Zbliżają się kolejne wybory. Warto poznać zatem pisma KPRM dot. manifestowania poglądów politycznych w służbie cywilnej.
 |  |  |  |  
Departament Służby Cywilnej KPRM DSC-171-107(2)/11/WZ.KS 60229 Warszawa 5 maja 2011 r.
dotyczy manifestowania poglądów politycznych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na Pani pismo z dnia 19 kwietnia br. przedstawiam następujące wyjaśnienia. Zgodnie z przepisem art. 153 ust. 1 Konstytucji RP, w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa, w urzędach administracji rządowej działa korpus służby cywilnej. Konkretyzację tej konstytucyjnej zasady wprowadzają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, w szczególności w art. 1 i 78. Zakres wprowadzonych ograniczeń jest różnicowany w zależności od statusu prawnego osoby zatrudnionej w korpusie. W myśl tych przepisów członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym (art. 78 ust. 1 ustawy). Ponadto nie wolno mu publicznie manifestować poglądów politycznych (art. 78 ust. 2 ustawy). Natomiast urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani uczestniczenia w nich (art. 78 ust. 5 ustawy). Zakaz publicznego manifestowania przez członka korpusu służby cywilnej swoich poglądów politycznych jest pojęciem niedookreślonym. Ściśle wiąże się z obowiązującą w służbie cywilnej zasadą zachowania bezstronności i politycznej neutralności przy wykonywaniu zadań państwa. Pomocne przy stosowaniu i rozumieniu omawianych przepisów ustawy o służbie cywilnej mogą być przepisy Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej (M. P. Nr 46, poz. 683), który w § 4 i 5 zawiera przykłady pożądanych zachowań w tym zakresie. Zgodnie z § 5 pkt 4 Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, członek korpusu służby cywilnej w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie, a w szczególności dystansuje się otwarcie do wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych, i nie angażuje się w działania, które mogłyby służyć celom partyjnym. Jednocześnie pragnę zauważyć, że ocena czy w konkretnym przypadku doszło do naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) należy do dyrektora generalnego (kierownika) urzędu, który zgodnie z art. 25 ust. 4 pkt 2 ustawy o służbie cywilnej dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie oraz realizuje politykę personalną. Jest on również właściwy do wydania rzecznikowi dyscyplinarnemu polecenia wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy członek korpusu służby cywilnej odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej.
Naczelnik Wydziału Systemów i Narzędzi Zarządzania Kadrami Służby Cywilnej Monika Zaręba |  |  |  |  |
====================
 |  |  |  |  
DSC.WZ/171-399(2)10/PD 5431/11 Warszawa 21 stycznia 2011 r. dotyczy publicznego manifestowania poglądów politycznych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na pismo Pana Naczelnika z dnia 22 grudnia 2010 r., znak: KOA.L/071 - 12/2010, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby Gywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Zgodnie z art. 76 ust. 1 pkt 4 ustawy członek korpusu służby cywilnej jest zobowiązany rzetelnie i bezstronnie wykonywać powierzone zadania. W mojej ocenie zachowanie zasady bezstronności wymaga unikania sytuacji, w których realizacja tej zasady jest potencjalnie zagrożona oraz sytuacji, które ze swej istoty mogą stawiać członków korpusu służby cywilnej w jakikolwiek sposób w kolizji z cytowanymi przepisami. Natomiast stosownie do art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Należy zauważyć - na co Pan Naczelnika zwrócił uwagę - że zwrot „publiczne manifestowanie poglądów politycznych" jest niedookreślony. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) - który w tej części pozostaje nadal aktualny - „(...) wspominany zakaz jest konsekwencją zakazu kierowania się przez członka korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych swoimi przekonaniami politycznymi. Nie może on więc brać w jakiejkolwiek formie udziału w działalności politycznej. W szczególności chodzi tu o manifestacje i innego rodzaju akcje polityczne, a także o publiczne wypowiedzi wyrażające polityczne preferencje członka korpusu służby cywilnej. (...) nie wolno mu także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym prezentowaniem swoich poglądów politycznych". Zakaz publicznego manifestowania przez członka korpusu służby cywilnej swoich przekonań politycznych jest ściśle wiąże się z obowiązującą w służbie cywilnej zasadą zachowania bezstronności i politycznej neutralności przy wykonywaniu zadań państwa. Ponadto pomocne przy stosowaniu i rozumieniu omawianych przepisów ustawy o służbie cywilnej są przepisy Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej (M. P. Nr 46, poz. 683), który w § 4 i 5 zawiera przykłady pożądanych zachowań w tym zakresie. Zgodnie z § 5 pkt 3 i pkt 4 Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, członek korpusu służby cywilnej w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie, a w szczególności nie manifestuje publicznie poglądów i sympatii politycznych, dystansuje się otwarcie do wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych, nie angażuje się w działania, które mogłyby służyć celom partyjnym. Jednocześnie pragnę zauważyć, że ustalenie czy doszło do naruszenia obowiązków ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu. Jeżeli - w ocenie dyrektora generalnego urzędu (kierownika urzędu) - doszło do naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej.
Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej Dagmir Długosz |  |  |  |  |
=======================
 |  |  |  |  
DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ Dagmir Długosz DYREKTOR DSC.WZ/171- 395 (2)/10/PD Warszawa, dnia 21 stycznia 2011 r. 5432/11
Dotyczy: kandydowania w wyborach samorządowych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na Pani pismo z dnia 20 grudnia 2010 r., znak: 0-5/171/12/10 - JWK, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP. zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach samorządowych. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) - który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Ponadto pomocne przy stosowaniu i rozumieniu omawianych przepisów ustawy o służbie cywilnej są przepisy Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej (M. P. Nr 46, poz. 683), który w § 4 i 5 zawiera przykłady pożądanych zachowań w tym zakresie. Zgodnie z § 5 pkt 3 i pkt 4 Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, członek korpusu służby cywilnej w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie, a w szczególności nie manifestuje publicznie poglądów i sympatii politycznych, dystansuje się otwarcie do wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych, i nie angażuje się w działania, które mogłyby służyć celom partyjnym. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy.
Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej Dagmir Długosz |  |  |  |  |
====================
 |  |  |  |  
DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ Wojciech Zieliński ZASTĘPCA DYREKTORA DSC.WZ/171- 371(2)/10/PD Warszawa, dnia 8 grudnia 2010 r
Dotyczy: kandydowania w wyborach samorządowych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na pismo Pana Inspektora z dnia 23 listopada 2010 r., znak: PO.0711/8/10, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach samorządowych. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) - który w tej części pozostaje nadal aktualny — powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu. Z-ca Dyrektora Departamentu Służby Cywilnej Wojciech Zieliński |  |  |  |  |
==================
 |  |  |  |  
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ DSC.WZ/171-321 (1)/10/KS Warszawa, dnia 7 października 2010 r.
dotyczy kandydowania w wyborach samorządowych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na Pani e-mail z dnia 5 października 2010 r. pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach samorządowych. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy a służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) - który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej (pracownik służby cywilnej i urzędnik służby cywilnej) mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu. Natomiast odnośnie kwestii łączenia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z zatrudnieniem w służbie cywilnej pragnę wyjaśnić, że zgodnie z art. 27 pkt 3 w związku z art. 1 la ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz, o którym mowa dotyczy wszelkich form zatrudnienia. W świetle dotychczasowego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, zawarte w art. 27 ustawy o samorządzie gminnym pojęcie „zatrudnienie w administracji rządowej" należy odnosić do zatrudnienia sensu largo - zarówno w formie umowy o pracę, mianowania, powołania jak i administracyjnego stosunku pracy i innych form pokrewnych (wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2002 r. II SA/Wr 2764/01, OwSS 2002/2/47). W intencji ustawodawcy art. 27 ustawy o samorządzie gminnym ma stanowić gwarancję uniezależnienia samorządu od administracji rządowej (wyrok NSA z dnia 10 marca 1995 r. SA/Rz 1088/94, OwSS 1995/2/62). Dlatego członek korpusu służby cywilnej, który został wybrany wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i chce pełnić tę funkcję nie może pozostawać w zatrudnieniu w administracji rządowej. Ponadto pragnę poinformować, że udzielenie członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego nie oznacza ustania zatrudnienia. W okresie urlopu bezpłatnego członek korpusu służby cywilnej pozostaje w stosunku pracy, tylko tyle, że ulegają zawieszeniu wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Zatem w świetle powyższego - zdaniem Departamentu - udzielenie członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego na czas wykonywania funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) byłoby sprzeczne z przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Odnosząc się natomiast do Pani pytania dotyczącego rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem służby cywilnej pragnę zauważyć, że przedstawiona przez Panią kwestia dotyczy relacji między pracownikiem i pracodawcą, w ramach wiążącego strony stosunku pracy. Zgodnie z art. 25 ust. 4 pkt 2 ustawy o służbie cywilnej dyrektor generalny urzędu dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie oraz realizuje politykę personalną. Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, że w myśl art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy - w związku z art. 9 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej - umowa o pracę rozwiązuje się na mocy porozumienia stron, które zależy od zgodnych oświadczeń dyrektora generalnego urzędu i pracownika służby cywilnej, zmierzających do zakończenia stosunku pracy w określonym terminie. Niezależnie od powyższego pragnę zwrócić uwagę na przepisy art. 26 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984 ze zm.), w których zostały określone przypadki wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W przypadku dodatkowych pytań dotyczących przepisów ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz ustawy o samorządzie gminnym proponuję kontakt - zgodnie z właściwością - z Departamentem Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Naczelnik Wydziału Systemów i Narzędzi Zarządzania Kadrami Służby Cywilnej Monika Zaręba |  |  |  |  |
=====================
 |  |  |  |  
DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ Dagmir Długosz DYREKTOR DSC.WZ/171-308 (2)/10/PD 123956/10 Warszawa, dnia 30 września 2010 r.
Dotyczy: kandydowania w wyborach samorządowych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na pismo Pani Dyrektor z dnia 23 września 2010 r., znak: OA.I.0711/18/10, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach samorządowych. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) - który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu.
Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej Dagmir Długosz |  |  |  |  |
=========================
 |  |  |  |  
DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ Wojciech Zieliński ZASTĘPCA DYREKTORA DSC.WZ/171-300(2)/10/PD 121593/10 Warszawa, dnia 23 września 2010 r. Dotyczy: kandydowania w wyborach samorządowych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na Pana e-mail z dnia 21 września 2010 r., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach samorządowych. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) — który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie ziarnie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu.
Z-ca Dyrektora Departamentu Służby Cywilnej Wojciech Zieliński |  |  |  |  |
=========================
 |  |  |  |  
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ DSC.WZ/171- 289 (2)/10/PD 117820 Warszawa, dnia 15 września 2010 r.
Dotyczy: kandydowania w wyborach samorządowych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 7 września 2010 r., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach samorządowych. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) - który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu. Natomiast odnośnie kwestii łączenia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z zatrudnieniem w służbie cywilnej pragnę wyjaśnić, że zgodnie z art. 27 pkt 3 w związku z art. Haust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz, o którym mowa dotyczy wszelkich form zatrudnienia. W świetle dotychczasowego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, zawarte w art. 27 ustawy o samorządzie gminnym pojęcie „zatrudnienie w administracji rządowej" należy odnosić do zatrudnienia sensu largo - zarówno w formie umowy o pracę, mianowania, powołania jak i administracyjnego stosunku pracy i innych form pokrewnych (wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2002 r. II SA/Wr 2764/01, OwSS 2002/2/47). W intencji ustawodawcy art. 27 ustawy o samorządzie gminnym ma stanowić gwarancję uniezależnienia samorządu od administracji rządowej (wyrok NSA z dnia 10 marca 1995 r. SA/Rz 1088/94, OwSS 1995/2/62). Dlatego należy przyjąć, że członek korpusu służby cywilnej, który został wybrany wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i chce pełnić tę funkcję, nie może pozostawać w zatrudnieniu w administracji rządowej. Ponadto pragnę poinformować, że udzielenie członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego nie oznacza ustania zatrudnienia. W okresie urlopu bezpłatnego członek korpusu służby cywilnej pozostaje w stosunku pracy, tylko tyle, że ulegają zawieszeniu wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Zatem w świetle powyższego udzielenie członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego na czas wykonywania funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) byłoby sprzeczne z przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
Naczelnik Wydziału Systemów i Narzędzi Zarządzania Kadrami Służby Cywilnej Monika Zaręba |  |  |  |  |
======================
 |  |  |  |  
DEPARTAMENT SŁUŻBY CYWILNEJ Wojciech Zieliński ZASTĘPCA DYREKTORA DSC.WZ/171-273(2)/10/KS 116842/10 Warszawa, dnia 14 września 2010 r.
Dotyczy: manifestowania poglądów politycznych przez członka korpusu służby cywilnej Odpowiadając na Pana pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu ubiegania się o mandat radnego. Zatem pragnę wskazać, że ubieganie się o mandat radnego nie narusza przepisu art. 78 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J.Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) -który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej do rady gminy, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywilnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu.
Z-ca Dyrektora Departamentu Służby Cywilnej Wojciech Zieliński |  |  |  |  |
===================
 |  |  |  |  
SZEF SŁUŻBY CYWILNEJ Sławomir Marek Brodziński DSC.WZ/171-262(2)/10/KS 115152/10 Warszawa, dnia 10 września 2010 r.
Dotyczy: kandydowania w wyborach bezpośrednich na burmistrza przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 13 sierpnia 2010 r., znak OR-102/8/2010, pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP, zadaniem korpusu służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i neutralnego politycznie wykonywania zadań państwa. Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) służą zapewnieniu realizacji konstytucyjnego zadania służby cywilnej poprzez określenie zasad dostępu do służby cywilnej, jej organizacji i funkcjonowania, w tym nakładając na członków korpusu ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają wprost wyrażonego zakazu kandydowania w wyborach bezpośrednich na burmistrza. Zatem odpowiadając na Pana pytanie pragnę wskazać, że kandydowanie na burmistrza nie narusza przepisu art. 78 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. Jak wskazują autorzy Komentarza do ustawy o służbie cywilnej z 1998 r. (J.Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2001, s. 239) -który w tej części pozostaje nadal aktualny - powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym manifestowaniem swoich poglądów politycznych. Powyższe oznacza, że członek korpusu służby cywilnej mógłby uczestniczyć w kampanii wyborczej na burmistrza, jednak pod, w mojej ocenie trudnym praktycznie do spełnienia warunkiem, że nie złamie on w ten sposób zakazu wynikającego z art. 78 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, który oznacza bezwzględny obowiązek przestrzegania przez członka korpusu służby cywilnej zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w każdym momencie zatrudnienia, a więc nawet wówczas, gdy nie ma on obowiązku wykonywania pracy (np. w razie korzystania z urlopu). Jednocześnie pragnę zauważyć, że w przypadku naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) może być on pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej przewidzianej w rozdziale dziewiątym ustawy o służbie cywiłnej. Ustalenie czy do takiego naruszenia obowiązków doszło ma charakter indywidualny, jest uzależnione od okoliczności konkretnej sprawy i należy do kompetencji dyrektora generalnego (kierownika) urzędu. Jednocześnie pragnę poinformować, że zgodnie z art. 27 pkt 3 w związku z art. Haust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) funkcji burmistrza nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz, o którym mowa dotyczy wszelkich form zatrudnienia. W świetle dotychczasowego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, zawarte w art. 27 ustawy o samorządzie gminnym pojęcie „zatrudnienie w administracji rządowej" należy odnosić do zatrudnienia sensu largo - zarówno w formie umowy o pracę, mianowania, powołania jak i administracyjnego stosunku pracy i innych form pokrewnych (wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2002 r. II SA/Wr 2764/01, OwSS 2002/2/47). W intencji ustawodawcy art. 27 ustawy o samorządzie gminnym ma stanowić gwarancję uniezależnienia samorządu od administracji rządowej (wyrok NSA z dnia 10 marca 1995 r. SA/Rz 1088/94, OSS 1995/2/62). Dlatego należy przyjąć, że członek korpusu służby cywilnej, który został wybrany burmistrzem i chce pełnić tę funkcję, nie może pozostawać w zatrudnieniu w administracji rządowej. Ponadto pragnę poinformować, że udzielenie członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego nie oznacza ustania zatrudnienia. W okresie urlopu bezpłatnego członek korpusu służby cywilnej pozostaje w stosunku pracy, tylko tyle, że ulegają zawieszeniu wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Zatem w świetle powyższego udzielenie członkowi korpusu służby cywilnej urlopu bezpłatnego na czas wykonywania funkcji burmistrza byłoby sprzeczne z przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
Szef Służby Cywilnej Marek Brodziński |  |  |  |  |
 |  |  |  |  
SZEF SŁUŻBY CYWILNEJ Sławomir Marek Bodziński DSC-4441-23(2)/ll 86282/11 Warszawa, dnia14 lipca 2011 roku
Pan Tomasz Ludwiński Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność" w Warszawie
Dotyczy: manifestowania poglądów politycznych przez członka korpusu służby cywilnej
Odpowiadając na pismo Pana Przewodniczącego z dnia 15 czerwca 2011 r., znak: SK/156/2011 pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia dotyczące manifestowania poglądów politycznych przez członków korpusu służby cywilnej. Korpus służby cywilnej ma rangę konstytucyjną. Zgodnie z przepisem art. 153 ust. 1 Konstytucji RP, w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa, w urzędach administracji rządowej działa korpus służby cywilnej. Konkretyzację tej konstytucyjnej zasady wprowadzają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.), w szczególności w art. 1 i 78. Zakres wprowadzonych ograniczeń jest różnicowany w zależności od statusu prawnego osoby zatrudnionej w korpusie. W myśl tych przepisów członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym (art. 78 ust. 1 ustawy). Ponadto nie wolno mu publicznie manifestować poglądów politycznych (art. 78 ust. 2 ustawy). Natomiast urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani uczestniczenia w nich (art. 78 ust. 5 ustawy). Jednocześnie należy zauważyć, że zakaz publicznego manifestowania poglądów politycznych dotyczy wszystkich członków korpusu służby cywilnej, w tym osób pełniących funkcje w związkach zawodowych. Zakaz publicznego manifestowania przez członka korpusu służby cywilnej swoich poglądów politycznych jest pojęciem niedookreślonym. Ściśle wiąże się z obowiązującą w służbie cywilnej zasadą zachowania bezstronności i politycznej neutralności przy wykonywaniu zadań państwa. Pomocne przy stosowaniu i rozumieniu omawianych przepisów ustawy o służbie cywilnej mogą być przepisy Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej (M. P. Nr 46, poz. 683), który w § 4 i 5 zawiera przykłady pożądanych zachowań w tym zakresie. Ponadto zasada neutralności politycznej jest jedną z zasad etyki korpusu służby cywilnej wskazanych w projekcie zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej. Zgodnie z § 5 pkt 4 Kodeksu Etyki Służby Cywilnej, członek korpusu służby cywilnej w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie, a w szczególności dystansuje się otwarcie do wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych, i nie angażuje się w działania, które mogłyby służyć celom partyjnym. Zakaz publicznego manifestowania poglądów politycznych dotyczący wszystkich członków korpusu służby cywilnej powinien, w mojej opinii, dotyczyć nie tylko warunków pracy, ale rozciągać się poza życie zawodowe, jeżeli działania takie wpływałyby na rzetelne, bezstronne i politycznie neutralne wykonywanie obowiązków pracowniczych wynikających z ustawy o służbie cywilnej. Warto również zauważyć, że według autorów Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz (J. Jagielski, K. Rączka, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2010, s. 326) zakaz publicznego manifestowania poglądów politycznych oznacza, że członek korpusu służby cywilnej nie może brać udziału w jakiejkolwiek publicznej formie działalności politycznej. W szczególności chodzi tu o manifestacje i innego rodzaju akcje polityczne, a także o publiczne wypowiedzi wyrażające polityczne preferencje członka korpusu. Poza wyjątkami przewidzianymi w przepisach prawa nie wolno mu także podejmować się funkcji, które wiążą się z publicznym prezentowaniem swoich poglądów politycznych. Jednocześnie pragnę zauważyć, że ocena czy w konkretnym przypadku doszło do naruszenia przez członka korpusu służby cywilnej jego obowiązków (np. naruszenie zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych) - poprzez działania wskazane w pkt 3 pisma Pana Przewodniczącego - należy do dyrektora generalnego (kierownika) urzędu, który zgodnie z art. 25 ust. 4 pkt 2 ustawy o służbie cywilnej dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie oraz realizuje politykę personalną. Jest on również właściwy do wydania rzecznikowi dyscyplinarnemu polecenia wszczęcia postępowania wyjaśniającego (art. 125 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej). Sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej są przeprowadzane w I instancji przez komisję dyscyplinarną urzędu, jednakże pragnę podkreślić, że jej orzeczenia nie są ostateczne. Zgodnie z art. 126 ust. 7 ustawy o służbie cywilnej, od orzeczeń tej komisji strony mogą odwołać się do Wyższej Komisji Dyscyplinarnej, w ciągu 14 dnia od dnia doręczenia orzeczenia. Z kolei od orzeczeń Wyższej Komisji Dyscyplinarnej stronom oraz Szefowi Służby Cywilnej przysługuje odwołanie do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania obwinionego sądu apelacyjnego — sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Równocześnie pragnę wyjaśnić, że nie jest możliwe udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na wszystkie zadane przez Pana przewodniczącego pytania, gdyż zależą od konkretnych uwarunkowań, np. w zakresie pytania o udział w konwencjach wyborczych bardzo ważny jest charakter tego udziału. Ponadto uprzejmie informuję, że przytoczone powyżej stanowisko w sprawie publicznego manifestowania poglądów politycznych było już kilkakrotnie prezentowane w indywidualnych sprawach przeze mnie rozpatrywanych. Natomiast nie jestem w posiadaniu orzeczeń komisji dyscyplinarnych I instancji.
Szef Służby Cywilnej Marek Brodziński |  |  |  |  |
================ Niektóre powołane przepisy:
 |  |  |  |  Konstytucja RP Art. 153. 1. W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa, w urzędach administracji rządowej działa korpus służby cywilnej. 2. Prezes Rady Ministrów jest zwierzchnikiem korpusu służby cywilnej.
Ustawa o służbie cywilnej: Art. 1. W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa ustanawia się służbę cywilną oraz określa zasady dostępu do tej służby, zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju. Art. 76. 1. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności: 1) przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa; 2) chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela; 3) racjonalnie gospodarować środkami publicznymi; 4) rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania; 5) dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej; 6) rozwijać wiedzę zawodową; 7) godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią. Art. 78. 1. Członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym. 2. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych. 3. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu. 4. Członek korpusu służby cywilnej nie może łączyć zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego. 5. Urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani uczestniczenia w nich. 6. Członek korpusu służby cywilnej zajmujący wyższe stanowisko w służbie cywilnej nie może pełnić funkcji w związkach zawodowych. 7. Przepis ust. 5 ma zastosowanie do pracownika służby cywilnej zajmującego wyższe stanowisko w służbie cywilnej. Art. 113. 1. Członek korpusu służby cywilnej odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej. 2. Postępowanie dyscyplinarne nie może być wszczęte po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia przez dyrektora generalnego urzędu wiadomości o naruszeniu obowiązków członka korpusu służby cywilnej ani po upływie dwóch lat od popełnienia tego czynu. 3. Jeżeli członek korpusu służby cywilnej z powodu nieobecności w pracy nie ma możliwości złożenia wyjaśnień, bieg trzymiesięcznego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia jego stawienia się do pracy. 4. Jeżeli czyn członka korpusu służby cywilnej zawiera znamiona przestępstwa, przedawnienie następuje nie wcześniej niż przedawnienie przewidziane w przepisach Kodeksu karnego. 5. Karalność przewinienia dyscyplinarnego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęły 4 lata.
Kodeks etyki: § 4. Członek korpusu służby cywilnej jest bezstronny w wykonywaniu zadań i obowiązków, a w szczególności: 1) nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym; 2) nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi; 3) nie przyjmuje żadnej formy zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem lub wykonywaną pracą służbową; 4) w prowadzonych sprawach administracyjnych równo traktuje wszystkich uczestników, nie ulegając żadnym naciskom i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności; 5) od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych; 6) nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się okazji do promowania jakichkolwiek grup interesu; 7) szanuje prawo obywateli do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy ustawowo chronionej; 8) akceptuje ograniczenia możliwości podjęcia przyszłej pracy u osób, których sprawy były lub są prowadzone przez zatrudniający go urząd. § 5. Członek korpusu służby cywilnej w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie, a w szczególności: 1) lojalnie i rzetelnie realizuje strategię i program Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy; 2) przygotowując propozycje działań administracji rządowej, udziela obiektywnych, zgodnych z najlepszą wolą i wiedzą, porad i opinii zwierzchnikom; 3) nie manifestuje publicznie poglądów i sympatii politycznych, a jeżeli jest urzędnikiem służby cywilnej, to nie tworzy i nie uczestniczy w partiach politycznych; 4) dystansuje się otwarcie do wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych, i nie angażuje się w działania, które mogłyby służyć celom partyjnym; 5) dba o jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje polityczne; 6) nie uczestniczy w strajkach lub akcjach protestacyjnych, zakłócających normalne funkcjonowanie urzędu; 7) eliminuje wpływy polityczne na rekrutację i awanse w służbie cywilnej. |  |  |  |  |
|