I mi problem przemknął. A jest ciekawy i sądzę że wcale nie jest jednoznaczny. Wszystko zależy od umowy zawartej między stronami. Co z reguły nie jest takie proste do ustalenia.
Z pewnością odbywało się to za obopółną zgodą ( choć oczywiście pracownik czasem nie ma wiele do powiedzenia ).
Czy z faktu, iż płatnik miał obowiązek obliczyć, pobrać i odprowadzić stosowne potrącenia ( zarówno "ZUS" jak i zaliczkę na podatek ) należy uznać iż faktyczna kwota wypłacona to jest kwota netto ??? Zakładamy w takim przypadku nie wiem czy słusznie, że w takim razie płatnik zawsze oblicza i pobiera tyle, że nie zawsze odprowadza. A przecież w uzgodnieniu z pracownikiem mógł od części kwoty nie pobrać zaliczki.
Czy regulacje zawarte w art. 26a i 30 OP coś jednoznacznie rozstrzygają ? Z pewnością wynika jednak z nich, że możemy mieć zarówno sytuację, gdy płatnik odpowida:
za podatek niepobrany
jak i za podatek pobrany, a niewpłacony.
Kiedyś optowałem za stanowiskiem, iż z niepobraniem podatkiem mamy do czynienia tylko, gdy płatnik nie wykonał swych obowiązków, gdyż nie wiedzial , iż na nim ciążą lub gdy myślał iż dane świadczenie jest zwolnione. W pozostałych przypadkach jeśli wypłacał kasę poza listą, to znaczy iż wypłacał kwotę netto ( czyli zgodnie z powyższą propozycją ), a nie odprowadzil pobranych świadczń do budżetu. Czy jest to słuszne ???
