Teraz jest 10 wrz 2025, 22:08



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11089 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 793  Następna strona
Gimnastyka umysłu 
Autor Treść postu
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA24 paź 2006, 13:18

 POSTY        60
Post Gimnastyka umysłu
Zadanie :
mały słoń waży 999/1000 (ułamek, nie potrafię inaczej go zapisać..... chyba że 0,999)  tego co waży i jeszcze 1.5 kg. Ile waży słoń?


04 mar 2010, 13:07
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA03 lut 2009, 08:07

 POSTY        134
Post Gimnastyka umysłu
wera29                    



Ile waży słoń?

1500 kg.
Takie proste, czy tu jest jakiś haczyk ?


04 mar 2010, 13:18
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA24 paź 2006, 13:18

 POSTY        60
Post Gimnastyka umysłu
:) dobre rozwiązanie :)
To zadanie z podręcznika klasy 6. szkoły podstawowej.
Koledzy zza sąsiednich biurek nie potrafili rozwiązać :)


04 mar 2010, 14:13
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
robaczek1                    



W kaźdym okręgu pojawia się seria liczb 1,2,3,4,5,6,7,8,9 w dowolnej kolejności i konfiguracji. W ostatnim okręgu brakuje tylko 6. Za dużo okręgów i możliwych równań żeby wymagać skomplikowanych obliczeń, więc odpowiedź najprostsza wydaje się właściwa.

Nadir, czy podasz prawidłowe odpowiedzi do testu "Ku rynkowi wiedzy"?:
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?p=59393#p59393

Dodam tylko, że seria 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Reszta się zgadza :)
robaczek1                    



Moja propozycja jest następująca:
I. Czym są szczególnie zainteresowani naukowcy, gdy pragną
d) wykreowaniem dodatkowych funduszy by zrekompensować niedostateczne finansowanie z funduszy publicznych

[u]II.  Które twierdzenie jest prawdziwe:

d) żadne z powyższych stwierdzeń nie jest prawdziwe

III. Które stwierdzenie nie jest całkowicie poprawne:
c) poza finansowaniem ze źródeł publicznych niektóre instytuty badawcze muszą poszukiwać innych źródeł  finansowania

W propozycjach odpowiedzi bywają identyczne zwroty jak w tekście, ale to wcale nie znaczy, że taka odpowiedź jest właściwa. W przypadku zadania I akurat jest.
Co do zadania III, to jako poprawną mam zaznaczoną:
d) korzyści nie równoważą kosztów i stopnia skomplikowania procedur praw własności intelektualnej.
wera29                    



Zadanie :
mały słoń waży 999/1000 tego co waży i jeszcze 1.5 kg.
Ile waży słoń?

mr hyde                    



1500 kg.
Takie proste, czy tu jest jakiś haczyk ?

Takie proste, że aż podejrzewasz haka? Nie może być haka.
Te brakujące 1/1000 to brakujące 1,5 kg.
1000/1000 czyli cały słoń: 1000 x 1,5 kg=1500kg

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


04 mar 2010, 20:31
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
SZKOLENIE Z TECHNIK MYŚLENIA ANALITYCZNEGO I SPORZĄDZANIA ANALIZ
MATERIAŁY W FORMIE STOSUNKOWO ŁATWEJ I PRZYJEMNEJ
Co to jest myślenie analityczne?
Jest to pewien rodzaj myślenia logicznego
Najczęstsze definicje o różnym stopniu przydatności:
1. Myślenie analityczne to definiowanie terminów i wyszukiwanie założeń.
Ćwiczenie:
Pewien człowiek kupuje starego ?malucha? na giełdzie, przy czym transakcji dokonuje kilkukrotnie, gdyż wciąż waha się ? kupuje, sprzedaje i odkupuje ten sam samochód. Oto zapis tych transakcji:
Kupno (zł)        Sprzedaż (zł)
6 000-------5 000
7 000-------6 000
8 000-------7 000
10 000
Pytanie: Ile stracił kupujący w stosunku do 1-szej transakcji dzięki swemu niezdecydowaniu?  

Zazwyczaj pada odpowiedź, że 4000 zł, porównując pierwszą transakcję z ostatnią. Jednak prawidłowa odpowiedź brzmi xxx zł. Błąd wynika z nieuwzględnienia  trzech niejawnych założeń
1) człowiek miał  pewną sumę początkową w kieszeni, co najmniej 10000, bo inaczej nie mógłby kupić samochodu;
2) stratę ponosił podczas każdej transakcji
3) wartość końcowa samochodu nie może być kalkulowana jako element straty, bo o ewentualnej stracie można by mówić dopiero po kolejnej sprzedaży po niższej cenie.

Ćwiczenie to ma unaocznić, jak wiele nieuświadomionych założeń stosujemy w ocenie świata, który nas otacza.  
2. Myślenie analityczne to zdolność do ogarnięcia sytuacji poprzez rozłożenie jej na czynniki składowe i zidentyfikowanie kluczowych  lub ukrytych złożonych zagadnień.
3. Myślenie analityczne to procedura, za pomocą której rozkładamy intelektualną bądź materialną całość na jej części, czy komponenty
4. Myślenie analityczne to zdolność do systematycznego zorganizowania i porównania różnych aspektów problemu/sytuacji i do określenia związków przyczyna - skutek, aby rozwiązać problem.
5.        Myślenie analityczne to identyfikowanie, zbieranie i utrwalanie ważnych informacji oraz prezentowanie informacji w znaczący sposób.
6.        Myślenie analityczne to refleksyjne i rozumowe myślenie, skupione na decydowaniu w co wierzyć lub co robić.
7.        Myślenie analityczne to umiejętność dostarczania świadectwa na poparcie swych konkluzji i żądania dowodów od innych przed zaakceptowaniem ich wniosków.
8.        Myślenie analityczne to proces określania prawdziwości, trafności i wartości informacji w twierdzeniach wiedzy.

Ile stracił kupujący w stosunku do 1-szej transakcji?  :blink:

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


04 mar 2010, 21:15
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
Co składa się na Twoją wiedzę (tak naprawdę):
? rzeczywista wiedza
? Twoje złudzenia nt. wiedzy ? rola zmysłów (np. rysunek sześcianu ? przód czy tył?)
? Twoje przekonania, przemyślenia i historia Twych doświadczeń
? Twoje emocje związane z przekonaniami (tzw. Twoje miejsce na ziemi)

Wyobraźcie sobie, że siedzicie bez ruchu w swoim ulubionym fotelu. Osoba wyedukowana wie, że mimo tego poruszacie się z szybkością ok. 1500 km/godz. dookoła średnicy ziemi, 27 km/sek. dookoła słońca i 370 km/sek. dookoła centrum galaktyki, nie mówiąc już o ruchu słońca wokół galaktyki i wirowaniu samej galaktyki.  
Analityk, rozważając i porównując te dane (i przyjmując że są one prawdziwe), dochodzi do wniosku, że nawet powyższe ruchy mogą być zwodnicze, gdyż ich interpretacja zależy od naszej relatywnej pozycji we wszechświecie ? czego dowiódł Einstein.

Nie łudźcie się, że Wasze umysły i zmysły są doskonałym narzędziem do poznania otaczającego się świata ? etolog Konrad Lorenz wykazał, że natura wyposażyła nas w mózg i zmysły po to tylko, byśmy potrafili przeżyć, a nie ?zobaczyć rzeczywistość taką, jaka jest? (można podać przykłady zaskakujących wniosków prac Lorenza).
Jeśli to Was nie przekonało, to przypomnijcie sobie, że nigdy nie widzieliście promieni rentgenowskich, nie słyszeliście ultradźwięków, że niektóre zabójcze gazy są bezwonne. Wszystkie te rzeczy są mimo to istotne dla Was, a przecież nie tylko ich nie widzicie, lecz nawet Wasz umysł ?sam z siebie?, bez pomocy szkoły i nauki, nie wydedukowałby ich istnienia.

Co to jest myślenie analityczne?
Analiza tekstu:
Umiejętność myślenia analitycznego niełatwo nabyć. Np. początkujący studenci postrzegają umiejętność krytycznej analizy jako jedno z najtrudniejszych wymagań, które stawia się im po przejściu ze szkoły  średniej na studia wyższe. Fakt, że wykazanie się tą aktywnością umysłową nie jest rzeczą łatwą, można wytłumaczyć tym, że wymaga ona zaangażowania tej części mózgu, której normalnie nie używamy.
Jak powszechnie wiadomo i co potwierdzają nasze codzienne doświadczenia, ludzie wykorzystują ledwie 10% potencjału swego mózgu. Sam Albert Einstein stwierdził, że wszyscy moglibyśmy być geniuszami, gdybyśmy wiedzieli jak wyzwolić pełny potencjał naszych mózgów. Uri Geller, sławny badacz zjawisk psychicznych, znany eksperymentator z zakresu psychokinezy, pisze iż:
?Nasze umysły są zdolne do wielkich, niewiarygodnych czynów, jednak nie wykorzystujemy ich pełnych możliwości. Tak naprawdę chyba nawet nie używamy tych 10%. Pozostałe 90% jest pełne nietkniętego potencjału i nie odkrytych zdolności, co oznacza, że nasze umysły pracują w bardzo wąskim zakresie, zamiast użyć pełni swych możliwości. Sądzę, że kiedyś używaliśmy całej potęgi naszych umysłów. Musieliśmy, aby przeżyć, lecz w miarę, jak nasz świat stawał się coraz bardziej złożony i skomplikowany, zapomnieliśmy wielu naszych dawnych zdolności?.
To tłumaczy, dlaczego niektórzy ludzie wykazują wyjątkowe zdolności psychiczne. Posiadają oni umiejętność korzystania z tego zadziwiającego potencjału, który u większości z nas trwa w uśpieniu. Rozwijanie myślenia analitycznego to właśnie takie wyzwalanie tej części umysłu, która zazwyczaj nie jest używana. Zatem brak umiejętności myślenia analitycznego może być wyjaśniony z fizjologicznego punktu widzenia: nasze otoczenie nie daje naszym umysłom bodźców, które zachęcałyby je do rozwijania tej szczególnej zdolności.


Uczestnicy przyjmują  zazwyczaj ten tekst do wiadomości i nie komentują .
Tymczasem trzeba mieć zasadnicze zastrzeżenia do tekstu, gdyż:
?        Bezpodstawnie odwołuje się on do autorytetu nauki, gdy mówi, że myślenie analityczne angażuje tą część mózgu, której na codzień nie używamy
?        ?Jak powszechnie wiadomo? to odwołanie się do założenia, które jakoby jest powszechnie akceptowane, a zatem budzi się w czytelniku niechęć do nonkonformistycznego podważania danej tezy.
?        Jakie to nasze codzienne doświadczenia potwierdzają, że wykorzystujemy ledwie 10% mózgu? Skąd wiadomo, że nie 11% albo 99%? Owe niewykorzystane połacie mózgu to pseudonaukowy mit, w istocie nauka niewiele jeszcze wie o funkcjonowaniu mózgu i wiemy jedynie, że 10% mózgu na pewno do czegoś  służy. A to różnica.
?        Nawet gdyby ten mit był prawdziwy, to nie ma żadnego związku między nim a myśleniem analitycznym.
?        Einstein wcale nie powiedział tego, co imputuje tekst. Ponadto jest to sprytny zabieg uwiarygodnienia tezy przez odwołanie się do autorytetu, ale w zupełnie innej dziedzinie ? Einstein nie był ekspertem w badaniach nad mózgiem.
?        Uri Geller jest może sławny, ale też nie mniej kontrowersyjny i kiepski to autorytet. Znany eksperymentator nie znaczy: uznany eksperymentator.
?        Wypowiedź Gellera wcale nie tłumaczy dlaczego niektórzy ludzie wykazują wyjątkowe zdolności psychiczne. To, że korzystają z niedostępnego innym potencjału, to tylko domniemanie.
?        Jawnym oszustwem jest teza, że otoczenie nie daje naszym umysłom bodźców do rozwijania umiejętności logicznego myślenia. Niemal wszystkie bodźce, jakie odczuwa człowiek, pochodzą od otoczenia zewnętrznego. Nawet introspekcja jest częściowo wynikiem takich bodźców.

Pytanie do uczestników: Dlaczego  przyjmujemy ten tekst bez wątpienia?
?        Czytamy ten tekst w dobrej wierze.
?        Argumenty są zgodne z naszym wewnętrznym przekonaniem (któż nie czuje, że nie wykorzystuje w pełni swych potencjalnych możliwości intelektualnych...).
?        Nie czujemy się dość kompetentni, by kwestionować tezy osoby, która jest specjalistą ? autorytetem.

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


04 mar 2010, 21:20
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
Najważniejsze zasady myślenia analitycznego
bez których intersubiektywna (ulubione wyrażenie filozofów) analiza czegokolwiek wydaje się być wysoce nieprawdopodobna:
?        A ? B ? bo jeśli 2 rzeczy wydają nam się identyczne, to i tak różnią się przynajmniej w czasoprzestrzeni
to wcale nie jest filozoficzna abstrakcja ? nagminnie porównuje się dane z różnych okresów, sądząc że są one takie same ? np. stosunek ilości studentów do ogółu populacji, bez uwzględnienia poziomu kształcenia
?        A ? - A ? w tym samym czasie
to też nie jest oczywiste ? np. tw. że w Polsce panuje ?wilczy kapitalizm? i że pomoc socjalna nie trafia do najmniej potrzebujących
?        A nie może jednocześnie istnieć i nie istnieć
?        żaden symbol, słowo nie posiada wrodzonego mu znaczenia ? znaczenia symboli są tylko w naszych umysłach (np. termin ?zapoznany?)

Uwag parę o definicjach
?        definicja jest użyteczna tylko o tyle, o ile dzięki niej możemy rozróżnić między 1szą rzeczą a 2gą ? systematyka musi czemuś służyć
?        w definicji nie powinien występować tryb przypuszczający
?        definicja powinna ujmować wszystkie kluczowe aspekty zagadnienia
?        definicja wielopiętrowa jest małozrozumiała

Przykład
Z komunikatu nr 1 Ministra Finansów (30.01.2003) ? standard kontroli finansowej nr 4:
?Zadaniami wrażliwymi są zadania, przy wykonywaniu których pracownicy mogą być szczególnie podatni na wpływy szkodliwe dla gospodarki finansowej jednostki?.
Oraz komentarz MF do tej definicji, iż zidentyfikowano ?czynniki, które sprzyjają występowaniu szkodliwych wpływów, np. nadmiar kompetencji w ręku jednego pracownika, tworzenie się kolejki spraw do załatwienia, brak jasnych zasad podejmowania rozstrzygnięć o charakterze uznaniowym, brak precyzyjnie przypisanej odpowiedzialności za podejmowane decyzje?.


?        użyć słowa niezdefiniowanego lub synonimu jako definicji to tyle, co nie zdefiniować słowa wcale
Przykłady
Kalkulator jest to maszyna licząca.
Wielkopolska to kraina, którą zamieszkują Wielkopolanie.
Atraktor to jedna z postaci, którą przyjmują fraktale.

?        słowa nie można definiować poprzez użycie w definicji tegoż słowa
Przykład
Duch jest to nierozpoznawalna ludzkimi zmysłami i nie podlegająca zwykłym prawom fizycznym substancja bezcielesna, posiadająca jednak zdolność wpływania na ciała materialne.

? użycie jakiegoś słowa niekoniecznie oznacza, że odnosi się ono do czegoś rzeczywistego
Przykład
Prof. zw. dr hab. Krystyna Piotrowska ? Marczak, Uwagi do programu ?Uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych?, Informacja dla RCSS nr 1032, luty 2004.
s. 3 - ?Gospodarka rynkowa może być gospodarką, która ma nachylenie społeczne i wtedy jest społeczną gospodarką rynkową? - porównaj:
>> błękit paryski może mieć skłonność w kierunku odcienia purpurowego i wtedy jest purpurowym błękitem paryskim

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


04 mar 2010, 21:27
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 kwi 2008, 15:21

 POSTY        1034
Post Gimnastyka umysłu
Nadir                    



SZKOLENIE Z TECHNIK MYŚLENIA ANALITYCZNEGO I SPORZĄDZANIA ANALIZ
Pewien człowiek kupuje starego ?malucha? na giełdzie, przy czym transakcji dokonuje kilkukrotnie, gdyż wciąż waha się ? kupuje, sprzedaje i odkupuje ten sam samochód. Oto zapis tych transakcji:
Kupno (zł)        Sprzedaż (zł)
6 000-------5 000
7 000-------6 000
8 000-------7 000
10 000
Pytanie: Ile stracił kupujący w stosunku do 1-szej transakcji dzięki swemu niezdecydowaniu?  

Zazwyczaj pada odpowiedź, że 4000 zł, porównując pierwszą transakcję z ostatnią. Jednak prawidłowa odpowiedź brzmi xxx zł. Błąd wynika z nieuwzględnienia  trzech niejawnych założeń
1) człowiek miał  pewną sumę początkową w kieszeni, co najmniej 10000, bo inaczej nie mógłby kupić samochodu;
2) stratę ponosił podczas każdej transakcji
3) wartość końcowa samochodu nie może być kalkulowana jako element straty, bo o ewentualnej stracie można by mówić dopiero po kolejnej sprzedaży po niższej cenie.

Jesteś pewien Nadirze :wub: bo mi wychodzi, ze musiał mieć co najmniej 13.000 zł :D


04 mar 2010, 22:12
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA23 paź 2006, 21:05

 POSTY        31
Post Gimnastyka umysłu
Kupiec malucha wydał łącznie 31.000 zł, a "odzyskał" w wyniku wszystkich sprzedaży 18.000 zł. Skutkiem tego na zakup poświęcił 13.000 zł swoich środków, a mógł 6.000 zł (I transakcja). Strata wobec tego wynosi 7.000 zł.

Co do tekstu o wykorzystywaniu mózgu w 10%, to nie akceptuje go ktoś, kto wie, że: 1) Uri Geller okazał się ostatecznie oszustem, choć bardzo długo zwodził naukowców! oraz 2) to, że te 10% to jest 1 z 10 najbardziej znanych "urban legends" typu: "czarna wołga" itp.

W tekście o "siedzącym w fotelu" wkradły się co najmniej 3 błędy, winno być : środka Ziemii, Słońce i Galaktyka. W razie wątpliwości proszę spytać Supersapera on też jest "astronomem". Pozdrawiam myślących analitycznie :)


04 mar 2010, 22:57
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
oktan                    



Jesteś pewien Nadirze :wub: bo mi wychodzi, ze musiał mieć co najmniej 13.000 zł :D

co najmniej 10.000 to może być 11.000, 12.000, 13,000, itd... ;)

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


05 mar 2010, 07:33
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA11 lut 2010, 12:40

 POSTY        74
Post Gimnastyka umysłu
Stracił 10.000. Tak Nadir?

Ćwiczenie:
Pewien człowiek kupuje starego ?malucha? na giełdzie, przy czym transakcji dokonuje kilkukrotnie, gdyż wciąż waha się ? kupuje, sprzedaje i odkupuje ten sam samochód. Oto zapis tych transakcji:
Kupno (zł)        Sprzedaż (zł)
6 000-------5 000
7 000-------6 000
8 000-------7 000
10 000
Pytanie: Ile stracił kupujący w stosunku do 1-szej transakcji dzięki swemu niezdecydowaniu?


10 mar 2010, 13:06
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
Zima123                    



Stracił 10.000. Tak Nadir?

Stracił 3.000 zł

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


10 mar 2010, 22:13
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 kwi 2008, 15:21

 POSTY        1034
Post Gimnastyka umysłu
POnieważ 10.000 -7.000 = 3.000 :brawa:


10 mar 2010, 22:16
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Gimnastyka umysłu
Najczęściej analityk popełnia błędy gdy
>        wychodzi z niesprawdzonych założeń
> wyciąga niewłaściwe konsekwencje na podstawie posiadanych informacji
>        nie jest metodyczny, tj. nie stosuje konsekwentnie tej samej metody do całości informacji
>        nie uwzględnia wszystkich relacji pomiędzy posiadanymi informacjami

Ćwiczenie dla uczestników:
Chrabąszcz Paweł leciał na prostym odcinku z swego domu na kwiecie paproci do pewnej jaskini z prędkością 10 km/godz. Tam ujrzał wygłodniałego nietoperza Patrycję i czym prędzej zawrócił i uciekł do swego domu. Średnia prędkość, jaką osiągnął na obu odcinkach (tam i z powrotem) wynosiła 15 km/godz.
Z jaką prędkością uciekał (droga powrotna) Paweł przed Patrycją?

Ćwiczenie dla uczestników:
Stosuje niewłaściwe metody dla danego typu informacji lub rodzaju problemu
np. uwzględnia tylko stosunki liczbowe m. danymi, które są różne jakościowo
?        nie szuka innych rozwiązań po znalezieniu tego najbardziej oczywistego ? ignoruje pozostałe alternatywy
nie odróżnia danych pierwotnych od wtórnych
dane wtórne to dane, które są używane do celu innego niż ten do którego były gromadzone
?        ma skłonności do myślenia nieciągłego

Naturalną skłonnością człowieka jest dzielenie tego, co postrzega na odrębne grupy ? klasyfikacja. Ale w istocie rzeczy rzeczywistość nie zawsze jest zgodna z naszą klasyfikacją i podział na grupy jest jedynie naszym arbitralnym ustaleniem

Przykład
Kobieta, która ma 180 cm jest wysoka, a 150 niska; gdzie jest punkkt graniczny wysoka/niska? 165? a może 167 lub 163?

Przykład z teorii ewolucji Darwina
Gatunki ewoluują i stopniowo powstają nowe gatunki. Przez tysiące lat z gatunku A ewoluuje gatunek B (lub gatunek A przekształca się w gatunek B). Skoro tak to musi być takie miejsce, gdzie matka jest z gatunku A, a dziecko z gatunku B! Czyżby?
Uwaga! Myślenie nieciągłe jest cechą w której utwierdza się studiujących przyszłych prawników i administratorów.

Argumenty w analitycznym myśleniu i ich (zaskakujące dla wielu) charakterystyki:
       Argumenty w myśleniu analitycznym mogą dotyczyć trzech działań: weryfikacji prawdziwości danej informacji, oceny tej informacji/sytuacji oraz obrony (prawdziwości bądź słuszności) tej informacji.
Natomiast ze względu na to w jaki sposób konstruujemy i używamy tych argumentów, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że mogą one być:
A) indukcyjne ? czyli na podstawie obserwacji
?        mogą być słabe, mocne, dobre, złe ? ale nie fałszywe
obserwacja nigdy nie jest fałszywa, nawet gdy jest to złudzenie, to samo złudzenie jest prawdziwe
?        wnioski z obserwacji są zawsze tylko prawdopodobne
obserwacja, że 10 mln Polaków pije nie dowodzi, że wszyscy Polacy piją

Siła argumentu indukcyjnego zależy od trzech rzeczy:
1.        na ile dokładne i pełne były poprzednie obserwacje
2.        jak silny jest przyczynowy związek (korelacja) między obserwacjami
3.        na ile podobne są poszczególne obserwacje (sytuacje) ? nie ma istotnej różnicy między nimi (to tutaj argumenty indukcyjne mają najsłabszy punkt)
! zakłada się (często błędne), że uwzględniono wszystkie niezbędne przesłanki i że przesłanki są prawdziwe

Przykład
Wpływ nowego oświetlenia na szybkość i jakość pracy robotników przy taśmie montażowej ? nie uwzględniono czynnika obecności badaczy w miejscu pracy

B) dedukcyjne
?        mogą być istotne, nieistotne, właściwe lub niewłaściwe

Przykład
W głównym budynku Agory wszystkie korytarze są poziome
Osoby dobrze wykształcone pragną pracować w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim gdyż jest on atrakcyjnym pracodawcą.
?        wniosek może być prawdziwy, mimo fałszywych przesłanek,

Przykład
Biuro Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych ma mniejszy stan osobowy niż Wydział Rozwoju Regionalnego, gdyż nie ma statusu wydziału.
?        wniosek może być fałszywy, chociaż droga rozumowania jest poprawna, ale oparto się na błędnych przesłankach

Przykład
Wszyscy pracownicy PUW to geniusze, Felicjan jest pracownikiem PUW, więc Felicjan jest geniuszem.
Argument indukcji rozpoczyna od tego, co specyficzne i przechodzi do tego co ogólne. Dedukcja jest odwrotnością ? rozpoczynamy od praw ogólnych, by wysnuć konkretne wnioski.

Przykład
< Bronek: Zauważyłem, że ilekroć urząd wojewódzki ma nowe zadania do wykonania, przyjmowani są nowi pracownicy. Więc pewno do tej kontroli zgłoszeń wypchanych zwierząt chronionych zostaną zatrudnione nowe osoby.
< Eliza: To jest jedno z praw Murphy'ego. Od pewnego momentu biurokracja sama wynajduje sobie zadania i rozrasta się. Więc i tym razem tak będzie z pewnością.

Zazwyczaj argumenty dedukcyjne mogą być przedstawione w formie indukcyjnej i odwrotnie. Ale rozróżnienie między nimi jest istotne, gdyż wymagają odmiennego uzasadnienia: poprawnie przeprowadzonymi obserwacjami lub odwołaniem się do zweryfikowanych twierdzeń ogólnych.
Zarówno argumenty indukcyjne, jak i dedukcyjne mają często formę związku przyczynowo-skutkowego i dlatego określamy je jako argumenty przyczynowe.

ćwiczenie
Rowerzysta nagle zjechał ze ścieżki rowerowej na pas jezdni, gdyż chciał ominąć ciężarówkę, niewłaściwie zaparkowaną na całej szerokości tej ścieżki rowerowej. Kierowca samochodu nadjeżdżającego z tyłu gwałtownie zahamował by nie uderzyć w rower.  Lecz kolejny samochód, jadący z tyłu,  nie zdążył w porę zahamować i uderzył w tył pierwszego samochodu. Towarzystwa ubezpieczeniowe uczestników wypadku nie zgadzają się ze sobą, co do ustalenia winnego szkody i wstępują na drogę sądową. Jakie mogą być ich argumenty w sądzie?
Podpowiedź: rozpatrz zadanie w kontekście, tego co się dzieje normalnie i co było znaczącym odstępstwem od ?normalności?. I czy dane działanie było jedyną znaczącą różnicą. Zwrócić uwagę na ukryte argumenty indukcyjne.

W argumentach przyczynowych konieczne jest, aby pomiędzy dwoma wydarzeniami, które uznajemy za przyczynę i skutek, zachodziło następstwo czasowe, ale nie może to być jedyny dowód, że pomiędzy nimi zachodzi związek przyczynowo-skutkowy. Nawet częste występowanie tych wydarzeń w następstwie czasowym może mieć inne powody (odwrotny związek przyczynowy, przypadkowy zbieg okoliczności, niedostrzeganie czegoś co jest prawdziwą przyczyną obu wydarzeń).
Zatem siła argumentu przyczynowego zależy od trzech czynników:
1.        na ile porównanie (podobieństwo) jest akceptowalne lub do zademonstrowania
2.        na ile prawdopodobny jest związek przyczyna-skutek
3.        na ile wiarygodna jest ?jedyna istotna różnica?
Ćwiczenia dla uczestników: z argumentów przyczynowych (rozwiązania podkreślono)

#
Podczas pikniku organizowanego przez związki zawodowe PUW zatruło się pięciu jego uczestników. Które z poniższych twierdzeń mogłoby być uważane  za ?najbardziej znaczącą różnicę? w dowodzeniu, że zatruli się sałatką warzywną?
a) jedli z tego samego naczynia
b) nikt inny z uczestników nie wiedział, że się zatruli
c) nikt inny z uczestników nie jadł sałatki warzywnej
d) tych pięcioro jadło różne rodzaje kanapek

#
Podczas pikniku organizowanego przez związki zawodowe PUW zatruło się pięciu jego uczestników. Które z poniższych twierdzeń mogłoby być uważane  za najbardziej znaczący czynnik w określeniu prawdopodobieństwa, że to sałatka warzywna (którą jadła cała piątka) była powodem zatrucia?
a) co najmniej 1 osoba jadła ta samą sałatkę i się nie zatruła
b) sałatkę powinno przechowywać się w lodówce, ale była ona w ciepłym miejscu przez wiele godzin przed piknikiem
c) tych pięciu zjadło różne ilości sałatki
d) cała piątka zachorowała zaraz po zjedzeniu sałatki, ale okres inkubacji dla tego rodzaju zatrucia wynosi 3 dni.

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


10 mar 2010, 22:19
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 11089 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 793  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: