podatnik (spółka z o.o.) dokonał remontu budynku użytkowego (biurowiec) wymienił istniejące instalacje (CO , elektryczną, gazową) oraz okna i drzwi na nowe. Ponadto dokonał w obiekcie pewnych przeróbek polegających na przesunięciu toalet w inne miejsce oraz dodał kilka ścian działowych. Czy przeprowadzone prace należy potraktować kompleksowo jako modernizację obiektu, czy też rozdzielić prace na modernizacyjne (zwiększenie wartości środka trwałego) i remontowe (koszty)
mile widziane orzecznictwo
10 sty 2007, 07:20
barbosia
podatnik (spółka z o.o.) dokonał remontu budynku użytkowego (biurowiec) wymienił istniejące instalacje (CO , elektryczną, gazową) oraz okna i drzwi na nowe. Ponadto dokonał w obiekcie pewnych przeróbek polegających na przesunięciu toalet w inne miejsce oraz dodał kilka ścian działowych. Czy przeprowadzone prace należy potraktować kompleksowo jako modernizację obiektu, czy też rozdzielić prace na modernizacyjne (zwiększenie wartości środka trwałego) i remontowe (koszty)
mile widziane orzecznictwo
To jest trudne do klasyfikacji. Remont to odtworzenie stanu, a modernizacja to coś więcej... Można podeprzeć się prawem budowlanym i poprosić o kopię zgłoszenia prac do Nadzoru Budowlanego. Pod linkiem <a href="http://www.muratordom.com.pl/6479_3363.htm" target="_blank">http://www.muratordom.com.pl/6479_3363.htm</a> jest tabelka z której wynika że powinni byli to zgłosić. W świetle prawa budowlanego w zgłoszeniu trzeba napisać na czym polegają planowane prace... Może to pomoże w ustaleniu.
Ostatnio edytowano 10 sty 2007, 13:29 przez _ksu_, łącznie edytowano 1 raz
10 sty 2007, 13:24
Kolejny przykład, że skutki podatkowe uzależnione zostaną od osobistej oceny oceniającego... niestety...
____________________________________ <!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->sygnaturkę usunięto z uwagi na jej niezgodność z regulaminem <<oj, zbiera mi sie>> )<!--sizec--></span><!--/sizec-->
10 sty 2007, 15:07
Moim zdaniem część to remont (okna i drzwi), część modernizacja. Co do precyzyjnego podziału, to ciężko tak in abstracto, trzeba byłoby usiąść i technicznie przelecieć poszczególne wydatki.
Co do orzecznictwa - proszę bardzo:
Wyrok WSA z 2 marca 2004 r. (I SA/Łd 1060/2002) Należy przy tym zgodzić się z organami podatkowymi, że wskazane przez nie roboty budowlane polegające na postawieniu nowych ścian działowych, zamontowaniu nowych drzwi oraz położeniu w łazience i korytarzu glazury i terakoty, których wcześniej tam nie było, nie stanowiły robót odtworzeniowych (remontowych), lecz ulepszające wynajmowane pomieszczenia; ulepszenie to polegało na przebudowie wynajętego lokalu (zmiana rozkładu pomieszczeń przez postawienie nowych ścian działowych i montaż drzwi) i jego modernizacji (położenie glazury i terakoty), nazwanej przez Izbę Skarbową niezbyt precyzyjnie doposażeniem lokalu.
19 mar 2007, 18:21
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Nawet gruntowny remont można od razu zaliczyć do kosztów.
Zastosowanie podczas remontu nowocześniejszych technologii niż przy budowie budynku nie oznacza, że poniesione wydatki nie mogą od razu być zaliczone do kosztów. W takiej sytuacji nie zawsze dochodzi bowiem do ulepszenia. Rozgraniczenie wydatków na remont od tych, które prowadzą do ulepszenia środka trwałego, jest niezwykle istotne dla firm. Te pierwsze można bowiem zaksięgować bezpośrednio do kosztów bez względu na ich wartość. Te drugie natomiast zwiększają wartość początkową środka trwałego. Oznacza to, że są zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne, co trwa wiele lat.
Obowiązują tu takie same zasady bez względu na to, czy firma opłaca podatek dochodowy od osób prawnych czy też przedsiębiorcami są osoby fizyczne.
Kiedy dochodzi do ulepszenia.
Przepisy precyzują, że środki trwałe mogą ulec ulepszeniu w wyniku: przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Ponadto wskazują, że o ulepszeniu można mówić tylko wtedy, gdy dochodzi do wzrostu wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Najczęściej efektem jest dłuższy okres używania, większe zdolności wytwórcze, lepsza jakość produktów czy też niższe koszty eksploatacji.
Od reguł tych przewidziano jednak wyjątek. Dotyczy on wydatków, które w danym roku nie przekraczają 3500 zł. Są one traktowane jak remont, nawet jeśli wartość użytkowa środka trwałego uległa wzrostowi.
Dozwolone inne technologie.
Przedsiębiorcy często mają wątpliwości, czy zastosowanie nowocześniejszych materiałów i nowych technologii powoduje, że wydatki należy traktować jako ulepszenie.
To by oznaczało, że niemal wszystkie prace należałoby kwalifikować w ten sposób. Bardzo rzadko się zdarza, aby użyte zostały dokładnie takie same materiały lub urządzenia.
Typowy przykład to wymiana kotła centralnego ogrzewania. Sytuacją taką zajmowała się Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 28 kwietnia 2008 r. (nr IPPB1/415-107/08-03/PJ). Podatnik, który wystąpił z pytaniem, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu lokali biurowych. Dotychczas budynek był ogrzewany olejem opałowym, ale kocioł centralnego ogrzewania ulegał częstym awariom, więc niezbędna była jego wymiana.
Izba skarbowa potwierdziła stanowisko przedsiębiorcy, że wydatki poniesione na projekt przyłączenia budynku do sieci gazowej, zakupu kotła gazowego, rozmontowanie starego (olejowego) i zamontowanie nowego (gazowego) kotła nie przyczynią się do zmiany funkcjonalności środka trwałego. Nie nastąpi bowiem zmiana cech użytkowych budynku.
Izba skarbowa powołała się na definicję remontu zawartą w prawie budowlanym. Wynika z niej, że jest to wykonywanie w istniejącym obiekcie robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym.
Gdy do prac zmuszają przepisy
Ciekawym problem zajmował się Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z 10 września 2007 r. (nr 1424/2140/4111/423/4/07). Przedsiębiorca, który zwrócił się z pytaniem, prowadzi stację benzynową.
Zaostrzone przepisy bezpieczeństwa zobowiązały go do zainstalowania na wewnętrznej stronie zbiorników paliw drugiego płaszcza z blachy stalowej, zamontowania systemu monitorowania i pomiaru paliw oraz montażu sygnalizacji wycieku paliwa do gruntu. Zdaniem podatnika prace te powinny być zaliczone bezpośrednio do kosztów. To dlatego, że nie spowodują wydłużenia okresu użytkowania zbiorników, a jedynie zwiększą bezpieczeństwo użytkowania i zapewnią większą ochronę środowiska.
Urząd nie zgodził się z tym stanowiskiem. Argumentował, że efektem prac nie będzie przywrócenie pierwotnego stanu zbiorników paliw w zakresie ich wartości technicznej i użytkowej. Prace te będą miały charakter ulepszenia, ponieważ zwiększenie bezpieczeństwa to także wzrost wartości użytkowej środka trwałego.
Remont od razu po zakupie.
Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że nie mogą zaliczyć do kosztów prac remontowych wykonywanych zaraz po zakupie środka trwałego, a przed jego oddaniem do eksploatacji. Zwiększają one wartość początkową będącą podstawą amortyzacji. Wlicza się do niej bowiem wszelkie wydatki związane z doprowadzeniem składnika majątku do stanu zdatnego do używania. ______ Przykład
Firma prowadzi działalność handlową. Należący do niej 30-letni magazyn wymaga remontu. W ramach prac eternitowe pokrycie dachu zostanie wymienione na blachę trapezową. Budynek zostanie także od nowa otynkowany przy zastosowaniu materiałów akrylowych.
Tego rodzaju prace nie są ulepszeniem – nie zwiększy się bowiem wartość użytkowa budynku. Wydatki te są więc remontem. Nie zmienia tego zastosowanie nowocześniejszych technologii niż te, które były dostępne w momencie wybudowania budynku.
Przykład
Firma kupiła kilkudziesięcioletni budynek w celu wyremontowania go i przeznaczenia biur na wynajem. Przed oddaniem go do eksploatacji dokonano gruntownego remontu, m.in. wymieniono drzwi i okna. Dopiero po przeprowadzeniu tych prac budynek nadawał się do eksploatacji – wtedy więc został wprowadzony do ewidencji środków trwałych.
W takim wypadku koszty prac remontowych zwiększą wartość początkową budynku. Będą więc zaliczane do kosztów w formie odpisów amortyzacyjnych. W ten sposób należy bowiem rozliczać wszelkie wydatki, których celem jest doprowadzenie środka trwałego do stanu zdatnego do używania. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> źródło: <a href="http://www.rp.pl/artykul/6,214509_Nawet_gruntowny_remont_mozna__od_razu_zaliczyc_do_kosztow.html" target="_blank">http://www.rp.pl/artykul/6,214509_Nawet_gr...do_kosztow.html</a>
____________________________________ always look on the bright side of life
05 lis 2008, 09:02
Ciekawe przykłady, szkoda tylko, że mój organ odwoławczy czytać nie potrafi i nawet opinie biegłych olewa.
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
05 lis 2008, 20:21
supersaper
Ciekawe przykłady, szkoda tylko, że mój organ odwoławczy czytać nie potrafi i nawet opinie biegłych olewa.
Oj prawda to prawda...
05 lis 2008, 20:41
supersaper
Ciekawe przykłady, szkoda tylko, że mój organ odwoławczy czytać nie potrafi i nawet opinie biegłych olewa.
Widać Twój organ ( odwoławczy ) jest bardziej biegły lub biegły inaczej
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 05 lis 2008, 21:05 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
05 lis 2008, 21:05
O ile prościej by było np. wszystko wrzucać w koszty lub amortyzować to co jest nieruchome nieważne budowane czy remontowane lub ulepszane.
05 lis 2008, 22:46
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Koszulka z logo firmy to reklama, jest więc kosztem. Rozdawanie gadżetów z logo firmy, np. koszulek na miejskim festynie, można uznać za działania o charakterze reklamowym. Wydatki na ich nabycie mogą więc być w całości zaliczone do kosztów podatkowych. Wydatek może być zaliczony do kosztów podatkowych, jeśli spełnione są dwa warunki: można wykazać jego związek z przychodem przedsiębiorcy i nie został wymieniony na liście wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 23 ustawy o PIT). Nabycie koszulek opatrzonych logo oraz rozdanie ich podczas miejskiego festynu jest działaniem mającym na celu promowanie firmy i jej logo, istnieje zatem jasny związek poniesionego wydatku z przychodami podatnika.
Sprawdzić trzeba jednak, czy działania takie nie zostaną potraktowane jak reprezentacja. Kosztem podatkowym nie mogą być bowiem wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Reklama czy reprezentacja.
Przepisy podatkowe nie definiują pojęć „reprezentacja” i „reklama”. Należy więc sięgnąć do definicji słownikowej. Zgodnie z nią reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”, a reklama to „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi”.
Tylko niewielkie prezenty.
Reprezentacją są więc takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi przedsiębiorcami, związane zwłaszcza z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z ich pobytem, zakupy kwiatów i upominków itp. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach i przeznaczeniu, mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu produktu lub usługi oferowanych przez firmę. Reklama może również dotyczyć określonej marki, kiedy to celem działań jest utrwalenie nazwy firmy (produktu) w pamięci potencjalnych nabywców.
Rozdawanie różnego rodzaju gadżetów z logo firmy, takich jak koszulki, bluzy czy kubki, można uznać za działania o charakterze reklamowym. Wydatki na ich nabycie mogą być w całości zaliczone do kosztów podatkowych.
Pamiętajmy przy tym, że zgodnie z praktyką organów podatkowych przekazywanie prezentów o większej wartości, mających dla obdarowanego w większym stopniu charakter użytkowy niż reklamowy (np. skórzany portfel, markowe pióro, alkohol, kosmetyki itp.), jest klasyfikowane jako działanie o charakterze reprezentacyjnym i wydatki z nim związane powinny podlegać wyłączeniu z kosztów podatkowych.
Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 19 sierpnia 2008 r. (ILPB3/423-301/08-6/KS) potwierdziła, że koszty poniesione na nabycie upominków opatrzonych logo firmy o wartości niższej niż 100 zł stanowią koszty reklamy podatnika. Natomiast Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 31 lipca 2008 r. (IP-PB3-423-715/08-2/MŚ) wskazała, że „w przypadku upominków o niewielkiej wartości wydawanych masowym klientom trudno raczej przypisać im funkcję reprezentacyjną. Ich obecność w rzeczywistości gospodarczej jest tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku, a logo jako znak graficzny przedsiębiorstwa (firmy) czy produktu stanowi jedynie swojego rodzaju informację handlową”.
VAT płacić nie trzeba.
Rozdanie koszulek z logo może być uznane za czynność opodatkowaną VAT jedynie wtedy, gdy łącznie są spełnione następujące warunki: - przekazanie dotyczy towarów należących do przedsię-biorstwa podatnika, - podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części, - przekazanie to dokonane zostało na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Nieodpłatne przekazanie przez przedsiębiorcę koszulek z logo firmy nie jest jednak opodatkowane VAT, bo czynność ta jest ściśle i bezpośrednio związana z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Potwierdzają to sądy administracyjne (m.in. wyrok WSA w Olsztynie z 13 marca 2008 r., I SA/Ol 53/08, czy wyrok WSA w Rzeszowie z 14 lutego 2008 r., I SA/Rz 875/07), a przede wszystkim NSA w wyroku z 13 maja 2008 r. (I FSK 600/07). Wydawanie takich towarów jest działaniem o charakterze promocyjno-reklamowym związanym bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością. Tym samym czynność ta nie jest opodatkowana VAT niezależnie od tego, czy rozdawane koszulki spełniają definicję towarów o małej wartości czy też nie. Podatnikowi przysługuje też prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów wydawanych przez niego nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.
Iwona Kaczanowska doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> źródło: <a href="http://www.rp.pl/artykul/55951,214986_Koszulka_z_logo_firmy__to_reklama__jest_wiec_kosztem_.html" target="_blank">http://www.rp.pl/artykul/55951,214986_Kosz...c_kosztem_.html</a>
____________________________________ always look on the bright side of life
06 lis 2008, 09:37
nowy2000
O ile prościej by było np. wszystko wrzucać w koszty lub amortyzować to co jest nieruchome nieważne budowane czy remontowane lub ulepszane.
Już wiele budynków (głównie zabytkowych) na świecie przesunięto. Wiele też jest maszyn, które nawet kilkadziesiąt lat stoją w jednym miejscu. :excl:
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
06 lis 2008, 09:48
supersaper
<!--quoteo(post=36815:date=05. 11. 2008 g. 22:46:name=nowy2000)--><div class='quotetop'>(nowy2000 @ 05. 11. 2008 g. 22:46) [snapback]36815[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--> O ile prościej by było np. wszystko wrzucać w koszty lub amortyzować to co jest nieruchome nieważne budowane czy remontowane lub ulepszane.
Już wiele budynków (głównie zabytkowych) na świecie przesunięto. Wiele też jest maszyn, które nawet kilkadziesiąt lat stoją w jednym miejscu. :excl: <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Taaa... oglądając programy explorera tudzież innego discovery chanel można dojść do wniosku, iż zwrot "budynek trwale z gruntem związany" nabiera jakże nowego znaczenia...
____________________________________ always look on the bright side of life
06 lis 2008, 09:55
elsinore
<!--quoteo(post=36842:date=06. 11. 2008 g. 09:48:name=supersaper)--><div class='quotetop'>(supersaper @ 06. 11. 2008 g. 09:48) [snapback]36842[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--> <!--quoteo(post=36815:date=05. 11. 2008 g. 22:46:name=nowy2000)--><div class='quotetop'>(nowy2000 @ 05. 11. 2008 g. 22:46) [snapback]36815[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--> O ile prościej by było np. wszystko wrzucać w koszty lub amortyzować to co jest nieruchome nieważne budowane czy remontowane lub ulepszane.
Już wiele budynków (głównie zabytkowych) na świecie przesunięto. Wiele też jest maszyn, które nawet kilkadziesiąt lat stoją w jednym miejscu. :excl: <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Taaa... oglądając programy explorera tudzież innego discovery chanel można dojść do wniosku, iż zwrot "budynek trwale z gruntem związany" nabiera jakże nowego znaczenia... <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> Założę się, że wielu doradców przedstawiłoby nagrania tych programów jako niezbity dowód, że budynek można zaliczyć do kup.
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników