Miałem dziś dziwny telefon - nawet podejrzewam, że to jakiś audyt czy coś. Rozmówca chciał, abym opowiedział wszystko o e-fakturach, ponieważ ich firma chce zacząć wystawiać faktury elektronicznie. Telefon odebrałem w czasie dyżuru na przyjmowaniu PITów. Oczywiście moja wiedza na ten temat jest zerowa. Po fakcie odszukałem rozporządzenie, ale jak to wszystko się ma do podatków i urzędu nie rozumiem. Zatem ratujcie - ma dzwonić ponownie. Czy ktoś spotkał się z tym tematem?
Ostatnio edytowano 27 lip 2007, 07:32 przez elektrobody, łącznie edytowano 1 raz
20 kwi 2007, 22:06
Po tym jakże dziwnym telefonie zamilkłeś - i nie wiadomo: dzwonili jeszcze, "doczytałeś" temat? Jesli nie, to na dobry początek przypomnienie - podstawowa regulacja w tej materii to <a href="http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2005/1119.htm" target="_blank">Rozporządzenie MF</a> z 14.07.2005 w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej [...] (Dz. U. nr 133 poz.1119).
Przy okazji prośba do Mod'ów o przeniesienie tego zapomnianego topic'a do subforum podatku VAT.
A wracając do tematu - macie jakieś spostrzeżenia i doświadczenia w tej materii?
____________________________________ always look on the bright side of life
Ostatnio edytowano 27 lip 2007, 07:32 przez elsinore, łącznie edytowano 1 raz
27 lip 2007, 00:26
elsinore
A wracając do tematu - macie jakieś spostrzeżenia i doświadczenia w tej materii?
Opracowań w mediach bez liku. Pewnie dotyczy bardziej DUSów. A rada do InspektoraWojtka - przełączaj takie rozmowy do kompetentnej osoby w temacie, chyba macie taką w USie. Nikt nie musi być wszechwiedzący, a tłumaczyć zasady na podstawie "szybkiej teoretycznej edukacji z rozporządzenia"... <_<
____________________________________ Inde datae leges, ne fortior omnia posset - Po to zostały dane prawa, aby silniejszy nie mógł wszystkiego.
Ostatnio edytowano 29 lip 2007, 22:19 przez wjawor, łącznie edytowano 1 raz
29 lip 2007, 22:18
A oto jedna z ostatnich publikacji w temacie: <!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Formę, w jakiej e-faktura powinna być wystawiona i przesłana, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz. 1119).
Aby podatnik mógł wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej, musi uzyskać na taką formę zgodę nabywcy. Podatnik może wystawiać faktury elektroniczne nie wcześniej niż od dnia następnego po dniu, w którym uzyskał tę akceptację. W przypadku cofnięcia zgody wystawca traci prawo do wystawiania e-faktur począwszy od następnego dnia, w którym otrzymał powiadomienie o wycofaniu akceptacji.
Jeżeli faktura została wystawiona w formie elektronicznej, to również duplikaty tych faktur i faktury korygujące powinny być przesłane w tej samej formie. W drodze wyjątku ustawodawca umożliwił wystawienie tych dokumentów w formie papierowej, jeżeli przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwią wystawienie i przesłanie dokumentu w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia zgody na ich wystawienie i przesłanie w formie elektronicznej. Wówczas na dokumencie tym umieszcza się adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej. Ograniczenia systemowe (informatyczne), które uniemożliwiają wystawienie korekty w formie elektronicznej, są "przeszkodą techniczną", spełniającą warunki do wystawienia korekty w wersji papierowej, zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia. Takie postanowienie wydała Izba Skarbowa w Rzeszowie dnia 21 maja 2007 r., nr IS.II/2-443/33/07: "(…) za przeszkody formalne uznać (…) należy niewypełnienie warunków wymaganych przez normy prawneregulujące zasady wystawiania i przechowywania faktur elektronicznych, natomiast przeszkodami technicznymi będą wszelkie przeszkody wynikające z ograniczeń techniki, wpływających na wykonanie i przeprowadzenie danej czynności. (…)" Zdaniem Izby, techniczne braki systemu komputerowego uniemożliwiające podatnikowiwystawienie faktury korygującej w wersji elektronicznej, dają podatnikowi prawo wystawienia korekty w formie papierowej.
Dane, jakie powinna zawierać faktura (również elektroniczna), reguluje § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. Jednak, jak zauważył Łódzki Urząd Skarbowy w postanowieniu z dnia 19 marca 2007 r., nr ŁUS-III-2-443/28/07/MJS: "(...) przepisów rozporządzenia (...) (o którym mowa powyżej - przyp. red.) nie można stosować w sposób, który wykluczałby wystawianie faktur z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany danych (EDI), skoro przepisy rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych wprost powołują się na system EDI. (...) Dopuszczalna jest (...) rezygnacja tylko z takich elementów faktury, których ze względu na obiektywne cechy techniczne powszechnie stosowanego systemu EDI i wspólnego standardu zapisu danych wykorzystywanego w tym systemie (a nie ze względu na cechy szczególne systemu EDI i standardu zapisu danych stosowanych przez Podatnika) nie można zamieścić na fakturze elektronicznej bez zagrożenia dla integralności faktury i jej czytelności dla innych uczestników systemu. Mogą to jednak być tylko takie dane, których brak nie wpływa na prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług (w szczególności w zakresie wysokości podatku należnego od transakcji - podstawy opodatkowania, stawki podatku, itp., wysokości podlegającego odliczeniu podatku naliczonego, a także, co oczywiste, identyfikacji stron transakcji i jej przedmiotu). (...)"
Powyższe oznacza, że co do zasady, faktury elektroniczne muszą zawierać elementy określone w ww. rozporządzeniu. Dopuszczalna jest jedynie rezygnacja z niektórych elementów faktury, np. z oznaczenia "oryginał/kopia", czy określenia kwoty należności wyrażonej słownie, jeżeli faktycznie system EDI uniemożliwia zapisanie tych elementów, o ile zostanie zapewniona czytelność i niezmienność danych zawartych na fakturze.
Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. faktury mogą być wystawione i przesłane w formie elektronicznej, jeżeli autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane: - bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub - poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.
Bezpieczny podpis elektroniczny, o którym mowa powyżej, to podpis elektroniczny, który: - jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis, - jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego, - jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, osobą składającą podpis elektroniczny jest osoba fizyczna posiadająca urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, która działa w imieniu własnym albo w imieniu innej osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Oznacza to, że do podpisywania faktur elektronicznych może być uprawniony nie tylko pracownik danej firmy, lecz również osoba spoza przedsiębiorstwa, o ile posiada upoważnienie do zabezpieczania faktur podpisem elektronicznym.
W praktyce często podatnicy zadają pytanie, czy faktury wystawione w formacie PDF i przesłane za pomocą poczty elektronicznej do nabywcy, są fakturami elektronicznymi. Na ten temat wypowiadały się organy podatkowe. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu z dnia 16 października 2006 r., nr 1471/NUR2/443-294/06/ST, odpowiedział: "(...) samo wygenerowanie przez kontrahenta faktury w formacie PDF i przesłanie jej drogą e-mailową do Spółki nie będzie wystarczające by potraktować taką fakturę za prawidłowy dokument potwierdzający dokonanie transakcji, bowiem muszą zostać spełnione odpowiednie warunki. (...)" Powyższe oznacza, że faktury generowane w formacie PDF, przesyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej, nie są e-fakturami, gdyż nie spełniają warunków wystawiania i dostarczania faktur elektronicznych. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
całość: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 24 z dnia 2007-08-20 nr kolejny 599
____________________________________ always look on the bright side of life
29 sie 2007, 07:32
Co z fakturami od tak tzw rejestratorów? Podatnik dokonał zakupu usługi od Google (siedziba w Irlandii) dostał informację, że fakturę może sobie wydrukować po zalogowaniu na swoje konto na portalu Google. Czy taka faktura będzie podstawą o "wrzucenia" usługi w koszty prowadzonej działalności ?
Ostatnio edytowano 25 wrz 2007, 16:30 przez Pikas, łącznie edytowano 1 raz
25 wrz 2007, 16:28
Pikaś
Co z fakturami od tak tzw rejestratorów? Podatnik dokonał zakupu usługi od Google (siedziba w Irlandii) dostał informację, że fakturę może sobie wydrukować po zalogowaniu na swoje konto na portalu Google. Czy taka faktura będzie podstawą o "wrzucenia" usługi w koszty prowadzonej działalności ?
W koszty to może i tak, ale VAT naliczony na tej podstawie to bym odradzał odliczać...
Ostatnio edytowano 03 mar 2008, 21:43 przez Elgin, łącznie edytowano 1 raz
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników