Forum skarbowców
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/

kontrola a sprzedaż przedsiębiorstwa firmy
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=16&t=59
Strona 1 z 1

Autor:  barbosia [ 24 paź 2006, 17:52 ]
Tytuł: 

Mam taki przypadek : podczas próby kontroli spółki z o.o. okazało się że jakieś 1/2 roku temu sprzedała
przedsiębiorstwo firmy spólce zagranicznej.
Spółka która kupiła w/w przedsiębiorstwo nie ma siedziby w Polsce. Jak wobec tego przeprowadzić kontrolę???

Barbara

Autor:  wjawor [ 24 paź 2006, 20:04 ]
Tytuł: 

Może trochę szczegółów, co rozumiesz pod pojęciem "sprzedaży przedsiębiorstwa firmy" ?
"Sprzedaż" była dokonana przez spółkę, czy może "sprzedawali" udziały wspólnicy ?
Wg jakich zasad ksh nastąpiło ewentualne "wchłonięcie" naszej spółki przez nabywcę ?
itd.

Autor:  barbosia [ 24 paź 2006, 20:30 ]
Tytuł: 

Chodziło o sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieiu art 55 (1) KC

Art. 55 1. Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5) koncesje, licencje i zezwolenia;

6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8) tajemnice przedsiębiorstwa;

9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Autor:  wjawor [ 24 paź 2006, 20:39 ]
Tytuł: 

Jak bym powiedział, że znam ten art. na pamięć to bym skłamał. Natomiast sporą część jednak bym z pamięci zacytował.

Nadal jednak na podstawie dotychczasowych danych, można jedynie wróżyć z fusów, a przynajmniej ja mam zbyt wiele niewiadomych.

Autor:  barbosia [ 25 paź 2006, 05:56 ]
Tytuł: 

Po podjęciu przez zgromadzenie wspólników uchwały o wyrażeniu zgody na sprzedaż przedsiębiorstwa spółki
zarząd spółki sprzedał przedsiębiorstwo spółki.

Autor:  wjawor [ 25 paź 2006, 18:36 ]
Tytuł: 

Na razie nie widzę w czym problem z kontrolą ( jedyny to możliwość przekazania ksiąg i dokumentów związanych z działalnością  nabywcy ). Bo w przedstawionej przez Ciebie sytuacji spólka nie uległa likwidacji, funkcjonuje, a przynajmniej powinna. Fakt wyzbycia się majątku w formie całego przedsiębiorstwa nie jest z likwidacją tożsamy.
No i przecież z tytułu sprzedaży w spólce pojawiły się chyba też jakieś przychody.

Wg mnie pozorna kolizja przepisów o obowiązku przechowania dokumentacji z Ordynacji i przekazanie ksiąg nabywcy ( z k.c. ) nie jest problemem. Jest kwestia, gdzie powinny się znaleźć oryginały, a gdzie kopie ( wg mnie zresztą kopie idą do nabywcy ). Taka sprzedaż nie jest przecież żadną podstawą do zamykania ksiąg w spółce. Tak więc obowiązki z OP nadal są wobec zbywającej spółki w tym zakresie wymagalne.

Nie uważam, by taka sprzedaż zwalniała od posiadania tych dokumentów przez spółkę.  Na nabywcę z reguły przechodzą wyłącznie ujawnione zobowiązania spółki. Natomiast nie ewentualne zobowiązania, których w ksiegach nie było, np. z tytułu błędnych rozliczeń podatkowych, które np w wyniku twojej kontroli się dopiero ujawnią. Proponuję wezwać w wyznaczonym terminie do udostępnienia ksiąg i dokumentów źródłowych za planowany okres kontrolny i poczekać na reakcję.

Autor:  barbosia [ 30 paź 2006, 16:48 ]
Tytuł: 

Podatnik posiada (i przedstawia) dokumenty powstałe PO sprzedaży przedsiębiorstwa spółki.
Jednak na żądanie przedstawienia jakichkolwiek dokumentów dotyczących okresu SPRZED
sprzedaży twierdzi że zgodnie z KC 55 (1) przekazał je nabywcy,  natomiast kopii tych dokumentów
nie posiada gdyż żaden przepis nie nakłada na niego takiego obowiązku.
W takiej sytuacji kontroli okresów PRZED transakcja sprzedaży jest niemożliwa.
Co robić ?

Autor:  wjawor [ 31 paź 2006, 13:14 ]
Tytuł: 

Nie zna przepisu. który go do tego zobowiązuje, to zapytaj a jaki przepis go zwolnił z obowiązku:

Art. 86. § 1 OP. Podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
§ 2. W razie likwidacji lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej podmiot dokonujący jej likwidacji lub rozwiązania zawiadamia pisemnie właściwy organ podatkowy, nie później niż w ostatnim dniu istnienia tej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, o miejscu przechowywania ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem.


Niestety, także w wśród naszych organów, a także i orzecznictwie można się spotkać, powołania na sławetny art. 55 z 1 kc. i nieszczęśliwy pkt 9. ( np. przy braku przekazania ksiąg - odmowa uznania transakcji za sprzedaż przedsiębiorstwa ).

Fakt iż księgi i dokumenty są jednym z elementów, który przedsiębiorstwo posiada nie jest jednoznaczny z obowiązkiem ich przekazania wraz z jego sprzedażą. wszystko zależy od okoliczności. Jeśli w w wyniku sprzedaży nie następuje likwidacja podmiotu lub inne okolicznośći wymienione w art. 86 § 2 OP księgi i dokumenty zostają u sprzedawcy. Przecież fakt tej transakcji nie jest powodem do zamknięcia ksiąg, to jak ma dalej prowadzić księgowość sprzedawca ? Nabywca otrzymać powinien stosowne wydruki potwierdzone kopie dokumentów potrzebne mu w jego działalności ( m.in. potwierdzające wartość składników majątkowych, zasady dotychczasowej amortyzacji itd., stan należności, zobowiązań,... ). Nic moim zdaniem przy takich okolicznośćiach sprzedaży o jakich mówimy nie zwalnia sprzedawcy od obowiązków wynikających z art.86 OP.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/