Podatnik opodatkowany ryczałtem, prowadzi działalność w trzech miejscach ale nie dokonuje przesunięć towarów , tłumaczy, że nie wiedział o czymś takim.Jak potraktować takie zachowanie, czy podlega któremuś- kolwiek wykroczeniu? Co o tym sądzicie?
31 paź 2007, 20:58
tomcio
Podatnik opodatkowany ryczałtem, prowadzi działalność w trzech miejscach ale nie dokonuje przesunięć towarów , tłumaczy, że nie wiedział o czymś takim...
Rzadko mam do czynienia z ryczałtem, ale z czego wnosisz, że ma taki obowiązek ? Z tego co pamiętam to ryczałtowcy są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz ewidencję przychodów + sporządzać spisy z natury na koniec każdego roku. A przesunięcia towarów ? I co by mieli z tym robić ?
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 02 lis 2007, 09:03 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
02 lis 2007, 09:02
PODSTAWA PRAWNA • Par. 8 ust.4 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 ze zm.).
I to stosuje się również do ryczałtu.
A może się nie stosuje, czy ktoś mądry pomoże?
02 lis 2007, 21:03
Jeśli już mowa o przesunięciach towarów handlowych to raczej § 9 ust.4 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym: <!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->W przypadku dokonywania przesunięć (przerzutów) towarów handlowych oraz materiałów podstawowych między zakładami należącymi do tego samego podatnika, podatnik dokumentuje te zdarzenia dowodami wewnętrznymi, zwanymi dalej "dowodami przesunięć". Dowody te sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden przechowywany jest w zakładzie, z którego dokonano przesunięcia towaru lub materiału, a drugi - w zakładzie, w którym przyjęto te towary lub materiały. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Przeleciałem pobieżnie obowiązki ryczałtowców (w szczególności art.15, 20 i 21 ustawy PPE) ale na ślad takowego jak opisujesz obowiązku nie natrafiłem.
____________________________________ always look on the bright side of life
Ostatnio edytowano 02 lis 2007, 21:44 przez elsinore, łącznie edytowano 1 raz
02 lis 2007, 21:38
tomcio
Podatnik opodatkowany ryczałtem, prowadzi działalność w trzech miejscach ale nie dokonuje przesunięć towarów , tłumaczy, że nie wiedział o czymś takim.Jak potraktować takie zachowanie, czy podlega któremuś- kolwiek wykroczeniu? Co o tym sądzicie?
I dlatego kocham inaczej to nasze czasami idiotyczne prawo. Gdybym był przedsiębiorcą, to takie obowiązki miałbym głęboko w :dupa: . Zamiast zarabiać na życie bym pisał i pisał i pisał, tylko w jakim celu ...
02 lis 2007, 22:30
tomcio
...A może się nie stosuje,...
:piwo:
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 03 lis 2007, 11:03 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
03 lis 2007, 11:02
Coś mi się obiło o uszy, ale nie jestem pewien, że przepisy o przesunięciach na KPiR stosuje się też dla ryczałtu, jednaknie wiem z których przepisów to wynika.
04 lis 2007, 15:17
Nie polecam stosowania prawa na zasadzie
tomcio
Coś mi się obiło o uszy,...
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 04 lis 2007, 17:11 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
04 lis 2007, 17:11
Słów kilka o przesunięciu towarów: <!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Czy przesunięcie towarów między placówkami handlowymi należącymi do podatnika wymaga dokumentowania oraz korekty zapisów księgowych? Na wstępie należy wyjaśnić, że pod pojęciem przedsiębiorstwa wielozakładowego rozumie się działalność prowadzoną w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Powyższa definicja wynika z § 3 pkt 10 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Podatnik, który wykonuje działalność gospodarczą w ramach przedsiębiorstwa wielozakładowego może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów:
- wspólną dla całego przedsiębiorstwa w miejscu wskazanym jako siedziba podatnika, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach będą prowadzone ewidencje sprzedaży albo
- odrębnie dla każdego zakładu.
Skutki dokonywania przesunięć towarów między poszczególnymi zakładami zależą od przyjętego w przedsiębiorstwie systemu księgowego.
W przypadku gdy w przedsiębiorstwie wielozakładowym prowadzona jest jedna księga, co do zasady, koszty nabycia towaru podlegają w niej zaksięgowaniu w momencie dostarczenia towaru do któregokolwiek z zakładów. Zatem późniejsze przenoszenie towaru między zakładami nie wymaga dokonywania zapisów księgowych.
Inaczej kwestia ta przedstawia się w sytuacji odrębnego prowadzenia ksiąg podatkowych dla poszczególnych zakładów. Wówczas konieczne jest zaewidencjonowanie przesunięcia towaru zarówno w księdze zakładu przekazującego jak i przyjmującego towar. Zdarzenie to powinno być zaksięgowane w następujący sposób:
- w księdze zakładu, z którego pobrano towar należy pomniejszyć wartość towaru wykazaną w kolumnie 10 ("Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"); korekty należy dokonać, wpisując wartość przenoszonych towarów według ceny zakupu ze znakiem minus lub na czerwono;
- w księdze zakładu, do którego towar przesunięto w kolumnie 10 ("Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu") należy zaksięgować wartość przyjętego towaru;
- dodatkowo w kolumnie 17 ("Uwagi") w obu księgach można odnotować odpowiednio - nazwę zakładu, do którego towar przesunięto oraz nazwę zakładu, z którego towar został przesunięty.
Podstawą zapisu dotyczącego przesunięcia towaru jest dowód księgowy zwany dowodem przesunięcia. Jest to wewnętrzny dowód księgowy sporządzany przez podatnika. W myśl § 9 ust. 5 ww. rozporządzenia, dowód ten powinien zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę dokonania przesunięcia, nazwę towarów lub materiałów oraz ich ilość i wartość obliczoną według cen zakupu. Ponadto dowód powinien być podpisany przez osobę uprawnioną do udokumentowania przeprowadzonej operacji gospodarczej (§ 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia).
Należy dodać, iż w przedsiębiorstwie wielozakładowym, dla którego podatnik prowadzi jedną księgę podatkową przesunięcie towarów również może wymagać sporządzenia dowodu przesunięcia. Konieczność taka powstanie, jeżeli:
- podatnik nabędzie towar dla jednego zakładu, którego nazwę wskaże na dowodzie zakupu, a następnie zdecyduje o przeniesieniu tego towaru do innego zakładu oraz
- dostawa towaru zostanie dokonana do więcej niż jednego zakładu. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
źródło: Przegląd Podatku Dochodowego nr 14 z dnia 2006-07-20
____________________________________ always look on the bright side of life
04 lis 2007, 17:46
elsinore
Słów kilka o przesunięciu towarów: <!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Czy przesunięcie towarów między placówkami handlowymi należącymi do podatnika wymaga dokumentowania oraz korekty zapisów księgowych? ...
źródło: Przegląd Podatku Dochodowego nr 14 z dnia 2006-07-20 <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
No to Tomcio, chyba już masz tyle materiału do przemyśleń, że możesz zajrzeć wreszcie do ustaw i ew. przepisów wykonawczych.
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
04 lis 2007, 19:28
Dzięki. Wszystko o czym piszecie dotyczy KPiR, dalej więc pozostaje pytanie czy na ryczałcie trzeba dokonywać przesunięć czy nie? Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla ryczałtu oraz ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w żadnym paragrafie nie poruszają tego problemu, jak jest więc prawidłowo przesunięcia mają być czy nie?
04 lis 2007, 20:34
tomcio
[...] Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla ryczałtu oraz ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w żadnym paragrafie nie poruszają tego problemu, jak jest więc prawidłowo przesunięcia mają być czy nie?
... twardy jesteś...
____________________________________ always look on the bright side of life
04 lis 2007, 20:44
tomcio
nie
<_<
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników