Zacznę od tego, że to dotyczy przedsiębiorców osoby fizyczne a więc spółki (NIP-2) po staremu.
Znikną NIP-1.
Przedsiębiorca składa wniosek w Gminie (lub Urząd Miasta) a US otrzyma elektronicznie przetworzone dane, które musi wprowadzić w system i to wszystko. Niektóre gminy już zapowiadają, że będą przekazywać kopie wniosków bo nie są przygotowane na elektroniczne przekazywanie danych.
Jeśli przedsiębiorca nie ma NIP to w ciągu 3 dni US musi nadać NIP, łamiąc tym samym obecne zalecenia odnośnie KEP, ponieważ raporty czasami idą po 5 dni. Najwyżej jak ktoś dostanie drugi NIP to będzie się go unieważniać.
Generalnie powstaje dużo problemów, np. karty obiegowe do zwrotu VAT - są tam pozycje dotyczące weryfikacji rachunków bankowych podatnika. Komórka ewidencji nie będzie mogła potwierdzać tych obiegówek, ponieważ nie będzie posiadała żadnych dokumentów źródłowych dotyczących rachunków bankowych.
Dużo zależy od współpracy między US a organami ewidencyjnymi. Wiem, że w IS Poznań powstaje instrukcja wypełniania formularzy zgłoszeniowych (co US rozumie pod niektórymi pojęciami), która miała by zostać przekazana urzędom, potem organom ewidencyjnym. Ułatwiło by to w znaczny sposób ich prace dając tym samym urzędom skarbowym dane lepszej jakości.
Na dziś w organach ewidencyjnych nie było jeszcze szkoleń. Totalny brak informacji, wytycznych, zaleceń... Jak to w Polsce
