Teraz jest 05 wrz 2025, 13:31



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Obowiązki pracodawcy 
Autor Treść postu
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post Obowiązki pracodawcy
Obowiązki pracodawcy względem pracowników pracujących przy monitorach ekranowych

Obecnie trudno wyobrazić sobie biuro, które nie byłoby wyposażone w komputer. Wszechobecne komputery z powodzeniem zastąpiły wiele urządzeń do tej pory spotykanych w miejscach pracy, tak że obecnie nie jesteśmy sobie w stanie bez nich poradzić. Wskutek szerokiej dostępności komputerów znajdują się one również w miejscach pracy. Praca przy komputerze (ustawa posługuje się bardziej precyzyjnym pojęciem monitora ekranowego) stanowi duże obciążenie dla narządu wzroku i ruchu pracownika, dlatego ustawodawca uznał za zasadne uregulowanie kwestii świadczenia pracy przy monitorach ekranowych w akcie prawnym powszechnie obowiązującym. Miało to na celu wprowadzenie pewnych standardów świadczenia pracy przy monitorach ekranowych, aby praca ta była jak najmniej szkodliwa dla wykonujących ją pracowników. Nie każdy jednak pracownik korzystający w miejscu pracy jest osobą pracującą przy komputerze. Nie każdy pracodawca wie, jak zorganizować miejsce pracy pracownika pracującego przy komputerze oraz jakie z tego powodu spoczywają na nim obowiązki, jak też nie wszyscy pracownicy wiedzą, jakie z tego tyłu przysługują im uprawnienia.

Jacy pracownicy zaliczają się do "pracowników pracujących przy monitorach ekranowych"?

Nie każdy pracownik wykorzystujący w pracy komputer jest automatycznie "pracownikiem pracującym przy monitorach ekranowych", a w związku z tym nie każdemu pracownikowi przysługują uprawnienia określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie zawiera precyzyjną definicję określającą, którzy pracownicy są pracownikami świadczącymi pracę przy monitorach ekranowych, a którzy nie. Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia, za pracownika pracującego przy monitorach ekranowych uznaje się każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Ustawodawca nie posłużył się więc sztywnymi limitami godzin pracy przy komputerze, ale stosunkiem godzin pracy przy komputerze do ogólnego czasu świadczenia pracy.

Przykład:

Do pracownika zatrudnionego na pełny etat rozporządzenie znajdzie zastosowanie, jeśli będzie on świadczył pracę przy komputerze co najmniej 4 godziny dziennie, natomiast do pracownika zatrudnionego na pół etatu - przez co najmniej 2 godziny dziennie (jeżeli świadczy pracę 5 razy w tygodniu po 4 godziny dziennie).
Jeżeli więc pracownik wykorzystuje komputer w swojej pracy jedynie sporadycznie, nie korzysta z uprawnień wynikających z tego rozporządzenia.

Wyłączenia spod zastosowania tego rozporządzenia znajdują się też w § 3 rozporządzenia. Wyłączenie to obejmuje:

kierowców, których kabiny pojazdów i maszyn wyposażone są w monitory sterownicze,
pracowników obsługujących systemy komputerowe na pokładach środków transportu,
pracowników, w których zakłady pracy wyposażone są w systemy komputerowe przeznaczone głównie do użytku publicznego,
pracowników korzystających z systemów komputerowych przenośnych nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy,
pracowników obsługujących kalkulatory, kasy rejestrujące i inne urządzenia z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów,
pracowników obsługujących maszyny do pisania z wyświetlaczami ekranowymi.
Pracodawca jest obowiązany organizować stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, aby spełniały one minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. Pracodawca jest obowiązany do przeprowadzania na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe kontroli i oceny warunków pracy w aspekcie:

organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników,
obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,
obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.
W przypadku stwierdzenia przez pracodawcę naruszenia wymaganych warunków pracy, pracodawca ma obowiązek podejmować działania mające na celu usunięcie stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości.

Ponadto pracodawca jest obowiązany informować pracowników o wszystkich aspektach ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy na stanowiskach pracy, w tym o wynikach przeprowadzonej oceny stanowiska pracy oraz wszelkich środkach bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Ponadto pracodawca obowiązany jest przeszkolić pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, który to obowiązek wynika z Kodeksu pracy i dotyczy wszystkich nowo zatrudnianych pracowników.

Uprawnienia pracowników

Pracownik zatrudniony na stanowisku pracy wyposażonym w monitory ekranowe ma prawo tak organizować sobie pracę, a jeśli organizacja pracy zależy od pracodawcy - ma prawo wymagać, aby praca związana z obsługą monitora ekranowego łączyła się naprzemiennie z innymi rodzajami prac nieobciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Ponadto pracownik ma prawo do co najmniej 5-minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Pracownik ma prawo do profilaktycznej opieki zdrowotnej, którą zapewnić ma pracodawca we własnym zakresie i na własny koszt.

Pracownik ma prawo do zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok, zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Sposób organizacji i wyposażenia stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Jak już wspomniano, na pracodawcy ciąży obowiązek zorganizowania stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, aby spełniało ono minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. Ustawodawca wymaga, żeby wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie powodowały podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i wzroku oraz aby nie były źródłem zagrożeń dla pracownika.

Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° - po 60° w obu kierunkach,
ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr,
ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy, a konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.

Konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać:

wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy,
ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu,
ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała:

naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora w zakresie 20°÷50° w dół (licząc od linii poziomej na wysokości oczu pracownika do linii poprowadzonej od jego oczu do środka ekranu), przy czym górna krawędź ekranu monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu pracownika,
odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.
Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa, najlepiej barwy jasnej.

Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:

dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
regulację wysokości siedziska w zakresie 400÷500 mm, licząc od podłogi,
regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
podłokietniki.
Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.

Jeśli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokument, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika. Uchwyt na dokument powinien znajdować się przed pracownikiem - między ekranem monitora i klawiaturą ? lub w innym miejscu - w pozycji minimalizującej uciążliwe ruchy głowy i oczu.

Na życzenie pracownika, a także gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek. Podnóżek powinien mieć kąt pochylenia w zakresie 0°÷15°, a jego wysokość powinna być dostosowana do potrzeb wynikających z cech antropometrycznych pracownika. Powierzchnia podnóżka nie powinna być śliska, a sam podnóżek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas używania.

Stanowisko pracy powinno być tak zaprojektowane, żeby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych. Stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy powinno być tak usytuowane w pomieszczeniu, aby zapewniało pracownikowi swobodny dostęp do tego stanowiska. Odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora - co najmniej 0,8 m. Odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400÷750 mm.

Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, a szczególnie:

poziom natężenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach,
należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji lub zasłon w oknach.
Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem że będą to oprawy nie powodujące olśnienia.

Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu wykonywania zadań z użyciem ekranu monitora pracodawca powinien uwzględniać w szczególności następujące wymagania:

oprogramowanie powinno odpowiadać zadaniu przewidzianemu do wykonania,
oprogramowanie powinno być łatwe w użyciu oraz dostosowane do poziomu wiedzy i (lub) doświadczenia pracownika,
systemy komputerowe muszą zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu,
systemy komputerowe muszą gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika,
bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy,
przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych powinny być stosowane zasady ergonomii.
Wilgotność względna powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy z monitorami ekranowymi nie powinna być mniejsza niż 40%.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. 1998 r., Nr 148, poz. 973).


07 lip 2008, 13:58
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 1 grudnia 1998 r.
Dz.U.98.148.973
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 1 grudnia 1998 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
(Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.)
Na podstawie art. 23715 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
       1)        wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe,
       2)        wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
       1)        monitorze ekranowym - należy przez to rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu,
       2)        stanowisku pracy - należy przez to rozumieć przestrzeń pracy, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, obejmującym:
a)        wyposażenie podstawowe, w tym monitor ekranowy, klawiaturę lub inne urządzenia wejściowe, jednostkę centralną lub stację dyskietek,
b)        wyposażenie dodatkowe, w tym drukarkę, skaner, mysz, trackball,
c)        wyposażenie pomocnicze, w tym stół, krzesło, uchwyt na dokument, podnóżek,
       3)        systemie komputerowym - należy przez to rozumieć urządzenia wchodzące w skład wyposażenia podstawowego i dodatkowego stanowiska pracy wraz z oprogramowaniem,
       4)        pracowniku - należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
tezy z piśmiennictwa
§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
       1)        kabin kierowców oraz kabin sterowniczych maszyn i pojazdów,
       2)        systemów komputerowych na pokładach środków transportu,
       3)        systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego,
       4)        systemów przenośnych nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy,
       5)        kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów,
       6)        maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.
§ 4. Pracodawca jest obowiązany organizować stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, aby spełniały one minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 5. 1. Pracodawca jest obowiązany do przeprowadzania na stanowiskach pracy, wyposażonych w monitory ekranowe, oceny warunków pracy w aspekcie:
       1)        organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
       2)        stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
       3)        obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników,
       4)        obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,
       5)        obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna być przeprowadzana w szczególności dla nowo tworzonych stanowisk oraz po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na podstawie oceny pracodawca jest obowiązany podejmować działania mające na celu usunięcie stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości.
§ 6. Pracodawca jest obowiązany:
       1)        informować pracowników o wszystkich aspektach ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy na stanowiskach pracy, w tym o wynikach przeprowadzonej oceny, o której mowa w § 5, oraz wszelkich środkach bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
       2)        przeszkolić pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom:
       1)        łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub
       2)        co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
§ 8. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
§ 9. 1. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Istniejące w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe powinny być dostosowane do wymagań określonych w rozporządzeniu nie później niż w ciągu 2 lat od dnia jego wejścia w życie, z wyjątkiem pkt 5.1 lit. f) i g) załącznika do rozporządzenia, które dotyczą nowo tworzonych stanowisk pracy.
ZAŁĄCZNIK
MINIMALNE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ ERGONOMII, JAKIE POWINNY SPEŁNIAĆ STANOWISKA PRACY WYPOSAŻONE W MONITORY EKRANOWE
1. Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.
2. 1. Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
a)        znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
b)        obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
c)        jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
d)        regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° - po 60° w obu kierunkach,
e)        ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr.
2. 2. W razie potrzeby wynikającej z indywidualnych cech antropometrycznych pracownika, powinna być użyta oddzielna podstawa monitora lub regulowany stół.
2. 3. Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
3. 1. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy.
3. 2. Konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności:
a)        możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0¸15°,
b)        odpowiednią wysokość - przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.
3. 3. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.
4. 1. Konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury.
4. 2.  Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać:
a)        wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy,
b)        ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu,
c)        ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
4. 3. Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała:
a)        naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
b)        odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora w zakresie 20°¸50° w dół (licząc od linii poziomej na wysokości oczu pracownika do linii poprowadzonej od jego oczu do środka ekranu), przy czym górna krawędź ekranu monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu pracownika,
c)        odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.
4. 4. Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa, najlepiej barwy jasnej.
5. 1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
a)        dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
b)        wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
c)        regulację wysokości siedziska w zakresie 400¸500 mm, licząc od podłogi,
d)        regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
e)        wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
f)        możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
g)        podłokietniki.
5. 2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.
6. 1. Jeśli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokument, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.
6. 2. Uchwyt na dokument powinien znajdować się przed pracownikiem - między ekranem monitora i klawiaturą - lub w innym miejscu - w pozycji minimalizującej uciążliwe ruchy głowy i oczu.
7. 1. Na życzenie pracownika, a także gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.
7. 2. Podnóżek powinien mieć kąt pochylenia w zakresie 0°¸15°, a jego wysokość powinna być dostosowana do potrzeb wynikających z cech antropometrycznych pracownika.
7. 3. Powierzchnia podnóżka nie powinna być śliska, a sam podnóżek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas używania.
8. 1. Stanowisko pracy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych.
8. 2. Stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy powinno być tak usytuowane w pomieszczeniu, aby zapewniało pracownikowi swobodny dostęp do tego stanowiska. Odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora - co najmniej 0,8 m.
8. 3.  Odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400¸750 mm.
9. 1. Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, a szczególnie:
a)        poziom natężenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach,
b)        należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji lub zasłon w oknach.
9. 2. Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem że będą to oprawy nie powodujące olśnienia.
10. Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu wykonywania zadań z użyciem ekranu monitora pracodawca powinien uwzględniać w szczególności następujące wymagania:
a)        oprogramowanie powinno odpowiadać zadaniu przewidzianemu do wykonania,
b)        oprogramowanie powinno być łatwe w użyciu oraz dostosowane do poziomu wiedzy i (lub) doświadczenia pracownika,
c)        systemy komputerowe muszą zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu,
d)        systemy komputerowe muszą gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika,
e)        bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy,
f)        przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych powinny być stosowane zasady ergonomii.
11. 1. Wilgotność względna powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy z monitorami ekranowymi nie powinna być mniejsza niż 40%.
11. 2. Wymagania dotyczące najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, w tym dotyczące poziomu hałasu oraz promieniowania, określają odrębne przepisy i Polskie Normy.


08 lip 2008, 07:25
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA22 paź 2006, 15:04

 POSTY        3146

 LOKALIZACJAsamo centrum (no prawie)
Post Okulary korekcyjne ważnym narzędziem pracy
Okulary korekcyjne ważnym narzędziem pracy
Gazeta Podatkowa



Znaczna ilość prac wykonywana jest obecnie "przy biurku", na którym najważniejsze miejsce zajmuje komputer. Żeby jednak w pełni korzystać z dobrodziejstw komputeryzacji w pracy trzeba posiadać dobry wzrok. Jeżeli ostrość widzenia nie jest najlepsza, do wykonywania służbowych obowiązków niezbędne są okulary korekcyjne. Ich zakup obciąża nie tylko pracownika.

Okulary do pracy zgodnie z wymogami bhp

Typowym stanowiskiem pracy jest obecnie biurko z komputerem i kilkoma podłączonymi do niego urządzeniami. Niewątpliwie najważniejszym z nich jest komputer. Z uwagi na szczególne warunki pracy jakie panują na stanowisku komputerowym wymogi bhp związane z taką pracą zostały uregulowane w osobnym akcie wykonawczym. Jest nim rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Obejmuje ono swoim zakresem wszystkich pracowników (nie wyłączając praktykantów i stażystów) użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Przez wspomniany wymiar należy przy tym rozumieć wskazaną w art. 129 § 1 K.p. 8?godzinną normę dobową, a nie normę czy przedłużony wymiar czasu pracy dotyczący konkretnego pracownika.

Wskazane rozporządzenie nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok, zgodnych z zaleceniem lekarza. Ten obowiązek aktualizuje się tylko wtedy, gdy wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania okularów podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

UWAGA!
Pracodawca nie jest zobowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika na okulary korekcyjne, jeżeli nie zostały one zakupione w wyniku przeprowadzenia badań profilaktycznych.


Może on jednak sfinansować taki zakup na zasadzie dobrowolności. Niekiedy występuje potrzeba częstszego, niż to wynika z przepisów prawa pracy, przeprowadzenia badań profilaktycznych. Jak wynika z załącznika do rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, badania okresowe dla pracujących przy wspomnianych monitorach przeprowadza się co 4 lata. Jeżeli jednak pracownik sygnalizuje konieczność wcześniejszego przebadania wzroku w ramach badań profilaktycznych, pracodawca może uwzględnić jego wniosek w tej sprawie. W razie stwierdzenia w trakcie tych badań pogorszenia wzroku pracownika i wystawienia recepty na nowe okulary, pracodawca będzie zobowiązany do zwrotu kosztów ich zakupu na zasadach obowiązujących w zakładzie pracy.

Refundowane szkła kontaktowe na receptę

Nie tylko tradycyjne szkła korekcyjne mają za zadanie poprawę jakości widzenia. Tę rolę pełnią również szkła kontaktowe, znajdujące się w coraz szerszym użyciu. Jednak rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach? nie wypowiada się na temat tego typu szkieł. Mowa jest w nim tylko o okularach korekcyjnych. Należy jednak przyjąć, że szkła kontaktowe, biorąc pod uwagę ich medyczne przeznaczenie, pełnią tę samą funkcję co klasyczne okulary. Jeżeli więc okulista, w wyniku badań przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zaleci stosowanie przy obsłudze komputera soczewek kontaktowych zamiast zwykłych okularów, wówczas pracodawca będzie zobowiązany do dofinansowania ich zakupu.

UWAGA!
Przepisy prawa pracy zobowiązują pracodawcę jedynie do zapewnienia pracownikowi okularów korekcyjnych. Sposób realizacji tego wymogu pozostawiono w gestii pracodawcy.

Szczegółowe zasady w tym zakresie powinny zostać określone w przepisach zakładowych lub, w razie ich braku, w zarządzeniu pracodawcy. W szczególności od uregulowań wewnątrzzakładowych lub indywidualnej decyzji pracodawcy zależy wysokość dofinansowania. Powinno ono obejmować koszt szkieł, standardowych oprawek i robocizny. Pracodawca może przy tym zastosować korzystniejsze rozwiązania i postanowić, że refundacja będzie obejmowała np. koszt oprawek, niezależnie od tego, czy będą one powyżej standardu. Postępowanie w sprawie przyznania dofinansowania zależy od regulacji zakładowych lub przyjętego w firmie zwyczaju. Na ogół pracownik występuje w tej sprawie z wnioskiem do pracodawcy, dołączając fakturę zakupu okularów.

Fragment regulaminu pracy w zakresie postanowień dotyczących zapewnienia pracownikowi okularów korekcyjnych

§ ?
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi.
Na wniosek pracownika może zostać na jego stanowisku pracy zamontowany podnóżek.
Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom użytkującym podczas pracy monitor ekranowy co najmniej przez 4 godziny dziennie okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Pracodawca pokrywa koszt zakupu okularów do równowartości 60% kosztów szkieł oraz standardowych oprawek, nie więcej jednak niż do kwoty 400 zł.



Podstawa prawna:

ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148, poz. 973).

autor: Agata Barczewska
Gazeta Podatkowa Nr 687 z dnia 2010-08-09

http://biznes.interia.pl/news/kiedy-firma-zwroci-ci-za-okulary-korekcyjne,1516251

____________________________________
Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę.  C.T.


11 sie 2010, 10:38
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post Okulary w pracy - obowiązki pracodawcy
Obowiązek pracodawcy zapewnienia okularów pracownikowi


Czy i kiedy pracownikowi pracującemu przed monitorem LCD przysługują okulary korygujące wzrok?

Monitor ekranowy w rozumieniu § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. nr 148 poz. 973) jest to urządzenie do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu. Podział monitorów na tradycyjne i LCD jest natomiast podziałem uwzględniającym metodę uzyskiwania obrazu. Zatem przepisy rozporządzenia dotyczą również stanowisk pracy wyposażonych w monitory LCD.

Z § 2 pkt 4 rozporządzenia wynika, że przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Należy zatem stwierdzić, że okulary korygujące wzrok będą przysługiwały pracownikowi, który po pierwsze jest zatrudniony w wymiarze przekraczającym połowę całego etatu (z reguły cały etat to 8 godzin dziennie). Po drugie pracownik powinien przynajmniej w takim rozmiarze (z reguły przez więcej niż 4 godziny dziennie) użytkować komputer.

Jednocześnie Departament Prawny informuje, że przepisy nie określają sposobu w jaki pracodawca powinien dokumentować czas użytkowania komputera. W przypadku kontroli inspektor pracy może natomiast używać wszystkich środków dowodowych którymi dysponuje na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U z 2007 r. nr 89 poz. 589), oraz Kodeksu postępowania administracyjnego (np. przesłuchać świadków lub strony) w celu ustalenia czasu użytkowania komputera przez pracownika.

źródło: pip.gov.pl


25 maja 2014, 11:05
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 4 ] 

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: