Może faktycznie nie pojąłem, bo osobiście sama idea mi się do tej pory podoba, szczególnie w wersji "berlińskiej"
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Wicepremier o Better Regulation w Berlinie
Wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak wziął udział w międzynarodowej konferencji „From red tape to a better regulation strategy?” dotyczącej unijnej inicjatywy Lepszego prawa (Better Regulation). Debatę na ten temat zorganizowała w dniach 9–11 grudnia br. w Berlinie Fundacja Bertelsmanna.
Wicepremier Pawlak zapewnił, że polityka lepszego prawa stanowi priorytet nowego polskiego rządu. – Na początek stawiamy sobie dwa główne cele. Po pierwsze, zmienić system tworzenia prawa, w tym wprowadzić opracowywanie założeń do aktów prawnych oraz zmienić podejście do potrzeby regulowania. Po drugie, chcemy uprościć przepisy i zredukować biurokrację w skali całej gospodarki – powiedział.
Wicepremier zapowiedział, że zgłosi propozycję, aby na początku 2008 r. Rada Ministrów wyznaczyła wskaźnik redukcji biurokracji w Polsce. – Mamy już wykonane pomiary sektorowe z wykorzystaniem holenderskiego standardowego modelu kosztów w obszarach środowiska, zagospodarowania przestrzennego, bezpieczeństwa produktów, zabezpieczenia społecznego oraz prowadzenia działalności gospodarczej – poinformował.
Zdaniem szefa resortu gospodarki niezwykle ważny dla realizacji całego programu Lepszego prawa jest aktywny udział w nim przedsiębiorców. Minister Pawlak podkreślał też wagę współpracy międzynarodowej w tym zakresie.
Debatę podzielono na cztery bloki tematyczne, poświęcone: pomiarowi i redukcji obciążeń administracyjnych, tworzeniu polityk opartych na argumentach merytorycznych, zarządzaniu reformą regulacji oraz innnowacyjności w better regulation.
Konferencja „From red tape to a better regulation strategy?” była najważniejszym i największym wydarzenie tego typu w tym roku. Wzięło w niej udział ok. 400 osób zajmujących się problematyką better regulation w krajach Unii Europejskiej, USA, Kanadzie oraz przedstawiciele znaczących organizacji międzynarodowych jak OECD.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
A realizacja..., cóż dobrymi chęciami ...

Szczególnie, że Waldi w tym zakresie nie jest żadnym odkrywcą, a program poprawy stanowienia prawa ma już swoją historię, która w dużej mierze pisana była jeszcze przez poprzednią ekipę

<a href="http://www.reforma-regulacji.gov.pl/NR/rdonlyres/64811010-8916-4895-97DF-9430152771AD/29755/BetterRegulationwUE_KERM.doc" target="_blank">http://www.reforma-regulacji.gov.pl/NR/rdo...ionwUE_KERM.doc</a>
lub:
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Prawo będzie bardziej przyjazne przedsiębiorcom2006-03-02
Uproszczenie przepisów i zmniejszenie obciążeń administracyjnych hamujących rozwój przedsiębiorczości przewiduje unijna inicjatywa „Better Regulation”.
Realizacją jej zadań w Polsce zajmie się Międzyresortowy Zespół do Spraw Nowoczesnych Regulacji Gospodarczych. Zespół ma stworzyć program reformy polskiego prawa.
KOMPLEKSOWA REFORMA REGULACYJNA
Pierwszy krok to wybór tych aktów prawnych, które wymagają najszybszych zmian lub uproszczeń. Celem prac jest zminimalizowanie barier administracyjnych, czyli obowiązków nakładanych przez prawo na polskie firmy i przedsiębiorców, które paraliżują ich działania. Dotyczy to zarówno nowej legislacji, jak i regulacji już istniejących.
„Rada Ministrów utworzyła Międzyresortowy Zespół do Spraw Nowoczesnych Regulacji Gospodarczych, zarządzeniem z dnia 8 lutego 2006 roku” - informuje Maria Szkutnicka-Pieniążek, p.o. dyrektora Departamentu Konkurencyjności Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki (MG). Plan pracy zespołu na 2006 rok przewiduje ścisłą współpracę resortów i urzędów centralnych. Zespół będzie uczestniczył w pracach prowadzonych na forum Unii Europejskiej (UE). Do jego obowiązków należy opracowywanie i prezentowanie oficjalnego stanowiska polskiego rządu w sprawach związanych z inicjatywą „Better Regulation”.
O „LEPSZYM PRAWIE” MÓWI SIĘ OD 5 LAT
„Better Regulation” to inicjatywa realizowana przez instytucje unijne i państwa członkowskie.
„Wysoka jakość otoczenia prawnego została uznana za jeden z kluczowych elementów polepszania konkurencyjności unijnej gospodarki w Strategii Lizbońskiej” – przypomina Szkutnicka.
Rada Europejska określiła cele reformy już w 2000 roku. Konkretne działania zmierzające do uproszczenia i usprawnienia otoczenia regulacyjnego zostały zainicjowane komunikatem Komisji Europejskiej przedstawionym w czerwcu 2002 r. w Lizbonie. Jak podaje Departament Analiz Ekonomicznych i Społecznych Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, powszechnie podzielany był pogląd, że uproszczenie i udoskonalenie prawa wspólnotowego ułatwi jego implementację (czyli dostosowanie doń własnych przepisów) przez państwa członkowskie i zredukuje koszty ponoszone zarówno przez przedsiębiorstwa jak i przez władze publiczne.
Głównym celem inicjatywy „Better Regulation” było i jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców. To podstawowy warunek przyspieszenia wzrostu gospodarczego w państwach Unii. Intensyfikacja prac nad „Better Regulation” jest szczególnie ważna w kontekście słabych wyników krajów europejskich w rankingu innowacyjności.
MARZENIA NIESPEŁNIONE
Działania związane z „Better Regulation” miały przyczynić się przede wszystkim do tworzenia sprzyjających warunków dla rozwoju przedsiębiorstw, tworzenia nowych firm i miejsc pracy. Zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej, Europa miała w ciągu 10 lat stać się liderem innowacyjności na świecie. Jednak, zdaniem ekspertów, realizacja tego planu pozostawia wiele do życzenia.
„Europa generalnie kiepsko sobie radzi. Niskie jest tempo wzrostu gospodarczego w krajach członkowskich, niski poziom innowacji i nowych technologii” – powiedział w wywiadzie dla PAP Krzysztof Gulda, dyrektor Departamentu Innowacyjności MG.
„ Przegląd efektów Strategii Lizbońskiej, dokonany w połowie założonego okresu, dość brutalnie rozwiał złudzenia jej twórców. Okazało się bowiem, iż nie dość, że nie gonimy Ameryki, to cały czas zwiększa się dystans między Unią i Stanami Zjednoczonymi lub Japonią” – dodał.
„Jednym z zasadniczych czynników hamujących tempo rozwoju Unii jest niewystarczająco efektywny system regulacyjny” - mówi dyrektor Szkutnicka. Jak podaje, z dotychczasowych doświadczeń w ramach UE i OECD wynika, że reforma regulacyjna dopiero w dłuższym okresie prowadzi do wzrostu zatrudnienia, poprawy produktywności i niższych cen. Szkutnicka podkreśla, że likwidacja barier dla działalności gospodarczej wywiera też korzystny wpływ na postawę i zachowanie funkcjonujących w gospodarce podmiotów, uwalniając ich potencjał rozwojowy.
WYZWANIA DLA REFORMATORÓW
„Reforma regulacyjna ma być centralnym elementem realizowanych przez Polskę reform gospodarczych” – informuje Szkutnicka.
Obecnie na forum UE priorytetem stała się realizacja działań na rzecz uproszczenia prawa wspólnotowego i krajowego. Komunikat Komisji w sprawie 3-letniej strategii dla uproszczenia otoczenia regulacyjnego opublikowano 25 października 2005 r. Program został skoncentrowany na tych elementach acquis communautaire, które dotyczą konkurencyjności przedsiębiorstw (szczególnie małych i średnich) w Unii Europejskiej. Program obejmuje 222 regulacje oraz ponad 1400 aktów powiązanych i ma być regularnie uaktualniany.
„Intensywność prac zaplanowanych na najbliższe trzy lata wymaga dużego zaangażowania ze strony państw członkowskich. Zdaniem twórców programu, działania w ramach „Better Regulation” muszą być podejmowane równolegle na poziomie wspólnotowym i krajowym, jeśli mają przynieść oczekiwany rezultat w postaci konkurencyjnej gospodarki UE” – mówi Szkutnicka.
POŁOWĘ BARIER TWORZY PRAWO KRAJOWE
W badaniach, jakie przeprowadzili eksperci unijni, szacuje się, że połowę winy za tworzenie barier administracyjnych ponosi prawodawstwo poszczególnych krajów członkowskich.
Równolegle z korektą prawa krajowego, inicjatywa „Better Regulation” przewiduje pomiar i redukcję obciążeń administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców przez przepisy wewnętrzne oraz wzmacnianie tzw. „systemu oceny skutków regulacji”.
W październiku 2005 r. Komisja Europejska przedstawiła zintegrowane wytyczne w sprawie oceny skutków „ulepszania prawa”. Przewidują one nową metodologię pomiaru kosztów administracyjnych. „Dotyczy to szczególnie systemów krajowych, których efektywność bywa daleka od pożądanej. W tym roku model zostanie sprawdzony w praktyce. Państwa członkowskie mają obowiązek dostarczać Komisji Europejskiej niezbędnych danych i informacji w tym zakresie. Może też zaistnieć konieczność przeprowadzenia badań pilotażowych na poziomie krajowym” – mówi Szkutnicka.
POLSKA EKIPA RATOWNICZA
Do tej pory zagadnienia reformy regulacyjnej w Polsce pozostawały w gestii Zespołu do Spraw Jakości Regulacji Prawnych oraz Zespołu do Spraw Analizy Barier Rozwoju Przedsiębiorczości. Międzyresortowy Zespół do Spraw Nowoczesnych Regulacji Gospodarczych zastąpi dotychczasowe dwa. Ma to zapewnić sprawność i spójność podejmowanych działań.
„Większość regulacji, decydujących o działalności gospodarczej, postrzeganych przez przedsiębiorców jako bariery, pozostaje poza kompetencjami legislacyjnymi ministra gospodarki” - uważa podsekretarz stanu w MG Andrzej Kaczmarek. Wiceminister zaznacza, że dzięki powołaniu międzyresortowego Zespołu możliwa będzie szybsza zmiana przepisów.
Zespól jest organem opiniodawczo – doradczym Prezesa Rady Ministrów. Tworzą go urzędnicy w randze sekretarza lub podsekretarza stanu, prezesa lub wiceprezesa, wyznaczeni przez ministrów: sprawiedliwości, edukacji i nauki, finansów, gospodarki, pracy i polityki społecznej, transportu i budownictwa, rozwoju regionalnego, rolnictwa i rozwoju wsi, kultury i dziedzictwa narodowego, skarbu państwa, sportu, spraw wewnętrznych i administracji, spraw zagranicznych, środowiska i zdrowia. Ponadto w skład grupy wchodzą przedstawiciele Kancelarii Prezesa RM, Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, Komitetu Integracji Europejskiej, GUS, Urzędu Służby Cywilnej, UOKiK i Urzędu Zamówień Publicznych. Przewodniczącym tego licznego grona jest minister gospodarki. Ma on prawo zapraszać do udziału w pracach Zespołu także inne osoby.
Choć Zespół nie jest złożony z ekspertów prawa, dyrektor Szkutnicka zapewnia, że analizami związanymi z „Better Regulation” będą zajmować się także specjaliści z biur prawnych poszczególnych instytucji.
PAP – Nauka w Polsce, Karolina Olszewska <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->