PROCEDURY POPRAWIANIE BŁĘDÓW W ROZLICZENIACH PODATKOWYCH Korekta po kontroli GP z 18.10.2006
• Podatnicy zyskają prawo do korekty deklaracji podatkowych po kontroli skarbowej • O skorzystaniu z nowego uprawnienia trzeba poinformować organ w ciągu trzech dni • Dopuszczalne będzie poprawianie wszystkich rozliczeń podatkowych
zmiana prawa
Podatnicy będą mogli korygować deklaracje po doręczeniu protokołu kontroli. Wszystko dzięki zmianom w ustawie o kontroli skarbowej. Przepisy ustawy z dnia 22 września 2006 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaczną wkrótce obowiązywać. Tekst ustawy podpisał już prezydent, teraz czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od ich publikacji, czyli jeszcze w tym roku.
Nowe uprawnienie… Do tej pory podatnicy, u których kontrola podatkowa była prowadzona przez pracowników urzędu skarbowego i tych, do których zawitał urząd kontroli skarbowej, byli odmiennie traktowani. Ci, u których prowadzona była kontrola skarbowa, nie mogli korygować deklaracji.
– Gdy kontrolę przeprowadzał urząd kontroli skarbowej i wykrył nieprawidłowości, podatnik musiał czekać, aż jego rozliczenia zostaną skorygowane przez ten urząd w formie decyzji podatkowej, przez co narażał się na odpowiedzialność karną skarbową, a w przypadku VAT na 30-proc. sankcję – podkreśla Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.
Teraz podatnik zyska możliwość korekty również po kontroli skarbowej. Będzie miał na to 14 dni od momentu doręczenia protokołu kontroli.
– Zmiany w ustawie wprowadzające możliwość korygowania deklaracji po doręczeniu podatnikowi protokołu kontroli oceniam pozytywnie – twierdzi Alicja Sarna, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Wprowadzenie tego przepisu z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem wśród przedsiębiorców – dodaje Marlena Kucińska, aplikant radcowski w Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy zrzeszonej w Consortio Lex. Jej zdaniem 14-dniowy termin ma dać przedsiębiorcy możliwość zapoznania się z treścią protokołu kontroli i podjęcia decyzji o złożeniu korekty.
Nawet jeśli podatnik z opóźnieniem zawiadomi organ o złożonej korekcie, nie będzie podlegał karze za uchybienia, które sam skorygował
…i nowe obowiązki
Tomasz Rolewicz zwraca uwagę, że protokół z kontroli skarbowej, w przeciwieństwie do kontroli przeprowadzonej przez urząd skarbowy, zawiera prawną ocenę rozliczeń podatnika.
Znając zarzuty organu kontroli skarbowej, podatnikowi łatwiej będzie podjąć decyzję o skorygowaniu deklaracji. Zwłaszcza że będzie mógł skorygować swoje rozliczenia we wszystkich podatkach.
Podatnik będzie miał 3 dni na poinformowanie organów kontroli skarbowej o fakcie złożenia korekty deklaracji podatkowej.
– Regulacje te mają przeciwdziałać niezasadnemu podejmowaniu przez organy kontroli skarbowej dalszych czynności związanych z określeniem zobowiązania podatkowego, w sytuacji gdy podatnik dokonał korekty odpowiedniej deklaracji – tłumaczy Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & Mckenzie.
Podobnie uważa Tomasz Rolewicz. Jego zdaniem deklaracje korygujące podatnik składa do innego organu, tj. urzędu skarbowego, niż urząd kontroli skarbowej, który kontrolę prowadził. Ten ostatni musi być poinformowany o korekcie, tak by mógł uwzględnić tę okoliczność przy dalszym postępowaniu, np. umarzając je.
Ekspertów dziwi jednak nałożenie podwójnego obowiązku informowania o korekcie (zarówno podatnika, jak i organ podatkowy, do którego składana jest korekta). Ich zdaniem 3-dniowy termin ma charakter instrukcyjny.
– Niedotrzymanie trzydniowego terminu nie powinno wywołać żadnych negatywnych skutków dla podatnika w zakresie skuteczności korekty – mówi Alicja Sarna.
Organ wie lepiej Eksperci nie są jednak przekonani, czy tak samo 3-dniowy termin będą traktowały organy kontroli skarbowej. Może się zdarzyć, że organy pokuszą się o zakwestionowanie skuteczności dokonanej korekty w przypadku przekroczenia terminu. Lepiej zatem – co podkreślają eksperci – zachować ostrożność i udzielić organom kontroli skarbowej informacji o korekcie deklaracji podatkowej niezwłocznie po jej dokonaniu z zachowaniem terminu.
Doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy Andrzej Nikończyk zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt sprawy. Odmienne uregulowanie zasad dokonywania korekty po kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej i urząd skarbowy spowoduje, że w VAT po kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej korekta będzie dopuszczalna, a po prowadzonej przez urząd skarbowy nadal nie.
J. Kowalski i P. Nowak spółka cywilna ul. Klonowa 2, 09-999 Warszawa NIP 1231221299 REGON 111233847
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej
Zawiadomienie o dokonaniu korekty
Zgodnie z art. 14c ust. 2 wz. z art. 14c ust. 6 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 8, poz. 65 z późn. zm.)zawiadamiam, że w dniu 22 grudnia 2006 r. Spółka Cywilna J. Kowalski i P. Nowak dokonała korekty deklaracji VAT za miesiąc luty 2005 roku w zakresie, w jakim wskazano w protokole Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 5 grudnia 2006 roku (doręczony dnia 19 grudnia 2006 roku). Korekta deklaracji VAT-7 za luty 2005 została złożona w Urzędzie Skarbowym Warszawa – Śródmieście właściwym dla celów rozliczenia się z VAT.
Podpisy
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
20 paź 2006, 19:34
Mam pytanko, przed wejściem w życie zmiany dotyczącej korekt po kontroli, doręczyliśmy protokół. Niby wszystko ok. Wchodzi zmiana (w sobotę?), upływa 14 dni od doreczenia, a kontrolowany składa zastrzeżenia. Piszemy odpowiedź, że na podstawie 291.1... a tu: "wskazać na możliwość skorygowania deklaracji". I co teraz? Rozsądnym rozwiązaniem było zawsze kończenie postępowań na podstawie dotychczasowych procedur, a tak masz babo placek! Niby protokół doręczony, ale strona nie powiadomiona o zmianie stanu prawnego - czyli o możliwości korekty. Co dalej?
29 lis 2006, 07:16
Stosujesz procedury z przed zmiany przepisów.
29 lis 2006, 07:33
O, a czy poza apostolskim "rób tak i tak" mogę liczyć na jakąś rozsądną podstawę prawną?
29 lis 2006, 07:46
Jest to niekonsekwencja, która zaistniała z powodu beztroski naszych decydentów. Nowelizacja ordynacji podatkowej podpisana już przez Prezydenta, ujednolici zasady informowania podatnika. - ponuczenie o prawie do korekty wędruje z art. 291 par. 2 do art. 290, a więc będzie też zawarte w protokole.
Nie wiem czy miałeś praktyczny przypadek, czy nie. Przejściowych przepisów w tym zakresie nie ma, bo takimi drobiazgami MF i pOSŁY się nie zajmują. To przecież problem, przez 14 dni, po wejściu w życie noweli. W protokole nie miałeś jeszcze obowiązku informowania o prawie do korekty, bo podatnik tego prawa jeszcze nie miał. A na zastrzeżenia jeśli wpłynęły 14 dnia, spokojnie należało zgodnie z art. 291 par. 2 OP oczywiście odpowiedzieć i <!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->wskazać na możliwość skorygowania deklaracji<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> tj. że ustawowy termin ( zgodnie z stosownymi przepisami znowelizowanej ustawy o ks. - art. 14c ust. 2 ) do jej złożenia właśnie upłynął.
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 29 lis 2006, 21:01 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
29 lis 2006, 08:43
Klient jest cięty, więc raczej pominę milczeniem tą uwagę o korekcie, choć dzięki za radę
29 lis 2006, 09:06
Sądzę, że skoro w ustawie nie ma przepisów przejściowych w tym zakresie to obowiązuja nowe. Jeżeli zatem nie upłynęło 14 dni - podatnik ma prawo do korekty. Zauważam jednak inny problem w ustawie zmieniającej : us informuje o zlożeniu korekty niezwłocznie uks. I co dalej????? Przecież podatnik cokolwiek może w korekcie wpisać a us nie będzie wiedział czy korekta odpowiada ustaleniom kontroli skarbowej. Czy egzekwować zaległośc czy nie. Jakoś nikt nie pomyślał o wprowadzeniu zapisu, że uks powinien potwierdzić prawidłowość korekty. A dlaczego przy okazji tych zmian nie wprowadzono możliwości korekty VAT przy kontrolach podatkowych (prowadzonych przez us)?? Przynajmniej wyrównałoby się przywileje.
29 lis 2006, 18:08
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Przecież podatnik cokolwiek może w korekcie wpisać a us nie będzie wiedział czy korekta odpowiada ustaleniom kontroli skarbowej. Czy egzekwować zaległośc czy nie. Jakoś nikt nie pomyślał o wprowadzeniu zapisu, że uks powinien potwierdzić prawidłowość korekty. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
A tak właściwie dlaczego miałby istnieć taki zapis? Uks nie ma wglądu do deklaracji podatnika? Od kiedy?
Weryfikacja prawidłowości korekty powinna należeć oczywiście do uks, jako organu przeprowadzajacego kontrolę, natomiast nie widzę powodu, dla którego us miałby wiedzieć, czy korekta odpowiada ustaleniom kontroli.
Nie ma tu też najmniejszych wątpliwości co do tego, czy należy egzekwować zaległość, bo wynika to z definicji powstania obowiązku podatkowego, a w tym przypadku jest to moment złożenia deklaracji (w tym korekty).
____________________________________ <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Kiedy państwo czyni pracę absurdalnie drogą, obywatele ratują się zdrowym rozsądkiem.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
29 lis 2006, 20:08
A ja widzę powód, bo co niby US ma zrobić z tą korektą która do Us składa??? Przypisać ja należy i wysłać upomnienie i tytuł egzekucyjny wystawić jak nie zapłaci. Przeciez korekta to nie "papier" tylko rodzi skutki. A jeżeli korekta nie odpowiada ustaleniom (albo zlozona po terminie) to raczej nie należałoby egzekwować. Korekta zlozona po terminie nie rodzi skutków i należy czekać na decyzje
Ostatnio edytowano 29 lis 2006, 20:34 przez renia, łącznie edytowano 1 raz
29 lis 2006, 20:31
Ciekawe jak zakończysz postepowanie, skoro będziesz tylko wiedzieć, że korekta jest złożona, ale nie wiadomo czy zgodnie z Twoimi ustaleniami. Jeżeli będzie niezgodna to nie wywoła skutków prawnych i będziesz musiał wydać decyzję. W przeciwnym wypadku piszesz wynik kontroli, w którym nota bene musisz opisac fakt złożenia prawidłowej korekty. Tak więc miom zdaniem, gdyby korekty były składane do uks i po zatwierdzeniu przesyłane do us na pewno byłoby nam łatwiej. Nie wiem jak u Was wygląda praktyka, ale u mnie us-y nawet nie miały pojęcia o wejściu zmian dotyczących korekty w naszej ustawie i konieczności informowania nas o tym fakcie.
Ostatnio edytowano 29 lis 2006, 21:42 przez beaness, łącznie edytowano 1 raz
29 lis 2006, 21:40
beaness
...Nie wiem jak u Was wygląda praktyka, ale u mnie us-y nawet nie miały pojęcia o wejściu zmian dotyczących korekty w naszej ustawie i konieczności informowania nas o tym fakcie.
Nawet jeśli jest tak jak piszesz, że nie wiedzą o tej nowelizacji, to sądzę, że jednak przy pierwszej korekcie złożonej zgodnie z art. 14c ust. 6 z pisemnym uzasadnieniem ( w tym z informacją, że jest ona związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez UKS ), każdy zajrzy do tekstu ustawy, albo zadzwoni do przyjaciela ( IKSa ). Więc nie powinno tu być problemów. Co do przekazywania informacji o złożeniu korekty, z niczego nie wynika niestety, iż ma to być także informacja o danych w korekcie. Chyba nie warto się zastanawiać w takim przypadku kto do kogo ma się udać by zajrzeć do tej korekty. Raczej IKSowi włos z głowy nie spadnie jeśli wpadnie do US, a zamknąć postępowanie przecież musi. Zresztą nie musi czekać, aż "niezwłocznie" zawiadomi go US, przecież dostanie cynk od kontrolowanego. A co znaczy "niezwłocznie" w praktyce, wszyscy dobrze wiemy.
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 29 lis 2006, 22:17 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
29 lis 2006, 22:16
Moim zdaniem informacja zwrotna z UKS jest niezbędna, bo przecież podatnik może złożyć korektę, z której wynika nadpłata Jak długo w takim razie US ma "żyć w nieświadomości", że akurat powinna być zaległość a nie nadpłata? To że informuje Podatnik również UKS o korekcie nie załatwia sprawy (może w obu tych urzędać różne korekty przedstawić - rózne rzeczy Podatnik potrafi np. przedkładanie różnistych kopi deklaracji do banku..). A tak w ogóle to oprócz korekty winno się zobowiązać do jednoczesnej wpłaty zaległości - to sprawę ułatwiłoby (bo jakoś nie widzę zabezpieczeń w toku kontroli skarbowych) - mniej zaległości.
Ostatnio edytowano 29 lis 2006, 22:56 przez renia, łącznie edytowano 1 raz
29 lis 2006, 22:54
Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądało, że prawa podatników się zrównały niezależnie od organu je kontrolującego. <a href="http://www.skarbowcy.az.pl/mkportal/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=734" target="_blank">http://www.skarbowcy.az.pl/mkportal/index...._single&ide=734</a>
Choć chyba nie do końca. W przypadku gdy w trakcie kontroli podatkowej ujawnione zostaną nieprawidłowości skutkujące dużymi zaległościami podatkowymi, a ponadto wstępna ocena stanu faktycznego będzie wskazywała iż spowodowane są one umyślnym działaniem podatnika – urząd skarbowy zarówno obecnie jak i po 1 stycznia 2007r. będzie mógł doręczyć kontrolowanemu postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego w zakresie objętym kontrolą przed zakończeniem kontroli podatkowej.
Przepisy Ordynacji podatkowej nie wykluczają takiej sytuacji. Także nowe brzmienie art. 290 § 2 pkt 7) też nie stoi takiej możliwości na przeszkodzie. W protokole kontrolujący pouczą kontrolowanego o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz o prawie złożenia korekty deklaracji tj. iż w związku z wszczęciem postępowania podatkowego w zakresie objętym kontrolą prawo to nadal nie przysługuje, ponieważ w związku z wszczęciem postępowania podatkowego zawieszenie tego prawa jest nadal skuteczne do czasu jego zakończenia.
Warto też zauważyć iż w przeciwieństwie do kontroli prowadzonych przez urzędy kontroli skarbowej nadal w przypadku kontrolowanych przez urząd skarbowy pozostanie w mocy ograniczenie wynikające z art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej, na mocy którego podatnik nie ma prawa do korekty w przypadku kontroli rozliczeń VAT ( oczywiście w przypadku ujawnienia nieprawidłowości ).
Sytuacja podatników nie uległa więc obecnie zrównaniu, a raczej odwróconiu o 180 stopni. Teraz groźniejsza w skutkach może być kontrola przeprowadzona przez US.
Być może konieczna jest szybka nowelizacja Ordynacji podatkowej w tym zakresie, by faktycznie dać równe prawa kontrolowanym podatnikom. Załatwiłaby to np. poprawka do projektu noweli ustawy o VAT, gdzie można też zawrzeć stosowne zmiany do Ordynacji. Szczególnie, że przynajmniej jeśli chodzi o brzmienie art. 81b § 3 Ordynacji, jedynym powodem tej normy była niechęć fiskusa do utraty przychodów z tytułu tzw. 30% sankcji VAT , która ma zostać wykreślona tą nowelą z ustawy o VAT.
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 27 gru 2006, 23:29 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
27 gru 2006, 23:26
Ale czy myślisz , że w MF widzą tą róznicę, a może by tak inspektor podesłał ten temat rzecznikowi praw obywatelskich, i do Gazety Prawnej , ale z informacja ze to związki zawodowe domagają się równego traktowania podatników
____________________________________ Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników