Najpierw to niektórych naczelników należałoby wysłać ponownie na szkolenie z obsługi aplikacji, bo ni w ząb nie potrafią zrozumieć jak się podpisuje pisma w SZD/SSP. Nie potrafią też zrozumieć, że dekretacja w SZD nie przenosi się do SSP, albo że w wielu przypadkach po prostu niemożliwe jest wydawanie zaświadczeń spadkowych "od ręki" i mogłabym tak jeszcze długo wymieniać czego nie mogą zrozumieć... a co gorsze, nie robią nic w tym kierunku, żeby zrozumieć.
Ostatnio edytowano 07 mar 2016, 20:33 przez jemiola, łącznie edytowano 1 raz
07 mar 2016, 20:32
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
widzę że nie tylko u mnie dzieją się takie rzeczy.
____________________________________ Boże ratuj... bo pomysły góry przewyższają moje siły.
07 mar 2016, 22:06
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
Nadir
Wniosek: naczelnik powinien być informatykiem. Albo informatyk naczelnikiem?...
Teoretycznie to NUS nie musi być informatykiem i przy prostszych aplikacjach typu księgowego czy magazynowego z pewnością dali by sobie radę. Ale ten twór rodem z dżentaxu jest zdecydowanie bardziej skomplikowany. Tu mamy dwa wdrożenia w jednym. Jedno to nowe centralistyczne oprogramowanie do zdawałoby się najprostszych podatków ( na razie a i KP nie jest takie proste jak się wydaje) - taki prawie działający program. Z "intuicyjnymi" wg MF rolami. A drugie to rewolucyjne wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów , które wymusza bardzo duże zmiany. Oba wymagają dodatkowych szkoleń by lepiej opanować te narzędzia i oczywiście praktyki. Aplikacja SSP wymaga sporo zmian by pomagała w pracy a nie była pożeraczem czasu i nerwów. Chociaż SZD używam w ograniczonym zakresie już od pół roku to wcale nie czuję się w tym ekspertem. A podpisu elektronicznego nie mam, nie używam i rozumiem problem tych co muszą coś podpisać a brakuje im praktyki .
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
07 mar 2016, 22:54
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
1.8. System SZD jest oparty na programie JAVA, który jest stałe aktualizowany, co powoduje ciągłe problemy polegające na nieaktualności zainstalowanych na urzędowym sprzęcie wtyczek.
Odpowiedź:
Zarzut zastosowania technologii Java wynika z niezrozumienia działania każdego rodzaju aplikacji sieciowej. Technologia Java stanowi ogólnoświatowy standard przy tworzeniu aplikacji zarówno mobilnych jak i treści internetowych czy oprogramowania dla firm.
Technologia ta dzięki milionom użytkowników, programistów i aplikacji jest ciągle udoskonalana, rozszerzana, ulepszana i zabezpieczana. Stąd właśnie wydawane są kolejne wydania/aktualizacje. Funkcja automatycznej aktualizacji (Java Update) dba o aktualność instalacji Java na komputerze użytkownika z systemem Windows.
Jeśli została włączona automatyczna aktualizacja, system okresowo sprawdza dostępność nowych wersji oprogramowania Java. Gdy zostanie znaleziona nowa wersja, jest wyświetlane pytanie o zezwolenie na uaktualnienie instalacji Java (użytkownik może zrezygnować z aktualizacji). Można zaplanować częstotliwość sprawdzania dostępności aktualizacji lub sprawdzić dostępność ręcznie w dowolnej chwili (dotyczy to również instalacji). Nie ma potrzeby, aby JAVA aktualizowała się automatyczne.
Dziękujemy za wykład o technologi JAVA i aktualizacji i wtyczkach. Pytanie było nieco niefortunnie sformułowane i obrazuje jedynie odczucia pracowników obsługujących stanowiska komputerowe.
Tak naprawdę mamy w urzędach olbrzymi problem z JAVA i instalacją odpowiednich certyfikatów. Bardzo liczymy na pomoc MF i zatrudnionych tam fachowców od JAVA. Na naszym wewnętrznym forum informatyków US wątek instalacji JAVA jest najbardziej napuchnięty i problemy z instalacją JAVA były przez dłuższy czas rozwiązywane przez kolegę z PUS LUBLIN, który jednak znalazł lepiej płatną posadę. Na PCtach oprócz nowych aplikacji SSP/SZD mamy szereg (kilkanaście) innych aplikacji korzystających z technologii JAVA z których część nie należy do MF a do banku czy innych ministerstw. Każda ma inny certyfikat a czasem wymaga innej wersji JAVA i inne wymagania, że trudno to pogodzić. Problemy z JAVĄ i instalacjami certyfikatów pochłaniają nam mnóstwo czasu, którego bardzo brakuje.
Technologia JAVA jest bardzo czuła na braki łączności z serverami ORACLA , MF czy innymi weryfikatorami certyfikatów. A wtedy nie ma pracy w US na aplikacjach z JAVA. To taka wada , która na szczęście rzadko się pojawia. Tak kilka razy w roku. Ale ryzyko rośnie przy głębszym wchodzeniu w tą technologię.
Co zaś do wtyczek JAVA to ich żywot się kończy ze względu na ubiegłoroczną decyzję ORACLE o zaniechaniu rozwoju tej technologi ze względu na trudności w zapewnieniu bezpieczeństwa i bezawaryjnej pracy. Twórcy przeglądarek podjęli taką decyzję już wcześniej a przyszłość widzą w rozwoju technologii HTML5. Standard tworzenia aplikacji niespodziewanie gwałtownie się zmienił. Co dalej z naszymi "świeżynkami" ? Do wymiany ? Do szybkiej modernizacji ? Do odstawki ?
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
1.15 Tworzenie decyzji w SPP to pracochłonne dopasowywanie treści do "okienek", by to, co dopiszemy łącznie z narzuconym tekstem "jakoś" brzmiało, przy czym "okienka" są raczej małych rozmiarów,
- błędnie powoływane teksty jednolite (tekst narzucony przez program),
- nie zawsze odpowiednie powołanie w treści dokumentu przepisu (oczywiście w tekście narzuconym),
- przepis nie pasuje do tego, co akurat w konkretnym przypadku należy powołać,
- dużo kombinacji z wysyłką jednego pisma do kilku adresatów (kombinacja - podgląd - zmiana bo nie tak - kombinacja - podgląd, też nie tak, itd..., jak na ostatniej stronie dokumentu dobrze, to na pierwszej już nie),
-mierny poziom stylistyczny decyzji, czasochłonne zabiegi żeby było w miarę czytelne.
Program mało czytelny, dużo przejść, wracania do poprzedniej strony, panelu, funkcji, itd.
Odpowiedź:
Mimo włożonego wysiłku, komponenty służące wydawaniu decyzji i postanowień wymagają dalszego doskonalenia. Z pewnością istotnym usprawnieniem będzie m.in. dodanie słownika podstaw prawnych.
Brak słownika podstaw prawnych jest podstawowym BŁĘDEM architektury systemu SSP. Wszyscy informatycy, którzy otarli się o POLTAX i jakiekolwiek decyzje wiedzą, że przy występującej inflacji prawa podstawy prawne muszą być regularnie aktualizowane. Czyżby analitycy z doświadczeniem zostali odsunięci od uzgodnień z GW? Nieaktualna czy niewłaściwa podstawa prawna może być podstawą do unieważnienia decyzji ze względów formalnych. To jest niedopuszczalne. Pracownicy US to wiedzą i dlatego mozolnie obrabiają te decyzje w dostępnych edytorach. Stworzyli drugi obieg decyzyjny. Te dobre decyzje, wydawane na bieżąco w Librze i te złe z opóźnieniem lub jeszcze nie wrzucone do SSP. O trudnej pracy przy rozsypującej się strukturze decyzji, co jest mało estetyczne, napisano na tym forum już wiele postów. Czekamy na radykalna zmianę poprawiającą SSP w zakresie merytorycznym i stylistycznym. I żeby to było narzędzie rzeczywiście wspomagające, a nie kolejne obciążenie w pracy urzędników.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
Centralizacja systemu podatkowego realizowana w ramach Programu e-Podatki (...) problemów, które niewątpliwie istnieją, ale też zawsze towarzyszą tego typu przedsięwzięciom informatycznym. Teraz jest czas, aby wszystkie braki i nieprawidłowości zgłaszane przez użytkowników zostały przeanalizowane i poprawione.
Najważniejszym problemem jest totalne 100-krotne wydłużenie czasu pracy w nowym systemie SSP w porównaniu do aplikacji POLTAXowych. Trudno ocenić czas jaki zajmie tworzenie poprawek ale łatwo określić cel jaki MUSI wykonawca SSP osiągnąć. MUSI doprowadzić do radykalnego przyspieszenia pracy w aplikacji tak by czas wykonywania czynności (procesu ) w SSP i POLTAX był porównywalny lub krótszy. Jednym z mierników osiągnięcia tego celu jest szybkość wydawania w KP decyzji poprawnych rachunkowo , merytorycznie (podstawy prawne) i graficznie. W przypadku decyzji zbiorczych to musi być minimum 200 decyzji na 8 godzin.
Czy nie przesadziłem z tym miernikiem? Bo jak domyślam się to celem MF nie jest utopienie budżetowych pieniędzy w błędnie działającej aplikacji lecz pozyskanie narzędzia, które pozwoli na efektywniejsza pracę pracowników, urzędników i funkcjonariuszy.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
Centralizacja systemu podatkowego realizowana w ramach Programu e-Podatki (...) problemów, które niewątpliwie istnieją, ale też zawsze towarzyszą tego typu przedsięwzięciom informatycznym. Teraz jest czas, aby wszystkie braki i nieprawidłowości zgłaszane przez użytkowników zostały przeanalizowane i poprawione.
Najważniejszym problemem jest totalne 100-krotne wydłużenie czasu pracy w nowym systemie SSP w porównaniu do aplikacji POLTAXowych. Trudno ocenić czas jaki zajmie tworzenie poprawek ale łatwo określić cel jaki MUSI wykonawca SSP osiągnąć. MUSI doprowadzić do radykalnego przyspieszenia pracy w aplikacji tak by czas wykonywania czynności (procesu ) w SSP i POLTAX był porównywalny lub krótszy. Jednym z mierników osiągnięcia tego celu jest szybkość wydawania w KP decyzji poprawnych rachunkowo , merytorycznie (podstawy prawne) i graficznie. W przypadku decyzji zbiorczych to musi być minimum 200 decyzji na 8 godzin.
Czy nie przesadziłem z tym miernikiem? Bo jak domyślam się to celem MF nie jest utopienie budżetowych pieniędzy w błędnie działającej aplikacji lecz pozyskanie narzędzia, które pozwoli na efektywniejsza pracę pracowników, urzędników i funkcjonariuszy.
W całej budżetówce wydano w ostatnich latach miliardy na przepiękne graficznie ale działające bardzo wolno aplikacje, obsługiwane myszką, a nie klawiszami funkcyjnymi. Najbogatsze banki, lotniska, prywatne firmy dalej korzystają z bardzo wydajnych aplikacji w trybie tekstowym. Ciekawe iż w żadnym z tych licznych przetargów, nikt nie ujął iż obsługa nowych aplikacji powinna być szybsza, łatwiejsza i bardziej efektywna. Budżetówka wydała miliardy na "zwalniacze" , brak winnych i ogłoszono sukces. Koszty bieżącego utrzymania aplikacji również nie są niskie. W samym ZUS-e wynoszą 800 mln rocznie !!! http://zus.pox.pl/zus/zus-wydaje-800-mln-zl-rocznie-na-utrzymanie-systemu-informatycznego.htm
13 mar 2016, 21:17
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
Zadane powyżej pytanie o koszt utrzymania systemu SSP jest bardzo istotne by na tym etapie rozwoju aproksymować jakie mogą być koszty utrzymania całego systemu e-Podatki . Jak się ma aktualny koszt utrzymania systemu do tego planowanego. ( chyba były takie kosztorysy w MF ?)
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
14 mar 2016, 23:38
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
W dzisiejszej paczce poprawek do SZD wersja 1.6.38 widnieje:
Poprawiono równoczesny wydruk wielu kopert (tzw. wydruk masowy)
Nie wiem co za teoretyk to wymyślił by nadrukowywać informacje na kopertach. Może w warunkach domowych czy laboratoryjnych ta opcja wygląda ładnie. A pojedyncza koperta nie zatnie sie w drukarce ( specjalnej drukarce do kopert !!! ). Pokażcie mi proszę dużą organizację rozsyłająca rachunki ,która ma podobne rozwiązanie i to działające bez zarzutu, szybko. W zasadzie królują dwa rozwiązania : - koperta z okienkiem i nadruk dostosowany do okienka lub dodatkowa karta z adresem dostosowanym do okienka pakowana wraz z rachunkiem czy inną informacją. Często sa to zautomatyzowane linie produkcyjne- wysyłkowe. - naklejki z adresem i kodem kreskowym naklejane na kopertę a często również na zwrotki. Mamy rozwiązany problem adresowanie (drukowania?) zwrotek.
Moim zdaniem w urzędach przy SZD powinna być wdrożona metoda z naklejkami. Nie ma wtedy problemów z drukowaniem zwrotek i problematycznego drukowania adresów na kopertach. Drukowanie na kopertach jest zawodne i powolne. nie uwzględnia różnych rozmiarów kopert jak to w masówce. Metoda naklejkowa jest znana i szeroko wdrożona. Mamy również odpowiednie urządzenia więc nie generuje dodatkowych kosztów wdrożenia a koszty eksploatacyjne pozostaną na podobnym poziomie co do tej pory.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
16 mar 2016, 11:19
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
tranqilo
Nie wiem co za teoretyk to wymyślił by nadrukowywać informacje na kopertach.
Nie wiem dlaczego ten teoretyk nie zapytał praktyków, to dowiedziałby się, że w BA bardzo dobrze funkcjonuje drukowanie naklejek z adresem i kodem kreskowym naklejanych i na kopertę, i na zwrotki. Po co robić rewolucje kiedy funkcjonuje już sprawdzone, wygodne rozwiązanie? Nie wiem dlaczego podczas testów nikt nie podniósł (podniósł?) tego problemu? Lepiej od razu odrzucić złe rozwiązanie i wdrożyć dobre.
Mamy również odpowiednie urządzenia więc nie generuje dodatkowych kosztów wdrożenia
Za 2 lata zniknie BA, bo wszystko będzie w SZD, więc funkcjonujące drukarki w BA pójdą na złom, a będą kupowane specjalne drukarki do druku kopert i zwrotek w SZD?
____________________________________ Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.
16 mar 2016, 16:23
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
Bardzo często ostatnio podczas narad i szkoleń mówi się o szybszym wprowadzeniu ssp w VAT. Czy ktoś jest w posiadaniu wiedzy na temat tej informacji?
16 mar 2016, 20:03
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
Nie chcem krakać, ale wprowadzenie VATu do Super Spieprzo.ego Programu położy USy na kolana.
____________________________________ Boże ratuj... bo pomysły góry przewyższają moje siły.
16 mar 2016, 21:46
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
Nadir
Za 2 lata zniknie BA, bo wszystko będzie w SZD, więc funkcjonujące drukarki (etykiet ) w BA pójdą na złom, a będą kupowane specjalne drukarki do druku kopert i zwrotek w SZD?
Po taki złom to zgłosi się sporo klientów. Dobre i wydajne mamy drukarki etykiet. W przeciwieństwie do wytłuczonych 10 letnich laserówek.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
16 mar 2016, 21:54
Re: Audyt SSP 2016 - pomagamy MF
Nadir
tranqilo
Nie wiem co za teoretyk to wymyślił by nadrukowywać informacje na kopertach.
Nie wiem dlaczego ten teoretyk nie zapytał praktyków, to dowiedziałby się, że w BA bardzo dobrze funkcjonuje drukowanie naklejek z adresem i kodem kreskowym naklejanych i na kopertę, i na zwrotki. Po co robić rewolucje kiedy funkcjonuje już sprawdzone, wygodne rozwiązanie? Nie wiem dlaczego podczas testów nikt nie podniósł (podniósł?) tego problemu? Lepiej od razu odrzucić złe rozwiązanie i wdrożyć dobre.
Mamy również odpowiednie urządzenia więc nie generuje dodatkowych kosztów wdrożenia
Za 2 lata zniknie BA, bo wszystko będzie w SZD, więc funkcjonujące drukarki w BA pójdą na złom, a będą kupowane specjalne drukarki do druku kopert i zwrotek w SZD?
Przecież jeżeli chodzi o całość SSP to żaden teoretyk nie pytał praktyków
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników