzone Tymczasowemu Zespołowi Zadaniowemu, który został powołany zarządzeniem Nr 2 Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej z dnia 29 sierpnia 2009 r. dotyczącym powołania Tymczasowego Zespołu Zadaniowego w celu opracowania projektu zmiany zarządzenia w sprawie organizacji izb i urzędów skarbowych uwzględniającego ujednolicenie procesów i procedur wynikających z realizacji nałożonych zadań {w załączeniu). Podstawowy skład Zespołu został określony w § 2 przedmiotowego zarządzenia:
? Pani Anna Piotrowska - Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej - Przewodniczący Zespołu;
? Pani Małgorzata Moskal - p.o. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;
? Pan Tadeusz Gawda - p.o. Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie;
? Pani Agnieszka Piechna - główny specjalista p.o. Naczelnika Wydziału Rozwoju Izb i Urzędów Skarbowych w Departamencie AP.
Zgodnie z brzmieniem §4 zarządzenia powołującego Zespół, na pierwszym spotkaniu, które odbyło się w dniu 8 września w gmachu Ministerstwa Finansów, Przewodnicząca Zespołu Pani Anna Piotrowska zaproponowała poszerzenie stałego składu Zespołu o kolejne osoby wskazane przez jego członków:
? Pana Romana Kowalówkę - Naczelnika Wydziału Ogólnego w Izbie Skarbowej w Katowicach,
? Panią Agnieszkę Kałdunek - Kierownika Oddziału Nadzoru nad Urzędami Skarbowymi w Izbie Skarbowej w Lublinie,
? Pana Pawła Retkiewicza - Kierownika Komórki Organizacji, Nadzoru i BHP w Izbie Skarbowej w Łodzi.
W trakcie spotkania postanowiono również, że w następnym spotkaniu w dniach 5-7 października 2009 r. w Będzinie, oprócz ww. członków Zespołu, udział wezmą także inni pracownicy izb i urzędów skarbowych wskazani przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach i Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie:
? Pani Anna Lempa - Koordynator wdrażania Systemu Zarządzania Jakością w jednostkach skarbowych woj. śląskiego,
? Pani Beata Rudzka - Pełnomocnik ds. Zarządzania Jakością w Izbie Skarbowej w Katowicach,
? Pan Janusz Kapica - Naczelnik II Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej,
? Pani Hanna Sysa - Wicedyrektor Izby Skarbowej w Lublinie,
? Pani Danuta Rak - Naczelnik Wydziału w Ośrodku Zamiejscowym w Zamościu,
? Pani Aneta Melaniuk - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej,
? Pani Anna Unicka - Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego,
? Pan Zbigniew Czubek - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim.
Ponadto, w pracach Zespołu, które były prowadzone w dniach 18-20 listopada 2009 r. w Krakowie oraz w dniach 7-9 grudnia 2009 r. w Białobrzegach udział wzięły nast. osoby:
? Pan Henryk Świniarski - Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej,
? Pan Tomasz Sokolnicki - p.o. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
? Pan Marcin Łoboda - p.o. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy,
? Pan Adam Pietruszka - p.o. Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie,
? Pan Jarosław Gorczyca - Wicedyrektor Izby Skarbowej w Krakowie,
? Pan Maciej Młodzikowski - p.o. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,
? Pan Jan Piper - Wicedyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, OZ w Częstochowie,
? Pan Mirosław Frąk - Wicedyrektor Izby Skarbowej w Lublinie.
Podkreślenia wymaga, iż uczestnictwo ww. osób w pracach Zespołu nie ograniczało się jedynie do udziału w oficjalnych spotkaniach Zespołu, gdyz osoby te realizowały także inne zadania wyznaczone przez Przewodniczącego, jak np. przygotowanie materiałów roboczych na kolejne spotkania Zespołu, opracowanie projektów i sporządzanie opinii.
W rezultacie prac Zespołu powstał Projekt założeń do zmian Zarządzenia Nr 13 Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 55 z późn. zm.) oraz projekt zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych. Pierwsza wersja projektu została przekazana do Departamentu Administracji Podatkowej w dniu 9 grudnia 2009 r. w celu dalszego procedowania. Kolejne wersje projektów przygotowanych przez członków Zespołu zostały przekazane do Departamentu AP w dniu 5 lutego 2010 r. oraz w dniu 21 kwietnia 2010 r. Poprawiony i uzupełniony w Departamencie AP projekt z dnia 21 kwietnia 2010 r. uzyskał w dniu 20 maja 2010 r. akceptację Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pana Andrzeja Parafianowicza i został skierowany do uzgodnień wewnętrzresortowych. W ramach uzgodnień wewnątrz resortowych projekt z dnia 20 maja 2010 r. został skierowany do właściwych departamentów w Ministerstwie Finansów, dyrektorów izb skarbowych oraz do wydziałów w Departamencie AP.
Przeprowadzona w Departamencie AP analiza uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych dała podstawę do opracowania, opublikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej MF, projektu z dnia 8 lipca 2010 r. uwzględniającego część uwag i propozycji zgłoszonych przez podmioty uczestniczące w uzgodnieniach. Opracowany pod względem prawnym i redakcyjnym przez Departament Prawny projekt z dnia 8 lipca został w dniu 14 lipca 2010 r. skierowany do zaopiniowania przez związki zawodowe zrzeszające pracowników administracji skarbowej.
W wyniku uwzględnienia w projekcie części uwag zgłoszony przez związki zawodowe opracowany został projekt z dnia 3 września 2010 r., który po ponownym zaopiniowaniu przez Departament Prawny MF, został przedłożony Ministrowi Finansów do podpisu.
W związku z wnioskiem o przesłanie wykazu 95 urzędów skarbowych, w których przed wejściem w życie zarządzenia Nr 39 funkcjonowały komórki bezpośredniej obsługi podatnika oraz regulaminów organizacyjnych tych urzędów, Ministerstwo Finansów przekazuje dane uzyskane z izb skarbowych dotyczące między innymi:
- liczby urzędów posiadających funkcjonującą salę obsługi podatnika,
- liczby urzędów, w których istnieją wyodrębnione komórki organizacyjne do obsługi podatnika na sali obsługi.
Należy dodać, że Ministerstwo Finansów nie sporządziło zestawienia mierników jakie te urzędy osiągnęły w odniesieniu do pozostałych w związku z wprowadzoną zmianą organizacyjną.
2. Nawiązując do kwestii poruszonych w pkt 3 pisma, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że stwierdzenie: ?Dyrektorzy izb wskazywali przy tym na możliwe do osiągnięcia oszczędności związane z faktem uproszczenia procedur i zmniejszenia liczby stanowisk kierowniczych w urzędach skarbowych." odnosi się zarówno do wniosków zawartych do treści ?Projektu założeń do zmian zarządzenia Nr 13..." przygotowanego przez zespoły kierowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach i Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, jak i do uwag dyrektorów izb skarbowych zgłoszonych w trakcie uzgodnień wewnątrzresortowych.
Według autorów ?Projektu założeń do zmian zarządzenia Nr 13..." możliwości zmniejszenia kosztów funkcjonowania administracji podatkowej pojawią się w związku z wyodrębnieniem, w postaci odpowiednich rozwiązań organizacyjnych, zadań realizowanych przez administrację podatkową w zakresie:
? Bezpośredniej obsługi podatnika.
Utworzenie we wszystkich urzędach skarbowych komórki ds. bezpośredniej obsługi podatnika wykonującej zadania związane z bieżącą obsługą podatnika na sali obsługi podatnika, w tym również czynności sprawdzających, identyfikacji oraz przetwarzania danych pozwoli na wyspecjalizowanie określonej grupy pracowników (wytypowanych, z odpowiednimi predyspozycjami) do realizacji zadań w zakresie bezpośredniego kontaktu z klientem. To z kolei wyeliminuje przypadki niepożądane nieżyczliwej i nieprofesjonalnej obsługi, będącej przedmiotem skarg ze strony podatników. Pozytywne nastawienie podatnika do służb skarbowych i świadomość profesjonalizmu tych służb może w dalszej perspektywie wpłynąć na poprawę wizerunku administracji podatkowej i zwiększenie skali dobrowolnego i prawidłowego wywiązywania się z obowiązków podatkowych.
? Udzielania ulg.
Powierzenie zagadnień dotyczących pomocy publicznej jednej komórce zapewni jednolitość orzecznictwa dyrektora izby skarbowej i podniesie poziom wydawanych w tym zakresie decyzji, co z kolei przełoży się również na poziom stosowania przepisów pomocowych w urzędach skarbowych. Zmiana przyczyni się ponadto do zmniejszenia kosztów związanych z powielaniem wniosków i dokumentów składanych przez strony postępowania, kosztów sporządzania i wysyłki korespondencji do podatnika. Tą samą sprawę prowadzoną dotychczas przez kilku pracowników w jednostce będzie mógł poprowadzić jeden pracownik, co znacząco usprawni obsługę podatnika i pracę jednostki.
? Orzecznictwo w zakresie odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.
Powierzenie zagadnień dotyczących orzekania o odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe jednej komórce zlikwiduje ?sezonowość" podejmowanych przez organy podatkowe działań w powyższym zakresie, a ponadto specjalizacja wpłynie pozytywnie na poziom wydawanych w tym zakresie decyzji. Bardzo istotnym
argumentem przemawiającym za wprowadzeniem proponowanej zmiany jest jej znaczący udział w rozwiązaniu głównego problemu w funkcjonowaniu polskiej administracji podatkowej, tj. niezadowalającej ściągalności zobowiązań. Powyższa zmiana przyczyniłaby się ponadto do zmniejszenia kosztów związanych z powielaniem wniosków i dokumentów składanych przez strony postępowania, kosztów sporządzania i wysyłki korespondencji do podatnika. Tą samą sprawę prowadzoną dotychczas przez kilku pracowników w jednostce prowadziłby jeden pracownik, co znacząco usprawniłoby obsługę podatnika oraz pracę jednostki.
? Analizy i planowania
Funkcjonowanie takich komórek w niektórych organach podatkowych świadczy o potrzebie wprowadzenia takich zmian z uwagi na korzystny wpływ na poziom realizowanych zadań przez organy podatkowe, w tym efektywności kontroli podatkowej. Wprowadzenie tych rozwiązań w skali całego kraju przyczyni się do likwidacji problemów w funkcjonowaniu polskiej administracji podatkowej, a w tym m. in. niskiej wykrywalności oszustw podatkowych, niepełnych i nieefektywnych form wymiany informacji wewnątrz oraz z otoczeniem administracji podatkowej.
Autorzy ?projektu założeń do zmian Zarządzenia Nr 13 Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 55 z późn. zm.)" stwierdzają ponadto, w podsumowaniu opracowania, że wejście w życie proponowanych rozwiązań ma na celu przede wszystkim poprawę efektywności funkcjonowania służb podatkowych przez przyjęcie takich rozwiązań, które w możliwie największym stopniu pozwolą na płynne przegrupowanie zasobów kadrowych oraz zadań i dostosowanie ich do aktualnych potrzeb z uwzględnieniem realizowanych celów strategicznych, wpisując się tym samym w sferę działań organizacyjnych wdrażanego Programu e-Podatki. Efektywne i racjonalne wykorzystanie zasobów ludzkich i technicznych zagwarantuje realizację głównego zadania organów podatkowych, jakim jest zapewnienie wpływów do budżetu państwa na poziomie wyższym od obecnego. Realizacji powyższych założeń służyć ma m. in.:
- poprawa ściągalności podatków m. in. w wyniku centralizacji systemu informatycznego i zapewnienia dostępu do zintegrowanych informacji o podatniku, jak również zintensyfikowania działań w kierunku np. przenoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe, z czym wiąże się propozycja wyodrębnienia tych zadań w strukturze organizacyjnej,
- zwiększenie efektywności kontroli podatkowej poprzez usprawnienie procesu typowania podmiotów do kontroli w wyniku zwiększenia roli czynności analitycznych (propozycja utworzenia komórek analitycznych w urzędach skarbowych).
Niezwykle istotną korzyścią wprowadzenia zmian będzie podniesienie jakości obsługi podatników wynikające z ujednolicenia organizacji jednostek administracji podatkowej w płaszczyźnie strukturalnej i zaangażowania znacznych zasobów ludzkich i technicznych (alokacja zasobów) w sferę front-office oraz ujednolicenia procesów, procedur i nazewnictwa szczególnie w tym obszarze. Działania zorientowane na klienta ocenić należy jako pozytywne w skutkach społecznych, kształtujące wizerunek przyjaznej administracji i wpisujące się w system zarządzania jakością.
W związku z tym, iż w piśmie przekazującym projekt zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów do uzgodnień wewnątrzresortowych Ministerstwo Finansów zwróciło się do dyrektorów izb skarbowych z prośbą ?o przeprowadzenie i dołączenie do przedmiotowej opinii analizy ew. skutków finansowych wejścia w życie nowej regulacji w odniesieniu do izby skarbowej oraz podległych urzędów skarbowych", dyrektorzy izb skarbowych zawęzili swoje analizy na ogół do bezpośrednich kosztów wdrażania nowego zarządzenia. Wskazywano m.in., że:
- w chwili obecnej bardzo trudno precyzyjnie określić skutki finansowe wprowadzenia nowej regulacji. Wdrażanie zmian organizacyjnych w zakresie wynikającym z omawianego projektu skutkować będzie pewnymi niewielkimi kosztami związanymi z np. wprowadzaniem nowego nazewnictwa komórek, stanowisk (pieczątki, opisy stanowisk, wartościowanie). Z drugiej strony mogą wystąpić oszczędności wynikające między innymi z ograniczenia ilości stanowisk kierowniczych. Wielkość zarówno kosztów jak i efektów uzależniona będzie od skali zmian, jakie dokonane zostaną w strukturach poszczególnych jednostek organizacyjnych (Izba Skarbowa w Poznaniu),
- planowane zmiany organizacyjne mogą wymusić przesunięcia kadrowe, także na niższe od dotychczasowych stanowiska (Izba Skarbowa w Szczecinie),
- analiza wykazała, że bieżące koszty funkcjonowania urzędów i izby skarbowej nie ulegną zwiększeniu. Koszty rzeczowe związane z koniecznością aktualizacji bądź zakupu nowych tablic informacyjnych, wymianą pieczęci oraz identyfikatorów zostaną pokryte ze środków przyznanych na bieżące wydatki. Nie ulegną również zwiększeniu wydatki osobowe, gdyż zmiana dotychczasowych struktur nie spowoduje zwiększenia ilości stanowisk kierowniczych (Izba Skarbowa w Lublinie),
W związku z prośbą o odpowiedź na pytanie, czy w związku z utworzeniem w Piotrkowie Trybunalskim Biura Krajowej Informacji Podatkowej przewiduje się w Izbie Skarbowej w Łodzi utworzenie nowego stanowiska zastępcy dyrektora kierującego Biurem Krajowej Informacji Podatkowej, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że zarządzenie Nr 39 nie przewiduje zwiększenia liczby stanowisk wicedyrektorów w Izbie Skarbowej w Łodzi, która zgodnie z w § 6 ust. 3 może być nie większa niż cztery. Taki sam limit obowiązywał pod rządami zarządzenia Nr 13.
Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej
Maciej Młodzikowski