Forum skarbowców http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/ |
|
Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=52&t=2436 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | inspektor [ 05 lis 2011, 11:34 ] | |||||||||
Tytuł: | Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) | |||||||||
Temat zakładam na forum "UKS Warszawa", bo doszły mnie informacje o nieprzestrzeganiu zakazu palenia w miejscu pracy w moim Urzędzie. Pozwoliłem sobie nawet na pismo w tej sprawie (oraz w sprawie norm powierzchniowych w biurze) do Dyrektora UKS Warszawa:
A jak jest w Waszych Urzędach? Są "równi i równiejsi" w sprawie palenia? Powierzchnia wolna podłogi jest wszędzie zachowana? [legend=ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy]§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). § 20. 1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż: 1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; 2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. 3. Wysokość określona w ust. 1 pkt 1 może być zmniejszona do: 1) 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia; 2) 2,2 m w świetle - w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia. 4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż: 1) 2,2 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; 2) 2,5 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 5. W pomieszczeniu o stropie pochyłym wymagania określone w ust. 1, 3 i 4 stosuje się do średniej wysokości pomieszczenia, przy czym w najniższym miejscu wysokość pomieszczenia nie może być mniejsza w świetle niż 1,9 m (licząc od poziomu podłogi do najniżej położonej części konstrukcyjnej sufitu). § 21. 1. Do pomieszczeń i stanowisk pracy położonych na różnych poziomach powinny prowadzić bezpieczne dojścia stałymi schodami lub pochylniami. 2. Nawierzchnie schodów, pomostów i pochylni nie powinny być śliskie, a w miejscach, w których może występować zaleganie pyłów - powinny być ażurowe. 3. Zamocowane na stałe drabiny lub klamry mogą być stosowane jako dojścia dodatkowe oprócz schodów, a zamiast schodów - tylko w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych względami użytkowymi lub gdy nie ma technicznych możliwości ich zastosowania. 4. Wymagania, jakie powinny spełniać schody i pochylnie, określają przepisy techniczno-budowlane. § 22. 1. Wymiary otworów drzwiowych w każdym pomieszczeniu powinny być odpowiednie do liczby pracowników z nich korzystających oraz do rodzaju i wielkości używanych urządzeń transportowych i przemieszczanych ładunków. Wymiary otworów drzwiowych określa Polska Norma. 2. Sposób otwierania drzwi z pomieszczeń pracy i z pomieszczeń higienicznosanitarnych powinien odpowiadać wymaganiom przepisów techniczno-budowlanych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej. 3. Drzwi rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic. 4. Drzwi i bramy otwierające się do góry muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu opadaniu. 5. Wrota bram powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu. 6. Wahadłowe drzwi i bramy muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele. 7. Drzwi i bramy przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu. 8. Pomiędzy pomieszczeniami nie należy wykonywać progów, chyba że warunki techniczne wymagają ich zastosowania. W takich przypadkach należy je oznaczyć w sposób widoczny. 9. Drzwi i bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia urazem. Drzwi takie powinny mieć zamontowane łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich zatrzymywania, a także powinny być przystosowane do ręcznego otwierania. § 23. Pomieszczenia pracy, w których przebywają pracownicy, nie mogą być zamykane w sposób uniemożliwiający wyjście z pomieszczenia. Jeżeli istnieją względy wymagające zamykania pomieszczeń w czasie pracy przed osobami nieupoważnionymi, należy stosować przy drzwiach zamki uniemożliwiające wejście z zewnątrz, a jednocześnie umożliwiające wyjście z pomieszczenia bez użycia klucza. W takiej sytuacji należy przewidzieć możliwość powiadamiania pracowników znajdujących się w takich pomieszczeniach o niebezpieczeństwie grożącym z zewnątrz. § 24. 1. Szyby w oknach oraz inne przedmioty i powierzchnie szklane, znajdujące się w pomieszczeniach pracy, narażone na uszkodzenia w związku z rodzajem prowadzonych prac, powinny być od strony, po której mogą znajdować się ludzie, osłonięte siatką zabezpieczającą przed odłamkami szkła. 2. Przezroczyste ściany działowe, znajdujące się w pomieszczeniach pracy, w pobliżu takich pomieszczeń lub wzdłuż przejść - muszą być jednoznacznie oznakowane oraz wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub tak osłonięte, aby niemożliwe było zetknięcie się pracownika ze ścianą lub jego zranienie w razie rozbicia tej ściany.[/legend] |
Autor: | szczyrbol [ 05 lis 2011, 18:58 ] | |||||||||
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... | |||||||||
Biedny Rysio. Gdzie on teraz będzie palił? Może w WC? |
Autor: | Harakiri [ 05 lis 2011, 20:05 ] | ||||||||||||||||||
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... | ||||||||||||||||||
Tam TEŻ nie wolno! ![]() |
Autor: | Duks [ 05 lis 2011, 20:49 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... |
A przecież wszystkie Ryśki to porządne chłopy.... ![]() |
Autor: | taxinspector [ 05 lis 2011, 21:35 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... |
A jest tam palarnia? |
Autor: | shoto [ 05 lis 2011, 22:08 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... |
No jak to? Widział ktoś, kiedyś palącą górę razem z plebsem? Chyba nie. Oni palą u siebie, nie będą się zniżać i wdychać jakąś taniochę od palących obok. Zresztą- musieli by się odezwać, a to już zbytnia poufałość. |
Autor: | inspektor [ 06 lis 2011, 00:19 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... |
Jest palarnia - pod chmurką na zewnątrz budynku... |
Autor: | Pinero [ 06 lis 2011, 08:35 ] | |||||||||
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu w miejscu pracy i normy powierzchni... | |||||||||
Odezwać?! A może posłuchać i uprzejmie donieść? To już niech palą u siebie... |
Autor: | Jz06 [ 07 lis 2011, 11:11 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) |
zakaz palenia ...że niby palić nie wolno? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...eno, dobre... ![]() ...maluczkim ![]() ...ale są tacy co ![]() ![]() |
Autor: | supersaper [ 07 lis 2011, 13:51 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) |
Czy palenie w miejscu, w którym obowiązuje zakaz palenia, nie narusza przypadkiem nowych zasad etyki ![]() |
Autor: | Jz06 [ 08 lis 2011, 08:19 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) |
Właśnie, bardzo dobre pytanie. |
Autor: | inspektor [ 15 lis 2011, 22:37 ] |
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) |
I odpowiedź Dyrektora: Społeczny Zakładowy Inspektor Pracy w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Warszawie Odpowiadając na pismo z dnia 26 października 2011 r. pragnę poinformować, że zgodnie z § 19 rozporządzenia z dnia 26 września 1997 r., w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach pracy stałej powinno przypadać 13 m W celu zwiększenia wolnej powierzchni podłogi w pomieszczeniach kancelarii, kierownik sekcji kancelaryjno-sekretarskich w porozumieniu z jednoosobowym stanowiskiem pracy ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, dokona w najbliższych dniach usunięcia zbędnych zgodnie z przepisami bhp mebli oraz nakaże usunięcie prywatnych przedmiotów pracowników, a także dokona prawidłowego ustawienia stanowisk pracy. Odpowiadając na pkt 2 Pana pisma pragnę poinformować, że zgodnie z obowiązującą na terenie obiektu budowlanego instrukcją bezpieczeństwa pożarowego, obowiązującą wszystkich użytkowników obiektu, zabronione jest palenie tytoniu w miejscach do tego nie wyznaczonych. O zapisach zawartych w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego pracownicy zostali poinformowania, a także złożyli stosowne oświadczenia, o przestrzeganiu zapisów instrukcji. Instrukcja wraz z poleceniem służbowym nr 6/2009 Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2009 r. dostępna jest na stronach intranetowej sieci komputerowej. Jednocześnie pragnę poinformować, że nowelizacja ustawy z dnia 5 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zakazała palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładu pracy i spowodowała zmianę ogólnych przepisów bhp tj.: usunięcia palarni z pomieszczeń pracy. |
Autor: | Nadir [ 15 lis 2011, 22:47 ] | |||||||||
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) | |||||||||
A jaka jest minimalna prędkość wiatru według norm unijnych? ![]() Bo pamiętam, że w stajniach określono ją na poziomie max 1,5 m/sek. ![]() |
Autor: | toga [ 15 lis 2011, 23:03 ] | |||||||||
Tytuł: | Re: Palenie tytoniu i normy powierzchni (UKS W-wa) | |||||||||
Jeśli wywieje wszystkich baranów - wystarczy tyle... ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |