Żona sędziego to sędzina. A żona dyrektora to dyrektorzyna?
Prosta zależność: facet = sędzia, kobieta = sędzia, facet = dyrektor , kobieta = dyrektorka? A żona dyrektora to żona dyrektora i mąż sędzi to mąż sędzi. Właśnie to akcentowałam, że jeśli się mówi o "sędzinie" w takim zamyśle to łatwiej powiedzieć żona sędziego.
edit: @inspektor
Ponieważ jednak trudno przypuszczać, aby odmowa wnioskowanej informacji wynikała z innych przyczyn, niż nieznajomość orzecznictwa oraz ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w tym zakresie, proszę uprzejmie o zapoznanie się z niektórymi tezami wyroków sądów administracyjnych dotyczących udostępniania informacji publicznej dotyczącej wynagrodzeń i nagród funkcjonariuszy publicznych. Może uważna lektura pozwoli na zmianę stanowiska w tej sprawie, dzięki czemu zaoszczędzi się pracy sądom administracyjnym, budżet państwa nie poniesie zbędnych wydatków związanych z procesami sądowymi i zbędnymi działaniami prawników Ministerstwa Finansów, a Rada Sekcji Krajowej nie będzie zmuszona do kierowania do sądu wniosku o ukaranie grzywną Ministra Finansów za bezczynność popełnioną w dodatku z rażącym naruszeniem prawa…
Prosta zależność: facet = sędzia, kobieta = sędzia, facet = dyrektor , kobieta = dyrektorka? A żona dyrektora to żona dyrektora i mąż sędzi to mąż sędzi. Właśnie to akcentowałam, że jeśli się mówi o "sędzinie" w takim zamyśle to łatwiej powiedzieć żona sędziego
Protestuję przeciwko nazywaniu mężczyzny rodzajem żeńskim! Sędzia to kobieta. Ta sędzia, a nie ten sędzia. Mężczyzna powinien być np sądź! Ten sądź!
____________________________________ Videtur et hoc mihi Platforninem non debere esse Poza tym uważam że Platformę należy zniszczyć /Katon starszy/
30 sie 2013, 21:57
Re: Nagrody DIS i DUKS
Sokolnicki to chyba za pokrętność ( w każdym aspekcie życia) te nagrody dostaje. Czy mógłby nie dostawać ich z moich pieniędzy?
30 sie 2013, 23:01
Re: Nagrody DIS i DUKS
Dla mnie fakt, ze mój dyrektor dostaje 10 tys. zł co kwartał jest skandalem. Wszystkie odznaczenia i nominacje najpierw trafiają do kierownictwa, gdy coś zostanie to może trafi do pracownika i to wybranego. Nie liczą się wyniki, praca, ani zaangażowanie. "Dół" jest po to, aby "góra" się bawiła . Przecież dyrektorów UKS-ów praktycznie nie ma w urzędach, jeżdżą na narady, konferencje za które koszty ponoszę ich macierzyste urzędy.
31 sie 2013, 09:16
Re: Nagrody DIS i DUKS
Ja również jestem zaszokowana wysokością nagród. 21.000 zł (tyle dostał 'mój" dyrektor) za dwa kwartały to połowa tego co ja zarabiam w pół roku, ale to jest całe moje wynagrodzenie, a dla nich to tylko (sic!) dodatek do i tak już wysokich pensji.
____________________________________ "Moja jest racja, i to święta racja. Bo nawet jak jest twoja, to moja jest mojsza niż twojsza. Że właśnie moja racja jest racja najmojsza!" - "Dzień Świra"
31 sie 2013, 10:05
Re: Nagrody DIS i DUKS
http://www.fakt.pl/Afera-Amber-Gold,art ... 272,1.html taka ciekawostka, na marginesie. Ciekawe jest to, że DIS i DUKS w każdym kwartale, ZAWSZE mają osiągnięcia, a ich przeciętna premia wynosi jakieś 150% miesięcznego wynagrodzenia. Przeciętna nagroda pracownika to jakieś 10% wynagrodzenia. A najlepsze są dodatkowe nagrody dla Dyrekcji UKS za akcje mandatowe! Brawo!
31 sie 2013, 10:06
Re: Nagrody DIS i DUKS
Wyślijcie to do wszystkich sądów administracyjnych i do NSA z odpowiednim komentarzem. Może sędziów tak wściekle broniących administracji (a szczególnie MF'u) coś ruszy. Jako neoinstytucjonalista powiem, że zazdrość jest najsilniejszym czynnikiem sprawczym. Nic tak silnie nie przemawia do wyobraźni jak porównanie stanu dwóch portfeli (mojego i tamtego). A tak dla lepszej beki to proszę bardzo. http://www.prawnik.pl/temat-dnia/319681 ... tucja.html Wy tam w tej Temidzie, bronicie tych, którzy skąpią wam kasiory. Dobrze wam tam z tym? A dotyczy to interpretacji Ordynacji podatkowej (czy ogólnie przepisów podatkowych), ustawy o dostępie do informacji publicznej, kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o ochronie danych osobowych... Im wścieklej bronicie m.in. MF'u to z tym większą ochotą tenże będzie drążył wasze portfele. To nie jest oby frajerstwo?
31 sie 2013, 10:25
Re: Nagrody DIS i DUKS
Z całym szacunkiem do naszej pracy, zwróćcie uwagę, że DUKS czy DIS to stanowiska menadżerskie. W porównaniu do menadżerów w innych branżach (np. w bankach) to są bardzo niskie nagrody o rząd wielkości niższe od prezesa małego banku. Rozumiem, że może niektórych boleć, że ich szef zarabia dużo więcej, ale - dla mnie - jest to zupełnie zrozumiałe. Dla tych co nie zauważyli - komunizm się skończył - a w wolnym rynku - nie wszyscy mają takie same pobory, a wraz ze wzrostem odpowiedzialności i "ryzykowalności" wynagrodzenia rosną i to wykładniczo.
31 sie 2013, 10:31
Re: Nagrody DIS i DUKS
Ja też nie widzę nic szokującego w wysokości tych premii. Czy dwa tysiące ojro za kwartał to taka kosmiczna kwota? Na takich stanowiskach? Szokujące to są nasze (szaraczków) zarobki. I stąd się bierze nasze oburzenie.
31 sie 2013, 11:42
Re: Nagrody DIS i DUKS
ajed
Z całym szacunkiem ... a wraz ze wzrostem odpowiedzialności i "ryzykowalności" wynagrodzenia rosną i to wykładniczo.
Rozbawiłeś mnie tym wzrostem odpowiedzialności i ryzykowności. Odpowiedzialność ajed to ponosi przysłowiowy referent. Czym wyżej tym odpowiedzialność się bardziej rozmywa, a kasa większa. Po to istnieje m.in. instytucja "delegowania zadań" Pomijam już fakt, że wynik IS ma się nijak do wysokości premii dyrektora.
____________________________________ Służ panu wiernie, on ci za to pierdnie.
31 sie 2013, 11:44
Re: Nagrody DIS i DUKS
Wakantanka
Czy dwa tysiące ojro za kwartał to taka kosmiczna kwota? Na takich stanowiskach?
Tak. To kosmiczna kwota. Bo na żadnych stanowiskach nie zarabiamy w "ojro". A kilkanaście tysięcy zł to faktycznie kosmiczne nagrody - szczególnie, gdy w tak dobrze funkcjonujących instytucjach (bo przecież kierujący w innej sytuacji nic by nie dostał!) pracownicy dostają przysłowiowe "gów.o".
____________________________________ "Ludzie cały czas żyją w strachu. Boimy się pogody, boimy się władzy, boimy się nocy i potworów, które czają się w mroku. Boimy się starości i śmierci. Niektórzy boją się nawet życia. Ludzie czują strach w prawie każdej minucie swego istnienia."
31 sie 2013, 12:00
Re: Nagrody DIS i DUKS
Porównajcie to poniżej:
Załącznik:
nag.1.GIF
Załącznik:
wyniki 2012 r..GIF
Niestety, nie miałem danych o wynikach pracy UKS za IV kw. 2012 roku, posłużyłem się danymi o wynikach UKS za cały 2012 rok. Daje to pewien pogląd, choć oczywiście trzeba byłoby mieć dane o wynikach z I kwartał 2012 roku, aby w 100% potwierdzić, że podział nagród nie jest pochodną wyników pracy. Wiem, że metoda ma wady i będzie krytykowana. Ale lepsza taka, niż pełna uznaniowość i brak jakiegokolwiek związku z wynikami pracy. Można oczywiście też porównywać do funduszu wynagrodzeń, czy liczby zatrudnionych - ale tego pewnie też się nie robi. Dzięki temu można dawać więcej tym bardziej zasłużonym. Niekoniecznie w pracy.
Załącznik:
wylicz.GIF
A jak to wygląda w IS? Chyba jeszcze gorzej. Małopolska ciągle na czele. A i urzędów dużo mniej niż w kilku innych województwach i pracowników jakby mniej, dochody budżetowe także niżej od tych województw, gdzie nagrody były dużo niższe. Po co to ściemniać, że są jakieś metaerotyczne zasady?
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...
31 sie 2013, 12:34
Re: Nagrody DIS i DUKS
w moim urzędzie w kwartalna nagroda przypadająca na pracownika wynosi na rękę 160 zł średnio, a czasem w ogóle tak jak teraz za II kwartał nie ma nagrody. Ja widzę,że dyrektor mojej izby dostał nagrodę, więc jak to jest albo są pieniądze na nagrody albo ich nie ma!
31 sie 2013, 12:43
Re: Nagrody DIS i DUKS
No to idziemy dalej, zobaczmy, jak to na poziomie US. Nagrody NUS zachodniopomorskie:
Załącznik:
szcz1.GIF
Załącznik:
szcz2.GIF
Załącznik:
szcz3.GIF
I kolejny przykład, jak ciężko zdobywać te informacje. Tu akurat sprawa dotyczy lidera w nagrodach i osoby, na którą RSK złożyła juz kilka skarg w związku z naruszaniem ustawy o IP (MF toleruje te działania dyrektora):
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ul. Rakowicka 10 31-511 Kraków za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wiślna 7 31-007 Kraków
Skarżący: Sekcja Krajowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych w Warszawie adres do korespondencji: ul. Traugutta 52 26-600 Radom
Organ administracji: Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie
SKARGA na bezczynność organu administracji zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej
Działając w imieniu Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” w Warszawie, na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 w związku z art. 3 § 2 pkt 4, art. 50 § 1 i art. 149 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej: PPSA, zaskarżam bezczynność Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w zakresie rozpatrzenia wniosku SK/2/2013 z 3 stycznia 2013 roku o udostępnienie informacji publicznej, co stanowi naruszenie: art. 7, art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; art. 1 ust. 1, art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.), dalej: „UDIP”.
W związku z powyższym wnoszę o: 1. zobowiązanie strony przeciwnej do dokonania czynności w zakresie udostępnienia informacji publicznych zgodnie z naszym wnioskiem; 2. zasądzenie na rzecz skarżącego kosztów postępowania według norm przepisanych; 3. wymierzenie grzywny podmiotowi obowiązanemu do udostępnienia informacji publicznej.
Uzasadnienie W piśmie SK/2/2013 z 3 stycznia 2013 roku, Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” (dalej: RSK) zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie (dalej: Dyrektora) o udostępnienie informacji publicznej: kwot nagród przyznanych w poszczególnych kwartałach 2012 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie dla poszczególnych naczelników podległych urzędów skarbowych (nazwa urzędu, kwota przyznanej nagrody). RSK nie powiela wniosku i odpowiedzi w załącznikach, gdyż są one w aktach sprawy, które Dyrektor ma obowiązek przekazać Sądowi wraz z odpowiedzią na skargę. Pismo Dyrektora z 21 stycznia 2013, KO/0091-04/13, wskazywało, iż Dyrektor informuje o nowym terminie udostępnienia informacji publicznej. Podstawa tego pisma jest mocno wątpliwa, gdyż wnioskodawców nie powinno interesować to, czy ktoś jest w urzędzie podległym Dyrektorowi obecny czy nieobecny. Zadaniem Dyrektora jest zorganizowanie właściwej, terminowej pracy Izby Skarbowej w Krakowie tak, by nie odbijało się to negatywnie pod względem merytorycznym i terminowym na sprawach dot. udzielania informacji publicznej czy sprawach podatkowych. Jednak, jak wynika z pisma Dyrektora z 4 lutego 2013 roku znak KO/0091-04/13/3, Dyrektor przez kilka tygodni nie był w stanie rozpoznać wniosku, czy dotyczył on informacji publicznej. W piśmie tym Dyrektor poinformował: „W związku z Państwa wnioskiem znak; SK/2/2013 z dnia 07.01.2013 r. o udostępnienie informacji o: - kwotach nagród przyznanych w poszczególnych kwartałach 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie dla poszczególnych naczelników urzędów skarbowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie informuje, że przedmiotowe informacje nie stanowią informacji publicznej. Są to informacje o charakterze osobistym (ad personam). W związku z powyższym nie podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy z 06.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zmianami).” Jak wynika z powyższego pisma Dyrektora, nie udostępniono wnioskowanych informacji, gdyż RSK wnosiła o udostępnienie wysokości nagród przyznanych poszczególnym Naczelnikom Urzędów Skarbowych. Prawo do informacji jest jednym z najważniejszych praw w demokracji, co podkreślił Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 15 października 2009 r., sygn. akt K 26/08: Powszechny i szeroki dostęp do informacji publicznej stanowi niezbędną przesłankę istnienia społeczeństwa obywatelskiego, a co za tym idzie - urzeczywistnienia demokratycznych zasad funkcjonowania władzy publicznej w polskim państwie prawnym. Dostęp do informacji publicznej jest bowiem, z jednej strony, warunkiem świadomego uczestnictwa obywateli w podejmowaniu rozstrzygnięć władczych (zob. P. Winczorek, Komentarz do Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2000, s. 83), a z drugiej, umożliwia efektywną kontrolę obywatelską działań podejmowanych przez organy władzy publicznej (zob. W. Skrzydło, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Kraków 1998, s. 58; I. Lipowicz, (w:) Konstytucje Rzeczypospolitej oraz komentarz do Konstytucji RP z 1997 roku, pod red. J. Bocia, Wrocław 1998, s. 114). Stąd wielkie znaczenie powszechności dostępu do informacji publicznej. W demokratycznym społeczeństwie podstawowym prawem jest wiedzieć i być informowanym o tym, co i dlaczego czynią władze publiczne (zob. J. E. Stiglitz, On Liberty, the Right to Know, and Public Discourse: The Role of Transparency in Public Life, (w:) Globalizing Right. The Oxford Amnesty Lectures, pod red. U. J. Gibneya, Oxford-New York 2003, s. 115 i n.). Prawo każdego obywatela do uzyskania spornych informacji wynika wprost z Konstytucji RP, która w art. 61 ust. 1 stanowi, że obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Wskazać trzeba dodatkowo, iż przepisy ustawy o finansach publicznych przesądzają w zasadzie o jawności gospodarki finansowej w sferze publicznej – tak art. 33 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 5 lit. a) W doktrynie przyjmuje się, że jawność finansów publicznych oznacza swobodny dostęp obywatela do informacji o działalności państwa w wymiarze finansowym (W. Misiąg, A. Niedzielski, Jawność i przejrzystość finansów publicznych w Polsce świetle standardów Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Raport Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową 2001, Nr 29, s. 5; zob. C. Kosikowski, Nowa ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2010, s. 155), a także szerzej jako sytuację, w której informacje dotyczące funkcjonowania całego sektora finansów publicznych są publicznie dostępne i podlegają publicznej ocenie (…) Rozumienie więc jawności w kontekście budżetu rozszerzono na cały sektor finansów publicznych w odniesieniu do gospodarowania środkami publicznymi. Co więcej postulatywna zasada jawności uzyskała status normatywnej, a więc prawnie wiążącej. Aktualna FinPublU z 2009 r. recypuje w zasadzie (z niewielkimi zmianami) rozwiązania poprzednich ustaw o finansach publicznych. (Ustawa o finansach publicznych. Komentarz red. prof. dr hab. Paweł Smoleń, Rok wydania: 2012, Wydawnictwo: C.H. Beck, Wydanie: 1 poprawione – komentarz do art. 33). Jawność finansów publicznych ma szczególny charakter, na co zwraca uwagę doktryna, m. in. Cezary Kosikowski, „Prawne aspekty zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych” (referat): Środki publiczne w większości pochodzą od obywateli. Państwo powinno więc ujawnić, jaki jest udział obywateli w tworzeniu dochodów publicznych, a także i to, na finansowanie jakich wydatków dochody te są wystarczające. Dla obywateli, a zwłaszcza dla ich postawy w zakresie ponoszenia ciężarów publicznych, nie jest obojętnym to, w jaki sposób jest rozłożony ciężar danin publicznych oraz w jaki sposób państwo gospodaruje wpływami z tego tytułu. Obywatele chcą także wiedzieć, ile kosztuje ich utrzymanie państwa i jego aparatu oraz to, w jaki sposób są dzielone wydatki publiczne dotyczące także celów (konsumpcja zbiorowa i indywidualna). Społeczeństwo pragnie również wiedzieć, czy aparat władzy publicznej potrafi planować, organizować, zarządzać i kontrolować gospodarowanie środkami publicznymi. Jawność i przejrzystość finansów publicznych staje się zatem narzędziem oceny systemu sprawowania władzy publicznej. Ocena ta jest zaś potrzebna, ponieważ to społeczeństwo dokonuje bezpośredniego lub pośredniego wyboru władzy publicznej. Jawność i przejrzystość finansów publicznych ma także znaczenie wychowawcze. Władzy publicznej nakazuje postępowanie uczciwe i profesjonalne oraz zgodne z interesem społecznym. Natomiast społeczeństwu pozwala na zwiększenie zainteresowania życiem publicznym i uczestniczeniem w nim. Art. 5 ust. 2 zdanie 2 UDIP stanowi, że ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji. Przepis ten był przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, iż „Art. 5 ust. 2 zdanie 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198, Dz.U. 2002 nr 153 poz. 1271, Dz.U. 2004 nr 240 poz. 2407 oraz Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 i nr 132 poz. 1110/ jest zgodny z art. 31 ust. 3, art. 47 i art. 61 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie jest niezgodny z art. 61 ust. 4 Konstytucji” 1). W tym samym wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał również, iż „o tym, czy dany podmiot sprawuje funkcję publiczną, można bez większego ryzyka błędu uznać, iż chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów” 2). TK również w tym wyroku (K 17/05) wyraźnie wskazał: Podejmując próbę wskazania ogólnych cech, jakie będą przesądzały o tym, że określony podmiot sprawuje funkcję publiczną, można bez większego ryzyka błędu uznać, iż chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub techniczny. Wywód TK koresponduje z art. 115 par. 13 pkt 4-7 oraz art. 115 par. 19 Kodeksu karnego. Art. 115 par. 13 pkt 4 kk: Funkcjonariuszem publicznym jest: osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych. Art. 115 par. 19 kk: Osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową. Naczelnicy urzędów skarbowych są funkcjonariuszami publicznymi (są zatrudnieni w administracji rządowej, dokładnie w tzw. niezespolonej adm. rządowej), a nagrody otrzymywane przez nich mają bezpośredni związek z pełnionymi przez nich funkcjami publicznymi. RSK nie wnosiła o podanie imiennych danych wskazujących, jakie osoby otrzymały nagrody, a o podanie, jakie nagrody były przyznane naczelnikom wg urzędów. Nie ma znaczenia dla RSK, kto pełnił tę funkcję i czy w trakcie roku były to dwie osoby czy jedna. Nawet gdyby RSK wniosła o podanie imienne nagród dla naczelników urzędów to oczywiście taka informacja również byłaby informacją publiczną podlegającą udostępnieniu na wniosek (RSK jest zdania, że taka informacja powinna być zamieszczona w BIP Izby lub urzędów, bo dotyczy informacji o dysponowaniu majątkiem publicznym). Biorąc pod uwagę powyższe, RSK uważa, że żądane dane stanowią informację publiczną, gdyż ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji. W tym zakresie nie powinno być sporu pomiędzy Dyrektorem i RSK, tym bardziej, że Minister Finansów udzielił w piśmie z 14 grudnia 2011 roku informacji o indywidualnych nagrodach dyrektorów izb skarbowych za wcześniejsze okresy. dowód: pismo Ministra AP7/066/90/MRB/11/BOC-5226 z 14 grudnia 2011 roku. Skoro wysokość nagród przyznanych dyrektorom izb skarbowych nie jest dla Ministra Finansów jakimś wydumanym problemem w rodzaju „informacji ad personam” i jest po prostu informacją publiczną, którą można udostępnić, to również informacja o wysokości nagród przyznanych przez dyrektorów dla naczelników urzędów skarbowych jest taką informacją. RSK wskazuje także na wyrok WSA w Warszawie z 22 sierpnia 2012 r., sygn. VIII SAB/Wa 19/12, w którym Sąd wypowiedział się, że bezpodstawne jest powoływanie się przez organ na przepisy o ochronie dóbr osobistych czy o ochronie danych osobowych. Wprawdzie przepis art. 5 ust. 2 ustawy u.d.i.p. ogranicza prawo do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej, jednak w niniejszej sprawie ograniczenie wynikające z tego przepisu nie może mieć zastosowania, bowiem wniosek dotyczy osób będących funkcjonariuszami publicznymi. Są to bowiem osoby, które zajmują stanowiska w sektorze służby publicznej i posiadają określony zakres uprawnień pozwalający na kształtowanie treści wykonywanych zadań w sferze publicznej. Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.) przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa, a takimi właśnie przepisami prawa są przepisy o udostępnianiu informacji publicznych. Ochrona prywatności jest wyłączona jeżeli chodzi o osoby pełniące funkcje publiczne jeżeli dana informacja pozostaje w związku z pełnieniem tej funkcji. W sprawie niniejszej, skierowano żądanie podania wysokości nagród pieniężnych przyznanych kierownictwu za 2011 r., nie domagając się podania ich nazwisk. Żądanie skarżącego dotyczyło przyznanych nagród pieniężnych z podziałem na Izbę Celną i podległe Urzędy Celne. Podobnie w wyroku WSA we Wrocławiu z 4 września 2012 r., sygn. IV SAB/Wr 55/12.
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, skarga na bezczynność organu na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 w związku z art. 3 § 2 pkt 4 PPSA nie przysługuje, gdy przedmiot wniosku rzeczywiście nie stanowi informacji publicznej lub gdy organ administracji wyda decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej na podstawie art. 16 ust. 1 UDIP. W niniejszej sprawie przedmiotem wniosku bez wątpienia jest informacja publiczna, a podmiot obowiązany do jej udostępnienia nie udostępnił jej w terminie wskazanym w art. 13 ust. 1 UDIP oraz jednocześnie nie wydał decyzji o odmowie udostępnienia informacji, czym naruszył art. 16 ust. 1 UDIP. Wniesienie skargi na bezczynność nie jest ograniczone terminem a skarga na bezczynność w sprawie dostępu do informacji publicznej może być wniesiona do sądu administracyjnego bez wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Informacje, o których udostępnienie wniesiono, są informacją publiczną w rozumieniu art. 61 ust. 1 Konstytucji RP, a także w świetle art. 1 ust. 1 UDIP. Dyrektor jest podmiotem wskazanym w art. 4 ust. 1 pkt 1 UDIP, obowiązanym do udostępniania informacji publicznej na zasadach i w trybie UDIP. W myśl art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, działanie organów władzy publicznej powinno się odbywać na podstawie i w granicach przepisów prawa. Prawo dostępu do informacji publicznej jest prawem konstytucyjnym – art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP. Dyrektor w terminie ustawowym nie wykonał żadnej czynności, która prowadziłaby do spełnienia woli wnioskodawcy, a tym samym czyniła zadość wskazanym we wstępie przepisom Konstytucji RP oraz UDIP. Do dnia wniesienia skargi wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie został wykonany, co przesądza o bezczynności podmiotu obowiązanego do udzielenia informacji publicznej. W tym stanie rzeczy skarga jest konieczna i uzasadniona.
z up. RSK Tomasz Ludwiński
Załączniki: 1. Pismo Ministra Finansów AP7/066/90/MRB/11/BOC-5226 z 14 grudnia 2011 roku. 2. Odpis skargi z załącznikiem. 3. Dokumenty RSK.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników