Projekt ustawy wprowadzającej KAS'ę zawiera w swej treści (art.4 ust.1 pkt.19) również zmianę działu VI Ordynacji podatkowej, dotyczącego kontroli podatkowej. Ze względu na objętość poprzestanę na linku <a href="http://www.mf.gov.pl/_files_/bip/bip_projekty_aktow_prawnych/ap/14_05_07_ustawa_wprowadzajaca_przepisy_o_kas_projekt.pdf" target="_blank">http://www.mf.gov.pl/_files_/bip/bip_proje...kas_projekt.pdf</a> (plik PDF str.5-18).
Co sądzicie o planowanych rozwiązaniach ?
____________________________________ always look on the bright side of life
18 maja 2007, 03:25
Oto co w zakresie zmian w procedurze zapisał w ustawowym uzasadnieniu Twórca:
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Nowe brzmienie nadano Działowi VI ustawy Ordynacja podatkowa „Kontrola podatkowa” a także uporządkowano systematykę przepisów. Art.281 formułuje cele kontroli. Celem kontroli jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. W porównaniu z dotychczasowym przepisem art. 281 § 2 Ordynacji zmian nie wprowadzono. Art. 282 ustanawia zasadę, iż kontrola powinna być prowadzona w sposób jak najmniej uciążliwy dla kontrolowanego, a w szczególności nie powinna uniemożliwiać prowadzenia przez niego bieżącej działalności. Art. 283 ustanawia zasadę, iż kontrola powinna zmierzać do dobrowolnego usunięcia przez kontrolowanego ujawnionych w trakcie kontroli nieprawidłowości. Uszczegółowienie tej zasady zawierają przepisy rozdziału „Zakończenie kontroli”. Art. 284 § 1 definiuje kontrolowanego. Kontrolowanym jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nie mająca osobowości prawnej. W porównaniu z dotychczasowym przepisem art. 281 § 1 Ordynacji odmiennie ujęto status kontrolowanego w oderwaniu do jego aktualnego statusu podatkowego w dacie wszczęcia kontroli podatkowej. Umożliwi prowadzenie kontroli u podmiotów, które w dacie wszczęcia kontroli nie posiadają już statusu podatnika (np. likwidacja działalności gospodarczej w zakresie zobowiązań podatkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą) podczas gdy zobowiązania podatkowe tej osoby nadal istnieją. Natomiast z dodanego w art. 284 przepisu § 2 wynika, iż w przypadku rozwiązania spółki osobowej kontrolą w zakresie jej dotyczącym prowadzi się wobec wspólników tej spółki. Przepis ten usuwa wątpliwości w zakresie możliwości przeprowadzenia kontroli podatkowej i w znacznym stopniu ułatwi prowadzenie postępowania w sprawie określenia wysokości zobowiązań podatkowych spółki i orzeczenia o odpowiedzialności wspólników spółki za jej zobowiązania, którzy odpowiadają jako osoby trzecie (art. 115 § 2, 4 w związku z § 5 ustawy – Ordynacja podatkowa). Art. 285 – wskazuje osoby upoważnione do działania w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej trakcie kontroli. Obecnie to zagadnienie normuje przepis art. 284 § 2 Ordynacji podatkowej. Ogólne unormowanie statusu członków zarządu, wspólników, prokurentów, syndyków, likwidatorów w toku kontroli podatkowej zapobiega wielokrotnym powtórzeniom w przepisach szczegółowych dotyczących kontroli podatkowej (vide obecny art. 284 § 3-5, art. 284a § 1-2). Art. 286 reguluje instytucję pełnomocnika do kontroli. Dotychczas kwestie te były regulowane w art. 281a oraz art. 284 1 – zmiana o charakterze porządkowym i uściślającym w zakresie określenia uprawnień pełnomocnika w procedurze kontroli ( § 2). Ogólne unormowanie tej kwestii zapobiega wielokrotnym powtórzeniom w przepisach szczegółowych. Art. 287 określa właściwość rzeczową organów kontroli. Kontrola podatkowa jest przeprowadzana przez organy podatkowe pierwszej instancji (§ 1). Wyjątek od tej zasady został określony w § 2 i 3. Kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej przez ten organ metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi przeprowadza minister właściwy do spraw finansów publicznych (§ 2) – dotychczasowy art. 281 § 1 i 3 oraz art. 282. Natomiast zgodnie z § 3 kontrolę podatkową za pośrednictwem Mobilnych Grup Kontrolnych, o których mowa w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej przeprowadzają dyrektorzy izb administracji skarbowej. Art. 288 wprowadza nową instytucję – zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli. Celem tej instytucji jest zwiększenie zaufania do organów podatkowych, promowanie dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych, jak również umożliwienie kontrolowanym właściwej organizacji pracy w związku z planowaną kontrolą. Regułą jest zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej z 7 dniowym wyprzedzeniem. Elementy formalne zawiadomienia określa art. 288 § 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia określi wzór zawiadomienia (art. 288 § 6). Wszczęcie kontroli podatkowej bez zachowania 7 dniowego terminu do dnia doręczenia zawiadomienia nastąpi jeżeli: a) istnieje obowiązek uprzedniego zawiadomienia (a więc nie występują przesłanki negatywne wskazane w § 5) a kontrolowany wyraża na zgodę, b) spełnione są przesłanki przedmiotowe dotyczące zakresu kontroli (§ 5 pkt 1). Terminowość kontroli zwrotu podatku jest zdeterminowana terminami zwrotu podatku określonymi w przepisach prawa podatkowego, w interesie podatnika uprawnionego do zwrotu (szybszy zwrot) i w interesie publicznym (uniknięcie oprocentowania w razie nieterminowego zwrotu podatku) jest wszczynanie kontroli bez uprzedniego zawiadomienia. Przesłanki określone w § 5 pkt 1 lit b-d) oraz w art. 292b § 1 uzasadnione są potrzebą niezwłocznego zabezpieczenia materiału dowodowego, c) spełnione są przesłanki podmiotowe dotyczące kontrolowanego (§ 5 pkt 2). W tym zakresie nie ma gwarancji sprawnego przeprowadzenia kontroli podatkowej, istnieje prawdopodobieństwo utrudniania kontroli podatkowej oraz ryzyko unikania obowiązku zapłaty podatku, który zostanie ujawniony w wyniku przeprowadzonej kontroli Art. 289 wprowadza ograniczenie możliwości prowadzenia kontroli w zakresie spraw, które zostały rozstrzygnięte decyzją ostateczną organu podatkowego. W porównaniu do dotychczasowego art. 282a rozszerzono wyłączenie ograniczenia o przypadki, w których przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeprowadzenia postępowania w związku z uchyleniem lub stwierdzenie nieważności decyzji przez organ odwoławczy (art. 289 § 1 pkt 2). Art. 290 reguluje kwestie związane z upoważnieniem do kontroli. Określa osoby, które mogą być upoważnione do przeprowadzenia kontroli organy oraz elementy, które powinno zawierać upoważnienie. W porównaniu do dotychczasowego art. 283 – wprowadzono zmiany o charakterze dostosowawczym wynikające z ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (§ 1 pkt 4 i 5). Art. 291 określa moment i sposób wszczęcia kontroli podatkowej. Dotychczasowy art. 284 § 1 – wprowadzono zmiany o charakterze dostosowawczym wynikające z art. 286. Art. 292 reguluje procedurę wszczęcia kontroli w przypadku nieobecności kontrolowanego. Dotychczasowy art. 284 § 3 i 4 - wprowadzono zmiany o charakterze dostosowawczym wynikające z art. 286. Art. 292a wprowadza instytucję zawieszenia kontroli w przypadku, gdy poprzez nieobecność kontrolowanego nie jest możliwe prowadzenie czynności kontrolnych. Dotychczasowy art. 284 § 5 i 6 - wprowadzono zmiany o charakterze dostosowawczym wynikające z art. 286 oraz uściślającą polegającą na wyznaczeniu kontrolowanemu terminu, w którym powinien umożliwić przeprowadzenie czynności kontrolnych. Art. 292b reguluje wszczęcie kontroli podatkowej „na legitymację" w ściśle określonych przypadkach. Dotychczasowy art. 284a - wprowadzono zmiany o charakterze dostosowawczym wynikające z art. 286. Art. 292c stanowi gwarancję realizacji zasady szybkości postępowania, która do kontroli podatkowej ma zastosowanie na postawie art. 125, w związku z art. 292t. Dotychczasowy art. 284b - wprowadzono zmiany o charakterze redakcyjnym. Art. 292d określa krąg osób, w obecności których są dokonywane czynności kontrolne. Dotychczasowy art. 285 - wprowadzono zmiany o charakterze dostosowawczym wynikające z art. 286. Art. 292e wskazuje miejsca, w których są dokonywane czynności kontrolne. Dotychczasowy art. 285a § 1 i 2 - wprowadzono zmiany o charakterze redakcyjnym. Jednocześnie z dodanego § 3 wynika możliwość prowadzenia kontroli lub poszczególnych jej czynności w siedzibie organu podatkowego. Art. 292f określa uprawnienia kontrolujących w ramach czynności kontrolnych. Dotychczasowy art. 286 § 1 i 3, art. 285a § 3 oraz art. 287 § 4 – wprowadzono zmiany o charakterze uściślającym w zakresie poruszania się kontrolujących po terenie, obiektach i pomieszczeniach kontrolowanego (§ 1 pkt 1), przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych kontrolowanego (§ 1 pkt 4), udzielania wyjaśnień przez kontrolowanego, osób przez niego upoważnionych oraz pracowników (§ 1 pkt 6). Ponadto nakłada na kontrolowanego obowiązek sporządzania, na żądanie kontrolujących, niezbędnych do kontroli odpisów, kserokopii lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień i obliczeń opartych na dokumentach (§ 2 i 3). Art. 292g określa obowiązki kontrolowanego w kontroli. Dotychczasowy art. 287 – wprowadzono zmiany o charakterze porządkowym i uściślającym w zakresie zapewnienia kontrolującym dostępu: do pomieszczeń kontrolowanego (§ 2 pkt 1), dokumentów i ewidencji (§ 2 pkt 2), wydania kontrolującym towarów, dokumentów (§ 2 pkt 6), udostępnienia kontrolującym środków łączności, transportu, jeżeli są one niezbędne do wykonywania kontroli (§ 2 pkt 7). Art. 292h reguluje kwestie związane z dostępem kontrolujących do nieruchomości, w tym do budynku lub lokalu mieszkalnego kontrolowanego oraz rzeczy w celu dokonania ich oględzin lub przeszukania. W porównaniu z dotychczasowym art. 288 zmian nie wprowadzono. Art. 292i – reguluje procedurę przesłuchania świadka w ramach kontroli. Dotychczasowy art. 289 – wprowadzono zmiany o charakterze porządkowym i uściślającym w zakresie określenia miejsca, w którym możliwe jest przesłuchanie świadka (§ 1), oraz sporządzania protokołu przesłuchania (§ 4-7). Art. 292j określa procedurę powołania biegłego lub specjalisty oraz elementy sporządzonych przez nich, odpowiednio, opinii lub sprawozdania. Dotychczasowy art. 289 wprowadzono zmiany o charakterze porządkowym i uściślającym dotyczące wyłączenia biegłego lub specjalisty (§ 7). Art. 292k reguluje przeprowadzanie przez kontrolujących oględzin obiektów lub innych składników majątkowych kontrolowanego. Dotychczasowy art. 289 wprowadzono zmiany o charakterze doprecyzowującym w zakresie utrwalenia przebiegu i wyników oględzin (§ 5). Art. 292l określa zasady udzielania pomocy lub asysty kontrolującym przez organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, które są uprawnione do stosowania środków przymusu bezpośredniego wobec obywateli. W porównaniu z dotychczasowym art. 286a zmian nie wprowadzono. Art. 292m – reguluje zabezpieczanie przez kontrolującego materiałów zebranych w toku kontroli. Dotychczas kwestie te były uregulowane częściowo w art. 287 § 3. W przepisie tym określono miejsce i sposób zabezpieczenia przedmiotowych materiałów. Art. 292n – definiuje akta kontroli, liczbę egzemplarzy, sposób ich udostępniania kontrolowanemu oraz reguluje kwestie kosztów sporządzenia i wydania uwierzytelnionych odpisów lub kopii kontrolowanemu. Art. 292o - określa elementy, które powinien zawierać protokół kontroli oraz liczbę sporządzanych egzemplarzy. Dotychczasowy art. 290 – wprowadzono zmiany o charakterze porządkowym. Art. 292p stanowi upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia, uszczegółowiającego kwestie z utrwalaniem i wykorzystywaniem materiału dowodowego w innej formie niż pisemna. W porównaniu z dotychczasowym art. 290a zmian nie wprowadzono. Art. 292r reguluje zagadnienia dotyczące uprawnień kontrolowanego do kwestionowania dokonanych ustaleń w toku kontroli oraz obowiązki kontrolującego w przypadku gdy kontrolowany skorzysta z tych uprawnień. W porównaniu z dotychczasowym art. 291 zmian nie wprowadzono. Art. 292s – nakłada na kontrolowanego obowiązek usunięcia ujawnionych w protokole kontroli nieprawidłowości oraz określa termin ich usunięcia oraz poinformowania o tym fakcie organu podatkowego. W dotychczas obowiązujących przepisach brak analalogicznych regulacji. W porównaniu do obecnego stanu prawnego przepis obejmuje również nieprawidłowości wykraczające poza materię prawa podatkowego a ujawnione w toku kontroli podatkowej. Art. 292t – odsyła, w sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do odpowiedniego stosowania przepisów art. 102 § 2 i 3, art. 135-138, art. 139 § 4, art. 140 § 2, art. 141 i art. 142 oraz przepisy rozdziałów 1, 2, 5, 6, 9-11, 12, 14, 16, 22 oraz 23działu IV.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
____________________________________ always look on the bright side of life
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników