Tajemnica skarbowa a akta spraw karnych skarbowych
Autor
Treść postu
Mam pytanko. Podobno jakis czas temu wyszło pismo MF, które obligowało pracowników zajmujacych sie sprawami karno skarbowymi, do przesyłania akt sprawy do sądów, po zakończonym postepowaniu przygotowawczym, zgodnie z tajemnicą skarbową. Jak to wyglada w Waszych jednostkach. Czy każde pismo i załączniki oznaczane są stosowną pieczęcią, a akta sprawy kopertowane w ten niezwykły sposób? A może ktoś pamięta treść tego pisma lub chociaż datę jego narodzin?
Ostatnio edytowano 21 sty 2008, 08:18 przez widow, łącznie edytowano 1 raz
21 sty 2008, 08:14
widow
Mam pytanko. Podobno jakis czas temu wyszło pismo MF, które obligowało pracowników zajmujacych sie sprawami karno skarbowymi, do przesyłania akt sprawy do sądów, po zakończonym postepowaniu przygotowawczym, zgodnie z tajemnicą skarbową. Jak to wyglada w Waszych jednostkach. Czy każde pismo i załączniki oznaczane są stosowną pieczęcią, a akta sprawy kopertowane w ten niezwykły sposób? A może ktoś pamięta treść tego pisma lub chociaż datę jego narodzin?
Ja tak trochę, że tak powiem z innej beczki - dlaczego uważasz, że wysyłanie pism zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej jest "niezwykłym sposobem"? To, że wysyłamy między jednostkami resortu fianasów TS bez jej oznaczania wynika chyba głównie z tego, że wszystkie pisma z akt podatkowych są tą klauzulą objete - i wszystkie jednostki resortu mają obowiązek utrzymywać te dane w tajemnicy... A poza tym - czy to znaczy, że do tej pory wysyłaliście pisma do sądu inaczej? (podstęp taki... B))) )
____________________________________ Dobrze wiedzieć, że Ci na górze... to tacy sami durnie jak Ci na dole... tylko siedzą wyżej...
21 sty 2008, 12:03
Tu jednak rzecz nie dzieje sie w obrębie MF i im podległych. A co do podstepu, to wolę przemilczeć jak było kiedyś, bo od polityki historycznej mamy inne władze Rzecz wyglada tek, że różne są opinie wewnątrz jednostki, a właściwie opinia jest na "nie", ale to pismo MF (choc go nie widziałem) nie daje mi spokoju... :mur:
Ostatnio edytowano 21 sty 2008, 13:53 przez widow, łącznie edytowano 1 raz
21 sty 2008, 13:52
Pisma też nie pamiętam, ale z przepisów OP wynika, że akta postępowań karnych skarbowych objęte są tajemnicą skarbową. tak więc czy pismo było czy nie to wysyłając akta do sądu, prokuratury czy poza resort chyba nie mamy wyboru - klauzula musi być.
21 sty 2008, 16:48
Obowiązek nadawania klauzuli tajemnica skarbowa wynika wynika z przepisów art. 293 par. 2 pkt 3 in fine i nast. Ordynacji podatkowej Nie znam żadnego przepisu MF na ten temat, jednak nie wykluczam, że wyleciało mi z pamięci. U nas wysyła się w sposób oparty w ogólnych zarysie na przesyłanie dokumentów zawierających informacje niejawne. Oznacza to w praktyce m. in.: - oznaczenie klauzuli na piśmie głównym i załącznikach, które mogą stanowić:akta sprawy, akt oskarżenia - w tym a/o dla prokuratora, wniosek o udzielnie zezwolenia na dpo, lista adresów osób podlegających wezwaniu na rozprawie, - rozpisanie kolejnych egzemplarzy i adresatów w stopce pisma przewodniego, - prowadzenia stosownej ewidencji, - pakowanie całości w dwie koperty i kilka innych atrakcji, które umknęły mi z pamięci.
A najśmieszniejsze jest to, że wspomniana regulacja art. 283 par. 2 pkt 3 in fine Ordynacji podatkowej jest szersza i o wiele pojemniejsza niż podstawowa tajemnica skarbowa z paragrafu pierwszego tegoż artykułu.
22 sty 2008, 13:39
.... również uważam że tryb szczególny określony w OP musi zostać zachowany - tak też robię. Najśmieszniejsze jest jednak to, że sąd wychodzi z założenia, iż w sprawach karnych skarbowych nie występuje ograniczenie jawności rozprawy i w związku z tym udziela bez przeszkód informacji przedstawicielom prasy. Nasze pieczołowicie zaklejone koperty są w sądzie usuwane i akta lądują wśród innych, nikt nie traktuje ich w żaden nadzwyczajny sposób.....
22 sty 2008, 14:29
Przeczytaj art. 156 kpk i art. 157 § 2 kpk.
23 sty 2008, 10:12
156, 157 kpk - nie widzę tu przeciwwskazań dla praktyki sądu tajemnica skarbowa a ważny interes państwa to 2 różne sprawy widzę tu raczej zastosowanie art. 294 par. 4 OP
23 sty 2008, 11:15
wera29
Najśmieszniejsze jest jednak to, że sąd wychodzi z założenia, iż w sprawach karnych skarbowych nie występuje ograniczenie jawności rozprawy i w związku z tym udziela bez przeszkód informacji przedstawicielom prasy. Nasze pieczołowicie zaklejone koperty są w sądzie usuwane i akta lądują wśród innych, nikt nie traktuje ich w żaden nadzwyczajny sposób.....
To co robi sąd - pozostawmy sądowi. Nas obowiązuje OP i tego się trzymajmy. <!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> tajemnica skarbowa a ważny interes państwa to 2 różne sprawy <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> Nie rozumiem? Co ma ważny interes państwa do spraw karnych skarbowych a tym bardziej i do publikacji prasowej? Ważne aby podatnik nas jako Urzędów nie pozywał do sądów za ujawnienie informacji lub danych osobowych...
____________________________________ Dobrze wiedzieć, że Ci na górze... to tacy sami durnie jak Ci na dole... tylko siedzą wyżej...
23 sty 2008, 11:30
zgadzam się fatality z Tobą w pełni fragment o interesie państwa dotyczył art.157 par. 2 kpk, który kazał przeczytać mi Kornik2. my jesteśmy w porządku, jeśli akta prześlemy do sądu ze stosownym oznaczeniem klauzulą "tajemnica skarbowa" - alarmując sąd o szczególej zawartości akt jeśli sąd ujawnia ich zawartość wbrew art. 294 par. 4 OP niepowołanym osobom - jego sprawa i jego odpowiedzialność myślę, że nieoznaczenie przez nas akt w prawidłowy sposób i wysłanie ich z pominięciem szczególnego trybu mogłoby nam jednak zaszkodzić w okolicznościach, gdy podatnik-oskarzony dojdzie do wniosku że ujawniono jego chronione dane nieuprawnionym osobom (np. prasie) - już napewno byłby to powód dla rozważenia ewent. odpowiedzialności dyscyplinarnej wysyłającego wszak przepisy OP są tu bardzo jasne, jeśli chodzi o obowiązek oznaczania tajemnicą akt spraw karnych skarbowych (druga sprawa, że mało kto oznacza....)
23 sty 2008, 11:44
wera29
(druga sprawa, że mało kto oznacza....)
Czyli jednak praktyka nie oznaczania przeważa...? Poruszyłem temet z NUS, zobaczymy co wymyśli(my), wyżej na razie wolę nie pytać
23 sty 2008, 11:50
widow
Czyli jednak praktyka nie oznaczania przeważa...? Poruszyłem temet z NUS, zobaczymy co wymyśli(my), wyżej na razie wolę nie pytać
Trudno to ocenić ilościowo - w końcu nikt się nie przyzna publicznie, że łamie prawo(!)... no chyba, że cierpi na zanik instynku samozachowawczego... no ale to ewolucja go załatwi... sorki zapomniałem, że nie ma czegoś takiego jak ewolucja... A może już znowu jest? U mnie idze to jako TS.
wera29
[...]myślę, że nieoznaczenie przez nas akt w prawidłowy sposób i wysłanie ich z pominięciem szczególnego trybu mogłoby nam jednak zaszkodzić w okolicznościach, gdy podatnik-oskarzony dojdzie do wniosku że ujawniono jego chronione dane nieuprawnionym osobom (np. prasie) - już napewno byłby to powód dla rozważenia ewent. odpowiedzialności dyscyplinarnej wysyłającego [...]
Chciałbym zaznaczyć, że nie tylko dyscyplinarnej... Oj nie. :nonono:
____________________________________ Dobrze wiedzieć, że Ci na górze... to tacy sami durnie jak Ci na dole... tylko siedzą wyżej...
23 sty 2008, 12:04
Jeżeli trzeba nadawać klauzulę "Tajemnica skarbowa" aktom spraw karnych skarbowych wychodzących do sądu to dlaczego nie robi sie tego wysyłając akta do izby albo innego us? Ordynacja podatkowa jest aktem powszechnie obowiązującym. Do przestrzegania tajemnicy skarbowej obowiązane są także "inne osoby, którym udostępniono informacje objęte tajemnicą skarbową, chyba że na ich ujawnienie zezwala przepis prawa" (art. 294 par. 4 op).
24 sty 2008, 13:21
... bo OP nie nakłada takiego wymogu w zakresie przesyłania akt wewnątrz resortu (tzn. wymogu oznaczania klauzulą TS) - ale nie zmienia to faktu, że do zachowania tajemnicy zobowiązany jest każdy pracownik resortu Art. 298. Akta niezawierające informacji, o których mowa w art. 182, organy podatkowe udostępniają: 1) ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych; 2) innym organom podatkowym; 3) organom kontroli skarbowej; 3a) pracownikom wywiadu skarbowego; 4) Najwyższej Izbie Kontroli - w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o Najwyższej Izbie Kontroli; 5) sądowi, prokuratorowi, a także upoważnionym pisemnie przez prokuratora funkcjonariuszom Policji lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - w związku z toczącym się postępowaniem, 5a) służbom ochrony państwa, Agencji Wywiadu, Policji, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Służbie Więziennej i ich posiadającym pisemne upoważnienie funkcjonariuszom lub żołnierzom w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych, 5b) Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jeżeli jest to konieczne dla skutecznego zapobieżenia przestępstwom lub ich wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, 6) biegłym powołanym w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie określonym przez organ podatkowy; 6a) wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców - w zakresie prowadzonych postępowań dotyczących legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 7) innym organom - w przypadkach i na zasadach określonych w odrębnych ustawach oraz ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Art. 299a. Akta, o których mowa w art. 298, i dokumenty zawierające informacje, o których mowa w art. 299, przekazywane organom i osobom wymienionym w art. 298 pkt 4-7 oraz art. 299 § 2-4 oznacza się klauzulą "Tajemnica skarbowa".
Ostatnio edytowano 24 sty 2008, 13:32 przez wera29, łącznie edytowano 1 raz
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników