Teraz jest 05 wrz 2025, 22:36



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Opodatkowanie podatkiem dochodowym działów specjalnych produ 
Autor Treść postu
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA05 paź 2007, 17:05

 POSTY        53
Post 
Czy podmioty prowadzące działalność w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, po przekroczeniu równowartości obrotu w PLN, 800.000,- EUR, powinny prowadzić obowiązkowo księgi rachunkowe i rozliczać się z podatku dochodowego na zasadch ogólnych? Czy też może do tej grupy podatników nie mają zastosowania przepisy nakazujące takie zachowanie?


23 sty 2008, 18:59
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 maja 2006, 11:23

 POSTY        3506

 LOKALIZACJAWielkopolska
Post 
Interpelacja nr 5286 do ministra finansów w sprawie problemów z opodatkowaniem działów specjalnych produkcji rolnej

<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Szanowna Pani Premier! Zachodzi pilna konieczność przeprowadzenia przez resort finansów analizy obowiązującego prawa podatkowego dotyczącego zasad rozliczania się z podatku dochodowego przez działy specjalne produkcji rolnej.

Analiza ta ma na celu usunięcie stanu niepewności prawnej organów skarbowych i podatników, mających ustawowy status działów specjalnych produkcji rolnej.

Problem powstał w wyniku wydania przez resort finansów interpretacji przepisów podatkowych, wprowadzającej ograniczenie możliwości wyboru formy rozliczeń przez działy specjalne produkcji rolnej (zapisanej w art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych), z powołaniem się na przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W związku z tym interpretacja ta jest zaskakująca nie tylko dla zainteresowanych podatników, ale w szczególności dla organów skarbowych stosujących w praktyce obowiązujące od lat zasady rozliczeń działów specjalnych produkcji rolnej, określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady te realizowane są następująco: Podatnicy, których dotyczy omawiana interpretacja, uzyskali na każdy rok podatkowy decyzje urzędów skarbowych w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy, ustalonych na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Niezależnie od wydania omawianej kontrowersyjnej interpretacji resortu finansów podatnicy posiadający status działu specjalnego produkcji rolnej uzyskują od organów skarbowych wiążące wykładnie, stanowiące jednoznaczną odpowiedź na pytanie: Czy istnieje obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w przypadku przekroczenia przychodu netto ze sprzedaży ponad kwotę 800 000 euro?

Wykładnie te zawierają jednoznaczne stwierdzenia dotyczące możliwości wyboru formy rozliczeń przez działy specjalne produkcji rolnej z podatku dochodowego.

Jednym z typowych przykładów takiej wykładni jest tekst postanowienia Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim z dnia 24 października 2005 r. (nr PD-G/415/19/2005), opublikowany w wydawnictwie INFOR ˝Prawo Przedsiębiorcy˝ Nr 12/2005, zawierający następującą konkluzję analizy prawa podatkowego dotyczącego działu specjalnego produkcji rolnej:

˝Z uwagi na to, iż wybór jednego z wymienionych sposobów ustalania dochodu należy do osoby prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej, a wnioskodawca wybrał rozliczenie przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, tym samym nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg.˝ Podobna jest interpelacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łasku z dnia 6 stycznia 2006 r. oraz biur doradztwa podatkowego.

W związku z tym proszę o informację, w jaki sposób ministerstwo finansów chce zapewnić jednolitą interpretację Urzędów Skarbowych w sprawie opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej przekraczających obroty 800 tys. euro w roku poprzednim i czy nie powinna być zastosowana abolicja podatkowa w stosunku do podmiotów, które za zgodą Urzędów Skarbowych stosowały opodatkowanie wg norm szacunkowych.

Z poważaniem

Poseł Stanisław Stec
Oborniki, dnia 20 października 2006 r. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 5286 w sprawie problemów z opodatkowaniem działów specjalnych produkcji rolnej
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Wicemarszałka Marka Kotlinowskiego z dnia 26 października 2006 r., nr SPS-023-5286/06, przy którym załączono interpelację Pana Posła Stanisława Steca z dnia 20 października 2006 r. w sprawie problemów z opodatkowaniem dochodów osiąganych z działów specjalnych produkcji rolnej, uprzejmie informuję.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Konsekwencją regulacji zawartych w powołanym przepisie jest wprowadzona - dla celów tej ustawy - w art. 2 ust. 3 definicja działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jak również, konsekwentnie, wprowadzone w art. 10 ust. 1 pkt 4 uregulowania rozróżniające działy specjalne produkcji rolnej jako odrębne źródło przychodów.

Wyboru sposobu ustalania dochodu z tego źródła, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych, dokonuje sam podatnik. Jednakże możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskanego przychodu z tego źródła. Należy mieć bowiem na uwadze przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 przepisy wyżej wymienionej ustawy mają obowiązek stosować osoby fizyczne - w tym prowadzące działalność rolniczą - jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro. Wielkość wyrażoną w euro - stosownie do art. 3 ust. 3 powołanej ustawy - przelicza się na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.

Zgodnie z art. 15 zdanie 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

W myśl art. 24 ust. 4 zdanie 2 wymienionej ustawy, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany przy zastosowaniu norm szacunkowych tylko wówczas, gdy podatnik nie prowadzi ksiąg. W sytuacji gdy podatnik, wypełniając obowiązek nałożony przez art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, prowadzi księgi rachunkowe, dochód z tego źródła jest ustalany na podstawie tych ksiąg.

Należy jednocześnie zauważyć, że powołane w wystąpieniu przepisy art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią lex specialis w stosunku do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Nie mogą zatem być podstawą zwolnienia z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych dla osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej w sytuacji, gdy taki obowiązek przewidują przepisy o rachunkowości.

Jednocześnie pragnę zauważyć, że jak już wyjaśniono, w odpowiedzi z dnia 6 czerwca 2006 r. Nr DD/PB2/WS-0602-0257-6890/06 na interpelację pana Posła z dnia 5 maja 2006 r. Ministerstwo Finansów wielokrotnie przedstawiało stanowisko w tych kwestiach, udzielając odpowiedzi na zapytania dyrektorów izb skarbowych, a także dziennikarzy czasopism, m.in. ˝Rzeczpospolita˝, ˝Hasło Ogrodnicze˝. Ponadto pismo Ministerstwa Finansów Nr PB2/MW/066-0326-1293/04 z dnia 26 sierpnia 2004 r. skierowane do Izby Skarbowej w Szczecinie, dotyczące tych zagadnień, zostało zamieszczone w dwumiesięczniku ˝Biuletyn Skarbowy Ministerstwa Finansów˝ Nr 1 z 2005 r.

Pragnę również wyjaśnić, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują instytucji ˝abolicji podatkowej˝. Natomiast organ podatkowy, na wniosek podatnika, może udzielić mu pomocy w formie przewidzianej przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, z późn. zm.).

Z poważaniem

Podsekretarz stanu
Jarosław Neneman
Warszawa, dnia 15 listopada 2006 r. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Dla przeciwwagi głos Doradcy podatkowego :D

<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Wysokość przychodów nie wpływa na sposób rozliczenia rolnika z fiskusem
Przemysław Jakub Hinc 02-07-2007

Resort finansów chce, by rolnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej prowadzili księgi rachunkowe, jeśli w poprzednim roku ich przychody przekroczyły 800 tys. euro

Zgodnie z prawem nie muszą moim zdaniem tego robić. Takie stanowisko ministerstwa wynika z niewłaściwej wykładni prawa.

Błąd polega na przyznaniu przez ministra finansów prymatu przepisom ustawy o rachunkowości przed przepisami ustaw podatkowych.

Na skutek wykładni MF w wielu sprawach zostały wszczęte i przeprowadzone kontrole podatkowe bądź skarbowe, inspektorzy UKS i kontrolujący z urzędów skarbowych kwestionowali prawo podatników do wyboru opodatkowania przy zastosowaniu norm szacunkowych i prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów po osiągnięciu przez prowadzących działy produkcji rolnej co najmniej 800 tys. euro w poprzednim roku. Szacowane były potencjalne dochody tych osób i opodatkowywane według skali podatkowej, a w sprawie braku ksiąg rachunkowych prowadzone są postępowania karne skarbowe.


Działalność rolnicza, nie gospodarcza

Działy specjalne produkcji rolnej to uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym, gdy przekroczony zostanie rozmiar tej działalności określony w przepisach.

Działy specjalne produkcji rolnej nie zostały przez ustawodawcę zaliczone do działalności gospodarczej, lecz kwalifikuje się je jako specyficzną, ale jednak działalność rolniczą. Art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) wprost stwierdza, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Ustawodawca wielokrotnie wskazuje na specyfikę tego źródła przychodów. Pierwszy raz, gdy definiuje to pojęcie. Następnie wskazując działy specjalne produkcji rolnej jako odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów. Kolejnym przepisem poświęconym działom jest art. 15 updof. Mówi on, że prowadzący działy specjalne produkcji rolnej może ustalać dochód tak jak osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (według zasad określonych w art. 14), na podstawie ksiąg, pod warunkiem powiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. W żadnym razie nie oznacza zrównania obu źródeł przychodu/dochodu (czyli działalności gospodarczej z działami specjalnymi produkcji rolnej).


Dochód ustalany na dwa sposoby

Art. 24 ust. 4 -4e updof wskazuje sposób ustalania dochodu (straty) z działów specjalnych produkcji rolnej. Jest to różnica między przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początku roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dla tego rodzaju działalności ustawa przewiduje też specjalną metodę ustalania dochodu w przypadku, gdy podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15. Dochód ustala się wówczas przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej osobno określonych.

Podatek jest obliczany według skali podatkowej, a od tego roku prowadzący działy specjalne produkcji rolnej mogą też opodatkować swoje dochody przy zastosowaniu liniowej 19-proc. stawki.


Dla kogo księgi

W art. 24a ust. 1 updof ustawodawca wskazuje, że osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej księgą, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Co istotne, z przepisu tego wynika, że jeśli w ustawie dalej pojawia się pojęcie księga, to chodzi o podatkową księgę przychodów i rozchodów, a nie inne ewidencje lub księgi rachunkowe.

Ponadto bardzo wyraźnie wskazano w nim, kogo dotyczy obowiązek prowadzenia księgi przychodów i ksiąg rachunkowych - nie ma tu działów specjalnych produkcji rolnej. Dopiero w ust. 2 tego artykułu ustawodawca mówi, że obowiązek prowadzenia księgi dotyczy również innych osób i w trzech kolejnych punktach wskazuje, o jakie osoby chodzi. Są to:

¦ wykonujący działalność na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia, zawartych na podstawie odrębnych przepisów,

¦ prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg,

¦ osoby duchowne, które zrzekły się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przepisie tym czytelnie wskazano, że na te osoby nałożony został obowiązek prowadzenia księgi, a księgą jest - jak wynika z wcześniejszego przepisu - wyłącznie podatkowa księga przychodów i rozchodów, a nie inna księga bądź ewidencja.


W księgach rachunkowych tylko dochody firmy

W dalszej treści tego przepisu ustawodawca co prawda postanowił, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie dotyczył osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równo wartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości (czyli 800 tys. euro), ale chodzi tu o przychody w rozumieniu art. 14 updof, a ten przepis nie odnosi się do przychodów lub dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, lecz z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Decyduje ustawa podatkowa

Prawa i obowiązki podatnika kształtują ustawy podatkowe. To one decydują o tym, kto i jak będzie opodatkowany, oraz o tym, czy i jakie księgi i ewidencje ma podatnik prowadzić, aby na ich podstawie możliwe było ustalenie podstawy opodatkowania.

Rozstrzygnięcia przepisów updof są decydujące dla podatnika, zarówno co do samego podatku, jak i niezbędnych do jego ustalenia ksiąg. To właśnie przepisy updof mogą na określone grupy podatników nałożyć obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zwolnić pewnych podatników w ogóle z prowadzenia jakichkolwiek ksiąg lub nałożyć na pewne grupy podatników obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. I tu należy podkreślić, że taki obowiązek wynika nie z przepisów innych aktów prawa, lecz właśnie z przepisów ustaw podatkowych. To zatem z przepisów podatkowych, a nie z ustawy o rachunkowości, musi wynikać, czy i jakie księgi ma prowadzić podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej.

Wobec tego, gdy wybrał on jako obowiązującą formę rozliczeń z fiskusem metodę ustalenia dochodu na podstawie norm szacunkowych i złożył - zgodnie z art. 43 updof - odpowiednią deklarację na druku PIT-6, nie ma w żadnym razie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych ani jakichkolwiek innych ksiąg, gdyż jego dochód ustala się jako iloczyn wielkości produkcji i stawki określonej w przepisach podatkowych. Autor jest doradcą podatkowym z PJH Doradztwo Gospodarcze sp. z o.o.

Źródło : Rzeczpospolita<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

____________________________________
Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.


Ostatnio edytowano 23 sty 2008, 19:57 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz



23 sty 2008, 19:51
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA05 paź 2007, 17:05

 POSTY        53
Post 
Spor rozstrzygnie NSA

II FSK 183/07 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia  
2008-03-12 orzeczenie prawomocne

Data wpływu  
2007-02-12  
Sąd  
Naczelny Sąd Administracyjny  
Sędziowie  
Stefan Babiarz /przewodniczący sprawozdawca/  
Symbol z opisem  
6119 Inne o symbolu podstawowym 611  
Hasła tematyczne  
Inne  
Skarżony organ  
Dyrektor Izby Skarbowej  
Treść wyniku  
Oddalono wniosek  
Powołane przepisy  
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 33 par.2, art. 64 par.3 ,art.193, art.184
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.  
Sentencja
II FSK 183/07 P O S T A N O W I E N I E Dnia 12 marca 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Stefan Babiarz po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej wniosku S. B. G. U. o dopuszczenie do udziału w sprawie ze skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O. przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi S. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 17 lipca 2006 r., nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji w zakresie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej postanawia: dopuścić do udziału w postępowaniu. II FSK 183/07 P O S T A N O W I E N I E Dnia 12 marca 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Stefan Babiarz po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej wniosku K. I. P. D. i P. o dopuszczenie do udziału w sprawie ze skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O. przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi S. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 17 lipca 2006 r., nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji w zakresie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej postanawia: oddalić wniosek o dopuszczenie do udziału w sprawie

Uzasadnienie
II FSK 183/07

UZASADNIENIE

S. B. G. U. złożyło wniosek o dopuszczenie do udziału w sprawie ze skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O. od Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 października 2006 r., sygn.akt. I SA/Ol 394/06, a w przypadku dopuszczenia wniosło o:

- oddalenie skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O.,

- podjęcie działań mających na celu rozstrzygnięcie w drodze uchwały poszerzonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego kwestii, czy podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej muszą opodatkować uzyskiwane dochody na zasadach ogólnych po przekroczeniu kwoty 800,000 tyś. EURO motywując to istniejącymi rozbieżnościami w orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie wykładni przepisów art.24 a ust.4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art.2 ust.1.pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm) dotyczącej sposobu opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Wniosek zasługuje na uwzględnienie.

Stosownie do treści art. 33 §2 p.p.s.a. udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała udziału w postępowaniu, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna, o której mowa w art. 25 §4 p.p.s.a., w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej statutowej działalności.

Zważywszy na postanowienia statutu S. B. G. U., należy stwierdzić, że zgodnie z § 4 statutu celem S. jest integracja środowiska działającego w zakresie grzybów uprawnych. Realizacja tego celu, zgodnie z § 5 statutu, będzie realizowana m.inn przez "reprezentowanie interesów swoich członków wobec organów władzy państwowej i samorządowej oraz organizacji międzynarodowych".

Biorąc pod uwagę, że można przyjąć różne klasyfikacje organów władzy państwowej przeprowadzone w oparciu o rozmaite kryteria, to uwzględniając koncepcje trójpodziału władz i przyporządkowanie poszczególnych funkcji państwa określonym organom państwa należy do organów władzy państwowej zaliczyć także sądy.

Konfrontując wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu z przedmiotem postępowania oraz statutem S. należy wskazać, że pozostaje on w związku z zakresem postępowania sądowoadministracyjnego.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art.33 § 2 w zw. z art. 64 §3 w zw. z art.193 p.p.s.a. orzekł jak w sentencji.

II FSK 183/07

UZASADNIENIE

K. I. P. D. i P. w P. złożyła wniosek o dopuszczenie do udziału w sprawie ze skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O. od Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 października 2006 r., sygn.akt. I SA/Ol 394/06, a w przypadku dopuszczenia wniosła o:

- oddalenie skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w O.,

- podjęcie działań mających na celu rozstrzygnięcie w drodze uchwały poszerzonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego kwestii, czy podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej muszą opodatkować uzyskiwane dochody na zasadach ogólnych po przekroczeniu kwoty 800,000 tyś. EURO motywując to istniejącymi rozbieżnościami w orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie wykładni przepisów art.24 a ust.4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art.2 ust.1.pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm) dotyczącej sposobu opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 33 §2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz.1270 z późn. zm. zwana dalej p.p.s.a.), organizacja społeczna może zwrócić się z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu statutowego jej działalności .

Przedstawiony przez K. I. D. i P. statut w §7 pkt 1 i 11 wskazuje cele Izby, które polegają m.inn na przedstawicielstwie i obronie interesów gospodarczych zrzeszonych w niej członków I. oraz współdziałaniu z organami władzy i administracji państwowej i samorządowej w celu współtworzenia optymalnych warunków do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w produkcji drobiarskiej pasz. (...).

Powyższe cele realizowane są poprzez podejmowanie działań określonych w §8 statutu. Szczegółowa analiza zadań realizowanych przez I. w powiązaniu z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w sprawie pozwala na stwierdzenie, że przedmiot sprawy nie mieści się w statutowym zakresie działalności I.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art.33 § 2 w zw. z art. 64 §3 w zw. z art. 184 w zw. z art.193 p.p.s.a. orzekł jak w sentencji


Powrót do listy


--------------------------------------------------------------------------------

Powered by SoftProdukt


21 mar 2008, 16:32
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA05 paź 2007, 17:05

 POSTY        53
Post 
NSA, co prawda nie w poszerzonym składzie, wypowiedział się w kwestii obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, w sytuacji gdy w poprzednim roku podatkowym (obrotowym) przekroczyły przychody w walucie polskiej odpowiadające co najmniej równowartości 800.000,- EUR.  Wyrok NSA z dnia 20.06.2008r., sygnatura II FSK 183/07 - opublikowany w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych: <a href="http://orzeczenia.nsa.gov.pl" target="_blank">http://orzeczenia.nsa.gov.pl</a>.


02 lip 2008, 22:07
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 4 ] 

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron