Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Autor
Treść postu
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
W załączeniu interpretacja ogólna MF. Wniosek jest następujący: świadczenia, jakie pracownik otrzymuje w związku z dobrowolnym przystąpieniem do PDO, nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.
Bowiem: 1. dobrowolne przystąpienie do PDO, a więc świadomy wybór dodatkowego świadczenia w miejsce pozostania w stosunku pracy nie może być uznane za doznanie szkody majątkowej lub wyrządzenie krzywdy;
2. w przypadku PDO, do którego pracownik przystępuje z własnej woli oraz otrzymuje dodatkowe świadczenia pieniężne nie mamy do czynienia z popełnieniem przez pracodawcę czynu niedozwolonego lub z niewykonaniem lub z nienależytym wykonaniem jakiegokolwiek zobowiązania przez pracodawcę (bezprawności działania) . Tym samym świadczenia otrzymywane przez pracownika w ramach PDO nie mogą zostać uznane za odszkodowanie;
3. funkcję odszkodowawczą w Kodeksie pracy oraz Kodeksie cywilnym, pełnią wyłącznie te świadczenia, których celem jest zrekompensowanie pracownikowi skutków zdarzeń, które noszą cechy czynu niedozwolonego lub zawinionego przez pracodawcę.
Zatem zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, w odniesieniu do świadczeń, których wysokość lub zasady ustalania wynikają z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy Kodeks pracy, wymaga łącznego spełnienia następujących warunków:
1) otrzymane świadczenie jest odszkodowaniem lub zadośćuczynieniem, 2) otrzymanie odszkodowania jest następstwem zdarzeń, które noszą cechy czynu niedozwolonego lub zawinionego przez pracodawcę, 3) do otrzymanego odszkodowania lub zadośćuczynienia nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa lit. a-g w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie.
30 cze 2016, 17:53
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
miroslav1908
W załączeniu interpretacja ogólna MF. Wniosek jest następujący: świadczenia, jakie pracownik otrzymuje w związku z dobrowolnym przystąpieniem do PDO, nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.
A czy można niedobrowolnie przystąpić do dobrowolnego programu?
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Kuraś1
miroslav1908
W załączeniu interpretacja ogólna MF. Wniosek jest następujący: świadczenia, jakie pracownik otrzymuje w związku z dobrowolnym przystąpieniem do PDO, nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.
A czy można niedobrowolnie przystąpić do dobrowolnego programu?
Panie Kuraś1, pamiętam jak we wcześniejszych postach negował Pan możliwość wydania interpretacji ogólnej w tej sprawie z uwagi na niejednorodność stanów faktycznych. Teraz ma Pan odpowiedź MF.
Cytuję konstatację MF zawartą w interpretacji ogólnej. Czepia się Pan Ministra?
Można konkludować ad minori ad maius: otrzymanie świadczeń w zw. z rozwiązaniem umowy o pracę na podstawie porozumienia stron, którego możliwość zawarcia przewiduje zarówno PDO, jak układ zbiorowy pracy wyklucza ich odszkodowawczy charakter.
____________________________________ Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie.
01 lip 2016, 07:12
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
miroslav1908
Panie Kuraś1, pamiętam jak we wcześniejszych postach negował Pan możliwość wydania interpretacji ogólnej w tej sprawie z uwagi na niejednorodność stanów faktycznych. Teraz ma Pan odpowiedź MF.
Cytuję konstatację MF zawartą w interpretacji ogólnej. Czepia się Pan Ministra?
Można konkludować ad minori ad maius: otrzymanie świadczeń w zw. z rozwiązaniem umowy o pracę na podstawie porozumienia stron, którego możliwość zawarcia przewiduje zarówno PDO, jak układ zbiorowy pracy wyklucza ich odszkodowawczy charakter.
Nie negowałem, ale miałem wątpliwości, to różnica. Nie czepiam się ministra, po prostu zadałem pytanie. Dziękuję za odp.
01 lip 2016, 10:27
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Podając informację o wyroku ws. interpretacji wydanym przez WSA w Rzeszowie 9 czerwca 2016 r. (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7808560BEC), popełniłem literówkę, poprawna sygnatura to I SA/Rz 354/16, przepraszam.
11 lip 2016, 07:55
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Stanowiska sądów bywają różne, czasem w podobnych stanach faktycznych są sprzeczne, czasem pewne rzeczy dopiero "prostuje" NSA. Ten wyrok odnosi się do interpretacji, a więc oparty jest na tym, co przedstawi wnioskujący, nie jest jeszcze prawomocny i za jakiś czas wypowie się NSA. Myślę, że w tym orzeczeniu sąd dokonał błędnej oceny. Samo uzasadnienie sądu jest bardzo krótkie i niewiele wyjaśnia, poza tym, że sąd przyjął, że przystępujący do PDO poniósł szkodę. Sąd w uzasadnieniu dokonał bardzo ubogiej interpretacji i - z zastrzeżeniem, że poprawności orzeczeń nie mierzymy ich obszernością - proszę choćby zwrócić uwagę ile wierszy, już nie stron, zajęło sądowi zaprezentowanie własnego stanowiska, po odjęciu cytowanego przepisu z updof.
Poniżej orzeczenia, w których WSA w Warszawie, Lublinie, Łodzi i Bydgoszczy inaczej oceniły dokładnie ten sam przepis art. 245 ust. 2 pkt 3 ZUZP, jaki obowiązywał w Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" z siedzibą w Warszawie:
Jest to kolejne orzeczenie, w którym odniesiono się do art. 245 ust. 2 pkt 3 ZUZP w Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze". Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem WSA w Gorzowie Wielkopolskim zawartym w wyroku z 27 stycznia 2016 r., I SA/Go 462/15.
16 sie 2016, 08:23
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Do wyroków prawomocnych dołączyły:
I SA/Bd 84/16 - WSA w Bydgoszczy I SA/Bd 1035/15 - WSA w Bydgoszczy I SA/Sz 273/16 - WSA w Szczecinie
18 sie 2016, 09:11
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Rzadko zwracam uwagę na czas postępowania przed sądami, ale warto zauważyć, że wszystkie trzy sprawy sądy rozpatrzyły skargi w czasie dwóch miesięcy od wpływu skarg, a w jednym przypadku nawet krócej niż 2 miesiące. A podany wcześniej wyrok WSA w Bydgoszczy z 7 czerwca 2016 r., I SA/Bd 244/16, zapadł w czasie krótszym niż miesiąc od wpływu skargi.
19 sie 2016, 08:00
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Zastanawiam się dla jakich „wybrańców” wprowadzona została przedmiotowa nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotychczasowa argumentacja Urzędów Skarbowych oraz wyroków WSA w większości niekorzystnych dla podatników, generalnie sprowadza się do tego, że zwolnienie z opodatkowania przysługuje tylko tym odszkodowaniom i zadośćuczynieniom, które zostały otrzymane w wyniku niezgodnego z prawem rozwiązania umowy o pracę a ich wysokość lub zasady ustalania muszą wynikać wprost z postanowień układów zbiorowych pracy innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów, ... itd. Realnie patrząc, spełnienie tych dwóch warunków jednocześnie, kłóci się ze sobą i praktycznie wyklucza się nawzajem. Trudno jest sobie bowiem wyobrazić sytuację, w której pracodawca rozwiązuje z pracownikiem bezprawnie stosunek pracy i wypłaca mu wszystkie należne świadczenia wynikające z regulaminów, ZUZP i porozumień zbiorowych. Zazwyczaj w takich przypadkach poszkodowany pracownik dochodzi swoich praw na drodze sądowej. Zwolnienie z opodatkowania zasądzonych odszkodowań (nie wiem czy jest to równoznaczne z ugodą sądową lit. g art. 21 ustawy) w tym wypadku i tak mu przysługuje, bowiem podstawą jest ustawa - Kodeks Pracy. Tak więc w poprzednim i obecnym stanie prawnym nic się właściwie w tym zakresie nie zmieniło. Nasuwa się zatem oczywiste pytanie co było wolą ustawodawcy nowelizując art. 21 ust.1 pkt 3 u.p.d.o.f. Analizując treść znowelizowanej ustawy bezdyskusyjnie można zauważyć i wywnioskować, że wolą ustawodawcy było zwolnienie z podatku dochodowego otrzymywanych „odszkodowań i zadośćuczynień”, które zostały wypracowane w formie dobrowolnego porozumienia i dialogu społecznego w relacji pracodawca - pracownik a nie w wyniku niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy. Kwestionowanie i przeinaczanie tak oczywistych zapisów i intencji zamieszczonych w ustawie jest jakimś totalnym nieporozumieniem. O ile nie dziwię się stanowisku Urzędów Skarbowych bo to nie wymaga komentarza o tyle dziwię się WSA, które im wtórują i w argumentacji wyroków zaklinają rzeczywistość. Ponadto wmawianie ludziom i wywodzenie, że otrzymywane odprawy nie mieszczą się w kategorii „odszkodowań i zadośćuczynień”, ponieważ występują w wyjątkach ustawy, to następne kuriozum. Właśnie zamieszczenie niektórych typów odpraw w wyjątkach dobitnie świadczy o tym, że zaliczają się one bezspornie do tej kategorii, bo w przeciwnym wypadku ustawodawca wyłączyłby wszelkie odprawy a takiego zapisu nie ma. Poza tym pragnę zwrócić uwagę, że niektóre typy odpraw są wyszczególnione w 3 przypadkach wyjątków art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy a niektóre typy odszkodowań w 6 przypadkach wyjątków. Rozumując konsekwentnie i analogicznie, należałoby odszkodowania tym bardziej wyłączyć z pojęcia „odszkodowań” ale w ten sposób dochodzimy do nonsensu. Następną kwestią jest sprawa przyjętej ustawy, że wątpliwości podatkowe są rozstrzygane na korzyść podatników. Pytam się, dlaczego ta ustawa jest powszechnie ignorowana i nie jest w ogóle respektowana. Miejmy nadzieję , że Naczelne Sądy Administracyjne w odróżnieniu od WSA zauważą i zweryfikują w końcu te wszystkie sprzeczności i nieprawidłowości, o których wspomniałam i zaczną ferować sprawiedliwe wyroki.
23 sie 2016, 15:02
Re: Program Dobrowolnych Odejść a zwolnienie z PIT od 2014
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników