Forum skarbowców
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/

VAT-R i art. 56 § 4
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=17&t=366
Strona 1 z 2

Autor:  samouk [ 15 lut 2007, 18:00 ]
Tytuł: 

Witam grono forumowiczów po długiej nieobecności.
Zastanawia mnie odpowiedzialność karna z art. 56 § 4 za nieterminowe złożenie aktualizacji VAT-R, której termin złozenia (7 dni) określono w art. 96 ust. 12 ustawy o VAT.
Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R nie jest deklaracją, ani oświadczeniem o których mowa w § 4 art. 56, nie ujawnia również przedmiotu i podstawy opodatkowania, społeczna szkodliwość czynu jest znikoma, więc czym kierują sie karniści w takich przypadkach?

Autor:  kornik2 [ 08 mar 2007, 09:41 ]
Tytuł: 

B))) Tak stawiając pytanie, sam udzieliłeś na nie odpowiedzi.

Twoje pytanie jest już odpowiedzią :sex:

Autor:  wjawor [ 08 mar 2007, 10:36 ]
Tytuł: 

samouk                    



Witam grono forumowiczów po długiej nieobecności.
Zastanawia mnie odpowiedzialność karna z art. 56 § 4 za nieterminowe złożenie aktualizacji VAT-R, której termin złozenia (7 dni) określono w art. 96 ust. 12 ustawy o VAT.
Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R nie jest deklaracją, ani oświadczeniem o których mowa w § 4 art. 56, nie ujawnia również przedmiotu i podstawy opodatkowania, społeczna szkodliwość czynu jest znikoma, więc czym kierują sie karniści w takich przypadkach?

Chociaż sam sobie odpowiedziałeś wnioski do jakich doszedłeś oparte są na błędnych założeniach.

<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->art. 53 kks § 30. Użyte w rozdziale 6 kodeksu określenia, a w szczególności: "czynności sprawdzające", "deklaracja", "informacja podatkowa", "inkasent", "kontrola podatkowa", "obowiązek podatkowy", "podatek", "podatnik", "płatnik", "zwrot podatku", mają znaczenie nadane im w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa...

Art. 3. Ordynacji podatkowej
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
5)  deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci;<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nie wiem dlaczego uważasz, że VAT-R zarówno pierwszy jak i każdy kolejny aktualizacyjny nie jest deklaracją wymienioną w art. 56 kks.
Dlaczego uważasz, że mamy do czynienia ze znikomą społeczną szkodliwością czynu ? To jest już sprawa do dyskusji i oczywiście w zależności od konkretnego stanu faktycznego powinna zostać rozważona.

Autor:  kornik2 [ 08 mar 2007, 12:30 ]
Tytuł: 

:czytaj: Jeżeli faktycznie ów dokument VAT-R potraktujemy, jak wskazałeś, jako informację, to droga do art. 56 § 4 kks byłaby otwarta. Dziękuję za przypomnienie przepisów ordynacji podatkowej. :wub:

Autor:  kornik2 [ 04 kwi 2007, 10:33 ]
Tytuł: 

GAZETA PRAWNA
:czytaj: ANALIZA GAZETY PRAWNEJ ZGŁOSZENIE REJESTRACYJNE W PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
Za spóźnioną aktualizację VAT-R grozi grzywna


Grzywny od 93,60 zł do nawet 18 720 zł grożą podatnikom, którzy spóźnią się z aktualizacją zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.



Podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu deklaracji lub oświadczenia, podlega karze grzywny za wykroczenia skarbowe. Kara ta może być wymierzona w granicach od 1/10 do dwudziestokrotności wysokości minimalnego wynagrodzenia. Przy wynagrodzeniu wynoszącym 936 zł grzywna może wynosić od 93,60 zł do 18 720 zł. Kara taka może zostać nałożona również na podatnika, który spóźnił się z aktualizacją VAT-R.


Nie ma kary bez czynu

Przepisy kodeksu karnego skarbowego (Dz.U. z 1999 r. nr 83, poz. 930 z późn. zm.; dalej k.k.s.) nakładające kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadą – nie ma przestępstwa bez ustawy. Zwrócił na to uwagę Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers. Oznacza to, że przewidziane przez kodeks kary można nakładać tylko za czyny precyzyjnie w tym kodeksie wskazane. Artykuł 56 par. 4 przewiduje karę za nieterminowe złożenie deklaracji lub oświadczenia, przy czym należy przez nie rozumieć również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania m.in. zobowiązani są podatnicy.

– Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R oraz jego aktualizacja nie spełniają przesłanek określonych art. 56 par. 4 k.k.s. Nie jest to deklaracja, informacja, oświadczenie czy zeznanie w sensie ścisłym. Przynajmniej nie jest to wprost określone w przepisach o VAT – argumentował Tomasz Rolewicz.

Dodał, że przy takiej ścisłej interpretacji przepisów przewidujących kary za nieterminowe złożenie deklaracji spóźnienie się z aktualizacją zgłoszenia rejestracyjnego VAT nie powinno być karane, choć przepisy są na tyle niejasne, że nie można tego jednoznacznie stwierdzić.

Innego zdania jest Agnieszka Adamczyk, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem używane w kodeksie pojęcie deklaracji ma znaczenie nadane przepisami Ordynacji podatkowej. Deklaracją jest zatem zeznanie, wykaz oraz informacja, do której składania zobowiązany jest podatnik na podstawie przepisów prawa podatkowego.

– Zgłoszenie rejestracyjne jest pewnego rodzaju informacją składaną przez podatnika o wykonywaniu przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Dlatego będzie podlegać sankcjom karnym skarbowym – wskazała Agnieszka Adamczyk.


Należność trzeba uszczuplić

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik musi zgłosić to naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

– Brak aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, co do zasady, podlega karze na podstawie art. 56 k.k.s. Jednak aby ukarać sprawcę na podstawie tego przepisu, musi dojść do uszczuplenia należności podatkowych – uważa Zbigniew Deptuła, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young.

Nie zmienia to jednak faktu, że organy próbują nakładać na podatników grzywny na podstawie innych przepisów. Liczą na to, że podatnicy, mając do wyboru z jednej strony narażenie się swojemu urzędowi poprzez kwestionowanie kary, a z drugiej zapłacenie kilkusetzłotowej grzywny, często wybiorą to drugie.

– Na takie praktyki, które naruszają zaufanie do organów administracji publicznej, nie powinno być jednak przyzwolenia – podkreślił nasz rozmówca.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Autor:  widow [ 04 lut 2009, 11:47 ]
Tytuł: 

Nie chciałem mnożyc tematów, a ten zawiera i VAT i art. 56 k.k.s.

Czy macie takie sytuacje i co robicie - okazało sie, że podatnik winien rozliczać się jako podatnik VAT-u np. od 2008 r. i ten składa teraz deklaracje za cały rok, po czym dostajecie zawiadomnienie o naruszeniu przepisów podatkowych, polegające na nieterminowym złożeniu deklaracji VAT-7 za okres od stycznia do grudnia 2008 r.
Traktujecie to jako czyn z art. 56 par. 4 w zw. z art. 6 par. 2 kks? Czy może bardziej zasadnym byłoby zaniechanie ukarania z tego tytułu?

Autor:  jajco [ 07 lut 2009, 23:46 ]
Tytuł: 

widow                    



Czy macie takie sytuacje i co robicie - okazało sie, że podatnik winien rozliczać się jako podatnik VAT-u np. od 2008 r. i ten składa teraz deklaracje za cały rok, po czym dostajecie zawiadomnienie o naruszeniu przepisów podatkowych, polegające na nieterminowym złożeniu deklaracji VAT-7 za okres od stycznia do grudnia 2008 r.
Traktujecie to jako czyn z art. 56 par. 4 w zw. z art. 6 par. 2 kks? Czy może bardziej zasadnym byłoby zaniechanie ukarania z tego tytułu?

Dobre pytanie!
Ja wystawiam jeden mandat za wszystkie deklaracje nie przedawnione - jeżeli podatnik był wcześniej, tj. przed pierwszą nieterminową deklaracją, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Czynię to bez art. 6. Takich sytuacji jest mało, bo sprawny mamy wymiar, który szybką reakcją z reguły eliminuje dłuższy okres "zawiechy" podatnika.
Inaczej ma się sprawa, gdy podatnik budzi się z ręką w nocniku i składa plik VAT-7 razem z VAT-R. Wtedy przyjmuję zbieg czynów, przy czym VAT-7 są czynem następczym po VAT-R, zatem przedawnienie liczę od terminu tego ostatniego.
Też jestem ciekaw, jak robią to inni?

Autor:  girjic [ 08 lut 2009, 11:27 ]
Tytuł: 

Z zasady stosowałem 6 § 2 - mogą byc wyjątki - np. po 1 miesiącu podatnik zatrudnia biuro i dalszych deklaracji już sam nie składa.

Autor:  oskar [ 08 lut 2009, 13:24 ]
Tytuł: 

W przypadku składania Vat-7 po terminie za szereg miesięcy to oczywiście kwalifikacja prawna w zw. z 6 par 2 kks. Jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że nawet jak podatnik składa deklaracje np. od 2005r. do końca 2008r. to wszystkie można objąć jedną kwalifikacją, bez ryzyka przedawnienia (czyn ciągły zostaje popełniony dopiero z chwilą ostatniego zachowania niezgodnego z prawem - czyli złożenia Vat -7 za grudzień 2008, od tego terminu liczy też się przedawnienie)

Autor:  kksowiec [ 18 kwi 2013, 11:49 ]
Tytuł:  Re: VAT-R i art. 56 § 4

Co wy na to Braci sakrbowa?
Zawiadomienie OB informuje, iż podatnik nie złożył w ustawowym terminie deklracji VAT-7 za miesiące X i XI 2012 r. oraz I i II 2013 r. Był wielokrotnie wzywany do złożenia deklaracji lecz tego nie czynił zaraz po otrzymaniu wezwania. W końcu po otrzymaniu ostatniego wezwania złożył wszystkie zaległe deklaracje za w/w miesiące. Z wszystkich deklaracji wynika podatek podlegający wpłacie do urzędu (do dnia dzisiejszego nie zapłacił). W sumie zaległość wynosi 8500 zł.
W związku z powyższym mam wątpliwość czy potraktować to jako niezłożenie w terminie deklaracji i czyn formalno prawny czyli art. 56 par. 4 w zw. z art. 6 par. 2 (co wtedy z uszczupleniem), czy może wchodzi w grę art. 54 (uszczuplenie przekracza ustawowy próg) i przestępstwo. A może art. 57 wszak jak najbardziej występuje uporczywość?

Autor:  miszmasz [ 18 kwi 2013, 11:51 ]
Tytuł:  Re: VAT-R i art. 56 § 4

Moim zdaniem dwa wykroczenia: z 56 § 4 i z 57 § 1 kks

Autor:  kksowiec [ 18 kwi 2013, 11:57 ]
Tytuł:  Re: VAT-R i art. 56 § 4

No tak, ale ten sam czyn moze stanowić tylko jedno przestępstwo/wykroczenie skarbowe.

Autor:  Leibowitz [ 18 kwi 2013, 14:32 ]
Tytuł:  Re: VAT-R i art. 56 § 4

No i masz dwa czyny: jeden to deklaracje po terminie, a drugi to podatek z nich wynikający po terminie. Złożenie deklaracji i wpłata są obowiązkami różnymi, bo wynikającymi z różnych przepisów: art. 99 ust. 1 i art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.

54 odpada bo przecież zadeklarował.

Autor:  ogorek [ 21 kwi 2013, 15:57 ]
Tytuł:  Re: VAT-R i art. 56 § 4

Moim zdaniem było to ewidentne uchylanie się od odpodatkowania (podatnik nie składał deklaracji, żeby nie wyszło na jaw, że ma do zapłaty 8,5 tys. zl), a więc czyn z art. 54 kks w zw. z art. 6 par. 2 kks, popełniony w okresie od 25.11.12 r. do dnia poprzedzającego zlożenie deklaracji.
Należy odrębnie kwalifikować sytuację kiedy podatnik dobrowolnie składa deklaracje z uchybieniem terminu oraz sytuację kiedy podatnik uchyla się od ich składania, a spełnia ten obowiązek dopiero wskutek działań organu podatkowego.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/