Czy jest możliwość doręczania korespondencji z US do podatników przez osobę zatrudnioną w ramach umowy zlecenia? Doszły do mnie takie informacje że nie ma takiej możliwości i są podobno interpretacje na ten temat. Nigdzie nie mogę ich jednak znaleźć Porzdawiam
21 mar 2009, 22:52
"organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników......." Osoba zatrudniona na umowę zlecenie nie jest pracownikiem
21 mar 2009, 23:14
Podmioty uprawnione do dokonania czynności doręczenia
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Przepisy ordynacji podatkowej zawierają ogólną zasadę dotyczącą sposobu doręczenia, zgodnie z którą organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. Podobnie unormowanie został określony sposób doręczeń w k. p. a., jednakże redakcja tej zasady określa szerzej krąg podmiotów uprawnionych do dokonywania czynności doręczania pism. K. p. a. stanowi bowiem, iż organ administracji ogólnej może doręczać pisma za pomocą poczty, swoich pracowników oraz innych upoważnionych osób lub organów. Odmienne określenie w obu ustawach tego ostatniego kręgu osób (w tym organów) uprawnionych do dokonywania doręczania pism w imieniu organu wskazuje na większą dowolność w wybieraniu posłańca – przepisy k. p. a. pozwalają organowi, przed którym toczy się postępowanie upoważnić do dokonania czynności doręczenia każdą osobę lub organ – natomiast organ podatkowy, w przypadku, gdy nie korzysta z usług poczty, może uczynić posłańcem osobę niebędącą jego pracownikiem tylko w przypadku, gdy odrębne przepisy tak stanowią. Wadliwym będzie zatem doręczenie pisma za pomocą osoby zatrudnionej w organie podatkowym na podstawie umowy cywilno-prawnej.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
____________________________________ Poborco, nie pytaj co Z Z P E A może zrobić dla Ciebie ? zapytaj, co TY możesz zrobić aby ON tego nie zrobił!
22 mar 2009, 08:24
renia
"organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników......." Osoba zatrudniona na umowę zlecenie nie jest pracownikiem
Ale etatowy pracownik może to robić w ramach umowy zlecenia.
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
22 mar 2009, 18:59
Jeśli zawarta jest umowa z pocztą a wyboru poczty dokonano w trybie zgodnym z ustawą Prawo zamówień publicznych, to roznoszenie poczty przez jakiekolwiek inne podmioty jest niezgodne z w/w ustawą i co za tym idzie łamaniem prawa.
23 mar 2009, 07:36
<a href="http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4450C64971" target="_blank">http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4450C64971</a> a co, gdy zgodnie z instrukcją na poczcie, w przypadku, gdy adresat sie wyprowadził i nie pozostawił nowego adresu, pism sie nie przechowuje na poczcie ani nie awizuje?
23 mar 2009, 13:17
dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Rozumiem, że zgodnie z Ordynacją podatkową art. 144 osoby zatrudnione tylko na umowę zlecenie nie mogą doręczać korespondencji. A co w przypadku KPA i art. 39. Organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. . Czy jeśli Naczelnik urzędu Skarbowego upoważni osobę zatrudnioną tylko na umowę zlecenie to może ona doręczać korespondencje? W w/w artykule nie ma mowy o osobach uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów. Doręczenia z KPA stosuje np. egzekucja
Ostatnio edytowano 23 mar 2009, 18:29 przez ofpl, łącznie edytowano 1 raz
23 mar 2009, 18:28
Gdy uzyska odpowiedz to zaraz złoży skargę...
23 mar 2009, 19:13
ramzes
Gdy uzyska odpowiedz to zaraz złoży skargę...
nie złoży nie złoży . ponieważ nie ma żadnej sprawy w urzędzie skarbowym która dotyczy w/w spraw.
23 mar 2009, 19:41
Re: Doręczanie korespondencji
Listy polecone z urzędów trafią do skrzynki pocztowej bez awiza
Listy polecone wysyłane przez organy administracji publicznej i sądy będą mogły być doręczane do skrzynek pocztowych, bez awizowania. Takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego i innych ustaw, w tym m.in. Ordynacji podatkowej. Projektem, którego autorem jest powołana do walki z biurokracją Komisja Przyjazne Państwo w przyszłym tygodniu zajmie się Sejm.
– Osoba, która będzie chciała, aby wszystkie urzędowe pisma były doręczane bezpośrednio do jej skrzynki pocztowej, będzie musiała złożyć pisemny wniosek do operatora pocztowego – podkreśla Jarosław Ziobrowski, prawnik, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.
Z nowego sposobu doręczenia korzystać będą mogły tylko osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. W przypadku przedsiębiorców pisma z sądu lub urzędu skarbowego w razie nieobecności adresata nadal będą awizowane.
W ocenie Łukasza Kupca, eksperta podatkowego w KPMG, złożenie wniosku o doręczanie pism do skrzynki pocztowej pozwoli zaoszczędzić czas związany z koniecznością osobistego odbierania na poczcie awizowanych listów poleconych.
Eksperci zwracają jednak uwagę na pewne zagrożenia.
– Termin wyznaczony w doręczonym piśmie zacznie biec już od dnia, w którym listonosz pozostawi pismo w skrzynce adresata – podkreśla Jarosław Ziobrowski.
Problem może być, gdy podatnik będzie przebywał poza miejscem zamieszkania (np. w delegacji, na wakacjach) wskazanym jako adres do korespondencji.
Pomimo że nie będzie on miał świadomości dostarczenia pisma, termin na wniesienie np. odwołania od niekorzystnej decyzji podatkowej będzie liczony od dnia pozostawienia pisma w skrzynce pocztowej – ostrzega ekspert.
Łukasz Kupiec wyjaśnia, że ryzyko związane z nieodebraniem w odpowiednim czasie takiego listu ze skrzynki, polegające na skróceniu lub utracie terminu do dokonania czynności procesowej, będzie obciążać adresata, a przywrócenie terminu będzie możliwe jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
List polecony z urzędu trafi do skrzynki pocztowej podatnika bez awiza
Doręczenie pism będzie skuteczne, gdy podatnik złoży wniosek u operatora pocztowego na pozostawianie korespondencji w skrzynce pocztowej.
Listy polecone wysyłane przez organy administracji publicznej i sądy będą mogły być doręczane do skrzynek pocztowych, bez awizowania. Takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego i innych ustaw, w tym m.in. Ordynacji podatkowej. Projektem, którego autorem jest powołana do walki z biurokracją Komisja Przyjazne Państwo w przyszłym tygodniu zajmie się Sejm.
– Osoba, która będzie chciała, aby wszystkie urzędowe pisma były doręczane bezpośrednio do jej skrzynki pocztowej, będzie musiała złożyć pisemny wniosek do operatora pocztowego – podkreśla Jarosław Ziobrowski, prawnik, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.
Z nowego sposobu doręczenia korzystać będą mogły tylko osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. W przypadku przedsiębiorców pisma z sądu lub urzędu skarbowego w razie nieobecności adresata nadal będą awizowane.
W ocenie Łukasza Kupca, eksperta podatkowego w KPMG, złożenie wniosku o doręczanie pism do skrzynki pocztowej pozwoli zaoszczędzić czas związany z koniecznością osobistego odbierania na poczcie awizowanych listów poleconych.
Eksperci zwracają jednak uwagę na pewne zagrożenia.
– Termin wyznaczony w doręczonym piśmie zacznie biec już od dnia, w którym listonosz pozostawi pismo w skrzynce adresata – podkreśla Jarosław Ziobrowski.
Problem może być, gdy podatnik będzie przebywał poza miejscem zamieszkania (np. w delegacji, na wakacjach) wskazanym jako adres do korespondencji.
Pomimo że nie będzie on miał świadomości dostarczenia pisma, termin na wniesienie np. odwołania od niekorzystnej decyzji podatkowej będzie liczony od dnia pozostawienia pisma w skrzynce pocztowej – ostrzega ekspert.
Łukasz Kupiec wyjaśnia, że ryzyko związane z nieodebraniem w odpowiednim czasie takiego listu ze skrzynki, polegające na skróceniu lub utracie terminu do dokonania czynności procesowej, będzie obciążać adresata, a przywrócenie terminu będzie możliwe jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
List polecony z urzędu trafi do skrzynki pocztowej podatnika bez awiza
Doręczenie pism będzie skuteczne, gdy podatnik złoży wniosek u operatora pocztowego na pozostawianie korespondencji w skrzynce pocztowej.
Listy polecone wysyłane przez organy administracji publicznej i sądy będą mogły być doręczane do skrzynek pocztowych, bez awizowania. Takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego i innych ustaw, w tym m.in. Ordynacji podatkowej. Projektem, którego autorem jest powołana do walki z biurokracją Komisja Przyjazne Państwo w przyszłym tygodniu zajmie się Sejm.
– Osoba, która będzie chciała, aby wszystkie urzędowe pisma były doręczane bezpośrednio do jej skrzynki pocztowej, będzie musiała złożyć pisemny wniosek do operatora pocztowego – podkreśla Jarosław Ziobrowski, prawnik, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.
Z nowego sposobu doręczenia korzystać będą mogły tylko osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. W przypadku przedsiębiorców pisma z sądu lub urzędu skarbowego w razie nieobecności adresata nadal będą awizowane.
W ocenie Łukasza Kupca, eksperta podatkowego w KPMG, złożenie wniosku o doręczanie pism do skrzynki pocztowej pozwoli zaoszczędzić czas związany z koniecznością osobistego odbierania na poczcie awizowanych listów poleconych.
Eksperci zwracają jednak uwagę na pewne zagrożenia.
– Termin wyznaczony w doręczonym piśmie zacznie biec już od dnia, w którym listonosz pozostawi pismo w skrzynce adresata – podkreśla Jarosław Ziobrowski.
Problem może być, gdy podatnik będzie przebywał poza miejscem zamieszkania (np. w delegacji, na wakacjach) wskazanym jako adres do korespondencji.
Pomimo że nie będzie on miał świadomości dostarczenia pisma, termin na wniesienie np. odwołania od niekorzystnej decyzji podatkowej będzie liczony od dnia pozostawienia pisma w skrzynce pocztowej – ostrzega ekspert.
Łukasz Kupiec wyjaśnia, że ryzyko związane z nieodebraniem w odpowiednim czasie takiego listu ze skrzynki, polegające na skróceniu lub utracie terminu do dokonania czynności procesowej, będzie obciążać adresata, a przywrócenie terminu będzie możliwe jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Artykuł z dnia: 2011-07-08
08 lip 2011, 14:19
Re: Doręczanie korespondencji
Pomysł nawet rozsądny gdyby nie to, że Poczta Polska dalej u nas działa podobnie jak urzędy... i pewnie będą sytuacje takie, że urzędnik wyda sobie jakąś decyzję, bo będzie mu się wydawać, ze tak będzie dobrze a listonosz dostarczy jakoś gdzieś ten list, bo tez mu się będzie wydawać, ze jest dobrze... a podatnik dowie się o decyzji od komornika a temu nie da się niczego wytłumaczyć.. ot takie przypadki z życia
08 lip 2011, 20:43
Re: Doręczanie korespondencji
Chyba tylko ktoś nierozsądny się na to zdecyduje.
Korzyść minimalna (nie trzeba stać na poczcie w kolejce po odbiór poleconego), ale potencjalne ryzyko NIEWSPÓLMIERNE.
No bo dając taką zgodę, nie wiemy: jakie listy urzędowe będziemy w przyszłosci otrzymywać, jakie urzędy będa miały do nas "interes". A poza tym jeszcze jest ryzyko nierzetelnego listonosza, włamania do skrzynki pocztowej itp.
A skutek tego może być opłakany i nieodwracalny...
08 lip 2011, 22:55
Re: Doręczanie korespondencji
mr hyde
Chyba tylko ktoś nierozsądny się na to zdecyduje.
......
A skutek tego może być opłakany i nieodwracalny...
Znaczy wejdzie na bank
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
09 lip 2011, 20:11
Re: Doręczanie korespondencji
Od niedawna nie ma obowiązku aktualizacji swojego adresu w urzędach skarbowych. Co w robicie w sytuacji, gdy ktoś twierdzi, że pismo z US nie zostało mu doręczone, bo on np. wyprowadził się za granicę?
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników