Teraz jest 04 wrz 2025, 07:33



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Informacja publiczna - nagranie z posiedzenia RM 
Autor Treść postu
Site Admin
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 maja 2006, 21:23

 POSTY        2059

 LOKALIZACJARada Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej
Post Informacja publiczna - nagranie z posiedzenia RM
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku wydanym w dniu 16 grudnia 2010 r. uchylił decyzję Premiera, odmawiającą Stowarzyszeniu Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich dostępu do informacji publicznej. Sprawa dotyczyła  protokołu nr 5/2008 z posiedzenia Kolegium ds. Służb Specjalnych, a dokładnie fragmentu dotyczącego polecenia Prezesa Rady Ministrów powołującego  tzw. Tarczę Antykorupcyjną (http://www.informacjapubliczna.org.pl/1 ... yjnej.html).
My też staramy się o informację publiczną z URM:


Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów

Na podstawie art. 1 ust. 1, art. 2, art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej zwracam się z wnioskiem o przekazanie w terminie ustawowym stenogramu lub nagrania dźwiękowego z posiedzenia Rady Ministrów odbytego 26 października br. w części dotyczącej ustawy o racjonalizacji zatrudnienia.

Premier odmówił
Załącznik:
decyzja-KPRM-odmowa informacji publicznej.pdf


No to my znowu wniosek (o ponowne rozpatrzenie sprawy)



Prezes Rady Ministrów
Rzeczypospolitej Polskiej
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Al. Ujazdowskie 1-3
00-583 Warszawa


dotyczy: ponownego rozpatrzenia sprawy w związku z decyzją Prezesa Rady Ministrów RP z 22 marca 2011 roku znak: DP-5506-4(1)/11/AKa 36200/11

Na podstawie art. 127 § 3 i nast. przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.):
1)        Składam wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w związku z wydaną w dniu 22 marca 2011 r. decyzją Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, znak: DP-5506-4(1)/11/AKa 36200/11 (data doręczenia 1 kwietnia 2011 r.).
2)        Wnoszę o uchylenie w całości ww. decyzji i udostępnienie informacji publicznej w zakresie przedmiotowym określonym we wniosku Organizacji Międzyzakładowej z dnia 2 marca 2011 roku.

Uzasadnienie
Organizacja Międzyzakładowa NSZZ „S” Pracowników Skarbowych Województwa Mazowieckiego z siedzibą w Warszawie ul. Cybernetyki 19B zwróciła się z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów (pismo znak KM/2/11 z 2 marca 2011 roku) o przekazanie w terminie ustawowym stenogramu lub nagrania dźwiękowego z posiedzenia Rady Ministrów odbytego 26 października 2010 roku w części dotyczącej ustawy o racjonalizacji zatrudnienia.
Decyzją z 22 marca 2011 r., znak DP-5506-4(1)/11/AKa 36200/11, Prezes Rady Ministrów odmówił udostępnienia informacji publicznej w postaci stenogramu (zapisu posiedzenia) lub nagrania dźwiękowego z posiedzenia Rady Ministrów odbytego 26 października 2010 roku w części dotyczącej projektu ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011 i 2012. W uzasadnieniu odmowy napisano:
„Należy wskazać, że nagrania dźwiękowe, zapisy posiedzeń Rady Ministrów są, w nawiązaniu do § 37 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2002 r., Nr 13 poz. 221, z późn. zm.), przechowywane w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja jest więc w posiadaniu organu, do którego wystąpiono z wnioskiem o jej udostępnienie, Jednakże, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. W przedmiotowej sprawie norma z art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej powinna zostać zastosowana w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.), który stwierdza, że posiedzenia Rady Ministrów są niejawne. Dodatkowo art. 22 ust. 2 ustawy o Radzie Ministrów określa, że należy informować opinię publiczną o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Przepis ten wskazuje, zgodnie z wykładnią systemową art. 22 ust. 1, że informacje inne niż wskazane w art. 22 ust. 2 ustawy o Radzie Ministrów, w tym informacje dotyczące przebiegu posiedzenia Rady Ministrów, niezależnie od nośnika na jakim się znajdują, nie podlegają udostępnieniu. Dlatego należy uznać, że nagrania dźwiękowe oraz zapisy posiedzeń stanowiące odzwierciedlenie przebiegu posiedzenia Rady Ministrów nie mogą zostać udostępnione. Art. 22 ust. 1 ustawy o Radzie Ministrów jest przepisem stanowiącym samoistną podstawę dla zakwalifikowania informacji o przebiegu posiedzenia Rady Ministrów jako informacji wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, czyli takich, które powinny zostać określone jako inne tajemnice ustawowo chronione.
Konkludując należy stwierdzić, że wnioskodawca wnosi o udostępnienie informacji, która nie podlega udostępnieniu ponieważ stanowi tajemnicę ustawowo chronioną.”.

Odmowa udostępnienia ww. danych nie znajduje uzasadnienia w obowiązującym stanie prawnym, w związku z tym jest nieuzasadniona i należy wyeliminować ją w całości z obrotu prawnego.
Pod pojęciem innych tajemnic ustawowo chronionych, jako przesłanki ograniczenia prawa do informacji publicznej, należy rozumieć, np.: tajemnicę adwokacką, radcowską, lekarską, bankową, ubezpieczeniową, skarbową, notarialną czy też ochronę danych osobowych. Art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów w aktualnym brzmieniu (Posiedzenia Rady Ministrów są niejawne) nie tworzy nowej kategorii tajemnicy ustawowo chronionej, lecz ogranicza jedynie dostęp nieokreślonego kręgu podmiotów do posiedzeń Rady Ministrów. Jest to oczywiste, gdyż nietrudno sobie wyobrazić paraliż prac Rady Ministrów wskutek (na przykład) zjawienia się licznych grup obywateli chcących „na żywo” popatrzeć i posłuchać obrad tego gremium. Jedynie z art. 22 ust. 2 zdanie drugie ustawy o RM wynika odwołanie do przestrzegania tajemnicy ustawowo chronionej (ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych), ale dopiero pod warunkiem, że Prezes Rady Ministrów zarządzi tajność obrad. Jeśli zatem część obrad Rady Ministrów dotycząca przedmiotu wniosku nie została utajniona na wniosek Prezesa Rady Ministrów – to podlega udostępnieniu na mocy art. 61 Konstytucji RP i ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Zaprezentowana w decyzji Prezesa Rady Ministrów wykładania systemowa prowadzi do wniosków godzących w konstytucyjne prawo do informacji publicznej oraz naruszające samą ustawę z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
 Zmiana brzmienia art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów była na pewno związana z uchwaleniem ustawy o ochronie informacji niejawnych w 1999 roku. Pierwotnie art. 22 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów miał następującą treść:
„Art. 22. 1. Posiedzenia Rady Ministrów mają charakter poufny. Prezes Rady Ministrów zarządza tajność całości lub części posiedzenia ze względu na ochronę wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową.
2. Rada Ministrów jest obowiązana informować opinię publiczną o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Nie dotyczy to spraw, w stosunku do których Prezes Rady Ministrów zarządził tajność obrad.”.

Z dniem 1 stycznia 2002 roku art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów otrzymał brzmienie:
„Art. 22. 1. Posiedzenia Rady Ministrów są niejawne.”.
Wtedy też dodano do art. 22 ust. 1a umożliwiający przysłuchiwanie się posiedzeniom zaproszonym osobom, w brzmieniu:
„1a. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Ministrów, może zezwolić zaproszonym osobom na przysłuchiwanie się posiedzeniu Rady Ministrów w całości lub w części oraz na udzielanie wyjaśnień.”
Jak wynika z dodanego przepisu nie uzależniono udziału takich osób od faktu posiadania certyfikatów do dostępu do informacji tajnych, gdyż – co do zasady – tajność obrad Rady Ministrów dotyczy wyłącznie spraw, w stosunku do których Prezes Rady Ministrów zarządził tajność obrad (art. 22 ust 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów) czyli takich, które mają taki charakter na mocy ustawy o ochronie informacji niejawnych. Potwierdza to zatem, że odmowa udostępnienia informacji, o które wnosiliśmy, nie ma uzasadnienia prawnego.
Potwierdza to także przebieg prac Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych obradującej 4 grudnia 2001 r. na temat rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (zapis całego posiedzenia: http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/wgskrnr/ASW-6). Jak stwierdził Prezes Rządowego Centrum Legislacji Aleksander Proksa: W zmianie nr 19 lit. a/ zaproponowana została zmiana terminologiczna, związana z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych. W związku z tym nie mówimy, że posiedzenia Rady Ministrów są poufne lecz, że są niejawne. W zmianie nr 19 lit. b/ zaproponowaliśmy dodanie nowego ustępu, który upoważnia Prezesa Rady Ministrów do wydania zgody na udział w całości lub części posiedzenia Rady Ministrów zaproszonych osób.
Należy też pamiętać o tym, że pierwotnie art. 22 ustawy o RM otrzymał brzmienie:
Art. 22. 1. Posiedzenia Rady Ministrów mają charakter poufny. Prezes Rady Ministrów zarządza tajność całości lub części posiedzenia ze względu na ochronę wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową.
2. Rada Ministrów jest obowiązana informować opinię publiczną o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Nie dotyczy to spraw, w stosunku do których Prezes Rady Ministrów zarządził tajność obrad.
Z treści art. 22 ust. 1 zdanie drugie ustawy o Radzie Ministrów wyraźnie wynika, iż podstawą utajnienia posiedzenia nie jest pochodzący od szefa rządu jakiś bliżej nieokreślony impuls, lecz fakt omawiania wiadomości (informacji) będących tajemnicą państwową lub służbową, które były wówczas uregulowane w ustawie z 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, która obowiązywała w czasie uchwalania ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492); sama ustawa z 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej obowiązywała do 10 marca 1999 r.
Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (dalej UDIP) każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie, a każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5 UDIP, prawo dostępu do takiej informacji (art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 UDIP). Kancelaria Prezesa Rady Ministrów jest - poza dyskusją - jednostką organizacyjną obowiązaną do udostępniania informacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt. 1 UDIP).
Materiały, o których udostępnienie wnieśliśmy, dotyczą dyskusji oraz uzasadnienia zmian w projekcie ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013 dokonanych przez Rząd już po zakończeniu konsultacji społecznych, a przeprowadzona przez Rząd na posiedzeniu 26 października 2010 roku zmiana projektu wprowadzała do niego zapisy -  według opinii wielu ekspertów - niekonstytucyjne. Nie ulega zatem wątpliwości, że informacje o tym, na czyj wniosek i z jakiej przyczyny takie zmiany wprowadzono mieszczą się w katalogu informacji publicznych, o których mowa w art. 3 i art. 6 ust. 1 pkt. 1 UDIP. Jedyną więc przesłanką negatywną do ich udostępnienia mogłoby być ograniczenie prawa do informacji publicznej określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych – o czym stanowi artykuł 5 ust.1 UDIP. W tym przypadku jednak takie okoliczności nie występują.
Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów w art. 22 stanowi aktualnie:
Art. 22. 1. Posiedzenia Rady Ministrów są niejawne.
1a. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Ministrów, może zezwolić zaproszonym osobom na przysłuchiwanie się posiedzeniu Rady Ministrów w całości lub w części oraz na udzielanie wyjaśnień.
2. Rada Ministrów jest obowiązana informować opinię publiczną o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Nie dotyczy to spraw, w stosunku do których Prezes Rady Ministrów zarządził tajność obrad.
      
Z analizy powyższego przepisu wynika, że nie każde posiedzenie Rady Ministrów jest – co do zasady – tajne, przy czym oczywistym dla każdego być powinno, że to co jest „niejawne”, nie musi być „tajne”. Co więcej, z mocy ustawy o Radzie Ministrów materiały, które nie podlegają obowiązkowej publikacji, nie stają się automatycznie materiałami niejawnymi, a ewentualna interpretacja przepisu w niniejszej sprawie w tym kierunku byłaby interpretacją rozszerzającą i naruszającą przez to prawa obywatelskie do uzyskania informacji publicznej. Ustawa o Radzie Ministrów wskazuje jedynie, jakie informacje z posiedzeń Rady Ministrów podlegają obowiązkowej publikacji (upublicznieniu) na podstawie ustawy, nie przesądzają jednak w żaden sposób o tym, że wszystkie inne (nieupublicznione) materiały są tajne. Należy także pamiętać, że ustawa o RM była stanowiona kilka lat przed UDIP, która od 1 stycznia 2002 r. rozszerzyła zakres informacji publicznej, która powinna zostać udostępniona obligatoryjnie w serwisie BIP lub na wniosek zainteresowanego podmiotu.
Jeszcze inaczej: przepis art. 22 ust. 2 zdanie drugie ustawy o Radzie Ministrów sam w sobie nie daje materialnej podstawy do uznania, że posiedzenie jest tajne, gdyż mówi ona tylko, że Prezes Rady Ministrów może dokonać czynności utajnienia (podjąć decyzję o utajnieniu), ale tylko wtedy, gdy zakres danych omawianych na posiedzeniu określony jest w przepisach materialnych w ustawach szczególnych, gdyż utajnienie materiałów następować może wyłącznie na podstawie ustaw). Przebieg dyskusji członków Rady Ministrów na temat ustawy o racjonalizacji zatrudnienia mógłby być zakwalifikowany do materiałów tajnych na przykład na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych lub (w dacie odbycia się interesującego nas posiedzenia Rady Ministrów) ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. Jednakże ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych określała szczegółowo, jakie informacje mogą być oznaczane klauzulami niejawności i zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do tej ustawy (część II) – nie można w żaden sposób oznaczyć informacji, o które wnoszono, np. klauzulą „tajne” (por. wyrok z dnia 27 marca 2009 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Warszawie sygnatura akt SA/Wa 1793/08 „Wszystkie dokumenty są jawne z wyjątkiem tych, które zostały utajnione, a zatem przyznanie klauzuli tajności - niezależnie od stopnia tajności- pozbawia obywatela dostępu do informacji.”).
W tych okolicznościach nagranie dźwiękowe czy stenogramy z posiedzenia Rady Ministrów odbytego 26 października 2010 roku w części dotyczącej zmian dokonanych w projekcie ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013 stanowią informację publiczną i powinny one podlegać udostępnieniu w terminie ustawowym zgodnie z wniesionym wnioskiem. Co więcej, nieudostępnienie tych materiałów (odmowa ich udostępnienia) stanowiłoby o naruszeniu art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, gdyż nie wystąpiły w tym przypadku przesłanki ograniczające dostęp do informacji publicznej, o których mowa w art. 61 ust. 3 Konstytucji. Z uwagi na to, że wszystkie dokumenty i materiały wytworzone przez organy władzy publicznej są jawne, z wyjątkiem tych, które zostały utajnione, odmowa udostępnienia dokumentów jawnych - pozbawiałaby obywatela i inne uprawnione podmioty dostępu do informacji publicznej. Ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej może nastąpić bowiem wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. Natomiast na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Zgodnie z zasadą bezpośredniego stosowania Konstytucji (art. 8 ust. 2 Konstytucji RP), należy przyjąć, że utajnienie informacji wykraczające poza standardy konstytucyjne jest bezskuteczne (T. Szewc. Ochrona informacji niejawnych. Komentarz. C.H. Beck, Warszawa 2007), z czym mamy do czynienia w niniejszej sprawie.
Zauważyć należy jednocześnie, że sprawa udostępniania informacji z posiedzeń Rady Ministrów była już przedmiotem analiz i wnioski z nich – przedstawione zresztą przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – są jednoznaczne: zapisy z posiedzenia Rządu nie są materiałami niejawnymi. Otóż w czasie 17 punktu porządku dziennego posiedzenia Sejmu 11 grudnia 2003 roku (4 kadencja, 63 posiedzenie, 3 dzień, pytania w sprawach bieżących) Sekretarz Stanu Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Wagner stwierdził:
(…)"W związku z tymi odpowiedziami wyjaśniam, że zapis z posiedzenia rządu nie jest materiałem niejawnym. Jest to materiał roboczy, przeznaczony do użytku służbowego, a wykorzystywany do sporządzania protokołu ustaleń posiedzenia Rady Ministrów. Materiał ten nie jest sporządzany, przechowywany i udostępniany w trybie przewidzianym dla materiałów niejawnych. Nie ma on gryfu niejawności. Nie jest przechowywany w kancelarii tajnej. Udostępnianie nie jest odnotowywane w rejestrze dokumentów niejawnych. Ma do niego dostęp każdy legislator w części odpowiadającej aktowi prawnemu, nad którym pracuje. Miała do niego dostęp również pani Szumielewicz. Dla pełnego wyjaśnienia sprawy odbyłem rozmowy z kierownictwem RCL i kierownictwem Departamentu Rady Ministrów. Spotkałem się z 60 legislatorami. Zadałem im pytanie, czy mieli problemy z dostępem do zapisu z posiedzenia Rady Ministrów. Nikt z nich takiej uwagi nie zgłosił. Dwie osoby poinformowały, że praktycznie taki dostęp był za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego. Poprosiłem, by osoby, które w tej sprawie chciałyby ze mną rozmawiać bezpośrednio, przyszły do mnie przed moim dzisiejszym wystąpieniem przed Wysoką Izbą. Nikt w tej sprawie się nie zgłosił". (http://orka2.sejm.gov.pl/Debata4.nsf/main/374E08CE).

Potwierdza to interpretację art. 22 ust. 2 ustawy o RM, że dopiero ogłoszenie przez Prezesa Rady Ministrów tajności obrad wyłączy z obowiązku udostępniania informacji zgodnie z UDIP treść protokołu z posiedzenia Rady Ministrów. Jeśli zapis wypowiedzi padających w trakcie posiedzenia Rządu nie jest materiałem niejawnym to znaczy, że protokół sporządzany na jego podstawie również nie ma statusu materiału niejawnego w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych. A że jest to materiał roboczy przeznaczony do użytku służbowego nie zmienia to jego charakteru jako informacji publicznej, jeśli tylko został utrwalony w jakiejkolwiek formie (papier, audio, audio-wideo, zapis cyfrowy) i zawiera wyraz woli i/lub wiedzy naczelnych organów administracji rządowej lub funkcjonariuszy publicznych.
Dowodem na słuszność naszej interpretacji jest także praktyka stosowana w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji w Departamencie Prawnym, gdzie (według witryny BIP tego resortu):
„Do zakresu działania Wydziału Administracyjnego należy zapewnienie obsługi administracyjno-gospodarczej Departamentu [Prawnego], a w szczególności:
[...]
5. gromadzenie zbiorów Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” oraz Dziennika Urzędowego Ministra i innych organów, uchwał Rady Ministrów, zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, a także protokołów z posiedzeń Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów, i ich udostępnianie [pracownikom]”. (źródło: http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/151/16053/)
Jeśli protokoły z posiedzeń Rady Ministrów są udostępniane nie przez kancelarię tajną to oczywiście nie podlegają przepisom ustawy o ochronie informacji niejawnych - zatem nie są niejawne. Jeśli już Prezes Rady Ministrów prezentuje pogląd, że posiedzenia Rady Ministrów - skoro są niejawne – chronione są jakąś odrębną kategorią tajemnicy ustawowo chronionej (z czym się oczywiście nie zgadzamy, ale nawet jeśli przyjmiemy, że tak jest to można ten pogląd obalić, gdyż jak się okazuje protokoły z posiedzeń Rady Ministrów są udostępnianie pracownikom KPRM jako zwykłe dokumenty bez zastrzeżeń tajności w postaci określonych gryfów) to trudno przypuszczać, że ustawodawcy w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów chodziłoby o inną niejawność niż ta określona w ustawie o ochronie informacji niejawnej.
Zauważyć także należy, że Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie potraktowała protokołu z obrad Rady Ministrów odbytego 26 października 2010 r. w części dotyczącej ustawy o racjonalizacji zatrudnienia jako informacji niejawnej i protokół ten przekazała na wniosek wystosowany w trybie UDIP Radzie Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” (w załączeniu kopia protokołu ustaleń Nr 47/2010 posiedzenia Rady Ministrów w dniu 26 października 2010 r. – RM 000-47-10). W treści protokołu brak jednakże uzasadnienia podjętych decyzji w sprawie ustawy o racjonalizacji zatrudnienia – stąd wniosek o nagrania dźwiękowe lub stenogramy wystosowany przez naszą Organizację, która jest zrzeszona w SKPS. Tym samym należy uznać, że Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów dokonał pozaprawnego selektywnego wyboru informacji na te podlegające udostępnieniu i te udostępnieniu nie podlegające. Nie uczynił tego jednakże w oparciu o obowiązujące prawo, lecz – jak się wydaje – w obawie o skutki poznania przez opinię publiczną uzasadnienia (lub jego faktycznego braku) zmian w projekcie ustawy o racjonalizacji zatrudnienia już po zakończeniu konsultacji społecznych. Jest to niedopuszczalne w państwie prawa, które gwarantuje (póki co…) konstytucyjny dostęp do informacji publicznej. Żaden organ administracji rządowej (także naczelny organ administracji rządowej) nie może, pod żadnym pretekstem, ukrywać intencji działań, których przykre implikacje odczuwać będzie liczna grupa obywateli. Niestety, może wydawać się, że tak właśnie Prezes Rady Ministrów zamierza postępować, gdyż nieznane są intencje i uzasadnienie działań nie tylko w tej sprawie, ale także innych (na przykład w sprawie odstąpienia od korekty niekonstytucyjnych zapisów w ustawie o służbie cywilnej w zakresie rozliczania nadgodzin w korpusie służby cywilnej, gdzie także odmówiono prawa do poznania uzasadnienia tej decyzji).  
W tym stanie rzeczy, wniosek jest w pełni uzasadniony.


URM ponownie odmawia:
Załącznik:
ponowna decyzja odmowna KPRM.pdf

No to my skargę do WSA



Organ administracji: Prezes Rady Ministrów
Rzeczypospolitej Polskiej
Al. Ujazdowskie 1/3
00-583 Warszawa


SKARGA na decyzje Prezesa Rady Ministrów o odmowie udostępnienia informacji publicznej


Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 6 września 2001 r o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.  Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) oraz art. 50 § 1  w związku z art. 3 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 15, poz. 1270 z późn. zm.):
I.        Zaskarżam niniejszą decyzję Prezesa Rady Ministrów z 29 kwietnia 2011 r., sygn. DP-5506-4(3)/11/SS, oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2011 r., sygn. DP-5506-4(1)/11/AKa, o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
II.        Zaskarżonym decyzjom zarzucam naruszenie prawa materialnego w postaci art. 61 ust. 1 w związku z 31 ust. 3 i art. 8 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 1, art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. a) i lit. b), art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 6 września 2001 r o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 199 z późn. zm.) poprzez bezpodstawną odmowę udostępnienia informacji publicznej określonej we wniosku z 2 marca 2011 r.
III.        Wnoszę tym samym o:
1. uchylenie skarżonych decyzji Prezesa Rady Ministrów oraz nakazanie organowi administracji udostępnienie informacji publicznej stosownie do wniosku z 2 marca 2011 r. w terminie 14 dni od otrzymania zwróconych akt sprawy;
2. zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.

Uzasadnienie
Pismem z 2 marca 2011 r. Organizacja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych Województwa Mazowieckiego (Organizacja) zwróciła się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (PRM) z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci stenogramu (zapisu posiedzenia) lub nagrania dźwiękowego z posiedzenia Rady Ministrów, które odbyło się 26 października 2010 r. w części (posiedzenia) dotyczącej projektu ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2012.
Prezes Rady Ministrów decyzją wydaną 22 marca 2011 r., sygn. DP-5506-4(1)/11/AKa, odmówił udostępnienia ww. informacji publicznej. W tym akcie stwierdzono m.in., iż „Art. 22 ust. 1 ustawy o Radzie Ministrów jest przepisem stanowiącym samoistną podstawę dla zakwalifikowania informacji o przebiegu posiedzenia Rady Ministrów jako informacji wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, czyli takich, które powinny zostać określone jako inne tajemnice ustawowo chronione”.
Pismem z 6 kwietnia 2011 r. Organizacja zwróciła się do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, uchylenie w całości decyzji z 22 marca 2011 r. i udostępnienie informacji publicznej w zakresie przedmiotowym określonym we wniosku Organizacji z 2 marca 2011 roku.
Decyzją z 29 kwietnia 2011 r., sygn. DP-5506-4(3)/11/SS, PRM utrzymał w mocy swoją decyzję z 22 marca 2011 r., sygn. DP-5506-4(1)/11/AKa, o odmowie udostępnienia informacji publicznej. W uzasadnieniu decyzji podzielono tezy uzasadnienia decyzji z 22marca 2011 r., uznając iż art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 199 z późn. zm.), zwanej dalej URM, jest przepisem mieszczącym się w kategorii przepisów o ochronie tajemnic ustawowo chronionych, które zostały wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.  Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), zwanej dalej UDIP.

Organizacja nie podziela argumentacji zawartych w obu decyzjach i podtrzymuje swoje stanowisko zawarte we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, gdyż odmowa udostępnienia żądanej informacji publicznej nie znajduje uzasadnienia w obowiązującym stanie prawnym.
W ocenie Organizacji, w decyzji PRM:
        omawiając art. 22 ust. 1 URM całkowicie pominięto hierarchię źródeł prawa obowiązującego w Polsce;
        nie dokonano wykładni tego przepisu w kontekście praw określonych w art. 31 ust. 3 i 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
        nie uwzględniono treści aktów prawnych, które weszły w życie po uchwaleniu art. 22 URM;
        nie odniesiono się do argumentów Organizacji przedstawionych na s. 2-6 wniosku z 6 kwietnia 2011 r. o ponowne rozpatrzenie sprawy.
 
Pojęcie informacji publicznej znajduje unormowanie w przepisach Konstytucji i ustawy o dostępie do informacji publicznej. Stosownie do postanowień art. 61 Konstytucji obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności władzy publicznej. Według art. 1 ust. 1 i art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, w szczególności o sprawach wymienionych w art. 6 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym informacją publiczną jest informacja o:
        polityce wewnętrznej i zagranicznej, w tym o:
– zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej – pkt 1 lit. a);
– projektowaniu aktów normatywnych – pkt 1 lit. b);
        danych publicznych, w tym:
– stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego – pkt 4 lit. b).

W ocenie Organizacji, każdy z powołanych przepisów UDIP mógłby być podstawą do udzielenia informacji publicznej w zakresie przedstawionym we wniosku. (Nb., nawet, jeśli ww. przepisy nie istniałyby w tym brzmieniu to prawo do otrzymania przedmiotowej informacji można wyprowadzić z pozostałych przepisów UDIP, a przede wszystkim z art. 61 Konstytucji RP).
Zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji RP, źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Ustawa o RM została uchwalona w 1996 r. – ten fakt ma istotne znaczenie, gdyż wykładnia art. 22 ust. 1 URM w każdym zakresie, w tym w odniesieniu do prawa do informacji publicznej, nie może pominąć przepisów Konstytucji RP, która została uchwalona w 1997 r. Także odnosząc ten przepis URM do UDIP nie można zapominać, iż UDIP mająca oparcie w Konstytucji została uchwalona w 2001 r. W ocenie Organizacji, nieodniesienie się w wykładni art. 22 ust. 1 URM do Konstytucji RP (art. 31 ust. 3 i art. 61 ust. 1) prowadzi do nietrafnych wniosków.
W decyzji PRM z 22 marca 2011 r. przywołano § 37 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13 poz. 221 z późn. zm.) bez wskazania konkretnego ustępu spośród ośmiu możliwych. Jak wynika z ust. 1: Z posiedzenia Rady Ministrów sporządza się, pod nadzorem Sekretarza Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, pełny zapis jego przebiegu (na podstawie zapisu dźwiękowego), zwany dalej "zapisem posiedzenia", oraz protokół ustaleń posiedzenia Rady Ministrów, zwany dalej "protokołem ustaleń". Zdaniem Organizacji, nawiązanie do przepisów o ochronie informacji niejawnych świadczy o tym, iż kryteria uznania danych treści przebiegu posiedzenia RM za prawnie chronione znajdują się w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
W myśl § 37 ust. 2: Zapis posiedzenia jest wewnętrznym dokumentem roboczym Rady Ministrów, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu ustaleń.
Zdaniem Organizacji, jeśli w materiale określonym przez podmiot, który go stworzył (lub podmiot, w którym powstał) jako materiał roboczy zostanie zamieszczona informacja będąca informacją publiczną to nie można pozbawić zainteresowanej strony dostępu do niej, bowiem w takim materiale znajdować się bowiem mogą takie informacje jak to, kto zaproponował dane rozwiązanie i jakich użył argumentów i – co istotne – podstaw prawnych, kto podjął decyzję o takim rozwiązaniu i na jakiej podstawie, kto ją zaakceptował (kto za nią głosował), kto miał odmienne zdanie i jak je uzasadnił (tu również mogą być podane istotne dla danego procesu tworzenia ustawy przepisy wykluczające przyjęcie danego rozwiązania).
Przykład niniejszej sprawy jest tego dowodem. Z otrzymanych dokumentów nie wynikała informacja publiczna, o którą zwracała się Organizacja, więc poproszono o zapis przebiegu posiedzenia.
W ocenie Organizacji, tylko utajnienie obrad RM przez PRM w całości lub części na mocy ustawy o ochronie informacji niejawnej z 1999 r. (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. w momencie posiedzenia RM 26 października 2010 r.) stanowiłoby podstawę do odmowy udostępnienia przedmiotowej informacji publicznej.
Na poparcie naszego stanowiska, iż zapis posiedzenia RM jeśli nie został utajniony (co zresztą także może być przedmiotem kontroli sądowej) to nie podlega żadnej ustawowej tajemnicy można przytoczyć publiczne wystąpienie samego Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z 8 grudnia 2003 r., w którym czytamy (pogrubienia pochodzą od Organizacji):
W związku ze skierowanym do mnie [...] pytaniem [...] jeszcze raz uprzejmie wyjaśniam, iż zapis z posiedzenia rządu jest materiałem roboczym przeznaczonym do użytku służbowego, wykorzystywanym do sporządzania protokołu ustaleń posiedzenia Rady Ministrów.
Materiał ten nie jest sporządzany, przechowywany i udostępniamy w trybie przewidzianym dla dokumentów oznaczonych gryfem "zastrzeżone", "poufne", "tajne", "ściśle tajne", "tajne spec. znaczenia".
Pragnę nadmienić, iż ustawa o Radzie Ministrów daje możliwość nadania przebiegowi całego posiedzenia rządu lub jednemu z jego punktów porządku, a tym samym materiałom roboczym dokumentującym to posiedzenie, gryfu niejawnego. Na posiedzeniu rządu w dniu 19 marca 2002 r. w stosunku do punktu porządku Rady Ministrów dot. rozpatrywania projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji tego trybu nie zastosowano. Dlatego też do udostępnienia zapisu przebiegu posiedzenia Rady Ministrów dot. tej ustawy nie jest wymagane dopuszczenie urzędnika określone w ustawie o ochronie informacji niejawnych z dnia 22 stycznia 1999 r.
Informuję Pana Redaktora, iż każdorazowo, zgodnie ze stosowaną od wielu lat praktyką, przy przekazywaniu na zewnątrz zapisu z przebiegu posiedzenia Rady Ministrów nadawana jest klauzula "zastrzeżone". Tak również było w przypadku udostępnienia zapisu dot. ustawy o radiofonii i telewizji Komisji Śledczej i Prokuraturze. Dla ułatwienia pracy Komisji Śledczej na mój wniosek Prezes Rady Ministrów wyraził zgodę na zdjęcie klauzuli "zastrzeżone", o czym poinformowałem Przewodniczącego Komisji Śledczej.
Uzupełniając odpowiedź przekazaną michnikowemu szmatławcowi w dniu 5 grudnia br. informuję, iż dla dostępu do zapisu z posiedzenia rządu nie ma znaczenia, czy pracownik posiada dopuszczenie do informacji niejawnych. W przypadku potrzeby dostępu do zapisu z posiedzenia rządu każdy pracownik może się zwrócić o taką zgodę bezpośrednio do mnie lub przez swego przełożonego. W okresie kierowania przeze mnie Kancelarią Prezesa Rady Ministrów takich wniosków było wiele i we wszystkich przypadkach wyraziłem zgodę. [...]
źródło: http://www.poprzedniastrona.premier.gov ... _10587.htm
dowód: wydruk pisma
W świetle powyższego pisma można stwierdzić, że jeśli Prezes Rady Ministrów nie utajnił w tej części obrad to może być on pokazany opinii publicznej na wniosek złożony w trybie UDIP.
Jeżeli zatem jakaś informacja nie może zostać udostępniona, z uwagi na to że jest objęta tajemnicą ustawowo chronioną to organ musi ustalić i konkretnie wskazać w decyzji, o jaką tajemnicę chodzi - państwową, służbową, skarbową, statystyczną, czy też o inną tajemnicę ustawowo chronioną (wyrok WSA w Warszawie, sygn. akt II SA/Wa 120/10).
Do powyższej argumentacji dodać można, iż w opracowaniu autorstwa K. Domagały i T. Domagały, „Tajemnice prawnie chronione po wejściu w życie ustawy z dnia 05.08.2010 r. o ochronie informacji niejawnych” (stan prawny – kwiecień 2011 r.) wymieniono aż 69 tajemnic prawnie chronionych istniejących w polskim systemie prawa, lecz nie wskazano na tajemnicę wynikającą z art. 22 ust. 1 URM.
źródło publikacji:
http://www.zielona-gora.po.gov.pl/esi-a ... mnice1.pdf

W styczniu 2008 r. Kancelaria PRM opublikowała na swojej stronie internetowej nagrania i stenogram z posiedzenia Rady Gabinetowej, która odbyła się 14 stycznia 2008 r. Zgodnie z art. 141 ust. 1 Konstytucji RP, w sprawach szczególnej wagi Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Radę Gabinetową. Radę Gabinetową tworzy Rada Ministrów obradująca pod przewodnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej. Na spotkaniu omawiano trudną sytuację w służbie zdrowia i choć Radzie Gabinetowej nie przysługują kompetencje Rady Ministrów (art. 141 ust. 2 Konstytucji) to niewątpliwie jest to rodzaj posiedzenia RM.
Zgodnie z zasadą określoną w art. 61 Konstytucji należy w realizacji prawa dostępu do informacji publicznej zagwarantować maksymalną jawność, natomiast ograniczenia, o jakich mowa w art. 61 ust. 3 Konstytucji winny zostać stosowane wyjątkowo. W tym zakresie warto zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 lipca 2003 r., sygn. akt II SA 837/03, zgodnie z którym ogólną zasadą wynikającą z art. 61 Konstytucji, jest dostęp do informacji. Wszelkie wyjątki od tej zasady powinny być formułowane w sposób wyraźny, a wątpliwości powinny przemawiać na rzecz dostępu (wyrok WSA we Wrocławiu z 26 maja 2010 r., sygn. akt IV SAB/Wr 19/10 – orzeczenie prawomocne).
W dalszej części tego orzeczenia Sąd stwierdził:
W kwestii udostępnienia dokumentów o charakterze wewnętrznym w judykaturze i piśmiennictwie wypracowane zostały dwa odmienne stanowiska.
Według pierwszego z nich - ustawodawca stworzył podmiotom zobligowanym do udostępnienia informacji publicznej możliwość zachowania w tajemnicy tzw. dokumentów roboczych. Jeżeli bowiem oświadczenie woli lub wiedzy nie zostanie podpisane przez funkcjonariusza publicznego można przyjąć, iż nie mają one charakteru dokumentu urzędowego. Reprezentatywnym dla tego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lipca 2002 r., zgodnie z którym za dokumenty urzędowe nie można uznać dokumentów o charakterze roboczym (nieoficjalnym), które nie zostały następnie zawarte w aktach sprawy.
Drugie stanowisko zaś zakłada, że skoro w ustawie posłużono się dość ogólnym sformułowaniem "treść oświadczenia woli lub wiedzy skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy", to nie powinno budzić wątpliwości, że "skierowanie do innego podmiotu" obejmuje również podmioty usytuowane w ramach wewnętrznych struktur organizacyjnych danego aparatu, a ponadto te dokumenty, które zostały złożone do akt sprawy. Zgodnie z tym stanowiskiem udostępnieniu podlega każdy dokument, który ma jakiekolwiek znaczenie dla ukształtowania treści późniejszego oświadczenia woli lub wiedzy (Dorota Fleszer "Problematyka dostępu do dokumentów urzędowych w jednostkach samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej", Przegląd Prawa Publicznego nr 12/2009, s. 38- 55).
Podobne stanowisko zostało wyrażone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 22 listopada 2006 r. sygn. akt IV SA/Wr 712/06, (niepubl.), w którym przyjęto, że mimo, iż z treści art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej wynika, że prawo do tej informacji obejmuje wgląd do dokumentów urzędowych, to jednak przepis ten należy interpretować rozszerzająco, zgodnie z konstytucyjną zasadą dostępu do wszelkich dokumentów obejmujących informację publiczną. W wyroku tym stwierdzono ponadto, iż kryterium uzyskania dostępu do dokumentów jest zatem istnienie okoliczności wyłączających udostępnienie informacji publicznej, a nie kwalifikacja jako dokumentu urzędowego.
Sąd w niniejszym składzie stanowisko to w pełni podziela. […]
Zatem jeżeli protokoły z posiedzeń Kolegium Prezydenta obejmują sprawy związane z realizacją wszelkich kompetencji i zadań publicznych, czy też zadań z zakresu administracji rządowej, to stanowią one informację publiczną i podlegają udostępnieniu na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Stanowisku temu nie przeczy okoliczność, iż Kolegium Prezydenta W. jest organem o charakterze opiniodawczo-doradczym i nie jest organem kolegialnym pochodzącym z powszechnym wyborów, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy. Udostępnieniu podlegają bowiem informacje o sprawach publicznych (art. 1 ust. 1 powołanej ustawy).
W skład tego kolegium wchodzą: Prezydent, Wiceprezydenci, Skarbnik, Sekretarz, Dyrektorzy Departamentów (§ 29 ust. 2 regulaminu), czyli osoby, które pełnią funkcje publiczne i są funkcjonariuszami publicznymi w rozumieniu art. 115 § 13 Kodeksu karnego, zgodnie z którym funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni w nim czynności wyłącznie usługowe, a także inna osoba w zakresie, w jakim uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych.
O charakterze protokołów z posiedzeń Kolegium Prezydenta jako dokumentów stanowiących informację publiczną podlegającą udostępnieniu świadczy ponadto fakt, iż są one podpisywane przez osoby - wymienione w § 29 ust. 2 regulaminu organizacyjnego - które mają status funkcjonariuszy publicznych.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnieniu podlega informacja publiczna m. in. o danych publicznych, w tym stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego.
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu jedynie ze względu na przesłanki określone w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej tzn. ze względu na ochronę informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych (państwowa, służbowa, skarbowa, statystyczna) oraz prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.

W wyroku WSA w Warszawie z 30 września 2010 r., sygn. akt II SAB/Wa 135/10 (orzeczenie prawomocne) stwierdzono, że objęta żądaniem udostępnienia prezentacja autorstwa Z-cy Dyrektora [...] M. W. "Zarządzanie zasobami ludzkimi w 2010 r.", która była prezentowana Dyrektorom Izb Celnych, stanowiąca materiał z narady kadry kierowniczej Służby Celnej z dnia [...] grudnia 2009 r., jest informacją publiczną w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. [...]
Szczególnie istotna jest tu ocena żądanej informacji pod kątem treści art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Przepis ten stanowi, iż każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i trybie określonym w ustawie. Właśnie to, czy informacja jest informacją "o sprawach publicznych" przesądza jej charakter (porównaj wyroki NSA Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach z dnia 25 czerwca 2002 r., sygn. akt II SA/Ka 655/02 i z dnia 7 sierpnia 2002 r., sygn. akt II SA/Ka 939/02 – oba wyroki publikowane w: I. Kamińska, M. Rozbicka-Ostrowska, Dostęp do informacji publicznej, LexisNexis, Warszawa 2007 s. 11 i 12.).

Dla oceny sprawy istotne również jest postrzeganie informacji publicznej na gruncie prawa Unii Europejskiej.
W piśmie z 12 lipca 2001 r. Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej Jacka Sariusza-Wolskiego (dowód – wydruk pisma) stwierdza się między innymi:
Dokumentem o dużym znaczeniu dla określenia granic oraz instrumentów dostępu do informacji publicznej jest Zielona Księga Komisji WE, w które położyła ona podwaliny  pod przyszłą regulację, uwzględniając dotychczasowe orzecznictwo ETS oraz SPI jak również zmiany w TWE.W dokumencie tym stwierdza się m.in., że transparentność w życiu publicznym jest obecnie jednym z podstawowych wyzwań społeczeństwa demokratycznego”.
Zdaniem autorów Zielonej Księgi Komisji WE, regulacja w zakresie informacji publicznej cechować się powinna konkretnymi celami, w tym między innymi:
        „limitowaniem wyjątków od wolnego dostępu do informacji od wolnego dostępu do informacji,
        rygorystycznością (wąską) wykładnią ww. wyjątków,
        zasadą dowodu, a więc nie będzie wystarczało uprawdopodobnienie przez organ publiczny, że dana informacja nie może zostać udostępniona, potrzebne będzie bowiem udowodnienie tezy.”.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o informacji publicznej (dowód – wydruk uzasadnienia) napisano między innymi: „W wymiarze społecznym (i politycznym) obywatele uzyskują realne możliwości wykorzystania i obrony swych konstytucyjnych praw wobec władzy publicznej”.
Przedmiotem posiedzenia Rady Ministrów w dniu 26 października 2010 r. był między innymi projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013.
Na posiedzeniu tym dokonano zmiany ww. ustawy w zakresie ochrony stosunku pracy działaczy związkowych i społecznych inspektorów pracy (projekt z 22 października 2010 roku opublikowany na stronie KPRM zawierał zapisy dotyczące tej ochrony, na posiedzeniu Rządu 26 października 2010 r. ochrona ta została zlikwidowana).
Co więcej, istotna zmiana ustawy dokonana w tym zakresie nie dość, że wprowadzona już po zakończeniu konsultacji z reprezentatywnymi związkami zawodowymi w trybie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, przez pewien okres – wbrew prawu – nie znalazła żadnego odzwierciedlenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (dowód – kopia pisma SK/163/2010), a w żadnym upublicznionym dokumencie nie podano uzasadnienia o jedynej zmianie dokonanej 26 października 2010 r. w ustawie o racjonalizacji zatrudnienia. Takiego uzasadnienia nie zawiera protokół ustaleń Nr 47/2010 posiedzenia Rady Ministrów w dniu 26 października 2010 r. (dowód – kopia protokołu otrzymana z Urzędu Rady Ministrów).
Zauważyć należy jednocześnie w tym kontekście, że ochrona stosunku pracy ze względu na działalność związkową jest jedną z gwarancji i wolności zrzeszania się związków zawodowych. Wolność ta jest powszechnie obowiązującym standardem międzynarodowym, który obowiązuje ogół pracodawców, w tym także w sektorze publicznym, a pozbawienie ochrony tych pracowników powoduje w konsekwencji niebezpieczną tendencję ograniczania znaczenia reprezentacji pracowników i zniechęcanie ich do angażowania się w obronę praw pracowniczych.
Brak dostępu do uzasadnienia (choćby ustnego, zawartego w nagraniu dźwiękowym) zmiany przepisu istotnego niewątpliwie dla strony społecznej przesądza zatem o niepełnej realizacji zamierzeń, jakie wiązały się z wdrożeniem ustawy o informacji publicznej.

Nietrafnym, w ocenie Organizacji, jest porównanie swobody wypowiedzi posiedzenia RM do narad sędziowskich w ramach postępowania cywilnego, karnego czy sądowo-administracyjnego, gdyż przede wszystkim takie porównanie nie znajduje oparcia w przepisach prawa. Także w piśmiennictwie tajność narady sędziowskiej traktuje się jako jedną z procesowych gwarancji niezawisłości sędziowskiej.

Niezrozumiałym dla Organizacji jest przywołanie w uzasadnieniu decyzji art. 18 ust. 1 UDIP (s. 4). Najpierw należy podnieść, iż nie przytoczono jego treści. Można powiedzieć, że dokonując zabiegu, mającego charakter pewnej manipulacji (nie ma znaczenia, czy umyślnej, czy nieumyślnej) treścią tego przepisu, przedstawiono błędny wniosek.
Art. 18 ust. 1 UDIP posiada treść: Posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów są jawne i dostępne. Jak wprost z niego wynika, zakres podmiotowy tej normy to kolegialne (zbiorowe, zespołowe) organy władzy publicznej pochodzące z powszechnych wyborów. W przepisie tym chodzi więc o Sejm i Senat RP oraz organy władzy samorządowej (radę gminy, radę powiatu, sejmik wojewódzki).
Jeśli zatem – w ocenie Prezesa RM – Rada Ministrów jest takim organem to można tylko stwierdzić, iż poziom wiedzy merytorycznej o podstawach tworzenia i funkcjonowania RM w samej strukturze KPRM jest nader ubogi i stawiający pod znakiem zapytania możliwość zrozumienia przez PRM istoty sprawy i argumentów Organizacji.
Z ostrożności należy też podnieść, iż w decyzjach Prezesa Rady Ministrów nie ma podanej podstawy prawnej w postaci przepisów Kpa – nie znajdziemy żadnego przepisu tej ustawy ani w rozstrzygnięciu ani w uzasadnieniu.

Biorąc pod uwagę powyższe, Organizacja nie znajduje podstaw do traktowania art. 22 ust. 1 URM jako samoistnej podstawy prawa materialnego do uznania treści wypowiedzi w czasie nieutajnionego posiedzenia RM za tajemnicę ustawowo chronioną, gdyż w świetle Konstytucji RP nie może być żadną tajemnicą to jakie zdanie na temat przedmiotowego projektu ustawy mieli poszczególni uczestnicy posiedzenia RM i jakie propozycje padły z ich strony w procesie stanowienie prawa, a w szczególności kto odpowiada i jak (lub: czy w ogóle) uzasadnił propozycję poprawki naruszającej prawa konstytucyjne.

W tym stanie rzeczy, wniosek jest w pełni uzasadniony.

Załączniki -  ...... egz.


Czekamy...


 Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

____________________________________
Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...


18 cze 2011, 18:37
Zobacz profil WWW
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA10 lis 2006, 07:34

 POSTY        3465
Post Re: Informacja publiczna - nagranie z posiedzenia RM
inspektor                    



Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku wydanym w dniu 16 grudnia 2010 r. uchylił decyzję Premiera, odmawiającą Stowarzyszeniu Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich dostępu do informacji publicznej. Sprawa dotyczyła  protokołu nr 5/2008 z posiedzenia Kolegium ds. Służb Specjalnych, a dokładnie fragmentu dotyczącego polecenia Prezesa Rady Ministrów powołującego  tzw. Tarczę Antykorupcyjną (http://www.informacjapubliczna.org.pl/1 ... yjnej.html)..


A POdobno oni nie mają nic do ukrycia przed Obywatelami.  

Bo to jest Platforma O B Y W A T E L S K A :wysmiewacz:

____________________________________
"Demokracja to cztery wilki i owca głosujące o obiedzie" R.A.Heinlein


Ostatnio edytowano 18 cze 2011, 19:16 przez kominiarz, łącznie edytowano 1 raz



18 cze 2011, 19:15
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 cze 2009, 12:10

 POSTY        3598
Post Re: Informacja publiczna - nagranie z posiedzenia RM
A jest na to jakiś paragraf, bo o ile wiem nieprzestrzeganie prawa w tym kraju jest KARALNE ?!   :)


18 cze 2011, 19:24
Zobacz profil
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 mar 2010, 12:42

 POSTY        33
Post Re: Informacja publiczna - nagranie z posiedzenia RM
silniczek                    



... nieprzestrzeganie prawa w tym kraju jest KARALNE ?!   :)

:dokuczacz: :wysmiewacz:
wątpliwości ?  
:rotfl: :rotfl: :rotfl:


20 cze 2011, 08:50
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA28 mar 2011, 20:41

 POSTY        332
Post Re: Informacja publiczna - nagranie z posiedzenia RM
kominiarz                    



A czy jest jakiś  paragraf na tych, którzy zadłużyli ten kraj do niespotykanych w jego historii rozmiarów?!   :zly1:


No to trzeba Kaczyńskiego przed trybunał. Bo to jego wina i jego ekipy.
Tak jak i reszta zła na świecie.  :blink:  :zeby:


20 cze 2011, 09:00
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 5 ] 

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: