ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW ) z dnia ………………………………………….. 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej - Projekt z dnia 05.09.08. |  |  |
 |  Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm. )) zarządza się, co następuje: § 1. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 96, poz. 856 oraz z 2006 r. Nr 64, poz. 452) wprowadza się następujące zmiany: 1) w § 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. W urzędach kontroli skarbowej w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, we Wrocławiu i w Zielonej Górze działają ich ośrodki zamiejscowe. W ośrodkach tych mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1.”; 2) w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Pracownicy komórek wywiadu skarbowego, w zakresie wykonywanych czynności wywiadu skarbowego, podlegają nadzorowi Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.”; 3) w § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Wicedyrektorów urzędu kontroli skarbowej powołuje, spośród inspektorów kontroli skarbowej, i odwołuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.”; 4) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia. § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. |  |
 |  |  |
MINISTER FINANSÓW
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia …………….(poz……… .)
WYKAZ OŚRODKÓW ZAMIEJSCOWYCH URZĘDÓW KONTROLI SKARBOWEJ
Lp. Siedziba urzędu kontroli skarbowej Siedziba ośrodka zamiejscowego
1. Bydgoszcz - Toruń
2. Gdańsk - Słupsk
3. Katowice - Bielsko-Biała, Częstochowa
4. Kraków - Nowy Sącz, Tarnów
5. Łódź - Piotrków Trybunalski
6. Poznań - Kalisz, Piła
7. Szczecin - Koszalin
8. Wrocław - Jelenia Góra, Legnica
9. Zielona Góra - Gorzów Wielkopolski
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia ma na celu spowodowanie efektywniejszego wykonywania zadań przez urzędy kontroli skarbowej oraz skuteczniejsze i elastyczniejsze zarządzanie zasobami kadrowymi w tych urzędach, jak również zapewnienie spójności przepisów regulujących zagadnienia związane z organizacją i zakresem działania komórek organizacyjnych wywiadu skarbowego.
Obecnie urzędy kontroli skarbowej funkcjonują w 16 miastach wojewódzkich, z czego 14 posiada ośrodki zamiejscowe. Zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisu § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 96, poz. 856, z późn. zm.) są to urzędy kontroli skarbowej w: Warszawie, Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, we Wrocławiu i w Zielonej Górze. Ośrodki zamiejscowe działają jako wyodrębnione jednostki tych urzędów.
Zmiana powyższego przepisu przewiduje redukcję ośrodków zamiejscowych działających w ramach urzędów kontroli skarbowej w: Warszawie, Białymstoku, Lublinie, Olsztynie i Rzeszowie. Oznacza to ograniczenie liczby urzędów kontroli skarbowej z ośrodkami zamiejscowymi – do 9 oraz likwidację ośrodków zamiejscowych w: Ciechanowie, Płocku, Radomiu, Siedlcach, Suwałkach, Zamościu, Elblągu i Jaśle. Poza tym ze struktury organizacyjnej urzędów kontroli skarbowej w Poznaniu i we Wrocławiu wyłączone zostaną jedynie ich ośrodki zamiejscowe funkcjonujące w Koninie i Wałbrzychu. Pozostałe ośrodki zamiejscowe tych urzędów, działające w Kaliszu, Pile, Jeleniej Górze
i Legnicy będą dalej funkcjonować jako wyodrębnione organizacyjnie ośrodki zamiejscowe.
Likwidacja ośrodków zamiejscowych nie spowoduje zwolnienia zatrudnionych w nich pracowników, gdyż fizycznie nadal będą oni świadczyć pracę w tym samym miejscu, lecz już w strukturze urzędu kontroli skarbowej, nie zaś ośrodka zamiejscowego.
Doświadczenie w działaniu urzędów kontroli skarbowej w takiej strukturze oraz przeprowadzone w tym zakresie analizy wskazują, że projektowana zmiana pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie tych urzędów oraz nadzór nad zatrudnionymi w nich pracownikami, w tym w szczególności nad inspektorami kontroli skarbowej. Konsekwencją powyższego będzie efektywniejsze wykonywanie zadań przez urzędy kontroli skarbowej oraz skuteczniejsze i elastyczniejsze zarządzanie zasobami kadrowymi w tych urzędach.
Nowelizacja przepisu § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej polega natomiast na zmianie nazwy komórek organizacyjnych wchodzących w skład urzędów kontroli skarbowej, których pracownicy prowadzą czynności wywiadu skarbowego, z „komórek dokumentacji skarbowej” na „komórki wywiadu skarbowego”. Zmiana ta podyktowana jest nowelizacją załącznika do zarządzenia Nr 42 Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003r. w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 17, poz. 96, z późn. zm.) w zakresie nazewnictwa komórek organizacyjnych urzędów kontroli skarbowej, wprowadzonego zarządzeniem Nr 11 Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2007 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 4, poz. 19).
Zmiana ww. przepisu zakłada ponadto dostosowanie zakresu czynności realizowanych przez komórki wywiadu skarbowego, poprzez zmianę ich określenia, do przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 36 tej ustawy kontrola skarbowa realizowana przez komórki wywiadu skarbowego obejmuje przeprowadzanie czynności wywiadu skarbowego, tj. czynności polegających na uzyskiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu informacji
o dochodach, obrotach, rzeczach i prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej, w celu wykonywania ustawowych zadań. Czynności te, co do zasady, realizowane są w formie czynności operacyjno – rozpoznawczych, lecz forma ta nie ma charakteru obligatoryjnego, a fakultatywny. Ponadto art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy wskazuje, że Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej sprawuje nadzór nad działalnością pracowników wywiadu skarbowego z zakresie realizacji zadań określonych w ustawie.
Powyższe oznacza, że nadzór Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej rozciąga się na wszystkie czynności pracowników komórek wywiadu skarbowego podejmowane w celu wykonywania ich ustawowych zadań, a nie tylko na czynności realizowane w formie operacyjno – rozpoznawczej.
Projektowana zmiana przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej zmierza do przeniesienia kompetencji decyzyjnych w zakresie wyboru kandydatów na stanowisko wicedyrektorów urzędu kontroli skarbowej ze szczebla dyrektora urzędu kontroli skarbowej na szczebel Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej jako organu wyższego stopnia nad dyrektorami urzędów kontroli skarbowej.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy o kontroli skarbowej Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej powołuje, spośród inspektorów kontroli skarbowej, wicedyrektorów urzędów kontroli skarbowej, i ich odwołuje. W aktualnym brzmieniu przepis § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej stanowi natomiast, że wicedyrektorów urzędu kontroli skarbowej powołuje, spośród inspektorów kontroli skarbowej, i odwołuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, na wniosek dyrektora urzędu.
Powyższe wskazuje, że ustawa o kontroli skarbowej, w przeciwieństwie do zmienianego rozporządzenia, nie uzależnia skuteczności czynności powołania lub odwołania przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wicedyrektorów urzędu kontroli skarbowej od uprzedniego złożenia przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej stosowanego wniosku.
Z ustawy tej wynika również, że przy wyborze kandydata na stanowisko wicedyrektora urzędu kontroli skarbowej Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej nie jest związany treścią wniosku dyrektora urzędu.
Scentralizowanie kompetencji w zakresie wyboru kandydatów na stanowisko wicedyrektorów urzędu kontroli skarbowej ma również na celu maksymalizację efektywności zarządzania kadrą kierowniczą urzędów kontroli skarbowej. Nowelizacja przywołanego przepisu § 6 ust. 2 pozwoli na takie ukształtowanie kompetencji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, które zwiększy jego swobodę i elastyczność kształtowania polityki kadrowej urzędów kontroli skarbowej, w tym swobodę w wyborze wicedyrektorów urzędów kontroli skarbowej.
Ocena skutków regulacji rozporządzenia
1. Podmioty, na które oddziaływuje rozporządzenie.
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na urzędy kontroli skarbowej oraz pracowników likwidowanych w tych urzędach ośrodków zamiejscowych.
2. Konsultacje społeczne.
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych tekst projektowanego rozporządzenia zostanie przesłany do Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowości oraz Rady Sekcji Krajowej NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” Pracowników Skarbowości. Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia – z chwilą poddania uzgodnieniom międzyresortowym – zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Stosowanie do postanowień art. 7 ust. 1 ww. ustawy od tego momentu każdy będzie mógł zgłosić zainteresowanie pracami nad projektem rozporządzenia.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, na polski rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny.
Projekt rozporządzenia może wywrzeć pozytywny wpływ na sektor finansów publicznych. Lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich oraz usprawnienie
i zwiększenie efektywności działań kontroli skarbowej może mieć przełożenie na wzrost wpływów budżetowych. Na etapie projektowania nie jest jednak możliwe oszacowanie płynących z tej regulacji korzyści dla budżetu państwa. Projekt nie będzie miał bezpośredniego wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Ze względu na przedmiot proponowanych zmian projektowane rozporządzenie nie ma wpływu na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny.
4. Źródła finansowania.
Wprowadzone zmiany nie będą tworzyć kosztów obciążających budżet państwa, gdyż jedynym ich celem jest wewnętrzna reorganizacja struktury urzędów kontroli skarbowej oraz uporządkowanie przepisów regulujących zagadnienia związane
z organizacją i zakresem działania komórek organizacyjnych wywiadu skarbowego.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega harmonizacji z prawem Unii Europejskiej.