Miałeś rację. Na stronie <a href="http://bip.kprm.gov.pl/" target="_blank">http://bip.kprm.gov.pl/</a> nie mogę odnaleźć właściwego tekstu. Czy tam jest???
Zamieszczam poniżej to co dostałem bez tabelek bo jest problem techniczny. Może admin zamieści całość.
PROJEKT (25.01.2007 r.)ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 2007 r. ............. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej
Na podstawie art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 249, poz.1832) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady przeprowadzania okresowych ocen urzędników służby cywilnej, w szczególności kryteria ocen urzędników służby cywilnej i sposób przeprowadzania tych ocen.
§ 2. 1. Okresowa ocena urzędnika służby cywilnej, zwana dalej „oceną", jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.
2. Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Bezpośredni przełożony, zwany dalej „oceniającym", wybiera z wykazu nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania
obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „ocenianym".
4. Oceniający, w oparciu o opis stanowiska pracy ocenianego, wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym głównych obowiązków wykonywanych przez urzędnika
na zajmowanym stanowisku pracy, celów do osiągnięcia w okresie podlegającym ocenie oraz sposobu ich realizacji.
§ 3. 1. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2. Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza okresowej oceny urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „arkuszem",
którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3. Oceniany potwierdza podpisem zapoznanie się z kryteriami i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
4. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający przekazuje
ocenianemu.
§ 4. 1. Czynności, o których mowa w § 2 ust. 3 i 4 oraz § 3, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub od dnia mianowania, w przypadku sporządzania oceny po raz pierwszy.
2. W przypadku zmiany stanowiska pracy przez ocenianego, wiążącej się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia ostatniej oceny upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy, oceniający dokonuje ponownie czynności, o których mowa w § 2 i 3 w ciągu 30 dni od dnia zmiany stanowiska pracy.
§ 5. 1. Oceniający zmienia termin sporządzenia oceny na piśmie w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej przeprowadzenie oceny.
2. Oceniający może zmienić termin oceny w każdym czasie, w szczególności w razie:
1) zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym urzędnik podlega ocenie;
2) przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, która może uniemożliwić przeprowadzenie oceny;
3) przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy oceniającego, która może utrudnić przeprowadzenie oceny;
4) złożenia przez ocenianego wniosku o zmianę terminu przeprowadzenia oceny.
3. Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§ 6. W przypadku zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym urzędnik podlega ocenie, ocena sporządzana jest na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§ 7. Oceniający, przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim:
1) główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie podlegającym ocenie oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego
ustalonych kryteriów oceny, zgodnie z § 2 ust. 4;
2) trudności napotykane przez ocenianego w trakcie realizacji zadań;
3) kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
§ 8. 1. Sporządzenie oceny na piśmie następuje nie później niż w ciągu 7 dni od rozmowy, o której mowa w § 7.
2. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej sposobu wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie, uwzględniającej
w szczególności wnioski z rozmowy o której mowa w § 7;
2) określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (celujący, bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający);
3) przyznaniu oceny pozytywnej w razie celującego, bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej;
4} wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego, na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych obowiązków.
3. W razie przyznania oceny pozytywnej oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.
§ 9. 1. Oceniający niezwłocznie umożliwia ocenianemu zapoznanie się z oceną sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu do dyrektora generalnego urzędu w ciągu 7 dni od doręczenia oceny. Umożliwienie zapoznania się z oceną sporządzoną na piśmie ma skutek doręczenia.
2. Niezwłocznie po dokonaniu czynności, o których mowa w ust.1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający przekazuje ocenianemu.
§ 10. Pierwsza ocena na piśmie urzędnika służby cywilnej może zostać sporządzona nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wyboru kryteriów, o których mowa w § 2 ust.3.
§ 11. Do sporządzenia na piśmie oceny urzędnika służby cywilnej, rozpoczętej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 12. Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 maja 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 633).
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIEUstawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.) w art 52 ust. 5 zawiera delegację do uregulowania przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej. System ocen okresowych urzędników służby cywilnej wprowadziła uchylona ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.). Kwestię ocen okresowych reguluje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 maja 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzenia ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 633). Obecnie proponowane regulacje nie dotyczą więc całkiem nowej materii, ale obszaru, który od kilku lat funkcjonuje. W związku z tym, niniejszy projekt zawiera propozycje przepisów, które bazując na doświadczeniach lat poprzednich i jednocześnie uwzględniając nowe wyzwania stojące przed służba cywilną mają na celu usprawnić oraz dostosować system ocen okresowych, tak by stał się jeszcze skuteczniejszym narzędziem zarządzania kadrami służby cywilnej. Ocena okresowa na poziomie indywidualnym ma na celu nie tylko rozliczanie z wykonywanych obowiązków, ale również wyznaczanie kierunków rozwoju, motywowanie i mobilizowanie pracowników do dalszego doskonalenia. Z punktu widzenia organizacji system ocen powinien wpłynąć na poprawę efektywności i jakości jej działania. Prezentowany w niniejszym projekcie proces oceniania prowadzony jest w sposób umożliwiający ocenę wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy ocenianego urzędnika służby cywilnej oraz sformułowanie wniosków dotyczących jego indywidualnego programu rozwoju zawodowego. Projektowane rozwiązania uwzględniają również kierunki rozwoju teorii i praktyki zarządzania, w szczególności odwołują się do funkcjonujących systemów kompetencji. Proponowanych jest szereg szczegółowych, istotnych z punktu widzenia procesu oceny zmian.
Projekt rozporządzenia pozostawia zasadę przeprowadzania ocen okresowych na podstawie kryteriów wybranych odpowiednio do wykonywanych przez ocenianego obowiązków. Proponuje się, aby wybór kryteriów poprzedzała rozmowa pomiędzy oceniającym a ocenianym, której obowiązkowym elementem byłoby odniesienie się do obowiązków ocenianego, jak i pożądanych rezultatów pracy. Wybór kryteriów byłby więc dokonywany w oparciu o opis stanowiska pracy, uwzględniając jednocześnie oczekiwane rezultaty. W ten sposób wiąże się ocenę z zadaniami i wynikającymi z nich efektami pracy. Analiza ww. elementów ma pomóc w doborze jak najbardziej odpowiednich do potrzeb stanowiska kryteriów. Sama rozmowa stanowi wsparcie w podjęciu decyzji o wyborze kryteriów oraz podstawę do budowania lepszego zrozumienia pomiędzy oceniającym a ocenianym odnośnie charakteru pracy na danym stanowisku i oczekiwań przełożonego. Natomiast wpis do arkusza oceny dotyczy już efektu rozmowy czyli samego wyboru kryteriów. Projekt rozporządzenia zakłada przeprowadzanie oceny na podstawie kryteriów, które uwzględniają szeroko rozumiane zdolności i umiejętności warunkujące dobre wykonanie zadań. Ustalając kryteria, oceniający powinien dobrać te z nich, które są najistotniejsze dla prawidłowego wykonywania obowiązków ocenianego urzędnika. Wykaz kryteriów oceny stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. W stosunku do dotychczas funkcjonującego wykazu nastąpiły istotne zmiany. Z 5 obowiązkowych kryteriów 4 otrzymały nowe brzmienie. Ze względu na swój wąski zakres oraz na bezpośredni związek proponuje się połączenie dotychczas rozdzielnych kryteriów rzetelności i terminowości. Niewątpliwie jednym z elementów rzetelnego wykonywania obowiązków jest ich terminowa realizacja. Rozszerzono definicję kryterium obowiązkowego z obszaru wiedzy. W miejsce obowiązującego do tej pory kryterium „umiejętność stosowania odpowiednich przepisów" proponuje się wprowadzić „wiedzę specjalistyczną i umiejętność jej wykorzystania", która w swojej definicji zawiera wcześniej obowiązujący obszar a dodatkowo poszerza go o inną wiedzę niezbędną na danym stanowisku oraz umiejętność jej stosowania w codziennym działaniu. Ponadto w miejsce kryterium „planowanie i organizowanie pracy" wprowadzono szersze pojęciowo kryterium: „zorientowanie na osiąganie celów", co wydaje się w lepszym stopniu odnosić się do pracy w służbie cywilnej. W dalszym ciągu nacisk kładzie się na sposób zaplanowania i odpowiednią organizację pracy, ale mając w perspektywie, poprzez odpowiednie wykonywanie obowiązków na danym stanowisku, realizację celów. Naieży podkreślić, że planowanie i organizowanie pracy nie jest celem samym w sobie, ale służy osiąganiu oczekiwanych efektów pracy. Proponuje się dodanie również nowego kryterium pod nazwą „doskonalenie zawodowe". Z przekonaniem należy stwierdzić, że w dzisiejszych warunkach funkcjonowania administracji rządowej nieodłącznym elementem, koniecznym do prawidłowego wywiązywania się z obowiązków jest nieustanne doskonalenie i rozwijanie kompetencji zawodowych pracowników.
Dotyczy to każdego urzędnika służby cywilnej, niezależnie od rodzaju stanowiska i urzędu, w którym pozostaje zatrudniony. Postawa etyczna jako nieodłączny element pracy w służbie cywilnej nie budzi wątpliwości. Odnosząc się do nowej listy kryteriów do wyboru należy stwierdzić, że została w sposób istotny skrócona (z 23 do 14) w stosunku do dotychczas obowiązującej. Obecnie prezentowany kształt wykazu kryteriów jest przede wszystkim wynikiem analizy doświadczeń z przeprowadzania ocen okresowych w ostatnich latach. Przy opracowywaniu nowej wersji kryteriów korzystano również z „Zestawu kompetencji dla stanowisk w służbie cywilnej", będących rezultatem prac w ramach Projektu Bliźniaczego PHARE PL033/IB/OT/06 „Wzmocnienie zdolności administracyjnych". Zmniejszenie liczby kryteriów spowodowane jest głównie przeniesieniem niektórych elementów do kryteriów obowiązkowych oraz pogrupowaniem pewnych elementów występujących do tej pory rozłącznie w jedno kryterium, np. w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu występują jako osobne kryteria „komunikacja pisemna" i „komunikacja werbalna". W projekcie proponuje się wprowadzenie jednego kryterium „skuteczna komunikacja", którego aspektami byłyby zarówno komunikacja werbalna jak i pisemna jako nieodłączne, dopełniające się elementy. Podobnie jest w przypadku obecnie rozdzielnych kryteriów „samodzielność" i inicjatywa". Niewątpliwie przy wykonywaniu zadań w sposób samodzielny niezbędne jest prezentowanie pewnej inicjatywy, choćby w odniesieniu do sposobu wykonania zadania czy wyszukania odpowiednich informacji. Stąd zaproponowano już jako jedno kryterium „samodzielność i inicjatywę". Tak więc zmniejszona liczba kryteriów wynika bardziej z ich przedefiniowania i innego pogrupowania niż z likwidacji poszczególnych elementów. Ponadto proponowana zmiana w zakresie kryteriów oceny uwzględnia konsekwencje wprowadzenia ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.) - zmniejszenie liczby i rodzajów stanowisk w służbie cywilnej (dotyczy to dotychczasowych wyższych stanowisk w służbie cywilnej). W konsekwencji przesunięty jest akcent z kryteriów związanych z zarządzaniem na te odpowiadające bardziej pracy samodzielnej i współpracy w grupie. Przedstawiany projekt zakłada rezygnację z mechanizmu zatwierdzania kryteriów oceny przez dyrektora generalnego urzędu. Należy wziąć pod uwagę fakt, że liczba urzędników mianowanych znacząco wzrosła od czasu projektowania obecnie obowiązujących w zakresie ocen okresowych urzędników służby cywilnej przepisów wykonawczych.
Ponadto dotychczasowe wyższe stanowiska nie podlegają obecnej ustawie o służbie cywilnej. Wydaje się, że w tej sytuacji nie ma potrzeby, by dyrektor generalny urzędu osobiście nadzorował w ten sposób proces prowadzenia każdej, indywidualnej oceny szeregowego urzędnika służby cywilnej, szczególnie, że ustawa pozostawia dyrektorowi generalnemu urzędu rolę arbitra w sytuacji wniesienia przez ocenianego sprzeciwu. Ustalenie kryteriów oceny następowałoby w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie ostatniej oceny lub od dnia mianowania urzędnika służby cywilnej.
Oceniający ustala także długość okresu, za który przeprowadzona zostanie ocena. Przepisy ustawowe precyzują że okresową ocenę urzędnika stużby cywilnej na piśmie sporządza się nie rzadziej niż raz na 24 miesiące i nie częściej niż raz na 12 miesięcy. W niniejszym projekcie rozporządzenia proponuje się, by oceniający mógł dokonać zmiany terminu oceny w szczególności w sytuacji zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego, przewidywanej długotrwałej nieobecności w pracy ocenianego lub oceniającego czy na wniosek ocenianego. Szczególnego wyjaśnienia wymaga sytuacja opisana w § 5 ust. 2 pkt 2 i 3 projektu. Wydaje się niezbędne wprowadzenie mechanizmu pozwalającego na pewną elastyczność {pozostają ustawowe ograniczenia terminów) w zakresie zmiany terminów, szczególnie teraz, gdy np. dość często może występować sytuacja wnioskowania urzędników służby cywilnej o urlopy bezpłatne w związku z powołaniem na wysokie stanowiska państwowe. Dotyczy to również sytuacji występowania oceniającego lub ocenianego o urlop (bezpłatny, macierzyński, wychowawczy), czy nawet dłuższy urlop wypoczynkowy, w trakcie którego przypadnie termin oceny. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku byłoby, w miarę możliwości, zakończenie procesu oceny jeszcze przed dniem rozpoczęcia urlopu. Na podkreślenie zasługuje fakt, że projekt przewiduje możliwość zmiany terminów nie tylko w sytuacji przewidywanej nieobecności ocenianego, która w praktyce może uniemożliwić przeprowadzenie oceny w dotychczasowym terminie, ale również przewidywanej nieobecności oceniającego, która może utrudnić sprawne i terminowe zakończenie cyklu oceny. Byłoby pożądane, gdyby sporządzenie oceny nastąpiło przez dotychczasowego przełożonego, który na bieżąco mógł obserwować sposób wykonywania obowiązków przez pracownika, a w związku z tym ma więcej danych, by pracę tę ocenić rzetelnie.
Projekt wprowadza nowy, najwyższy poziom oceny - celujący. To rozwiązanie ma umożliwić docenienie w szczególny sposób najwybitniejszych pracowników. Poziomy oceny: celujący, bardzo dobry, dobry, zadowalający oznaczają przyznanie oceny pozytywnej. Natomiast ocena na poziomie niezadowalającym jest równoznaczna z uzyskaniem oceny negatywnej. Przebieg oceny dokumentowany jest w arkuszu okresowej oceny urzędnika służby cywilnej. Arkusz, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia, zostaje uzupełniony w kolejnych etapach przeprowadzania oceny, co wzmacnia dodatkowo jej indywidualny charakter. W projekcie rozporządzenia wprowadzono przepis regulujący, że zarówno w przypadku ustalania kryteriów oceny, jak i w przypadku sporządzenia oceny na piśmie oceniany potwierdza podpisem fakt zapoznania się z kryteriami/oceną otrzymuje kopię arkusza, a oryginał włącza się do akt ocenianego. Prezentowane przepisy precyzują sytuację przeprowadzania pierwszej oceny okresowej urzędnika służby cywilnej, która nie może być przeprowadzona wcześniej niż 6 miesięcy od dnia ustalenia kryteriów oraz przewidują, że w przypadku, gdy od dnia zmiany stanowiska przez ocenianego, wiążącej się z istotną zmianą obowiązków upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy, dokonuje się ponownego wyboru kryteriów. Zmiana obowiązków w związku z objęciem nowego stanowiska pracy powoduje konieczność doboru kryteriów oceny w oparciu o zaktualizowany opis lub opis nowego stanowiska pracy. Ponieważ od chwili ustalenia poprzednich kryteriów nie minęło jeszcze 6 miesięcy nie ma zastosowania w tym przypadku przepis art. 52 ust. 3 ustawy, mówiący o dokonaniu oceny przed zmianą stanowiska, a krótki okres jaki minął od ustalenia kryteriów powoduje, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ponowne rozpoczęcie cyklu oceny.
Prezentowany sposób przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej co do zasady nie odbiega od dotychczas stosowanego, wprowadza jednak, na poziomie operacyjnym, szereg poprawek, które mają usprawnić system a w efekcie poprawić jakość działania służby cywilnej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia dotyczy wyłącznie wewnętrznych zasad funkcjonowania służby cywilnej i będzie oddziaływał na urzędników służby cywilnej oraz ich bezpośrednich przełożonych.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia, stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. (Dz. U. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) został skierowany do władz statutowych związków zawodowych, tj. NSZZ „Solidarność", OPZZ i Forum Związków Zawodowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na wzrost wydatków budżetowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy i nie będzie się wiązać z powstaniem lub utratą miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Jak ktoś ma link niech poda!