Forum skarbowców
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/

Zasada jednego okienka
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=23&t=1331
Strona 1 z 28

Autor:  Sylwiak [ 11 mar 2009, 08:22 ]
Tytuł: 

Witam!
Czy ktoś coś wie w sprawie zmian jakie mają obowiązywać od dnia 31 marca 2009r.(nowe zasady rejestrowania działalności gospodarczej-brak NIP1)?
Są jakieś wytyczne, jeśli tak to gdzie ich szukać?

Autor:  Nipani [ 11 mar 2009, 09:28 ]
Tytuł: 

Na stronach Kancelarii Sejmu (www.sejm.gov.pl)można znaleźć jednolity tekst ustawy  o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wraz ze zmianami, które wchodzą  w życie z dniem 31.03.2009 r. (nowe brzmienie art. 6 ust..1 od dnia 1.03.2009r.).
Trzeba także na bieżąco śledzić projekt Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej  (wniosek zastąpi formularz NIP-1), publikowany na stronach Ministerstwa Gospodarki (BIP Min. Gospodarki> Projekty aktów prawnych>Regulacje gospodarcze).
Według informacji Ministerstwa Finansów opracowywane są wytyczne do stosowania powyższego rozporządzenia ale przede wszystkim sposobu postępowania w związku z mającymi obowiązywać od dnia 31 marca 2009r. nowymi zasadami rejestrowania działalności gospodarczej,  które zostaną przekazane wszystkim urzędom skarbowym po ukończeniu prac nad nimi.

Autor:  elsinore [ 11 mar 2009, 09:42 ]
Tytuł: 

Byle tylko przysłali te wytyczne przed 1 kwietnia... bo o szkoleniach to chyba nie macie co marzyć...  :angry2:

Autor:  Sylwiak [ 11 mar 2009, 11:04 ]
Tytuł: 

Dzięki za informacje. Może jeszcze wiesz jak to będzie wyglądało w praktyce? Rozumiem. że wniosek będzie składany do urzędu gminy i co dalej? 3 dni na nadanie NIP? Żadnych dokumentów potwierdzających, więc co z NIP 2? Jeżeli to ma być ułatwienie dla podatników to już im współczuję, a może nam bardziej...

Już wiem! Właśnie przeczytałam Rozp. Rady Min. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewid. i co czytam w uzasadnieniu? : ...projekt był przedmiotem uzgodnień roboczych z zainteresowanymi urzędami centralnymi: GUS, KPRM, KRUS. MF. MSWi A, ZUS.....a ja głupia chcę zrozumieć istotę zmian  :blink:

Autor:  supersaper [ 11 mar 2009, 11:10 ]
Tytuł: 

Sylwiak                    



Dzięki za informacje. Może jeszcze wiesz jak to będzie wyglądało w praktyce? Rozumiem. że wniosek będzie składany do urzędu gminy i co dalej? 3 dni na nadanie NIP? Żadnych dokumentów potwierdzających, więc co z NIP 2? Jeżeli to ma być ułatwienie dla podatników to już im współczuję, a może nam bardziej...

Już wiem! Właśnie przeczytałam Rozp. Rady Min. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewid. i co czytam w uzasadnieniu? : ...projekt był przedmiotem uzgodnień roboczych z zainteresowanymi urzędami centralnymi: GUS, KPRM, KRUS. MF. MSWi A, ZUS.....a ja głupia chcę zrozumieć istotę zmian  :blink:

Wezwiesz goscia do złożenia wyjaśnień i przedłożenie dokumentów. Ot takie ułatwienie.

Autor:  Sylwiak [ 11 mar 2009, 11:14 ]
Tytuł: 

A na jakiej podstawie go wezwę? art. 4b został wykreślony

Autor:  Pawelnet [ 11 mar 2009, 11:42 ]
Tytuł: 

Sylwiak                    



Dzięki za informacje. Może jeszcze wiesz jak to będzie wyglądało w praktyce? Rozumiem. że wniosek będzie składany do urzędu gminy i co dalej? 3 dni na nadanie NIP? Żadnych dokumentów potwierdzających, więc co z NIP 2? Jeżeli to ma być ułatwienie dla podatników to już im współczuję, a może nam bardziej...


Zacznę od tego, że to dotyczy przedsiębiorców osoby fizyczne a więc spółki (NIP-2) po staremu.
Znikną NIP-1.
Przedsiębiorca składa wniosek w Gminie (lub Urząd Miasta) a US otrzyma elektronicznie przetworzone dane, które musi wprowadzić w system i to wszystko. Niektóre gminy już zapowiadają, że będą przekazywać kopie wniosków bo nie są przygotowane na elektroniczne przekazywanie danych.

Jeśli przedsiębiorca nie ma NIP to w ciągu 3 dni US musi nadać NIP, łamiąc tym samym obecne zalecenia odnośnie KEP, ponieważ raporty czasami idą po 5 dni. Najwyżej jak ktoś dostanie drugi NIP to będzie się go unieważniać.

Generalnie powstaje dużo problemów, np. karty obiegowe do zwrotu VAT - są tam pozycje dotyczące weryfikacji rachunków bankowych podatnika. Komórka ewidencji nie będzie mogła potwierdzać tych obiegówek, ponieważ nie będzie posiadała żadnych dokumentów źródłowych dotyczących rachunków bankowych.

Dużo zależy od współpracy między US a organami ewidencyjnymi. Wiem, że w IS Poznań powstaje instrukcja wypełniania formularzy zgłoszeniowych (co US rozumie pod niektórymi pojęciami), która miała by zostać przekazana urzędom, potem organom ewidencyjnym. Ułatwiło by to w znaczny sposób ich prace dając tym samym urzędom skarbowym dane lepszej jakości.

Na dziś w organach ewidencyjnych nie było jeszcze szkoleń. Totalny brak informacji, wytycznych, zaleceń... Jak to w Polsce ;-)

Autor:  rychu [ 11 mar 2009, 12:00 ]
Tytuł: 

Niewątpliwie ktoś intensywnie przygotowuje się do zagarnięcia tegorocznego "Młota Skarbowego".
A kto wie może i do interinstytucjonalnego "Wszechmłota Rzeczypospolitej".
:zygi:

Autor:  Nipani [ 11 mar 2009, 12:01 ]
Tytuł: 

Z tego co się zorientowałam to osoby prawne nie całkiem ,,po staremu" gdyż dokumenty mają składać do właściwego sądu rejestrowego. Zatem będzie to jakiś inny formularz niż NIP-2, gdyz sąd będzie miał prawo zwrócić wniosek niekompletny.
Nie mam pojęcia jakiż to system informatyczny jest szykowany do przekazywania wniosków złożonych w UM czy sądzie.
NIe wspomnę juz o tym, ze wiem z całą pewnością, iż w urzędach miast i gmin pracują duże ilosci ludzi, którzy dostają histerii na sam widok komputera.
No i oczywiście sławetna właściwość urzędu skarbowego: który w danym mieście będzie właściwy, gdy jest ich więcej niż jeden, a w przypadku osób prawnych, czy przypadkiem nie wyspecjalizowany... Bo liczyć na orientację w tej materii podatnika nie ma co.

Autor:  Kuras1 [ 11 mar 2009, 12:08 ]
Tytuł: 

W Krakowie jedno okienko funkcjonuje od 1 października 2007 r. w Urzędzie Miasta Krakowa.

Wystarczyło chcieć - umowa między DIS a Prezydentem Miasta. Nie musiała być do tego tworzona specjalna ustawa.

Autor:  Pawelnet [ 11 mar 2009, 12:13 ]
Tytuł: 

Kuraś1                    



W Krakowie jedno okienko funkcjonuje od 1 października 2007 r. w Urzędzie Miasta Krakowa.

Wystarczyło chcieć - umowa między DIS a Prezydentem Miasta. Nie musiała być do tego tworzona specjalna ustawa.


Potwierdza to moje zdanie, że wystarczy tylko odpowiednio ustawić sobie współpracę.

Niestety ustawowe regulacje są wprowadzane na szybcika, bo ładnie to wygląda politycznie, ale kompletnie nie są przygotowane od strony praktycznej.

Autor:  Sylwiak [ 11 mar 2009, 12:50 ]
Tytuł: 

Tak mi się jeszcze nasunęło.....do tej pory osoby które uzyskały zaświadczenie o wpisie do ewid.dz. a nie rozpoczęły działalności nie musiały tego faktu zagłaszać do NUS, ZUS a teraz nie ma zmiłuj się!

Autor:  Pawelnet [ 11 mar 2009, 13:05 ]
Tytuł: 

Sylwiak                    



Tak mi się jeszcze nasunęło.....do tej pory osoby które uzyskały zaświadczenie o wpisie do ewid.dz. a nie rozpoczęły działalności nie musiały tego faktu zagłaszać do NUS, ZUS a teraz nie ma zmiłuj się!


Dokładnie :)
Teraz praktycznie z automatu będzie zarejestrowany w ZUS, US, GUS...

Autor:  Asioka [ 12 mar 2009, 14:45 ]
Tytuł: 

Od niedawna mamy nowy wzór NIP-1 i teraz co: wszystkie zapasy na makulaturę? (tak a propos oszczędności i kryzysu :). Mam pytanie: gdzie wyczytaliści, że nie będzie już NIP-1. Przejrzałam ustawę o NIP i jakoś mi to umknęło; no i co z wyborem formy opodatkowania? Rejestracja do VAT pozostaje po staremu ... chyba :)

Strona 1 z 28 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/