Forum skarbowców http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/ |
|
Skargi do MF http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=18&t=2476 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | inspektor [ 09 gru 2011, 12:50 ] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tytuł: | Skargi do MF | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Departament Administracji Podatkowej AP3/0354/1 /07/BBS/B A/620 Biuro Kontroli i Audytu w miejscu W odpowiedzi na pismo z dnia 23 grudnia 2008r. nr BKR3/0354/332/PLP/2008 Departament Administracji Podatkowej uprzejmie informuje, że: I. do Departamentu Administracji Podatkowej w 2008r. wpłynęły 524 skargi i wnioski, z których (W niniejszym Sprawozdaniu me wykazano skarg i wniosków, które wpłynęły i zostały rozpatrzone w 200Hr przez Wydział Obsługi prawnej i oraz Wydział Doradztwa Podatkowego, które w związku z reorganizacją Departamentów Ministerstwa, weszły w skład Departamentu Polityki Podatkowej. Natomiast z informacji uzyskanych z Departamentu PK wynika iż dane dotyczące skarg i wniosków rozpatrzonych przez wymienione wydziały zostały ujęte w sprawozdaniu za 2003r sporządzonym przez powyższy Departament.): 1. 216 załatwiono we własnym zakresie, w tym: • w żadnym przypadku skargi nie zostały uznane za zasadne: • w 182 przypadkach przeprowadzono postępowania wyjaśniające, które nie potwierdziły zarzutów zawartych w skargach; • 34 przypadków rozpatrzono w inny sposób (udzielając wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 0r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071, ze zm. lub ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8. poz. 60, ze zm.) lub pozostawiono bez rozpoznania z uwagi na brak sprecyzowania charakteru wystąpienia. 2) 287 skarg i wniosków przekazano według właściwości do izb skarbowych, gdyż skargi dotyczyły działalności urzędów skarbowych albo podlegały rozpatrzeniu w toku prowadzonych postępowań lub przesłano je do innych organów, zgodnie z ich właściwością merytoryczną. 3) 3 skargi i wnioski przekazano do innych departamentów Ministerstwa Finansów, zgodnie z ich właściwością merytoryczną. 4) 18 skarg, które wpłynęły W 2008r. (w miesiącach: listopad i grudzień) zostaną załatwionych w 2009r. z uwagi na trwające postępowania wyjaśniające. Przesyłając skargi i wnioski według właściwości do jednostek podległych Departament Administracji Podatkowej, każdorazowo prosił o informację dotyczącą sposobu załatwienia spraw. II. Izby i urzędy skarbowe rozpatrzyły w 2008r. 2151 skarg i wniosków, z tego: Izby skarbowe - 1533 skargi i wnioski Urzędy skarbowe - 618 skarg i wniosków W rozbiciu na poszczególne województwa:
1) na 1741 skarg i wniosków załatwionych we własnym zakresie: • 351 (20,16%) rozpatrzono pozytywnie (wykazując zasadność zarzutów zawartych w skargach); • 1127 (64.73%) rozpatrzono negatywnie (w wyniku postępowań wyjaśniających wykazano bezzasadność zarzutów) • 263 (15.11%) rozpatrzono w inny sposób (m.in. poprzez udzielenie wyjaśnień i interpretację przepisów). 2) 410 skarg przekazano według właściwości do innych organów administracji państwowej, część z tych skarg przesiano również do Ministerstwa Finansów, gdyż zawarte w nich zarzuty dotyczyły dyrektorów izb skarbowych. Tematyka skarg i wniosków rozpatrzonych : a) przez Departament Administracji Podatkowej: W 2008r. większość skarg dotyczyła: niewłaściwego działania organów podatkowych i celnych (53), nieprawidłowości w prowadzonych postępowaniach orzeczniczych (52). niezadowolenia ze sposobu rozpatrzenia skarg tzn. skarżący wnosili o powtórne rozpatrzenie skarg, które były już uprzednio załatwione przez dyrektorów izb skarbowych, bądź przez Ministra Finansów (42). Kolejną grupę stanowiły skargi, które rozpatrzono w inny sposób (37). tj. udzielano wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy Ordynacja podatkowa oraz spraw, które zostały pozostawione bez biegu lub bez rozpatrzenia, z uwagi na zawarte w nich braki formalne lub też spraw, w których podtrzymano dotychczas zajęte stanowisko. Wymienione wystąpienia dotyczyły także wniosków o wyłączenie z prowadzonych postępowań dyrektorów izb skarbowych. Tematami sk3rg były również : -niezadowolenie z nieterminowego załatwienia spraw przez organy podatkowe (20): -wystąpienia pracowników organów podatkowych (7); -skargi na pracowników (3): -niewłaściwa organizacja pracy (2). b) przez izby i urzędy skarbowe: Rozpatrzone skargi i wnioski dotyczyły głównie: • postępowań egzekucyjnych i czynności podejmowanych w toku postępowania egzekucyjnego: • czynności podejmowanych w trakcie prowadzonych postępowań podatkowych i kontrolnych; • nierzetelnie prowadzonych postępowań wyjaśniających i dowodowych w trakcie postępowań podatkowych: • przewlekłego i biurokratycznego sposobu postępowania przy załatwianiu spraw; • niewłaściwego postępowania lub zachowania się pracowników organów skarbowych, tj. nierzetelnego wykonywania obowiązków służbowych, nieetycznego i aroganckiego zachowania; • zlej organizacji i funkcjonowania organów podatkowych; • braku wnikliwości organów podatkowych w zakresie ustalania właściwości miejscowej podatnika; • braku reakcji na zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa skarbowego: • nieprawidłowego trybu doręczania korespondencji; • nieudzielenia odpowiedzi o terminie zwrotu podatku dochodowego; • niepodjęcia przez organy podatkowe działań kontrolnych w stosunku do wskazanej przez podatnika firmy oraz niedoinformowanie zainteresowanego o wynikach tej kontroli; • biurokratycznego sprawdzania zasadności zwrotu podatku od towarów i usług; • nieterminowego załatwiania spraw oraz opieszale prowadzonych postępowań podatkowych, bez powiadomienia strony o przedłużeniu terminu, jak również udzielenia odpowiedzi po upływie terminu wynikającego z przepisów podatkowych; • doniesień o prowadzeniu niezarejestrowanej działalności gospodarczej bądź nieprawidłowościach w jej prowadzeniu; • odmowy wglądu do akt podatkowych z uwagi na brak pełnomocnictwa; • łamania przepisów ustawy o związkach zawodowych; • odsunięcia pracownika od wykonywania kontroli. Wniesione do izb i urzędów skarbowych w 2008r. skargi i wnioski załatwione były między innymi poprzez przeprowadzenie postępowań wyjaśniających, gromadzenie dowodów w sprawie, przesłuchania świadków, powiadomienie właściwych urzędów, instytucji, zaś finalnie, udzielanie każdorazowo odpowiedzi skarżącemu bądź wnioskującemu, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów o tajemnicy skarbowej. W zakresie skarg i wniosków skierowanych pod adresem pracowników izb i urzędów skarbowych prowadzone były wnikliwe postępowania sprawdzające z wykorzystaniem wszelkich możliwych środków dowodowych. III. Terminowość rozpatrywania skarg i wniosków. I. Z ogólnej liczb> skarg i wniosków w sprawach, w których właściwym organem do załatwienia b>ł Minister Finansów. Departament Administracji Podatkowej w 200Sr. nieterminowo załatwił 45 skarg i wniosków, w t\ni w 41 przypadkach było to przekazanie spraw po 7 dniowym terminie, wynikającym z art. 231 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. W 13 przypadkach powodem niedotrzymania 7 dniowego terminu do przekazania skarg właściwemu do rozpatrzenia organowi było otrzymanie przez Departament Administracji Podatkowej wystąpień już po upływie ww. terminu. Natomiast w pozostałych przypadkach przyczyną niedotrzymania terminu rozpatrzenia skarg było spiętrzenie spraw do załatwienia w poszczególnych okresach. Również w odniesieniu do spraw rozpatrzonych we własnym zakresie główną przyczyną uchybienia terminowi ich załatwienia było otrzymanie spraw już po upływie ustawowego terminu (3). 2. Z ogólnej liczby skarg rozpatrzonych przez izby i urzędy skarbowe po terminie załatwiono 27 skarg. Z nadesłanych przez te organy wyjaśnień, wynika Ze sytuacja ta spowodowana była koniecznością prowadzenia szczegółowych postępowań wyjaśniających, jak również zgromadzenia i przeanalizowania obszernego materiału dowodowego. IV Charakterystyka przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków: Na przestrzeni 2008r. w sprawach skarg i wniosków przyjęto: -w izbach skarbowych 82 interesantów -w urzędach skarbowych 370 interesantów Sprawy poruszane przez interesantów dotyczył)' głównie: - zastrzeżeń do prowadzonych postępowań podatkowych i egzekucyjnych; - przyśpieszenia terminu zwrotu podatku dochodowego wynikającego z zeznania rocznego oraz przyspieszenia zwrotów wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym na podstawie złożonych wniosków VZM; - przyśpieszenia terminu wydawania zaświadczeń; - udzielenia ulg podatkowych; - godzin otwarcia kas w urzędzie: - zwiększenia ilości stanowisk obsługujących przyjmowanie rocznych zeznań podatkowych; - problemów* z uzyskaniem drogą telefoniczną informacji w zakresie przepisów podatkowych; - nieterminowego załatwiania spraw; - błędnego działania i niekompetencji pracowników urzędu; - nienależytego wywiązywania się pracownika na stanowisku ds. informacji z obowiązku ochrony danych osobowych na sali obsługi klienta; - prowadzenia działalności gospodarczej bez zgłoszenia; - doniesień dotyczących funkcjonowania tzw. ..szarej strefy", a także wynikających z konfliktów sąsiedzkich; - wymierzenia kary z ustawy Kodeks kamy skarbowy. - zasadności zakwestionowania w toku czynności sprawdzających niektórych odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych; - prośby o niekaranie za niedotrzymanie terminu; warunków otrzymania pomocy publicznej: - interpretacji przepisów regulujących „abolicję podatkową"; - stosowania ulg i zwolnień w podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (w świetle zaistniałych zmian). Wszystkim sprawom nadano natychmiastowy bieg. kierując je do wyjaśnienia właściwym w sprawie komórkom, z jednoczesnym zobowiązaniem ich do udzielenia stronie rzeczowej i merytorycznej odpowiedzi. Podsumowanie. Liczba skarg, które wpłynęły do Departamentu Administracji Podatkowej w 20()8r. w porównaniu do 2007r. wzrosła (z 478 do 524). Część z nich (287) została przekazana według właściwości do izb skarbowych. Podatnicy, pomijając izby skarbowe, przesyłali swoje skargi bezpośrednio do Ministerstwa Finansów, co wydłużało czas ich załatwienia. Sytuacja ta. w ocenie Departamentu Administracji Podatkowej, może świadczyć o braku zaufania podatników do obiektywizmu przy rozpatrywaniu spraw przez izby skarbowe lub nieznajomości przepisów z zakresu postępowania skargowego. Liczba skarg i wniosków, które wpłynęły do izb i urzędów skarbowych w 2008r. w porównaniu z 2007r. wzrosła (z 1916 do 2151).W przypadku skarg wpływających do tych organów liczba niewłaściwie skierowanych skarg wynosiła 410. Jak wynika z tabel załączonych do przedmiotowego pisma liczba skarg i wniosków skierowanych do Departamentu Administracji Podatkowej oraz izb i urzędów skarbowych wzrosła średnio o 10% . Pizy załatwianiu skarg zarówno Departament Administracji Podatkowej, jak i izby i urzędy skarbowe przestrzegały zasady wszechstronności i obiektywizmu przy analizowaniu ich zasadności. W ocenie Departamentu Administracji Podatkowej wciąż najistotniejszymi źródłami powstawania skarg jest nienadążanie podatników za częstymi zmianami przepisów podatkowych oraz brak ich jednolitej interpretacji, wciąż mała znajomość przez podatników- procedur administracyjnych, niezrozumienie konieczności postępowania w danej sprawie zgodnie z obowiązującymi procedurami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego, co skutkuje stawianiem przez interesantów wymagań dotyczących indywidualnego i specjalnego ich traktowania, rozbieżny interes podatnika i organu podatkowego, subiektywne oceny doznanych krzywd w postępowaniach prowadzonych przez organy podatkowe lub egzekucyjne, ciągły wzrost zadań nakładanych na organy, a także niekompetencja niektórych pracowników zarówno urzędów, jak i izb skarbowych. Izby skarbowe jak i urzędy skarbowe podejmują jednak szereg działań mających na celu zapewnienie prawidłowego trybu postępowania przy rozpatrywaniu skarg oraz prowadzą różnorodne działania zmierzające do ograniczenia źródeł ich powstania. W 2008r. kontynuowano działania zmierzające do wyeliminowania przyczyn powstawania skarg i wniosków poprzez: 1) zapewnienie sprawnej, życzliwej i kulturalnej obsługi interesantów: 2) funkcjonowanie w urzędach skarbowych punktów informacyjnych, w których pracownic) o wysokich kwalifikacjach merytorycznych udzielają wyjaśnień; 3) zapewnianie interesantom pełnej informacji poprzez zamieszczanie komunikatów o zachodzących zmianach w przepisach prawa podatkowego na tablicach w urzędach skarbowych, na stronach internetowych, jak również w mediach lokalnych; 4) umieszczenie w salach obsługi klientów oraz na stronach internetowych informacji o procedurach dotyczących załatwiania poszczególnych spraw; 5) wprowadzaniu usprawnień i udogodnień organizacyjnych związanych z obsługa podatnika, w tym reakcji na zgłaszane przez interesantów uwagi i wnioski; 6) monitorowanie przez kierownictwo organów podatkowych terminowości i rzetelności wykonywanych przez pracowników zadań; 7) zorganizowanie telefonicznych punktów informacyjnych; 8) zmianę czasu pracy niektórych urzędów skarbowych w celu dostosowania czasu pracy urzędów do oczekiwań podatników; 9) prowadzenie intensywnych szkoleń zawodowych pracowników, w tym w zakresie obsługi podatników w celu zapewnienia kompletnego i kulturalnego przyjmowania interesantów; 10)prowadzenie prelekcji i akcji informacyjnych dla podatników; 11)Organizowanie spotkań informacyjnych m. in. z doradcami podatkowymi, biurami rachunkowymi i notariuszami w celu poszerzenia kręgu informowanych podatników; 12)organizowanie szkoleń dla przyszłych przedsiębiorców lub przedsiębiorców o krótkim stażu; 13)sprawowanie przez izby skarbowe bieżącego nadzoru w zakresie prawidłowego i terminowego załatwiania skarg i wniosków, ich właściwej kwalifikacji i ewidencji przez urzędy skarbowe; 14)podejmowanie działań zmierzających do poprawy organizacji pracy i warunków lokalowych w celu zapewnienia sprawnej, kompetentnej i kulturalnej obsługi podatników.
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |