
Tylko EDG-1 dla przedsiębiorcy od 01.02.2010
Interpelacja nr 16018 do ministra gospodarki w sprawie wydłużenia ścieżki administracyjnej dla niektórych czynności w wyniku wprowadzenia zasady tzw. jednego okienka
Szanowny Panie Ministrze! Z dniem 31 marca 2009 r. wprowadzono w życie zasadę jednego okienka w zakresie rejestracji działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Zasada jednego okienka miała ułatwić przedsiębiorcom zakładanie firm, jednakże jak sygnalizują urzędnicy przyjmujący wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej EDG-1, w wyniku wprowadzenia udogodnień dla przedsiębiorców równocześnie niepotrzebnie wydłużono dla niektórych czynności ścieżkę administracyjną.
Jak sygnalizują mi przedstawiciele urzędów, problem powstaje w przypadku zgłaszania przez osoby prowadzące działalność aktualizacji danych niezbędnych dla urzędów skarbowych, ale nieobjętych danymi w zaświadczeniach o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Dotyczy to przypadków: zmiany dowodu osobistego, zmiany konta bankowego, zmiany miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, rodzaju prowadzonej dokumentacji rachunkowej. Z powodu likwidacji NIP-ów, na których dokonywano aktualizacji danych bezpośrednio w urzędach skarbowych, przedsiębiorcy muszą kierować się do urzędów gmin celem wypełnienia wniosku EDG-1, który następnie przesyłany jest do US. Urzędnicy zwracają uwagę, że po pierwsze, jest to zupełnie zbędne wydłużenie procedury a urząd gminy ponosi niepotrzebne koszty i traktowany jest jak biuro podawcze. Po drugie, nie jest jasne, w jaki sposób należy traktować taką aktualizację, która nie dotyczy danych zawartych w zaświadczeniu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek EDG-1 nie przewiduje takiej czynności w części dotyczącej rodzaju wniosku. W rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie jest to przecież zmiana zaświadczenia. Taka praktyka budzi ogromne zdumienie wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, odsyłanych przez urzędy skarbowe do urzędów gmin.
W związku z powyższym chciałbym zapytać:
Czy do ministerstwa docierają sygnały o problemach w funkcjonowaniu jednego okienka? Jeśli tak, to jakie resort zamierza podjąć działania w ich zniwelowaniu?
Czy w związku z sygnalizowanym w interpelacji zagadnieniem ministerstwo rozważa możliwość przywrócenia NIP-ów lub wprowadzenie w urzędach skarbowych prostych druków wniosków na aktualizację danych?
Poseł Włodzimierz Karpiński
Warszawa, dnia 29 kwietnia 2010 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 16018 w sprawie wydłużenia ścieżki administracyjnej dla niektórych czynności w wyniku wprowadzenia zasady tzw. jednego okienka
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z 19 maja br., znak SPS-023-16018/10, przy którym przesłano interpelację pana posła Włodzimierza Karpińskiego w sprawie wydłużenia ścieżki administracyjnej dla niektórych czynności w wyniku wprowadzenia zasady tzw. jednego okienka, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.
Opisany problem komplikacji związanych z aktualizacją danych przedsiębiorców niepodlegających wpisowi do gminnej ewidencji działalności gospodarczej rzeczywiście występował od października 2009 r. Sytuacja ta była wynikiem niejednolitej interpretacji przepisów dwóch ustaw odnoszących się do ewidencji gminnej i podatkowej. Od tego czasu przeprowadzono jednak szereg uzgodnień z Ministerstwem Finansów w sprawie możliwych sposobów rozwiązania zaistniałej sytuacji. Ministerstwo Gospodarki stoi na stanowisku, iż zasada tzw. jednego okienka nie obejmuje sytuacji, gdy wniosek przedsiębiorcy dotyczy zmiany danych niepodlegających wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, a organy gmin nie mogą być obarczane na rzecz administracji rządowej dodatkowymi obowiązkami, niezwiązanymi z gminną ewidencją.
Druk EDG-1 nie ma zastosowania do zgłaszania wszelkich zmian danych przedsiębiorców - osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 7b ust. 4 zd. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej zasada tzw. jednego okienka nie obejmuje sytuacji, gdy wniosek przedsiębiorcy dotyczy zmiany danych nieobjętych wpisem w ewidencji działalności gospodarczej. Oznacza to, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną, zamierzający dokonać aktualizacji swoich danych, które nie są wpisywane do ewidencji gminnej (np. adres zameldowania, rachunki bankowe), robi to bezpośrednio w zainteresowanym urzędzie, np. skarbowym. Intencja tego przepisu była wyraźnie podkreślana w czasie prac nad ustawą wdrażającą ?jedno okienko?.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż
na skutek pewnych działań organizacyjnych Ministerstwa Finansów w chwili obecnej urzędy skarbowe nie odsyłają już do urzędów gmin przedsiębiorców zamierzających zaktualizować swoje dane podatkowe. Jednocześnie resort finansów opracowuje nowelizację przepisów dotyczących identyfikacji i ewidencji podatników, mającą ostatecznie rozwiązać wspomniane problemy interpretacyjne.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Dariusz Bogdan
Warszawa, dnia 2 czerwca 2010 r.
_________________________________________
"Jednocześnie uprzejmie informuję, iż
na skutek pewnych działań organizacyjnych Ministerstwa Finansów w chwili obecnej urzędy skarbowe nie odsyłają już do urzędów gmin przedsiębiorców zamierzających zaktualizować swoje dane podatkowe."
PAŃSTWO PRAWA
