Na wszystko zgoda. Tylko dyskusja do niczego nie prowadzi wydajemy takie decyzje od zawsze (gdzie podatnik widzi w aktach prokekt decyzji) i nigdy nikt nie zarzucił nam, że coś jest nie tak. Myślę, że można (choć oczywiście nie trzeba) pokazywać projektu decyzji. Ja awychodzę z założenia, że podatnik po zapoznaniu musi mieć pełną wiedzę jakie konsekwencje niesie dla jego kieszeni takie postępowanie, bo w wielu przypadkach to ewentualna kwota uszczuplenia budzi w podatniku chęć podjęcia "walki" z US. Mało tego mamy zalecenie aby przy zapoznaniu informować podatnika, o konieczności zawiadomienia przez nas komórki KKS o popełnionym wykroczeniu. Jednym słowem trzęsiemy podatnikiem i krzyczymy "Stary, broń się zobacz co tu dla Ciebie naszykowaliśmy".
25 paź 2007, 11:17
Pikaś
[...] Mało tego mamy zalecenie aby przy zapoznaniu informować podatnika, o konieczności zawiadomienia przez nas komórki KKS o popełnionym wykroczeniu. Jednym słowem trzęsiemy podatnikiem i krzyczymy "Stary, broń się zobacz co tu dla Ciebie naszykowaliśmy".
____________________________________ always look on the bright side of life
25 paź 2007, 11:21
Rozgorzała dyskusja więc dorzucę jeszcze; Podatnik składa wniosek o zwrot nadpłaty bowiem zapomniał odliczyć ulgę na cele rehabilitacyjne. Wraz z wnioskiem składa korektę deklaracji i dwa rachunki dokumentujące poniesiony przez niego wydatek na cele rehabilitacyjne. Jeden z rachunków nie spełnia wymogów kwalifikujących do odliczenia. Pracownik wniosek załatwi w części , a więc niezgodnie z wnioskiem. Stosuje tryb 200 Op przed wydaniem decyzji. I tu wychodzi, że zapozna podatnika z dowodami, które dostarczył podatnik sam do urzędu. Po co wiec go wzywać ?
25 paź 2007, 19:29
ramzes
(...) Stosuje tryb 200 Op przed wydaniem decyzji. I tu wychodzi, że zapozna podatnika z dowodami, które dostarczył podatnik sam do urzędu. Po co wiec go wzywać ?
Po pierwsze. Termin wyznaczony w trybie art. 200 nie służy "zapoznaniu z dowodami" tylko wypowiedzeniu w sprawie zebranego materiału dowodowego.
Po drugie: Przepis art. 200 nie daje podstaw do "wezwania" strony postępowania tylko do wyznaczenia jej siedmiodnowego terminu - wyznaczenie terminu jest obowiązkiem dla organu natomiast dla strony prawem (a nie obowiązkiem) do wypowiedzenia.
Można zastanawiać się nad celowością stosowania tej instytucji w pewnych wypadkach (poza wyłączonymi w art. 200 par. 2) jednak póki przepis brzmi jak brzmi organy podatkowe mają obowiązek postępować zgodnie z jego brzmieniem. Osobną kwestią są ewentualne skutki naruszenia obowiązku wynikającego z art. 200 (vide uchwała NSA FPS 6/2004). W opisywanym przypadku nie sądze by można było uznać, że nie wyznaczenie terminu mogłoby mieć istotny wpływ na wynik sprawy (co nie zmienia stanu rzeczy, że stanowiłoby o naruszeniu przepisów postepowania).
Ostatnio edytowano 25 paź 2007, 20:12 przez sorba, łącznie edytowano 1 raz
25 paź 2007, 20:10
ramzes
Rozgorzała dyskusja więc dorzucę jeszcze; Podatnik składa wniosek o zwrot nadpłaty bowiem zapomniał odliczyć ulgę na cele rehabilitacyjne. Wraz z wnioskiem składa korektę deklaracji i dwa rachunki dokumentujące poniesiony przez niego wydatek na cele rehabilitacyjne. Jeden z rachunków nie spełnia wymogów kwalifikujących do odliczenia. Pracownik wniosek załatwi w części , a więc niezgodnie z wnioskiem. Stosuje tryb 200 Op przed wydaniem decyzji. I tu wychodzi, że zapozna podatnika z dowodami, które dostarczył podatnik sam do urzędu. Po co wiec go wzywać ?
Przede wszystkim pamiętaj, aby podatnik otrzymał informację o stosowanych przepisach prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie. Kłania się art. 121 par. 2 uop. (organy podatkowe w postępowaniu podatkowym obowiązane są udzielać niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania).
Kwestia bardzo istotna, moim zdaniem konieczna. To jest postępowanie wszczęte na wniosek strony, zatem nie ma tutaj postanowienia o wszczęciu postępowania, w którym informację taką należałoby uwzględnić.
Bez tego istnieje duże ryzyko, że przy odwołaniu IS decyzję taką "uwali".
25 paź 2007, 20:29
Oczywiście wniosek podatnika wszczyna postępowanie i oczywiście takową informację otrzyma.
26 paź 2007, 22:36
Niestety sprawa nie jest wcale taka oczywsta.
Stanowisko przedstawicieki doktryny i orzecznictwo dotyczące zagadnienia wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie są jednolite. Przeważająca część skłania sie jednak ku poglądowi, że w przypadku o którym mowa wyżej wniosek o stwierdzenie nadpłaty nie wszczyna postępowania tylko powoduje konieczność przeprowadzenia czynności sprawdzających. Gdy w wyniku czynności sprawdzających organ uzna, że prawidłowość skorygowanego zeznania nie budzi jego wątpliwości - zwraca nadpłatę. W przeciwnym przypadku - wszczyna z urzędu postępowanie na postawie art. 165 par. 1.
Ostatnio edytowano 27 paź 2007, 01:33 przez sorba, łącznie edytowano 1 raz
27 paź 2007, 01:29
miko
<!--quoteo(post=17220:date=25. 10. 2007 g. 19:29:name=ramzes)--><div class='quotetop'>(ramzes @ 25. 10. 2007 g. 19:29) [snapback]17220[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--> Rozgorzała dyskusja więc dorzucę jeszcze; Podatnik składa wniosek o zwrot nadpłaty bowiem zapomniał odliczyć ulgę na cele rehabilitacyjne. Wraz z wnioskiem składa korektę deklaracji i dwa rachunki dokumentujące poniesiony przez niego wydatek na cele rehabilitacyjne. Jeden z rachunków nie spełnia wymogów kwalifikujących do odliczenia. Pracownik wniosek załatwi w części , a więc niezgodnie z wnioskiem. Stosuje tryb 200 Op przed wydaniem decyzji. I tu wychodzi, że zapozna podatnika z dowodami, które dostarczył podatnik sam do urzędu. Po co wiec go wzywać ?
Przede wszystkim pamiętaj, aby podatnik otrzymał informację o stosowanych przepisach prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie. Kłania się art. 121 par. 2 uop. (organy podatkowe w postępowaniu podatkowym obowiązane są udzielać niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania).
Kwestia bardzo istotna, moim zdaniem konieczna. To jest postępowanie wszczęte na wniosek strony, zatem nie ma tutaj postanowienia o wszczęciu postępowania, w którym informację taką należałoby uwzględnić.
Bez tego istnieje duże ryzyko, że przy odwołaniu IS decyzję taką "uwali". <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
sorba
Niestety sprawa nie jest wcale taka oczywsta.
Stanowisko przedstawicieki doktryny i orzecznictwo dotyczące zagadnienia wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie są jednolite. Przeważająca część skłania sie jednak ku poglądowi, że w przypadku o którym mowa wyżej wniosek o stwierdzenie nadpłaty nie wszczyna postępowania tylko powoduje konieczność przeprowadzenia czynności sprawdzających. Gdy w wyniku czynności sprawdzających organ uzna, że prawidłowość skorygowanego zeznania nie budzi jego wątpliwości - zwraca nadpłatę. W przeciwnym przypadku - wszczyna z urzędu postępowanie na postawie art. 165 par. 1.
Wiele wody upłynęło odkąd opuściłem wymiar, nie jestem więc na bieżąco ze sprawami dotyczącymi nadpłat. Ale pogląd wskazany przez Sorbę ma uzasadnienie choćby w art.75 par.3 i par.4 o.p..
A co do wątpliwości Ramzesa - obowiązek zawiadomienia w trybie art.200 o.p. o możliwości wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego (bez względu na to, jaki by nie był) wynika w tym przypadku wprost z art.123 par.2 o.p. a więc z faktu, iż rozstrzygnięcie nie uwzględnia w całości wniosku strony. I musisz zawiadomić - w przeciwnym razie naruszasz procedurę i masz uwaloną decyzję w II instancji, bez szczególnego badania jej meritum...
I jeszcze jedna uwaga do Ramzesa - w trybie art.200 NIE WZYWASZ gościa, ale go INFORMUJESZ o przysługującym prawie, które może zrealizować w wyznaczonym terminie...
____________________________________ always look on the bright side of life
Ostatnio edytowano 28 paź 2007, 17:16 przez elsinore, łącznie edytowano 1 raz
28 paź 2007, 17:11
Re: Artykuł 200 Ordynacji podatkowej
Witam! a czy to prawda, że art. 200 przedłuża termin o dodatkowe 7 dni?
22 paź 2015, 20:45
Re: Artykuł 200 Ordynacji podatkowej
jak wydać decyzję gdy podatnik złożył wniosek o umorzenie wraz z kosztami upomnienia? czy umorzyć należność główną w w części kosztów upomnienia, że nie można umorzyć na podstawie ordynacji?
22 paź 2015, 20:47
Re: Artykuł 200 Ordynacji podatkowej
A czy podatnik wskazał/nakazał, że wnosi o umorzenie ww. na podstawie ordynacji ... ?
23 paź 2015, 13:42
Re: Artykuł 200 Ordynacji podatkowej
Nie powołał się na kwotę z upomnienia.
23 paź 2015, 16:07
Re: Artykuł 200 Ordynacji podatkowej
Koszty upomnienia umarza się wyłącznie na podstawie przepisów określających umarzanie kosztów w postępowaniu egzekucyjnym. Oczywiście postępowanie prowadzi się na podstawie KPA. U nas tym zajmuje się Wierzyciel. Polecam orzecznictwo w tym zakresie, jest sporo wyroków na ten temat. Istotne nie możesz ich umorzyć/prowadzić postępowania na podstawie OP bo żaden przepis tej ustawy i nie mówi o umarzaniu kosztów upomnienia w razie odwołania będzie pozamiatane...
Z powyższego postanowienia NSA wynika, że koszty upomnienia należy umarzać na podstawie ustawy o finansach publicznych.
____________________________________ Jeżeli robisz coś dla siebie, nie rób tego kosztem innych. Jeżeli robisz coś dla innych, nie rób tego kosztem siebie. (mądrość taoistyczna)
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników