Podatnk złożył wniosek VZM. W trakcie prowadzonego postępowania został wezwany do dostarczenia tytułu prawnego remontowanego domu. Wezwanie nie zostało doręczone bowiem podatnik zmarł (adnotacja na zwrotce). I co dalej? Chyba należy zawiesić postępowanie do czasu ustalenia spadkobierców. Ale komu doręczyć postanowienie o zawieszeniu, skoro nie znamy jeszcze spadkobierców? Pod adresem podatnika chyba nikt nie mieszka, nikt nie odbiera telefonu, nie ma małżonka. Może są dzieci, ale jak je ustalić? W bazie nie ma nikogo takiego. Bardzo proszę o jakieś uwagi, wskazówki.
19 gru 2006, 13:06
Taka jest właśnie Ordynacja podatkowa. Postanowienie o zawieszeniu postępowania z powodu śmierci strony doręcza się spadkobiercom (art.201 par.2). Jednocześnie organ podatkowy podejmuje zawieszone postępowanie z urzędu po zgłoszeniu się lub ustaleniu spadkobierców (art.205a par.1 pkt 1). Żeby doręczyć postanowienie spadkobiercom, trzeba ich ustalić, ale wtedy już trzeba z urzędu podjąć postępowanie. I zrób tu prawidłowo organie! :mur:
19 gru 2006, 13:56
Ordynacja przewiduje zawieszenie postępowania a jest tam też zapis, że organ wydaje postanowienie i dzięki temu nie "leci" czas a organ może dokonywać innych czynności nie wchodzących w zakres postępowania podatkowego. Nie mam OP przed sobą ale wywnioskowałam z treści któregoś z zapisów i komentarza do niego, że istnieje możliwość wydania postanowienia bez adresata i pozostawienia go w aktach sprawy. Jeżeli macie Lex-a, to sprawdźcie w komentarzach do odpowiednich artykułów czy nie ma tam takiego stanowiska.
Ordynacja przewiduje zawieszenie postępowania a jest tam też zapis, że organ wydaje postanowienie i dzięki temu nie "leci" czas a organ może dokonywać innych czynności nie wchodzących w zakres postępowania podatkowego. Nie mam OP przed sobą ale wywnioskowałam z treści któregoś z zapisów i komentarza do niego, że istnieje możliwość wydania postanowienia bez adresata i pozostawienia go w aktach sprawy. Jeżeli macie Lex-a, to sprawdźcie w komentarzach do odpowiednich artykułów czy nie ma tam takiego stanowiska. W międzyczasie trzeba sprawdzać u koleżeństwa czy nie zgłosił się spadkobierca do podatku od spadków- co można wstępnie stwierdzić na podstawie tytułu prawnrgo przedłożonego z VZM.
10 kwi 2007, 19:55
A ja jestem ciekaw jakie konsekwencje nieuzupełnienia wniosku zawarliście w pouczeniu wezwania? Stawiam na art. 169 i w związku z tym, że podanie "nie czyni zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych" (art. 5 ust. 5 pkt 1 ustawy o zwrocie... i art. 168 § 2 Op) pozostawić bez rozpatrzenia (art. 169 op)
pjk
Taka jest właśnie Ordynacja podatkowa. Postanowienie o zawieszeniu postępowania z powodu śmierci strony doręcza się spadkobiercom (art.201 par.2). Jednocześnie organ podatkowy podejmuje zawieszone postępowanie z urzędu po zgłoszeniu się lub ustaleniu spadkobierców (art.205a par.1 pkt 1). Żeby doręczyć postanowienie spadkobiercom, trzeba ich ustalić, ale wtedy już trzeba z urzędu podjąć postępowanie. I zrób tu prawidłowo organie! :mur:
nie ma co :mur: art. 201 zawiera katalog różnych sytuacji i postanowienie w sprawie zawieszenia trzeba doręczyć jeśli jest komu. Np. strona umiera, wchodza spadkobiercy, organ zawiesza bo zagadnienie wstępne rozpatruje sąd - doręcza postępowanie spadkobiercom (art. 201 §2). Jak nie ma strony, a nie znasz spadkobierców to wydajesz postanowienie i ładujesz w akta sprawy. A jak już ustalisz spadkobierców (albo sami się znajdą) to wtedy podejmujesz (i można im też wysłać wtedy postanowienie o zawieszeniu). tak mi się zdaje
11 kwi 2007, 14:23
Majani ma rację. Wezwanie do uzupełnienia wniosku musi zawierać w treści co podatnik ma dostarczyć( tytuł prawny), termin w którym ma uzupełnić wniosek i pouczenie, że jak w określonym terminie nie dostarczy to wniosek(podanie) zostanie pozostawione bez rozpatrzenia. Mają tu zastosowanie art.168 i 169 Op. Ponieważ nie dostarczył w terminie należy wydać postanowienie o pozostawieniu bez rozpatrzenia. Oficjalne powiadomienie o zgonie przyjdzie z urzędu miasta. Jeżeli tego nie zrobiłeś to wal wezwanie z powyższymi kanonami i z głowy. Osobnym tematem jest pozyskanie informacji o spadkobiercach. Żadna z ustaw tego nie definiuje i w komentarzach mówi się o spadkobiercach dziedziczących z ustawy (Kc) Zatem można wystąpić do urzędu stanu cywilnego o informację z kim zmarły był w związku małżeńskim i czy miał dzieci ( imiei nazwisko) a potem należy wystąpić o informację do centralnego biura meldunkowego o ich aktualne miejsce zameldowania. Zbieramy od nich informacje i oczekujemy na Postanowienie o nabyciu spadku, które jest potwierdzeniem kto jest spadkobiercą i w jakiej części który dziedziczy. Gdy nie chcą podać sprawy do sądu o nabycie spadku to wtedy inna sytuacja. Badamy jak duże są zaległości i czy urzędowi się opłaca wystąpić do sądu o stwierdzenie nabycia. I jak Wam się to podoba?
11 kwi 2007, 20:49
Przedstawiony przez RAMZESA sposób rozwiązania problemu Pomocy jest niedopuszczalny i stoi w rażącej sprzeczności z wszelkimi zasadami postępowania podatkowego. Strona, której się zmarło, nie mogła w wyznaczonym terminie uzupełnić braków w złożonym wniosku VZM, gdyż nie otrzymała postanowienia wzywającego do usunięcia tychże. Bez wątpienia nie znajdzie tu również zastosowania art. 150 OP regulujący doręczenie zastępcze. Moim zdaniem, jeżeli brak jest informacji o spadkobiercach strony, należy wydać postanowienie o zawieszeniu postępowania bez wskazania adresata, które pozostawia się w aktach sprawy. Taki wniosek można wyprowadzić z lektury komentarzy do Ordynacji podatkowej Babiarz, Dauter i in. (LexisNexis) oraz Etel i in. (C.H.Beck). Oczywiście trzeba też podjąć kroki w kierunku ustalenia ewentualnych spadkobierców.
A czy ktoś mógłby wskazać sposób postępowania w przedstawionej niżej sytuacji. W toku postępowania dotyczącego wymiaru podatku z tytułu nabycia spadku jedyny spadkobierca, a zatem jedyna strona, zmarł. Ponieważ w skład spadku wchodzilo jedynie gospodarstwo rolne, którego nabycie jest zwolnione od opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, postępowanie podlegałoby umorzeniu jako bezprzedmiotowe (przedmiotem postępowania jest ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego - ponieważ zobowiązanie niepowstaje postępowanie umarza się). Przepis art. 201 par. 1 pkt 1 OP mówi, że postępowanie zawiesza się w razie śmierci strony, jeżeli postępowanie nie podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe. 1) Czy w przedstawionej wyżej sytuacji postępowanie należy zawiesić czy raczej umorzyć? 2) Czy decyzję umarzającą postępowanie można wydać bez wskazania adresata i pozostawić w aktach sprawy?
____________________________________ Wszelka teoria jest szara, drogi przyjacielu, a zieleni się tylko drzewo życia.
19 cze 2007, 20:14
Proszę o wskazówki w niniejszej sprawie. Podatnik złożył wniosek o umorzenie zaległości podatkowych dodając że jego nieruchomość została zlicytowana ale nie starczy na pokrycie wszystkich zaległości, które ma również wobec innych wierzycieli. Jak ustaliliśmy w trakcie prowadzonego postępowania sąd wydał postanowienie o przysądzeniu własności nowym właścicielom. Jednak jak wynika z praktyki podział kwoty uzyskanej z licytacji może potrwać nawet rok. Czy w tym przypadku można zawiesić postępowanie z art. 201 § 1 pkt 2 OP czy raczej nie można bo jest art. 204 § 1 OP, który mówi, że organ podatkowy może zawiesić postępowanie w sprawie udzielenia ulg w zapłacie podatków na wniosek strony? Mam jeden wyrok z 2002 r., w którym właśnie uznano, że art. 204 § 1 OP jest przepisem szczególnym, który wyłącza możliwość stosowania w tych sprawach przepisu art. 201 § 1 pkt 2 OP i zawieszenie postępowania w sprawie ulg jest możliwe tylko na w niosek strony a nie z urzędu. I co mam zrobić?
19 paź 2007, 13:12
Dla mnie art.201 par.1 pkt.2 byłby wystarczającą podstawą do zawieszenia postępowania. Skoro prowadzone jest postępowanie w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych. Dłużnik uzyskuje środki na pokrycie części zaległości. Kwota jaka będzie przeznaczona na zaległości podatkowe pochodząca z licytacji nie jest znana (orzeczenie w kwestii podziału kwoty nie zapadło). Zachodzi moim zdaniem obiektywna przeszkoda do wydania decyzji w przedmiocie złożonego wniosku, nie wiadomo bowiem ile ostatecznie umorzyć (albo jakiej kwoty odmówić umorzenia). Art.201 zawiera katalog obligatoryjnych sytuacji w których organ podatkowy zawiesza postępowanie - bez wzgędu na jego przedmiot. Art.204 reguluje dodatkową sytuację - stwarza możliwość rozważenia zawieszenia postępowania w przedmiocie ulg na wniosek strony. Dlatego moim zdaniem art.204 nie wyłacza art.201, ale go w pewien sposób uzupełnia. Oczywiście mogę się mylić, nie jestem z NSA...
____________________________________ always look on the bright side of life
20 paź 2007, 14:22
Mam nadzieję, że można zawiesić to postępowanie z art. 201 § 1 pkt 2 OP i tak chyba zrobię, ale nie jestem do końca przekonana, bo mam ten wyrok.
Ostatnio edytowano 23 paź 2007, 08:40 przez Pomoc, łącznie edytowano 1 raz
23 paź 2007, 08:37
Pomoc
...bo mam ten wyrok.
Ile lat dostałaś ? W zawiasach ? :piwo:
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników