Forum skarbowców
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/

usługi transportowe w Niemczech
http://www.skarbowcy.pl/blaster/forum/viewtopic.php?f=13&t=85
Strona 1 z 1

Autor:  pawel28 [ 31 paź 2006, 10:37 ]
Tytuł: 

witam.
mam mały orzech do zgryzienia.świadczę usługi transportowe na terytorium niemiec.Na FV widnieje numer unijny.Podatek jest odprowadzany w Niemczech.Jak mam teraz wykazać ten przychód w deklaracji VAT-7: w poz.21 czy 22, a może wcale mam nie wykazywać?

Autor:  wjawor [ 31 paź 2006, 12:17 ]
Tytuł: 

Faktycznie mały orzeszek.
Miejscem świadczenia Twoich usług są Niemcy. Swoją sprzedaż wykazujesz w poz. 21 naszej deklaracji VAT-7.

Autor:  pawel28 [ 02 lis 2006, 08:45 ]
Tytuł: 

też tak mi sie wydaje że poz.21.ale dzwoniąc do kilki US otrzymałem trzy różne odpowiedzi.w jednym mówią że nie trzeba wykazywać w deklaracji wcale, w drugim że poz21 a jeszcze w następnym że poz.22.

Autor:  wjawor [ 02 lis 2006, 09:03 ]
Tytuł: 

paweł28                    



też tak mi sie wydaje że poz.21.ale dzwoniąc do kilki US otrzymałem trzy różne odpowiedzi.w jednym mówią że nie trzeba wykazywać w deklaracji wcale, w drugim że poz21 a jeszcze w następnym że poz.22.

Rozmowy telefoniczne mają to do siebie, że rozmówcy czasem mogą się nie zrozumieć. Nic na to nie poradzę.
Proponuję udać się do swojego US osobiście. Można też spróbować jeszcze wykonać telefon do Krajowej Informacji Podatkowej.  
z telefonu stacjonarnego 0 801 055 055
z telefonu komórkowego (22) 330 03 30

Autor:  Waldemar1 [ 05 lis 2006, 15:57 ]
Tytuł: 

Jeżeli Pan wykonuje usługi transportowe w Niemczech, to ma Pan
prawo do zwrotu niemieckiego  podatku VAT (MwSt) np. w rachunkach za paliwo.

Autor:  Elgin [ 14 mar 2007, 14:22 ]
Tytuł: 

Podatek VAT w EU                    



Jeżeli Pan wykonuje usługi transportowe w Niemczech, to ma Pan
prawo do zwrotu niemieckiego  podatku VAT (MwSt) np. w rachunkach za paliwo.


Tutaj to bym polemizował, bo pytający raczej zarejestrowany na VAT DE nie jest, VAT jest rozliczany przez odbiorcę. Bez rejestracji nie ma co odliczać, co najwyżej uderzyć o zwrot z VIII Dyrektywy.

A co do tematu - zdecydowanie 21 (zakładając brak rejestracji w DE). Jeżeli jest rejestracja, to jest to ciekawszy problem. Moim zdaniem nie wpisuje się wtedy w ogóle tego obrotu w polskiej deklaracji.

Szerzej ujmując problem, czy w rubryce 21 pokazywać także obrót poza PL, ale przez zarejestrowanego podatnika za granicą? Np. mam magazyn w Niemczech, wiozę tam towary (WDT w formie przemieszczenia) i tam sprzedaję pod NIP DE. Brzmienie rubryki sugeruje, że można wpisać ten obrót, ale IMHO to nie ma sensu - choćby dlatego, że de facto tą samą transakcję wpisujemy dwa razy (raz jako WDT, raz jako sprzedaż poza PL). Zresztą to jest obrót VAT tego podatnika pod inną jurysdykcją podatkową.

Autor:  ziko [ 16 mar 2007, 18:25 ]
Tytuł: 

Elgin                    



Szerzej ujmując problem, czy w rubryce 21 pokazywać także obrót poza PL, ale przez zarejestrowanego podatnika za granicą? Np. mam magazyn w Niemczech, wiozę tam towary (WDT w formie przemieszczenia) i tam sprzedaję pod NIP DE. Brzmienie rubryki sugeruje, że można wpisać ten obrót, ale IMHO to nie ma sensu - choćby dlatego, że de facto tą samą transakcję wpisujemy dwa razy (raz jako WDT, raz jako sprzedaż poza PL). Zresztą to jest obrót VAT tego podatnika pod inną jurysdykcją podatkową.


Ja raczej bym tego też nie wykazywał w deklaracji tj. ww. przypadku sprzedaży tego towaru jako niemiecki podatnik. Ale jeżeli podatnik będący VAT-owcem w Polsce i w Niemczech  poniósłby koszty w Polsce związane ze sprzedażą opodatkowaną poza terytorium kraju to trudno mu byłoby odmówić mu prawa odliczania (art. 86 ust. 8).
Zresztą nie wiem czy ktoś odważyłby sie np. ukarać podatnika za niewykaznie kwot w poz. 21 - przecież ten "obowiązek" wynika tylko z rozporządzenia, wzoru deklaracji.

W kwestii wewnątrzwspólnotowego transportu:
Dlaczego w art, 28 ust. 3 jest nabywca podał "numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej" a w art. 42 "ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowej (...) zawierający dwuliterowy kod"?  Mój wniosek: nabywca usługi transportowej nie musi być zarejstrowany dla celów transakcji wewnatrzwspólnotowych, wystarczy, że jest VAT-owcem - aby miejsce opodatkowania było w kraju nadjącym numer.

Autor:  Elgin [ 19 mar 2007, 17:33 ]
Tytuł: 

ziko                    



W kwestii wewnątrzwspólnotowego transportu:
Dlaczego w art, 28 ust. 3 jest nabywca podał "numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej" a w art. 42 "ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowej (...) zawierający dwuliterowy kod"?  Mój wniosek: nabywca usługi transportowej nie musi być zarejstrowany dla celów transakcji wewnatrzwspólnotowych, wystarczy, że jest VAT-owcem - aby miejsce opodatkowania było w kraju nadjącym numer.


O, nie wyhaczyłem tego zróżnicowania... Ale zgadzam się absolutnie (choć nie sprawdzałem w przepisach), do przeniesienia usług nie trzeba się rejestrować na VAT-UE, który zresztą jest pomyślany jako numer do celów wewnątrzwspólnotowych transakcji towarowych (nie usługowych).

Autor:  majani [ 17 kwi 2007, 08:24 ]
Tytuł: 

Elgin                    



<!--quoteo(post=7205:date=16. 03. 2007 g. 18:25:name=ziko)--><div class='quotetop'>(ziko @ 16. 03. 2007 g. 18:25) [snapback]7205[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
W kwestii wewnątrzwspólnotowego transportu:
Dlaczego w art, 28 ust. 3 jest nabywca podał "numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej" a w art. 42 "ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowej (...) zawierający dwuliterowy kod"?  Mój wniosek: nabywca usługi transportowej nie musi być zarejstrowany dla celów transakcji wewnatrzwspólnotowych, wystarczy, że jest VAT-owcem - aby miejsce opodatkowania było w kraju nadjącym numer.


O, nie wyhaczyłem tego zróżnicowania... Ale zgadzam się absolutnie (choć nie sprawdzałem w przepisach), do przeniesienia usług nie trzeba się rejestrować na VAT-UE, który zresztą jest pomyślany jako numer do celów wewnątrzwspólnotowych transakcji towarowych (nie usługowych).
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

a ja bym sie nie zodził jeśli można. :D
w art. 28 ust. 3 jest mowa o numerze, pod którym jestt zidentyfikowany..., a w art. 42 o numerze nadanym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jest taka teoria o racjonalnym prawodawcy i posługiwaniu się tymi samymi terminami dla określenia tych samych rzeczy, ale można ją ewentualnie wykładać na studiach, bo dzisiaj sam ustawodawca jej pewnie nie zna. Co widać na załączonym obrazku.
Bo według mnie te dwa terminy oznaczają to samo.
Uzasadnienie:
art. 28 ust. 3 - jeśli podał numer... (może to być równiez numer nadany dla celów "podatku")
art. 5 - ......podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem"
art. 97 ust. 1 podatnicy są zobowiązani zawiadomić naczelnika.....
art. 97 ust. 3 - przepis art. 1 stosuje się do podtników podlegających rejestracji, nabywających usługi o których mowa w art. 28 ust. 3,4,6 i 7 (czyli też transport)
art. 97 ust. 11 - podatnicy którzy uzyskali mają podawać...
art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 - podatnikami są usługobiorcy...usług wymienionych w art. 28 ust. 3,4,6,7 jeżeli są zarejestrowani jako VAT-UE.
czyli numer VAT-UE jest numerem nadawanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych i numerem, pod którym podatnicy są zarejestrowani na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej....
Przepisy pisały dwie różne osoby w dwóch różnych departamentach stąd pewnie cała zagadka.   :D

Proponuję też inną zagadkę:
art. 28 ust. 3 - ..pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż rozpoczęcia wysyłki. Skoro tak to mamy trzy sytuacje
1 - jest zarejestrowany dla celów podatku - czyli w Polsce ("podatek" = nasz VAT), a transport zaczyna się poza Polską -( jeżeli zaczyna się w Polsce to zastosowanie znajdzie art. 28 ust. 1)
2 - jest zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej - czyli w Unii, ale nie w Polsce ("podatek od wartości dodanej" = podatek VAT w kraju członkowskim oprócz Polski), a transport rozpoczyna się w innym kraju członkowskim
3 - jest zarejestrowany zarówno dla celów podatku jak i dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium jednego państwa (spójnik "lub" oznacza alternatywę łączną, czyli warunek A, warunek B, albo warunek A+B) - a transport rozpoczyna się w innym kraju członkowskim - Pytanie: Jakiego kraju może doryczyć ten fragment ???????????????????? poproszę o rozwiązanie :)

Autor:  wjawor [ 17 kwi 2007, 20:02 ]
Tytuł: 

majani                    



... Pytanie: Jakiego kraju może doryczyć ten fragment ???????????????????? poproszę o rozwiązanie :)

Nie wiem o czym ryczy ten fragment ?  :D
Natomiast wydawało mi się do tej pory, że art. 28 ust. 3 jest dość prosty.

art. 28 ust. 1
miejsce świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportowej = miejsce,   gdzie transport towarów się rozpoczyna.
art. 28 ust. 3
gdy nabywca usługi, poda dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejsce świadczenia usługi =  terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Nabywca może być zidentyfikowany w jednym dwóch pieciu krajach do VAt (mi jego odpowiedników ). Kwestia jaki numerek wykręci świadczącemu usługę, jeśli inny od kraju rozpoczęcia dostawy to miejsce świadczenia wędruje za podanym numerkiem.

W czym tkwi ten ryczący problem ?  :piwo:

No i zawsze masz Dyrektywę:
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Miejsce świadczenia usług transportowych zostało podzielone na dwie kategorie podstawowe. Miejscem świadczenia usług transportowych innych niż wewnątrzwspólnotowy transport towarów jest miejsce, w którym odbywa się transport, biorąc pod uwagę pokonywane odległości, zgodnie z art. 46 dyrektywy. Natomiast miejscem świadczenia usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest zasadniczo miejsce rozpoczęcia transportu, zgodnie z art. 47 dyrektywy.

W przypadku jednak gdy usługa wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest świadczona usługobiorcom zidentyfikowanym do celów VAT w państwie członkowskim innym niż państwo rozpoczęcia transportu, uznaje się, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które nadało usługobiorcy numer identyfikacyjny VAT, pod którym usługa została dla niego wykonana.

"Wewnątrzwspólnotowy transport towarów" według art. 48 dyrektywy oznacza każdy transport towarów, w przypadku gdy miejsce rozpoczęcia i miejsce zakończenia transportu znajdują się na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Natomiast "miejsce rozpoczęcia transportu" oznacza miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od odległości przebytych do miejsca, gdzie znajdują się towary.

"Miejsce zakończenia transportu" oznacza miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów. Za wewnątrzwspólnotowy transport towarów uznaje się transport towarów, którego miejsce rozpoczęcia i miejsce zakończenia znajdują się na terytorium tego samego państwa członkowskiego, w przypadku gdy transport ten jest bezpośrednio związany z transportem towarów, którego miejsce rozpoczęcia i miejsce zakończenia znajdują się na terytoriach dwóch różnych państw członkowskich, zgodnie z art. 49 dyrektywy Ww. definicje są zgodne z dotychczasowymi definicjami, zawartymi w art. 28b C ust.1 VI dyr. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
<a href="http://www.skarbowcy.pl/mkportal/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=1705" target="_blank">http://www.skarbowcy.pl/mkportal/index.php...single&ide=1705</a>

Autor:  majani [ 18 kwi 2007, 20:49 ]
Tytuł: 

masz rację. Przepis dotyczący usług transportowych jest prosty...ale w dyrektywie.
Artykuł 47
Miejscem świadczenia usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest miejsce rozpoczęcia transportu. W przypadku jednak gdy usługa wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest świadczona usługobiorcom zidentyfikowanym do celów VAT w państwie członkowskim innym niż państwo rozpoczęcia transportu, uznaje się, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego,
które nadało usługobiorcy numer identyfikacyjny VAT, pod którym usługa została dla niego wykonana.
Czyli sprawa prosta - jak podasz numer kraju innego niż rozpoczecia transportu to "zabierasz" VAT do kraju nadania numeru.
1. Transport Niemcy-Polska - podajesz PL i VAT w Polsce
2. transport Niemcy - Czechy - podajesz NL i w Holandii
proste..
I czy mozna było przenieść ten przepis do naszej ustawy? Tak. Ale niestety u nas mamy rozróżnienie między podatkiem, a podatkiem od wartości dodanej. Żeby uwzględnić w tym przepisie obie podane wyżej sytuacje trzeba było wstawić w niego "podatek" (ww pkt 1) i "podatek od wartości dodanej" (ww. pkt 2). No to ktoś wymyślił art. 28 ust 3
"pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu"
I wszystko ok. Tylko, że wstawienie "lub' spowodowało, że powstaly według mnie nie dwie lecz trzy kategorie podatników:
1. zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu (ww.pkt 1) czyli zidentyfikowani w Polsce
2. zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu (ww. pkt 2 czyli zidentyfikowani gdzieś w Unii ale nie w Polsce
3. zidentyfikowany na potrzeby podatku i podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. i tu jest 'ryczący' problem  Bo jak dla mnie nie ma sytuacji gdy ktoś może się zarejestrować w jednym kraju dla potrzeb dwóch różnych 'podatkow VAT" np. w Niemczech dla potrzeb podatku VAT polskiego, niemieckiego i np. cypryjskiego. Tak jak napisaleś można występować w charakterze podatnika zarejestrowanego w różnych krajach, ale w każdym z nich jesteś zarejestrowany tylko dla celow jednego.
Problemu by nie było gdyby zamiast lub, wstawiono albo bo jako alternatywa rozłączna wyeliminowaloby sytuację nr 3.
Tak mi się wydaje

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/