Forum skarbowców http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/ |
|
Kapitał początkowy a obowiązki pracodawcy http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=4&t=203 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | melon [ 03 gru 2006, 12:07 ] |
Tytuł: | |
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Przepisy ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.) zobowiązały pracodawców do kompletowania dokumentacji umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego tym pracownikom, za których przekazują do Zakładu imienne raporty miesięczne i przekazania jej do ZUS nie później niż do dnia 31 grudnia 2006 r. Obowiązek ten dotyczy pracowników urodzonych po 1948 r., którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury. Należy tu zaznaczyć, że pracodawca zobowiązany jest do wystawienia dokumentów niezbędnych do ustalenia kapitału początkowego dla pracowników urodzonych po 31 grudnia 1948 r. aktualnie zatrudnionych, a także byłym pracownikom, gdy wystąpią z taką prośbą. Powinno to być zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia albo zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7. Natomiast jeżeli pracownik rozpoczął pracę po 31 grudnia 1998 r. to pracodawca nie wystawia żadnych dokumentów, a jedynie pośredniczy w przekazaniu do ZUS wniosku pracownika. Uwaga: Pracodawca, który rozpoczął swoją działalność po 1998 r., jest także zobowiązany do kompletowania dokumentacji niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego tym pracownikom, za których przekazuje do ZUS imienne raporty miesięczne. Do obowiązków płatnika składek należy w szczególności: 1) poinformowanie ubezpieczonego o posiadanej dokumentacji, 2) przyjęcie dokumentacji od ubezpieczonego, zabezpieczenie jej i przesłanie do organu rentowego w ustalonym terminie, 3) udzielenie ubezpieczonemu informacji o innych miejscach przechowywania dokumentacji służącej ustaleniu kapitału początkowego. Szczegółowo zasady współpracy miedzy płatnikami i organami rentowymi oraz pracownikami reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z ubezpieczonymi i płatnikami składek w zakresie ustalania kapitału początkowego (Dz. U. Nr 72, poz. 846). Rozporządzenie to określa zasady współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z ubezpieczonymi i płatnikami składek w zakresie kompletowania wniosków i przekazywania ich organowi rentowemu oraz ustalania kapitału początkowego. Stosownie do przepisów wymienionego wyżej rozporządzenia pracodawca otrzymuje z organu rentowego (jednostki organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika) wezwanie o nadesłanie skompletowanej dokumentacji aktualnie zatrudnionych pracowników w celu ustalenia kapitału początkowego. Wezwania przesyłane są także do płatników składek, którzy opłacają składki na własne ubezpieczenie. Wspomniana zasada nie ma zastosowania do płatników składek: 1) będącego zleceniodawcą, 2) będącego osobą fizyczną zatrudniającą pracowników, nie wypłacającą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, 3) opłacającego składkę za osoby współpracujące. A zatem osoby: - wykonujące umowę zlecenia lub umowę agencyjną, - niepozostające w ubezpieczeniu, - opłacające składki na własne ubezpieczenie emerytalne i rentowe, - współpracujące z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność albo wykonującą umowę agencyjną lub umowę zlecenia, a także: - pobierające z powiatowego urzędu pracy zasiłek dla bezrobotnych lub stypendium, - pobierające z pomocy społecznej zasiłki stałe lub gwarantowane zasiłki okresowe, - mieszkające za granicą, które nie są objęte obecnie ubezpieczeniem społecznym w Polsce kompletują wnioski o ustalenie kapitału początkowego bez pośrednictwa pracodawcy. W wezwaniu organ rentowy określa termin oraz harmonogram zgłaszania dokumentacji. Przy określaniu terminu organ rentowy bierze pod uwagę liczbę osób, dla których ustalany będzie kapitał początkowy. Termin przekazania przez płatnika składek dokumentów niezbędnych do wydania decyzji w sprawie kapitału początkowego organ rentowy ustala indywidualnie dla każdego płatnika. Po otrzymaniu wezwania pracodawca zawiadamia pracowników urodzonych po 31 grudnia 1948 r. (którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury) o terminie wyznaczonym przez ZUS i wyznacza im termin dostarczenia wymaganej dokumentacji. Płatnik składek (pracodawca) może, za zgodą pracownika wyrażoną na piśmie, prowadzić postępowanie wyjaśniające w celu zebrania dokumentacji służącej ustaleniu kapitału początkowego. W ramach tego postępowania, obecny pracodawca może zwrócić się do byłych pracodawców o przekazanie dokumentacji dotyczącej ubezpieczonego (pracownika), dołączając kopię oświadczenia pracownika o wyrażeniu zgody na przekazanie dokumentacji. Pracodawca przyjmuje od pracownika: - wypełniony wniosek o ustalenie kapitału początkowego (druk: ZUS Kp-1), który uzupełnia w cz. I pieczątką zawierającą nazwę: firmy, urzędu, instytucji, organizacji, oraz podaje NIP i REGON firmy (lub inne dane identyfikujące), - wypełniony przez pracownika kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk: ZUS Rp-6), - dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe z innych firm i instytucji lub urzędów, a ponadto dołącza zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie pracownika u niego jako pracodawcy i osiągane wynagrodzenie (na druku ZUS Rp-7), tj. zaświadczeniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu - dotyczy to pracowników, którzy rozpoczęli pracę przed 1999 r. Dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, a także inne okresy składkowe i nieskładkowe oraz wysokość wynagrodzenia należy dołączyć do wniosku w oryginale albo przedłożyć poświadczone notarialnie ich odpisy, wypisy lub kserokopie. Druki potrzebne do ustalenia kapitału początkowego dostępne są nieodpłatnie w każdej jednostce organizacyjnej ZUS oraz na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, www.zus.pl. Jeżeli archiwum lub inna jednostka przechowująca dokumentację nieistniejących już zakładów pracy wyda z posiadanych zbiorów uwierzytelnione kserokopie dokumentów lub ich odpisy, do wniosku o ustalenie kapitału początkowego należy dołączyć te dokumenty. Natomiast jeżeli archiwum lub jednostka przechowująca dokumentację osobową lub płacową zlikwidowanych zakładów pracy, na podstawie posiadanych dokumentów, wystawi zaświadczenie potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe lub wysokość zarobków - do wniosku należy dołączyć to zaświadczenie. Po przyjęciu dokumentów od pracowników pracodawca zabezpiecza je i przekazuje do najbliższej jednostki organizacyjnej ZUS tj. oddziału, inspektoratu, biura terenowego wraz z listą osób, których dokumenty przekazał. Lista ta powinna zawierać: - dane identyfikacyjne pracodawcy (NIP, REGON), a także - podstawowe dane identyfikacyjne pracownika, a mianowicie nazwisko i imię, datę urodzenia lub numer PESEL lub inny identyfikator (seria i numer dowodu tożsamości albo paszportu, NIP). W sytuacji, gdy dla niektórych pracowników dokumentacja nie została skompletowana, pracodawca podaje liczbę osób, dla których jeszcze nie zostały skompletowane wnioski oraz wskazuje termin ich przekazania. Pracodawcy mogą występować do ZUS o przedłużenie terminu nadesłania dokumentacji, jeżeli zaistniały jakiekolwiek okoliczności uniemożliwiające jego dotrzymanie, np. poszukiwanie dokumentów dotyczących zatrudnienia i wynagrodzenia ze zlikwidowanych firm. Uwaga: Przepisy dopuszczają również możliwość przekazania przez ubezpieczonego wniosku o ustalenie kapitału początkowego wraz z dokumentacją bezpośrednio do organu rentowego. W takim przypadku pracownik zobowiązany jest do powiadomienia pracodawcy o tym fakcie. (E.I.)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |