Kochani napiszcie czy są u was nadane numery NIP dla urzędów miast(gmin) jako płatnika podatku dochodowego od pracowników i płatnika składek ZUS, a drugi NIP dla miasta(gminy) dla potrzeb VAT. W KIP-ie wydają interpretację, iż muszą być dwa osobne numery NIP. Co wy na to???!!!!
Ostatnio edytowano 23 wrz 2009, 06:45 przez toga, łącznie edytowano 2 razy
Caps Lock
22 wrz 2009, 18:04
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
U mnie nadawany jest jeden numer NIP dla Urzędu miasta(gminy) i drugi dla miasta(gminy) dla potrzbeb VAT. Było nawet w tej sprawie jakieś wyjaśnienie MF, ale nie moge go teraz znaleźć.
23 wrz 2009, 07:23
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Pierwsze słyszę - i jestem w szoku, że ktoś mógł wpaść na taki pomysł. To dopiero byłaby kołomyja Może już wystarczy coraz to mądrzejszych "udoskonaleń".
23 wrz 2009, 11:47
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Przecież Urzędy Skarbowe tez mają nadany numer NIP
23 wrz 2009, 12:30
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Mogę podać przykład: Gmina Przemęt i Urząd Gminy Przemęt Dwa nr NIP, jeden nr REGON i wspólny rachunek bankowy.
Checa już jest, bo jeżeli taki podmiot (o 2 Nr NIP) jest wierzycielem, to wystawia tytuły wykonawcze raz na jeden a raz na drugi nr NIP.
23 wrz 2009, 14:12
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
W tej sprawie było kilka pism z MF. Niestety przyznam, że takich podmiotów nie ma w moim US, więc zgubiłem się w różnych stanowiskach.
Dwa pisma z MF: MF OS5_065_171_MG_2633_05 MF OS5_065_304_MG_OS3647_05
Oryginalna pisownia sygn. akt jest inna (tzn. nie ma podkreślników).
Najbardziej podoba mi się fragment "W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi nadania numeru identyfikacji podatkowej gminie (powiatowi, województwu) i urzędowi gminy (starostwu powiatowemu, urzędowi marszałkowskiemu), Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że nadanie NIP podmiotowi jest sprawa, wtórną gdyż poprzedzić je musi ustalenie, czy podmiot jest podatnikiem lub płatnikiem".
Najlepsze rozwiązanie to sprawdzenie w SIP jaka ostatnio panuje "tendencja" w interpretacjach
____________________________________ ------------------------------------------------------------------------------------------------ " (...) i ujrzał Pan pracę naszą i był zadowolony, a potem zapytawszy o zarobki nasze, usiadł i zapłakał (...)"
23 wrz 2009, 16:18
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Witam! Sprawa Gmin jest dość prosta. Dla podatku VAT NIP winien być nadany Gminie, jako podmiotowi posiadającemu osobowość prawną. Powyższa zasada dotyczy organu powiatu i województwa (nie mylić wojewody). Każda jednostka organizacyjna tych organów powinna mieć swój NIP dla potrzeb podatku od osób fizycznych oraz ZUS. Dla wszystkich spraw związanych z majątkiem, usługami i sprzedażą, Gmina winna posługiwać się swoim numerem NIP, nie ważne, która jednostka posiada w zarządzie majątek, a osoby zarządzające stosowane upoważnienia. Co do regonu, to ma go Gmina, a jej jednostki organizacyjne winne mieć stosowne prefiksy. Tak więc zawsze należy weryfikować, kto składa wniosek i dla jakich celów. Np. w Gminie każda jednostka budżetowa, czy zakład budżetowy będzie miał swój NIP dla podatku od osób fizycznych czy ZUS, ale dla potrzeb np. sprzedaży majątku posługiwał się będą NIPem Gminy. Identycznie dla powiatu i samorządu województwa. Z mojego doświadczenia wynika, że sprawa ta powinna być w US dość szczegółowo rozpoznana, po do tej pory w tym względzie są rozbieżności, tj na przemian posługuje się NIPami, jakby to nie miało znaczenia. Trzeba również powiedzieć, że rachunki bankowe zakładane są na podmioty posiadające osobowość prawną , tj. Gminę. Tak na marginesie, sprawa ta powinna być uregulowana ustawowo pod kątem ujednolicenia organów. Dla podatku jest to wójt, burmistrz, prezydent, ale organem posiadającym osobowość prawną (zdolność sądową) gmina. Jednak, nie zawsze, po dla sądu pracy jest to zakład pracy, a więc np. urząd miasta, zakład budżetowy itd. Z kolei wyrok sądowy o zapłatę trzeba egzekwować z rachunku Gminy, a nie urzędu czy jednostki budżetowej. Takie trochę poplątanie z pomieszanie. Ustawodawca jak zwykle przy zmianie ustrojowej - bezpośrednie wybory wójta ...., zapomniał poregulować wszystko, co jest z tą zmianą związane.
23 wrz 2009, 16:22
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Potwierdzam konieczność tego dualizmu NIPowego i faktycznie były w tej srawie pisma MF. Pozdrawiam.
23 wrz 2009, 17:33
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Ja też uważam, że powinny być dwa numery nip i tak są wydawane intepretacje w KIP. a co do regonu, to w tym roku w związku z koniecznością uaktualnienia zaświadczeń regon o kody PKD2007, gminy od razu dostają dwa odrębne zaświadcznia regon. jedno ze starym numerem regon wydanym kiedyś np. dla gminy(lub urzędu gminy) a drugi dla tej jednostki która nie miała np. urząd gminy (lub gminy). w moich gminach (a mam ich sześć) wszystkie dostały po drugim regonie (jako prezent) i od tego się zaczęło, bo nie wiedzieli co z tym zrobić. Problem pojawia się gdy stary regon jest dla gminy, a w us jest zarejestrowany urząd gminy (jako podatnik VAT). Co zaktualizować: - Regon i zamknąć obowiązek VAT dla urzędu i nadać nowy NIP gminie i zarejestrować do VAT - zmienić nazwę z urzędu na gminę i nadać nowy NIP dla urzędu Wyjaśnienia z MF mam, ale problem i tak pozostał.
23 wrz 2009, 18:18
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Witam Nipomanko jeśli masz jakieś aktualne wyjaśnienia (nie te o których mowa wyżej z 2005r.) to proszę podaj sygnaturę lub jeśli możesz to podaj treść.
24 wrz 2009, 06:26
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
nipomanka
Ja też uważam, że powinny być dwa numery nip i tak są wydawane intepretacje w KIP. a co do regonu, to w tym roku w związku z koniecznością uaktualnienia zaświadczeń regon o kody PKD2007, gminy od razu dostają dwa odrębne zaświadcznia regon. jedno ze starym numerem regon wydanym kiedyś np. dla gminy(lub urzędu gminy) a drugi dla tej jednostki która nie miała np. urząd gminy (lub gminy). w moich gminach (a mam ich sześć) wszystkie dostały po drugim regonie (jako prezent) i od tego się zaczęło, bo nie wiedzieli co z tym zrobić. Problem pojawia się gdy stary regon jest dla gminy, a w us jest zarejestrowany urząd gminy (jako podatnik VAT). Co zaktualizować: - Regon i zamknąć obowiązek VAT dla urzędu i nadać nowy NIP gminie i zarejestrować do VAT - zmienić nazwę z urzędu na gminę i nadać nowy NIP dla urzędu Wyjaśnienia z MF mam, ale problem i tak pozostał.
U nas tez gminy i UG posiadają 2 nr NIP. Uważam, że pierwsze rozwiązanie jest prawidłowe. A drugie... aktualizacja nazwy u nas jest przyjmowana za błędne stanowisko. Zmiana nazwy przeciez nie nastąpiła, więc jeżeli nadano NIP dla UG to tak powinno zostać, należałoby złożyć VAT-Z i NIP-2 z VAT-R dla Gminy. Takie stanowisko było reprezentowane na jakimś szkoleniu w woj. śląskim
24 wrz 2009, 09:42
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Polecam odpowiedź na interepelację poselską udzialoną przez Parafinowicza numer 2233
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2233 w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej terenowym organom samorządowym Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 31 marca 2008 r. (sygn. SPS-023-2233/08), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Stanisława Steca w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej terenowym organom samorządowym, uprzejmie wyjaśniam, co następuje. Przepis art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, ze zm. - dalej: ustawa o NIP) stanowi, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione powyżej, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. Podstawową przesłanką decydującą o nadaniu danemu podmiotowi numeru identyfikacji podatkowej jest podleganie przez niego na mocy obowiązujących ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Należy także wskazać, iż konkretny numer identyfikacji podatkowej może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi). Zgodnie bowiem z przepisem art. 11 ustawy o NIP podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych. Inaczej rzecz ujmując, identyfikacja danego podatnika (płatnika), a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie numeru identyfikacji podatkowej nadanego podmiotowi w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) przyznała gminie osobowość prawną. Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93, ze zm.) osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Oznacza to, iż gmina może występować jako pełnoprawny uczestnik obrotu cywilnoprawnego, do którego mają zastosowanie wszystkie reguły wyznaczające sposób działania osób prawnych. Zgodnie z art. 38 Kodeksu cywilnego osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie. Organy osoby prawnej wchodzą w skład struktury organizacyjnej osoby prawnej i realizują jej zadania. Oświadczenie woli składa i dokonuje czynności prawnej nie organ osoby prawnej, lecz sama osoba prawna. Innymi słowy, oświadczenie woli złożone przez organy osoby prawnej jest oświadczeniem osoby prawnej, a działanie piastuna organu osoby prawnej uznawane jest za działanie samej osoby prawnej. Reasumując, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych dotyczy osoby prawnej, a nie jej organów. Gmina, w myśl art. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Zgodnie z przepisem art. 33 ustawy o samorządzie gminnym wójt, działając jako organ wykonawczy gminy, wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie więc wynika, iż urząd gminy, uczestnicząc w realizacji określonych zadań spoczywających na gminie, a skutkujących obowiązkiem podatkowym, np. w zakresie podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu i na rzecz gminy. Wszelkie więc dokumenty wymagające oznaczenia numerem identyfikacji podatkowej, sporządzane i wystawiane przez urząd z tytułu czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, tj. w takim przypadku NIP gminy. Należy w tym kontekście podkreślić, iż w takich sytuacjach urząd gminy posługuje się numerem identyfikacji podatkowej gminy tylko i wyłącznie dlatego, że działa jako jej reprezentant. Inna sytuacja zachodzi wówczas, gdy urząd gminy jako jednostka organizacyjna sama staje się w świetle obowiązujących ustaw podatkowych podatnikiem bądź płatnikiem. Przykładem takim może być ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), w świetle której urząd gminy jest płatnikiem podatku dochodowego. Status prawny pracowników samorządowych określają bowiem przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, ze zm.), w myśl których są oni zatrudniani m.in. w urzędzie gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem urząd gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. Zgodnie więc z przepisem art. 11 ustawy o NIP urząd gminy - płatnik podatku winien wówczas posługiwać się na wszelkich dokumentach własnym numerem identyfikacji podatkowej, odrębnym od NIP gminy, której zadania wykonuje. Wymienione podmioty pomimo pewnej zbieżności w zakresie realizacji niektórych zadań powinny posiadać i posługiwać się odrębnymi numerami identyfikacji podatkowej. Nie ma bowiem prawnie dopuszczalnej możliwości nadania jednego numeru identyfikacji podatkowej dwóm podmiotom (z których jeden jest np. podatnikiem podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych). Numer identyfikacji podatkowej nie może być także w żadnym przypadku używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją bowiem wydania takiej decyzji jest identyfikacja podatkowa podmiotu, na którym z tytułu posiadanego statusu podatnika lub płatnika ciążą określone obowiązki. Szczegółowe zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020). Zgodnie z zasadami rachunkowości osoba prawna typu jednostka samorządu terytorialnego nie prowadzi ksiąg rachunkowych, lecz prowadzi je urząd jednostki samorządu terytorialnego. W księgach rachunkowych urzędu ujmowane są wszystkie operacje gospodarcze, które powstały w związku z działalnością organów władzy stanowiącej i wykonawczej jednostki samorządu terytorialnego. Odpowiedzialność za prawidłowość prowadzenia rachunkowości jest powiązana z zasadą kierowania i reprezentacji jednostki, a nie z NIP. Oznacza to, iż księgi rachunkowe w jednostkach sektora finansów publicznych dostosowane są do organizacji i powierzonego jej części mienia publicznego, które wykorzystuje do realizacji zadań publicznych. Niezależnie od tego, ile numerów identyfikacji podatkowej będzie posiadał samorząd terytorialny, to zasady rachunkowości pozostaną niezmienione, gdyż celem rachunkowości jest jedynie wykazanie rzeczywistego przebiegu zmiany aktywów i pasywów jednostki samorządu terytorialnego stosownie do zadań nałożonych na nią prawem. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku gdy gmina wykonuje jakiekolwiek czynności podlegające opodatkowaniu, to gminie jako osobie prawnej a nie jej organom, nadawany jest numer identyfikacji podatkowej. Natomiast urzędy gminy mają obowiązek posiadać własne numery identyfikacji podatkowej celem realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Z poważaniem Podsekretarz stanu Andrzej Parafianowicz Warszawa, dnia 7 maja 2008 r.
24 wrz 2009, 10:35
Numer NIP dla urzędu miasta (gminy) jako płatnika
Uzupełnienie powyższego: W uzupełnieniu nadawania NIP dla podmiotów samorządowych. Podstawą postępowania winien być wyciąg nadania numeru Regon. Na terenie RP funkcjonują 3 podmioty samorządowe mające osobowość prawną, tj. gmina - art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, powiat - art. 2 ust. 2 o samorządzie powiatu oraz województwo 0 art. 6 ust. 2 o samorządzie województwa. Jako podmioty posiadające osobowość prawną , w kodzie podstawy prawnej na wydruku Regon winne mieć cyfrę 1. Dla takiego podmiotu winien być nadany NIP dla potrzeb podatku VAT i czynności cywilno-prawnych. Jako przykład wskaże na Powiat Stargardzki, gdyż w poszukiwaniu w internecie prawidłowo nadanych NIPów zgodnych z Regonem jest to wyjątek. Nie trafiłem żadnej gminy, gdzie to można powiązać. Niezwykle pożyteczne w indentyfikacji Regon jest strona internetowa Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl/regon/), gdzie po wpisaniu numeru lub numeru NIP otrzymujemy informacje o danych podmiotu. Regon ww. podmiotu - Powiatu to 81168410, NIP 8542228620 do sprawdzenia na stronie U. Statystycznego. Teraz przechodzimy do drugiej części, NIPów dla jednostek organizacyjnych powoływanych przez samorządy. Są to NIPy potrzebna dla potrzeb podatku od osób fizycznych - płatników czy ZUSu z wyłączeniem podatku VAT. Jednostki organizacyjne samorządów to np. Urzędy Gmin, Miast, Starostwa czy Urzędy Marszałkowskie jak i również inne jednostki czy zakłady budżetowe powoływane przez samorządy. Wszystkie te wymienione jednostki nie posiadają osobowości prawnej i w kodzie Regonu mają cyfrę 2. Dla przykładu również oprę się na Powiecie Stargardzkim. Występuje tam Starostwo Powiatowe w Stargardzie Szczecińskim - Regon - 811702289, NIP - 8541971943, dalej przykładowo: Zarząd Dróg Powiatowych - Regon - 811804156, NIP - 8541993809 czy Powiatowy Urząd Pracy w Stargardzie Szczecińskiem - Regon - 810145792, NIP - 8541983165. Wszystkie numery do sprawdzenie na stronie U. Statystycznego. Jako pożądana prawidłowość, jest informacja zamieszczenie na stronie Powiatu pod adresem www.bip.powiatstargardzki.pl o 2 NIPach. Jeden dla faktur VAT, drugi dla Starostwa. Za tak prawidłową informacje Powiat ten powinien dostać nagrodę, jako wzorowy podatnik samorządowy. Co do kolegów zajmujących się NIPami, to powinni sprawdzić wszystkie Gminy, Powiaty i Województwa ( nie mylić z Wojewodami) jak są ponadawane NIPy. Jest również praca dla kolegów z kontroli VAT, aby sprawdzili jak są wystawiane faktury za usługi i sprzedaż oraz czynności cywilno-prawne, tj. z jakim NIPem. Dla Gminy, Powiatu czy Województwa bez względu na występującą jednostkę organizacyjną samorządu, podatnikiem VAT zawsze jest jednostka posiadająca osobowość prawną. Tak więc każda faktura wystawiona przez samorząd, winna zawierać nazwę Gminy, Powiatu, Województwa z jej numerem Regon, NIPem oraz rachunkiem bankowym. (Rachunki bankowe są zakładane na Gminę , Powiat czy Województwo, a nie na jej jednostki organizacyjne). Dodatkowo pod nazwą Gminy, Powiatu, Województwa winna być zawarta informacja, jaka jednostka organizacyjna wystawiła tą fakturę (Urząd Gminy, Miasta, Zarząd Dróg, Starostwo Powiatowe, Powiatowy Urząd Pracy). Ważna również sprawa, że takie faktury mogą podpisywać tylko osoby mające upoważnienie do składania oświadczeń woli (gmina - art. 46, powiat - art. 48, województwo art. 57). Za pracę kolegów z NIPów wdzięczni będą również koledzy z egzekucji, którym uporządkuje się baza jednostek samorządowych. Co prawda, w egzekucji jest inna sytuacja, ze względu na zapis art. 5 ustawy egzekucyjnej, ale to już inny problem.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników